Hoofdcategorieën
Topicacties

Canon EOS 350D - Deel 5

Pagina: 1 2 3 4 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 18 november 1999

quote:
multipasser schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 17:52:
[...]

Einde van zijn lifetime? Waarom? 350D kan nog gerust 1 a 2 jaar door gaan.
Een perfecter toestel vind je niet voor zo'n prijs.

Ik heb het dus over het schema hierboven, grofweg genomen hanteert Canon een cycle van 18 maanden. Ik denk ook dat het marketingtechnisch niet handig is 3 jaar lang dezelfde dSLR voor de consumer markt aan te bieden: jouw camera wordt al snel bestempeld als 'dat ouwetje'.

Dat de 350D an sich nog wel ff meekan, helemaal mee eens.

Reg. datum: 18 november 2004

Ik vind 350d zeer geschikte amateur digitale s-reflex camera, een vriend van me heeft een d300, en ik zie mezelf toch liever met een 350d fotograferen

Straight from Vertigo

Reg. datum: 03 september 2003

quote:
Laukui schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 00:48:
[...]

Hmmm, ik kan wel terug gaan naar Konijnenberg, maar de kans dat ik er over een maand weer stofjes op heb zitten is natuurlijk wel aanwezig. Lenzen wisselen doe ik nu nog niet, maar met een paar maand verwacht ik toch wel een extra lens aan te schaffen. Schoonmaken is op zich niet zo'n probleem, ik ken een aantal mensen met een soortgelijke camera die dat volgens mij al vaker gedaan hebben.

Ik bel straks even naar Konijnenberg en vraag hen wat ik het beste kan doen: Omruilen of schoonmaken...

Ik heb de mijne 8 juni bij konijnenberg gehaald en zie ook wat vlekjes...zijn wel licht op F11 ivg F22. Aangezien ik nog paar andere dingetjes nodig had ben ik nog effe terug gegaan gisteren (9 juni). Hebben netjes test foto's gemaakt met me camera en heeft verteld dat het inderdaad stof is. Dat hij hem kan schoonmaken maar dat je het beter niet zult krijgen.
Bij het schoonmaken zegt hij krijg je toch ook altijd weer een stofje...dus kans is groter dat het erger zou worden. Hij heeft hem wel schoon geblazen en sommige plekjes waren verdwenen en 1 licht vlekje bijgekomen. Hij wilde hem ook wel omruilen maar hem je kans dat het waarschijnlijk nog erger zal zijn...Aangezien ik Konijnenberg vertrouw laat ik het zo en ik kan me er ook niet zo aan storen. Ik zou het eventueel alleen zien als ik van hele blauwe luchten foto's zou maken en foto's met horizon dan vallen ze niet in het blauwe deel.
En mocht het zo zijn, ze zijn zo weggekloond.
Heb wel een rocket-blaasbalg meegenomen voor de zekerheid en voor de lens etc.
Verder over schoonmaken als het erger mocht worden dan kan ik langskomen en dan doen ze het eerst voor zegt hij gezien diverse "expirimenten" op het internet. Dat doe ik dan ook wel omdat ik het risico niet ga lopen een krasje of plakzooi o.i.d. op de sensor te krijgen (sensor vervangen kost dus 650 pleuro)
Stof zal er altijd vroeg of laat in gaan komen.

Reg. datum: 10 juni 2006

Ik heb sinds gisteren ook de 350D met kitlens, heerlijke camera. Ik heb alleen een vraagje over het schieten in RAW en jpeg.
Ik kwam er vandaag toevallig achter dat de plaatjes geschoten in RAW+jpeg de jpeg file veel lichter is als de RAW file. Te licht in enkele gevallen, is dit normaal?
voorbeeldje:
jpeg van camera
jpeg van RAW (omgezet door photoshop standaard instellingen)

oftewel oxje...
Reg. datum: 26 november 1999

met welke witbalans is de foto genomen? want in de JPEG wordt dat vastgelegd, maar met de RAW file kun/moet je dat achteraf nog instellen...

\o/

Reg. datum: 10 juni 2006

Ik heb de witbalans op auto staan, ik ben er nog niet aan toe gekomen om hiermee te experimenteren...

oftewel oxje...

Dan is mijn tip om eerst met witbalans te gaan experimenteren, en dan pas met RAW :)

\o/

01000010 01101111 01110010
Reg. datum: 07 februari 2001

Is de 350 in de standaard kit in staat macro's te maken of moet men hiervoor een losse macro lens aanschaffen?
Niet echt.
Reg. datum: 22 maart 2005

quote:
V-ernie-R schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 21:26:
Ik heb sinds gisteren ook de 350D met kitlens, heerlijke camera. Ik heb alleen een vraagje over het schieten in RAW en jpeg.
Ik kwam er vandaag toevallig achter dat de plaatjes geschoten in RAW+jpeg de jpeg file veel lichter is als de RAW file. Te licht in enkele gevallen, is dit normaal?
voorbeeldje:
jpeg van camera
jpeg van RAW (omgezet door photoshop standaard instellingen)

Als je PS z'n gang laat gaan, laat CR er de nodige zogenoemde Auto Adjustments op los. Daardoor zie je dat je RAW een stuk meer detail laat zien, maar bijvoorbeeld minder contrast heeft.
Zet je dit uit, en converteer je vervolgens met de in-camera settings, dan krijg je dezelfde JPG. :)

"Kunst, en het woord zegt het al, is niet echt." - Harry Mulisch

Gummetje!
Reg. datum: 08 maart 2006

Daar moet een losse macro lens voor aangeschaft worden. Let alleen wel op dat je wel een echte, alleen macro dus, lens koopt. Er zijn een aantal lenzen die macro functie hebben maar daar krijg je geen echte mooie macro foto's mee.

EOS 30D, EF 17-35 2.8L, Speedlite 430EX, EOS 500, Konica T3 en een hele hoop glas!

Niet echt.

quote:
Bor de Wollef schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 21:36:
Is de 350 in de standaard kit in staat macro's te maken of moet men hiervoor een losse macro lens aanschaffen?
De 18-55mm kitlens is niet in staat kwalitatief hoge macro foto's te maken.

quote:
Faux schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 21:39:
[...]

De 18-55mm kitlens is niet in staat kwalitatief hoge macro foto's te maken.
Ik maak nu "macro's" met een Canon G3 op macro stand. Is een degelijk resultaat haalbaar (zit er uberhaubt een macro stand op de kitlens)?
Niet echt.

quote:
Bor de Wollef schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 21:41:
[...]

Ik maak nu "macro's" met een Canon G3 op macro stand. Is een degelijk resultaat haalbaar (zit er uberhaubt een macro stand op de kitlens)?
Nee.

Reg. datum: 02 april 2004

Als ik de voorbeeldjes van V-ernie-R bekijk, lijkt de witbalans OK. Mogelijk staat (ongemerkt) de belichtingscompensatie ingeschakeld?

Voorheen fooker
Reg. datum: 03 oktober 2001

Ik heb al een tijdje een 350D, en ik zag dit topic nu pas staan. VInd het echt een leuke camera. En hij gaat natuurlijk op vakantie mee.

Maar aangezien ik allemaal mooie dingen ga fotograferen ( las vegas bijv).. Heb ik nog een paar vragen.
Ik probeer nu meestal in de P stand foto's te maken, met iso 400. Alleen binnen en buiten is het heel moeilijk, de foto's zijn vaak te donker en onscherp door de lage shuttertime. Hoe zorg je ervoor dat dat niet gebeurt?
Ik heb geprobeerd om in de AV modus te schieten, maar ik vind niet waar ik alles kan instellen ( shuttertime bijv)
Best moeilijk nog allemaal :)

Wat zijn goede instellingen voor 's nachts, van Las Vegas. Er beweegt vrij veel, plus ik wil natuurlijk alle lichtjes er goed op hebben. Is dan een hoge iso,(800) met een sluitertijd van 1/100s iets? Het blijft een vakantie en opzich moet *klik* genoeg zijn. Niet dat ik daar lang loop te pruttelen voordat een foto gelukt is.

Zou ik een zonnenkap moeten halen voor mijn lenzen, en hoe bevestig ik die dan over het UV filter heen? Het UV filter beschermt mijn lens toch wel een beetje.

ik gebruik de Canon 18-55MM EFS lens en de 55-200mm EF lens.

Timo wijzigde dit bericht 10-06-2006 22:33 (37%)

if (!works){ hammer();}

Tja, bij dit soort basisdingen kan ik niet anders dan aanraden om de handleiding toch echt eens door te lezen, op internet te gaan lezen wat lichtstops nou daadwerkelijk zijn en wat je iso / diafragma / sluitertijd daarmee doen :)
Voorheen fooker

quote:
neographikal schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 22:32:
Tja, bij dit soort basisdingen kan ik niet anders dan aanraden om de handleiding toch echt eens door te lezen, op internet te gaan lezen wat lichtstops nou daadwerkelijk zijn en wat je iso / diafragma / sluitertijd daarmee doen :)

Helaas dat ik een german handleiding heb, maar zelfs in de nederlands handleiding vond ik niks over shuttertime. Zou kunnen dat ik er overheen gelezen heb? :)

Plus, heb je mischien een linkje naar die tutorials? Of een google keyword? is niet echt mn sterkste punt De Tutorials van de Startpost heb ik al bestudeert. Ben er een beetje wijzer door geworden, maar blijf nog op de punten in de eerdere post vasthangen.
Binnen blijven mijn foto's vaak donker, en onscherp. Omdat hij automagisch de sluitertijd van 1/10 pakt ofzo.

Timo wijzigde dit bericht 10-06-2006 22:40 (30%)

if (!works){ hammer();}

quote:
fooker schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 22:34:
[...]

Helaas dat ik een german handleiding heb, maar zelfs in de nederlands handleiding vond ik niks over shuttertime. Zou kunnen dat ik er overheen gelezen heb? :)

Nee dat klopt, maar je hebt zojuist een mail ontvangen :)

quote:
Plus, heb je mischien een linkje naar die tutorials? Of een google keyword? is niet echt mn sterkste punt
Sluitertijd, lichtstops, etc. Check ook de faq van dit forum eens, méér dan genoeg informatie te vinden :)
Reg. datum: 02 april 2004

quote:
fooker schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 22:28:
Ik heb al een tijdje een 350D, en ik zag dit topic nu pas staan. VInd het echt een leuke camera. En hij gaat natuurlijk op vakantie mee.

Maar aangezien ik allemaal mooie dingen ga fotograferen ( las vegas bijv).. Heb ik nog een paar vragen.
Ik probeer nu meestal in de P stand foto's te maken, met iso 400. Alleen binnen en buiten is het heel moeilijk, de foto's zijn vaak te donker en onscherp door de lage shuttertime. Hoe zorg je ervoor dat dat niet gebeurt?
Ik heb geprobeerd om in de AV modus te schieten, maar ik vind niet waar ik alles kan instellen ( shuttertime bijv)
Best moeilijk nog allemaal :)

Wat zijn goede instellingen voor 's nachts, van Las Vegas. Er beweegt vrij veel, plus ik wil natuurlijk alle lichtjes er goed op hebben. Is dan een hoge iso,(800) met een sluitertijd van 1/100s iets? Het blijft een vakantie en opzich moet *klik* genoeg zijn. Niet dat ik daar lang loop te pruttelen voordat een foto gelukt is.

Zou ik een zonnenkap moeten halen voor mijn lenzen, en hoe bevestig ik die dan over het UV filter heen? Het UV filter beschermt mijn lens toch wel een beetje.

ik gebruik de Canon 18-55MM EFS lens en de 55-200mm EF lens.

Sluitertijdvoorkeuze is Tv op je knopje, maar op zich denk ik dat de automatische P-stand nog niet zo gek is, als je niet zeker weet wat je doet. Met jouw apparatuur zal je om foto's in het donker te maken steun moeten zoeken, bijvoorbeeld tegen een muurtje, op een autodak oid. Zelf houd ik meestal een hand ertussen, maar als je het professioneel wilt doen, doe je dat met een "beanbag", oftewel (oneerbiedig) een washandje met zand. Als je cam stabiel kan blijven staan, kan je hem ook los op een muurtje zetten ofzo en dan de zelfontspanner gebruiken. Hou er dan wel rekening mee, dat je cam denkt dat het daglicht is, dus te lang gaat belichten. Een stop of 2 stops onderbelichten is wel nodig, om de donkere sfeer op je kiekje te krijgen. Bij langere sluitertijden zullen bewegende mensen enzo onzichtbaar blijven of, als ze stevig belicht zijn, strepen worden. Van auto's zie je meestal alleen een lichtspoor. Probeer het even uit in je eigen omgeving, dan mis je straks minder unieke opnamen en koop een boekje met fototips voor beginners, dan heb je in het vliegtuig wat te lezen :).
Hoewel de meningen ietwat verdeeld zijn, is de basisregel voor "onbewogen" foto's: 1/brandpuntsafstand. Oftewel: bewegingsonscherpte (van de fotograaf, niet van auto's etc.) treedt op als je belichtingstijd bijvoorbeeld op 200 mm langer is dan 1/200 sec, op 50 mm geldt 1/50 sec.
Probleem in het donker is helaas dat je autofocus niet zal werken. Meestal zal, bij de door jou bedoelde overzichtsopnamen van de lichtjes, het meeste verder weg dan ong 25 meter liggen. Een gokje zou je dan kunnen wagen, door je objectief op MF (handmatig scherpstellen) te schakelen en voor "oneindig" te kiezen. De 350D weigert nl af te drukken als de autofocus niet slaagt.

Verder denk ik , (nofi) dat UV-filters als bescherming op jouw objectieven nogal overdreven is, gezien de prijs van goede filters tov die van je objectieven. Zonnekappen zijn imho geen luxe maar absolute noodzaak, niet alleen om ongewenste lichtinval te voorkomen, maar ook ter bescherming van je objectief. Ik gebruik altijd een zonnekap en (bijna) nooit een UV-filter, terwijl mijn objectieven 450/1150 euro gekost hebben.

Voorheen fooker

quote:
Toff schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 23:13:
[...]

Sluitertijdvoorkeuze is Tv op je knopje, maar op zich denk ik dat de automatische P-stand nog niet zo gek is, als je niet zeker weet wat je doet. Met jouw apparatuur zal je om foto's in het donker te maken steun moeten zoeken, bijvoorbeeld tegen een muurtje, op een autodak oid. Zelf houd ik meestal een hand ertussen, maar als je het professioneel wilt doen, doe je dat met een "beanbag", oftewel (oneerbiedig) een washandje met zand. Als je cam stabiel kan blijven staan, kan je hem ook los op een muurtje zetten ofzo en dan de zelfontspanner gebruiken. Hou er dan wel rekening mee, dat je cam denkt dat het daglicht is, dus te lang gaat belichten. Een stop of 2 stops onderbelichten is wel nodig, om de donkere sfeer op je kiekje te krijgen. Bij langere sluitertijden zullen bewegende mensen enzo onzichtbaar blijven of, als ze stevig belicht zijn, strepen worden. Van auto's zie je meestal alleen een lichtspoor. Probeer het even uit in je eigen omgeving, dan mis je straks minder unieke opnamen en koop een boekje met fototips voor beginners, dan heb je in het vliegtuig wat te lezen :).
Hoewel de meningen ietwat verdeeld zijn, is de basisregel voor "onbewogen" foto's: 1/brandpuntsafstand. Oftewel: bewegingsonscherpte (van de fotograaf, niet van auto's etc.) treedt op als je belichtingstijd bijvoorbeeld op 200 mm langer is dan 1/200 sec, op 50 mm geldt 1/50 sec.
Probleem in het donker is helaas dat je autofocus niet zal werken. Meestal zal, bij de door jou bedoelde overzichtsopnamen van de lichtjes, het meeste verder weg dan ong 25 meter liggen. Een gokje zou je dan kunnen wagen, door je objectief op MF (handmatig scherpstellen) te schakelen en voor "oneindig" te kiezen. De 350D weigert nl af te drukken als de autofocus niet slaagt.

Verder denk ik , (nofi) dat UV-filters als bescherming op jouw objectieven nogal overdreven is, gezien de prijs van goede filters tov die van je objectieven. Zonnekappen zijn imho geen luxe maar absolute noodzaak, niet alleen om ongewenste lichtinval te voorkomen, maar ook ter bescherming van je objectief. Ik gebruik altijd een zonnekap en (bijna) nooit een UV-filter, terwijl mijn objectieven 450/1150 euro gekost hebben.

Ah super bedankt. Heb dalijk een mooie gelegenheid om dit allemaal uit te proberen.
Dus als ik je goed begrijp, op meer dan 3 meter afstand, moet je een hele hoge sluitertijd gebruiken, waardoor je dus niet meer een stabiele image krijgt? Wat je dan weer verhelpt door te steunen.

Met de P stand kan ik ook de sluitertijd veranderen, dan kiest wel de camera de waardes waar je uit kunt kiezen. Maargoed, vanmiddag tijd om te prutsen :)

Super bedankt :>
Just plain weird.
Reg. datum: 03 januari 2001

quote:
fooker schreef op zondag 11 juni 2006 @ 09:35:
[...]
Dus als ik je goed begrijp, op meer dan 3 meter afstand, moet je een hele hoge sluitertijd gebruiken, waardoor je dus niet meer een stabiele image krijgt? Wat je dan weer verhelpt door te steunen.
Brandpuntsafstand zegt niets over de afstand tot je object, maar de mate waarmee je 'ingezoomd' hebt.
Zover mogelijk ingezoomd met jouw 55-200-lens kan je het beste rond de 1/300e gaan zitten als je uit de hand schiet. Wat altijd goed helpt is een muurtje/lantarenpaal/ander steunpunt opzoeken als je een nachtopname wilt maken en geen statief bij je hebt/uit wilt klappen.
quote:

Met de P stand kan ik ook de sluitertijd veranderen, dan kiest wel de camera de waardes waar je uit kunt kiezen. Maargoed, vanmiddag tijd om te prutsen :)
[...]

Klopt.
Ik werk zelf bij nachtopnamen het liefst met Av (diafragma priority), omdat je dan zeker weet dat je zoveel mogelijk licht binnen laat. Vuistregel: hoe kleiner het getal, hoe meer licht. Let wel op dat je scherptediepteveld dan flink af kan nemen.

Wat ook wel eens kan helpen is tot ~1 stop onderbelichten. Kan je vaak flinke sluitertijdwinst mee maken, en het houdt vaak wat meer sfeer in avond-/nachtfoto's. En wees niet bang naar ISO 1600 te springen, het zit niet voor niets op je camera. 800 of 400 is uiteraard mooier, maar op een gegeven moment moet je kiezen tussen een statief of wat meer ruis ;).

Overigens is de nacht-portret-stand nog niet eens zo gek, kan je best leuke dingen mee doen.

Tarin wijzigde dit bericht 11-06-2006 10:04 (10%)

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

oftewel oxje...

quote:
fooker schreef op zondag 11 juni 2006 @ 09:35:
[...]
Op zich wel het resultaat dat de sluitertijd verandert ja, maar in principe pas je dan de belichtingscompensatie aan... Haal deze dingen niet door elkaar.

\o/

Just plain weird.
Reg. datum: 03 januari 2001

quote:
oXygeN schreef op zondag 11 juni 2006 @ 10:39:
[...]

Op zich wel het resultaat dat de sluitertijd verandert ja, maar in principe pas je dan de belichtingscompensatie aan... Haal deze dingen niet door elkaar.
Nee hoor, als je in de P-stand na scherpstelling (en dus lichtmeting) aan het wieltje draait, past de camera de sluitertijd en diafragma aan, op zo'n manier dat de totale belichting correct blijft (totdat een van de twee gaat knipperen).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Zoals ik al eerder aangaf overweeg ik de aanschaf van een EOS 350D. Ik wil hiermee echter ook (hobby matig) macro's gaan maken. Ik heb begrepen dat de standaard kitlens geen macro stand bied. Is er iemand die zijn EOS 350D ook gebruikt voor het maken van macro's (niet profi) en een goede maar ook uit kostenoogpunt interessant objectief kan aanraden? Wat ben je zo ongeveer kwijt voor een redelijk tot goed macro objectief welke je ism de 350D kunt gebruiken?
if (!works){ hammer();}

Kort maar krachtig: De EF-S 60mm F/2.8 macro, met cashback eraf 300 en netescherp. Ringusm, internal focus alleen een wat korte werkafstand :)

Pagina: 1 2 3 4 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: