Adobe Lightroom, final

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 16.454 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
http://www.dpreview.com/news/0601/06010901adobelightroom.asp
Adobe has today announced a new application aimed squarely at the digital photographer. Lightroom is a workflow and editting application which takes all of the useful photography related stuff from Photoshop and combines this with a sophisticated importation, browsing and organizational front-end. Lightroom is clearly aimed at taking on Apple Aperture as well as a few other high end workflow tools. At the moment Lightroom is available as a Mac OS X only Beta for anyone to try.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/lightroom.jpg

Voorlopig alleen als beta voor Mac OS X. hier een preview, hier te downloaden. Een antwoord op Apple's Aperture maybe? De tijd zal het leren. Binnenkort krijgen ook Windows users de kans om Lightroom aan de tand te voelen.

Voorlopige conclusie in de preview van Michael Reichmann:
By releasing Lightroom now Adobe likely hopes to further side-swipe Aperture's early sales momentum, though Apple bears considerable responsibility for Aperture's generally negative early reception by reviewers and many users. With Lightroom out in the wild as a free beta for much of 2006, and with availability for Windows computers coming in the relatively near future, Adobe clearly hopes that huge numbers of photographers will explore and then start using Lightroom. Then, when it launches as a commercial product, a very large installed base of pre-sold buyers will exist. It also means that Lightroom (hopefully) will contain features and functions that are a result of feedback from these early adopters, and thus will engender a loyal user base. A pretty smart strategy, in my view.

And as for Aperture, if history is any teacher we can expect to see Apple turn its newest baby into a powerhouse, especially now that it has Adobe breathing down its neck with such a promising alternative. In the end the winner will be all of us – photographers who will have choices, and a rich new set of tools with which to pursue our art and our craft.
Mooi voor de keuzemogelijkheden van fotografen op het gebied van workflow software, ben benieuwd :)

[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 09-01-2006 13:42 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:25

Zoefff

❤ 

Het lijkt inderdaad verdomd veel op een antwoord op Aperture. Jammer dat het de public Beta alleen op een Apple werkt, ik had het graag al uitgeprobeerd. Aperture trekt me namelijk behoorlijk aan, een alternatief voor de PC zou meer dan welkom zijn :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34095

Zoefff schreef op maandag 09 januari 2006 @ 13:49:
een alternatief voor de PC zou meer dan welkom zijn :)
OSX op je PC draaien ;)

Ondanks dat ik Aperture een prachtpakket vind, werkt het voor geen meter (qua snelheid).
Lightroom daarintegen loopt hier prima op een iMac G5 1.9Ghz en zelfs in OSX86.

De loupe van Aperture is mooi, Lightroom lost dit anders op door direct naar 100% te gaan met 1 klik en weer terug door nog een keer te klikken. Ik hoop wel dat Lightroom een soortgelijk album verhaal als Aperture gaat krijgen.

De bewerkingen in raw in Lightroom gaan veel sneller, het is veelbelovend

De video (58mb) laat aardig zien hoe het werkt (op raw zelf na)

Dit geeft ook aan dat de behoefte aan raw workflows veel groter is geworden en de discussie over wel of niet raw steeds minder relevant word. Computers worden sneller, geheugen word goedkoper en raw is beter (meer latitude).

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 34095 op 09-01-2006 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Zojuist de video bekeken, en ik moet zeggen dat ik er zeker nieuwsgierig naar word. Snelheid is 1 van de dingen die behoorlijk benadrukt word, als het echt zo snel is als ze beloven dan ziet het er best gunstig uit. Iets wat me verder wel erg aanspreekt is dat er niets met de originelen gebeurt. RAW settings kunnen onafhankelijk van de foto worden opgeslagen, en de foto's kunnen ook gewoon op hun originele plaats blijven staan terwijl je ze wel aan andere series en/of colleties toevoegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb toestraks de beta gedownload en ben ermee bezig geweest.

Wat tot nu toe mist (imho)
  • Arbitrary rotate, je kan namelijk alleen in stappen van 90º draaien.
  • Geen queue zoals Capture One dat heeft. Je kan via de Develop-tab bewerken en vervolgens alles selecteren in je Library en dan op Export drukken.
Mijn 1.5GHz 12" Powerbook heeft er behoorlijk veel moeite mee, maar het draait best redelijk.
Ik ga er nog verder mee stunten, want het is toch veelbelovend voor een eerste publieke Beta. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Zo'n functie zit er toch wel in? Tenminste, dat begreep ik uit het filmpje. Je kan foto's uit je library in de "quick collection" zetten, en met die collection kan je vervolgens verder werken. Of bedoel je dat niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:21

breinonline

Are you afraid to be known?

Mja, het werkt wel aardig. In ieder geval werkt het een stuk soepeler dan Aperture (G5 1.8GHz met 1GB hier). Helaas is de workflow bij Apple wel lekkerder wat mij betreft en de looks van het programma ook. Een beetje roteren kan ik inderdaad niet vinden, dan moet je alsnog photoshop openen blijkbaar.

@Zoefff: je kan dingen in de quick collection zetten maar RAW omzetten naar JPG moet je alssnog vanuit de library aangeven.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Hm oke. Wellicht nog iets voor een volgende Beta. Doe een featurerequest zou ik zeggen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

breinonline schreef op maandag 09 januari 2006 @ 18:39:
Mja, het werkt wel aardig. In ieder geval werkt het een stuk soepeler dan Aperture (G5 1.8GHz met 1GB hier). Helaas is de workflow bij Apple wel lekkerder wat mij betreft en de looks van het programma ook. Een beetje roteren kan ik inderdaad niet vinden, dan moet je alsnog photoshop openen blijkbaar.
Het is een zeer premature publieke beta, al die opties komen nog, ik denk dat ze dit gereleased hebben om de pro-markt even te kietelen. Aperture is namelijk ook niet je van hèt.

Die features staan allemaal in de planning, kan je op adobe's forum lezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 34095 op 09-01-2006 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Anoniem: 34095 schreef op maandag 09 januari 2006 @ 18:52:
[...]

Het is een zeer premature publieke beta, al die opties komen nog, ik denk dat ze dit gereleased hebben om de pro-markt even te kietelen. Aperture is namelijk ook niet je van hèt.

Die features staan allemaal in de planning, kan je op adobe's forum lezen.
Aha, zover had ik nog niet gekeken hoor :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Slim van Adobe om nu al een beta de wereld in te sturen: Aperture was wat dat betreft volgens sommige Applelaars misschien te gehaast op de markt gezet, ook mbt de prestaties/systeemeisen.

Nu heeft Adobe lekker de tijd om eraan te sleutelen en duizenden suggesties in het pakket te stoppen, misschien zelfs nog in de Windows-versie (die nog veel meer exposure zal krijgen), waardoor ze een heel mooi 1.0 eindprodukt zullen hebben :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakoina
  • Laatst online: 05-04 08:57

Dakoina

Newbie archer

Tegen de tijd dat de final release klaar staat, zal ik hopelijk mijn nieuwe dslr camera hebben :) en mezelf kennende zal ik dit goed kunnen gebruiken als amateur fotograaf. Anders staan mijn foto's maar in domme domme folders, met gewoon wat nummers en vind ik amper iets weer wanneer ik het nodig heb.

Ok, mediapro en andere mogelijk vervangende applicaties bestaan, en die zijn geweldig hier en daar, maar toch... Dit moet of is gewoon iets waar veel fotografen (en ook designers) op zitten wachten hebben, zonder dat ze het eigenlijk beseften :)

De video doet me nu al watertanden, ik kan alleen maar wensen dat we snel een testversie op windows mogen verwachten. Hopelijk geen aperture catastrofe, ook al wens ik dat aperture rap volwassen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Oxi schreef op maandag 09 januari 2006 @ 18:00:
Ik heb toestraks de beta gedownload en ben ermee bezig geweest.

[...]

Mijn 1.5GHz 12" Powerbook heeft er behoorlijk veel moeite mee, maar het draait best redelijk.
Ik ga er nog verder mee stunten, want het is toch veelbelovend voor een eerste publieke Beta. :)
Ik heb ook de beta gedownload en ben onder de indruk van de snelheid (op exact dezelfde PowerBook). Het voldoet helemaal aan mijn wensen voor een fotobrowser waar iPhoto in mijn ogen wat steken liet liggen.
Ook heb ik snel een blik geworpen op de library structuur en die is ook beter dan in iPhoto. Je kunt in Lightroom kiezen of je de foto's wilt verplaatsen of kopiëren naar de library of alleen een referentie naar de originele locatie wilt aanmaken. Ik heb zelf een voorkeur voor een libary met alle foto's erin, maar dan moeten de individuele bestanden wel terug te vinden zijn op basis van de folderstructuur, en dat is in iPhoto nauwelijks mogelijk omdat de bestandsstructuur slechts is gebaseerd op de datum. In Lightroom hebben de folders wel een zinvolle naamgeving (mappen per shoot, waarin de map de zelf te kiezen naam van de shoot krijgt).
vergelijk http://www.canaria.nl/files/category-2.html

Als je de foto's importeert naar de library, komen ze te staan in ~/Pictures/Lightroom/Photos. De thumbnails staan in ~/Pictures/Lightroom/Lightroom Library.thumbs en de structuur staan in ~/Pictures/Lightroom/Lightroom Library.aglib. In ieder geval overzichtelijk, ik verbaasde me er altijd over waarom in iPhoto de foto's én de thumbs in ~/Pictures/iPhoto Library/2006/01/09 stonden (als het vandaag gemaakte foto's betreft).

Hoe Lightroom omgaat met de develop variabelen van raw bestanden heb ik nog niet uitgezocht. Maar ik gebruik het programma eigenlijk ook niet als darkroom of workflow manager, maar alleen als browser en viewer.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Zoefff schreef op maandag 09 januari 2006 @ 18:11:
Zo'n functie zit er toch wel in? Tenminste, dat begreep ik uit het filmpje. Je kan foto's uit je library in de "quick collection" zetten, en met die collection kan je vervolgens verder werken. Of bedoel je dat niet? :)
Hiet is niet wat ik bedoel, maar het is te gebruiken als 'work-around'.
Een extra voordeel van die queue is dat je een bestand kunt bewerken en aan de queue kunt voegen en vervolgens nog een andere versie van hetzelfde bestand kunt maken en die erbij queuen.
Canaria schreef op maandag 09 januari 2006 @ 20:48:
[...]

Ik heb ook de beta gedownload en ben onder de indruk van de snelheid (op exact dezelfde PowerBook). Het voldoet helemaal aan mijn wensen voor een fotobrowser waar iPhoto in mijn ogen wat steken liet liggen.
Ik heb Finder gerestart want die bleek al de hele dag gecrasht te zijn. :D 8)7
Het is nu vele malen sneller, zelfs sneller dan Capture One, ook met het omzetten is hij sneller.

Het verwijderen van Shoot's werkt zo vlot nog niet. Ik krijg die uit de 'Browse by Shoot' niet weg, alleen de inhoud kan ik verwijderen. :?

Owja, het programma is _lelijk_, maar nu ik er een tijdje mee speel begint het steeds logischer te worden en kan ik sneller alle handige dingen vinden die ik wil gebruiken.

Edit: Ik bedenk mij nu weer wat mij opviel. Als ik JPG's op de CF-kaart heb die ik wil importeren dan pakt hij die er netjes bij (en kan ze ook bewerken itt C1) maar als ik RAW+JPG schiet en importeer dan met Lightroom dan slaat hij de dubbele JPG's over en importeert alleen de RAW's. Erg fijn. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Oxi op 09-01-2006 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Oxi schreef op maandag 09 januari 2006 @ 21:17:
[...]

Owja, het programma is _lelijk_, maar nu ik er een tijdje mee speel begint het steeds logischer te worden en kan ik sneller alle handige dingen vinden die ik wil gebruiken.
Dat interesseert me nu werkelijk geen drol, alsof Photoshop er zo mooi uit ziet :P

Wat me erg opviel in het filmpje (en wat ook wel benadrukt werd) is dat je heel eenvoudig tussen verschillende views kan wisselen, en met een simpele druk op de knop of toetsencombinatie alle werkbalken en navigatie kan laten verdwijnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Jammer dat in dat filmpje de 'Develop Module' nog niet besproken is, want daar kan je pas écht de RAW-files goed afstemmen op het gewenste resultaat. Ook al spreekt het grotendeels voor zichzelf net als bij de Library heb ik toch erg veel nieuwe dingen gezien dankzij het filmpje.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxi op 10-01-2006 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Waarom zou er in godsnaam arbitrary rotate in moeten zitten? Dat is juist iets wat je er na doet in PS toch? Of is mijn workflow erg raar? :+

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Tonio schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 04:11:
Waarom zou er in godsnaam arbitrary rotate in moeten zitten? Dat is juist iets wat je er na doet in PS toch? Of is mijn workflow erg raar? :+
Het is handiger al dat in hetzelfde programma kan, en foto's bekijken, selecteren, bewerken in meerdere versies zonder het origineel aan te passen, inclusief eventueel arbitrary rotate en de RAW's om te zetten naar iets anders. Waarom zou ik dan één van die handelingen nog weer in Photoshop willen gaan doen. Afgezien van de prijs: enig idee wat Photoshop - legaal - kost? Om dat alleen uit te geven om een foto een beetje recht te kunnen trekken...
Zoefff schreef op maandag 09 januari 2006 @ 23:55:
[...]

Dat interesseert me nu werkelijk geen drol, alsof Photoshop er zo mooi uit ziet :P
Als je OS X hebt dan ben je wel gewent dat alles er gelikt uit ziet. Voor de Windows versie is de look missschien minder belangrijk, maar onder OS X mogen ze er zeker nog wat aan gaan doen.

[ Voor 11% gewijzigd door breinonline op 10-01-2006 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
breinonline schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 06:49:
[...]

Het is handiger al dat in hetzelfde programma kan, en foto's bekijken, selecteren, bewerken in meerdere versies zonder het origineel aan te passen, inclusief eventueel arbitrary rotate en de RAW's om te zetten naar iets anders. Waarom zou ik dan één van die handelingen nog weer in Photoshop willen gaan doen. Afgezien van de prijs: enig idee wat Photoshop - legaal - kost? Om dat alleen uit te geven om een foto een beetje recht te kunnen trekken...
True, maar aan de andere kant, een foto is vaak nog niet echt af na het verwerken van de Raw, en open je ze vaak voor aanpassingen naast arbitrary roteren in PS. En als je je foto's alleen recht wilt zetten, kan je ook the Gimp gebruiken, of PS elements.
Maar opzich is het wel handig als het er in zit ja.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9905

Het is misschien een domme vraag, maar wat voor meerwaarde heeft dit programma tov Photoshop? Uit wat ik zo kan zien, leid ik af dat Photoshop dat ook allemaal kan.... of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 19:52

BaRF

bijna kerst

aaah eindelijk een alternatief voor aperture :D Alhoewel de meningen daar over uit elkaar liepen... benieuwd of het echter ook zo duur zal worden, kan geen prijs indicatie vinden @ dpreview

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

breinonline schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 06:49:
[...]
Afgezien van de prijs: enig idee wat Photoshop - legaal - kost? Om dat alleen uit te geven om een foto een beetje recht te kunnen trekken...
Ik kan Photoshop -legaal- downloaden van de TU Delft, alsmede de rest van de creative suite >:)

Maargoed, ik snap je punt. Al denk ik dat een programma als Lightroom Photoshop nooit kan vervangen, als fotograaf zal je het tóch wel nodig hebben. Bovendien zal Adobe er wel voor zorgen dat ze Photoshop niet vervangen met Lightroom.
Anoniem: 9905 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 07:51:
Het is misschien een domme vraag, maar wat voor meerwaarde heeft dit programma tov Photoshop? Uit wat ik zo kan zien, leid ik af dat Photoshop dat ook allemaal kan.... of mis ik iets?
De bewerkingen kan Photoshop inderdaad ook allemaal uitvoeren op de foto's, met Lightroom krijg je echter een heel krachtig pakket om je foto's ook te ordenen en te selecteren, iets wat in Photoshop minder makkelijk gaat. Vergeleken met analoge shizzle is Photoshop echt alleen een stukje ontwikkeling en retouchering, Lightroom is de volledige workflow daaromheen :)

[ Voor 36% gewijzigd door Zoefff op 10-01-2006 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Zoefff schreef op maandag 09 januari 2006 @ 23:55:
[...]

Wat me erg opviel in het filmpje (en wat ook wel benadrukt werd) is dat je heel eenvoudig tussen verschillende views kan wisselen, en met een simpele druk op de knop of toetsencombinatie alle werkbalken en navigatie kan laten verdwijnen :)
Ben ik ook erg blij mee jah. Nu nog een 30" monitor om mijn 15"je te vervangen :+

Maar ben erg benieuwd naar de Windows-versie hiervan, als het mogelijk is ga ik me zeker als beta-tester opgeven :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-05 19:12

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Tonio schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 04:11:
Voordeel bij bijv. de Raw-converter in Photoshop is dattie de foto ook meteen cropt. Dat moet je achteraf gewoon zelf doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9905 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 07:51:
Het is een > raw < workflow dus van A tot Z, wil je selectief bewerken dan moet je uitwijken naar PS.

Die arbitrary rotate komt er ook echt wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Wat ik mij enigszins afvraag (helaas kan ik het niet testen door gebrek aan mac), in hoeverre ligt dit pakket in het vaarwater van adobe photoshop elements. Veel opties die je in je workflow tegenkomt zitten ook in elements met als toevoeging het managen en taggen van je foto's.

het lijkt me sterk dat adobe 2 pakketten maakt die elkaar 70% overlappen. word dit dan de vervanging van elements?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Dat lijkt me niet. Dit is gericht op RAW bewerking en management, Photoshop Elements op de thuis-computeraar-fotograaf waarvoor het gewone Photoshop te duur en uitgebreidt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05 10:38
Magic schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 17:58:
[...]
Veel opties die je in je workflow tegenkomt zitten ook in elements met als toevoeging het managen en taggen van je foto's.
[...]
Het managen en taggen van foto's is juist waar Lightroom om draait. Als ik het zo bekijk is Lightroom daarvoor een veel efficiënter pakket. Ik kan niet wachten totdat dit voor Windows uitkomt (en ik weer op de been ben om te fotograferen, maar da's een ander verhaal :)).

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67398

Weet iemand welke pakketten van andere leveranciers met de oplossing van Apple en Adobe concurreren? Ik ben wel nl wel benieuwd welke goede alternatieven er nog meer zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Op dit niveau (Aperture en Lightroom) zijn er volgens mij niet veel (of zelfs geen) andere pakketten. Er zijn wel veel browse, organiseer en bewerkprogramma's, maar die zijn lang zo uitgebreid niet, en zeker niet zo flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Anoniem: 67398 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 09:53:
Weet iemand welke pakketten van andere leveranciers met de oplossing van Apple en Adobe concurreren? Ik ben wel nl wel benieuwd welke goede alternatieven er nog meer zijn
Capture One Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 09:30

Floor-is

5.2

Ik vind het een prettig programma, lekker klein, veel functionaliteit, maar het is niet echt supersnel op mijn (inmiddels oude) PowerBookje. Het is wel een ideal programma om in je workflow te verwerken. Hoewel ik stacks (Aperture) ook wel weer prettig zou vinden. :)

Enkel resize en een stukje rotaten zou ik nog met PS doen. Gedoe met layers e.d. begin ik namelijk niet aan :P

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Beta 1.1 is inmiddels uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Nu online
nog niet geport naar windows neem ik aan :(?

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Aesculapius schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 00:14:
nog niet geport naar windows neem ik aan :(?
Nog niet.
Please note that we are currently working on a Lightroom Beta for the Windows platform. Subscribe to the RSS feeds on Adobe Labs to be notified when the Windows version becomes available.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

En beta2 is uit: http://labs.macromedia.com/technologies/lightroom/

Nog steeds alleen voor OSX. (Wel universal binary!)
What about a Windows version?
A Windows version of Lightroom is already under development, but is not yet ready for its public debut. The final, packaged versions for both platforms should be released within a few months of each other. As Microsoft is gearing up for a major operating system transition, and since Lightroom is a brand new product from Adobe, we are spending extra time on the Windows side to deliver the best design that will support our Windows customers today, while also building for the future.
Eerste impressie is dat het lichtjaren sneller is dan de vorige beta, en dat je lang moet wachten voor je kan beginnen omdat de library nog geupdate moet worden tot een nieuw formaat.

[ Voor 79% gewijzigd door Oxi op 14-02-2006 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Inderdaad sneller, omdat ik al 3 foto's in de library had staan was het updaten zo klaar :p

Wel liep het importeren venster vast. Na een force quit deed hij het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Idem hier en idem bij Floris. ;)

Nieuwe echt handige functies zijn het croppen en rotate (in graden). Het werkt heel makkelijk, eigenlijk hetzelfde als de cropfunctie in Photoshop alleen andersom. Dus het cropvenster blijft staan (met een grid erin!) en je draait/beweegt de foto daaronder rond. Dit maakt het veel makkelijker om een horizon recht te draaien dan op de "photoshop-manier".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Oxi schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 22:57:
Idem hier en idem bij Floris. ;)

Nieuwe echt handige functies zijn het croppen en rotate (in graden). Het werkt heel makkelijk, eigenlijk hetzelfde als de cropfunctie in Photoshop alleen andersom. Dus het cropvenster blijft staan (met een grid erin!) en je draait/beweegt de foto daaronder rond. Dit maakt het veel makkelijker om een horizon recht te draaien dan op de "photoshop-manier".
Je kunt in Photoshop ook gewoon een lijntje trekken en aan de hand daarvan je foto draaien, veel makkelijker wordt het IMHO niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:17
MartijnGizmo schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 01:56:
[...]

Je kunt in Photoshop ook gewoon een lijntje trekken en aan de hand daarvan je foto draaien, veel makkelijker wordt het IMHO niet. :)
Of anders gewoon onder Filters -> Distort -> Lens Correction, en dan kan je visueel je foto rechtdraaien. Maar zelf gebruik ik ook de ruler en dan Rotate -> Canvas Arbitrary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

MartijnGizmo schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 01:56:
[...]

Nee, dit is wel makkelijker ;)
Maar het gaat er juist om dat je van RAW in naar het eindresultaat kunt met alleen Lightroom, en dit is toch echt wel even makkelijker dan een lijntje trekken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Even snel 2 foto's die nog in library stonden gebruikt als voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: http://pics.oceserver.nl/oxi/Lightroom-croprotate.jpg
Hierbij sleep/draai ik de foto vanuit de buitenkant van de grid en kan je goed de horizon recht/scheef-zetten.

Afbeeldingslocatie: http://pics.oceserver.nl/oxi/Lightroom-cropgs.jpg
Slepen van binnen de grid heeft 4 lijntjes. Dus je kan iets precies op 1/3 van de zijkant zetten (gulden snede!).

De grootte van die 'crop overlay' kan je met de hoekjes vergroten en verkleinen en kan niet groter worden dan de foto zelf. Zet crop overlay uit en dan zie je alleen nog wat er in de grid staat. :)

En je sleept/draait de foto onder de grid door. ;)

Grote tip: Bekijk het nieuwe filmpje over de develop module (over tone curves)

[ Voor 25% gewijzigd door Oxi op 16-02-2006 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Damn, ik vraag me af wat dit gaat kosten. Het ziet er in ieder geval goed uit :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Phoe, dat ziet er bijzonder gelikt uit. Die crop-functie is inderdaad wel leuk. Je kan het in Photoshop wel automatisch laten doen, maar de wysiwyg-manier prefereer ik toch wel. In Photoshop houdt dat in dat je eerst alles selecteert en dan draait met bijvoorbeeld free-transform, maar dan moet je achteraf nog croppen. Die 2 handelingen zijn in Lightroom dus gecombineerd. Zal me niets verbazen dat iets dergelijks ook in de volgende versie van Photoshop zit :P

Ik kan iig niet wachten op de Windows bèta, waarbij ik voornamelijk benieuwd ben naar de snelheid op mijn relatief trage P4 1.4 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Zoefff schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 13:20:
Phoe, dat ziet er bijzonder gelikt uit. Die crop-functie is inderdaad wel leuk. Je kan het in Photoshop wel automatisch laten doen, maar de wysiwyg-manier prefereer ik toch wel. In Photoshop houdt dat in dat je eerst alles selecteert en dan draait met bijvoorbeeld free-transform, maar dan moet je achteraf nog croppen.
In de RAW-converter cropt ie toch echt automatisch bij mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Ik wilde vandaag mijn nieuwe printer (Canon Pixma 5200) aan te testen en deed dat via Lightroom. Nou, petje af hoe simpel en goed dat werkt.
Via Page Setup de papiergrootte instellen en via (onder andere) presets het aantal foto's per pagina en de positionering instellen en dan op print rossen. Het kan haast niet simpeler. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Windows gebruikers kunnen zich hier alvast inschrijven voor de eerste beta voor hun platform. Tegelijk is er ook een Lightroom Beta Windows Discussion-forum bijgekomen. Ook voor (windows-specifieke) feature requests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Heb mezelf daar even ingeschreven, ben benieuwd :) Hoe bevalt het verder tot nu toe Oxi?

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Ik gebruik het nog steeds. :)

Het is nog niet perfect. Het heeft bugs, is soms zonder reden erg traag en het vreet geheugen. Maar het is ook een programma met veel grote RAW bestanden en een beperkte snelheid van de 5400rpm HD is natuurlijk ook een factor.

Ik kijk regelmatig rond op het Lightroom forum en er komen leuke vernieuwingen aan in de volgende beta. Zoals verschillende versies van dezelfde foto. Dat wil zeggen dat je een foto in 2 collections kunt hebben met verschillende instellingen. (bijv: kleur en Z/W)
Ook zal er iets komen van 'stacks' zoals Aperture dat heeft maar het zal anders werken en anders heten, vanwege copyright gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:33
Ik zit nog steeds met spanning te wachten op de Windows versie, maar dat wil nog niet echt opschieten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

http://www.pcworld.idg.co...id;1791082482;fp;2;fpid;1

Windows beta komt half Juni. Tenminste, dat is het gerucht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Hmm over bijna een maand pas. Boehoe, ik ben benieuwd of het beter werkt dan ACR voor PS namelijk, en hoe de filemanager is. Adobe zegt:
I wasn't intentionally trying to convey whether or not the Window Beta would coincide with Mac Beta 3. We’re anxious to get both betas out to the folks who have been waiting patiently.

Regards,
Tom Hogarty
Adobe Systems
Nog even wachten dus, maar ach :P

Oxi, ik had nog een andere vraag: hoe zit het met batchverwerking en dergelijke? Kan je 250 foto's in 1x op dezelfde manier laten nabewerken via een action-achtig iets?

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Er zijn 3 manieren om een bewerking van 1 foto naar een volgende te krijgen
  • Copy/Paste: Werkt precies zoals je zou verwachten
  • Syncronize: Je selecteert een hoop foto's en de "meest geselecteerde" is dan de "master". Die "meest geselecteerde" foto staat rechts in de sidebar en is in de grid herkenbaar aan de extra zwarte omlijning.
  • Copy Previous: Werkt eigenlijk ook zoals te verwachten is.
Bij elke methode krijg je een popup met alle functies die je automatisch kunt meenemen en zo kan je selectief wat aan- of uitzetten. Zo kun je selectief bewerkingen meenemen en/of negeren.

Of het in de volgende beta anders gaat zijn weet ik niet, maar een crop is niet te kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Maar nog steeds geen windows versie :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Die gaat wel deze maand komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dat is nog steeds een gerucht toch? Nouja, ik hoop natuurlijk van harte dat het waar is. Anders toch maar eens kijken naar een leuk Appeltje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Zoefff: geen gerucht, de mensen van Luminous Landscape hebben de Windows Tutorial al af:
We have just completed filming our Lightroom Beta 3 Tutorial for Windows and OSX. Yes – you read that right. A Lightroom Beta for Windows. It is coming!
link. Dat is van 7 juni, een week geleden. Als LL de Windows Beta al binnen heeft, en de tutorial gefilmd heeft, zal het echt niet lang meer duren :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Net even beta 3 geïnstalleerd en het werkt perfect. Véél sneller dan Bridge, de thumbs worden snel weergegeven zelfs op m'n 1,25GHz Mac mini. Ik kan zonder vertraging scrollen door de filmstrip onderin, met de thumbs op XL. En het programma werkt ook met de NEF's uit de D200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
En het programma werkt ook met de NEF's uit de D200.
:D geen groene mannetjes meer hè ;)

Maar mooi om te horen dat het snel is, ben dan nu zeker benieuwd naar de Windows-versie. Als die een beetje goed is, ditch ik Picasa en ga ik Lightroom gebruiken :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Het voordeel van Picasa ten opzichte van Lightroom is straks natuurlijk dat het gratis is. Ik hoop dat dat ooit nog naar Mac OS X komt.
En ik ben benieuwd hoeveel de final versie van Lightroom gaat kosten. Die lange public beta's van tegenwoordig zijn wel slim, zo raken mensen gewend aan het product en gaan ze het misschien daarna wel kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Apple Aperture kost €319,-, het lijkt me verstandig van Adobe als ze daar niet veel overheen gaan zitten aangezien Lightroom min of meer een kloon van Aperture is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Lightroom is absoluut geen kloon van Aperture. Bij Adobe zijn ze zelfs veel eerder begonnen met Lightroom dan dat er wat bekend was van Aperture van Apple.

Overigens werkt het ook flink anders dan C1 (Pro) en Aperture. Dat het eenzelfde soort programma is voor de RAW Workflow klopt natuurlijk weer wel. :)

Ik ben inmiddels geupgrade en vind het nog beter dan Beta2 maar ik moet er nog wat meer mee spelen voordat ik hier een flink stuk ga tikken over beta 3. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Nouja, het is dan wel geen kloon (zo bedoelde ik het ook eigenlijk niet), maar wel een programma wat veel overeenkomsten vertoont met Aperture. Ook al zijn ze bij Adobe eerder begonnen met ontwikkelen, ik zie het wel als een "antwoord" op Aperture, en waarschijnlijk ben ik daarin niet de enige. Daarom lijkt het me niet meer dan logisch dat de prijs van beide pakketten niet ver uit elkaar zal liggen. Tenzij Lightroom helemaal word volgestopt met functies die in Aperture niet terug te vinden zijn :)

Maargoed, zoals ik al eerder gemeld heb, ik ben echt zéér benieuwd naar de snelheid van Lightroom op mijn PC'tje (P4 1,4 GHz, 640MB RAM). Hopenlijk gaat het wat beter dan Adobe Bridge nu (hoewel dat ook niet extreem traag is hoor) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Beta3 werkt inderdaad nog net iets soepeler. Hij moest na installatie bij mij de library updaten oid, dat duurde wel lang. Een subtiele verandering ook in de naam: in plaats van Lightroom heet het programma nu Adobe Lightroom. Het uiterlijk is helaas wel veranderd, ik mocht dat minimalistische wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Canaria schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 15:18:
Net even beta 3 geïnstalleerd en het werkt perfect. Véél sneller dan Bridge, de thumbs worden snel weergegeven zelfs op m'n 1,25GHz Mac mini. Ik kan zonder vertraging scrollen door de filmstrip onderin, met de thumbs op XL. En het programma werkt ook met de NEF's uit de D200.
Over hoeveel foto's hebben we het dan? Ik denk dat ik hier ook eens mee ga spelen, ik moet nog steeds de foto's van de eerste keer schieten met m'n 350d bewerken en uitzoeken... Blijft die Beta trouwens werken als de officiele versie uit komt, of ben je dan verplicht de final te kopen?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Deze beta verloopt in Januari 2007.

Overigens is Lightroom op mijn 12" Powerbook 1.5GHz echt niet zo snel met ~4000 foto's in de library. Ik heb ze wel op een externe HD staan omdat het sneller is dan op de interne. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Nee, echt supersnel is het uiteraard niet te noemen op een G4, maar dan nog is het véél sneller dan Bridge.
Ik heb nu een kleine testlibrary van 365 raws ingeladen, vanaf m'n externe HD (tevens bootdisk voor Mac mini) en dat is wellicht wat klein om zinnige dingen over de algemene snelheid te melden, maar ik weet wel dat het in Bridge bij een dergelijke library al snel een paar seconden duurt voor ik een preview op het scherm heb als ik een thumb selecteer. En het scrollen door de thumbs gaat echt vreselijk traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Tijd voor een mini-review van Beta 3. Ik noem eigenlijk wat ik belangrijk vind en wat verbeterd is daaraan.

Ten eerste duurt het heel lang voordat Lightroom werkt als je vanaf beta 2 gebruikt hebt. Zeker aangezien ik 6000+ foto's in mijn library heb staan schiet dat aardig op..
En als het omzetten van de library klaar is moeten alle thumbs nog opnieuw gegenereerd worden en er wordt nog iets geoptimaliseerd. Als dit helemaal klaar is Lightroom afsluiten en ook al duurt het heel lang, niet force quit gebruiken. Want anders begint ie elke keer weer opnieuw. :P

Afbeeldingslocatie: http://pics.oceserver.nl/oxi/Lightroom-Beta3-Library.jpg
• Library module is vooral sneller geworden en iets andere looks.

Afbeeldingslocatie: http://pics.oceserver.nl/oxi/Lightroom-Beta3-BeforeAfter.jpg
• Develop module is qua functies niet echt echt uitgebreid ten opzichte van B2.
• Maar het is sneller, bevat een After/Before functie. Je kan de instellingen van before en after naar de ander kopiëren om terug te schakelen en opnieuw te beginnen, of simpelweg verder te gaan vanaf een nieuw referentiepunt. Zonder splitview kan dit ook, dan kan je switchen tussen before en after met de / toets.
• Een History (helaas kan je niet individuele dingen verwijderen, dit komt hopelijk in B4). Wat ook een functie is dat je bepaalde settings die je hebt kunt opslaan bij die foto met een timestamp. Dus verschillende versies.
• De Sync en Copy from previous knoppen zitten nu ook in de develop module, bij B2 was dat nog alleen in de Library waardoor er elke keer gewisselt moest worden.
• Als je cropt staat "Contrain to aspect ratio" op de instelling van de vorige keer, dus aan of uit. Bij B2 moest dat elke keer aangezet worden.

Andere dingen die mij opvielen:
• Export kwaliteit is verbeterd, maar nog niet echt super voor kleine foto's. Bij B2 moest ik ze exporteren naar (bijvoorbeeld) 1600px en dan downsizen naar 800px om ze wat netter te maken, maar met B3 is dit euvel verholpen. Ze zijn er nog niet! Fullsizes hebben het overigens altijd goed gedaan, ik heb het puur over de kleine formaten.
• De Web module doe ik neits mee en hoef ik niet. Daarmee kan je een fotoalbum exporteren en gelijk uploaden via FTP. Dit zat eerst onder Slideshow.

Als iemand vragen heeft over iets dat ik niet genoemd heb, dan kan ik het altijd opzoeken, maar voorlopig laat ik het hier bij. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Oxi op 19-06-2006 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-04 11:05
Grom... ik zat al te stuiteren dat de windows beta dr misschien was, niet dus :+

Dit programma is voor mij trouwens wel een reden om meer op NEF te gaan schieten. Ik ben wat dat betreft echt verslaafd geraakt aan de layouts van adobe, en kvind die van Nikon niet zo heel sterk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Voor de mensen die de output kwaliteit te laag vinden: Rawshooter is overgenomen voor Adobe.
Pixmantec is a privately held company headquartered in Copenhagen, Denmark and currently ships the RawShooter(R) line of digital photography software products. Adobe plans to integrate Pixmantec raw processing technologies into Lightroom(TM) and wherever customers will be working with raw files.
In dat artikel staat dat de gratis versie beschikbaar blijft tot de publieke Lightroom beta waar deze technologie in verwerkt is. Eigenlijk vind ik dit wel een vooruitgang omdat ik Rawshooter toch niet gebruik, maar Lightroom wel. ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-04 11:13

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Oxi, ik vind dit als Pixmantec-klant toch wel wat minder. Vorig jaar heb ik RawShooter Premium 2006 gekocht omdat het perfect voldeed aan alle eisen die ik had op het gebied van workflow. Een maand geleden heb ik nog de ColorEngine-plugin gekocht.... En nu krijg ik dan te horen dat het product end-of-line is en zal worden vervangen door Adobe Lightroom en ik een of ander upgrade aanbod ga krijgen.... Nu weet ik niet hoeveel Adobe voor Lightroom wil gaan vangen, maar een ding geef ik je op een briefje, dat wordt meer dan de $150 die de combinatie RawShooter Premium 2006/ColorEngine-plugin kost. En op het gebied van workflow ben ik bang dat Ligthroom bij lange na niet zal kunnen tippen aan die van RawShooter. Hek, er is op dit moment geen een RAW-converter die kan tippen aan de workflow van RawShooter, Capture One Pro uitgezonder (die dan ook vier keer zo duur is!).

Ik vind dit dus echt een slechte ontwikkeling. Als Pixmantec EXIF/IPTC-support en een ruisverwijderaar (NeatImage) in de toekomst zou hebben toegevoegd, was het paket gewoon af. Ik ben echter bang dat Pixmantec het slachtoffer is geworden van hun eigen succes met de gratis versie die voor heel wat mensen gewoon voldeed.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 19:41
hmm, 't viel me op met lightroom dat 't resizen van 't venster erg traag is en dat het 'bijwerken' van de foto wat langer duurt, dit alles op een Intel iMac dual 2ghz met 512 mb ram, verder is de interface me nog net wat te rommelig, de hoeveelheid aan geboden opties vond ik erg goed.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Tsss, hou eens op met het topic te kicken zonder de melding dat de windows beta er is :P

Heeft iemand enig idee wanneer die te verwachten is? half juni gaat het niet meer halen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Zullen we afspreken dat ik het in de topictitel zet zodra de windows beta online staat? Dat scheelt weer een hoop bedroefde gezichten denk ik ;)

Of meld je bij Adobe gewoon aan voor de mailing, dan krijg je automatisch bericht :P

[ Voor 24% gewijzigd door Zoefff op 27-06-2006 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb zojuist al m'n foto's geïmporteerd (5808 foto's, 14,52GB) vanaf een externe harddisk, met references dus niet copy of move.. Mijn Lightroom folder in de Pictures folder van m'n home directory is daarmee 283,3MB. Die bestaat uit de thumbs en de library informatie. Het importeren duurde ongeveer anderhalf uur. Alle subfolders werden omgezet naar shoots, dat is handig, want zo sla ik de foto's ook op (2006-07-12_omschrijving). Dat is ook het enige wat ik handmatig aan bestandsbeheer doe, want de rest laat ik aan Lightroom over, op basis van metadata en tags.

Na het importeren gaat het scrollen door de thumbs strip onderaan en het openen van de foto's gewoon snel. Ik ben nog steeds helemaal tevreden over Lightroom, hoewel ik iPhoto ook nog een kans geef...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Zo gebruik ik Lightroom ook op dit moment. Ook met nieuwe foto's zet ik die eerst op de externe HD, en dan reference to original location. :)

(En dan de backups, nog vóór ik de CF leeg mik)

Zeker omdat ik een Powerbook heb met een 5400rpm schijfje maakt de externe HD nogal veel verschil.
Later dit jaar komt er een top-spec iMac, en dan kan ik het eens goed gaan vergelijken met Aperture. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28060

Ik gebruik Lightroom nu naast iPhoto. Als ik een betere raw conversie wil, sleep
ik de foto naar lightroom en daarna exporteer ik hem. Vervolgens weer even naar iPhoto slepen.

Maar dit is een tijdelijke situatie.
Wil in de toekomst wel helemaal overstappen, maar daar vind ik het op mijn iMac G5 1.8 1GB
nog veel te traag voor. Even fullscreen door de foto's gaan resulteerd in constant "working".
De aanpassingen en het vergelijk met het orgineel vind echter wel geweldig.

Zit nu op de windows versie te wachten, volgende week op vakantie en dan wil het eigenlijk
op mijn windows laptop hebben. Iemand al wat gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-04 09:38
Vandaag misschien de windows versie?
I might venture that if you are a Windows user, you might want to stop back to PhotoshopNews a bit later in the day, oh, say 9:00PM Pacific time.

Why? Can’t tell ya. What’s it about? Can’t tell ya.

But if all goes right, stop back for the story…

bron: http://www.adobe.com/cfus...did=1173260&enterthread=y
http://photoshopnews.com/2006/07/18/no-news-is-good-news/
over 5uurtjes

[ Voor 13% gewijzigd door Pascal op 19-07-2006 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Ik krijg net een e-mail dat hij uit is.

eindelijk :P

http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/

[ Voor 30% gewijzigd door Henk op 19-07-2006 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taliesin
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10-2022
Finally ! :D
Kan trouwens iemand vertellen of hij ook werkt met een amd cpu ? :P
Bij de system req's staat p4 cpu en heb nu vanwege werk enzo helaas geen tijd om te checken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-04 19:21
Ik heb een AMD (Sempron?), en hij staat nu vrolijk >2000 foto's te importeren. Dus voorlopig lijkt 't te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Jeej! Vanavond meteen even checken :)

Ik weet dat ik beloofd heb om het in de titel te zetten wanneer de windows beta uit is, maar dat past er helaas niet meer in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-04 19:21
Ik heb 'm even snel geprobeerd ( := 2200 foto's laten importeren en even klooien ), maar ik heb de minimum systeemeisen (1G RAM :| ) en lightroom lust wel een slokje geheugen, waarschijnlijk omdat ik op een zeker moment (per ongeluk) alle 2200 foto's een preview had staan. In any case, ook toen ik daarna een shoot met +- 30 foto's inging en daarmee aan de slag ging zat z'n geheugenverbruik op 180 echte MB's / 600 virtuele :/ Ook na afsluiten + opnieuw de bewuste shoot openen zit ik zomaar richting 300M.

Maar goed, verder ziet het eruit alsof ik dit hele fijne software ga vinden :D Ziet er erg gelikt uit, met van die mac-achtige scrollbars enzo :9~

Kortom: Ik ga 't nog eens een keer wat uitgebreider proberen als ik niet ook een 300 MB slurpende VMware open heb staan. Is 't op de mac eigenlijk ook zo'n geheugenmonster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:33
Ha. Heerlijk vanavond maar eens gaan uittesten. Het is mij al wel duidelijk dat ik extra intern geheugen moet gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-04 11:24

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Klinkt erg goed.

Als ik het nu goed begrijp, is Lightroom dus een soort combinatie van Bridge en Camera Raw ineen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Geweldig programma, zit hier op mijn werk op een 1100mhz met 512mb ram en het draait hier ook nog gewoon goed. De layout is heerlijk.

Alleen heb ik met mijn D50 NEF files dus wel last van het blauwe mannetjes syndroom...

@Zoeff: waarom haal je dan niet dat 'nieuwe workflow software' weg en vervang je dat voor 'windows beta is uit'.

edit2: [Workflow]Adobe Lightroom - Windows Beta is uit

zoiets ofzo? :P

[ Voor 35% gewijzigd door Henk op 19-07-2006 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Iemand zin om een torrent op te zetten? Ik geloof dat Adobe een beetje moeite heeft met het aantal bezoekers :)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Hij is wel lekker kelin, 6.9mb download :D

Beetje mee lopen spelen, voelt goed aan en ziet er op het eerste gezicht allemaal logisch uit :) Vanavond ga ik hem verder aan de tand voelen.

Zorg inderdaad dat je genoeg geheugen hebt. Ik heb 1gb en mijn laptop (1.7ghz Centrino) heeft het er best lastig mee.

Mijn toekomstige Macbook rust ik maar uit met 2gb denk ik :P

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 19-07-2006 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Vanochtend even geprobeert op mijn laptop, daar gaf ie een access violation, op mijn pc doet ie het gelukkig prima, eens even lekker mee spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Hmmzz... hier nog even mee zitten spelen (nog steeds 1100 mhz/ 512mb) en ik heb qua snelheid ofzo niet echt wat te klagen, af en toe istie wat lang bezig met een bewerking uitvoeren, maar echt traag ist niet te noemen.

Het enige waar ik dus last van heb is dat hij mijn D50 NEFjes niet vreet. Veel te blauw of andere kleuren niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Nu online
Ik wil best een mirror online gooien maar weet niet of Adobe dat zo leuk vindt omdat ze toch iets van een agreement online hebben staan....
De download is in ieder geval érg klein...dat hebben ze netjes gedaan...zo maar eens even ermee spelen, eerst het biertje uitdrinken in het zonnetje natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Zoefff schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 07:56:
Jeej! Vanavond meteen even checken :)

Ik weet dat ik beloofd heb om het in de titel te zetten wanneer de windows beta uit is, maar dat past er helaas niet meer in :P
Tuurlijk wel: ff gefixt :) Ben zelf helaas erg druk, ook 's avonds, dus ben benieuwd wat de Windows-mensen ervan vinden.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171278

Remy schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 14:33:
[...]
Tuurlijk wel: ff gefixt :) Ben zelf helaas erg druk, ook 's avonds, dus ben benieuwd wat de Windows-mensen ervan vinden.
Ik ben m nu aan het installeren, zal m'n indrukken nog laten weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 01-05 17:16
Wat ik me afvraag, voor ik het ga gebruiken en een heel fijn programma ga vinden ;), wat het ongeveer moet gaan kosten? Ik zie her en der op het web ramingen van $300-$650, wat ik toch echt wel een brug te ver vind.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Nu online
Ik kan niet helemaal beoordelen hoe flawless het werkt omdat ik remote zit te werken, maar de logica van het programma spreekt me wel aan. Het importeren kostte even tijd, en ook in het normale gebruik ben je met 1GB aan geheugen volgens mij zeker niet te ruim af.
Nu doe ik niks en staat lightroom alleen maar open: ruim 800MB geheugen slokt meneer op, met af en toe processor-activiteit van 95% :S Background tasking misschien ofzo, dus ik laat hem maar eens een middagje staan om te kijken wat ie er van bakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
Wie weet er wat over XMP metadata (bij iig CR2's) en interactie tussen Lightroom en Bridge?

Wat ik zie slaan ze allebij spul op in de XMP sidecar files (nadat ik lightroom vertelt heb dat te doen) maar zien bridge en lightroom van elkaar niet wat er aan instellingen veranderd....

Windows versie dus....

Lijkt verder een hele fijne applicatie!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171278

Eerste indruk hier (Athlon 64 @2GHz, 1GB geheugen): sluggy. Importeren ging op zich snel, even als test een dikke 200 foto's geimporteerd met de 'copy' optie, duurde ongeveer een minuut. Het werken zelf gaat traag, als ik een foto in de library aanklik moet er een histogram en dergelijk aangemaakt worden en dat trekt de CPU zo naar 100% voor een volle 3 seconden, dat is gewoon onacceptabel. Ook het scrollen gaat niet bepaald snel.

Na de computer een klein uurtje met rust te hebben gelaten lijkt het echter wel een heel stuk sneller. Het genereren van het histogram en de thumbnail gaat vrijwel direct, in de CPU usage is ook nauwelijks een piek te zien (even schiet 'ie naar de 40% ofzo, daarna meteen weer terug naar 0). Ik heb geen idee hoe het komt, maar dit is wel een stuk relaxter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 22:24
Anoniem: 171278 schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 16:27:
Eerste indruk hier (Athlon 64 @2GHz, 1GB geheugen): sluggy. Importeren ging op zich snel, even als test een dikke 200 foto's geimporteerd met de 'copy' optie, duurde ongeveer een minuut. Het werken zelf gaat traag, als ik een foto in de library aanklik moet er een histogram en dergelijk aangemaakt worden en dat trekt de CPU zo naar 100% voor een volle 3 seconden, dat is gewoon onacceptabel. Ook het scrollen gaat niet bepaald snel.

Na de computer een klein uurtje met rust te hebben gelaten lijkt het echter wel een heel stuk sneller. Het genereren van het histogram en de thumbnail gaat vrijwel direct, in de CPU usage is ook nauwelijks een piek te zien (even schiet 'ie naar de 40% ofzo, daarna meteen weer terug naar 0). Ik heb geen idee hoe het komt, maar dit is wel een stuk relaxter werken.
Die traagheid heb ik hier op een Athlon XP 2700+ met 1GB geheugen ook. Hij heeft echter wel steeds een proces op de achtergrond draaien die iets met thumbnails enzo doet. Misschien als die klaar is dat het een stuk sneller gaat, want zelfs irfanview of bridge tonen die plaatjes tien keer sneller (en zoveel werk kan een histogram nu ook weer niet zijn).

Kan hem echter niet een paar uur aan laten staan, omdat het geheel dan te heet wordt (rot weer), dus dat doen we vannacht wel even. Hopelijk schiet het dan wat meer op, want mijn eerste indruk is wel ok (ideaal die gecombineerde handje/zoom-tool: klikken is 100% of fit in view en slepen is over de foto cruisen) en de instelmogelijkheden, zonder meteen PS te moeten gebruiken, zijn ook veel uitgebreider dan die van ACR (klooien met de losse kleurkanalen enzo, dat miste ik wel aardig in ACR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Nu ook thuis geinstalleerd (xp2500+/ 1GB) en ook hier last van een hyperactieve blauwkabouter bij mijn D50 NEF's.

Meer mensen die hier last van hebben?
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.