Hoofdcategorieën
Topicacties

[Total Commander] Ervaringen en tips *

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 06 februari 2003

quote:
CaptBiele schreef op maandag 06 februari 2006 @ 22:19:
[...]ik ben ook een tc gebruiker, maar nog niet zo hardcore als sommige van jullie.
Maar nu ik dit heb gelezen ga ik dat zeker worden :)

Het is de investering in tijd gewoon waard; ik ben ooit met Norton Commander voor DOS ergens begin jaren 90 begonnen op aandringen van een vriend. Vond het destijds maar lastig, met al die functietoetsen en opties, en je kon er daadwerkelijk dingen mee mollen, erg eng als je nog niet heel zeker bent op de F5 of F8.

Vertrouwend op zijn advies, heb ik gelukkig volgehouden en daarna nooit meer teruggekeken.

Zelfs een TC-beginner kan bestandsbeheer een factor 10 sneller doen dan welke Windows-verkenner guru ook. En dan hebben we het nog niet eens over de ergernis die je je spaart.

Leuk om te lezen trouwens dat mensen dit proggie zo hard aanbevelen om legaal te kopen. Het is het dan ook keihard waard. Net als Norton voor DOS destijds trouwens, die doos staat ook nog in de kast :)

Reg. datum: 12 oktober 2001

Toch jammer dat TC deels op windows leunt. Als ik een trage netwerkhost open, blijft heel het programma even een paar seconde hangen.

Reg. datum: 23 juli 2004

Hoe kan je directory's op datum sorteren ?
Gewoon bestanden doet die wel maar de directory's blijven gewoon op alfabetishe volgorde staan :(.

Reg. datum: 20 februari 2004

quote:
tuut84 schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 16:47:
Hoe kan je directory's op datum sorteren ?
Gewoon bestanden doet die wel maar de directory's blijven gewoon op alfabetishe volgorde staan :(.

"configuration" -> "options" -> "display" -> "sorting directories"
kies de optie "Like files (also by time)"
Reg. datum: 06 februari 2003

Misschien ook een leuke tip: AutoHotKey.

Ik heb laatst bij Ghisler op het forum geklaagd over het gemis aan een history voor gemaakte directories, wat NC wel heeft.

Als antwoord had iemand een AHK script gemaakt (moet zelf nog uitvogelen hoe het precies functioneert), maar het ziet er allemaal interessant genoeg uit om het even te melden;

Hier kun je een aantal ahk-scripts vinden;
http://www.ghisler.ch/wiki/index.php/AutoHotkey

en het scriptje dat voor de directory-historie zou moeten zorgen, vind je via http://jungle.hut1.ru/files/tc_mkdir_history.zip (waarschijnlijk niet save-as, even klikken en dan op een russische pagina de juiste link vinden ;) )

Reg. datum: 23 juli 2004

quote:
FFrenzy schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 17:18:
[...]

"configuration" -> "options" -> "display" -> "sorting directories"
kies de optie "Like files (also by time)"
bedankt :) .

No Worries!

Ik ben al de hele avond bezig met het installeren van plugins, alleen nu heb ik denk ik iets kaput gemacht :O

Ik wilde namelijk een buttonbar installeren. Kreeg hem niet aan de praat, en zo belangrijk is het niet, dus ik heb dat ding weer weggeflikkerd.

Nu zie ik alleen dat in de windows verkenner mijn icoontjes weg zijn voor onder andere jpg's en pdf-bestanden. Dit is wel heel irritant. Enig idee hoe ik dit kan herstellen?

En als ik dezelfde icoontjes van windows in TSC kan zetten, dan ben ik helemaal tevree!
Want door het icoontje van de verkenner herken je de extensie sneller.

I'm in no condition to drive...wait! I shouldn't listen to myself, I'm drunk!" H. Simpson

Reg. datum: 06 juli 2001

quote:
CaptBiele schreef op zondag 12 februari 2006 @ 21:49:
Nu zie ik alleen dat in de windows verkenner mijn icoontjes weg zijn voor onder andere jpg's en pdf-bestanden. Dit is wel heel irritant. Enig idee hoe ik dit kan herstellen?

En als ik dezelfde icoontjes van windows in TSC kan zetten, dan ben ik helemaal tevree!
Want door het icoontje van de verkenner herken je de extensie sneller.

Kijk eens bij deze optie:

http://tweakers.net/ext/f/4f7d47c67bb479e1767f0dc413504b19/full.jpg

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

No Worries!

quote:

Muchos gracias! 8)

(heb het nu ook in windows herstelt)

I'm in no condition to drive...wait! I shouldn't listen to myself, I'm drunk!" H. Simpson

Reg. datum: 23 juni 2004

Misschien dat het al in dit topic voorbijgekomen is , maar is het mogelijk om door middel van een plugin of een standaard applicatie binnen het programma de overdrachtsnelheid te zien als je een file kopieert intern van je ene hd naar een andere of van een interne hd naar een externe ? Dit zou ik namelijk zeer handig vinden om de effectieve overdrachtsnelheid / resterende tijd te zien :)

dat is een standaard featur van het programma :D
Reg. datum: 23 juni 2004

Oh sorry , had het programma namelijk nog nooit geprobeerd
Ben er nu mee aan het werken en ik kan precies zien hoesnel hij de files aan het overzetten is ! Bedankt voor je snelle reactie en ik zal zeker dit op het eerste zicht geweldige programma zeker beter leren kennen :)

Reg. datum: 15 oktober 2002

Ben al een tijdje redelijk tevreden met het programma, maar een ding wat mij irriteert is de manier van selecteren.
Is er nou echt geen mogelijkheid om een 'vakje' om bepaalde bestanden heen te trekken.
Ik doe nu alles met shift en/of control. maar da's toch meer gedoe vind ik.

Reg. datum: 11 september 2001

quote:
ZaZ schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 01:17:
Is er nou echt geen mogelijkheid om een 'vakje' om bepaalde bestanden heen te trekken.

Dat kan niet, maar je kan wel met de rechtermuisknop selecteren als je dat hebt ingesteld. Dan gaat het net zo hardt als "een vakje eromheen trekken"

zie: Opties --> Werking --> Muis selectie methode --> Rechter muisknop een vinkje zetten en OK drukken.
nu kan je met de rechter muisknop snel dingen selecteren.

Ook handig om te selecteren (bijvoorbeeld alles in dir of alle bestanden van 1 extentie) is de +, -, en de * te gebruiken van het numerieke deel van het toetsenbord.
Reg. datum: 15 oktober 2002

Ja, de toetsen combi's etc ken ik.
Die rechtermuis functie had ik ook al een tijdje ondekt.
Toch.... Ik ben veel met bestanden kopieeren en verplaatsen bezig en op die manier gaat het gewoon minder snel.
Ik heb ik de Explorer altijd detail view aan en dan moet ik (ff een voorbeeld) bestanden selecteren.
dan doe ik sorteren op naam en selecteer ik alles binnen een bepaalde range dmv een vakje eromheen te tekenen.
Dan sorteer ik op datum en selecteer mbv control er nog een 'vakje' bij.

Als ik dat nu wil doen moet ik vele malen klikken. Simpelweg omdat je het niet alleen met een wildcard kan oplossen.

BOFH @ #Netwerken

quote:
ZaZ schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 01:37:
Ja, de toetsen combi's etc ken ik.
Die rechtermuis functie had ik ook al een tijdje ondekt.
Toch.... Ik ben veel met bestanden kopieeren en verplaatsen bezig en op die manier gaat het gewoon minder snel.
Ik heb ik de Explorer altijd detail view aan en dan moet ik (ff een voorbeeld) bestanden selecteren.
dan doe ik sorteren op naam en selecteer ik alles binnen een bepaalde range dmv een vakje eromheen te tekenen.
Dan sorteer ik op datum en selecteer mbv control er nog een 'vakje' bij.

Als ik dat nu wil doen moet ik vele malen klikken. Simpelweg omdat je het niet alleen met een wildcard kan oplossen.

geen idee wat je nu precies wilt selecteren, maar in totalcmd kan je adhv een search erg snel en eenvoudig selecteren.
ctrl+[numerieke +] dan klik je op "Define" stelt je search voorwaarden in (welke je dus ook kan opslaan zodat je een volgende keer niet meer op "Define" hoeft te klikken.

Overigens gebruik ik bijna nooit de muis met totalcmd, alles is te doen met het toetsenbord, en juist daar zit de snelheid :)
Sorteren op datum? ctrl-f5
Terug sorteren op filenaam? ctrl+f3
etc (nog maals indrukken en je draait de volgorde om)

Wat verder ook erg handig is, dat is dat je de selectie kan opslaan naar een file, en deze eventueel later weer inladen _o_

21-10 (5743): En doe dan direct mee met 'De Apen'
22-10 (6118): Parkstad Power! :p
06-11 (0848): I love GoT

SMS "SIG bericht" naar 0614447538

No Worries!

Ik wist eerst helemaal niet dat TC portable was. Eigenlijk moeten alle applicaties dat bij de installatie of zo vermelden. Het is zo super relaxed.... 8)

Ik ga er in ieder geval nooit vanuit.

Toch vind ik sommige dingen in verkenner toch echt sneller gaan, al helemaal als het gaat om rarfiles en de zoekmachine.

Vaak als ik meerdere afleveringen van een serie gedownload heb, selecteer ik in verkenner alle rarfiles (dus r00-r18, en dan van alle afleveringen. Vaak zijn dit er rond de 100-200), rechtermuisknop, hier uitpakken. Als alles klaar is, SHIFT+DEL en alle rarfiles zijn weg. Dit is iets dat met total-commander totaal niet kan, dat "hier uitpakken", en al helemaal niet allerlei rar-files tergelijkertijd.

Mijn tweede punt is de search. In verkenner is het "F3 > Deel van de naam intypen > CTRL+A > SHIFT+DEL" en alle bestanden met bijvoorbeeld "atc" in de naam zijn verwijderd. In Total Commander zit je telkens te klooien met dat "Feed to listbox", je kunt niet alles al vanuit het zoekvenster bewerken / selecteren.

Mijn derde minpuntje is als ik met 3 vensters werk. In windows kun je overzichtelijk met 3 losse vensters werken, met Total Commander heb ik dan op het linkerdeel 1 venster, en op het rechterdeel 2 tabbladen. Ik kan op deze manier dus van het linkerdeel naar allebei de tabbladen kopieëren, maar ik heb niet de mogelijkheid gezien om bv. van het ene tabblad naar het andere tabblad te kopieren.

Wat ik als vierde minpuntje nog irritant vind ik dat je het extracten vanuit een rar-file niet op de achtergrond kan laten doen, of dat je het queued.

Mijn laatste minpuntje is met rarfiles. Wat het vaak met games is, is dat de bin-file in rar01 zit, en de cuefile in rar47. Bij total-commander moet je dan eerst extracten vanuit rar01 voor de binfile, en daarna nog handmatig extracten vanuit rar47 voor de cuefile. In winrar gaat dit automatisch, en hoef ik niet handmatig te zoeken waar die cuefile verstopt is.

Ik vind het verder een superprogramma, maar ik vroeg mij dus af wat ik hier fout doe?

Geqxon wijzigde dit bericht 16-03-2006 11:10 (4%)

quote:
DesertStorm schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 11:08:
....
Wat ik als vierde minpuntje nog irritant vind ik dat je het extracten vanuit een rar-file niet op de achtergrond kan laten doen, of dat je het queued.

Mijn laatste minpuntje is met rarfiles. Wat het vaak met games is, is dat de bin-file in rar01 zit, en de cuefile in rar47. Bij total-commander moet je dan eerst extracten vanuit rar01 voor de binfile, en daarna nog handmatig extracten vanuit rar47 voor de cuefile. In winrar gaat dit automatisch, en hoef ik niet handmatig te zoeken waar die cuefile verstopt is.

Ik vind het verder een superprogramma, maar ik vroeg mij dus af wat ik hier fout doe?

Extracten kan gewoon op achtergrond: gebruik rar.exe en klik op "background" als ie aan t uitpakken is ;)

2e probleem: op 1e rar gaan staan en ALT-F9, en dan pakt ie alles uit (dus alle rars loopt ie langs uit die serie)

quote:
Toch vind ik sommige dingen in verkenner toch echt sneller gaan, al helemaal als het gaat om rarfiles en de zoekmachine.

Vaak als ik meerdere afleveringen van een serie gedownload heb, selecteer ik in verkenner alle rarfiles (dus r00-r18, en dan van alle afleveringen. Vaak zijn dit er rond de 100-200), rechtermuisknop, hier uitpakken. Als alles klaar is, SHIFT+DEL en alle rarfiles zijn weg. Dit is iets dat met total-commander totaal niet kan, dat "hier uitpakken", en al helemaal niet allerlei rar-files tergelijkertijd.

zowiezo hoef je niet alle rar files te selecteren, alleen het hoofdbestand ( .rar or .part01 ), ook in de verkenner. "Hier uitpakken" kan ook, gewoon in het tweede venster dezelfde dir openen ( gaat het makkelijkste met CTRL + Pijltje die wijst naar het andere venster )

quote:
Mijn tweede punt is de search. In verkenner is het "F3 > Deel van de naam intypen > CTRL+A > SHIFT+DEL" en alle bestanden met bijvoorbeeld "atc" in de naam zijn verwijderd. In Total Commander zit je telkens te klooien met dat "Feed to listbox", je kunt niet alles al vanuit het zoekvenster bewerken / selecteren.

Alle bestanden met atc verwijderen uit de huidige directory :
- numeriek +
- vul "*atc* in
- SHIFT+DEL

Alle bestanden met atc in de huidige directory en onderliggende mappen verwijderen :
- CTRL+B ( open de bestanden van de huidige dir EN alle onderliggende in 1 lijst )
- numeriek +
- vul *atc* in
- SHIFT+DEL

Enne.....de zoekfunctie van WinCMd is vele malen sneller dan die van Windows, en even op "Feed to listbox" is toch niet zo'n ramp ?

quote:
Alhoewel ik bovenaan wat tips gaf voor het gebruiken van de RAR-functionaliteit van WinCMD zelf, gebruik zelf meestal het context-menu van winrar. Dus gewoon even rechtermuisknop ( als je dat niet op selecteren hebt staan ) en kiezen voor de "extract"-optie van WinRAR zelf...dit is een extern programma en loopt dus op de achtergrond.
BOFH @ #Netwerken

quote:

dat kan verkenner ook niet ;) dat doet winrar bijvoorbeeld als je die hebt geinstalleerd (en die werkt daardoor ook automatisch in totalcmd.

quote:

mja, ik vind de zoekmogelijkheden van totalcmd veel beter en bovendien sneller, en dat ik dan op ALT+L moet drukken voordat ik CTRL+A kan doen, ach, ik zit er niet mee.

quote:
Mijn derde minpuntje is als ik met 3 vensters werk. In windows kun je overzichtelijk met 3 losse vensters werken, met Total Commander heb ik dan op het linkerdeel 1 venster, en op het rechterdeel 2 tabbladen. Ik kan op deze manier dus van het linkerdeel naar allebei de tabbladen kopieëren, maar ik heb niet de mogelijkheid gezien om bv. van het ene tabblad naar het andere tabblad te kopieren.

waarschijnlijk werk jij niet met het toetsenbord ofzo? want op die manier is het wel veel sneller dan met verkenner :)

quote:
rar is ook een %^#$ formaat, totalcmd gaat iig niet alle files openen om te kijken of er nog files inzitten, waardoor het wat sneller is. true, het is niet handig, maar je kan beter winrar oid installeren en die samen gebruiken met totalcmd voor dit soort dingen.

21-10 (5743): En doe dan direct mee met 'De Apen'
22-10 (6118): Parkstad Power! :p
06-11 (0848): I love GoT

SMS "SIG bericht" naar 0614447538

quote:
FFrenzy schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 11:27:
[...]

zowiezo hoef je niet alle rar files te selecteren, alleen het hoofdbestand ( .rar or .part01 ), ook in de verkenner. "Hier uitpakken" kan ook, gewoon in het tweede venster dezelfde dir openen ( gaat het makkelijkste met CTRL + Pijltje die wijst naar het andere venster )
Ik zal een voorbeeld geven:
quote:

The.OC.S01E01.r00
The.OC.S01E01.r01
The.OC.S01E01.r02
The.OC.S01E01.r03
The.OC.S01E02.r00
The.OC.S01E02.r01
The.OC.S01E02.r02
The.OC.S01E02.r03
The.OC.S01E03.r00
The.OC.S01E03.r01
The.OC.S01E03.r02
The.OC.S01E03.r03
In windows kan ik in zo'n geval alles selecteren, kiezen voor "Hier uitpakken", waarna hij S01E01.avi, S01E02.avi en S01E03.avi netjes uitpakt en in dezelfde map zet :)
quote:

[...]

Alle bestanden met atc verwijderen uit de huidige directory :
- numeriek +
- vul "*atc* in
- SHIFT+DEL

Alle bestanden met atc in de huidige directory en onderliggende mappen verwijderen :
- CTRL+B ( open de bestanden van de huidige dir EN alle onderliggende in 1 lijst )
- numeriek +
- vul *atc* in
- SHIFT+DEL

Enne.....de zoekfunctie van WinCMd is vele malen sneller dan die van Windows, en even op "Feed to listbox" is toch niet zo'n ramp ?
Ik heb geen numpad. En daarnaast is de zoekfunctie in Windows toch echt sneller, aangezien deze alles indexeert, en ik TCMD dit nog niet heb zien doen. Maar ik zal het een try geven :)
quote:

[...]

Alhoewel ik bovenaan wat tips gaf voor het gebruiken van de RAR-functionaliteit van WinCMD zelf, gebruik zelf meestal het context-menu van winrar. Dus gewoon even rechtermuisknop ( als je dat niet op selecteren hebt staan ) en kiezen voor de "extract"-optie van WinRAR zelf...dit is een extern programma en loopt dus op de achtergrond.
Ook hier zal ik naar kijken. Ik moet dus Winrar instellen als de standaard rar-extractor?

quote:
DJSmiley schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 11:25:
[...]

Extracten kan gewoon op achtergrond: gebruik rar.exe en klik op "background" als ie aan t uitpakken is ;)

2e probleem: op 1e rar gaan staan en ALT-F9, en dan pakt ie alles uit (dus alle rars loopt ie langs uit die serie)

Background?

http://i2.tinypic.com/rje2qw.png

Ik zie hem niet ;)

Ik heb nu al redelijk wat tips gekregen, waarvoor mijn dank :) Ik vond net toevallig uit dat SHIFT+F9 het context-menu opent (wel met enige vertraging), dat is wel erg handig!

Geqxon wijzigde dit bericht 16-03-2006 11:41 (19%)

quote:
DesertStorm schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 11:33:
In windows kan ik in zo'n geval alles selecteren, kiezen voor "Hier uitpakken", waarna hij S01E01.avi, S01E02.avi en S01E03.avi netjes uitpakt en in dezelfde map zet :)

Ja, en dat kan ik WinCMD ook, op EXACT dezelfde manier ! bestanden selecteren, rechtermuisknop, "hier uitpakken" ( je gebruikt dan niet de RAR-functionaliteit van WinCMD, maar die van WinRAR zelf, net zoals wanneer je het vanuit de verkenne doet )

quote:
Ik heb geen numpad. En daarnaast is de zoekfunctie in Windows toch echt sneller, aangezien deze alles indexeert, en ik TCMD dit nog niet heb zien doen. Maar ik zal het een try geven :)

Ik heb persoonlijk nog nooit gemerkt dat de indexingservice van windows het zoeken sneller maakt.

quote:
Ook hier zal ik naar kijken. Ik moet dus Winrar instellen als de standaard rar-extractor?
Nee, gewoon de funtionaliteit van WinRAR zelf gebruiken, zoals je nu ook al doet. Zie ook mijn opmerkinge bovenaan !

Ik ben nu met winrar bezig, wel jammer dat het met zo'n omweg moet. Ik heb TotalCMD op mijn USB-Stick staan, en niet overal staat Winrar op. Winrar op de usb-stick zetten is geen optie, aangezien ik dan met licenties zit.

Dat "hier uitpakken", kan ik dan ook direct naar het andere venster uitpakken? Want anders moet ik het eerst extracten en dan weer moven, wat nogal tijdrovend is.

Geqxon wijzigde dit bericht 16-03-2006 11:45 (29%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: