Gathering of Tweakers

Quicksearch
is sarcasminist
Reg. datum: 25 november 2005

egt tof dat je zoiets doet maar krijg je er nou geld voor omdat je af en toe stroom naar ons toestuurd?

pssst geld kopen?

Erg gaaf dit, ga er morgen met mijn vader eens over praten met oog op ons energie verbruik. Alle beetjes helpen, nietwaar? =) Ik ben een grote fan van filmpjes, screendumps en cijfers, dus ik hoop dat die in de komende tijd zullen verschijnen... is het msischien mogenlijk om die stats real time door te geven naar je site?

I so not did do that!

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
dark rule161 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:34:
egt tof dat je zoiets doet maar krijg je er nou geld voor omdat je af en toe stroom naar ons toestuurd?
Ik krijg gewoon de normale vergoeding per kWh die ik normaal betaal als ik een kWh verbruik. De installatie procueert 'maar' 50% van ons verbruik (netto verbruik ik dus nog steeds per jaar, ik lever niet), dus ik krijg geen geld.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
Eddey schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:32:

[...]

1 MW? Ik neem aan dat je kW bedoelt :P
Maar er zijn behoorlijk wat leveranciers van kleine turbines. Hier een pagina met links. Vermogen van <1 kW tot 5-15 kW zeg maar. Daarna loopt het hard op naar een paar honderd kW en kom je al snel bij de MW en multi-MW turbines uit.
Haha, ja ik bedoelde idd 1 kW. Het is echt een heel schattig klein windmolentje (relatief dan) Ze worden gesubsidieerd gemaakt ergens in Engeland. We hebben al een email gestuurd of wij ze ook kunnen bestellen in Nederland. Zo'n molen kosten dacht ik (uit mijn hoofd) rond de 1000 euro. Dat is niet veel voor een molen van 1200 Watt. Zeker om het de zonne-energie die we nu al produceren mooi kan aanvullen.

quote:
fusion_ghost schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:35:
Erg gaaf dit, ga er morgen met mijn vader eens over praten met oog op ons energie verbruik. Alle beetjes helpen, nietwaar? =) Ik ben een grote fan van filmpjes, screendumps en cijfers, dus ik hoop dat die in de komende tijd zullen verschijnen... is het msischien mogenlijk om die stats real time door te geven naar je site?

Realtime doorgeven zou denk ik wel kunnen, maar dan zou ik daar een servertje voor moeten draaien. Zeg verbruik simpele PC: 60W
0,06 * 24 * 365 = 525kWh en dat is min om meer wat de panelen zullen produceren. Beetje zinloos dus.

Ik ben van plen elke maand in ieder geval de statistieken bij te houden, en ook de nieuws-sectie, als er iets te melden valt. Filmpjes wordt lastig, zo'n installatie doet niet veel, die staat daar maar te staan (en dat is natuurlijk ook het voordeel)

Oh en overigens: zonnestroom produceren is volstrekt zinloos als je niet eerst energiezuinige apparaten neerzet en je sluipverbruik aanpakt. Anders gooi je je dure zonnestroom weg en dat is echt zonde van het geld. Hoewel het minder 'sexy' is heb je vrijwel altijd meer bespraring voor je zuurverdiende ¤¤¤¤ als je eerst eens het energieverbruik van je huishouden onder de loep neemt.

CanonG1 wijzigde dit bericht 27-06-2006 00:41 (18%)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

opperprutser

Ik vind het eerlijk nogal duur, als ik het simpel bereken is de zonnepaneelstroom ongeveer 2 keer zo duur.
Ik denk overigens dat grote energiebesparingen beter behaald kunnen worden met goede thermische isolatie (met name van bestaande woningen), alternatieve warmteopbrengst (WKO) enz.
Stroom besparen (spaarlampen), maar ook een zuinige auto, afvalrecycling en duurzame producten (waarbij ook gelet wordt op hoeveel energie er gestoken is in het transport van halffabrikaten enz. enfin staat ook op je site) zijn natuurlijk wel heel goed voor het milieu.

mr_petit wijzigde dit bericht 27-06-2006 00:51 (3%)

quote:
mr_petit schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:49:
Ik vind het eerlijk nogal duur, als ik het simpel bereken is de zonnepaneelstroom ongeveer 2 keer zo duur.
Ik denk overigens dat grote energiebesparingen beter behaald kunnen worden met goede thermische isolatie (met name van bestaande woningen), alternatieve warmteopbrengst (WKO) enz.
Stroom besparen (spaarlampen), maar ook een zuinige auto, afvalrecycling en duurzame producten (waarbij ook gelet wordt op hoeveel energie er gestoken is in het transport van halffabrikaten enz.) zijn natuurlijk wel heel goed voor het milieu.
Daar heb je helemaal gelijk in, daarom was de aanschaf van deze zonnepanelen ook de laatste stap in een heel proces. Als die zaken die jij noemt (behalve WKOm ik neem aan dat je iets in de trant van warmte/krachtkoppeling bedoelt?) heb ik ook gedaan, en alleen daarom is het plaatsen van een dergelijke installatie het (voor mij althans) waard. En nogmaals: er speelt voor mij dus meer mee dan de financiën alleen.

Jack Bauer kicks ass

Ik denk dat ze de zogenaamde warmtepompen wat beter moeten uitwerken, en zien als die prijs omlaag kan, deze ding halen namelijk met gemak 700% efficientie ! En zijn ideaal voor het opwarmen van het huis.

Iemand begon over warmte-isolatie, en het gaat over milie etc, en dit is een goede warmtebron :), bovendien valt warmte wel om te zetten naar electriciteit (hetzij slecht/matig, denk aan peltier, arbeid laten uitvoeren door uitzetting etc.)

Shuisman wijzigde dit bericht 27-06-2006 01:01 (38%)

TabletPC Whee!!

quote:
SHuisman schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:58:
Ik denk dat ze de zogenaamde warmtepompen wat beter moeten uitwerken, en zien als die prijs omlaag kan, deze ding halen namelijk met gemak 700% efficientie ! En zijn ideaal voor het opwarmen van het huis.
Warmtepompen produceren warmte, geen elektriciteit. Absoluut nuttige technologie, maar niet echt ontopic? :?

opperprutser

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:52:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in, daarom was de aanschaf van deze zonnepanelen ook de laatste stap in een heel proces. Als die zaken die jij noemt (behalve WKOm ik neem aan dat je iets in de trant van warmte/krachtkoppeling bedoelt?) heb ik ook gedaan, en alleen daarom is het plaatsen van een dergelijke installatie het (voor mij althans) waard. En nogmaals: er speelt voor mij dus meer mee dan de financiën alleen.
WKO is warmte-koudeopslag en werkt met warmtepompen en grondwater (niet iets wat je in je eentje en in bestaande bouw doet). Maar als ik het goed begrijp heb je je huis al helemaal thermisch geisoleerd?
quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:59:
[...]
Warmtepompen produceren warmte, geen elektriciteit. Absoluut nuttige technologie, maar niet echt ontopic? :?
Is wel degelijk ontopic; al het gas/olie wat je niet gebruikt om je huis mee te verwarmen zou je elektriciteit mee kunnen maken

mr_petit wijzigde dit bericht 27-06-2006 01:03 (20%)

quote:
mr_petit schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 01:01:
[...]

WKO is warmte-koudeopslag en werkt met warmtepompen en grondwater (niet iets wat je in je eentje en in bestaande bouw doet). Maar als ik het goed begrijp heb je je huis al helemaal thermisch geisoleerd?

Dit gaat offtopic, mijn zonnepanelen produceren elektriciteit, geen warmte. Maar we wonen in een nieuw pand wat goed geïsoleerd is, ook ons gasverbruik ligt ver onder het gemiddelde voor een tweepersoonhuishouden. In onze volgende (koop-)woning staat een zonneboiler op het verlanglijstje, die het gasverbruik nog verder kan drukken. WKO is zeer mooie technologie, maar vooralsnog te duur voor de goedwillende eenling zoals ik.

Maar nu weer verder over elektriciteit.

quote:
Is wel degelijk ontopic; al het gas/olie wat je niet gebruikt om je huis mee te verwarmen zou je elektriciteit mee kunnen maken

Laten we daar niet om twisten; het vermeden verbruik van gas/olie had ook ingezet kunnen worden om producten te maken etc. maar dan kun je alles er wel bij halen...

Ik heb zonnepanelen om ons elektriciteitsverbruikte verminderen, om thermisch energieverbruik te verminderen zijn er andere, veel efficiëntere methoden.

CanonG1 wijzigde dit bericht 27-06-2006 01:09 (44%)

quote:
stTK421 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:21:
Dat zal wel ja. Vooral de verwarming in de winter en het opboksen tegen kou van buiten, de lichten die langer en vroeger aangaan, dat zijn zaken die ik ook maar zou negeren...

Verwarming: gas (zeker in NL)
Verlichting: verlichting met gloeilampen kost inderdaad een enorm vermogen aan elektriciteit, met spaarlampen maar 20% daarvan.

Je hoort mij niet beweren dat zonne-energie alle energie in Nederland kan leveren, maar feit is wel dat het levert op momenten dat het het hardst nodig is.

Vliegt rechtsom...

Leuk project, maar was het vanuit financieel oogpunt niet beter geweest als je had gewacht op dat 'gunstigere subsidieklimaat'?

offtopic:
Het valt me op dat je vaak twee keer achter elkaar post. Je kan quotes toevoegen tijdens het maken van je post door naar beneden te scrollen en op de quoteknop (http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/quote.gif)te drukken van het bericht dat je wilt quoten, of je kan je post editen (http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif) nadat je hem verstuurd hebt.

hier zat ik onbewust op te wachten, woon op een woonark redelijk IN een rivier ;) Stroom heb ik genoeg maar besparen is altijd leuk. Aardgas heb ik niet dus betaal ik redelijk veel voor de bezorging van propaan, alles wat ik daar op kan besparen is goud. Echter ... gezien mijn platte dak en houten ombouw heb ik - ondanks alle isolatie en er past echt niets meer tussen de muren en plafond - in de zomer last van hitte.Hierom heb ik een aircon (sorry TS, niet energie bewust maar boven de 24 graden slaap ik niet).
Die teruglevering trekt me wel, overdag leveren en 's nacht koelen.
een warmwater paneel lijkt me leuk, maar in de zomertijd gebruik ik eigenlijk alleen gas voor warm water om te douchen en dat is relatief helemaal niets: werkt zoiets in de winter ook?
pS/oFftopic: tuinders kopen gas ex millieu belasting en gebruiken dat om electriciteit op te wekken en te verkopen - baal erg van mijn huidige regering die dat wel toestaat maar mij de stimulans om over te stappen op energie zuinig ontneemt :(

Die Alice.nl? Zo onduidelijk is nog nooit een vrouw tegen mij geweest...

\/ engraving \/

Wat voor omvormers heb jij nu precies? Die wij hebben verbruiken in de avond nog best wat stroom en overdag kost dat alsnog vermogen(al loopt onze teller wél terug!). Dit is erg zonde natuurlijk.

@ ^^ wij hebben ook een zonneboiler, in de zomer loopt dit op tot 80 graden en in de winter haal je er ook nog een 50 graden of meer mee, zeer handig, meteen een warme douche en scheelt weer energie! ;)

Casemod delen Goud/Zilver/Nickel/Koper gegalvaniseeerd? Mail me!

Catdog Fanart.
Reg. datum: 02 september 2003

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:29:
Die zonnebootrace in Friesland is trouwens ook erg cool. Jammer dat van één van de boten de accu ontploft is of zo? Raar verhaal.
Dat is pas slecht voor het mileu |:( . Het duurt 3 jaar voordat je de energie er uit heb wat het kost om zo zonnepnaale te produceren, dat haal je er dus nooit uit met maar een paar boot racen. Ze hadden beter waterstof of een accu kunne gebruiken.

Gainward 6800/ultra 2400, Athlon 3000+ XP(Barthon core), Asus Nforce 2 Deluxe, 1GB dual DDR, 2*160GB + 250GB + 120GB. SOUND: Soundstorm -> Denon 1905 -> Tannoy Mercury

Graag zou ik dat onderzoek van de UU ontvangen. Ik vraag het me af of het ook in de Nederlandse situatie nog steeds zo is dat je de energie die het maken kost terug verdient.
Maar ben niet te beroerd me er in te verdiepen.

graag sturen naar meijerink [@] gmail {.} com

Lekker belangrijk

quote:
franssie schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 02:08:
(sorry TS, niet energie bewust maar boven de 24 graden slaap ik niet).

Het feit dat je die airco hebt hoeft niet per sé milieu-onbewust te zijn, het feit dat je je huis niet goed kunt isoleren misschien wel. Er is niets mis met comfort. Het is volgens mij alleen zaak om het met zo weinig mogelijk energieverbruik te doen.

quote:
een warmwater paneel lijkt me leuk, maar in de zomertijd gebruik ik eigenlijk alleen gas voor warm water om te douchen en dat is relatief helemaal niets: werkt zoiets in de winter ook?

Ja, als je warmwaterpanelen 'oversized' neemt kunnen ze 's winters op zonnige dagen helpen je huis te verwarmen. Het neemt dan niet je hele gasvebruik weg, maar vermindert het wel.

quote:
pS/oFftopic: tuinders kopen gas ex millieu belasting en gebruiken dat om electriciteit op te wekken en te verkopen - baal erg van mijn huidige regering die dat wel toestaat maar mij de stimulans om over te stappen op energie zuinig ontneemt :(
De huidige regering doiet wel meer vreemde zaken om energiebewustzijn te demotiveren.

quote:
LED-Maniak schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 02:24:
Wat voor omvormers heb jij nu precies? Die wij hebben verbruiken in de avond nog best wat stroom en overdag kost dat alsnog vermogen(al loopt onze teller wél terug!). Dit is erg zonde natuurlijk.
Ik heb een Soladin 600, en hoewel ik het nog niet nagemeten heb (ga dat wel doen) is het eigenverbruik daarvan 0 of vrijwel 0. Ik vind het ook raar dat je omvormers hebt welke 's nachts stroom verbruiken, beetje zinloos. Wat type heb je dan?

quote:
JC Ken schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 09:01:
[...]

Dat is pas slecht voor het mileu |:( . Het duurt 3 jaar voordat je de energie er uit heb wat het kost om zo zonnepnaale te produceren, dat haal je er dus nooit uit met maar een paar boot racen.

Na die race hoef je die panelen toch niet weg te gooien? 8)7 Je kunt ze gewoon op een huis zetten waar ze nog vele jaren energie produceren.

quote:
Ze hadden beter waterstof of een accu kunne gebruiken.

Huh? De meeste van die boten hebben accu's, anders kun je niet varen als de zon niet schijnt (of als je onder een brug vaart of zo). En waterstof?

Omzetting elektriciteit --> waterstof: 50% efficiënt of zo?
Omzetting waterstof --> elektriciteit: 80% efficiënt of zo?

Kortom in het hele proces gooi je 60% van de energie weg, DAT is pas slecht voor het milieu.

De korte versie graag...

Hoe gaat zo'n paneel om met een flinke hagelbui. Ik heb wel is een hagelbui gehad waarbij het glas van een zolderraam compleet weg was. Hoe zit dat met die panelen?

Failing to prepare = Prepare to fail

profesionele monitor sloper

Hier ook een zonneenergie gebruiker. ik heb eventjes wat stukjes van de startpost geqoute.
quote:
CanonG1 schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:59:
Dus: energie besparen. Spaarlampen plaatsen, 10 jaar oude koelkast (1MWh/jaar!!) de deur uit, vervangen door AA+-klasse, PC's vervangen door laptops, al het sluipverbruik uitschakelen d.m.v. schakelaars etc. Resultaat: stroomverbuik omlaag met 50%. Zonder aan comfort in te leveren. OK, we moeten nu opstaan om de TV aan te zetten, dat is het enige. Hoehoe.
Ja die maatregelen besparen inderdaad een hoop energie. alleen van pc's door laptops vervangen zie ik het nut niet zo. overal spaarlampen plaatsen is ook niet altijd handig. spaarlampen en tl-balken hebben beide een ontsteekspanning(deze ligt hoger dan de netspanning). omdat deze ook moet opgewekt worden, kost het aanzetten van een spaarlamp/tl meer stroom dan een gloeilamp. moet echter de lamp vervolgens 10 minuten aanblijven dan heb je het voordeel er al weer uit.
quote:

Dus de vraag rees: wat kun je doen om het zelf op een duurzame wijze op te wekken? Wind? Leuk, en werkt goed in Nederland, maar niet in een stedelijke omgeving. Mijn buren zien me aankomen met een 30+m hoge mast. Waterkracht? Geen river te zien in Hilversum. Zonne-energie? Hmmmm, dat zou wat kunnen zijn.

Offertes opgevraagd, dat spul is reteduur allemaal, en subsidies kun je vergeten onder de huidige regering. Lang nadenken, toch de knoop doorgehakt: 555Wp aan zonnepanelen het dak op.

Om alvast de eerste vragen op te vangen:

Wat kost dat nou?
De installatie zoals ik die geplaatst heb kost in totaal ¤ 3200, inclusief opbrengstmeter, datakabel, en ander extra klein spul, helemaal compleet dus.
kosten van onze instalatie weet ik zo niet precies. het was wel minder als de jouw omdat er bij ons nog wel subsidie opzat. wij hebben geen opbrengst meter helaas. door de subsidie toen hebben we ongeveer 1/3 van het totale bedrag moeten betalen toen
quote:
kWh's zijn leuk. Maar in geld?
Dat is niet makkelijk te voorspellen omdat de energieprijzen zo stijgen. Totale kWh-prijs anno 2006: ¤ 0,18. Verwachte jaaropbrengst ± 500kWh. Reken maar uit.

Zoooo.... dat duurt wel ff voordat je dat terugverdiend hebt...
Ja.... en nee. Vergeet niet dat de energieprijzen (sterk) gestegen zijn de afgelopen paar jaar en er zijn geen aanwijzingen dat die stijgingen zullen ophouden, integendeel. Als je de stijgingen van de afgelopen paar doortrekt kom je op een financiële terugverdientijd van zo'n 25 à 30 jaar.

En zelfs als ik het niet terug zou verdienen heb ik nog steeds een paar decennia lang schone duurzame energie gebruikt.
helemaal mee eens
quote:
Heb je vragen, stel ze me. De set staat nu exact één week, en in die week is 80% van mijn elektriciteit geproduceerd door de zonnepanelen, en dat is met dat takkeweer van de afgelopen paar dagen. Ik kan niet wachten tot de zomer echt begint!

zelfbouw van zo'n instalatie is goed te doen voor de electrotechnici onder ons. gewoon de stekker in het stopcontact steken. echter vanwege de veiligheid is het beter om de zonnecellen op een aparte groep aan ste sluiten. anders kan het namelijk gebeuren dat er nog steeds spanning op de stopcontacten staat als jij die groep uitschakeld. dat is wat vervelend

wij hebben nog steeds een analoge meter hier thuis. de panelen staan er nu een jaar of 3, 4 en ze hebben hem nog steeds niet willen vervangen.
oh en voor de google test. er staan hier goede ads bij. allemaal over energie besparen en zovoort

virus.elektro wijzigde dit bericht 27-06-2006 09:52 (3%)

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

quote:
Gordijnstok schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 09:48:
Hoe gaat zo'n paneel om met een flinke hagelbui. Ik heb wel is een hagelbui gehad waarbij het glas van een zolderraam compleet weg was. Hoe zit dat met die panelen?

Het is speciaal gehard glas, geen normaal vensterglas. In de specificaties staat vermeld dat ze bestand zijn tegen hagelstenen van diameter X en met snelheid Y. Ik weet de waarden niet meer uit mijn hoofd.

Daar maak ik me niet zo'n zorgen om.

quote:
virus.elektro schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 09:49:
Ja die maatregelen besparen inderdaad een hoop energie. alleen van pc's door laptops vervangen zie ik het nut niet zo.

Opgenomen vermogen desktop-PC: 210W inclusief monitor(daadwerkelijk zelf gemeten). Opgenomen vermogen laptop: 20-40W (ook daadwerkelijk zelf gemeten). Nogal een verschil, zeker als je veel gebruik maakt van de PC.

quote:
overal spaarlampen plaatsen is ook niet altijd handig. spaarlampen en tl-balken hebben beide een ontsteekspanning(deze ligt hoger dan de netspanning). omdat deze ook moet opgewekt worden, kost het aanzetten van een spaarlamp/tl meer stroom dan een gloeilamp. moet echter de lamp vervolgens 10 minuten aanblijven dan heb je het voordeel er al weer uit.

Dat is allang niet meer zo, het verschil is minder 2 minuten met moderne spaarlampen. Het is overigens niet rendabel om spaarlampen te plaatsen in de wc en andere plaatsen waar het licht elke ker maar kort brandt, dat haal je er gewoon niet uit.

quote:
zelfbouw van zo'n instalatie is goed te doen voor de electrotechnici onder ons. gewoon de stekker in het stopcontact steken. echter vanwege de veiligheid is het beter om de zonnecellen op een aparte groep aan ste sluiten. anders kan het namelijk gebeuren dat er nog steeds spanning op de stopcontacten staat als jij die groep uitschakeld. dat is wat vervelend
Dat is niet waar. In alle omvormers die in Nederland zijn toegelaten zit een schakeling die direct de spanning van de netaansluiting haalt als het net wegvalt. Zonder die schakeling zou het inderdaad niet veilig zijn. En daarbij heeft aansluiten op een aparte groep niet zo veel zin voor de veiligheid: als de zekering niet smelt zou het vermogen dan nog steeds op het hele net staan.

Een aparte groep is wel nodig bij grotere vermogens aan zonnepanelen, boven de 600Wp.

CanonG1 wijzigde dit bericht 27-06-2006 10:07 (9%)

Altijd warm
Reg. datum: 23 februari 2001

Echt een heel leuk topic! :)

Er zijn wel degelijk windturbines voor stedelijke omgevingen (in ontwikkeling) zoals eerder gezegd, een voorbeeld wat ik snel kon vinden was de WindWall. Er zijn er meer meen ik, als ik wat vind post ik 't hier.

Edit: SBR (geen idee waarvoor het staat) heeft ook een overzichtje van kleinschalige turbinesystemen. Daarnaast vond ik een artikel in NRC Handelsblad ("Windturbine kan het dak op", 18-10-2005) maar dat zit helaas achter een password.

ramlal wijzigde dit bericht 27-06-2006 10:51 (34%)
Reden: Toevoegingen...

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws