Hoofdcategorieën
Topicacties

Zonnepanelen geplaatst

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 40 41 42 43 last

Nieuw Topic
1465Watt-piek op ons dak!

quote:
ramlal schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 10:16:
Echt een heel leuk topic! :)

Er zijn wel degelijk windturbines voor stedelijke omgevingen (in ontwikkeling) zoals eerder gezegd, een voorbeeld wat ik snel kon vinden was de WindWall. Er zijn er meer meen ik, als ik wat vind post ik 't hier.

Dat is een mooi product en ik hoop ook zeker dat ze daar verder mee komen. Het is echter niet goed toepasbaar in mijn situatie (even afgezien van het feit dat het waarschijnlijk voor mij niet te betalen is) doordat er gebouwen om mijn woning heen staan die de wind verstoren.
Daarbij gaan mijn buren geheid klagen over het geluid wat zo'n ding maakt.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Altijd warm
Reg. datum: 23 februari 2001

Ik weet niet of-ie heel lawaaiig is. De grootste herriemaker in een traditionele verticale-as turbine is volgens mij de trilling door de lange bladen. Vooral de foto die ik net vond bij SBR (vorige post) laat goed zien hoe die bladen vastzitten. Ik verwacht eigenlijk dat dat karakteristieke gezoem/gerommel zo goed als wegblijft..

Neemt natuurlijk niet weg dat als er gebouwen om je huis heenstaan, het wel een beetje ophoudt! ;)

Reg. datum: 10 januari 2001

Interessante post dit, maar ik vraag mij wel af wat je nou zoveel meer aan energie verbruikt in de zomer? Je geeft aan airco's en ventilatoren. Ik ken weinig mensen (senioren daar gelaten) die in de zomer (overdag, als de zon schijnt) binnen gaan zitten met deuren en ramen dicht en de airco aan. Dat doe je volgens mij meestal 's avonds/'s nachts voor/tijdens slapen (als je al een airco hebt) en dan trek je je stroom blijkbaar van het net (ik was altijd in de veronderstelling dat je gewonnen zonne-energie kan opslaan). Persoonlijk ben ik in de zomer langer buitenshuis en dus verbruik ik dan minder (niet achter de pc-> te warm, langer licht dus minder snel lampen aan, minder geneigd achter de tv te zitten etc.). Ook in de weekend's ga ik er sneller op uit omdat het goed weer is en dan is het thuisverbruik dus ook minder.

De grote verbruikers in het huis zijn toch vaatwassers, wasmachines, wasdrogers en koelkasten en die gebruik je in de zomer niet meer of minder dan in de rest v. het jaar. Gezien het feit dat je de zonne-energie niet kan opslaan zul je deze apparaten dus vooral aan moeten zetten overdag wanneer de opbrengst maximaal is, als ik het goed begrijp?

quote:
b-gone schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 10:58:
Interessante post dit, maar ik vraag mij wel af wat je nou zoveel meer aan energie verbruikt in de zomer?

Als ik naar mezelf kijk: ik ben 's zomers overdag op mijn werk, dat gebouw met al die computers moet gekoeld worden. Dat kost 's zomers vele malen meer energie. Elke watt die in het gebouw verbruikt wordt door verlichting, computers, koffie-apparaat etc. kost meen ik iets van 3 watt om de warmte er weer uit te pompen.

Maar dat is het natuurlijk niet alleen. Als mijn zonnepanelen produceren gebruikt Nederland als geheel iets minder energie waardoor er ergens een gascentrale een tandje lager kan. Het past binnen de normale fluctuaties.

Zodra natuurstroom (zon-, wind- en water elektriciteit) op veel grotere schaal ingevoerd gaat worden zul je echt iets aan opslag moeten gaan doen, maar zolang het percentage klein blijft maakt het de energiebedrijven niet zo veel uit.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Reg. datum: 17 februari 2001

Interessante topic, alleen jammer dat die meuk allemaal zo duur is :(

houd van de zware metalen
Reg. datum: 06 juni 2006

nu niet om je af te breken
maar als jij nu eventjes een half uurtje stroom levert aan een centrale, dan gaat die heus geen tandje lager kunnen door die paar Kw dat jij levert hoor
die centrales leveren in Mwat en niet lager
het zou verschil maken moest bv half nederland zonnepanelen liggen hebben, maar nu maakt dat geen enkel verschil, jij ziet juist je rekening dalen en geld krijgen van de elektriciteitsmaatschappij

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:12:
[...]

Als ik naar mezelf kijk: ik ben 's zomers overdag op mijn werk, dat gebouw met al die computers moet gekoeld worden. Dat kost 's zomers vele malen meer energie. Elke watt die in het gebouw verbruikt wordt door verlichting, computers, koffie-apparaat etc. kost meen ik iets van 3 watt om de warmte er weer uit te pompen.
Dat begrijp ik. Maar je doelde met dat "verbruik in de zomer" toch op jouw eigen thuisgebruik? Niet op de airco's etc. bij je werkgever?

quote:
b-gone schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:32:
[...]

Dat begrijp ik. Maar je doelde met dat "verbruik in de zomer" toch op jouw eigen thuisgebruik? Niet op de airco's etc. bij je werkgever?
Waarom niet? Het gaat om het totaalverbruik. Je snapt het principe van teruglevering aan het elektriciteitsnet wel , neem ik aan?

quote:
Fr!st! schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:32:
nu niet om je af te breken
maar als jij nu eventjes een half uurtje stroom levert aan een centrale, dan gaat die heus geen tandje lager kunnen door die paar Kw dat jij levert hoor
die centrales leveren in Mwat en niet lager
het zou verschil maken moest bv half nederland zonnepanelen liggen hebben, maar nu maakt dat geen enkel verschil, jij ziet juist je rekening dalen en geld krijgen van de elektriciteitsmaatschappij
Ik ben niet de enige met zo'n set op het dak, er zijn in NL meen ik iets van 30.000 bezitters van kleine en middelgrote zonnestroom-installaties, dat tikt toch aan. En dan heb ik het nog niet over megaprojecten als het dak van de floriade en zo.

No soup for you!!
Reg. datum: 14 januari 2004

Hey, een zonnepanelen topic \o/ \o/
Wij hebben op ons dak een installatie van 3400 Wp, dat schiet wel lekker op.
Ook bij ons werd op een gegeven moment de meter vervangen (NUON :r ) door een digitale vanwege een of andere kutsmoes (en we leveren echt redelijk wat terug op het net, wij zijn netto leverancier). Het heeft me heel veel pijn en moeite gekost om een vergoeding te krijgen voor wat we produceren, ze bleven maar volhouden dat het niet veel zou zijn wat wij op het net zetten.

edit: over het nut van terugleveringen: als de hoeveelheid maar groot genoeg is (en dat is het natuurlijk als er genoeg kleine installaties zijn) en als maar te voorspellen valt (%zonneschijn en temeratuur zijn van belang) hoeveel er geproduceerd wordt, dan kan er wel degelijk rekening mee worden gehouden. Het is alleen niet handig om pv een groot deel van het totaal uit te laten maken omdat de opbrengst te wisselend is.

RikTW wijzigde dit bericht 27-06-2006 11:55 (33%)

Reg. datum: 09 maart 2004

quote:
ramlal schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 10:16:
Echt een heel leuk topic! :)

Er zijn wel degelijk windturbines voor stedelijke omgevingen (in ontwikkeling) zoals eerder gezegd, een voorbeeld wat ik snel kon vinden was de WindWall. Er zijn er meer meen ik, als ik wat vind post ik 't hier.

Edit: SBR (geen idee waarvoor het staat) heeft ook een overzichtje van kleinschalige turbinesystemen. Daarnaast vond ik een artikel in NRC Handelsblad ("Windturbine kan het dak op", 18-10-2005) maar dat zit helaas achter een password.
http://wearcam.org/urbine/solarsave_installation/rot387c_small.jpg bedoel je denk ik,

heb gezien dat die molentjes makkelijk 1000 watt kunnen leveren,

paar molentjes op het plat dak. zonne paneeltjes op t schuine dak (licht aan de zuidkant)

heb hier wel een groot gemiddeld vermogen nodig, maar goed!

Werkt zo iets ook bij een 3fasen installatie eigenlijks?

aangezien we daarop aan het orienteren zijn omdat dat weer in de kWh prijs scheelt voor onbekenede redenen 8)7

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:36:
[...]
Waarom niet? Het gaat om het totaalverbruik. Je snapt het principe van teruglevering aan het elektriciteitsnet wel , neem ik aan?
Ja, dat principe begrijp ik. Dan begrijp ik ook dat je de panelen in eerste instantie geplaatst hebt uit ideële overwegingen (milieu) waarbij een eventuele individuele energiebesparing op de langere termijn mooi meegenomen is?

You'll thank me later.

Interessant topic, zeker omdat ik er ook mee bezig ben. A.s. vrijdag heb ik een huis met twee schuine daken waarvan één strak op het zuiden (het grote schuine dak helaas aan noordzijde), niet 100% perfect aangezien het iets stijler is dan gebruikelijk. Het zal 95% zijn.

De prijs vind ik wel wat schrikken moet ik zeggen; had niet verwacht dat het zoveel zou kosten en dat je het dan ook nog zelf het dak op moet sjouwen (ze liggen op de dakpannen neem ik aan?).

Ik zat zelf eerst te denken aan een zonneboiler en als ik de prijs zo zie, is dat wel een stuk goedkoper. En dan bespaar je 50% van de gasrekening. Mijn vriendin twijfelt nogal (zij wil dat het financieel wel interessant is) en ik had gehoopt dat zonnepanelen dan aantrekkelijker zouden zijn.

quote:
RikTW schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:42:
Hey, een zonnepanelen topic \o/ \o/
Wij hebben op ons dak een installatie van 3400 Wp, dat schiet wel lekker op.
Ook bij ons werd op een gegeven moment de meter vervangen (NUON :r ) door een digitale vanwege een of andere kutsmoes (en we leveren echt redelijk wat terug op het net, wij zijn netto leverancier). Het heeft me heel veel pijn en moeite gekost om een vergoeding te krijgen voor wat we produceren, ze bleven maar volhouden dat het niet veel zou zijn wat wij op het net zetten.
Maar het is uiteindelijk gelukt? Dat is nuttige info. Ben je ook lid van de zonnestroomproducentenvereniging3x de woordwaarde?
quote:
edit: over het nut van terugleveringen: als de hoeveelheid maar groot genoeg is (en dat is het natuurlijk als er genoeg kleine installaties zijn) en als maar te voorspellen valt (%zonneschijn en temeratuur zijn van belang) hoeveel er geproduceerd wordt, dan kan er wel degelijk rekening mee worden gehouden. Het is alleen niet handig om pv een groot deel van het totaal uit te laten maken omdat de opbrengst te wisselend is.
Juist! En bij toenemend percentage natuurstroom zullen we moeten gaan nadenken over opslag, en ook over een extra capaciteit aan snel te starten kleine generatoren, het liefst warmte/krachtkoppeling, draaiend op gas of biomassa.

quote:
b-gone schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:47:
[...]
Ja, dat principe begrijp ik. Dan begrijp ik ook dat je de panelen in eerste instantie geplaatst hebt uit ideële overwegingen (milieu) waarbij een eventuele individuele energiebesparing op de langere termijn mooi meegenomen is?
Ik denk dat energiebesparing enorm belangrijk is om meerdere redenen: oprakende olie, afhankelijkheid van een instabiel en vijandig Midden-Oosten, milieur, klimaatverandering, noem maar op. Dat is is inderdaad de voornaamste reden dat ik de installatie geplaats heb. Als ik het in geld ook terugverdien zou dat mooi zijn, en ik denk ook dat het mogelijk is, maar het is voor mij niet de hoofdzaak.

quote:
MrSleeves schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:48:
(ze liggen op de dakpannen neem ik aan?).

Foto's van de plaatsing staan op mijn website: www.jharingman.demon.nl.

We hebben een plat dak, maar een schuin pannendak is geen probleem. Hoewel ik het in dat geval zou laten doen, ik ben niet zo'n held op grote hoogtes. Bij een schuin dak zitten de panelen vastgeschroefd, dan heb je al die ballast (tegels) niet nodig.

quote:
Ik zat zelf eerst te denken aan een zonneboiler en als ik de prijs zo zie, is dat wel een stuk goedkoper. En dan bespaar je 50% van de gasrekening. Mijn vriendin twijfelt nogal (zij wil dat het financieel wel interessant is) en ik had gehoopt dat zonnepanelen dan aantrekkelijker zouden zijn.
Als het je om het geld gaat is een zonneboiler rendabeler dan PV-panelen. Doen!

Prof Mierenneuke®

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 10:05:
Dat is niet waar. In alle omvormers die in Nederland zijn toegelaten zit een schakeling die direct de spanning van de netaansluiting haalt als het net wegvalt. Zonder die schakeling zou het inderdaad niet veilig zijn. En daarbij heeft aansluiten op een aparte groep niet zo veel zin voor de veiligheid: als de zekering niet smelt zou het vermogen dan nog steeds op het hele net staan.
Dat zijn omvormers die zijn toegelaten voor de verkoop, dat is wat anders dan als je zelf wat gaat knutselen. De electra in je huis is je eigen verantwoordelijkheid, dus mocht je bijvoorbeeld brand krijgen door een ondeugelijke installatie dan ben je natuurlijk de klos. Maar ik denk de mensen die zoiets maken wel voldoende kennis hebben om voldoende beveiligingen in te bouwen.

Maar persoonlijk heb ik meer van: het is zeker een goede ontwikkeling, maar om nu direct voor 5000 euro van die dingen op je dak te kwakken daar ben ik toch wat huiverig voor. Het lijkt me op dit moment namelijk nog niet helemaal een goede investering, natuurlijk een beter mileu begint bij jezelf. Echter in dit geval is het zo dat het feitenlijk een techniek is die nog in de kinderschoenen staat als het gaat om echt massaal gebruik. Meen dat er vorig jaar nog weer een techniek was ontdekt die zonnepanelen een verdubbeling in het rendement gaf. Kijk dan is die investering van 5k over 3 jaar toch tamelijk zinloos geworden.

Ik zou zonnepanelen vooral inzetten om in zogenaamde 'foute energie' te voorzien. Van bijvoorbeeld het laden van accu's waar je over een ratio van 1:2000 praat om ze op te kunnen laden. Of het gebruik van verlichting in de tuin. Hierbij moet je dus wel rekening houden met dat je die energie welleswaar overdag op wekt, maar dan 's avonds uit het net plukt. Veel andere opties zijn er niet, of je moet je aansluiting van de NUON gewoon opzeggen en gasflessen + een eigen aggregaatje nemen oid dan weet je precies wat je wanneer verbruikt. En dan snap je ook wel dat je voor een wasmachine best een fors aggregaatje nodig hebt ;) . Maar ook dan zou je het op moeten slaan in accu's oid wat vrijwel onmogelijk is (gezien rendement). Wat dan misschien wel interessant is is een brandstof cell. Er zijn bedrijven die deze ontwikkelen met verdomd hoog rendement, het kan in feite een geheel gesloten geheel zijn natuurlijk, alleen je blijft met het probleem dat dat vrijwel niet betaalbaar is.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

No soup for you!!
Reg. datum: 14 januari 2004

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 12:02:
[...]

Maar het is uiteindelijk gelukt? Dat is nuttige info. Ben je ook lid van de zonnestroomproducentenvereniging3x de woordwaarde?
Het is wel gelukt uiteindelijk (krijgen jaarlijks zo'n 400 euro voor energie die we terugleveren) Het gaat nu via een of andere schimmige regeling waar bij NUON zelf bijna niemand vanaf weet geloof ik (ik hoef er in ieder geval niet bij de klantenservice mee aan te komen)
Ik ben die vereniging wel tegengekomen toen ik daar mee bezig was, maar geen lid)
quote:

[...]

Juist! En bij toenemend percentage natuurstroom zullen we moeten gaan nadenken over opslag, en ook over een extra capaciteit aan snel te starten kleine generatoren, het liefst warmte/krachtkoppeling, draaiend op gas of biomassa.
ook windenergie is voor een deel aanvullend (wind->bewolkt, weinig zonnestroom en omgekeerd), maar opslag zal denk ik belangrijk worden idd. Ik denk dat waterstof een belangrijke drager zal gaan worden (duh). Hopelijk is het een kwestie van tijd dat de omzetting efficienter wordt.

Ik zie trouwens in mijn mailbox allemaal verzoekjes voor dat onderzoek van de UU (zie openingspost). Ik mail jullie vanavond allemaal terug, ik zal het document ook online zetten, dat is makkelijker. Ik heb het hier op mijn werk niet bij de hand...

You'll thank me later.

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 12:06:
[...]

Als het je om het geld gaat is een zonneboiler rendabeler dan PV-panelen. Doen!

Mijn nieuwe buren hebben de mazzel gehad dat het gesubsideerd werd. De ene hebben 8 vrij grote zonnepanelen, de andere 6 (geloof ik) én een zonneboilersysteem.

Maar misschien dat ik wel alvast de kabels trek als ik tijd over heb. Dan kunnen die panelen altijd nog (als we de zonneboiler een beetje handig plaatsen).

Het gaat me niet alleen om geld, hoewel ik er eigenlijk geen geld bij wil leggen. Buiten de eventuele besparing is er ook extra comfort denk ik.
Reg. datum: 15 januari 2004

quote:
CanonG1 schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:59:

Dus: energie besparen. Spaarlampen plaatsen, 10 jaar oude koelkast (1MWh/jaar!!) de deur uit, vervangen door AA+-klasse, PC's vervangen door laptops, al het sluipverbruik uitschakelen d.m.v. schakelaars etc. Resultaat: stroomverbuik omlaag met 50%. Zonder aan comfort in te leveren. OK, we moeten nu opstaan om de TV aan te zetten, dat is het enige. Hoehoe.

Even wat offtopic, maar wat denk je dat het kost om al die producten te produceren? En wat denk je dat het kost om het afval van jou oude computers, lampen, koelkast enzo te verwerken? Dat zie ik nergens in je vergelijkingen terug. Ik ben er ook zeker voor dat er energie bespaard moet worden, maar het moet niet zo zijn dat er allerlei goedwerkende dingen afgedankt worden ten gunste van een beter milieu. Dat hetzelfde als mensen nu allemaal tegelijk hun auto's zouden afdanken voor een auto die 1 op 25 rijd. Dat inderdaad goed voor het milieu dat verbruik, maar dat duurt mega lang voordat je de energie die het verwerken van de oude auto's en het maken van de nieuwe auto's eruit hebt.

Ik krijg een beetje hetzelfde gevoel als het inleveren van flessen: iedereen voelt zich kei goed dat ze ze inleveren om te hergebruiken, terwijl het onderhand meer energie kost qua transport en schoonmaken dan ze elke keer wegflikkeren en nieuwe maken.

Dat neemt overigens niet weg dat het een goed initialief is hoor, om zoveel mogelijk stroom te besparen.

Intel Core 2 Duo E6600 | AUS P5B-E | 4GB Kingston PC6400 | MSI 8800GTS 640MB | X-Fi XtremeMusic | WD Raptor 36GB ADFD | 2 x 320GB Barracuda 7200.10 (200GB RAID0, 200GB RAID1) | Cooler Master Mystique 631 | Scythe Infinity | EEE PC 701 4G Wit

Reg. datum: 25 november 2000

Wat mij opvalt aan een aantal reacties hier is dat er vraagtekens gezet worden bij het lagere stroomverbruik 's nachts.... Stroomverbruik (over de gehele linie genomen dan) is 's nachts veel lager dan overdag. Dit zal misschien niet gelden voor de consument, maar wel voor de industrie. Bij veel bedrijven gaan 's avonds de machines uit, denk daarbij aan persen, maalinrichtingen, lopende banden etc... Dit zijn natuurlijk de grootverbruikers. Niet de consument. Het is niet voor niets dat bij een 2 tariefsmeter de stroom na 23.00 uur voor de helft van de prijs is. "Het moet op".

Een vraagje aan MR sleeves: heb jij ergens op internet prijzen kunnen vinden van zonneboilers? Ik helaas nog niet. Zou graag een linkje krijgen...

Interesse in alternatieve energie, kachels etc? --> forum voor ecologie en energie
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Reg. datum: 06 augustus 2002

quote:
CanonG1 schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:59:
Heb je vragen, stel ze me. De set staat nu exact één week, en in die week is 80% van mijn elektriciteit geproduceerd door de zonnepanelen, en dat is met dat takkeweer van de afgelopen paar dagen. Ik kan niet wachten tot de zomer echt begint!

Ik ben benieuwd hoeveel procent van je verbruik er 's winters opgewekt wordt, het is dan snel donker waardoor je meer lampen nodig hebt en het is koud waardoor je verwarming nodig hebt, daarnaast is er dan heel erg weinig energie om om te zetten. Ik geloof dat een 100 Watt paneel 's winters maar 80 Wattuur per dag oplevert.

<edit> Plaatje toegevoegd: :)

http://img.photobucket.com/albums/v156/pinobot/zon_klein.jpg
Bron: Stroom uit de zon. ISBN 90-5381-022-6

Het plaatje schetst de situatie in Frankfurt, wat zelfs iets gunstiger ligt dan Nederland.

pinobot wijzigde dit bericht 27-06-2006 13:27 (19%)

I'm a one-man jostiband.

quote:
Luuk1983 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 13:00:
[...]
Even wat offtopic, maar wat denk je dat het kost om al die producten te produceren?
Ik ben het gedeeltelijk met je eens: apparaten vervangen die op zich nog goed zijn is geld (en energie) verspillen. Maar in ons geval waren de koelkast en de PC's toch aan vervanging toe, als je dan gelijk wat meer geld uittrekt voor een energiezuiniger model ben je volgens mij goed bezig.

profesionele monitor sloper
Reg. datum: 18 januari 2002

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 10:05:
[...]

Opgenomen vermogen desktop-PC: 210W inclusief monitor(daadwerkelijk zelf gemeten). Opgenomen vermogen laptop: 20-40W (ook daadwerkelijk zelf gemeten). Nogal een verschil, zeker als je veel gebruik maakt van de PC.
Is dat nog met een CRT of heb je dan al een TFT bij die 210W. ik zie zelf het nut niet zo, een laptop is gemaakt om stroom te besparen. maar omdat te doen zijn veel dingen dus geschrapt. Ik heb liever een complete PC. Gewoon met alles derop en der aan
quote:
Dat is niet waar. In alle omvormers die in Nederland zijn toegelaten zit een schakeling die direct de spanning van de netaansluiting haalt als het net wegvalt. Zonder die schakeling zou het inderdaad niet veilig zijn. En daarbij heeft aansluiten op een aparte groep niet zo veel zin voor de veiligheid: als de zekering niet smelt zou het vermogen dan nog steeds op het hele net staan.

Een aparte groep is wel nodig bij grotere vermogens aan zonnepanelen, boven de 600Wp.

Ook daaronder kan het handig zijn hoor. stel nou dat er bij ons iemand aan de electriciteit komt knutselen. persoon haalt stroom van de zijn groep af en hij kan veilig werken. De electricien weet lang niet altijd hoor dat je zonnecellen hebt. niks is vervelender dan toch onder spanning werken als je denkt dat het er af is.

we hebben het trouwens serieus een keer meegemaakt dat wij nog stroom hadden en de rest van de straat niet, tijdens een stroomuitval.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 40 41 42 43 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: