Zonnepanelen geplaatst

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 86.405 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:13
zonnigtype schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 00:17:
Aaaah, leuk! Mooie banner, beste CanonG1. Andere titel? MyKyoto?
Nee, geen Kyoto, thanks :) Ik heb al een domeinnaampje geregistreerd, zodra hij daadwerkelijk van mij is en de website er op draait meld ik dat hier wel even.
Vanuit de tent in N. Brabant (inmiddels weer terug):
Vanuit de TENT?!? 8)7
Zoals gezegd: wat een foto :)

-edit-

He cool, dit is post numero 1000 in dit topic!

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 03-01-2007 16:05 ]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Tuurlijk! Was best uit te houden hoor. Lekker rustig ook. Bij ons huis is het rond de jaarwisseling altijd gelegaliseerde terreur, vandaar. Er was "slechts" een (1) lexaanruit ingetrapt en de brandweer was met stenen bekogeld. Doodnormaal "hier" in Leiden.... In Brabant was het veel leuker...
Zoals gezegd: wat een foto :)
;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 22:21

sphere

Debian abuser

CanonG1 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 22:08:
Iedereen de beste wensen voor 2007, en dat iedereen maar in het zonnetje gezet mag worden en/of dat het iedereen maar voor de wind mag gaan :)

Nieuw jaar; tijd voor een nieuwe website: klik
Als ik op jouw site lees was jouw energierekening is, ben ik wel heel erg benieuwd wat jouw rekening zou zijn zonder die units op je dak. Die terugverdientijd van 25-30 jaar lijkt me heel stug. Uitgesmeerd over 360 maanden een last van iets minder dan 9 euro. Ik vind het moeilijk te geloven dat jouw rekening maar een krappe 40 euro zou zijn zonder die cellen.

Helaas heb ik een huis met schuine daken, eentje op het noordoosten en ander op het zuidwesten, niet ideaal denk ik :/

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
sphere schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 01:03:
Als ik op jouw site lees was jouw energierekening is, ben ik wel heel erg benieuwd wat jouw rekening zou zijn zonder die units op je dak.
Over 2006 hebben we zo'n 625 kWh verbruikt. Daarbij moet ik wel vermelden dat mijn vriendin een half jaar weg was, op stage in het buitenland.

Ik verwacht dat ons totale verbruik over 2007 zo'n 800 kWh zal zijn (dus zonder de zonnestroompanelen). 800 kWh bij € 0,23 per kWh is zo'n € 15 per maand. De zonnepanelen zullen daarvan zo'n 500 kWh produceren, bij diezelfde € 0,23 per kWh levert dat dus zo'n € 9,50 per maand op (althans, de rekening wordt met dat bedrag verlaagd).
Die terugverdientijd van 25-30 jaar lijkt me heel stug.
Mij ook. Ik verwacht dat het korter zal zijn, maar ik kan dat pas over een jaar of 15-20 aantonen :)
Ik vind het moeilijk te geloven dat jouw rekening maar een krappe 40 euro zou zijn zonder die cellen.
Dat klopt, mijn rekening zou hoger zijn zonder de zonnestroompanelen, maar niet veel hoger. Het grootste deel van de rekening is nog altijd aardgas, en dat is duur spul.
Helaas heb ik een huis met schuine daken, eentje op het noordoosten en ander op het zuidwesten, niet ideaal denk ik :/
Een schuin dak op het zuidwesten (mits niet beschaduwd) is prima geschikt voor zonnestroompanelen en/of een zonneboiler. Je levert iets aan jaar-opbrengst in, maar niet veel. Check het instralingsdiagram:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/instralingsdiagram.jpg

Zoals je ziet is rond de 90-95% van het theorethisch maximum haalbaar, afhankelijk van de hoek die het dak heeft. Dat wat je verder ook voor bedenkingen hebt, de ligging van je dak hoeft je niet tegen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 22:21

sphere

Debian abuser

Proest, 800kWh :X
Ik heb 2338kWh laag en 1619 kWh hoog over 13 maanden.

Misschien moet ik jouw topic eens gaan uitspitten om te zien waar jij allemaal stroom op bezuinigt ;)
edit: Conrad heeft de verzendkosten afgeschaft, tijd om eens een energiemeter aan te schaffen :)

[ Voor 21% gewijzigd door sphere op 04-01-2007 13:21 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

http://www.conrad.nl/goto/?product=124400

Helaas heb je dan weer een probleem met een van de regeltjes
Plaats uw bestelling van minimaal € 20.-

Dus maar even een collega vinden die er ook een wil :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
sphere schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 12:48:
Proest, 800kWh :X
Ik heb 2338kWh laag en 1619 kWh hoog over 13 maanden.
Dat is niet heel ver boven het Nederlandse gemiddelde (dat ligt op zo'n 3500 kWh/jaar). Vergeet niet: we hebben een twee persoonshuishouden, een vrij klein appartement en geen kinderen die de hele dag achter TMF hangen etc. En we koken op gas, niet elektrisch. In een groter huis waarin je met meer mensen woont verbruik je natuurlijk meer.
Misschien moet ik jouw topic eens gaan uitspitten om te zien waar jij allemaal stroom op bezuinigt ;)
Het is niet ingewikkeld:

- Controleer eerst je koelkast, en vervang deze indien nodig door een A++ klasse, oude koelkasten zijn slurpers
- Overal waar zinvol spaarlampen plaatsen (niet in wc en kelderkast etc.)
- Geen sluipverbruik meer, alles achter een 'harde' schakelaar
- Uiteraard ook andere zuinige apparatuur plaatsen, beginnen met grootverbruikers zoals wasmachines. Wij hebben onze desktops vervangen door laptops, veel zuiniger en nog handig ook.
- Zuinig gedrag aanwennen, na gebruik apparatuur echt uitzetten, geen lampen laten branden in kamers waar niemand is, niet de hele dag de TV als 'bewegend behang' aan laten staan.

Dan kom je al een heel eind.
hjs schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 13:44:
http://www.conrad.nl/goto/?product=124400

Helaas heb je dan weer een probleem met een van de regeltjes
Plaats uw bestelling van minimaal € 20.-

Dus maar even een collega vinden die er ook een wil :+
Ach, de Conrad heeft toch genoeg leuk speelgoed? Daar moet vast we iets voor € 7,05 uit te zoeken zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik denk dat het besparen op warmte ook veel gaat opleveren in de toekomst.
Gas en Olie blijft maar stijgen.
Een zonneboiler kan ook wel eens erg rendabel gaan worden.
Nog een besparingstip op ander gebied, neem een schotel ipv kabel-tv, hoe minder we afhankelijk zijn van Essent of Nuon hoe beter het is. ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 21:39:
Ik denk dat het besparen op warmte ook veel gaat opleveren in de toekomst.
Niet alleen in de toekomst, ook nu al. Dat mijn zonnestroompanelen elektriciteit opwekken vind ik erg fijn, maar er gaat op jaarbasis veel meer energie aan gas doorheen dan aan elektriciteit. Een zonneboiler zou een aanzienlijk deel van dat gasverbruik weg kunnen nemen, Nog een tijdje wachten tot we een koopwoning hebben.

Volgens wikipedia levert een kuub aardgas bij verbranding 8,8kWh op. Vermenigvuldigd met ons jaarverbruik over 2006 (374 kuub) gaat het dus om zo'n 3300 kWh aan energie. Dat is veel meer dan ons elektriciteitsverbruik (628kWh) waar ik dus ook graag iets aan zou doen.
Gas en Olie blijft maar stijgen.
Een zonneboiler kan ook wel eens erg rendabel gaan worden.
Dat denk ik ook. Ik wil dan wel een zonneboiler die groot genoeg is om in voor- en najaar ook te kunnen helpen bij woningverwarming. Besparen op warm tapwater is leuk maar de bulk van ons gasverbruik gaat naar woningverwarming.
Nog een besparingstip op ander gebied, neem een schotel ipv kabel-tv, hoe minder we afhankelijk zijn van Essent of Nuon hoe beter het is. ;)
Maar dan wel die decoder achter een 'harde schakelaar' he? Dus geen standby, dan mag het O-)

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 06-01-2007 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Leuke dingen hoor die zonneboilers op basis van een heatpipe :+
Kost alleen wel een paar centen :(

http://www.zondirect.com/indexboiler.html
http://shop.mijnwinkel.nl...ml?categorie=zonneboilers
(laatste link is van http://www.rivertrade.nl/produkten.html)

Word weer tijd voor subsidie op die dingen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door hjs op 07-01-2007 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Kijk eens wat terug in deze topic.
Ik heb een zonnecollector en boiler.
Werkt prima. Maar de laatste paar weken nauwelijks.
Als er zon is, op dit moment, dan kom ik toch al snel op 25 tot 30 graden in de korte tijd dat het werkt. (s'zomers krijg ik 100 graden in 3 uur tijd, 80 liter water, beginnend op 15 graden)
In de zomer levert het een besparing van tussen de 0,5 en 1 kuub gas per dag.
Gemiddeld reken ik op tussen de 100 en 150 kuub per jaar, maar ik kan het niet echt goed meten.
En heatpipes zijn welliswaar beter, maar ook fors duurder.
Een vlakke plaat werkt ook heel goed.
Ook zonder subsidie is het goed te doen en voldoende rendabel. (Zie www.atonsolar.nl)

Is er overigens iemand (hier) te vinden die goed op de hoogte is van kunststoffen?
Ik heb een idee over het maken van een collector. Maar wat hulp is toch wel welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door guus.assmann op 07-01-2007 11:48 ]

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Is er overigens iemand (hier) te vinden die goed op de hoogte is van kunststoffen?
Ik heb een idee over het maken van een collector. Maar wat hulp is toch wel welkom.
Kunststoffen voor langdurig gebruik op daken zou ik sowieso erg voorzichtig mee zijn, gezien de hoge UV belasting. Maar als je toch zelf knutselt en er geen bezwaar tegen hebt om eens in de zoveel tijd onderdelen te vervangen (moet dan ook zo gemaakt worden, natuurlijk, dat je ze in situ kunt vervangen), no problem. In ieder geval (ook vanwege milieutechnische redenen) geen PVC gebruiken, want dat wordt bros. Zeker als je dingen maakt waar je af en toe "aan moet zitten", is dat vragen om problemen, omdat het PVC dan breekt. Er is ook UV-bestendig PVC, maar ik ben niet zo'n voorstander van het spul, gezien de grote problemen in de afvalfase (eindfase - verbranding, indien het niet separaat wordt gerecyceld, levert aggressieve chloordampen op).

Er is nogal wat ervaring met zelfbouw, gewoon "zelfbouw zonnecollector" intypen in ons aller Google.

Bijvoorbeeld:

http://home.zonnet.nl/zonneboiler/verslag.html

Veel succes met je zelfbouwprojekt! Heb helaas zelf stadswarmte, erg laag tapwaterverbruik en twee linkerhanden, dus voorlopig geen optie voor ons...

:+

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

zonnigtype schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 13:56:
En voordat ik beschuldigd wordt van off-topic thema's, heb ik nog een mooi jaarafsluitertje voor jullie. De Pérgola Fotovoltaica in Barcelona.

Smaakmakertje, met Gróóten Danck aan Google Earth:

[afbeelding]

Rode pijl is een automobiel, die rechthoek eronder is 443 kilowattpiek aan zonnepaneel (Isofoton), op voormalige World Forum terrein in Barcelona. :9

Volledig artikel met veel links naar spectaculaire foto's, websites e.d. op:

http://home.hetnet.nl/%7E.../PVvanboven_Barcelona.htm

Wie heeft er nog een stukkie braakliggende grond in de achtertuin?

Met zonnige achting,

niet ALTIJD negatief...

polderboy ;)
Mwoah, Ik ben van't zomer in het Europapark in Duitsland geweest, daar was de complete overkapping van de looproute vanaf de parkeerplaats volledig bedekt met zonnepanelen. Er stonden ook bordjes met alle waarden erop, maar die heb ik helaas niet voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

"Heat-pipes" zijn in Nederland nauwelijks bekend. In Duitsland is het tien procent van de totale markt. Daar heten ze "Vakuumröhrenkollektoren".

Uiteraard daar weer fenomenale groei van de markt, zie mijn grafiek n.a.v. CBS rapport "duurzame energie in Nederland 2005", met vergelijking EU15:

http://www.polderpv.nl/CB...ler_toename_NL_versus_BRD

Op dezelfde pagina nog vele andere tale-telling grafieken over duurzame energie in NL versus EU15...

:S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 20:03
Zonnigtype geeft ook al een link naar een site. Op deze site staat weer een link naar een belgische site. Deze staat echt boordevol informatie: http://users.pandora.be/hagim/zonne_energie/zonnepanelen.htm

Misschien een idee om met een aantal mensen een zonnecollector te bouwen?

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Fairy schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:03:

Mwoah, Ik ben van't zomer in het Europapark in Duitsland geweest, daar was de complete overkapping van de looproute vanaf de parkeerplaats volledig bedekt met zonnepanelen. Er stonden ook bordjes met alle waarden erop, maar die heb ik helaas niet voorhanden.
Dat was dan ook maar een friemeltje, hoor, die solar pergola in Barcelona. Maar ik was er net mee bezig, dus kwam mooi uit als kerstgroet. En ik blijf hem beautiful vinden, maar de grootste was het al niet tijdens de bouw...

Grootste park tot nu toe gerealiseerd is Erlasee bij Arnstein, noord Beieren (BRD). 12 megawattpiek. Met sectie waarin burgers (nog steeds) financieel kunnen participeren. Doet u mij ook maar zo'n Solon Movertje... ;)

http://www.polderpv.nl/ni...tm#21nov2006_Erlasee_info

Veel grotere zonnestroomparken zijn in de maak/gepland. Even afgezien van de zonthermische krachtcentrales (CSP), wat zon-PV betreft: Grootste waarschijnlijk levensvatbare systeem wat er waarschijnlijk (momenteel) wel gaat komen is de Australische HCPV plant van 154 Megawattpiek, die werkt met concentratie van zonlicht op high yield triple-junction cellen van Spectrolab:

http://www.polderpv.nl/HCPV_154MWp_plant.htm

Er worden talloze PV-parken gebouwd, veelal in Spanje (enkele MWp tot 20 MWp), een 62 MWp centrale in Portugal, en tientallen MWp centrales, vaak in Duitsland. Recent netgekoppeld exemplaar in uiterste noordpuntje van Schleswig-Holstein (2,04 MWp):

http://www.polderpv.nl/ni...htm#3jan2007_Rodenas_2MWp

Die overkapping waar jij het over had is 2.000 modules en qua nominaal vermogen ook maar 230 kilowattpiek "groot" en dus bijna de helft kleiner qua power dan dat 443 kWp zonnezeil in Barcelona... Europapark ligt bij Rust aan de Rijn tussen Offenburg en Zonnestroom Hoofdstad Freiburg, W. rand van het Zwarte Woud:

http://www.solarserver.de...newsa2001m05.html#news139
http://www.gfsk.de/index....ml&plant:oid=k8&plant:c=D

At your solar service...

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kijk, da's nog eens een nette en uitgebreide motivatie :)

Thanx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik zie geen prijzen bij Aton, zie ik nu iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Voor Aton, kijk bij doe het zelf en dan PDF files. Het kleinste systeem kost 1387 Euro als ik het goed zag.

Zelfbouw van een collector heb ik al bekeken. (En ik wil er wel aan meewerken hoor)
Maar ze gebruiken allemaal een plaat koper. En dat is nogal duur.
Een optie die volgens mij ook prima kan is een plaat dun ijzer. Dat is al veel betaalbaarder.
Het idee dat ik heb, zou als het werkt een collector opleveren die veel minder dan 100 Euro kost.
Ik denk aan een kunststof als Polyprop of zo, met mogelijk wat andere toevoegingen.
Nu ben ik er niet zo zeer op uit om er veel geld aan te verdienen.
Maar ik wil natuurlijk wel de vermelding voor het idee.
Zelfs al is het rendement iets lager als van alle andere systemen, financieël is het heel interessant.
Een reële kostprijs bij serieproduktie zou maar een paar Euro zijn.
En om lekkages uit te sluiten, het gewicht is laag en het ding kan zeker boven op de pannen liggen.
Als het een herbruikbare kunststof is, dan zou dus zelfs jaarlijks vervangen geen probleem zijn.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Warm water wat over is, is ook geschikt om in je vaatwasser te laten stromen.
Wel even opletten welke temperatuur er op je toevoerslang van de vaatwasser staat, of je vaatwasser hier wel geschikt voor is.
Zelf heb ik nog geen zonneboiler maar ik voer het warme water van de stadsverwarming 60 'C wel rechtstreeks mijn vaatwasser in.
Ik heb op deze manier ook geen thermostaat kraan nodig zoals wel bij een wasmachine het geval is.
Op de toevoerslang staat max 90'C.
Elektrisch opwarmen van water is namelijk de duurste vorm van verwarmen.
Bijkomend voordeel is dat de vaatwasser ook nog eerder klaar is (geen opwarmtijd).
Helemaal geen vaatwasser gebruiken is natuurlijk goedkoper, maar met een gezin en de daarbij horende dagelijkse hektiek kun je haast niet meer zonder :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zondag 07 januari 2007 @ 19:35:
Helemaal geen vaatwasser gebruiken is natuurlijk goedkoper, maar met een gezin en de daarbij horende dagelijkse hektiek kun je haast niet meer zonder :$
Nou... Dat hoeft niet per sé. Ik heb de bron even niet bij de hand, maar onder sommige omstandigheden en bij goed gebruik (altijd zo vol mogelijk etc.) zou een vaatwasser efficiënter moeten kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ja, dat heb ik ook gehoord.
Hij zit hier altijd vol en draait ' s nachts, dit in combinatie met warm water invoer is al vrij efficient.
Een zonneboiler overweeg ik nog even afwachten tot er een nieuwe mileuminister is die wel subsidie geeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Welke boilers zijn beter heatpipes of de plaat-uitvoering?
Niet alleen in rendement maar ook in levensduur.
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 21:37:
[...]

Nou... Dat hoeft niet per sé. Ik heb de bron even niet bij de hand, maar onder sommige omstandigheden en bij goed gebruik (altijd zo vol mogelijk etc.) zou een vaatwasser efficiënter moeten kunnen zijn.
Ik wou al opmerking maken, maar CanonG1 was me voor. Geen vaatwasser nodig in huize PPV, ook al zou die nog zo "efficiënt" te vullen zijn. Ze zijn inderdaad enorm verbeterd, lager waterverbruik (dus veel minder hyper inefficiënt elektrisch op te warmen) en zo. Maar ik doe mijn koude computerhandjes liever in het klassieke teiltje, na de paar dagen opgespaarde afwas op zijn hoogst KOUD voorgespoeld te hebben (zelden nodig, wij eten nl. altijd ons bordje biologische veggievoer tot de laatste kruimel leeg... :+ ). Zit ik eindelijk weer eens NIET achter den kompjoet....

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op zondag 07 januari 2007 @ 22:16:
Welke boilers zijn beter heatpipes of de plaat-uitvoering?
Niet alleen in rendement maar ook in levensduur.
Iemand hier ervaring mee?
Kweenie. Heatpipes zijn volgens mij veel efficiënter, maar er is een groot potentieel nadeel. Het zijn VACUUMbuizen. En vacuum heeft nogal vervelende eigenschap dat als er barstje in de buis komt, dat je dan geen vacuum meer hebt. Maar o.h.a. gebeurt er niet veel op een dak, hoewel er natuurlijk wel meer heftige stormen komen met de reeds aangetoonde en fysiek zicht- en voelbare klimaatverandering en omhoogkrullende hockeysticks.

Verder blijft het koffiedik kijken. Vergeet niet dat de solar industrie vele arglistige bobo-ogen over de schouders heeft meekijken, en het (als ze slim genoeg zijn, en zeker in Duitsland heb ik nog nauwelijks van dombo's gehoord die rotzooi afleveren) wel uit het hoofd laat om "minder" spul op de markt te zetten. Schott Solar, die veel vacuumbuizen maakt (ook voor Amerikaanse CSP-centrales...), heeft een zeer goede reputatie.

Zeg echter nooit nooit. Elke technologie heeft voor- en nadelen.

Tussen haakjes, de beroemde Econok (niet oriëntatie "gevoelige" zonnecollector voor op de nok van schuine daken) heeft ook vacuumbuis technologie. Is wel duur, maar esthetisch aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Volgens de literatuur, zijn de heatpipes een paar procent beter.
Maar ook vrij kostbaar.
En zeker nooit zelf te repareren.
Qua levensduur zullen de systemen elkaar niet veel ontlopen.
Er zit minder elektronica in, dan nodig is voor een elektrisch paneel.
In principe alleen stuurelektronica (Die ik al eens ontworpen, gebouwd en getest heb) en een circulatiepomp.
Naar mijn mening is een leegloop systeem het beste, ook al omdat er geen antivries en expansievat nodig is. Hierdoor weer minder onderdelen en minder dat kapot kan.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Oeps, nog vergeten.

Vanavond, maandag 8 jan. Radar uitzending (TROS) over die beruchte 3.000 kWh grens. NL 1, 20h30.

Alvast een forum onderdeeltje klaargezet....

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=46799

Het schijnt dat Diederik Samsom ook aanwezig zal zijn. Ben benieuwd of er iemand van de NMa bij is (die hebben die Beleidsregel verzonnen).

Kijken, dus :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik had Solarnrg.nl een mailtje gestuurd over heatpipe collectoren, dat die dingen tot 3x zoveel warmte opnemen en of ze ze ook konden leveren.

Antwoord: Ze nemen dan wel 3x zoveel warmte op, het netto oppervlakte is dan ook 3x kleiner.
En ze verliezen volgens hem met een paar jaar hun vacuum, dus dan doen ze niets meer.

Is dat nu zo of proberen ze een concurrerend system zwart te maken?
Kan me niet voorstellen dat je dure installatie met een paar jaar onbruikbaar is eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb er geen verstand van dus ik vind het moeilijk er iets gefundeerds over te zeggen, maar die heatpipes vind ik er inderdaad fragieler en complexer uitzien dan vlakke plaatcollectoren. Misschien is het verstandig een bedrijf aan te schrijven wat beide producten verkoopt, misschien kunnen zij een objectiever advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 10:12

xdc

na aanleiding van dit topic ook maar wat stappen ondernomen

-paar stekkerdozen gekocht , met klik aan-uit functie
-spaarlampjes opgehangen

Ik wil nog niet zo ver gaan met zonnepanelen (misschien in de toekomst als dit ook economisch een rationele keuze is , vooralsnog niet)

Goed bezig , ga zo door allen!

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 17:41

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Een vrij nieuwe, imho interessante, ontwikkeling is het direct omzetten van (zonne-)warmte in electriciteit. Dus geen Stirling of stoom motoren, maar halfgeleiders gebruikmakend van het Seebeck effect (inverse Peltier effect). Ik heb twee bedrijven kunnen vinden die hieraan serieus ontwikkelen.

De meest prominente hiervan is het Amerikaanse Eneco. Zij claimen een productierijp product te hebben dat bij een werktemperatuur van ~250C een efficientie van 38% haalt (relatieve efficientie ten opzichte van de ideale Carnot cyclus). Dit is hoger dan wat gehaald kan worden met de al behoorlijk efficiente Stirling motor. Bovendien zitten hier geen bewegende delen in die kunnen slijten waardoor het onderhoudsvrij is en vergelijkbaar met een PV maar dan met een hogere efficientie (bij hogere temperaturen).

Een concurrerend ontwerp van Power Chips lijkt nog efficienter (70% Carnot bij vergelijkbare temperaturen) maar dit bedrijf zoekt nog afnemers van het ontwerp die het daadwerkelijk moeten gaan produceren.

[ Voor 11% gewijzigd door styno op 09-01-2007 15:55 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TROS Radar uitzending van maandag 8 januari inmiddels beschikbaar als on-site video:

http://www2.trosradar.nl/PHP/news/14/3129

Als je berichten, opmerkingen e.d. hebt, kan dat op het forum n.a.v. de uitzending:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=46799

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Belofte maakt schuld, tijd om die in te lossen met een verslagje over de digitale meters. :)

Vanmorgen is een installateur de digitale meters komen plaatsen - en blijkbaar is het dus niet zo (wat BCM dacht) dat dat niet meer mag van het ministerie van EZ. Het is overigens ook niet zo dat de meters elk kwartier zelfstandig contact zoeken met de server: de server zoekt (twee keer per dag, volgens de installateur) contact met de meter en krijgt dan de standen van dat moment door.

Tijd voor wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c6f7d24e20a6999d69eb29d7bb100a00/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ac0bd22f9ef1854513f53a27f742c3a0/full.jpg

Zoals je ziet is de 'digitale' gasmeter niets meer dan een analoge meter met een klein digitaal apparaatje erop. Dat kleine apparaatje 'bekijkt' de beweging van de analoge meter, en stuurt die via een dect-achtig protocol naar de energiemeter. De energiemeter is zuiver digitaal en bevat bovendien een GPRS module (waar je verder niets aan ziet, het is een wit kastje met een zwart antennetje zoals die ook op een GSM zou kunnen zitten). In de GPRS module zit overigens een 'gewone' KPN-sim kaart.

De server zoekt dus verder 2x per dag contact met uitsluitend de electriciteitsmeter, die dan de stand van zowel electra als gas doorgeeft. Met de knop op die meter kun je zelf ook de diverse gegevens uitlezen: het totale verbruik, piek- en dalverbruik, de spanning (grappig, want die varieert dus behoorlijk: bij installatie 221V, nu 215V :D), het verbruik van vorig jaar, het laatste uitlees moment en het blindvermogen.

Ik zag trouwens in dit topic het begrip 'blindstroom' voorbij komen, deze meter meet ook het blindvermogen. Is dat dan de blindstroom over je hele huis(net) ofzo? :?

[ Voor 5% gewijzigd door Roelant op 10-01-2007 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Die gasmeter is echt wazig gedaan.... welke LTS'er heeft dat ontworpen?

Begrijp ik het trouwens goed dat met zo'n Oxxio-meter terugleveren (zonnestroompanelen of windturbine) simpelweg niet werkt? Dus afgezien van administratief geëmmer, puur technisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Dat durf ik niet te zeggen. Ik ben zoekende naar specificaties van het apparaat, maar de meter wordt iig. gemaakt door Enel, een grote Italiaanse energieboer.

edit:

In ieder geval dit bericht en deze pdf lijken over de binnenkant van de meter te gaan..

[ Voor 42% gewijzigd door Roelant op 10-01-2007 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 12:54
CanonG1 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 18:00:

Begrijp ik het trouwens goed dat met zo'n Oxxio-meter terugleveren (zonnestroompanelen of windturbine) simpelweg niet werkt? Dus afgezien van administratief geëmmer, puur technisch?
Actaris, daar heb ik stage gelopen, als je vragen hebt kan ik een poging tot het vinden van een goed antwoord doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jape op 10-01-2007 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Wat ik begrepen heb over die digitale meter van Oxxio dat het nog helemaal niet duidelijk is waar digitale meters aan moeten voldoen en je dus een kans hebt dat hij over 2 jaar weer vervangen wordt.

Maar ja, wat maakt dat verder uit :+
Ondertussen kun je wel lekker je verbruik goed bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-03 17:18
Ik vind dat ding nog best goed bedacht. Weet je wat het kost om een hele nieuwe meter te plaatsen, als je ziet hoe groot dat ding is? Daarnaast is de monteur vaak nog het duurst, en die hoeft er nu alleen maar een ding op te klikken oid.
Een nadeel is dat dat ding een batterij heeft, en die kan leeg raken. Maar hij is natuurlijk wel geconstrueerd op een laag verbruik.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mijn vriendin was een half jaar op stage in Schotland, daar zien vrijwel alle stopkontakten er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/Engelsstopkontakt.jpg

Mét schakelaars dus. Mijn vriendin vertelde daar dat we dat hier helemaal niet kennen, en de vraag die ze steevast kreeg was "maar hoe zetten jullie apparaten dan uit?'. In de praktijk is het antwoord dus ook vaak "niet".... (standby)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 17:41

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Hebben jullie de toespraak van de huidige voorzitter van Europese Commissie Barosso gezien/gehoord?

Hij doet een oproep om de Europese afhankelijkheid van buitenlandse energiebronnen (lees: Russisch gas en olie uit het Midden Oosten) drastisch te verlagen en tegelijkertijd de uitstoot van CO2 met 20% te verminderen (bovenop de 8% van Kyoto). Dat laatste klinkt natuurlijk goed maar hij wil dit bereiken door veel meer kernenergie te gaan produceren ;( Over alternatieven heb ik hem niet gehoord maar ik heb dan ook nog niet alle 600 pagina's van zijn rapport gelezen, het kan dus zijn dat ik wat gemist heb. ;)

Het resultaat van deze 'goedkope' kernenergie zou wel eens kunnen zijn dat er een einde komt aan de jaarlijkse hoge stijgingen van de energieprijzen (zie de goedkoop gedumpte kernenergie uit Frankrijk), waardoor zonneenergie (vooral ongesubsidieerd) wel een onrendabel kan blijken zelfs na de meestal geschatte 15 to 20 jaar. Dit zou ook wel eens een heleboel mensen ervan kunnen weerhouden een PV installatie aan te schaffen...

Voordeel? is dat Barosso de uitvoering en invulling van zijn plan door de lidstaten zelf afzonderlijk wil laten beslissen. Het is dus te hopen dat de combinatie PvdA en CU weer een subsidiebeleid voor milieuvriendelijke initiatieven kunnen invoeren.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

styno schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:10:

Het resultaat van deze 'goedkope' kernenergie zou wel eens kunnen zijn dat er een einde komt aan de jaarlijkse hoge stijgingen van de energieprijzen (zie de goedkoop gedumpte kernenergie uit Frankrijk), waardoor zonneenergie (vooral ongesubsidieerd) wel een onrendabel kan blijken zelfs na de meestal geschatte 15 to 20 jaar. Dit zou ook wel eens een heleboel mensen ervan kunnen weerhouden een PV installatie aan te schaffen...

Voordeel? is dat Barosso de uitvoering en invulling van zijn plan door de lidstaten zelf afzonderlijk wil laten beslissen. Het is dus te hopen dat de combinatie PvdA en CU weer een subsidiebeleid voor milieuvriendelijke initiatieven kunnen invoeren.
Oude wijn in nieuwe zakken, dit is allemaal onderdeel van een zwaar geregisseerde operatie omdat het water aan de lippen staat van de branche. Alles wordt op alles gezet om koste wat kost weer kerncentrales te verkopen. "It's now or never"! En zoals je al aangeeft, en ik telkenmale duidelijk probeer te maken op Polder PV, het zal zeker op "kleine" markten als NL, de duurzame elektramarkt kapot maken en voor vele decennia gaan beheersen. Daar kun je niet tegenop boksen met zonnepanelen, zelfs een windpark, tegen 1.600 MW nieuw atoomvermogen op een kleine markt.

Hoezo, atoomstroom "goedkoop"? Uraniumoxideprijzen zijn nu al door alle plafonds aan het knallen, geen zicht op ombuigen trend, en hoe meer kerncentrales aan het net gaan, hoe zwaarder de druk op die prijs zal zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.uxc.com/review/uxc_graph_u3o8.gif

http://www.uxc.com/review/uxc_g_price.html

Lees vooral ook deze artikelen (hoezo, "CO2 neutraal", hoezo "toekomstgerichte energie optie"?):

http://www.windvogel.nl/nieuws/misverstanden_kernergie.html
http://olino.org/articles.../kernenergie-de-oplossing

en bezoek WISE:

http://www.tegenstroom.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

brinkdinges schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:41:
Ik vind dat ding nog best goed bedacht. Weet je wat het kost om een hele nieuwe meter te plaatsen, als je ziet hoe groot dat ding is? Daarnaast is de monteur vaak nog het duurst, en die hoeft er nu alleen maar een ding op te klikken oid.
Een nadeel is dat dat ding een batterij heeft, en die kan leeg raken. Maar hij is natuurlijk wel geconstrueerd op een laag verbruik.
Stadswarmtemeters hebben ook een batterij. Worden nu (volgens zeggen van monteur) vervangen door batterijen die het minstens 10 jaar uit zouden moeten houden. Onze meter is al drie keer verwisseld, omdat ouder type batterijen te kort bleken mee te gaan. Over "dure meterverwisseling" gesproken. Pffff....

Meer info over de veelbesproken "slimme meters" (die al voor sommigen te "dom" blijken te zijn):

http://www.polderpv.nl/ni...#7dec2006_slimme_meter_13
http://www.energeia.nl/dossier.php?DossierID=15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

hjs schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:40:
Wat ik begrepen heb over die digitale meter van Oxxio dat het nog helemaal niet duidelijk is waar digitale meters aan moeten voldoen en je dus een kans hebt dat hij over 2 jaar weer vervangen wordt.

Maar ja, wat maakt dat verder uit :+
Ondertussen kun je wel lekker je verbruik goed bijhouden.
Metermarkt wordt weer "dichtgegooid" (was zogenaamd "vrij", maar heeft nooit naar behoren gewerkt totdat Oxxio zo slim was en Brinkhorst/EnergieNed het opeens op hun heupen kregen...) en komt in handen van de netbeheerders. Is zo afgespijkerd in de Tweede Kamer. "Slimme meters" die reeds zijn aangebracht, moeten aan nieuwe voorwaarden voldoen, of door netbeheerder worden afgekocht aan voormalige eigenaar (zie je de juridische akkefietjes al voor je?). Continuon is al aan uitrol bezig, want die heeft zo zijn eigen plannetjes.

Recentste kamerstuk over de materie (best wel leesbaar, moet ik nog prikkelende vraag over stellen aan EZ):

http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous
Voer via "zoek uitgebreid" Kamerstuk 28982 nr. 58 in: verslag van bespreking vaste kamercommissie EZ op 11 oktober 2006, met daarin besproken de invoering van de "slimme meter", "capaciteitstarief" en dat soort zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:42

BCM

Roelant schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 17:42:
Vanmorgen is een installateur de digitale meters komen plaatsen - en blijkbaar is het dus niet zo (wat BCM dacht) dat dat niet meer mag van het ministerie van EZ.
Ik was er reeds achter dat Oxxio nog steeds meters plaatste. Schijnbaar zijn ze langszaam hun territorium aan het uitbreiden. Neemt niet weg dat ze door EZ gesommeerd zijn te stoppen!
Nou nou, dat is iets kort door de bocht. Er zijn geen mooiere oplossingen op dit moment gecertificeerd voor de gas meter markt.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

[quote]zonnigtype schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 01:04:
[...]

Stadswarmtemeters hebben ook een batterij. Worden nu (volgens zeggen van monteur) vervangen door batterijen die het minstens 10 jaar uit zouden moeten houden. Onze meter is al drie keer verwisseld, omdat ouder type batterijen te kort bleken mee te gaan. Over "dure meterverwisseling" gesproken. Pffff....

Ja hier ook al eens, had de meter een heel niets geregistreerd.
Eindafrekening hebben ze toen het gemiddelde maar genomen van de laatste 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 12:54
Die gasmeters worden al enkele jaren cyblevoorbereid geleverd. De cyble (dat zwarte ding) registreert het draaien van de meter, en stuurt deze informatie voor. Op het ruitje zit een bevestiging waar de cyble op gemonteerd wordt.

Het wordt zo gedaan omdat ze nu geen nieuwe meters hoeven te installeren, maar enkel een cyble. Dit drukt de kosten, omdat je anders een meter die er nog maar een paar jaar inzit al moet gaan vervangen voor een andere. Het is dus vooruitkijken geweest van Actaris. :)

Uiteraard komen er over een poosje ook gasmeters met dit soort dingen geïntegreerd.

De cyble's waren primair voor watermeters gemaakt, maar zijn ook op de gasmeters gemonteerd, en daar werken ze ook heel goed. Op je watermeter, mits van actaris en niet te oud, zit ook een bevestiging voor een cyble.

[ Voor 21% gewijzigd door Jape op 11-01-2007 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201981

ik had eerst op tv gezien van iemand die echt super zuinig is en ook zonnepanelen heeft de meter gewoon terug loopt en ze er dus juist geld mee verdient , alleen die heeft dan ook geen tv en pc thuis , das wat minder :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
brinkdinges schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:41:
Euh, da's niet waar: de meter is in z'n geheel vervangen (al met al overigens maar 10 minuutjes werk, incl. een standaard check op drukverlies e.d.). Meter kwam dus geprepareerd en wel binnen.

Maargoed, dat zal er ook mee te maken hebben dat de oude meter van Continuon (netbeheerder van Nuon) is en de nieuwe van Oxxio zelf (waardoor ze het geld wat je betaald voor meterhuur mogen houden, ipv. afdragen aan Continuon). En scheelt mij ook weer iets, want Oxxio is goedkoper. :P
Jape schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 19:21:
Het wordt zo gedaan omdat ze nu geen nieuwe meters hoeven te installeren, maar enkel een cyble. Dit drukt de kosten, omdat je anders een meter die er nog maar een paar jaar inzit al moet gaan vervangen voor een andere. Het is dus vooruitkijken geweest van Actaris. :)
Biedt in dit geval dus geen voordeel, omdat Oxxio ook de meter zelf moet/wil vervangen. :P
Maar in basis vind ik het een goed voorbeeld van KISS ('Keep it simple stupid'), soms kan de simpelste oplossing de beste zijn en los van dat het er lijp uit ziet, doet het verder wat het doen moet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 201981 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 19:29:
ik had eerst op tv gezien van iemand die echt super zuinig is en ook zonnepanelen heeft de meter gewoon terug loopt en ze er dus juist geld mee verdient , alleen die heeft dan ook geen tv en pc thuis , das wat minder :p
Kijk en dat zie ik dan weer niet zitten. Ik wil (graag) energie besparen en ik zie mijn zonnepanelen nog steeds als een uitstekende investering, maar ik ga niet in het donker en in de kou zitten.

Er zijn zat maatregelen te nemen, actief en passief, waarmee je je energieverbruik flink kunt terugbrengen zonder dat je terug hoeft naar de 19e eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:22

hamsteg

Species 5618

De vraag was al eens gesteld, kan iemand even een nieuw topic openen met een samenvatting ... ik heb mijn best gedaan:

Duurzame energie

Als mod accoord is, kan dit topic dicht.

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 11-01-2007 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 05:43

Sprite_tm

Semi-Chinees

Jahoor.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.