quote:
fooker schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 22:28:
Ik heb al een tijdje een 350D, en ik zag dit topic nu pas staan. VInd het echt een leuke camera. En hij gaat natuurlijk op vakantie mee.
Maar aangezien ik allemaal mooie dingen ga fotograferen ( las vegas bijv).. Heb ik nog een paar vragen.
Ik probeer nu meestal in de P stand foto's te maken, met iso 400. Alleen binnen en buiten is het heel moeilijk, de foto's zijn vaak te donker en onscherp door de lage shuttertime. Hoe zorg je ervoor dat dat niet gebeurt?
Ik heb geprobeerd om in de AV modus te schieten, maar ik vind niet waar ik alles kan instellen ( shuttertime bijv)
Best moeilijk nog allemaal
Wat zijn goede instellingen voor 's nachts, van Las Vegas. Er beweegt vrij veel, plus ik wil natuurlijk alle lichtjes er goed op hebben. Is dan een hoge iso,(800) met een sluitertijd van 1/100s iets? Het blijft een vakantie en opzich moet *klik* genoeg zijn. Niet dat ik daar lang loop te pruttelen voordat een foto gelukt is.
Zou ik een zonnenkap moeten halen voor mijn lenzen, en hoe bevestig ik die dan over het UV filter heen? Het UV filter beschermt mijn lens toch wel een beetje.
ik gebruik de Canon 18-55MM EFS lens en de 55-200mm EF lens.
Sluitertijdvoorkeuze is Tv op je knopje, maar op zich denk ik dat de automatische P-stand nog niet zo gek is, als je niet zeker weet wat je doet. Met jouw apparatuur zal je om foto's in het donker te maken steun moeten zoeken, bijvoorbeeld tegen een muurtje, op een autodak oid. Zelf houd ik meestal een hand ertussen, maar als je het professioneel wilt doen, doe je dat met een "beanbag", oftewel (oneerbiedig) een washandje met zand. Als je cam stabiel kan blijven staan, kan je hem ook los op een muurtje zetten ofzo en dan de zelfontspanner gebruiken. Hou er dan wel rekening mee, dat je cam denkt dat het daglicht is, dus te lang gaat belichten. Een stop of 2 stops onderbelichten is wel nodig, om de donkere sfeer op je kiekje te krijgen. Bij langere sluitertijden zullen bewegende mensen enzo onzichtbaar blijven of, als ze stevig belicht zijn, strepen worden. Van auto's zie je meestal alleen een lichtspoor. Probeer het even uit in je eigen omgeving, dan mis je straks minder unieke opnamen en koop een boekje met fototips voor beginners, dan heb je in het vliegtuig wat te lezen

.
Hoewel de meningen ietwat verdeeld zijn, is de basisregel voor "onbewogen" foto's: 1/brandpuntsafstand. Oftewel: bewegingsonscherpte (van de fotograaf, niet van auto's etc.) treedt op als je belichtingstijd bijvoorbeeld op 200 mm langer is dan 1/200 sec, op 50 mm geldt 1/50 sec.
Probleem in het donker is helaas dat je autofocus niet zal werken. Meestal zal, bij de door jou bedoelde overzichtsopnamen van de lichtjes, het meeste verder weg dan ong 25 meter liggen. Een gokje zou je dan kunnen wagen, door je objectief op MF (handmatig scherpstellen) te schakelen en voor "oneindig" te kiezen. De 350D weigert nl af te drukken als de autofocus niet slaagt.
Verder denk ik , (nofi) dat UV-filters als bescherming op jouw objectieven nogal overdreven is, gezien de prijs van goede filters tov die van je objectieven. Zonnekappen zijn imho geen luxe maar absolute noodzaak, niet alleen om ongewenste lichtinval te voorkomen, maar ook ter bescherming van je objectief. Ik gebruik altijd een zonnekap en (bijna) nooit een UV-filter, terwijl mijn objectieven 450/1150 euro gekost hebben.