30D | 350D | 18-50 | 50 | 85 | 70-200
Voor welk all round objectief hebben jullie de kitlens vervangen indien van toepassing?
Voor mijn 'all round' objectief zie sig, maar een Sigma 17-70, Sigma 18-50/ 2.8 of Tamron 18-50/ 2.8 zijn leuke vervangers. Het voordeel van de laatste twee is ook nog eens de lichtsterkte over het gehele bereik (scheelt je ruim een stop).
Sowieso schrijf je zo!
40D | HF100 | PS3 | 115pk/250Nm
Reg. datum: 19 mei 2005
Nou die vind ik juist een stuk mooier maar misschien ziet hij er wat minder prof. uit.quote:
quote:Bor de Wollef schreef op zondag 18 juni 2006 @ 23:30:
Ik heb gisteren een 350D kit van mijn vrouw gekregen. De scherpte van de kitlens valt mij behoorlijk tegen moet ik zeggen. Beelden zijn niet super scherp en lijken regelmatig te "soft". Ik lees veel reacties hierover op GOT maar ook op andere sites. Veel mensen verklaren dat de scherpte problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen wanneer je er een beter objectief op zet. Wat zijn jullie ervaringen op dit punt? Kloppen de verhalen met betrekking tot de scherpte?
Voor welk all round objectief hebben jullie de kitlens vervangen indien van toepassing?
Ik zou zeggen lees de handleiding en oefen nog maar enkele dagen/weken.
En kom dan nog eens terug als je foto's onscherp zijn.
Een dslr is geen snapshotter waar alles zonder moeite scherp is.
Natuurlijk kan je ook pech hebben en een slecht exemplaar van de kitlens in je bezit hebben.
multipasser wijzigde dit bericht 18-06-2006 23:41 (7%)
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Wat betreft basiskennis heb ik inderdaad zwarte vlekken waar ik nu iets aan probeer te doen. Ik denk echter dat het gevoel van onscherpte niet direct door het ontbreken van sommige stukken kennis komt. Bovendien verwacht ik dat een dure camera als de 350D ook op volautomaat (de stand die mijn vrouw zal gebruiken) scherpe foto's kan schieten. Wat er nu uit de camera rolt is minder of even scherp dan de foto's uit de G3 die we hebben.quote:neographikal schreef op zondag 18 juni 2006 @ 23:55:
Was het maar zo'n feest, ook daar moet je het maal 1.6 doen. Maar ik ben het met multipasser eens: ga eerst eens schieten en lees vooral literatuur / handleidingen doorJe lijkt nogal wat zwarte vlekken te hebben qua basiskennis nl.
Laat eens wat voorbeelden zien waarvan je denkt dat het niks is dan
quote:Bor de Wollef schreef op maandag 19 juni 2006 @ 00:00:
[...]
Wat betreft basiskennis heb ik inderdaad zwarte vlekken waar ik nu iets aan probeer te doen. Ik denk echter dat het gevoel van onscherpte niet direct door het ontbreken van sommige stukken kennis komt. Bovendien verwacht ik dat een dure camera als de 350D ook op volautomaat (de stand die mijn vrouw zal gebruiken) scherpe foto's kan schieten. Wat er nu uit de camera rolt is minder of even scherp dan de foto's uit de G3 die we hebben.
De EF-S 18-55 is niet zo slecht dat ie geen scherpe foto's kan maken. Let er op dat de DoF (Dept of Field) van een dSLR vanwege z'n grotere sensor een stuk kleiner is dan die van een digi-compact. Hierdoor is het bij een dSLR makkelijk om mooie achtergrondblur te krijgen (bokeh), maar tegelijkertijd moeilijker om dingen scherp op de foto te krijgen.
Bovendien levert een dSLR standaard minder 'punchy' plaatjes geven dan een compact camera.
Compact camera's gooien van zichzelf een hele partij sharpening, contrast en saturation over de plaatjes heen. dSLR doen dit niet (of veel minder). De profielen van de 350D staan je wel toe om dit soort foefjes automatisch in je foto's te verwerken.
quote:neographikal schreef op maandag 19 juni 2006 @ 00:02:
De kitlens is, zeker voor de casual usert, acceptabel scherp. Ik kan je zo wat leuke platen sturen die ik met het ding maakt heb en die behoorlijk scherp zijn. Nee, het is geen 17-40, maar slecht is het ook weer niet behalve op 18mm F/3.5. Stop hem wat af en je hebt er een behoorlijke lens aan
Laat eens wat voorbeelden zien waarvan je denkt dat het niks is dan
Precies. In het midden is de scherpte van de 18-55 prima, aan de randen is het inderdaad niet zo best bij lage F-waardes.
En post idd eens een plaatje
Kanarie wijzigde dit bericht 19-06-2006 00:09 (22%)
The fact that we live at the bottom of a gravity well, on the surface of a gas covered planet going around a nuclear fireball 90 million miles away and think this to be normal is obviously some indication of how skewed our perspective tends to be
Zelf verscherp ik alles, of het nou geschoten is met m'n relatief onscherpe kitlens of vlijmschepre 80-200 2.8L.
De enige foto's die ik niet verscherp zijn portretten geschoten met digitale achterwanden op technische camera's. Dan ga je de onregelmatigheden in de huid teveel zien
Die 18-55 is verder een prima lens om mee te beginnen. Gebruik hem zelf al meer dan 2 jaar, en elke foto van mij die ooit een prijs heeft gewonnen of verkocht is, is met dat lensje gemaakt
Canon EOS 5D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Maarten L wijzigde dit bericht 19-06-2006 01:18 (10%)
Reg. datum: 02 april 2004
Nog niet scherp? Probeer eens een paar foto's te maken vanaf statief, met tijdontspanner, of, als je geen statief hebt, vanaf een muurtje of tafel ofzo. Als je te weinig licht hebt om scherp te stellen, zal de ingebouwde flitser behulpzaam kunnen zijn (die geeft hulpflitsen voor het scherpstellen).
Als je dan nog geen scherpe foto's krijgt, is er vast iets mis met je lens. Tenslotte is het op 18-55 mm niet zo moeilijk scherpstellen als op bijvoorbeeld op 200 mm (zoekterm DOF of scherptediepte).
Wanneer je een compositie hebt waarbij het gedeelte wat je scherp wilt hebben bijvoorbeeld helemaal links in de compositie staat kan het gebeuren dat wanneer je op de automatische AF punt selectie vertrouwd een ander gedeelte van de compositie scherpgesteld wordt.
Dit kun je voor komen door scherp te stellen op het onderwerp, de sluiterknop half ingedrukt houden en vervolgens de compositie te pakken. Het eerder gekozen onderwerp blijft dan scherp. Voorwaarde is dat je wel eerst je lens goed insteld op de compositie, daarna gaat scherpstellen op het onderwerp en tot slot terugkeerd naar de compositie.
"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005
Reg. datum: 03 september 2003
quote:Bor de Wollef schreef op zondag 18 juni 2006 @ 23:30:
Ik heb gisteren een 350D kit van mijn vrouw gekregen. De scherpte van de kitlens valt mij behoorlijk tegen moet ik zeggen. Beelden zijn niet super scherp en lijken regelmatig te "soft". Ik lees veel reacties hierover op GOT maar ook op andere sites. Veel mensen verklaren dat de scherpte problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen wanneer je er een beter objectief op zet. Wat zijn jullie ervaringen op dit punt? Kloppen de verhalen met betrekking tot de scherpte?
Heb de kitlens niet genomen maar de Sigma 18-200. Kun je ook over discusieren, veel vinden het compleet niks. Ik vind het een mooie allround lens waarmee ik tot nu toe steeds mooiere foto's krijg. Het bereik 18-55 uit die lens doet zeker niet zonder voor de kitlens 18-55.
Tuurlijk een allround lens is altijd een compromi maar is verder een prima lens.
Heb deze gekocht om mee te beginnen en omdat ik verwacht dat ik situaties krijg waarbij het makkelijker is op dat moment 1 lens te hebben (vakantie)
Doel is namelijk wel te gaan sparen voor andere lenzen.
Ik heb over de 18-200 zeer veel negatieve reacties gelezen. Maar let wel het is maar waarmee je het vergelijkt. Je moet deze lens niet vergelijken met en L lens van canons bijvoorbeeld.. Voor het geld 329 euro vind ik het een prima lens. Plus het enorme voordeel dat als deze lens goed voor je is het wisselen scheelt.
Focus problemen wat ook werd gemeld heb ik totaal niet. Vind hem erg snel.
In het begin gewoon veel oefenen met die camera en lens, en gebruik de AV stand
Nogmaals: De Sigma 17-70 DC is een prima vervanger
iKremers wijzigde dit bericht 19-06-2006 12:09 (12%)
Helaas, dit gaat niet (lekker) werken. Door het verschuiven van het scherpstelvlak bij het hercompositioneren loop je een *risico* dat je foto alsnog onscherp wordt. Ik benadruk het woord risico, omdat het vaak binnen de marge van de DOF blijft vallen, maar met name met de snelle primes kun je hier dus wel behoorlijk last van krijgenquote:Schonhose schreef op maandag 19 juni 2006 @ 08:39:
Dit kun je voor komen door scherp te stellen op het onderwerp, de sluiterknop half ingedrukt houden en vervolgens de compositie te pakken. Het eerder gekozen onderwerp blijft dan scherp. Voorwaarde is dat je wel eerst je lens goed insteld op de compositie, daarna gaat scherpstellen op het onderwerp en tot slot terugkeerd naar de compositie.
My Brands: Apple, Bowers and Wilkins, Blizzard, Canon, Denon, Sigma
Reg. datum: 13 december 2001
320 euro ongeveer
quote:semicon schreef op maandag 19 juni 2006 @ 12:20:
Als ik nou geen L-lens centen heb, maar wel een leuke (ietwat goedkopere) lens wil van ong. 16-18mm tot 50-70mm wat zouden jullie mij dan aanraden, er zijn zoveel merken (een veel budget die echt niet veel beter zijn als bijv. de kitlens) maar ik wil er gewoon toch graag 1 hebben (aangezien ik nu helemaal geen "groot"hoek heb)
Sigma 17-70, 330 euro
Tamron 17-50, zal zo'n 450 euro gaan kosten.
The fact that we live at the bottom of a gravity well, on the surface of a gas covered planet going around a nuclear fireball 90 million miles away and think this to be normal is obviously some indication of how skewed our perspective tends to be
-Sandisk Ultra || 1 GB Compact Flash Card
-Samsonite tas voor de EOS350D
-Accu (van het merk hähnel)
Prijs : 119 euro
Heb het maar gekocht, leek me wel handig
quote:3V3RT schreef op maandag 19 juni 2006 @ 20:15:
Aanbieding bij de mediamarkt (misschien wat voor de beginnende SLR-er):
-Sandisk Ultra || 1 GB Compact Flash Card
-Samsonite tas voor de EOS350D
-Accu (van het merk hähnel)
Prijs : 119 euro
Heb het maar gekocht, leek me wel handig
Bij elke MediaMarkt?
En welke samsonite tas?
Canon 40D - Canon 17-40 f/4L - Canon 70-200 f/4L - Canon 50 1,8 II - Canon BG-E2N - pallet geheugenkaartjes - overige accessoires - MacBook Pro

3V3RT wijzigde dit bericht 19-06-2006 21:39 (35%)
Overigens heb ik dat tasje ook voor een prikkie bij de mediamarkt gekocht al een hele tijd terug (meer dan een jaar geleden).
Bor de Wollef wijzigde dit bericht 19-06-2006 21:49 (15%)
Pagina: 1 2 3 4 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 last
Dit topic is gesloten.