Gathering of Tweakers

Quicksearch
BMW 325i E30 Cabrio Shadowline

Mijn mobo is een ASUS K8N-E delux (nForce4 met s754)

Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

@Bram77

Test of je ATI Drivers werken door: 'fglrxinfo' in te typen in de console.
Als je 'Radeon' enz ziet staan is het ok, maar als er 'Mesa' staat, dan niet.
(Je kunt ook checken met glxgears -printfps, als het soepel loopt, dan is het ok)
Bedoel je met die transparency iets met XGL?

quote:
Bram77 schreef op maandag 17 juli 2006 @ 12:33:
Mijn mobo is een ASUS K8N-E delux (nForce4 met s754)
Waarschijnelijk werkt het omdat de K8N-E deluxe een nforce3 moederbord is. Heb deze zelf ook en draai ubuntu ook zonder enkele problemen. Er is wel een K8N4-E deluxe moederbord met nforce4 chipset.

Excuseer... het is een ASUS K8N4-E Delux. De nForce4, s754, PCI-e versie dus.

Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

quote:
W3ird_N3rd schreef op maandag 17 juli 2006 @ 01:32:
[...]

Ja

[...]

nee

[...]

Nee, Linux heeft in het algemeen nog maar sinds kort ondersteuning voor die SATA300 aansluiting dus dikke kans dat die support nog niet in Ubuntu zit.

Je merkt het verschil in snelheid toch niet, dus wat boeit het? Gewoon aan de ULi-controller hangen.

[...]

Waarschijnlijk niet, gebruik je wel DHCP? Wat voor netwerkkaart (de onboard? die zou het moeten doen)?

- Aan de Unlicontroller hangen bedoel je gewoon dus de normale Sata verbinding op het moederbord? Kan geen kwaad voor win XP pro die ook op de harde schijf staat? (just to be sure)
- Internet: nee kaartje is een oud PCI-kaartje van Q-tek (een 11 mbps 8)7 ) wireless lan kaart. Erop gokken dat ie het na installatie wel doet?

Amd64 3200+, Asrock 939Dual-Sata2, 1 GB Ram, Sapphire X800GTO2 (@ X850: 16 pijplijntjes open), Hitachi Deskstar T250K 160GB, Win XP pro, Ubuntu 6.10

Semoekber.

quote:
vogelaarke schreef op maandag 17 juli 2006 @ 20:50:
[...]

- Aan de Unlicontroller hangen bedoel je gewoon dus de normale Sata verbinding op het moederbord?
Ja
quote:
Kan geen kwaad voor win XP pro die ook op de harde schijf staat? (just to be sure)
Je moet 'm even overzetten en dan proberen of Windows nog wil starten. Zo ja, dan is het in orde, zo nee, dan plug je 'm weer terug en ga je wat anders verzinnen voor Linux. Geen schade.
quote:
- Internet: nee kaartje is een oud PCI-kaartje van Q-tek (een 11 mbps 8)7 ) wireless lan kaart. Erop gokken dat ie het na installatie wel doet?

Oeps, wlan. Daar is de ondersteuning weer iets minder voor.

Gebruik je geen encryptie?
verdeelt de whooping.

quote:
Bram77 schreef op maandag 17 juli 2006 @ 16:21:
het is een ASUS K8N4-E Delux. De nForce4, s754, PCI-e versie dus.
Hmmm, blijft raadselachtig. De halve wereld heeft denk ik Asus bordjes, en dit is geen exotische ofzo. Toch nog niet veel mensen gezien met zulke problemen. Ik blijf denken dat je de storage controller in RAID mode hebt draaien... maar dat had je al gecheckt... en ik kan niks anders bedenken... surry!

Toch bedankt voor het meedenken :) Het is in dat opzicht een exotisch board omdat het een nForce4 chipset heeft met PCI-e i.c.m. een socket 754 voetje. Er zijn maar weinig boards die dat hebben. Aan de andere kant zou je zeggen dat dat weer helemaal los staat van de SATA controller.

Ik zou bijna een ander mobo + processor gaan kopen, helemaal omdat AMD komende week de processorprijzen drastisch gaat verlagen, maar wacht er toch nog maar even mee. Ik probeer één van mijn SATA schijven leeg te krijgen door wat spul te verhuizen. Ik heb meer dan 1TB opslag. Het moet op zich toch wel lukken om even 250GB vrij te maken en die aan de Sillicon SATA-RAID controller te hangen. Ik ben toch wel erg optimistisch over Linux geworden, ondanks de tegenslagen. Ik zou wlleen willen dat ik eens in de zo veel tijd eens een spelletje kan spelen. Nog maar even Windows er naast draaien.
Als het niet meer zo warm is ga ik ook Suse Enterpise Desktop 10 of openSuse 10.2 maar eens proberen. Dat ziet er hélemaal indrukwekkend uit. Een reele Windows vervanger komt steeds dichterbij. Novell is goed bezig.

Semoekber.

quote:
Bram77 schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 15:12:
Als het niet meer zo warm is ga ik ook Suse Enterpise Desktop 10 of openSuse 10.2 maar eens proberen. Dat ziet er hélemaal indrukwekkend uit. Een reele Windows vervanger komt steeds dichterbij. Novell is goed bezig.
offtopic:
Jammer dat het repository-systeem van OpenSuSE compleet hopeloos/onbruikbaar is.. Weet niet of je daar gelukkig van gaat worden, apt-get is toch stukken beter

Dat is ook het enige twijfelpunt eigenlijk, samen met de iets te commerciele inslag (licenties). Ik heb begrepen dat het met Yast wel te doen is.
Ik ben een groot voorstander van (K)Ubuntu, omdat het volledig gratis en onbeperkt is, maar wil toch even kijken of ik meer uit mijn hardware kan halen met een toch net iets zorgvuldiger voorbereide distributie (beter voorbereid zal mede komen omdat er toch een commercieel smaakje aan zit).

Bram77 wijzigde dit bericht 18-07-2006 23:18 (7%)

Semoekber.

quote:
Bram77 schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 23:18:
Dat is ook het enige twijfelpunt eigenlijk, samen met de iets te commerciele inslag (licenties). Ik heb begrepen dat het met Yast wel te doen is.
Ik ben een groot voorstander van (K)Ubuntu, omdat het volledig gratis en onbeperkt is, maar wil toch even kijken of ik meer uit mijn hardware kan halen met een toch net iets zorgvuldiger voorbereide distributie (beter voorbereid zal mede komen omdat er toch een commercieel smaakje aan zit).
offtopic:
Het ziet er wel mooi uit en de hardwaresupport out-of-the-box lijkt wat beter (mijn laptop geeft direct beeld én in de native breedbeeldreso, doe dat maar eens met Ubuntu), maar de packagemanager crasht compleet by default, zonder iets raars te doen. Lekker dan, een OS wat je nooit kan updaten.. Niet echt praktisch imho.

Mijn broertje kan Krita ondertussen nog niet echt accepteren, hij blijft maar met Paint klooien..

W3ird_N3rd wijzigde dit bericht 19-07-2006 00:01 (4%)

quote:
John_Glenn schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 00:33:
[...]

Hmmm, blijft raadselachtig. De halve wereld heeft denk ik Asus bordjes, en dit is geen exotische ofzo. Toch nog niet veel mensen gezien met zulke problemen. Ik blijf denken dat je de storage controller in RAID mode hebt draaien... maar dat had je al gecheckt... en ik kan niks anders bedenken... surry!
Ik heb even bij mijn eigen bak (nForce4 Ultra chipset) geboot met de amd64 Live-cd, ik kan probleemloos mijn harddisks benaderen die aan de nForece4 controller hangen. Als je een Windows XP installatie probeert te doen, kan je dan tot aan het partitioneer-gedeelte komen zonder extra drivers te installeren? Als dat kan, dan staat alles namelijk goed en moet Ubuntu ook gewoon de drives kunnen benaderen.

Ik heb dat SLED10 Main Menu (slab) in mijn Ubuntu proberen te krijgen. In de 1e instantie dacht ik dat dat via de CVS moest (zoals hier beschreven is.

Maar, een apt-cache search slab leverde mij de package "gnome-main-menu" en deze doet, in combinatie met Beagle, hetzelfde (lijkt mij). Het ziet er dus ook hetzelfde uit én het werkt hetzelfde:
http://home.hccnet.nl/b.v.d.akker/whizzi_laptop.png

Lijkt mij hetzelfde ding :?
quote:
W3ird_N3rd schreef op maandag 17 juli 2006 @ 21:40:
[...]

Ja

[...]

Je moet 'm even overzetten en dan proberen of Windows nog wil starten. Zo ja, dan is het in orde, zo nee, dan plug je 'm weer terug en ga je wat anders verzinnen voor Linux. Geen schade.

[...]

Oeps, wlan. Daar is de ondersteuning weer iets minder voor.

Gebruik je geen encryptie?

Vandaag harde schijf in sata1 geplugd, maar helaas starte windows xp niet op. Hij kwam niet verder als 2 seconde laadscherm (zonder dat het laadbalkje wat deed) en daarna starte de computer opnieuw op.

Ik heb dit gevonden:

http://www.ussg.iu.edu/hy...x/kernel/0601.3/1665.html

Ik weet niet of dat helpt en al helemaal niet hoe ik dat moet doen (ben namelijk nog een Linuxnoob). De Sata2 controller is namelijk die Jmicron JMB360

vogelaarke135 wijzigde dit bericht 19-07-2006 13:24 (18%)

Amd64 3200+, Asrock 939Dual-Sata2, 1 GB Ram, Sapphire X800GTO2 (@ X850: 16 pijplijntjes open), Hitachi Deskstar T250K 160GB, Win XP pro, Ubuntu 6.10

quote:
WHiZZi schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 09:16:
Ik heb dat SLED10 Main Menu (slab) in mijn Ubuntu proberen te krijgen. In de 1e instantie dacht ik dat dat via de CVS moest (zoals hier beschreven is.

Maar, een apt-cache search slab leverde mij de package "gnome-main-menu" en deze doet, in combinatie met Beagle, hetzelfde (lijkt mij). Het ziet er dus ook hetzelfde uit én het werkt hetzelfde:
[afbeelding]

Lijkt mij hetzelfde ding :?
Is ook t zelfde ding, dit is een port uit Quinn's repo. Ik heb 'm ook, kan alleen de control center knop niet aan de praat krijgen :?

Significant lekkerder!What comes out off this mouth ain't called boastin', it's thruthin'!Pas op voor... Spul!!!

Reg. datum: 01 juni 2001

quote:
W3ird_N3rd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 00:00:
[...]

offtopic:
Het ziet er wel mooi uit en de hardwaresupport out-of-the-box lijkt wat beter (mijn laptop geeft direct beeld én in de native breedbeeldreso, doe dat maar eens met Ubuntu), maar de packagemanager crasht compleet by default, zonder iets raars te doen. Lekker dan, een OS wat je nooit kan updaten.. Niet echt praktisch imho.
offtopic:
Mijn laptop was ook eens voorzien van SUSE Linux. Uiteindelijk Ubuntu 6.06 beta maar eens geprobeerd en de ondersteuning van mijn laptop was met Ubuntu veel en veel beter dan met SUSE. Alle toetsen (m.u.v. de multimedia keys aan de zijkant van de laptop) werken, ook de bijzondere voor touchpad, wifi, mail, internet, etc. Een druk op de powerknop en Ubuntu zet de laptop uit (dit gedrag kun je trouwens zelf ook nog bepalen). Zo zie je maar weer dat de ondersteuning van een laptop bij de ene distro prima in orde is en bij de andere weer helemaal niet in orde is. Bij de ene is dus SUSE de betere en bij de ander weer Ubuntu. Novell is inderdaad lekker bezig met Linux maar ze moeten ook wel. Als ze daar niet verder mee gaan is het zeer waarschijnlijk nogal snel einde oefening voor Novell. Hopelijk vinden de aanpassingen van Novell ook snel hun weg terug in de officiele versies van de diverse programmatuur (GNOME, OpenOffice.org, etc.).
quote:
Mijn broertje kan Krita ondertussen nog niet echt accepteren, hij blijft maar met Paint klooien..
Tuxpaint niet wat voor hem dan? Anders moet hij maar met een echt tekenpakket leren tekenen :)

quote:
Leve wine ;)

Rekenaar | Ubuntu | Kernpower! | Determinist | Politiek dakloos

>onder de tab<

quote:
Icec_Old schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 16:55:
[...]

Is ook t zelfde ding, dit is een port uit Quinn's repo. Ik heb 'm ook, kan alleen de control center knop niet aan de praat krijgen :?

http://www.ubuntuforums.o...age=20&highlight=slab

Ik denk dat je moet inloggen om het te kunnen downloaden, maar bij deze .deb (de patched 2 versie heb ik) werkt het Control Center wel gewoon. Je moet hem wel even locken, anders update hij gewoon naar Quinn's versie. Die je er nu op hebt staan moet je gewoon even deinstalleren.

Tevreden Ubuntu gebruiker! :) Momenteel Xubuntu gebruiker!

Semoekber.

quote:
ppl schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 20:54:
[...]

offtopic:
Mijn laptop was ook eens voorzien van SUSE Linux. Uiteindelijk Ubuntu 6.06 beta maar eens geprobeerd en de ondersteuning van mijn laptop was met Ubuntu veel en veel beter dan met SUSE. Alle toetsen (m.u.v. de multimedia keys aan de zijkant van de laptop) werken, ook de bijzondere voor touchpad, wifi, mail, internet, etc. Een druk op de powerknop en Ubuntu zet de laptop uit (dit gedrag kun je trouwens zelf ook nog bepalen). Zo zie je maar weer dat de ondersteuning van een laptop bij de ene distro prima in orde is en bij de andere weer helemaal niet in orde is. Bij de ene is dus SUSE de betere en bij de ander weer Ubuntu. Novell is inderdaad lekker bezig met Linux maar ze moeten ook wel. Als ze daar niet verder mee gaan is het zeer waarschijnlijk nogal snel einde oefening voor Novell. Hopelijk vinden de aanpassingen van Novell ook snel hun weg terug in de officiele versies van de diverse programmatuur (GNOME, OpenOffice.org, etc.).
Hmm, dat zal wel per laptop verschillen ja. Echter, die extra toetsen zijn niet echt essentieel (deze laptop heeft ze ook, en ik gebruik die dingen gewoon niet), maar een TFT in native reso is toch wel érg fijn.
quote:
[...]

Tuxpaint niet wat voor hem dan? Anders moet hij maar met een echt tekenpakket leren tekenen :)
Ik zit me nog af te vragen hoe er goedkoop aan een oude versie van PSP ofzo is te komen. Zelfs PSP4 zou waarschijnlijk nog wel volstaan.
quote:
Als hij geld had voor een Windowslicentie zou hij wel "gewoon" Windows draaien.
Reg. datum: 01 juni 2001

quote:
W3ird_N3rd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 22:48:
[...]

Hmm, dat zal wel per laptop verschillen ja. Echter, die extra toetsen zijn niet echt essentieel (deze laptop heeft ze ook, en ik gebruik die dingen gewoon niet), maar een TFT in native reso is toch wel érg fijn.

Ik heb wel vaker gezien dat de resoluties niet helemaal kloppen. Eventjes xorg.conf editten en het staat weer goed. Hielp dat bij jou niet dan want dat is pas echt balen.

Nou zeg je wel dat die extra toetsen niet essentieel zijn, maar wil je echt lekker tikken dan is het wel een must om dat touchpad uit te kunnen zetten. Ding is gevoelig genoeg om die pijl heen en weer te laten bewegen wanneer je aan het typen bent. Heb dat bij veel mensen al gezien dat het door het niet uitschakelen van dat touchpad er het e.e.a. mis ging aan tekst. Mailtje die half af zijn staan ook zo amateuristisch :P

quote:
Ik zit me nog af te vragen hoe er goedkoop aan een oude versie van PSP ofzo is te komen. Zelfs PSP4 zou waarschijnlijk nog wel volstaan.

Als je die dan middels WINE draait dan zou dat ook een optie kunnen zijn.

Ik denk echter dat je broertje gewoon een tijd moet laten prutsen met krita, tuxpaint, etc. Het is anders en het werkt ook anders. Mensen zijn dat niet gewend en moeten hun werkwijze aanpassen. Dat willen ze nooit en daarom switchen ze dan ook weer massaal terug. Als ze na een x aantal maanden er nog zo fel op tegen zijn wordt het tijd om toch eens na te gaan denken over de kwestie.
Ik denk dat jouw broertje hetzelfde heeft. In paint kan hij snel van start omdat hij dat al kent. Dat kan hij niet met andere producten dus gaat hij maar weer naar paint. Mensen zijn nogal ongeduldig enzo :&#039;(

Semoekber.

quote:
ppl schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 23:53:
[...]

Ik heb wel vaker gezien dat de resoluties niet helemaal kloppen. Eventjes xorg.conf editten en het staat weer goed. Hielp dat bij jou niet dan want dat is pas echt balen.
Dat werkte inderdaad niet. Over een tijdje probeer ik het nog wel eens opnieuw.
quote:
Nou zeg je wel dat die extra toetsen niet essentieel zijn, maar wil je echt lekker tikken dan is het wel een must om dat touchpad uit te kunnen zetten. Ding is gevoelig genoeg om die pijl heen en weer te laten bewegen wanneer je aan het typen bent. Heb dat bij veel mensen al gezien dat het door het niet uitschakelen van dat touchpad er het e.e.a. mis ging aan tekst. Mailtje die half af zijn staan ook zo amateuristisch :P

Is wel zo, maargoed, onder Windows kan ik mijn touchpad ook niet uitzetten en dit stukje type ik toch ook redelijk goed.

Ik word echter kotsmisselijk van dat uitgerekte beeld. Ook gedeeltelijk de schuld van die laptop hoor, dat ding zou gewoon default scale with aspect ipv. stretch to fit moeten gebruiken :/.
quote:
[...]

Als je die dan middels WINE draait dan zou dat ook een optie kunnen zijn.
Dat was het idee ;).
quote:
Ik denk echter dat je broertje gewoon een tijd moet laten prutsen met krita, tuxpaint, etc. Het is anders en het werkt ook anders. Mensen zijn dat niet gewend en moeten hun werkwijze aanpassen. Dat willen ze nooit en daarom switchen ze dan ook weer massaal terug. Als ze na een x aantal maanden er nog zo fel op tegen zijn wordt het tijd om toch eens na te gaan denken over de kwestie.
Ik denk dat jouw broertje hetzelfde heeft. In paint kan hij snel van start omdat hij dat al kent. Dat kan hij niet met andere producten dus gaat hij maar weer naar paint. Mensen zijn nogal ongeduldig enzo :&#039;(
Jep :|.
quote:
W3ird_N3rd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 22:48:
Als hij geld had voor een Windowslicentie zou hij wel "gewoon" Windows draaien.

Ach ja, niks mis met een beetje utilitarisch denken imho.

Als je de vermeende illegaliteit van het via wine draaien van mspaint zonder Windows-licentie toch teveel is, kun je ook kijken of je nog ergens Windows 3.11 of 95 op flop hebt rondslingeren en mspaint.exe daaruit gebruiken.

Ik heb trouwens nog even voor je gezocht en ik kon het volgende vinden:
http://kolourpaint.sourceforge.net/
Lijkt me een redelijke benadering van paint.
Anders is er nog http://gpaint.sourceforge.net/

Paint.Net (freeware of zelfs OSS) is trouwens ook met een beetje moeite in Linux te draaien, is alleen wel niet helemaal pixel-precies zal ik maar zeggen.
http://tirania.org/blog/archive/2006/May-19.html

Brent wijzigde dit bericht 20-07-2006 11:00 (35%)

Rekenaar | Ubuntu | Kernpower! | Determinist | Politiek dakloos

Ik heb de oplossing van het Sata2 probleem denk ik gevonden (nu maar hopen dat ik internetverbinding om de kernel te updaten):
http://www.ubuntuforums.o...a&t=153384&page=4 laatse post: dus gewoon harde schijf aan Sata 1 poort hangen, livecd erin, kernel updaten (met
"sudo apt-get install linux-image-386" (voor de X86 ubuntu neem ik aan), computer uitzetten, harde schijf aan Sata 2 hangen en dan hopen dat ik een dual boot systeem gekregen heb met Ubuntu en Win XP.

quote:
[...]

offtopic:

offtopic:
Ik heb geen last met Yast2. Nog niet een keer gecrashed.
Met de repository's van openSuse werkt het echt prima.
Het installeren van de Ati drivers lukte me niet zonder hulp van een handleiding. Maar het is wel in een keer gelukt. De toegankelijkheid van de meerdere desktop m.b.v. XGL is echt een genot. Ik denk dat ik een beetje verwent raak op deze manier. Windows lijkt straks echt ouwbollig.

Maar alles bij elkaar...installeren...en klaar :) Geen centje pijn. Heerlijk...alleen nogsteeds geen SATA drives. Ik ga de firmware van mijn Maxtors maar eens updaten, aangezien er ook nog wel eens problemen zijn met Maxtor+nForce4. Al denk ik niet dat daar het probleem ligt. Ik kan nergens ontdekken dat de SATA controllers geinstalleerd zijn.

Vandaag heb ik mijn 3 gratis cd's binnengekregen, niet echt nodig maar wel leuk om te hebben.

Dat is echt nog eens service, gratis verzending van bijna zoveel je wilt _/-\o_

Significant lekkerder!What comes out off this mouth ain't called boastin', it's thruthin'!Pas op voor... Spul!!!

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws