Gathering of Tweakers

Quicksearch

Acties: [view]

Door: Remy Admin Fotografie
Styled light
Reg. datum: 08 februari 2002

Naast het solo showcasefoto's topic nu ook een solo testcasefoto's topic, oa nav:
quote:
ThunderNet schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 16:04:
[...]

Ipv Solo showcasefoto's, Solo testcasefoto's
Lijkt mij een goede aanvulling, waardoor dit topic minder 'vervuild' (zoals sommigen het noemen) wordt. En mensen toch een foto's ergens kunnen plaatsen om er comentaar op te krijgen, en dus te leren.

Dit betekend dan natuurlijk niet dat je slechte foto's mag plaatsen.. Maar ze hoeven niet zo erg van het beeld te spetteren als in dit topic?

* ThunderNet kijkt remy lief aan
Ziedaar, dit topic :)

Het doel van dit topic:

Van elkaars tips, fouten, goed gelukte dan wel mislukte technieken etc leren. Ben je een beginnende fotograaf en heb je net 1 foto waarvan je denkt: ik wil hem laten zien en weten wat ik kan verbeteren, dan is dit topic voor jou :) Let wel, 'zomaar' foto's hier dumpen is dus juist niet de bedoeling ;)

Een paar simpele regels om dit topic leuk en leerzaam te maken en te houden:

- 1 foto per post, van goeie technische en/of originele/creatieve kwaliteit. Ook al heet dit 'testcasefoto's' en niet 'showcasefoto's', dan nog wordt er natuurlijk een bepaalde minimale fotografische kwaliteit verwacht, anders is het vrij zinloos om de zoveelduizendste foto van iets te posten ;)

- Als je commentaar geeft op een foto: onderbouw het! Daar heeft degene die de foto post meer aan dan "moooi!" of "het ziet er niet uit!". Zeker in dit topic is commentaar superbelangrijk, dus zowel fotografen als critici: doe je best!

- Post niet teveel foto's van jezelf achter elkaar binnen een kort tijdsbestek: geef anderen ook 'de ruimte' om te posten en commentaar te ontvangen/geven.

- Hou rekening met de layout: 600 pixels breed max voor een thumb met (eventueel) link naar origineel van groter formaat. Te grote foto's zullen getrashed worden. Heb je een panorama: doe hem dan als link in dit topic ;)
Weet niet helemaal wat we hier mee opschieten. Als je nu een showcase maakt begint iedereen te schreeuwen dat het een testcase is. Niemand durft meer een showcase te maken geloof ik. Beetje verplaatsing alleen maar....

Styled light

quote:
Als je nu een showcase maakt begint iedereen te schreeuwen dat het een testcase is.
Heb je voorbeelden van dat schreeuwen? En verplaatsing - er is juist duidelijk omschreven in zowel de faq als in dit en het solo showcasetopic wat de bedoeling is, of niet MicDis? :)
Nou ik vind het wel een goed idee. Ik mis op got gewoon een soort van topic waar je je foto's kwijt kon die niet meteen een showcase foto's zijn (een soort van snapshot topic).Maar wel de moeite waar zijn om te posten. Vooral voor beginnende fotografen zal dit topic leerzaam kunnen zijn. Nu vraag ik me af of je je snapshot foto's hier kwijt kan/mag. Maar het is in mijn ogen zeker een goede toevoeging.

Justawitte wijzigde dit bericht 18-05-2005 18:48 (25%)

Droomt van 'n Apple iBook

Eindelijk een topic waar je gwoon lekker je foto's kwijt kunt om eens wat van te leren... heerlijk :P

P4 3.0 Ghz, 1024 mb dual channel, Soltek mobo, XFX Geforce 6600 GT agp, Nec (ND)3500, Maxtor 160 GB hd.. Digicam: Minolta Dimage Z10, Apple iPod Mini 4GB

Canon PowerShot A400

Mijn post is denk ik gedelete omdat mijn foto te groot was, ik heb nu een thumbnail

http://img72.echo.cx/img72/6623/straat2zx.th.jpg

1 foto per post gerben, 1, lezen is toch niet zo moeilijk? ;)

Remy wijzigde dit bericht 18-05-2005 18:54 (37%)

Styled light

Nette stitch Gerben_2002, enige wat erop aan te merken is, is naar mijn idee het zonlicht dat nogal wat CA teweeg brengt: misschien een volgende dergelijke pano wat eerder op de dag schieten zodat je blauwe lucht hebt als de zon hoger staat :)
Doet weer iets met vezels...

Een heel welkom topic dit, vooral omdat er nogal wat commentaar was op het niveau van het "solo showcase" topic, soms best terecht IMO.

Imitation is the sincerest form of flattery

Canon PowerShot A400

Dat weet ik. Maar ik wilde het vandaag uitproberen, en eerder kon niet.

In de zomervakantie ga ik een weekje naar Polen, bij de bergen. Dan probeer ik nog een mooiere foto te maken.

Sorry dat ik 2 foto's had 8)7

edit: ik heb mijn camera nu een week, en ben van alles aan het uitproberen.

Gerben_2002 wijzigde dit bericht 18-05-2005 19:09 (17%)

quote:
Remy schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 18:45:
[...]
Heb je voorbeelden van dat schreeuwen? En verplaatsing - er is juist duidelijk omschreven in zowel de faq als in dit en het solo showcasetopic wat de bedoeling is, of niet MicDis? :)

Sorry ik zat net op de fiets en bedacht me dat het een beetje dat de post eigenlijk verkeerd staat.
Ik doel meer op de Testcase los en niet op Solo testcasefoto's - om van te leren.

Vind dit topic wel een uitkomst eigenlijk :).

http://img280.echo.cx/img280/3408/bloemmie5ip.jpg
Om maar meteen het doel van dit topic te benutten: deze foto.
Ik heb hem deze week genomen, en heb hem ook door photoshop gehaald. Hij is er wel wat beter op maar toch is ie het net niet.
Jij onsmakelijke, jij!
Reg. datum: 25 november 1999

Waarom niet?

Loenatik + Linux = Loenix © Q || Blog - Mac - Linux - RAID - other ||

Canon PowerShot A400

misschien omdat de foto een beetje donker is(linksonder en achter) en het lijkt alsof de blauwe bloem achterover valt.

quote:
Dat weet ik dus niet. Maar ik had de hoop dat iemand me wat tips zou kunnen geven. Misschien dat croppen wat helpt? Maar daar ben ik niet zo'n ster in, ik vind het meestal zonde van de delen die je eraf cropped.
Jij onsmakelijke, jij!
Reg. datum: 25 november 1999

Het is wel aardig, die twee bloemen zo bij elkaar. De foto is echter onrustig door de scherpe en wat rommelige achtergrond. Wat onscherpte in de achtergrond had er voor gezorgd dat de bloemen meer uit de foto springen. Eigenlijk zou je daarvoor een achtergrond moeten hebben die qua kleur niet terug komt in de bloemen (groen van steel en bladeren). Leuke foto's maken van bloemen is erg moeilijk, het wordt snel saai. Deze foto met dat kleinere bloempje is overigens op zich wel leuk.

Loenatik + Linux = Loenix © Q || Blog - Mac - Linux - RAID - other ||

quote:
Q schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 20:12:
Het is wel aardig, die twee bloemen zo bij elkaar. De foto is echter onrustig door de scherpe en wat rommelige achtergrond. Wat onscherpte in de achtergrond had er voor gezorgd dat de bloemen meer uit de foto springen. Eigenlijk zou je daarvoor een achtergrond moeten hebben die qua kleur niet terug komt in de bloemen (groen van steel en bladeren). Leuke foto's maken van bloemen is erg moeilijk, het wordt snel saai. Deze foto met dat kleinere bloempje is overigens op zich wel leuk.
Thnx voor je reactie. De onscherpte van de achtergrond is eigenlijk iets wat niet minder kan met deze camera. Diafragma staat meen ik op F/2.8 en de afstand tot de bloem zal een cm of 6 zijn geweest. Ik denk trouwens dat ik de foto niet helemaal "goed" vind omdat de bloem te saai in het midden staat. Maar goed ik zal hem wel eens opnieuw schieten met de bloem op 1/3.
de compositie is nogal saai; de bloemetjes staan precies in het midden. probeer de volgende keer de compositie wat spannender te maken. verder heb ik het vermoeden dat deze foto is gemaakt met een digicompact camera. het nadeel van dit soort camera's is, dat de sensor erg klein is zodat je scherpte diepte altijd redelijk groot is. hierdoor stoort in deze specifieke foto de achtergrond te veel. tevens denk ik dat de foto wat onderbelicht is, hierdoor is hij wat donker.

[edit:] dit was commentaar op de bloemetjes van justawitte

lateef wijzigde dit bericht 18-05-2005 21:05 (7%)

quote:
Blackpanter schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 21:02:
dus heeft iemand tips om hem foto's goed sherp te krijgen.
handmatig scherpstellen.

Reg. datum: 07 oktober 2004

dat moet ik zo ie zo met mijn lens in macro stand maar op een 1 of andere manier krijg ik hem toch nooit scherp.
klopt het ook dat als je een te kleine diafragma neemt dat je dan ook wat scherpte verliest?

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

quote:
Blackpanter schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 21:39:
klopt het ook dat als je een te kleine diafragma neemt dat je dan ook wat scherpte verliest?
ja, zeker bij een slechte lens.

Reg. datum: 25 januari 2005

Jullie zien me hier ook wel eens een foto posten, denk ik. Ik heb sinds vandaag de Canon Powershot A520 :)

HP Pavilion ZV6251ea | Fujifilm Finepix S6500fd | HTC Touch Cruise | Creative Zen V 2GB + Sennheiser CX300

quote:
Blackpanter schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 21:39:
dat moet ik zo ie zo met mijn lens in macro stand maar op een 1 of andere manier krijg ik hem toch nooit scherp.
Wat bedoel je met een klein diafragma, f/2.8 of f/36?

| Nikon D70 | Nikon D1 | Nikkor 18-70 | Nikkor 70-300 | Tamron 90 | Sigma 50-500 | Nikkor 10,5 | Nikkor 50 | Nikon SB600 | Nikon SB-28DX |

eerder f/36.. dat is klein

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan!

quote:
Ja, maar voor de zekerheid vraag ik het maar even, omdat de meeste mensen dit nogal eens door elkaar halen. ;)

| Nikon D70 | Nikon D1 | Nikkor 18-70 | Nikkor 70-300 | Tamron 90 | Sigma 50-500 | Nikkor 10,5 | Nikkor 50 | Nikon SB600 | Nikon SB-28DX |

quote:
Blackpanter schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 21:02:
2 foto's van mij ik ben beginende fotograaf ik vind vooral macro fotografie mooi.
dit is er eentje die ik zelf wel aardig vind.

[afbeelding]

maar deze bleom is me nog nooit goed gelukt. ( im hem scherp te krijgen)
dus heeft iemand tips om hem foto's goed sherp te krijgen.
ik gebruik al een statief maar zijn er mischien dingen waar ik extra op moet letten.

[afbeelding]

Meer bloemetjes :D

Windloze dagen zijn erg handig voor dit soort kleine dingetjes :)

Ik weet niet wat voor cam je gebruikt...?

anyway, hier ook eentje, 1/125 f4.5 met micro nikkor 105mm 2.8 D (rest van de exif in de pic)

http://members.home.nl/bastiaanv/bloem1.jpg

Freedom is just another word for nothing left to lose
Je moet trots zijn op de foto's die je maakt, niet op welke spullen je used

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws