Ik ben al tijden bezig met een review MCE/HTPC en zal het deel wat ik heb eens posten:
XP Media Center
Hardware benodigdheden:
Processors
- Snelheid
Microsoft geeft als minimale vereiste aan dat er een 1300 megahertz processor gebruikt moet worden indien de TV kaart hardwarematige MPEG codering benut. Bij een softwarematige codering is dit minimaal 3000 megahertz. (Softwarematige codering is alleen toegestaan bij een enkele tuner.)
Om te kijken tot in hoeverre deze vereisten echt noodzakelijk zijn heb ik mijn processor (AMD Athlon 64 3000+ S939, 1,8GHz, 512KB) terug geklokt naar 800 megahertz, met de op mijn moederbord (Asus A8N-SLI Deluxe) laagst mogelijke multiplier (4) en “FSB” (200). Het afspelen van de zwaarste DVD die ik heb (Diana Krall – Live in Paris, DTS 5.1) ging zonder problemen. Het enige merkbare verschil is dat als je tijdens het afspelen van de DVD terug gaat naar het Media Center menu de items in het menu hinderlijk trager zijn, maar bij het pauzeren van de DVD is het menu nauwelijks trager dan op 1800 megahertz en zeker niet hinderlijk trager. Het pauzeren van DVD is eigenlijk een logische stap, waarom zou je deze door laten lopen terwijl je iets anders doet. Misschien dat een dualcore processor op 800 megahertz wel soepel het menu tijdens het afspelen van een DVD weer geeft. Aangezien mijn AMD64 op 800 megahertz slechts 0,9 volt (i.p.v. 1,4) nodig had ben ik zeer nieuwsgierig naar de prestaties van een dualcore mobile AMD64 en de impact op de geluidsproductie. Het overklokken van de processor was voor de menu snelheid (met name die van een aantal plugins) zichtbaar tot aan mijn maximale klok van 2601 (9 x 289) megahertz. Dit was zichtbaar bij een 6800GT (256MB,AGP geflashed naar ULTRA) en een 6600GT (256MB,PCX), met 1024 mb geheugen.
Bij de keuze van de processor is een P3 1000 of snellere processor waarschijnlijk voldoende.
-Modellen
Na mijn conclusie dat snelheid van de processor niet echt relevant was ging ik er vanuit dat ook het type processor niet echt uit zou maken. Dus vol goede moed nam ik een Intel Celeron D 320 (S478, 2,40GHz, 533MHz FSB, 256KB) met verder ruim voldoende overige hardware (FX5700, 1 GB geheugen) en opende Media Center. Tot mijn grote verbazing was het menu ZONDER afspelen van media maar ietsje minder traag als met de AMD op 800 megahertz MET het afspelen van een DVD. Een tweede test op een ander moederbord had hetzelfde resultaat. Desondanks dat ik op twee verschillende chipsets getest had wilde ik de chipsets en misschien software uitsluiten en nam een Intel Pentium 4 2,53GHz (S478, 512KB, 533MHz FSB). Zonder verdere wijzigingen draaide het menu direct weer snel. Een test bij een collega met een Athlon XP 2000+ was er slechts een minimale vertraging in het menu zichtbaar. Op diverse fora lees ik over problemen met DVD playback van de VIA processors, deze zou ik dus links laten liggen voor Windows XP Media Center. Als processor raad ik dan ook een P4 of een Athlon/Sempron aan. Durons stonden helaas niet tot mijn beschikking en een P3 1000 of hoger lijkt mij ook voldoende echter heb ik deze nog niet getest.
Moederborden
De keuze van het moederbord is vooral afhankelijk van de overige onderdelen. Aan de hand van de processor, videokaart, geluidskaart en tv kaart worden de opties van zelf zeer gelimiteerd. Bij een moederbord met geïntegreerde onderdelen (videokaart, geluidskaart) zou ik vooral de overeenkomstige kopjes eens aandachtig doorlezen. Tijdens een presentatie van Microsoft aan de OEM’s (pc boeren) werd er vooral op gehamerd dat Media Center kritisch is wat betreft de hardware en woordenseries als “Testen, testen en testen!” kwamen dan ook geregeld voorbij. Waarschijnlijk is het dus verstandig forums zoals gathering.tweakers.net en
www.thegreenbutton.com door te struinen alvorens een moederbord te bestellen. Komisch sidenote: De AMD upgrade kit die ons daar aangeboden werd bevatte het enige moederbord welke bij mij niet stabiel met Windows XP Media Center draaide, echter had ik alleen problemen met sata harddisks. Na een periode TV te kijken bevroor het scherm en na een tweetal minuten verscheen de melding dat de signaal snelheid niet hoog genoeg was en een reboot was de enige manier om weer TV te kunnen kijken. (Niet echt leuk tijdens het einde van een thriller). De VIA SATA controller leek het probleem te zijn (ik heb net het moederbord nog eens geprobeerd met de laatste SATA drivers en had hetzelfde probleem), ik had echter geen losse SATA controller tot mijn beschikking om dit uit te sluiten. Een swap van het moederbord naar een nForce3 was in ieder geval het einde van de problemen met SATA schijven.
Geheugen
De snelheid van het geheugen maakt voor Media Center niets uit. Verschillen tussen 512 MB en 1024 MB heb ik ook nog niet gevonden.
Behuizingen
Beeldscherm/TV/Projector/Videokaarten/TV kaart
Al deze apparaten zorgen in serie voor het beeld vandaar dat ik ze bij elkaar benoem. Ook ontkom ik er niet aan hier alvast wat softwarematige zaken te benoemen.
Allereerst een vaak voorkomende discussie: Breedbeeld of geen breedbeeld (grootbeeld). Deze discussie is eigenlijk onbegonnen werk door het ontbreken van een aantal gegevens. In principe is de discussie terug te leiden naar een viertal vragen:
Naar wat voor content wordt er gekeken?
Is het hebben van balken in het beeld een bezwaar?
Is het missen van beeldinformatie een bezwaar?
Is het niet correct weergeven van beeldinformatie een bezwaar?
Indien vraag 1 maar één formaat is, dan is de keuze van het toestel uiteraard hetzelfde formaat.
Indien de vragen 2,3 en 4 een ja als antwoord hebben en vraag 1 meerdere formaten als antwoord heeft heb je een probleem. Het is niet mogelijk zo wel 16/9 als 4/3 te bekijken zonder dat er balken verschijnen of er geprutst wordt met de beeldinformatie.
Bij de andere mogelijke antwoorden begint het al eerder benoemde onbegonnen werk omdat je een aantal gegevens niet hebt. Stel dat alleen vraag 3 en 4 een ja zijn, balken zijn dus geen bezwaar. Je zult dan moeten weten hoeveel procent van de tijd er naar 16/9 gekeken zal worden. Dit kun je echter niet weten omdat het nog steeds niet duidelijk is of en wanneer de Nederlandse televisiezenders overstappen naar breedbeeld. Wel kan ik kijken wanneer de gemiddelde oppervlakte van een breedbeeld tv groter is dan die van een grootbeeld tv. (cos(atn(3/4)) * cos(atn(3/4)) - (sin(atn(9/16))/(3/4)) * sin(atn(9/16)) + (sin(atn(9/16))/(3/4)) * sin(atn(9/16)) - cos(atn(9/16)) * sin(atn(9/16)) - cos(atn(3/4)) * cos(atn(3/4)) + (9/16) * cos(atn(3/4)) * cos(atn(3/4)))
Dit is dus pas als je meer dan 70,33% naar breedbeeld content kijkt. Bij het kijken naar 16/9 op een breedbeeld tv heb je 10,14% minder oppervlakte dan bij het kijken van 4/3 op een grootbeeld tv.Bij het kijken naar 16/9 op een een 4/3 TV van hetzelfde diagonaal heb je 15,75% minder oppervlakte, terwijl je bij het kijken naar 4/3 op een een 16/9 TV van hetzelfde diagonaal 33,23% minder oppervlakte hebt. Zodra echter alle tv kanalen zouden besluiten over te stappen naar breedbeeld heb je dus voortaan altijd 15,75% minder oppervlakte met een 4/3 TV. Persoonlijk kies ik er dan ook voor om tijdelijk minder oppervlakte bij het kijken naar TV/DVD concerten te hebben.
Over een nee op vraag 3 en/of 4 kan ik heel kort zijn, de meeste tv’s van tegenwoordig kunnen deze beide technieken toepassen, zelf een combinatie van beide. En mocht je toestel dit niet kunnen dan kan MCE/software decoder dit ook.
Om volledig te kunnen begrijpen waarom sommige beeldzaken zijn zoals ze in Media Center zijn moeten we eerst wat dieper door de werking van Media Center graven. Laten we eens beginnen met hoe tv (hier in Nederland meestal 720x576 bij 25 frames per seconde analoge kabel tv dus dat neem ik maar als voorbeeld) vanaf de binnenkomst uiteindelijk op je 16/9 beeldbuis/panel/projectiescherm terecht komt:
Stappen in de tvtuner
Op het moment dat de tvtuner op een bepaald kanaal ingestemd is gaat de encoder 25 “foto’s” per seconde maken van het beeldmateriaal en een opname van het geluidssignaal. De meeste tvkaarten doen dit raw en capturen het in de volledige resolutie. Sommige tv kaarten capturen in halve of soms zelfs kwart resolutie, wat voor een pixelachtige weergave met weinig detail kan zorgen. De combfilter van de tvtuner zorgt voor de kleurinformatie (composite colour video signaal op 4.43 megahertz) uit het zwart/wit signaal (luminance). Alle informatie die hier verloren gaat kan nooit meer hersteld worden.
Vervolgens gaat de (al dan niet raw) digitale data naar een MPEG2 encoder. Media Center gebruikt bij het kijken naar live televisie automatisch de hoogst mogelijke bitrate (9Mbit), terwijl bij een opname de bitrate(2,5Mbit – 6Mbit) welke door de gebruiker is ingesteld gebruikt wordt. De audio gaat naar een MPEG1 encoder. Bij deze encoding stappen gaat dus altijd een hoop beeldinformatie verloren, echter doordat de bron al van lage kwaliteit was is hier in de praktijk weinig van te merken, bij het geluid is zelfs geen verschil waar te nemen.
Stappen software decoder/videokaart
Alle stappen van de videokaart moeten 50 x per seconde foutloos uitgevoerd worden en een lichte videokaart is dan ook niet voldoende.
De gecomprimeerde data wordt doorgegeven aan de softwarematige decoder (hardware decoding wordt door Media Center niet ondersteunt) welke het signaal binnen 16ms moet converteren naar raw digitale 720x576 YCbCr video. Deze decoder maakt gebruik van de processor en indien ondersteunt de mpeg2 decoder van de videokaart.
Deze raw data wordt doorgegeven aan de videokaart, maar ook de conversie stap wordt dus indien ondersteund voor het overgrote deel uitgevoerd door de videokaart.
De interface van Media Center wordt gerenderd door DirectX9 en dit moet hardwarematig door de videokaart ondersteunt worden.
Videokaart stappen aanvullen tot aan display + stukje over tvout (alleen 800 x 600 en 1024 x 768, indien geen HDTV-out) + stukje over pure video
Speakers/Geluidskaarten/Versterkers
- Speakers
De keuze van de Speakers bepalen of er een extra versterker noodzakelijk is. De een vind de versterkte speakers van de televisie voldoende, de ander een actief computerluidspreker systeem. Daarnaast zijn er ook mensen (waaronder ik) die de voorkeur geven aan passieve speakers en dus ook een versterker hebben. De reden waarom ik dit aan haal is omdat dit bepaald welke geluidskaart/onboard geluidschip verstandig is.
- Geluidskaarten
Voor de mensen die de inbouwde luidsprekers van hun televisie gebruiken zal over het algemeen de keuze van de geluidschip niet zo heel erg belangrijk zijn. Echter tikken, piepjes en kraakjes zijn ook hierop erg storend. Op de meeste moederborden waar ik mee getest heb zitten Realtek ALC650, Realtek ALC850 of CMedia 87xx geluidschips.Wat mij hier aan aan opviel was de hoeveelheid storing die hoorbaar was, vooral op de analoge uitgangen, maar zelfs op de digitale uitgang. De investering van een losse geluidskaart is mijns inziens zelfs bij geïntegreerde luidsprekers van de televisie gerechtvaardigd.
Doorslaggevend bij het type geluidskaart is de aansluiting welke gebruikt gaat worden, analoog dan wel digitaal. Een kritieke stap is namelijk de omzetting van digitaal naar analoog.
De meeste reviews van geluidskaarten richten zich op zaken die bij een Windows XP Media Center pc niet van belang zijn, zoals Game Surround en CPU belasting. Het zal mijn 3000+ een zorg zijn of de geluidskaart 5 of 15% cpu belasting heeft en games spelen op de televisie lijkt me vooralsnog meer iets voor een XBOX. Tevens hebben de betere geluidskaarten altijd een wat hogere belasting door de lagere compressie.
- Analoge aansluiting
Bijna alle standaard geluidskaarten maken gebruik van AC’97/HD audio codecs. Deze codecs hebben een lagere belasting, maar ook een lagere kwaliteit. Zelfs de Soundblaster Audigy2 gebruikt AC’97 codecs op alle kanalen. (alleen het achterkanaal werkt met AC’97 + I2S) De Soundblaster Live! gebruikt op het achterkanaal alleen I2S codecs en is voor analoge stereo zelfs meer geschikt. (Als je dus de uitgang voor de achterste kanalen gebruikt.) Voor meerdere kanalen is ook deze niet geschikt. Indien je analoge uitgangen wil gaan gebruiken kun je het beste gaan voor een kaart met alleen I2S codecs en indien je budget het toelaat gebalanceerde uitgangen + stukje over dacs + voorbeelden en prijzen goede geluidskaarten.
- Digitale aansluiting
Bij het digitaal aansluiten van de geluidskaart vind er een complete bypass van de dac’s en codecs plaats, waardoor je dus een geluidskaart kan nemen met een goede digitale chips en goedkope dac’s/codecs. HD audio of nog beter Via envy chips lijken een logische keuze, de eerste zitten vooralsnog alleen geïntegreerd op een aantal pentium 4 moederborden de tweede bevind zich ook op losse geluidskaarten van onder andere Terratec, M-audio en Audiotrak. Stukje over optisch vs digitaal.
-Versterkers
Desondanks dat je bij een digitale uitgang de dac’s en de codecs buitenspel zet, zal deze conversie toch ergens plaats moeten vinden. De dac’s vormen hier dus weer een belangrijk onderdeel. Stukje over dolby e.d.
Harddisks
DVD spelers
DVD branders
Software benodigdheden:
DVD decoders (voor het bekijken van TV, DVD)
Video Codecs (voor het bekijken van Divx, Xvid etc)
DVD encoders (voor het branden van MS-DVR naar DVD)
Plugins (voor het bekijken van film databases, newsfeeds, het weer etc)
Todo list:
-Testen met een dualcore amd64 mobile (zodra leverbaar)
-Via bord testen met een pci sata controller
-P3 > 1000mhz testen
-Duron testen
-Via Epia platvorm testen
-Nog meer plugins testen
-Geluidsproducties DVD spelers/Branders testen
-Nieuwe Nvidia tvtuners testen (zodra leverbaar)
-Media Center 2005 update testen (zodra beschikbaar)
-Theoretisch verhaal tv weergave aan praktijk testen onderwerpen
-Meer geluidskaarten testen
1024 MB Corsair CAS2 (Had ik nog liggen)
DIGN HV5 (I.M.H.O. de mooiste HTPC kast en Display)
NEC 3500 (Goede brander en deze had ik nog liggen)
Leadtek 6600GT (PureVideo, HDTV out + component, toen ik m kocht was alleen de GT er)
Terratec Aureon Space (Via envy, wel slechte dac's, maar ik sluit m toch digitaal aan op versterker)
3 Zalman koeler voor chipset (ASUS fan zeer slecht) cpu en vga
Dempende matten (silentmax) voor in de Dign
2x 200 GB WD (stil)
2x Hauppauge Amity 2 (beste tvkaart nu verkrijgbaar)
Windows XP Media Center (hier heb ik weinig redenen voor, ik heb alleen nog geen redenen om het niet te gebruiken, daarnaast is alleen
deze plugin al een reden om mce te gebruiken)
Philips PixelPlus2 82cm breedbeeld (I.M.H.O. beter beeld dan <€5000 LCD's)
Denon 3805 AV versterker (prijs prestatie subliem)
Component -> Scart RGB converter
2x Tannoy 638 (dualcontric 3weg full range fronts)
2x Tannoy 636 (dualcontric 3weg full range rears)
Tannoy Eyris DCC (dualcontric center)
Rel Strata V (sub)
Wat ga ik veranderen eind van deze maand?
Amity 2's worden DVB-T kaarten (26 augustus MCE update voor o.a. digitale tv)
Alle koelers worden vervangen door waterblokken
mAtx Voeding wordt vervangen door watergekoelde ATX voeding (deze komt dus extern)
Thermaltake Rocket set
2x 200 GB WD wordt 4x 300 gb in een RAID 5 array. Ik heb 2 A8N SLI deluxe borden en dus ook 2 x 2 externa sata poorten. Ik ga 4 silent drives halen en deze in een apparte kast maken, samen met het restant van de dempende matten.
Ultieme HTPC?:
De update voor mce gaat waarschijnlijk ook support voor een nieuw type extender bieden (gen2). Dan kan de HTPC in de meter kast en de passieve, kleine extender onder elke tv. Ik hoop alleen dat de nieuwe extenders PAL scart rgb, goede digitale uitgang, faroudja scaler en support voor DVD hebben. (gen1 heeft dat niet) Longhorn Media Center staat in de planning als Server. Dan zou de HTPC in de meterkast dus de server en HTPC server zijn (met bijv. 4 DVB-T tuners)
gen1 extenders:
Linksys
HP
[
Voor 19% gewijzigd door
|sWORDs| op 07-08-2005 17:01
]