Hallo iedereen, hier issie dan
Ik heb nu 1 maand mijn ahtec laptop, en ik ben er echt heel tevreden over.
De reden voor mij om een 10.6" te nemen was, omdat ik een normale laptop gewoon niet meeneem, en ik wilde toch wat dingen doen onderweg. Nu ik hem heb, zou ik niet meer zonder kunnen. Er zitten een paar kleine nadelen aan, maar de prijs is erg goed.
De Ahtec is inprincipe dezelfde machine als de Averatec te koop bij dynabyte.
Specs (van de site gecopieerd
www.ahtec.net)
Notebook Ahtec Style F10 Centrino Series
10.6" WXGA (1280x768) WideScreen / AhtecGlare Screen ref1219
Intel® Pentium® M 733 1.1GHz ULV (Ultra Low Voltage)
512MB DDR 333Mhz (2x256MB)
60.0GB (4200rpm)
DVD brander DVD±R/RW Dual (Inclusief)
Intel® PRO 802.11BG Wireless (Inclusief)
Card reader 4 in 1 (Inclusief)
Laptoptas AHTEC voor 12 inch notebook [gratis] ref1122
2 Jaar Garantie in onderdelen en arbeidsloon
Aflevering met verzekering in heel Nederland
Ik heb de laptop zelf opgehaald in barendrecht. De man van ahtec heeft een uur op ons gewacht (file...) dus dat vond ik erg aardig.
Mijn configuratie:
Ik heb 1GB (2x512) (+60 euro) en 60GB 7200rpm(+60euro) genomen, en voor 150 extra de 1.2GHz
De extra 100Mhz extra was een beetje uit onzekerheid dat het niet lekker zou performen (Ik doe er voornamelijk J2EE programmeerwerk op). Hiermee kwam mijn config 1500 euro incl btw.
Je kan er trouwens 2GB in laten stoppen en tot 120GB
Zo'n beetje alles zit in de computer, zelfs een DVD burner! Iets wat je niet eens in elke 12" zal vinden.
Het toetsenbord is een beetje klein, maar ik vind het nog wel goed werken (ik ben zelf 1.92m, met grote handen)
Ik heb geen benchmarks gedaan, want dat interesseert me niet. Ik wil dat een laptop aankan wat ik wil. Als iemand ECHT benchmarks wil, zal ik het wel draaien. Voor spellen zal je deze laptop waarschijnlijk niet moeten gebruiken (niet getest overigens) Als iemand foto's wil, wil ik ze ook wel maken..
De laptop voelt stevig aan. De klep heeft geen sluiting zoals bij de meeste laptops, maar onder een hoek van rond de 10 / 20 graden, wordt hij dicht gedrukt.
De batterij gaat iets meer dan 4 uur mee bij normaal werk / mp3 / filmpjes kijken.
Nadelen:
Natuurlijk zijn er een aantal nadelen

- Er zit geen bluetooth ingebouwd, ik moet nog navragen of dat er bij gezet kan worden.
- Er zit geen ingebouwde microfoon in.
- Het scherm is ongeveer 140dpi. Ik heb mijn fonts op 120% gezet, en alles ziet er leesbaar en strak uit, maar sommige sites gebruiken voor fonts pixels ipv pt (tweakers.net bijvoorbeel) en dan zit je echt even op het scherm met je ogen. Dit is natuurlijk niet de fout van de laptop, maar je hebt er wel mee te maken.
- Ik ben zelf niet zo'n mousepad gebruiker (ik hou meer van die knobbeltjes). Ik had het ook handiger gevonden als het scrollwheel niet geintergreerd was op de mousepad, maar gewoon een echt wieltje (asus laptops bijv). De software van de muis is ook niet helemaal lekker vind ik. Als je scrollt gaat de muis naar je scrollbalk. Toen ik het niet had geinstalleerd werkte het trouwens wel normaal, maar ik wilde ook horizontaal kunnen scrollen
. Ik had eigenlijk ook niet moeten afstappen van mijn motto "geen mousedrivers installeren, zelfs niet van logitech" 
- De bovenkant is heel donker blauw. Ik had het mooier gevonden als hij wit zwart of zilver was.
Conclusie:
Iedereen die een kleine laptop zoekt zou even moeten kijken naar de ahtec (of averatec als je bij dynabyte wil kopen, maar dan kost het wel meer).
Deze ULV laptops zijn minder snel dan de meeste 12" normale centrinos (1.6Ghz?), en kosten wel meer. Maar je hebt dan wel een slag kleiner, en er zit bij deze in een DVD burner ingebouwd. De acer 12" laptops hebben dat in elk geval niet.
Niet iedereen vind het de paar honderd euro extra waard om kleiner te gaan, maar dit is naar mijn weten de voordeligste / compleetste koop voor < 12"