Gathering of Tweakers

Quicksearch
Oldie, ik zou zeker voor de FX01 gaan, met name vanwege de beeld-stabilisatie. Bij dit soort ultra-compact's geeft dat veel gemakkelijker scherpe plaatjes en - voor zo'n klein ding - prachtige, stabiele en ook nog breed-beeld filmpjes!
En je zegt 't zelf: bovendien 28 ipv 35 mm...

En de ruis? Dat hebben die kleintjes allemaal wel wat bij hogere ISO's. Zou je 't gaan zien op de foto's waarvoor je de camera gebruikt? Ik schat in nauwelijks of zelfs helemaal niet.
En dan heb je altijd nog mogelijkheden ruis achteraf weg te (be)werken.

"Toevallig" zelf gister de FX01 aangeschaft (en dat als 'n echt trouw 'Canon-fan'), en tot diep in de nacht me gefascineerd zitten te verbazen over de prestaties, en wat er allemaal mogelijk is met dit kleine juweel.

Are you local?
Reg. datum: 09 februari 2003

quote:
grand wazoo schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 21:11:
Oldie, ik zou zeker voor de FX01 gaan, met name vanwege de beeld-stabilisatie. Bij dit soort ultra-compact's geeft dat veel gemakkelijker scherpe plaatjes en - voor zo'n klein ding - prachtige, stabiele en ook nog breed-beeld filmpjes!
En je zegt 't zelf: bovendien 28 ipv 35 mm...

En de ruis? Dat hebben die kleintjes allemaal wel wat bij hogere ISO's. Zou je 't gaan zien op de foto's waarvoor je de camera gebruikt? Ik schat in nauwelijks of zelfs helemaal niet.
En dan heb je altijd nog mogelijkheden ruis achteraf weg te (be)werken.

"Toevallig" zelf gister de FX01 aangeschaft (en dat als 'n echt trouw 'Canon-fan'), en tot diep in de nacht me gefascineerd zitten te verbazen over de prestaties, en wat er allemaal mogelijk is met dit kleine juweel.
Ik denk dat ik er wel uit ben, Grand Wazoo. Kunnen de menu's ook in het nederlands weergegeven worden?

Geen nederlands menu.
(mijn exemplaar gekocht bij 'digital street' voor 318,-; geen officieel ned product, ook met engelse handleiding; ned handleiding kun je downloaden via hun site)

Dit hele topic weer eens doorgelezen, en ook mijn wensen lijken verdacht veel op de vorige posters. :P Ik zoek naast mijn huidige camera een compacte camera, moet prima mee te nemen zijn in m'n broekzak. Daarnaast moet hij snel kunnen opstarten, en toch redelijke foto's binnen kunnen maken. verdere wensen heb ik niet echt.

Na het een en ander te hebben gelezen lijkt Sony het op compact zijn en en zeker op opstartsnelheid te winnen, maar ik lees op veel dat foto's die binnenshuis gemaakt worden met de Sony niet echt super zijn. De DSC P200 trekt mijn aandacht omdat ik de P-series altijd al erg compact vond, maar het lijkt erop dat Sony niet verder gaat met de P-serie. Daarnaast wordt ie tegen een best goede prijs (¤200) aangeboden als je naar de prijzen kijkt.

Met andere woorden: welke andere camera anders dan Sony is in mijn geval aan te raden, hij moet in ieder geval niet groter zijn dan de P200. :)

Na lang dubben voor de Sony DSC-W30 gegaan, 199 op bol.com en maar 1.95 verzendkosten _/-\o_
Ook gelijk maar even op ebay een 1GB memorystick pro duo high speed op de kop getikt voor 30 eurie inc verzend :9
Watvoor tasjes hebben jullie er eigenlijk bij? Ze zijn allemaal vaak zo groot (intern, 3-4 cm) terwijl die camera maar 23mm dik is. Ik neem tenminste aan dat het het beste is hem er strak in te hebben zitten? Daarom zat ik zelf te denken aan de Lowepro Rezo 15 bij de Dixons.

Antec SLK3000B | Seasonic S12-430, 430W | Asus A8N-E | AMD64 X2 3800+ @ 2400mhz | Sapphire X850 XT | G.SKill 2GBZX | 2x Hitachi T7K250 raid0 | Creative Audigy 2 | NEC ND-3520 | Dell 2001FP

Reg. datum: 15 februari 2000

quote:
Striker2k2 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 22:07:
Na lang dubben voor de Sony DSC-W30 gegaan, 199 op bol.com en maar 1.95 verzendkosten _/-\o_
Ook gelijk maar even op ebay een 1GB memorystick pro duo high speed op de kop getikt voor 30 eurieo inc verzend :9

Niet :9 maar 8)7. Die goedkope 1 en 2GB Sony memorysticks waar ze je om Ebay mee doodgooien zijn allemaal Chinese namaak. Gaan snel kapot en zijn soms te dik waardoor ze in de camera blijven steken. Ik zou voor de zekerheid toch maar een Sandisk pro duo aanschaffen via de pricewatch. Deze zijn goedkoper en sneller dan de Sony pro duo high speed.

Vervelend is het wel, op het oog is de namaak qua verpakking en uiterlijk vrijwel niet te onderscheiden van de originele Sony sticks.

“Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.”
PSN ID: Atomsk73

Reg. datum: 21 april 2004

Ik heb een tijd zitten denken over de aanschaf van een digitale camera, maar vond de prijs ervan tot nu toe nog wat te hoog. Inmiddels heb ik gemerkt dat het toch best leuk is om een camera mee te hebben op bijvoorbeeld vakantie.
Ik heb zelf natuurlijk uitgebreid gezocht op Tweakers, wat op dit moment een beetje de gangbare camera's zijn. Ook heb ik - zoals de faq voorschrijft - voor ik deze post heb geschreven een blik geworpen op dpreview.com.
Ik zit te twijfelen tussen de Panasonic DMC-LZ5 Lumix en de Cannon Powershot A700. Beide camera's hebben 6x optische zoom en 6 megapixels, het belangrijkste verschil wat ik van de 'compare side-by-side' is dat de Lumix gebruik maakt van 'image stabilization'.
Ik ga de camera gebruiken voor het maken van foto's in mijn vrije tijd, niets bijzonders of professioneels eigenlijk. Ik verwacht van een camera dat hij snel is, simpel te bedienen en mooie foto's maakt.
Op dpreview.com stond helaas nog geen 'in-depth' review, dus ik hoopte eigenlijk dat iemand op Tweakers mij misschien kon vertellen welke van de twee de betere is? - de A700 of de Lumix DMC-LZ5?

wild mutant space hamsters

Luiaard
Reg. datum: 19 februari 2001

Aangezien ik over een maandje op vakantie ga en dat me wel een goede reden leek om m'n oude (semi-overleden) digicam te vervangen ben ik eens aan het vergelijken gegaan.
Ik zoek een camera van <350 euro die niet te compact hoeft te zijn. Verder wil ik wel mogelijkheden hebben om dingen zelf in te stellen om eens wat verder te gaan dan alleen snapshots nemen.
De volgende camera's trekken mij het meest aan maar ik heb moeite om de knoop door te hakken:

Canon S2 IS (S3 is te duur)
Grootste vooreel: veel functies/knoppen
Grootste nadeel: geen Raw/tiff, CA, en lelijk :P

Panasonic FZ7
Grootste voordeel: snelle focus
Grootste nadeel: Li-ion batterij, niet makkelijk op te laden op vakantie

FujiFilm S5600
Grootste voordeel: Goedkoop
Grootste nadeel: Dure en incompatible xD cards en geen IS

Ik neig vooral naar de laatste, zelfs met de duurdere xD cards ben ik nog goedkoper uit en uit de sample images die ik heb gezien blijken hogere ISO waardes redelijk te werken met de superCCD wat als compensatie voor het gebrek aan IS zou kunnen gelden.
Is er nog een camera die ik over het hoofd zie of mis ik belangrijke nadelen/voordelen van de camera's?
C8H10N4O2 powered

quote:
primusz schreef op maandag 05 juni 2006 @ 00:26:

Ik zoek een camera van <350 euro die niet te compact hoeft te zijn. Verder wil ik wel mogelijkheden hebben om dingen zelf in te stellen om eens wat verder te gaan dan alleen snapshots nemen.
De volgende camera's trekken mij het meest aan maar ik heb moeite om de knoop door te hakken:

Canon S2 IS (S3 is te duur)
Grootste vooreel: veel functies/knoppen
Grootste nadeel: geen Raw/tiff, CA, en lelijk :P

Panasonic FZ7
Grootste voordeel: snelle focus
Grootste nadeel: Li-ion batterij, niet makkelijk op te laden op vakantie

FujiFilm S5600
Grootste voordeel: Goedkoop
Grootste nadeel: Dure en incompatible xD cards en geen IS

Ik neig vooral naar de laatste, zelfs met de duurdere xD cards ben ik nog goedkoper uit en uit de sample images die ik heb gezien blijken hogere ISO waardes redelijk te werken met de superCCD wat als compensatie voor het gebrek aan IS zou kunnen gelden.
Is er nog een camera die ik over het hoofd zie of mis ik belangrijke nadelen/voordelen van de camera's?

Je kan ook een iets oudere camera kopen, die zijn minder duur op het moment, bv de canon s2 is nu in de uitverkoop.

Ik zit zelf ook met een vergelijkbare vraag, topic superzooms en een overzichtje van camera's die ik interessant vind : overzichtje van interessante camera's

Je kan ook nog kijken naar een sony h1 / h2. En een voordeel van de Fz-7 is dat de accu wordt bijgeleverd, je hoeft er zelf geen geld meer aan uit te geven. Ik ga zelf daarom ook voor de Fz-7. ;)

Gadgets FTW!

Luiaard

Ik had de S2 er ook tussen staan ;)
De sony H1/H2 vind ik eigenlijk te duur worden dus die had ik er niet tussen gezet.
Ondertussen heb ik nog meer reviews e.d. gelezen en heb gekozen voor de Fuji 5600, voor 284 euro met 512 MB high speed xD kaartje bij henk booms besteld.

Dat er een accu bij de FZ-7 zit vind ik juist een nadeel, je kan niet makkelijk je batterijen verwisselen als je geen oplaadpunt in de buurt hebt (vakantie enzo..)
Bij deze een belangrijke waarschuwing. Ga niet teveel proberen uit te zoeken via internet, dan wordt de totaal prijs alleen maar duurder....
Op 25 mei zei ik onderstaande quote nog. Vandaag is mijn camera aangekomen via de post.
Een Nikon D50 + kitlens en Sigma 70-300 apo macro. Samen met wat basis accesoires ben ik 1000 euro kwijt......
Anyway...de S9500 heb ik ook 2 dagen in huis gehad, maar die gaf wel een hele andere feel zeg!....
viewfinder die door je lens zelf kijkt is ook wel heerlijk moet ik zeggen, maar kost ook een stuk meer....succes allemaal met jullie keuze
quote:
nomad85 schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 12:48:
[...]

Je zit precies in mijn straatje want ik heb de laatste paar week uitgezocht waarom ik de S9500 wil van fuji (concurrent van de S3). Ik twijfelde tussen:
Sony DSC-H5
Panasonic FZ-30
Canon S3
Fuji S9500

De FZ-30 heeft echt teveel ruis, de S3 hield duidelijk minder lekker slr-achtig vast en heeft geen handmatige focus ring/ mechanische zoom. De sony H5 houdt ook niet lekker vast en heeft ook geen handmatige focus en zoom ring. Verder is de S9500 erg goed in hogere iso waardes.
Nadeel wel van de S9500 is dat hij geen IS heeft, maar daar moet je even aan wennen en dan gaat het prima. Voor mij is de S9500 het meest handmatig in te stellen en te bedienen, waardoor ik er zoveel mogelijk mee kan. Er zijn natuurlijk nog tàl van andere argumenten, maar kijk even op deze link en je ziet de meeste verschillen wel.

de camera's die ik hier noem zijn wel groter dan wat jij in je hoofd had, dus als grootte belangrijk is (en dus liefst klein/compact), dan moet je een keuze maken en kom je niet bij mijn selectie uit

Nomad wijzigde dit bericht 06-06-2006 17:14 (62%)

quote:
primusz schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 11:28:
Dat er een accu bij de FZ-7 zit vind ik juist een nadeel, je kan niet makkelijk je batterijen verwisselen als je geen oplaadpunt in de buurt hebt (vakantie enzo..)
Voor mij persoonlijk geen penlite batterijen weer, heb gewoon standaard een extra accupack bij mij als ik op pad ga. Ben wel benieuwd hoe lang je 5600 op vier batterijen doet. :)

Luiaard

En als je een week of 3 op vakantie gaat zonder 220 in de buurt? Een lader voor in de auto is vast wel te koop, maar daar betaal je waarschijnlijk belachelijk veel voor.
Wat ik heb gelezen is dat de S5600 het vrij lang uithoudt met 4 AA'tjes, een reserve setje kost lang niet zoveel als een reserve li-ion accu en een batterijlader voor in de auto heb ik al :)
Aangezien ik op dit moment een 2 megapixel camera heb met geen optische zoom leek het me ook maar eens tijd om een nieuwe digitale camera te kopen. Teminste, ik spreek ook voor mijn ouders.

M'n ouders hebben een bedrijfje waarvoor er nogal wat foto's gemaakt worden van voornamelijk planten. De macro functie is dan ook een noodzakelijke functie.

Aan de ene kant is een superzoom camera erg aantrekkelijk, maar deze heeft ook wel als nadeel dat hij forser is dan een (en nu gooi ik alles op één hoop) consumentencamera.
Na wat zoeken kwam de Canon Powershot S2 IS wel goed naar voren. Ik heb de camera vanmiddag gezien, en de zoom functie is echt prachtig. Een nadeel t.o.v. een compacte camera als de Powershot A610/620 of de A700 is uiteraard de draagbaarheid. Ook het scherm met z'n 1,8 inch ziet er minder uit dan de 2,5 inch versie van de A700 (draaibaarheid van het scherm is dan weer wel een mooie functie). Nu zit ik dus met een dilemma, de betere zoom van de S2 of de draagbaarheid van de A700.
Welke camera raden jullie aan voor het nemen van foto's van diverse planten in de macro stand, maar ook voor op vakantie?

Als ik camera's over het hoofd gezien heb zou ik het ook graag te weten komen, het budget is rond de 500 euro, iets erboven is in principe geen probleem.
Alvast bedankt voor de reactie(s) :)

Psn ID: deHaan Motorstorm, R: FoM, Uncharted, CoD 4, Assasins Creed, Ratchet & Clanck: ToD, GT5:P, GTA IV, MGS: 4

Ben ook op zoek naar een camera als vervanger voor mijn oude Sony P70. Aangezien ik afgelopen tijd wat heb lopen spelen met de D70s van mijn vader ben ik er achtergekomen dat handmatig instellen leuk kan zijn.

Mijn oog viel eerst op de Canon Ixus 65 (eigenlijk vanwege het grote scherm), maar als je de reviews zo leest vallen er nergens echt grote pluspunten te vinden.

Aangezien ik maximaal 350e aan de camera wil besteden, heb ik het volgende lijstje samengesteld:

- Canon Ixus 65 (valt bijna zeker af)
- Panasonic LX01 (mooie compacte camera, leuke lens, alleen jammer van de verhalen rondom de ruis)
- Pansonic TZ1 (nagenoeg gelijk aan LX01, alleen minder compact, 10x optic. zoom)

En eventueel als laatste de Canon S80 maar met zijn prijs van 415 vind ik deze net wat te duur. Hebben jullie nog leuke suggesties?

Mijn eisen:

- Groot scherm, liefst hoge reso
- Megapixel min 5 voor A4-afdruk
- Camera zal veel gebruikt worden op feesten, dus een snelle flitser is dan wel zo handig
- Een lekkere accu dus ook :) ^

Jules

Het valt mij op dat bijna niemand het heeft over de Sony T30, dit is toch wel een cam met een hoop fijne features en waarvan de kwaliteit ook zeer goed is. Ik heb deze cam nu 1 dag en ben nog aan en moet nog eens goed kijken hoe ik alles het beste kan instellen per situatie. Desondanks heb ik al een zeer goed beeld over wat ik van deze cam vind:

Voordelen:
Lange batterijduur.
Mooi helder 3" schermpje (iets van 580 bij 390 vermoed ik.. 230k...)
Behoorlijk rap met bediening en foto mogelijkheden.
Veel features en instelmogelijkheden voor een compact.
Beeld stabilisatie

Nadelen:
Bediening is een beetje priegel klein, ook zit je snel met je vinger voor de lens. Dankzij de 3" is hij een beetje lastig beet te pakken daardoor, maar dat went wel.
Heeft geen RAW, had ik wel graag gezien. As ze toch alles erop en eraan doen, maak het dan ook maar eens af met deze optie :)
Niet zo gestoken scherp als een goede cam met een grotere lens. Acht dit geldt voor alle compacts :)

De T30 zit in het 400-500 prijssegment. Voor zo circa 420e is hij goed te vinden.

Reviews:
http://dpinterface.com/reviews/sony-cybershot-t30/index.html
http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_t30-review/
http://www.416-1100.com/gallery/1444312
quote:
Holleboomer schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 15:54:
- Panasonic LX01 (mooie compacte camera, leuke lens, alleen jammer van de verhalen rondom de ruis)
Heb een aantal foto's met de FX01 geschoten, maar naar mijn mening zijn die verhalen een beetje te overtrokken. Het valt best mee.

quote:
Ben ook op zoek naar een camera als vervanger voor mijn oude Sony P70. Aangezien ik afgelopen tijd wat heb lopen spelen met de D70s van mijn vader ben ik er achtergekomen dat handmatig instellen leuk kan zijn.

Mijn oog viel eerst op de Canon Ixus 65 (eigenlijk vanwege het grote scherm), maar als je de reviews zo leest vallen er nergens echt grote pluspunten te vinden.

Aangezien ik maximaal 350e aan de camera wil besteden, heb ik het volgende lijstje samengesteld:

- Pansonic TZ1 (nagenoeg gelijk aan LX01, alleen minder compact, 10x optic. zoom)

En eventueel als laatste de Canon S80 maar met zijn prijs van 415 vind ik deze net wat te duur. Hebben jullie nog leuke suggesties?

Mijn eisen:

- Camera zal veel gebruikt worden op feesten, dus een snelle flitser is dan wel zo handig
Iemand nog suggesties?

Jules

Holleboomer, diverse camera's zijn dan wellicht wat. Misschien is het leuk om ook naar de Fuji FinePix F30 te kijken, kost net wat minder dan ¤350.

quote:

Mijn eisen:

Ik heb zelf de Casio Exilim Z850 gekocht. Omdat het gros van de camera's een "redelijke" fotokwaliteit biedt, heb ik ook gekeken naar een aantal andere features die ik belangrijk vind:
- Filmpjes compressie (mpeg4)
- Sterke flits
- Gewicht
De Z850 voldoet hier voor mij aan.

Als ik kijk naar je eisen, dan heeft ie i.i.g. een groot scherm (2,5"). 8 MP is genoeg voor A4.
Daarnaast biedt een leuke modus: een burst-mode waarbij de flitser ook 3x af gaat!
Ik heb 'm nu een kleine week in bezit en andere leuke features zijn dat je redelijk wat fotobewerking kan doen op de camera zelf (aanpassen wit-balans, resizen, trimmen) en ook video-bewerking (filmpjes korter maken).
De ruisonderdrukking is zeker niet zo goed als de Fuji F10/11/30. Als je voor fotokwaliteit gaat, is dat zonder meer de beste camera. Deze presteert zelfs op ISO800 nog best goed! De Z850 gaat normaal gesproken tot ISO400 (waarbij er al vrij veel ruis is), maar kan ook nog eens tot 1600 (waarbij de kwaliteit absoluut niet goed te noemen is).

Wellicht dat je deze camera (of de voorloper, de Z750 met betere videokwaliteit maar een veel zwakkere flits) ook kan onderzoeken....

Op dit moment heb ik een canon ixus 430.
Moet zeggen dat wat betreft de kleuren en hoe de fotos er over het algemeen uitzien, meer dan tevreden ben. Echter de 3x zoom ben ik zat, wil meer zoom.

Nu ben ik dus op zoek naar een camera met de volgende vereisden:
- 10x of meer zoom.
- goede macro functie.
- de camera mag best veel instel functies hebben omdat ik het leuk vind om daar mee te spelen maar het moet ook een goede automatische functie hebben.
- 200 iso moet nog goed genoeg zijn wat betreft ruis voor het afdrukken van foto´s liefste ook nog goede kwalieit op 400 iso (maar denk dat dat met dit budget iets teveel gevraagd is)
- Liefste ook nog de mogelijkheid om handmatig scherp te stellen.
- Moet geen bakbeest van een camera zijn, maar hoeft ook niet een mega compacte camera te zijn.

Camera´s waar ik zelf al naar gekeken heb:
- Fuji finepix S5600
- Canon S3
- Panasonic FZ7
- Sony H5

Zijn er nog andere suggesties? Of welke zouden jullie kiezen uit de bovenste 4 en waarom?

If you do something, do it good.

quote:
DjWannaB2002 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 20:31:
Moet zeggen dat wat betreft de kleuren en hoe de fotos er over het algemeen uitzien, meer dan tevreden ben. Echter de 3x zoom ben ik zat, wil meer zoom.

- 10x of meer zoom.
- goede macro functie.
- de camera mag best veel instel functies hebben omdat ik het leuk vind om daar mee te spelen maar het moet ook een goede automatische functie hebben.
- 200 iso moet nog goed genoeg zijn wat betreft ruis voor het afdrukken van foto´s liefste ook nog goede kwalieit op 400 iso (maar denk dat dat met dit budget iets teveel gevraagd is)
- Moet geen bakbeest van een camera zijn, maar hoeft ook niet een mega compacte camera te zijn.

- Fuji finepix S5600
- Canon S3
- Panasonic FZ7
- Sony H5

Zijn er nog andere suggesties? Of welke zouden jullie kiezen uit de bovenste 4 en waarom?

Dit zijn ook toevallig 3 camera's die ik ook op het oog heb op de sony na die heb ik niet bekeken.

Daarom zou ik ook graag een beetje willen geholpen worden.

Wat ik graag wil is leuke foto's kunnen maken met macro's etc omdat ik vooral een beginner ben weet ik niet wat een goede camera is.

Ik hhop dus dat er iemand is die zou kunnen helpen.

quote:
DjWannaB2002 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 20:31:

- 10x of meer zoom.
- goede macro functie.

- Fuji finepix S5600
- Canon S3
- Panasonic FZ7
- Sony H5

Zelf heb ik de S5600 gekozen omdat de FZ7 slecht te vinden is en nog een stukje duurder. Tot nu toe geen spijt van maar lees ook eens het S5600 topic door voor voorbeelden, pro en contra's.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

quote:
IorGie schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 23:58:
[...]

Zelf heb ik de S5600 gekozen omdat de FZ7 slecht te vinden is en nog een stukje duurder. Tot nu toe geen spijt van maar lees ook eens het S5600 topic door voor voorbeelden, pro en contra's.
Tja wat betreft ruis verhoudingen is de S5600 een hele goede (heb het S5600 topic al doorgenomen :) ) Alleen zie je bij de S5600 vaak in reviews dat er gesproken wordt over die paarse randen bij grote contrast verschillen. Wel is hij stukje groter dan bijv de S3 van Canon.

If you do something, do it good.

is bij de s5600 het geen erg groot gemist dat er geen image stabilizator op zit ?

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws