Hoofdcategorieën
Topicacties

[SLR] Het grote Konica Minolta topic

Pagina: 1 2 3 4 ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 last

Reageer Nieuw Topic
trying to find the balance

Mijn advies (na het kopen van de Sony 36), spaar door voor de Sony 56. Het hogere richttal is leuk, maar vooral de extra mogelijkheden die deze flitser bieden zijn de meerprijs meer dan waard. De Sony 36 is een leuk begin, maar ik merk nu al beperkingen, vooral het draaien van de kop, en een aantal instellingen die met de 36 niet mogelijk zijn op een D5D body.

Een aantal dingen zijn wel mogelijk met de D7D, omdat deze een apart flash menu heeft, welke dus mist op de D5D. Dit weet ik niet zeker, aangezien ik geen D7D body heb :)

De Sigma is een leuke flitser, behalve als je TTL wilt gebruiken op de body. Dat werkt namelijk niet. Op de body is deze flitser handmatig wel te gebruiken, dus met zelf flitskracht instellen. Dat is eigenlijk het probleem met elke niet 36 of 56 flitser van KM en Sony.
Gëxcommuniseerde aap.

quote:
Wolfensteijn schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 12:00:
Een aantal dingen zijn wel mogelijk met de D7D, omdat deze een apart flash menu heeft, welke dus mist op de D5D. Dit weet ik niet zeker, aangezien ik geen D7D body heb :)
Met de D7D kun je de externe flitser manueel gebruiken, dus zelf de flitskacht instellen. (1/16, 1/8, 1/4, 1/2 en 1/1), de D5D en A100 kunnen dit niet.
Ook kun je de 5600HS(D)/HVLF56AM op de D7D gebruiken als wireless controller, de 5600HS(D)/HVLF56AM op de camera stuurt de andere wireless flitsers aan. Je kunt dan wel wireless ratio flitsen wat de D5D en D7D uit zichzelf niet kunnen, de Dynax 7 (analoog) kan wel zelf met de popup flitser wireless ratio flitsen.
De Sony A100 is nog beperkter, de wireless controler mode van de 5600HS(D)/HVLF56AM werkt niet op de A100 zoals in dit topic op Dyxum is uit getest.
Ik hoop dat de volgende body van Sony wel de volledige flitsmogelijkheden heeft zoals de analoge Dynax 7.

| Mijn fotomeuk | Mijn computermeuk/Koeitjes 1 2 3 |

Reg. datum: 30 december 2005

quote:
Wolfensteijn schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 12:00:De Sigma is een leuke flitser, behalve als je TTL wilt gebruiken op de body. Dat werkt namelijk niet. Op de body is deze flitser handmatig wel te gebruiken, dus met zelf flitskracht instellen. Dat is eigenlijk het probleem met elke niet 36 of 56 flitser van KM en Sony.
Volgens mij klopt dit niet.
Op mijn 7D werkt de Sigma prima in TTL (op een constante correctie na, is niet helemaal goed gecalibreerd), en ik heb nog nooit handmatig in moeten stellen.
Op Dyxum heb ik ook al een aantal verhalen gelezen dat de Sigma 500 Super goed werkt met een 5D, dus wat dat betreft zou het ook niet aan het type body kunnen liggen.
Het handmatig instellen wat je noemt is wel noodzakelijk bij oudere Sigma's (die zijn nog niet compatible), volgens mij hebben die een serienummer dat met een 6 of lager begint.

Wel zijn er in verhouding wat meer verhalen over onder/overbelichting met een Sigma flitser. Het lijkt erop dat de Sigma's toch wat minder goed gecalibreerd worden.

Minolta 7D+VC-7D, Minolta 50 1.7, Minolta 100 2.8 macro, Sigma 17-70, Minolta 70-210 4, Tamron 28-300, Sigma 50-500, Sigma EF-500 Super, VP2160, Lowepro MiniTrekker AW

Reg. datum: 12 september 2001

De TTL werkt alleen maar als FP (=HSS) aanstaat. En die staat alleen maar aan als de kop recht naar voren gericht staat, een serieuze beperking dus. Al met al kan je veel beter een flitser kopen van eigen cameramerk, daar heb je veel minder problemen mee, ook in de toekomst. :)

Afstoppen is voor paupers

Ik heb hier twee van die 5600HS dingen en die werken prima.

Ik heb pas ook voor 550 een 300mm f/4 mogen overnemen. (zgan) dat ding is snel en vlijmscherp echt heerlijk zo'n prime. Echt een wereld van een verschil in vergelijking met een tokina 100-300mm F/4 of een 100-300 APO van minolta!

nu nog leren fotograferen :P

Reg. datum: 10 mei 2004

Nu we het hier toch over flitsers hebben de Metz 54 MZ4 lijkt mij wel een mooi ding.

De minolta 3600 / sony 36 is geen optie omdat ik een minolta 5D heb en het me wel erg handig lijkt om horizontaal te kunnen draaien en wat meer te kunnen instellen als alleen fec.

Metz 54 MZ4 vs minolta 5600 / sony 56
Voordeel: geen preflash
Voordeel: betrouwbaarder eigen meet systeem (A mode)
Nadeel: geen HSS in wireless mode

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

Dat eigen meetsysteem is niet perse betrouwbaarder, maar hij doet het best goed. Het 'grote' voordeel is dat je geen preflash meer nodig hebt voor de lichtmeting. :)

M'n ervaringen met een 5D en een 7D zijn dat er regelmatig een enorm overbelichte foto tussen zit bij het gebruik van een 3600 of een 5600 flitser.

Met de ingebouwde flits zit m'n 5D er op ADI vaak naast en op TTL (bijna) nooit. (lijkt wel of het mis gaat met de afstand informatie)

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

Ik had ADI altijd uitstaan, dat verhielp de meeste problemen wel.

Nu je het er over hebt, ik heb zelf namelijk maar 1 digitale lens. Met andere woorden ik gebruik eigenlijk altijd pre-ttl.

De 3600HS niet kiezen omdat hij niet kan draaien is een slechte motivatie (naar mijn mening). Als je wilt bouncen doe je dat eigenlijk altijd tegen het plafond. Als je wel een keer met licht wilt gaan spelen dan ga je gewoon draadloos werken. Er is echt niks mis met de 3600HS.
Als ik die twee 5600HS's niet voor een prikkie kon overnemen dan had ik met zeker nog rondgelopen met een 3600HS.

Scheelt weer de nodige euro's die je vervolgens aan een nieuwe lens of je vriendin kunt besteden...

Mac Pro Octa

quote:
hilbren schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 19:44:
Nu je het er over hebt, ik heb zelf namelijk maar 1 digitale lens. Met andere woorden ik gebruik eigenlijk altijd pre-ttl.

De 3600HS niet kiezen omdat hij niet kan draaien is een slechte motivatie (naar mijn mening). Als je wilt bouncen doe je dat eigenlijk altijd tegen het plafond. Als je wel een keer met licht wilt gaan spelen dan ga je gewoon draadloos werken. Er is echt niks mis met de 3600HS.
Als ik die twee 5600HS's niet voor een prikkie kon overnemen dan had ik met zeker nog rondgelopen met een 3600HS.

Scheelt weer de nodige euro's die je vervolgens aan een nieuwe lens of je vriendin kunt besteden...
Tja mischien omdat je dan niet kunt bouncen bij staande foto's?
Ik heb alleen ervaring met de 5600HS, dus ik weet niet hoe lastig het evt kan zijn zonder draaikop.
Ik weet wel dat ik er graag gebruik van maak, ook in wireless mode.
Ik kan hem dan altijd zo zetten dat de ontvanger richting mijn camera gedraaid staat.

Maar ik kan me voorstellen dat je genoeg hebt aan de 3600HS, hij is niet voor niets op de markt.

Wanneer ik alle reactie zo lees lijkt mij de keuze voor de HVLF36AM voor mij de beste. De HVLF56AM heeft wel wat meer mogelijkheden, maar de prijs ligt een behoorlijk stuk hoger.

Misschien kan iemand nog iets zeggen over de combinatie met de D5D. Deze heeft minder instelmogelijkheden voor de flitser dan de D7D heb ik begrepen. Maar is dat een serieuze beperking?

Groet,
Martin

KM 5D met 18-70 kit, Sigma Compact Hyperzoom 28-200/3.5-5.6 macro, Sigma 75-200 / 2.8-3.5, Minolta 7000i, Minolta 3XI, Minolta 35-70/3.5-4.5, Program Flash 3200i.

trying to find the balance

Ik heb toevallig precies die combinatie, maar ik krijg binnen een paar maanden nog een F56 bij. Met de camera kan je alleen het soort flits instellen (wireless, fill-flash enzo) en de lichtmeting (TTL of ADI). Onder het Fn menu zit nog een optie om de flitskracht in 1/3 stops aan te passen. Voor de rest werkt het automatisch.

Op de flits zelf kan je wireless aan of uit zetten, HSS aan of uit zetten, en automatisch of handmatig zoomen. HSS kan wireless gewoon aan, met de kop in elke stand. Zodra je de flitser op de camera zet werkt HSS alleen wanneer de kop recht vooruit staat.

In principe is de flitser prima in automatische stand te gebruiken, alleen wanneer je wat meer wilt spelen schiet deze flitser tekort. Dingen zoals handmatig flitskracht instellen, stroboscoop en dergelijke zijn niet mogelijk.

In landscape is er niets aan de hand als je via een plafond wilt bouncen, maar in portret stand moet je of via de muren bouncen, of de flitser wireless gebruiken. En gelukkig kan dat laatste erg goed. Ik heb zelfs Oxi's tip gevolgd en wat belicht en ontwikkeld negatief voor de onboard flitser geplakt :) Nu werpt die flitser alleen maar infrarood :). Naja, wel een beetje gewoon licht, maar echt minimaal, valt compleet in het niet bij de externe flitser.

Zo voldoende je vraag beantwoord? Als iemand met een 7D en een 36 flitser nog aan kan geven wat er vanuit het 7D menu mogelijk is, daar ben ik namelijk ook wel benieuwd naar :)

quote:
Metz 54 MZ4 vs minolta 5600 / sony 56
Voordeel: geen preflash
Voordeel: betrouwbaarder eigen meet systeem (A mode)
Nadeel: geen HSS in wireless mode
Zijn er structurele verschillen tussen de Metz 54 MZ3 en de MZ4(i)?

KM 5D met 18-70 kit, Sigma Compact Hyperzoom 28-200/3.5-5.6 macro, Sigma 75-200 / 2.8-3.5, Minolta 7000i, Minolta 3XI, Minolta 35-70/3.5-4.5, Program Flash 3200i.

Gëxcommuniseerde aap.

quote:
Wolfensteijn schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:56:
Zo voldoende je vraag beantwoord? Als iemand met een 7D en een 36 flitser nog aan kan geven wat er vanuit het 7D menu mogelijk is, daar ben ik namelijk ook wel benieuwd naar :)
De 7D kan dus iedere flitser manueel laten flitsen (1/16, 1/8, 1/4, 1/2 en 1/1 flitskracht), zelfs de analoge 7 kan dat niet. Maar dat wist je al.
Voor de rest kun je hetzelfde met de D7D als de D5D, de Sony A100 kan minder qua flitsen.
Maar eigenlijk herhaal ik mijn vorige post in dit topic. ;)

Ik geloof dat dit een van de lenzen is waar veel mensen op zitten te wachten

http://www.dyxum.com/dfor...448&PID=100419#100419

(alleen jammer dat 700 euro veel te duur is voor een lens die uitschuift tijdens het zoomen, geen vast diafragma heeft en waarschijnlijk ook geen SSM heeft)

brul!
Reg. datum: 08 november 2003

quote:
Vandread schreef op maandag 15 januari 2007 @ 15:05:
Net een 5D weggebracht naar fotoklein wegens het eerste scherm zwart syndroom. Begint die man eerst dat hij na een jaar buiten de garantie valt. Niet helemaal waar hor meneer ;) Nu onder garantie dus opgestuurd, 6-8 weken zou het duren :\
Hij zou niet naar Sony gaan maar naar een ander reparatie bedrijf?
Bah dat word lang wachten...
Hij is terug :D na iets meer dan een maand :>
Valt niet tegen, misschien een opsteker/motivatie voor andere mensen :)
quote:
martijn_tje schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 11:31:
Ik geloof dat dit een van de lenzen is waar veel mensen op zitten te wachten

http://www.dyxum.com/dfor...448&PID=100419#100419

(alleen jammer dat 700 euro veel te duur is voor een lens die uitschuift tijdens het zoomen, geen vast diafragma heeft en waarschijnlijk ook geen SSM heeft)
Nou ik zat net zelf toevallig ook even te kijken naar die foto's, op foto's die met een diafragma van F/8 zijn genomen is nog steeds CA te zien. Voor de rest zijn ze wel aardig scherp.

Maar dit motiveerd mij nie echt om door te gaan met sony. Sony moet echt iets gaan doen met die auto focus anders gaan ze net zo hard af als Minolta!

Ik zit het uit zolang mn camera het doet, maar als sony niet met een snellere AF lens komt of met een body die de oude minolta lenzen er flink van langs geeft met een flinke AF motor dan ben ik toch erg geneigt over te stappen naar een ander merk...

Mac Pro Octa

quote:
hilbren schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 18:57:
[...]
Nou ik zat net zelf toevallig ook even te kijken naar die foto's, op foto's die met een diafragma van F/8 zijn genomen is nog steeds CA te zien. Voor de rest zijn ze wel aardig scherp.

Maar dit motiveerd mij nie echt om door te gaan met sony. Sony moet echt iets gaan doen met die auto focus anders gaan ze net zo hard af als Minolta!

Ik zit het uit zolang mn camera het doet, maar als sony niet met een snellere AF lens komt of met een body die de oude minolta lenzen er flink van langs geeft met een flinke AF motor dan ben ik toch erg geneigt over te stappen naar een ander merk...
Ik ben bang dat we nog ietsjes geduld moeten uitoefenen.
Als Sony dit jaar niets goed uitbrengt is het denk ik wel echt afgelopen met ze, maar ik verwacht zeker voor de zomer (voor camera verkoop een goede periode) een nieuwe aankondiging.

quote:
hilbren schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 18:57:
Ik stel voorlopige wensen zo een beetje uit. Dingen zoals een macro lens, flitser en een 17-50 f/2.8. Dan eerst maar investeren in het leren foto's maken ;)

(zo'n cursus blijft ook na verandering van merk bruikbaar, een metz flitser trouwens ook maar dan heb je ook weer prima merk eigen flitsersen afhankelijkheid van SCA adapters)
quote:
Mud.Starrr schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 21:04:
Ik ben bang dat we nog ietsjes geduld moeten uitoefenen.
Als Sony dit jaar niets goed uitbrengt is het denk ik wel echt afgelopen met ze, maar ik verwacht zeker voor de zomer (voor camera verkoop een goede periode) een nieuwe aankondiging.
De PMA zou een mooi tijdstip zijn voor tenminste 1 body en een crapload aan lenzen ;)

martijn_tje wijzigde dit bericht 19-02-2007 18:48 (24%)

Mac Pro Octa

Tja, ik ben aan het sparen voor een G lens, maar ik koop hem pas als sony wat laat zien.
Ik hoop dat dat voor mei wordt, want dan kan ik in Amerika wat goedkoper mijn aankoop doen.
Ik heb deze week weer een leuke lens op de kop kunnen tikken: een 75-300 mm f.4.5-5.6 (big beercan) uit de vorige eeuw (1986). En afgelopen weekend heb ik een converter opgehaald (2x). De komende weken kan ik me dus weer prima vermaken met de nodige fotografische experimenten.
Nu nog een een goeie macrolens ergens vandaag zien te halen voor een leuk prijsje en je hebt als amateurfotograaf alles wat je hartje begeert...... (waarbij ik me vooralsnog niet zoveel zorgen maak over de toekomstplannen van Sony. Dat zal wel los lopen, maar kennelijk niet in het tempo wat meerdere liefhebbers graag zouden zien....)

PeterVL57 wijzigde dit bericht 25-02-2007 17:27 (81%)

alu iMac 20" | Sony DSLR-A100, KM 17-35 f 2.8 D, KM 28-75 f 2,8 D, Sigma 105mm f2.8 EX Macro, Minolta 70-210 f4.5-5.6. Minolta 75-300 f4.5-5.6 (big beercan), Tamron-F 2X AF Teleconverter 7MC, Minolta 3600HS (D) flitser

quote:
Mud.Starrr schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 01:03:
Tja, ik ben aan het sparen voor een G lens, maar ik koop hem pas als sony wat laat zien.
Ik hoop dat dat voor mei wordt, want dan kan ik in Amerika wat goedkoper mijn aankoop doen.
Over G en zoomlenzen gesproken. Ik heb pas een 300mm f/4 voor 550 mogen kopen (zgan)
Duidelijk verschil met de 100-300 apo, die ik na het kopen van de 300mm prime heel snel verkocht heb...

Gëxcommuniseerde aap.

Mijn 5D is inmiddels alweer 8 weken weg voor reparatie (Grubeater in "[SLR] Het grote Konica Minolta topic"), toch maar een email gestuurd naar Digitalstreet of ze al meer weten over de camera en reparatie.

8 weken is wel erg lang, misschien krijg je er wel een α100 voor terug. ;)

Pagina: 1 2 3 4 ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: