Omdat dit eigenlijk nergens thuis hoort, post ik het maar hier.
Ik heb deze week een eigen HTPC samengesteld, maar nu loop ik toch tegen een groot probleem aan.
Het gaat om de volgende onderdelen:
Moederbord: MSI K9AGM2-FIH - Heeft dus een Radeon 1250 als GPU onboard voor zover ik begrijp?
Processor: AMD Athlon 64 X2 4200+ (met een Cooler Master Sussuro erop uiteraard

)
Geheugen: 2x512MB PC2-6400 Kingston ValueRAM CL5
Verder zit er een Hitachi 320 GB harde schijf en een NEC SATA DVD-RW in.
Het geheel wordt via een HDMI kabel op een
Panasonic TX-32LX60F (LCD TV) aangesloten - deze ondersteund 720p en 1080i (50 en 60hz) als (voor mij iig) belangrijke resoluties.
Even een kleine achtergrond: ik heb de afgelopen maand al volop zitten spelen met MediaPortal (heerlijk programma) op een P4 2.8/1GB RAM met een
GF FX5200 videokaartje, onder WinXP Pro SP2. Uiteraard een DVI-to-HDMI kabel gebruikt om het geheel op de TV aan te sluiten.
Resolutie stond altijd op 1080i/50, en dit gaf grandioos beeld, met behulp van een batch bestandje de TV primaire monitor maken, en MP laden voor top beeld.
Nu kwamen vandaag de onderdelen binnen voor de permanente HTPC. Alles rustig in elkaar gezet en begonnen met Vista Ultimate te installeren. Dat gedaan, de nieuwste Catalyst gedownload en geinstalleerd, en maar weer rebooten. Alles goed en wel, alle hardware werkte, inclusief geluid, dus toen vond ik het tijd om de resolutie eens goed te zetten.
Geen 1080i/50 of 60 in de lijst; wel 1080p, maar dit ondersteunt de TV dus niet (geeft ook zwart beeld als ik doe alsof ik achterlijk ben, en tóch die resolutie kies).
Ook heeft hij 1080i/25 en 30, maar als ik 1 van deze twee gebruik, flikkert het beeld enorm.
Windows XP van alle ellende ook maar geprobeerd, maar dat gaf hetzelfde resultaat.
Iemand enig idee waarom ik geen 1080i/50 of 60 kan selecteren?
Ik meen mij te herinneren dat bij de interlaced modes de refresh rates door 2 gedeeld worden, dus dan zou 25 eigenlijk 50 zijn, en 30 eigenlijk 60, maar waarom gaat dit dan wel goed met m'n oude NVIDIA en niet met deze ATi?
Ik begin te vrezen dat het aan ATi/AMD ligt, en dat ik dus een NVIDIA videokaartje moet gaan halen
Voorlopig maar even op 720p draaien tot ik een oplossing vindt