Hoofdcategorieën
Topicacties

Ubuntu 6.06 LTS

Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 37 38 39 40 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 15 maart 2006

Ik zou ook graag ubuntu willen proberen (installeren als 2de OS). Helaas heb ik geen idee aan hoe ik er moet aan beginnen. Mijn situatie is als volgt.

Disk 1 (120gb)
-Partitie 1 NTFS 010gb
- Partitie 2 NTFS 110gb

Disk 2 (120)
- Partitie 1 NTFS 120 gb

Nu lees ik Linux kan enkel NTFS lezen. FAT32 zou ik liever niet willen vanwege 4gb per file max. En dan is er nog iets zoals EXT3 ofzo?

Ik weet dus niet hoe ik hieraan moet gaan beginnen. Iemand met gelijkaardige situatie die me hierbij kan helpen?

SLAMD64

quote:
Emu schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 12:51:
Ik zou ook graag ubuntu willen proberen (installeren als 2de OS). Helaas heb ik geen idee aan hoe ik er moet aan beginnen. Mijn situatie is als volgt.

Disk 1 (120gb)
-Partitie 1 NTFS 010gb
- Partitie 2 NTFS 110gb

Disk 2 (120)
- Partitie 1 NTFS 120 gb

Nu lees ik Linux kan enkel NTFS lezen. FAT32 zou ik liever niet willen vanwege 4gb per file max. En dan is er nog iets zoals EXT3 ofzo?

Ik weet dus niet hoe ik hieraan moet gaan beginnen. Iemand met gelijkaardige situatie die me hierbij kan helpen?

Ik zou niet zo moeilijk doen en gewoon een nieuwe partitie aanmaken met een bestandssysteem naar keuze: ext3, reiserfs, xfs, jfs etc. De Linux kernel heeft
wel NTFS schrijf ondersteuning maar deze is volgensmij nog experimenteel. Zo te zien
zul je dus een schijf opnieuw moeten partitioneren. Of vis ergens een oude 5-10gb schijf vandaan.

ASUS Striker II Formula | Intel Core 2 Quad Q6600 G0 | 8GB Mushkin Memory | PC Power & Cooling Silencer 750 Watt PSU |

quote:
Stamgastje schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 12:25:En als je een 686 compatible processor hebt (eigenlijk alle Intels vanaf de
Pentium
[mierenneukmodus] intel p1 is een 586 [/mierenneukmodus]
Hates 0x00 bytes
Reg. datum: 12 april 2004

quote:
Emu schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 12:51:

Disk 1 (120gb)
-Partitie 1 NTFS 010gb
- Partitie 2 NTFS 110gb

Disk 2 (120)
- Partitie 1 NTFS 120 gb

Windows ondersteunt slechts drie file-systems, FAT, NTFS en ISO.

Linux ondersteunt o.a. FAT, ISO, XFS, UFS, JFS, Ext2, Ext3 (=Ext2 + journaling), ReiserFS, MINIX-FS, FUSE-FS, NFS, SMB_FS, NCP_FS en NTFS (read-only)

Voor Linux heb je over het algemeen genoeg aan 10GB. Maar als je er 20 of 40 voor reserveerd zit je veilig, vooral in het begin wil je natuurlijk nog wel eens wat uitproberen. wat vaak als gevolg heeft dat je veel dingen installeerd die je maar 1 keer gebruikt (Je probeert bijvoorbeeld Gnome, en KDE, en Xfce, das dus een aantal GB en een klein beetje(Xfce)).

Ik zelf heb gekozen voor een NTFS partitie voor m'n windows, 1 partitie voor m'n linux, 1 voor FreeBSD (hoewel de puristen zullen zeggen, moet je in 2-en doen, / en /home.) en 1 FAT partitie voor data migratie tussen de 3.

Onder Linux wordt meestal gekozen voor ReiserFS, dat is een goed General-purpose filesystem. XFS is weer beter voor kleine files, en JFS voor grote. zo hebben ze allemaal hun voor- en nadelen.

Installeer Linux op een aparte partitie, en ga er mee spelen. Vanwege de vele mogelijkheden zal het waarschijnlijk niet de laatste keer zijn dat je het installeerd. Dus experimenteer zelf maar :)

twijfelaar
Reg. datum: 26 mei 2006

quote:
Yapser schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:47:
Ja, de goede codecs installeren ;)
Als je geluid (opstarttingeltje, .oggjes, enz) wel werkt is dat het gewoon.

Welke dan? Daarbij nogmaals mp3 speeld wel af via xmms en ook via Juk (net even geprobeerd), maar amarok nog rythmbox weigeren dienst. Zeg nou gewoon even waar ik het moet zoeken, want als het een fout betreft in de codecs of als ik er een ben vergeten die gaat over het afspelen van mp3 dan zou imo toch ook xmms noch juk mp3 moeten afspelen en dat doen ze nou net wel...

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is....., maar voor de zekerheid nog maar eens voor de duidelijkheid stellen dat mp3 WEL werkt in xmms en juk, maar NIET in amarok(nomatterwhatplugin) of rythmbox.

thx

Nu ook minolta

Eliminate DRM

quote:
psyBSD schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 13:09:
Voor Linux heb je over het algemeen genoeg aan 10GB. Maar als je er 20 of 40 voor reserveerd zit je veilig

Het is toch echt wel aan te raden tenminste /home op een aparte partitie te zetten (en puristen zien graag nog meer apart, met name /var). Wanneer je ooit her-installeert is het ontzettend handig en verder kun je je /home per ongeluk tot op de laatste byte vol zetten, maar je systeem draait gewoon door.

Een installatie (zonder /home) heeft niet veel ruimte nodig. Ik heb hier twee langer gebruikte Ubuntu systemen die onder de gigabyte zitten. Dus een / partitie van 1 tot 5 GB is absoluut voldoende. Voor je /home neem je dan alle ruimte die je er nog voor over hebt.

quote:
Onder Linux wordt meestal gekozen voor ReiserFS, dat is een goed General-purpose filesystem.
Ben misschien niet zo heel goed op de hoogte, maar is ext3 niet nog altijd de standaard voor de meeste distributies? Over de kwaliteit van ReiserFS zijn de meningen nogal eens verdeeld geloof ik...

use tomato::posts qw(rants flames off-topic);
local $perl = $perl--;
# More unfortunates

Eliminate DRM

quote:
Heb je dit gedaan? Weet niet wat Amarok tegenwoordig gebruikt, maar Rhythmbox zou daarna MP3 moeten kunnen spelen.
quote:
Daarbij nogmaals mp3 speeld wel af via xmms
Voor zover ik weet heeft XMMS een ingebouwde MP3 decoder.

use tomato::posts qw(rants flames off-topic);
local $perl = $perl--;
# More unfortunates

Gezocht: (Zie ondertitel)

Strips van Michel Vaillant (voor een leuk prijsje), mail me als je iets hebt!

twijfelaar
Reg. datum: 26 mei 2006

quote:
tomato schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 14:19:
[...]

Heb je dit gedaan? Weet niet wat Amarok tegenwoordig gebruikt, maar Rhythmbox zou daarna MP3 moeten kunnen spelen.

[...]

Voor zover ik weet heeft XMMS een ingebouwde MP3 decoder.
Dat heb ik idd gedaan eertste wat ik deed was dat nakijken toen het niet functioneerde, maar wat een gedoe om zoiets simpels gewoon normaal werkende te krijgen :(

Nu ook minolta

Face to Face

Wel, sinds vannacht aan het stoeien met Ubuntu en het bevalt allemaal meer dan goed :Y).
Draai 'm zonder problemen dualboot naast XP .

Tevens heb ik het ntfs, mp3 en nvidia gebeuren aan de gang o.a. via EasyUbuntu.
Superprogje _/-\o_ .
Het enige dat ik aan moest passen was m'n xorg.conf om 1680x1050 ( widescreen ) toe te voegen.
1 restart van gnome en het werkt.

Nou prima toch?

Ja hoor ik ben een tevreden mens ;).
Alleen had ik graag xgl willen draaien. Aan de filmpjes te zien is dit werkelijk grandioos.

Waarom lukt het niet dan?

Specs:
Ubuntu 6.06-AMD64 via Gnome.
nVidia drivers werken - bootscreen showt en PPracer gaat nogal vlotjes.

Na de nodige guides ter hand te hebben genomen loop ik alleen vast wanneer ik xgl wil runnen.

Wat heb je zoal geprobeerd?
Na eerst een custom repository toegevoegd te hebben (ubuntu.moshen.de) en de benodigde pakages geinstalleerd te hebben heb ik m'n xorg.conf aangepast.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Section "Module"
    Load    "i2c"
    Load    "bitmap"
    Load    "ddc"
#     Load    "dri"
    Load    "extmod"
    Load    "freetype"
    Load    "glx"
    Load    "int10"
    Load    "type1"
    Load    "vbe"
EndSection

&
code:
1
2
Section "Extensions"
          Option  "Composite" "Enable"
EndSection

Tevens heb ik in m'n gdm.conf-custom liggen stoeien:
code:
1
2
3
4
5
6
[servers]# Override display 1 to use Xgl (DISPLAY 1 IMPORTANT FOR ATI FGLRX). 
=Xgl 

[server-Xgl] 
name=Xgl server 
command=/usr/bin/Xgl :0 -fullscreen -ac -accel glx:pbuffer -accel xv:fbo 
flexible=true

Goed.

Wanneer ik nu Apps -> Accs -> Gset-Compiz start dan kan ik hier ook inderdaad de plugins configureren.

Wanneer ik echter vanaf de command-line
code:
1
sudo compiz --replace

run, gaat het mis

Ik merk dat 'ie inderdaad geladen wordt maar dan verdwijnen plotsklaps de window-borders en kan ik deze niet meer verplaatsen. Verder wordt geen enkel stukje xgl operatief :'(.

Iemand advies?

ps. sorry voor de wat lange post.

InsertCredit wijzigde dit bericht 08-06-2006 15:14 (200%)

I'm a BouJou Boi.

Reg. datum: 25 december 2005

ik heb zelf enemy territory hier gedownload & geinstalleerd staan maar ik heb nogal gezeur met de drivers en wil hem dus ff uninstallen + herinstallen. Dat kan echter niet via synaptic aangezien ik hem dus gewoon geinstalleerd heb door het .run bestand uit te voeren. Hoe vogel ik dat voor elkaar?

Reg. datum: 08 januari 2006

het hangt er vanaf waar je het geinstalleerd hebt maar ik *denk* msshn kan iemand dit bevestigen

in je home directory:
.etwolf verwijderen
en waar je et zelf geinstalleerd hebt:
bijvoorbeeld: /opt/enemyterritory ook verwijderen
dan nog de menu editten en de snelkoppeling eruit gooien...dat zou moeten volstaan

Hm maar er is dus geen uninstall mogelijkheid zoals in windows...

ik ben er een beetje huiverig voor in windows heb ik het compleet afgeleerd om applicaties handmatig te verwijderen... :)

quote:
HetWonder schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 16:34:
Hm maar er is dus geen uninstall mogelijkheid zoals in windows...

ik ben er een beetje huiverig voor in windows heb ik het compleet afgeleerd om applicaties handmatig te verwijderen... :)
Maar in Windows zijn er allerlei bestanden verborgen ;) Bij Linux kan je alles in /usr/local/games/enemy-territory verwijderen, dan heb je het programma verwijderd. Verder staat in /usr/local/bin een scriptje et wat ET opstart. Verder staat in ~/.etwolf je instellingen. Verwijder alles, en je hebt alles netjes opgeruimd :)

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

I was cool before I met ya
Reg. datum: 02 november 2000

Ik gebruik al jaren linux. Maar dan voor servers. Mijn (dedicated) webservers draaien allemaal debian en mijn thuisserver draait gentoo.
De thuisserver wordt gebruikt voor files (samba), downloaden (bittorrents, newsgroups), en IRC (remote inloggen). Dit gebeurt allemaal via VNC.

Laatst ergerde ik me groen en geel aan gentoo omdat de repositories beetje verouderd werden en dingen gewoon niet meer lekker te installeren zijn. En ook het feit dat elke emerge sync heel lang duurt (te vergelijken met apt-get update) zorgde ervoor datik maar een andere distro ging proberen.

Ik had eerst kubuntu 6.06 gedownload om even te kijken hoe de installatie was op een van mijn laptops (die toch niks zat te doen). Toevallig net de nieuwste release dus. Wist ik helemaal niet.
Helaas crashte deze bij de eerste poging. De tweede poging lukte weer wel.
Werkte prima, op een aantal dingen na. Mijn touchpad leek wel on drugs te zijn, extreem gevoelig en snel ongeacht de instellingen van de muis. Daarnaast kon ik de breedbeeldinstelling niet goed zetten.

Maar vooral WPA was een flink probleem. Kreeg ik niet aan de gang in 5 minuten. (ik wou alles doen zonder in de configbestanden te duiken. Kijken of alles nou echt via control panels en zo geregeld konden worden)

Naja, na een kwartiertje spelen en de repositories bekeken te hebben heb ik maar besloten om mijn server echt up te graden. Dit keer met ubuntu-server

Nu draait het vrij soepel. Het lijkt meer responsive te zijn dan mijn gentooinstallatie. Maar alles zit standaard gewoon iets beter in elkaar.
Druk op de powerknop, wordt alles netjes afgesloten (bij gentoo had ik acpi nooit goed ingesteld hiervoor)
Installeer je iets via adept, dan wordt er gelijk een shortcut in de menu bijgezet. (hoewel apt-get toch veel sneller gaat)

Prima werk.

Beugeltje dan maar?

Tip voor als je sneller wilt downloaden van de repositories: verander alle http://au.archive.ubuntu.com in
http://nl.archive.ubuntu.com/ in het bestand gedit /etc/apt/sources.list. Dan paktie de Nederlandse mirror ipv de australische. Scheelt bergen snelheid :)
ter vergelijking: au haalde ongeveer 220 kb/s, nl een paar mb/s
XGL wil nog steeds niet werken omdat ik gset-compiz nog nergens kan vinden. Ik heb wel een paar suse rpm's gevonden, maar die kan ik niet gebruiken neem ik aan? Hij zou in de standaard beerorkid of compiz repo moeten zitten :'(

gwystyl wijzigde dit bericht 08-06-2006 19:13 (26%)

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

mislukt misantroop

quote:
Mithras86 schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 16:46:
[...]
Maar in Windows zijn er allerlei bestanden verborgen ;) Bij Linux kan je alles in /usr/local/games/enemy-territory verwijderen, dan heb je het programma verwijderd. Verder staat in /usr/local/bin een scriptje et wat ET opstart. Verder staat in ~/.etwolf je instellingen. Verwijder alles, en je hebt alles netjes opgeruimd :)
Bij Linux zijn er ook allerlei bestanden verborgen, maar meestal is dat alleen in de homedir van een user. Bestanden of mappen met een . voor zijn altijd verborgen, al laat Konqueror die denk ik standaard zien. Het programma kan in /usr/bin, /usr/sbin, /sbin, /bin, etc. staan ;). De executable kan je daar wel verwijderen maar daarmee verwijder je het pakket nog niet.

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

quote:
Invisibal__ schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 16:27:
het hangt er vanaf waar je het geinstalleerd hebt maar ik *denk* msshn kan iemand dit bevestigen

in je home directory:
.etwolf verwijderen
en waar je et zelf geinstalleerd hebt:
bijvoorbeeld: /opt/enemyterritory ook verwijderen
dan nog de menu editten en de snelkoppeling eruit gooien...dat zou moeten volstaan

.etwolf kan ik niet verwijderen om de een of andere vage reden
(daar heb ik root acces voor nodig :S) Hoe kan ik in de console dit toch verwijderen (zonder dat ik in hoef te loggen als root?)

Reg. datum: 27 februari 2001

quote:
HetWonder schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:37:
[...]
.etwolf kan ik niet verwijderen om de een of andere vage reden
(daar heb ik root acces voor nodig :S) Hoe kan ik in de console dit toch verwijderen (zonder dat ik in hoef te loggen als root?)

Niet.

Gewoon sudo $gewenst-commando doen.
Reg. datum: 08 juni 2002

Na een verse installatie van Ubuntu 6.06 werkt het netwerk niet als hij net opgestart is.
Om het netwerk aan de praat te krijgen kan ik wel dit in een terminal intypen:

code:
1
sudo /etc/init.d/networking restart

Dan werkt het netwerk weer.

Weet iemand hoe ik het netwerk automatisch kan laten werken?
Ik gebruik de geintegreerde NIC op mijn Asus A8N-E moederbord.

quote:
Neo_TGP schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 12:45:
Even een klein stukje voor de mensen met een Asus WL100-g PCMCIA wifi kaartje.

Ondanks dat deze kaart gebruik maakt van een Broadcom 4306 chip werkte bij mij de bcm43xx driver die in de kernel van Ubuntu 6.06 zit niet.. Wanneer je dan via Ndiswrapper de goede drivers (de windowsdrivers) dus gekoppeld hebt heb je in ieder geval de goede drivers.
Ik heb datzelfde kaartje en de driver werkt gewoon. Je moet alleen eerst even een firmware file installeren. Deze wordt niet standaard geïnstalleerd i.v.m. licenties. Zoals ik eerder in dit topic schreef:
quote:
Stamgastje schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 20:52:
Het is niet altijd nodig om de bcm43xx module te verwijderen. Bij mij werkte deze nieuwe driver gewoon na het installeren van een firmware file. Zie deze Ubuntu wiki pagina. De firmware file ontbreekt namelijk, deze moet je i.v.m. licenties zelf installeren.
Bekijk vooral de link even.

Desktop specs, server specs

>onder de tab<
Reg. datum: 25 april 2004

quote:
InsertCredit schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 15:08:
<knip>
ps. sorry voor de wat lange post.

Ik heb Xgl/compiz al verschillende keren werkend gekregen via deze guide:
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=131267

Nog geen 3 minuten werk als je dit volgt.

Werkt perfect verder. Wel even bookmarken als je eraan begint trouwens, want je moet nog iets doen nadat je gereboot hebt.

En ik vind het echt fijn werken (al heeft het natuurlijk nog wel zo z'n bugs hier en daar, er is al prima mee te werken).

Tevreden Ubuntu gebruiker! :) Momenteel Xubuntu gebruiker!

quote:
Borromini schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 19:17:
[...]
Bij Linux zijn er ook allerlei bestanden verborgen, maar meestal is dat alleen in de homedir van een user. Bestanden of mappen met een . voor zijn altijd verborgen, al laat Konqueror die denk ik standaard zien. Het programma kan in /usr/bin, /usr/sbin, /sbin, /bin, etc. staan ;). De executable kan je daar wel verwijderen maar daarmee verwijder je het pakket nog niet.
Lees mijn post eens goed ;) Ik zeg ook het volgende (al had ik het een beetje onduidelijk opgeschreven):
code:
1
2
/usr/local/games/enemy-territory/ --> voor het pakket
/usr/local/bin/et                 --> voor de executable
~/.etwolf/                        --> voor je eigen instellingen

Dus volgens mij was ik vrij volledig.
quote:
gwystyl schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 19:12:
XGL wil nog steeds niet werken omdat ik gset-compiz nog nergens kan vinden. Ik heb wel een paar suse rpm's gevonden, maar die kan ik niet gebruiken neem ik aan? Hij zou in de standaard beerorkid of compiz repo moeten zitten :&#039;(
Ik heb dit voor mijn compiz in de sources.list toegevoegd:
code:
1
2
3
4
#Compiz packages
deb http://www.beerorkid.com/compiz/ dapper main
deb-src http://www.beerorkid.com/compiz dapper main
#Compiz Tools
deb http://compiztools.free.fr/debian unstable main

I was cool before I met ya
Reg. datum: 02 november 2000

damn. zend platform heeft mijn PHP/apache/mysql zodanig verneukt dat het niet meer werkt...

Nu had ik afgelopen paar dagen beetje teveel pakketten gedownload en geprobeerd, dus wil ik even reinstallen.

Maarre... ik heb /home op een aparte partitie.

Als ik met de installer deze mount, wordt deze dan overschreven/leeggemaakt? Dat moet ik dus niet hebben.

Of moet ik toch op de ouderwetse manier, eerst alles installeren op / en dan pas /home mounten?

Je kan aangeven dat je bepaalde partities wil mounten onder bepaalde plaatsen. Verder kan je aangeven dat je bepaalde partities wil formatteren. Dit staat dus los van elkaar. Je kan partities mounten en ze niet formatteren (wat jij wil), maar ook volgens andere combinaties.

In de niet-grafische methode krijg je bij elke partitie een menu, daarin geef je aan onder welke plaats hij gemount moet worden, of er geformatteerd moet worden, bootflags etc.
De grafische methode geef je eerst per partitie aan waar het aankoppelpunt zit (die vertaling :X) en vervolgens kan je aanvinken welke partities je wil formatteren.
Zolang je geen fout maakt, hoef je niet bang te zijn dat je iets kwijt bent :)

Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 37 38 39 40 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: