Hoofdcategorieën
Topicacties

Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 3

Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 81 82 83 84 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 27 november 2003

Ik heb nu een Fuji S5000, welke een paar nadelen heeft, dus wil ik gaan kijken voor een nieuwe camera (waarschijnlijk 2ehands).

Nadelen van mijn camera, welke ik dus niet meer wil hebben bij mn volgende:
* Sluitertijd hoogstens 2 sec, liever +10sec.
* Geen verwisselbare lenzen.
* Snel ruis bij weinig licht.
* 3 Megapixel.

Met deze eisen kom ik dan waarschijnlijk bij een digitale spiegelreflex uit, welke nogal duur zijn.
De Canon 350D en 300D lijken mij wel aardig, omdat deze redelijk betaalbaar zijn (rond de 500 Euro), en toch aan mijn eisen voldoen (voor zover ik weet).
Zou iemand me nog een goed alternatief kunnen geven, of een goede reden om een van deze camera's niet te kiezen?
Budget is dus rond de 500 Euro, liever wat minder (2ehands).

Dagen van gras, dagen van stro

quote:
joswillems86 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 19:24:
Ik heb nu een Fuji S5000, welke een paar nadelen heeft, dus wil ik gaan kijken voor een nieuwe camera (waarschijnlijk 2ehands).

Nadelen van mijn camera, welke ik dus niet meer wil hebben bij mn volgende:
* Sluitertijd hoogstens 2 sec, liever +10sec.
* Geen verwisselbare lenzen.
* Snel ruis bij weinig licht.
* 3 Megapixel.

Met deze eisen kom ik dan waarschijnlijk bij een digitale spiegelreflex uit, welke nogal duur zijn.
De Canon 350D en 300D lijken mij wel aardig, omdat deze redelijk betaalbaar zijn (rond de 500 Euro), en toch aan mijn eisen voldoen (voor zover ik weet).
Zou iemand me nog een goed alternatief kunnen geven, of een goede reden om een van deze camera's niet te kiezen?
Budget is dus rond de 500 Euro, liever wat minder (2ehands).

Je stapt met de 300D/350D in een ander segment van fotografie. Verwisselbare lenzen zijn beter van kwaliteit dan de lensjes van compact camera's, de foto's bevatten minder ruis, hogere iso waardes blijven goede resultaten geven, sluitertijd kun je zo gekmaken als je wilt (tot de batterij leeg is).
Let er wel op dat de 300D/350D met standaardlens qua bereik niet in de buurt komt van je S5000 en je dus een andere/extra lens moet kopen om 'even ver te kunnen zoomen' ( je krijgt wel meer groothoek met de 300D/350D kitlens).

Kanarie wijzigde dit bericht 06-07-2006 19:51 (4%)

The fact that we live at the bottom of a gravity well, on the surface of a gas covered planet going around a nuclear fireball 90 million miles away and think this to be normal is obviously some indication of how skewed our perspective tends to be

quote:
THW Arie schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 19:51:
[...]
Je stapt met de 300D/350D in een ander segment van fotografie. Verwisselbare lenzen zijn beter van kwaliteit dan de lensjes van compact camera's, de foto's bevatten minder ruis, hogere iso waardes blijven goede resultaten geven, sluitertijd kun je zo gek maken als je wilt (tot de batterij leeg is).
Dat is precies wat mn bedoeling ook is :)
quote:
Let er wel op dat de 300D/350D met standaardlens qua bereik niet in de buurt komt van je S5000 en je dus een andere/extra lens moet kopen om 'even ver te kunnen zoomen' ( je krijgt wel meer groothoek met de 300D/350D kitlens).

Dat klopt ja, maar foto's waarbij ik volledig optisch inzoom, maak ik toch weinig. Hetzelfde voor macro.

De 350D, zit ik dan ongeveer aan de goedkoopste, maar toch nog goede camera? Of zie ik er nog wat over het hoofd?

Dagen van gras, dagen van stro

quote:
joswillems86 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 21:27:
[...]

Dat is precies wat mn bedoeling ook is :)

[...]

Dat klopt ja, maar foto's waarbij ik volledig optisch inzoom, maak ik toch weinig. Hetzelfde voor macro.

De 350D, zit ik dan ongeveer aan de goedkoopste, maar toch nog goede camera? Of zie ik er nog wat over het hoofd?
Nou voor een discussie betreffende budget/ start-dSLR camera's kun je beter terecht in dit topic.
Daar staat een overzicht van alle dSLR die voor stervelingen te betalen zijn. In 2 categorien, 750-1500 euro en <750 euro.
Uit die laatste categorie vind ik de Nikon D50 en de Canon 350D het interessantst. Maar daarover kun je meer vinden in dat topic :)

The fact that we live at the bottom of a gravity well, on the surface of a gas covered planet going around a nuclear fireball 90 million miles away and think this to be normal is obviously some indication of how skewed our perspective tends to be

Ik dacht er nèt aan!
Dat ik dat over t hoofd gezien heb :X

Net ook dit topic gelezen, Canon EOS 300D of EOS350 , en daar vond ik dat de 350 wel wat voordelen had, maar dat deze niet zo belangrijk waren voor mij, dus dat de 300 een wat betere keuze is.
Toch bedankt!

EDIT: Lees net over de D50 van Nikon. Deze zit rond de 450 Euro nieuw, ongeveer net zo duur als een 300D 2ehands. Dus ik kijken wat een D50 2ehands kost, blijkt deze rond de 600 Euro te beginnen!
EDIT2: Zat dus bij body-only te kijken =_=

joswillems86 wijzigde dit bericht 06-07-2006 23:50 (31%)

a.k.a. Martijn

Toch is de nikon minstens even interessant om naar te kijken als de Eos 350D van canon.

Nikon is een beetje groter, wat veel mensen fijn vinden. Tussen 350d en D50 zitten verder niet veel verschil, je moet even kijken of je de verschillen belangrijk vind (ga niet naar MP kijken aub!, tenzij je weet dat je het nodig hebt).......verder, probeer ze in winkels he :)
Reg. datum: 06 augustus 2002

Ik ben een beetje aan het kijken naar een nieuwe camera met meer instelmogelijkheden en zoom opties dan mn huidige, simpele, Ixus. Spiegelreflex vind ik wel het mooiste maar ik denk dat die stap nog iets te groot voor mij is, bovendien zijn die ook een stuk duurder dus lijkt me een dSlr-like/compact camera het beste.

Zoals velen eerder in dit topic al aangegeven hebben zijn er enkele camera's die dicht bij elkaar zitten volgens de reviews van Digital Photography, en ik heb die dan ook tegen elkaar afgezet met wat persoonlijke eisen erbij.

Ik wil erop hebben:
  • Beeldstabilisator (OIS, Mega OIS etc)
  • Sd geheugenkaart (Ixus heeft CF maar dat zie ik nergens terug)
  • Min. 2" lcd scherm
  • Min. 10x zoom
  • Goede Macro functie
Met die 'eisen' kom je al snel bij de populaire modellen uit zoals de Canon S3, PanasonicFZ-7 en de Sony DSC H5, Ik vond alleen ook een (wat verouderde) Panasonic FZ-20 bij voor een leuke prijs bij Bol.com, dat is alleen een iets groter formaat camera.

Samenvattend heb ik nu deze voors en tegens van de camera's:

Canon S3 IS (prijs vanaf: 450):
  • - Prijs is duurder
  • + Start snel op (ongeveer 1.7 sec)
  • + Highly Recommended op DPreview
Panasonic Lumix FZ7 (prijs vanaf: 350):Panasonic Lumix FZ20 (prijs vanaf: 329):
  • - Filmpjes gaan maar tot 320 x 240 (anderen min 640 x 480)
  • - Iets groter formaat, en dus ook iets zwaarder
  • -/+ Ouder model, maar wel de goedkoopste
  • + F2.8 over het hele zoom bereik, kan iemand mij het voordeel(toch?) hiervan uitleggen
  • - Start traag op (>4 sec)
Sony DSC H5 (prijs vanaf: 408)
  • + 3,0" LCD
  • - Gebruikt memory stick geheugenkaarten

Nu jullie mening gevraagd ;)

De 'minpunten' van DPreview over het hogere ruis level van de Panasonic FZ-7, ik ken ruis van opnames met donkere wolken, maar zie ik het goed dat bij bijvoorbeeld deze foto van de FZ7 de blauwe lucht ruis te zien is? vergelijkbare fotos van de Panasonic FZ20 en de Canon S3 hebben dat minder/bijna niet. Of zou er teveel nadruk op gelegd worden?

En wat is jullie mening over die Panasonic FZ-20, is dat echt een (zwaar) bakbeest met zijn (bxhxd) 128 x 87,5 x 106,5? Dat is ruim 1,5 cm in alle richtingen groter.

Als iemand nog op of aanmerkingen heeft hoor ik ze graag, of misschien iemand die nog een leuk vergelijkbaar toestel weet.

6killer wijzigde dit bericht 14-07-2006 14:25 (4%)

Klein kickje? Iemand die nog wat toe te voegen of op te merken heeft aan ^^

Ik mis de Finepix S9500? Dichter bij een dSLR zal je niet snel komen. Vooral met de macrostand kan je daar leuke foto's mee maken. Valt volgens mij net nog binnen het budget.

Zie ook Fuji FinePix S9500: Deeltje 2

Supercalifragilistic

Jup, op eventuele IS na een ideaal dSLR-alternatief. Vanaf ¤460 volgens de Pricewatch.....

5D | 35/2 | 85/1.8 | 580EX | SB24 | SB24 | PW's .:. Flickr

Ja ik heb over de 5600 getwijfeld, deze 9500 gaat al hard naar de 500 euro, heeft xD cards, 1.8" LCD en belangrijkste geen Image Stabilisation.

Die laatste zou ik toch graag erop hebben, ik geloof dat ik wel gelezen had dat de Fujifilms erg goede resultaten kwa ISo waarden zonder ruis hadden, dat is dan wel weer een pre.

En waarom zou je IS willen hebben? Neem je bv veel foto's met langere sluitertijden van stilstaande objecten?
Qua kosten: S9500 heeft ook CF. En zoveel valt hij toch niet duurder uit vergeleken met bv de S3? Voordeel is dat hij je CF slikt scheelt weer in de kosten. Start snel op (nog steeds lang vergeleken met een dSLR :)) maar toch. En met instellen je je hart ophalen.

Ik zou niet te veel blind staren op de Dpreview reviews, het gaat erom of ze de plaatjes kunnen maken die je graag maakt. Heb je wel genoeg aan de 36 mm die de andere bieden? De S9500 heeft bijvoorbeeld 28 mm als groothoek. Ik ben geen S9500 (S9000 bij Dpreview) priester ofzo (heb zelf een D50). Maar misschien moet je je eisen wat specifieker maken dan alleen de geheugen kaart en schermgrootte. :)

quote:
littlejoannes schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 21:38:
En waarom zou je IS willen hebben? Neem je bv veel foto's met langere sluitertijden van stilstaande objecten?
Qua kosten: S9500 heeft ook CF. En zoveel valt hij toch niet duurder uit vergeleken met bv de S3? Voordeel is dat hij je CF slikt scheelt weer in de kosten. Start snel op (nog steeds lang vergeleken met een dSLR :)) maar toch. En met instellen je je hart ophalen.

Ik zou niet te veel blind staren op de Dpreview reviews, het gaat erom of ze de plaatjes kunnen maken die je graag maakt. Heb je wel genoeg aan de 36 mm die de andere bieden? De S9500 heeft bijvoorbeeld 28 mm als groothoek. Ik ben geen S9500 (S9000 bij Dpreview) priester ofzo (heb zelf een D50). Maar misschien moet je je eisen wat specifieker maken dan alleen de geheugen kaart en schermgrootte. :)

Nou vooral omdat ik veel lees van mensen die het nogal een uitkomst vinden dat zon functie net het verschil kan maken tussen scherp en net niet scherp. Ik heb nu een relatief simpele point and shoot camera waar je natuurlijk geen eerlijke vergelijking mee kan maken. Maar ik heb nog al eens dat ze net niet scherp zijn en daar baal ik dan van vandaar dat ik die optie ertussen had staan. Probleem is ik dat het misschien allemaal wel meevalt en ik best zonder zou kunnen, maar als ik dan erachter kom dat t wel heel erg handig is ik zou balen dat ik niet een met IS genomen zou hebben, kwa prijs kan dat voor de s9500 makkelijk.

Schermgrootte van de lcd is omdat ik eigelijk altijd daarop kijk en lijkt t mij handiger als deze niet al te klein is, maar niet iets waar ik hem enkel op af zou wijzen.

Cf kaarten heb ik nu ook dus dat zou handig zijn, ik had dat niet gelezen.

Kwa lenzen ben ik een leek, mn eisen wat dat betreft zijn min zon 5 mp en zon 10x zoomen. Als ik het goed begrijp krijg ik met 28mm meer op de foto dan 36? Dat is iets wat bij alle camera's wel in orde is, deze heeft zelfs 9 mp das voor mij dus meer dan zat.

Maar ik neem m gewoon mee en ga ze binnenkort ff bekijken om ff aan te voelen en wat mee te spelen.

Reg. datum: 23 september 2001

Binnen een paar weken komt Panasonic met een nieuwe reeks op de bestaande compact camera's.
http://www.dpreview.com/news/0607/06071903panasonicfx50.asp
fx50, fx07 met beide een 7.2mp ccd, een lx2 met 10mp ccd.
Beetje zonde om je op een "oud" model te staren, helaas nog niets bekend over de ruis bij hoge ISO-waarden

@ Boston, MA

quote:
jpvk007 schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 23:33:
Binnen een paar weken komt Panasonic met een nieuwe reeks op de bestaande compact camera's.
http://www.dpreview.com/news/0607/06071903panasonicfx50.asp
fx50, fx07 met beide een 7.2mp ccd, een lx2 met 10mp ccd.
Beetje zonde om je op een "oud" model te staren, helaas nog niets bekend over de ruis bij hoge ISO-waarden
Dat zijn ander soort camera's dat soort modellen zoek ik niet. De FZ20 mag dan wel al dik 1,5 jaar oud zijn maar voldoet gewoon aan mijn eisen, en de opvolger fz30 wordt eind dit jaar opgevolgd door de fz50 maar op dat soort dingen kan je altijd blijven wachten dat er iets beters uitkomt wat vaaknog marginaal beter is ook.

Reg. datum: 28 september 2004

Jullie hebben mij 1jaar geleden goed geholpen om een geschikte cammera te vinden voor mij! Daarvoor nog steeds bedankt!

Nu wordt m'n vader bijna 50 en wil graag een digitale cammera. Deze cammera wordt vooral gebruikt op vakantie, feestje's.. etc
Ik wil hem dus een leuk maar niet te duur dingetje geven. Het moet een van goede kwaliteit zijn. Verder heeft hij helaas weinig dingen waar het aan moet voldoen, dus hebben we een ruime keus. Het liefste wel een "SD" kaartje.

Weten jullie iets leuks voor hem?
-makenlijk bedienbaar
-vooral bedoelt voor
-*Vakantie
-*Iets vast te legen
-wel van goede kwaliteit.

Alvast bedankt.

a.k.a. Martijn

Ik zou denken aan de A530 ofzo, of een 2e hands A520 ....van canon dus he. Menu structuur van canon is over de hele compacte serie gelijk, dus makkelijk te bedienen en herkennen.

Kosten:
A530 zo'n 170 euro
A520 2e hands iets van 120 euro ofzo?

Ik heb de A520 gehad, kleuren warmte vond ik een voordeel, samen met fijne (ook handmatige) instellings mogelijkheden.

Zijn mooi compact, maar maken mooie foto's.
Volgens mij zitten we hier in het 250-500 euro topic, dus dan komen de Poweshots A620 of A700 meer in de richting.

to the batmobile,let's go

Mijn sony U-30 camera is ermee uitgescheden. Ik ben dus op zoek naar een ultracompacte camera welke ik vooral ga gebruiken tijdens het stappen. Ik vond de verhoudingen van de u30 eigenlijk wel een ideaal zakformaat, maar volgens mij is er geen opvolger van.

Ik wil voor de camera alleen max ¤300 uitgeven en hij moet snel klaar zijn om actionshots vast te kunnen leggen. Ik zat zelf te denken aan een panasonic lumix fx01, maar die schijnt weer slecht te zijn bij weinig licht; iets wat in de kroegen vaak het geval is. Maar nogmaals, het belangrijkste is het formaat eigenlijk wel... iemand tips?

vierhoog:grafisch ontwerp | XC biker: TREK 6500 | Ik ken een huurmoordenaar en ik hoef alléén maar zijn reiskosten te betalen omdat ik het ben

a.k.a. Martijn

quote:
littlejoannes schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 13:02:
Volgens mij zitten we hier in het 250-500 euro topic, dus dan komen de Poweshots A620 of A700 meer in de richting.

dacht toen ik dat poste dat ik in tot 250 euro topic zat. Excuses.

Vreemde specs voorwaardes wanneer je wel zoveel geld wilt uitgeven.
ach ja,
PSN: remczero
Reg. datum: 04 april 2004

Ook ik ben op zoek naar een digitale camera en ik ben al redelijk lang aan het afwegen. Ik ben op zoek naar een camera waarbij ik op automatische stand mijn "snapshots" gewoon goed kan nemen, voor bijvoorbeeld vakanties en dergelijke. Een andere eis is dat er met de hand genoeg ingesteld moet kunnen worden om de camera niet te snel voorbij te groeien. Ik fotografeer graag, en ik wil dus een camera waarmee ik zelf alle vrijheid heb, maar waarmee ik ook automatisch mooie foto's kan maken voor als ik niet alle tijd heb voor handinstellingen. Voor de rest zou een groot zoombereik zeer welkom zijn omdat ik ook nog wel eens concerten en dergelijke bezoek.

Na lang afwegen blijven voor mij de Fuji Finepix S5600 en de Sony DSC-H2 over. De sony ligt eigenlijk net boven mijn budget, maar zit toch in mijn afweging door de steady shot en de megapixel hogere resolutie. Op een dergelijk bedrag wil ik natuurlijk wel iets dat compleet naar mijn zin is dus die 100 euro is eventueel wel te overwegen. Ik zag al dat beide camera's redelijk presteren wat betreft noise. (die iso 1600 tegenover 1000 doet mij niet zoveel eigenlijk. Creerd toch alleen maar ruis). Maar toch zijn er nog een paar puntjes die mij aan het twijfelen maken:

Sony DSC-H2:
-De maximum shutter van 1/1000 seconde: Is dit snel genoeg om bijvoorbeeld een rennende persoon zonder waas te fotograferen? De fuji kan namelijk foto's tot 1/2000 seconde maken. Merk je echt verschil op dergelijke sluitertijden of zal in de praktijk verschil niet te zien zijn?
-Geen Uncompressed format: Is hiermee die extra megapixel ook meteen zinloos omdat je die winst inleverd in de jpeg compressie? Of zullen de foto's van de sony toch nog beter zijn als van de fuji in raw?
-De prijs natuurlijk.

Fujifilm S5600:
- Geen Steadyshot: Op een dergelijk zoombereik is een steadyshot volgens mij redelijk handig, maar op dpreview en andere sites wordt al gezegt dat dit weinig verschil maakt als je het vergelijkt met de veel betere beeldstabilisatoren van andere fabrikanten. Is die sony steadyshot dan wel echt zo sterk? Of terwijl, is steadyshot noodzakelijk om bij 12x zoom fatsoenlijke foto's te maken zonder statief?
-Die megapixel minder, maar daarintegen wel het RAW format

Zijn er nog handmatige instellingen die ik over het hoofd zie die op de Fuji wel mogelijk zijn en op de Sony niet of andersom? Beide camera's maken goede foto's op auto stand en daarom wil ik in de handmatige stand zoveel mogelijk mogelijkheden. Het wordt een ingewikkeld verhaal, maar welke camera is voor mij het beste? (100 euro prijsverschil in gedachte gehouden).

[edit] Even fuji 5200 naar 5600 verandert. Komt door die amerikaanse reviews })

remczero wijzigde dit bericht 24-07-2006 20:48 (3%)

Reg. datum: 25 maart 2006

quote:
remczero schreef op maandag 24 juli 2006 @ 20:42:
Sony DSC-H2:
-De maximum shutter van 1/1000 seconde
Vreemd genoeg is dit inderdaad zo, maar alleen in de manual mode. In alle andere modes of standaard scenes gaat de camera tot 1/2000. Heb het net nog even getest in de S, P en A mode en de Twilight scene (het maantje). Correctie: Ik heb het te snel en onzorgvuldig getest, 1/1000 is ook de max in s-mode. In P, A, Auto en Twilight mode haal je wel de 1/2000.
quote:
Is dit snel genoeg om bijvoorbeeld een rennende persoon zonder waas te fotograferen?
Ja.
quote:
De fuji kan namelijk foto's tot 1/2000 seconde maken. Merk je echt verschil op dergelijke sluitertijden of zal in de praktijk verschil niet te zien zijn?
Voor de meeste huis, tuin en keukenshots, vakantieshots zal je het verschil niet echt merken.

nadroJ wijzigde dit bericht 24-07-2006 23:43 (13%)

Canon 30D + Grip | 17-55/2.8 IS USM | 70-200/2.8L IS USM | Speedlite 580 EX | MBP 15,4 2.2 4GB

PSN: remczero
Reg. datum: 04 april 2004

quote:
nadroJ schreef op maandag 24 juli 2006 @ 22:18:
[...]

Vreemd genoeg is dit inderdaad zo, maar alleen in de manual mode. In alle andere modes of standaard scenes gaat de camera tot 1/2000. Heb het net nog even getest in de S, P en A mode en de Twilight scene (het maantje).
Toevallig las ik het ook net in het sony h2/h5 topic. Dit is voor mij toch wat verwarrend, hoe werken die S,P en A modes dan? Daar stel je toch ook zelf je shutter in, of gaat dat ook volautomatisch? In ieder geval bedankt voor je reactie, andere mensen nog meer reacties op mijn overweging?

a.k.a. Martijn

quote:
remczero schreef op maandag 24 juli 2006 @ 20:42:
Ook ik ben op zoek naar een digitale camera en ik ben al redelijk lang aan het afwegen. Ik ben op zoek naar een camera waarbij ik op automatische stand mijn "snapshots" gewoon goed kan nemen, voor bijvoorbeeld vakanties en dergelijke. Een andere eis is dat er met de hand genoeg ingesteld moet kunnen worden om de camera niet te snel voorbij te groeien. Ik fotografeer graag, en ik wil dus een camera waarmee ik zelf alle vrijheid heb, maar waarmee ik ook automatisch mooie foto's kan maken voor als ik niet alle tijd heb voor handinstellingen. Voor de rest zou een groot zoombereik zeer welkom zijn omdat ik ook nog wel eens concerten en dergelijke bezoek.

Na lang afwegen blijven voor mij de Fuji Finepix S5600 en de Sony DSC-H2 over. De sony ligt eigenlijk net boven mijn budget, maar zit toch in mijn afweging door de steady shot en de megapixel hogere resolutie. Op een dergelijk bedrag wil ik natuurlijk wel iets dat compleet naar mijn zin is dus die 100 euro is eventueel wel te overwegen. Ik zag al dat beide camera's redelijk presteren wat betreft noise. (die iso 1600 tegenover 1000 doet mij niet zoveel eigenlijk. Creerd toch alleen maar ruis). Maar toch zijn er nog een paar puntjes die mij aan het twijfelen maken:

Sony DSC-H2:
-De maximum shutter van 1/1000 seconde: Is dit snel genoeg om bijvoorbeeld een rennende persoon zonder waas te fotograferen? De fuji kan namelijk foto's tot 1/2000 seconde maken. Merk je echt verschil op dergelijke sluitertijden of zal in de praktijk verschil niet te zien zijn?
-Geen Uncompressed format: Is hiermee die extra megapixel ook meteen zinloos omdat je die winst inleverd in de jpeg compressie? Of zullen de foto's van de sony toch nog beter zijn als van de fuji in raw?
-De prijs natuurlijk.

Fujifilm S5600:
- Geen Steadyshot: Op een dergelijk zoombereik is een steadyshot volgens mij redelijk handig, maar op dpreview en andere sites wordt al gezegt dat dit weinig verschil maakt als je het vergelijkt met de veel betere beeldstabilisatoren van andere fabrikanten. Is die sony steadyshot dan wel echt zo sterk? Of terwijl, is steadyshot noodzakelijk om bij 12x zoom fatsoenlijke foto's te maken zonder statief?
-Die megapixel minder, maar daarintegen wel het RAW format

Zijn er nog handmatige instellingen die ik over het hoofd zie die op de Fuji wel mogelijk zijn en op de Sony niet of andersom? Beide camera's maken goede foto's op auto stand en daarom wil ik in de handmatige stand zoveel mogelijk mogelijkheden. Het wordt een ingewikkeld verhaal, maar welke camera is voor mij het beste? (100 euro prijsverschil in gedachte gehouden).

[edit] Even fuji 5200 naar 5600 verandert. Komt door die amerikaanse reviews })

1/1000 in manual is niet geweldig, zeker wanneer je als experiment een lamp ofzo fotografeert wil je graag korter dan 1/1000. Dit valt te compenseren met een lage ISO, in dit geval een iso van 80 als laagste. In de praktijk voor bewegende objecten zal 1/1000 genoeg zijn. Ook wanneer ze voorbij rennen.

Heb je IS (image stabiliser, vibration reduction, elk merk zijn eigen term) nodig wanneer je zoomt? Ja en nee. Wanneer je een lichtsterke situatie hebt (buiten een hert ofzo fotograferen overdag), dan heb je het niet nodig, door de hoeveelheid licht zal je sluitertijd dusdanig kort kunnen zijn dat het niet nodig is. De stabiliser helpt juist wanneer je in een situatie wat minder licht hebt, dus dat je sluitertijd niet al te kort kan (bij behoud van acceptabele iso waardes). De sony stabiliser zal ongeveer 2 stops aan licht schelen die nodig is om scherpe foto's te maken. Een stop is een verdubbeling van licht op je sensor. Dit kan doormiddel van ISO omhoog, diafragma verder open of langere sluitertijd. Kortom, voor buiten foto's zal stabiliser niet altijd nodig zijn, maar heb je het, dan zal je het ook fijn vinden.

Raw: Wanneer je in Raw schiet voorkom je dat je camera allerlei bewerkingen uitvoert en een jpeg compressie toelaat. Op je computer kan je dan zelf makkelijk een stop of zelfs 2 stops de belichting opschroeven, wat stabiliser weer iets minder noodzakelijk maakt. Verder is het aan te raden om de mogelijkheid te hebben om in raw te schieten, zeker wanneer je fotograferen wilt leren.

Kortom, ik raad de S5600 tussen deze 2 aan, MAAR:

Ik zou hem niet kopen denk ik. Mocht 2e hands een optie zijn, zou ik gaan voor de S9500. Deze camera gaat beter om met ruis en heeft zeker meer leermogelijkheden, maar daarnaast ook een goeie autofunctie. De S9500 heeft vind ik een stuk betere ergonomie. Probeer eens op marktplaats te kijken naar een S9500 (ook van fuji dus he).

Hoop je iets geholpen te hebben
wwwhisky

quote:
remczero schreef op maandag 24 juli 2006 @ 22:24:
[...]

Toevallig las ik het ook net in het sony h2/h5 topic. Dit is voor mij toch wat verwarrend, hoe werken die S,P en A modes dan? Daar stel je toch ook zelf je shutter in, of gaat dat ook volautomatisch? In ieder geval bedankt voor je reactie, andere mensen nog meer reacties op mijn overweging?
Ik heb de S5600 nu een paar dagen en ik moet zeggen dat ik het een hele fijne camera vind, hij voldoet ook prima aan jouw eisen. Ik denk zelf niet dat de sony dat extra geld waard is, en ik zou (en heb) een S5600 nemen (/genomen).

Verander mijn avatar: http://wwwhizz.nl/avatar.php
Canon 400d | Sigma 17-70 f/2.8-4.5 | Sigma 70-300 f/4-5.6 | Canon 50mm f/1.8 | Canon 430EX
wwwhizz.nl|rakebackers.net

Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 81 82 83 84 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: