Hoofdcategorieën
Topicacties

[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 25 26 27 28 last

Reageer Nieuw Topic
Backups al geregeld?

<h2>Klik-aan-klik-uit-systeem aan een computer HowTo</h2>
Wat aan een computer?
Nou, een klik-aan-klik-uit-systeem :) Dat is in ieder geval de naam waarmee ik het ken. Het is een systeem wat je meestal voor een paar tientjes bij de Blokker of Conrad kan kopen, en wat je krijgt is een viertal kastjes die je in een stopcontact kan drukken. Daar kan je dan weer een lamp ofzo indrukken, en met de meegeleverde afstandsbediening kan je dan die lamp aan en uit zetten. Het hele systeem werkt op radiogolven, wat betekent dat je de ontvangers ook ergens achter je bank of in een kast kan plaatsen.

Best handig, maar ik heb al een infrarode afstandsbediening waarmee ik van alles en nog wat via mijn server kan regelen en ik heb een scheithekel aan twee afstandsbedieningen. (Fyi: van die IR-ab heb ik er al 2 zodat de kans dat al mijn afstandsbedieningen kwijtzijn een stuk lager ligt.) Voor mij is het dus een stuk practischer dat ik door middel van mijn server alle stopcontacten uit- en aan kan zetten.

Ik heb er een howto van gemaakt omdat je er een stuk meer dingen mee kan doen dan alleen een andere afstandsbediening gebruiken: je kan er bijvoorbeeld mee zorgen dat 's ochtends je koffie gezet word, je wakker word door middel van 500KW aan bouwlampen op je gezicht, mensen via het Internet je lampjes aan en uit kunnen zetten, in de vakantie net doen alsof je d'r wel bent, ... Het heeft ook als voordeel dat je met de server meer dan 1 setje contactdozen kan aansturen.

Deze howto is voor Linux bedoeld, maar onder Windows met winlirc is het ook aan de praat te krijgen. j-a-s-p-e-r heeft daar enkele opmerkingen over.

Verder nog een opmerking van mijn kant: Deze howto is geschreven om een compleet onbekende zender/ontvanger werkend te krijgen. Een aantal mensen hebben echter al configs gemaakt voor een aantal merken, zie de eennalaatste kop voor wat we al hebben. Met een beetje geluk is het niet eens nodig je afstandsbediening te modden; zie deze post.

Wat gaan we doen?

De afstandsbediening van je klik-aan-klik-uit systeem bestaat uit drie delen: de knopjes, een chip die de knopjes uitleest en een stroompje pulsjes uitpuugt en een RF-zendertje wat die pulsjes naar de ontvangers toestuurt. Elk knopje van de afstandsbediening stuurt een unieke code uit. Wat we gaan doen is eerst die codes van de chip aftappen en aan Lirc leren, en daarna zorgen dat lirc de geleerde codes op commando rechtstreeks aan de rf-zender in de zapper kan voeren
Ok, dat wil ik ook. Wat heb ik nodig?
Je hebt nodig:
• Een klik-aan-klik-uit-systeem-achtige. Ik heb de mijne bij de Aldi gekocht voor E17,99, hij staat op het moment van schrijven in de advertenties als 'draadloze contactdozen-set', van het overbekende :? merk Quigg. Andere setjes zijn ook bruikbaar (ik weet in ieder geval dat Blokker setjes verkocht heeft die bruikbaar zijn; als je een ander setje hebt zul je alleen zelf je spoortjes moeten tracen)
• Wat losse onderdelen: 2 blauwe, uv of witte ledjes (of 2 zenerdioden van ongeveer 3 volt), 1 condensator van 1000uF, 1 female DB9-connector, 2 weerstanden van 1K, 1 transistor: BC550 of compatible, 2 1n4148-diodes.
• Gereedschap: soldeerbout, tin. Als je hier vragen over hebt kan ik je aanraden om niet met het project te beginnen.
• Losse pruttel als draad enzo.
• Een computer met Linux erop en Lirc geinstalleerd. Waarschijnlijk kan het met WinLirc en windows ook prima, maar ik heb hier geen Windows en kan het dus niet testen.

Heb je dat allemaal dan kunnen we met de opbouw beginnen. Dat bestaat uit twee delen: het laten leren van lirc welke codes 'ie moet gebruiken en het opbouwen van de uiteindelijke zenderhardware.
Lirc kunstjes leren

Ten eerste: kijk na of je klik-aan-klik-uit-doosjes het uberhaupt doen! Het zou een beetje jammer zijn als je een DoA-product niet meer kan inleveren omdat je 't opengemaakt hebt.

Als je dat zeker weet, schroef je je afstandsbediening open. Zo'n zapper bestaat basically uit drie delen: een stuk printplaat met een heleboel spoeltjes en dergelijke erop en hooguit 1 klein ICtje (da's het RF-gedeelte, de 'zender' zeg maar), een microcontroller en een toetsenbord. De microcontroller kan duidelijk herkenbaar zijn (chipje met 'PICxxx' of 'AT90xxx' ofzo erop, stop maar in google en je bent er snel genoeg achter of het een microcontroller is) of een 'blob' zwart plastic waar een zut printspoortjes heenlopen. Wat we zoeken is het spoortje wat vanuit de microcontroller naar het RF-gedeelte loopt, en wat niet de plus of ground is. In sommige gevallen is 'tie ook herkenbaar omdat het spoortje ook via een weerstand naar het LEDje loopt.

In mijn geval zat het spoortje hier: (klik = groot)
http://meuk.spritesserver.nl/projects/kaku-lirc/tmb-hpim3121.jpg
Het rode spoortje is degene die we zoeken, de blauwe loopt naar de led toe. Zoals je misschien net niet kan zien zijn de 2 verbonden met een weerstandje.
Mochten andere mensen voor andere merken het juiste spoortje gevonden hebben, maak aub even een foto ofzo en post het. Daar help je andere mensen mee.

Bouw nu van je onderdelen het zwarte stuk van dit schema op. Mocht het niet werken, heb je namelijk toch niets aan het blauwe gedeelte, en een gedeelte ervan kan interfereren bij het volgende stuk. Ook de onderbreking bij X kan je negeren.
http://meuk.spritesserver.nl/projects/kaku-lirc/ir-recv.png
Links zijn de aansluitingen aan het ab-printje, rechts aan de DB9-connector van de serieele poort. RF-Out verbind je aan het printspoortje wat je net geidentificeerd hebt, door een stukje groene beschermingslaag weg te krabben en een draadje aan het printspoortje te solderen of je draadje aan de goede kant van een onderdeel waar het spoortje langs loopt te solderen.

Als alles klaar is kan je je lirc configureren. Volg gewoon de opties voor een homebuilt receiver op een serieele poort, en zorg dat je de optie om op die serieele poort te transmitten ook aanzet ('With transmitter diode'). Zorg dat 'software generated carrier' uitstaat, da's hier niet nodig. Volg nu gewoon de documentatie om je spul te compileren en installeren. Als je de module insert zou je 'lirc_serial: auto-detected active low receiver' moeten zien in je dmesg-output. Als lirc een active high receiver ziet, controleer je poort nog even; het kan zijn dat je een fout in het configureren van lirc of het opbouwen van je schakeling hebt zitten. Voor bepaalde merken zapper kan deze melding echter gebeuren zonder daadwerkelijk fout te zijn, maar vaak zal het niet voorkomen.

Volg daarna gewoon de standaard methode om een zapper te configureren: gebruik irrecord volgens de handleiding om from scratch een nieuwe config te maken. Volg gewoon de tekst die irrecord uitspuugt en je kan haast niet foutgaan. Mocht je een tweede set stopcontact-units hebben kan je die ook met de computer aansturen: vul eerst de eerste set knoppen in (en ga nog niet uit irrecord), zorg daarna dat de afstandsbediening een nieuwe code kiest (knopje 'nieuwe code' op de ab indrukken of het draaischakelaartje een stand verder zetten, RTFM) en voer vrolijk de knoppen nog een keer in, maar dan met een naam waaruit je kan opmaken dat het de tweede set knoppen is.

Als alles gelukt is kan je je config op de juiste plek starten: mv /tmp/lircd.conf /etc/. Start daarna lircd op en gebruik irw om te kijken of je de juiste response op de juiste knopjes krijgt.

Is dat allemaal gelukt? Mooi, dan ben je er bijna.
Lirc kunstjes laten vertonen

Ok, je kan nu de zendhardware opbouwen:
Snij het spoortje wat we in het vorige deel opgezocht hebben in tweeen, zodat je een stuk richting microcontroller en een stuk richting RF-gedeelte hebt. Het stuk richting microcontroller heet in het schema RF_OUT, het stuk richting RF-gedeelte heet RF_IN. Bouw met deze kennis ook het blauwe gedeelte van het schema op. De batterijen heb je nu niet meer nodig: soldeer ze eraf en verbind het punt 'VCC' uit het schema met het punt waar eerst de + van de batterijen zat.

De twee ledjes die er staan moeten blauwe, witte of UV-ledjes zijn, niet omdat dat nou zo mooi staat maar meer omdat ze een doorlaatspanning hebben van ongeveer 3V. Je kan het ook met zenerdiodes oplossen: haal dan 2 zeners van ongeveer 3 volt en zet ze omgedraaid in de plaats van de 2 leds. De 1n4148's kan je dan weglaten. Leds hebben wel het voordeel dat ze ook als indicatie van de werking van het geheel dienen: als lirc leeft is de led aan de linkerkant van het schema aan, als er iets uitgezonden word is de rechterled even aan.

Als dat opgebouwd is: sluit het geheel aan en als het goed is kan je met een commando als 'irsend SEND_ONCE rf-remote on1' je klik-aan-klik-uit-kastjes besturen. Het maken van een leuke webpagina of wekkerscript om dit proggie heen laat ik verder compleet aan jou over :)

Nog 1 note: door het blauwe gedeelte van het schema werkt de hardware om lirc nieuwe codes te leren waarschijnlijk niet meer, je kan dus niet een nieuwe config maken. Om dat toch te doen kan je de verbinding bij X doorsnijden en de batterijen weer aan de ontvanger hangen.
Disclaimer
Omdat de ab met laagspanning werkt, kan er weinig foutgaan, maar als je toch iets opblaast of als er op een andere manier minder plezierige zaken gebeuren, ben ik niet verantwoordelijk. Alle info die hier staat is naar mijn weten correct, maar garanderen dat het ook goed is, doe ik niet. De contactdoosjes zelf werken met 220V; maak ze niet open en bekijk de handleiding van je set om uit te vinden wat je er wel en niet in mag prikken.
Voor andere systemen:

Als je niet zelf een config wilt maken of problemen hebt met het vinden van het juiste printspoortje: hier gaan we configs en pics van allerlei merken proberen te verzamelen.
MerkSpoortjeConfigDoor
Quigg (Aldi)Plaatje1 2Sprite_tm, config2: SA007
Aldi oud ('04, langwerpige ab)PostWinLirc j-a-s-p-e-r
Wibra, 'Excellent Tool'Post(n/a)Atmoz
Elro (AB600)(n/a)1The_Stickie

En als laaste: Pics!

http://meuk.spritesserver.nl/projects/kaku-lirc/tmb-hpim3118.jpg

http://meuk.spritesserver.nl/projects/kaku-lirc/tmb-hpim3119.jpg

http://meuk.spritesserver.nl/projects/kaku-lirc/tmb-hpim3120.jpg

http://meuk.spritesserver.nl/projects/kaku-lirc/tmb-hpim3122.jpg

http://meuk.spritesserver.nl/projects/kaku-lirc/tmb-hpim3123.jpg

http://meuk.spritesserver.nl/projects/kaku-lirc/tmb-hpim3124.jpg

Sprite_tm wijzigde dit bericht 24-10-2007 13:33 (141%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: RF-RGB-ledlamp met gloeilampfitting

FreeBSD | Windows2k3 +Xp
Reg. datum: 20 augustus 2001

Ik snap er kaas van dit verhaal, wellicht zou het wat minder spreektaal wat meer een "stappen" plan nemen

het idee is dus vanuit een DIY(Do It Yourself) of DHZ (Doe Het Zelf) IR afstands bediening kitje een remote controle iets te maken met behulp van aansturing van je (linux) pc

zie http://www.lirc.org/ voor documentatie :)

bedenk dat ook tv/tuner/dvd/ en andere IR zut bediend kan worden met dit project

een stappen plan
1) u neme een goedkoop setje van bv de aldi waarmee u via infrarood een aantal apparaten in huis kan bedienen
2) u kijkt eerst of dit naar behoren werkt alvorens het te demonteren
3) u sloopt het netjes uit elkaar
etcera

dit houd het wat leesbaarder .. :)

overgens vind ik persoonlijk dit http://www.btkit.com/en/ een veel intressanter product om op deze wijze te bedienen .. kan namelijk vanuit altijd in handbereik zijnde mobiel(tjes) en pc met BT daarnaast .. kan je erhm pda's gebruiken met BT

en !!!
- het doet nog IR signalen verzenden/ontvangen
- je kan er termomethers of andere analoge zut op aansluiten/bedienen zodat pc aan/uit gaat.
- kan vanuit andere kamer(s)

enige nadeel kost iets meer namelijk 100 euro maar ja voor de tweakert :) is dit ideaaler :)

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

Today is not your day

Uhm, ik snap niet goed wat hier nou zo moeilijk aan is?
Ja, het kan ook anders, ja, je kunt ook dure modules kopen, of een K8000 van Velleman op gaan bouwen, of X10 gaan, of... Maar dat is niet de bedoeling van dit dingetje; dit is om aan te tonen dat je zoiets ook met 20 euro aan onderdelen en wat programmeerwerk zelf kan doen.

Anime-FAQ | Blog
De rotatie van de aarde wordt tegenwoordig in stand gehouden door docenten Nederlands die zich omdraaien in hun graf.

Reg. datum: 10 juli 2002

Leuk zo'n draadloze versie van het paralelle poort-relais kaart project. Het kostte me wel even om te begrijpen wat je precies wilde, maar volgens mij ben ik er uit:
Eerst de ab openmaken en het signaal wat de microcontroller naar het RF gedeelte stuurt aftappen en opslaan. Vervolgens je pc dit na laten doen.
T is wel een gaaf idee, maar ik zou gewoon die afstandsbediening houden en die gebruiken. (Maar da's misschien omdat ik er slechts één heb op het moment)

Leiderdorp Instruments zoekt iemand die voor het managen van de elektronicaproductie. Ben je precies, kun je een weerstand van een condensator onderscheiden en op zoek naar een (nieuwe) baan? Mail: info@leiderdorpinstruments.nl

Backups al geregeld?

Vso: Sorry, ik vind een stappenplan een stuk meer werk om mooi te schrijven, als iemand het zo wil zien mag 'ie het wat mij betreft omschrijven, maar ik ga het niet doen :) Ten tweede is dit geen IR (dat kan lirc zelf namelijk al, daar hoef ik geen howto voor te schrijven) maar via radiofrequenties.

Hopeloosje: Je hebt gelijk, ik was blijkbaar in alle haast vergeten te vertellen wat nou in 't kort de bedoeling is :) Zie de tweede kop, die heb ik net toegevoegd.

Ow, en nog een note, ik heb het nog niet zelf geprobeerd, maar in principe moet het mogelijk zijn: Als je je afstandsbediening niet kwijtwil, kan je na het 'lirc truukjes leren'-stuk de ab weer in elkaar zetten en een 433MHz-zender-module bij bijvoorbeeld de Conrad halen en die aansluiten op Vcc en rf_in, volgens mij zou dat ook moeten werken.

Sprite_tm wijzigde dit bericht 13-10-2005 12:27 (29%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: RF-RGB-ledlamp met gloeilampfitting

T E C H N O C H I C K E N

Nu vind ik dit heel leuk, maar is het niet mogelijk om een ontvangst module en een zendmodule te bouwen, los van een afstandsbediening, en dan met je ontvangstmodule de codes oppikken die je met je AB uitzend, en met je zendmodule dit weer reproduceren? Op deze manier is het namelijk niet mogelijk om je klik-aan-klik-uit setje te verprutsen, enkel de hardware die je bij de Conrad of waar dan ook gehaald heb.

Eventueel kunnen we dan met z'n allen zendcodes uitwisselen :) Denk aan de mogelijkheden op school met een laptop ;)

_eXistenZ_ wijzigde dit bericht 13-10-2005 13:54 (14%)

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination.

Backups al geregeld?

Dat zou mogelijk moeten zijn, de el-cheapo modules draaien allemaal op 433MHz. Het schema en idee zou dan hetzelfde zijn, inplaats van je ab hang je er dan een 433MHz-module aan. Ik ga dit echter niet testen, ik heb die modules namelijk niet liggen en dit werkt zo prima voor mij :)

Reg. datum: 01 december 2004

Hm.. die 433 Mhz zendertjes zijn al voor 9 euro te krijgen. Best interessant :)

Zou iemand mij op weg kunnen helpen bij het verzinnen van een schakeling hiervoor? Ik neem aan dat er meer mensen zijn die niet hun afstandsbediening naar de klote willen helpen. Die zou ik graag willen blijven gebruiken om het licht op normale wijze te bedienen.

Je hebt dus iets van Lirc nodig, met een seriële poort en een klein schakelingetje plus een zender (die van conrad of okaphone.nl ofzo). Maar dan? Dan zou je de originele ab op een of andere manier nog 'uit' moeten zien te lezen..
Wie helpt er mee ?

Backups al geregeld?

De originele afstandsbediening kan je uitlezen door het eerste deel van de howto te gebruiken; daar sloop je namelijk niets mee, als je de twee draadjes naar je ab weer weghaalt doet 'ie het nog gewoon. Het alternatief is om een een 433MHz-ontvangertje te kopen, maar dan ben je weer meer geld kwijt.

Reg. datum: 18 september 2002

Hehe best interessant. 'k Zie het ook niet zo zitten om m'n afstandsbediening te slopen, maar wel vet dat het werkt.

Het lijkt me ook wel lachen als je zo'n receiver/transmitter module kan maken, die in je pc proppen en dan het licht, maar ook de tv en al die zut bedienen via je computer. In sommige pda's heb je gewoon de mogelijkheid om de afstandsbediening ervoor te leggen en de functies te kopiëren, dan hoef je ook niks uit elkaar te halen (makkelijke weg :P).

quote:
j-a-s-p-e-r schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 17:18:
Dat is helaas alleen bij IR.. niet bij RF (of heb jij een pda op 433 MHz :p)
8)7 'k haal een beetje dingen door elkaar ja 8)7

Winnetou wijzigde dit bericht 13-10-2005 18:40 (23%)

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Dat is helaas alleen bij IR.. niet bij RF (of heb jij een pda op 433 MHz :p)

FreeBSD | Windows2k3 +Xp
Reg. datum: 20 augustus 2001

quote:
Sprite_tm schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 11:46:
Vso: Sorry, ik vind een stappenplan een stuk meer werk om mooi te schrijven, als iemand het zo wil zien mag 'ie het wat mij betreft omschrijven, maar ik ga het niet doen :) Ten tweede is dit geen IR (dat kan lirc zelf namelijk al, daar hoef ik geen howto voor te schrijven) maar via radiofrequenties.

|:( me bad... rf .. was ook zo lastig eruit te halen.

Maar geef toe leesbaarder zou het wel kunnen zijn. ook makkelijk voor de medetweaker om het te lezen.

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

Reg. datum: 21 december 2004

Heel leuk idee! Jammer voor mij dat ik het theoretisch wel snap, maar dat mijn handjes niet altijd meewerken. Kga er misschien toch maar even aan beginnen.
Tweak or die

Goed bedacht topicstarter!

Is het niet mogelijk om de uitgelezen codes op te slaan en hier te posten? dan kan namelijk het "uitlees" gedeelte overgeslagen worden en heb je al genoeg aan een 433Mhz zendertje van 10 euro.
Backups al geregeld?

Heh, zolang er geen mensen bij me langsgaan en mijn lampen en shit aan- en uitzetten vind ik 't prima. Ik zal even een extra tabelletje maken in de startpost: merk/plek van printspoortje/configbestand, dan kunnen mensen hier ook configs enzo van andere merken posten.

@hierbeneden: Inderdaad, jij zei het ook al, daar zal ik dan wel overheen gelezen hebben.

Sprite_tm wijzigde dit bericht 13-10-2005 23:06 (15%)

T E C H N O C H I C K E N

Wat ik eigenlijk al voorstelde ;)
Great minds are all alike :P

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination.

Tweak or die

PS werkt goed die kerstverlichtingaansturing!

Het enige wat ik hier kan aansturen met me PC dat is me TV.

Ik ga van 't weekend ff zo'n 433Mhz zendertje halen en wat ander spul. Als ik m'n nieuwe soldeerbout heb kan ik de codes hopelijk uitlezen.

Echt waar, hulde voor Sprite, bedankt voor de moeite die je er in hebt gestopt. Erg vet dit soort projecten!

Volgende week meer dus :)

Is het systeem ook uitbreidbaar naar bv. 8 schakelunits ?

En natuurlijk kan dit leuk gecombineerd worden met spraakherkenning. :)

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere! My site

veerboot met underscores

Nice! Ik had zelf eens het idee om met de LPT de knopjes op de AB te sluiten. Dat kan dus met een stukje software waarmee je de LPT hoog/laag maakt en een schema met wat torretjes over de knopjes heen. Geen probleem.

Punt 2 was het lirc gedeeltje, kwestie van even wat inputs inprogrammeren en klaar.

Punt 3 is het feit dat je lirc aan het programma moet koppelen waarmee je de LPT hoog of laag maakt. Zoals LPTpushbutton Dat ging mis. Via girder kun je bepaalde knoppen in programma's kiezen welke bij een lirc commando worden ingedrukt. Echter veranderde het nummer zeg maar wat een software knop kreeg elke keer als je het programma afsloot en weer opstartte. Dus girder kon de betreffende knop niet meer vinden.

De oplossing zou dus een programma zijn waarmee je de LPT uitgangen hoog/laag kunt maken en wat samenwerkt met (win)lirc. Ja dat is er geloof, en het heet Light control Maar dat werkt niet op mijn 2 pc's :(

Op die manier heb je dus enkel een simpel schema nodig waarmee je de knopjes indrukt zeg maar. En de code's inlezen met het bestaande schema, aangezien je gewoon je IR ab gebruikt, en die vervolgens toewijst aan het stukje software. Wellicht dat mensen dit simpel kunnen proggen? Ik heb daar verder geen ervaring mee

edit: zo dus:
http://tweakers.net/ext/f/68431/full.png

_ferry_ wijzigde dit bericht 14-10-2005 12:42 (4%)

Voorzien van luchtgekoelde auto en watergekoelde PC....

Backups al geregeld?

Dr.DNA: Jahoor, geen probleem, zolang jij lirc maar leert wat 'ie moet versturen om die schakeleenheden aan te sturen.

_Ferry_: Kan ook, maar da's niet uitbreidbaar en gebruikt waarschijnlijk uiteindelijk meer onderdelen dan mijn schakelingetje.

veerboot met underscores

Nouja, je hebt 8 uitgangen op de LPT, als je 1 daarvan maakt als shift key, net als het I-II-III-IV schuifje op de afstandsbediening, dan kun je er 8 aansturen, lijkt mij voldoende en met een torretje over de plek waar normaal het knopje zit lijkt mij dat het kan werken (wil ik zo wel even uitproberen).

edit: ja, met een torretje over de schakelaar werkt het, kom er nu wel net achter dat je dan dus zit met het feit dat je 8 knopjes nodig hebt voor 4 lampen, want je hebt natuurlijk aan en uit 8)7

edit2: Hmm, de led welke oplicht als je een knopje indrukt staat geloof ik parallel op de zender, ofwel, die vervangen door een IR led werkt misschien ook wel om te programmeren.

edit 3 :+ Dat gaat dus IDD, winlirc ziet de AB, maar krijgt geen regelmatig signaal.

_ferry_ wijzigde dit bericht 14-10-2005 14:09 (48%)

veerboot met underscores

Hier IIG een foto, van mijn klik-aan-klik-uit bediening.
http://www.klikaanklikuit.nl/media/images/gr_YCT-100_front_nl.jpg

Binnenkant:
Plaatje op imageshack (popups!)

Slechte qualiteit, maar op de plek van de led is er maar 1 spoortje (het signaal wat vanaf het IC komt) + de GND, daar dus even een IR ledje op solderen + weerstand en lirc krijgt een signaal. Alleen kan hij er niets mee, wie weet dat iemand anders er verder mee komt :)

Catch me ;)
Reg. datum: 08 april 2001

quote:
_ferry_ schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 15:06:
Hier IIG een foto, van mijn klik-aan-klik-uit bediening.
[afbeelding]

Binnenkant:
[afbeelding]

Slechte qualiteit, maar op de plek van de led is er maar 1 spoortje (het signaal wat vanaf het IC komt) + de GND, daar dus even een IR ledje op solderen + weerstand en lirc krijgt een signaal. Alleen kan hij er niets mee, wie weet dat iemand anders er verder mee komt :)
Laat me raden komt van een bouwmarkt? Gamma?

Zeg Leon, als ik deze schroef uit de lamp haal valt er bij de bovenburen dan iets om?

Reg. datum: 29 oktober 2002

Voor de mensen die meer dan 1 setje tegelijk willen aansturen hiermee:

Ik heb een 6-tal kanalen omgezet naar lirc configs, kan er nu alleen niet echt meer testen ivm met tekort aan setjes :)

http://got.sa007.nl/Sets.tar.gz

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 25 26 27 28 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: