Gathering of Tweakers

Quicksearch
Freelance GUI Designer

quote:
messi schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 11:51:
[...]

Je hebt shell toegang nodig tot de server van je provider. Als ze DirectAdmin gebruiken (met de juiste rails plugin) kun je het via direct admin doen. Het beste kun je dit aan je provider vragen, aangezien hij precies weet hoe ze het geďmplementeerd hebben, wij niet ;)
quote:
What is SSH?

SSH (Secure Shell) is a program that you can use to log in to another computer over a network so that you can execute commands on a remote machine and move files from one machine to another.

For security reasons, we do not allow SSH (or Telnet) connections to our hosting servers.
Crap...
Absolution

Jeeej ik heb het boek, 2nd edition, dus ik kan eindelijk lekker los :)

You are not your post count. You are not your fps. You are not your screen resolution. You are not a beautiful and unique WON ID. You are the all singing, all dancing, crap of the internet.

Reg. datum: 27 december 2002

Opgelost

Alenco wijzigde dit bericht 01-03-2007 13:55 (97%)

Reg. datum: 27 december 2002

Weet iemand of er een optie is om te kijken welke controllers er allemaal bestaan en welke acties er allemaal in deze controller zit,

dus binnen in een script dit bekijken en weer outputten .

I've got balls of steel..

Ik zoek een leuke opdracht waar ik m'n skills in Ruby On Rails kan opfrissen. Heeft iemand nog een suggestie? Iets met een beetje Ajax? Ik zat te denken aan een chatbox, maar dat is ook niet meer zo origineel...

I'm here to kick ass and chew bubblegum, and I'm all outta gum..

quote:
SynchroSteve schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 13:34:
Een database-editor like phpMyAdmin in Rails!
Maar dan database independant zoals ActiveRecord :-)
I've got balls of steel..

Sorry idee afgekeurd, te saai toch :P

ferdius wijzigde dit bericht 20-03-2007 14:35 (23%)

I'm here to kick ass and chew bubblegum, and I'm all outta gum..

Hrm, je zou eens aan de slag kunnen met een beetje KI, probeer eens een sudoku oplosser / generator te maken, een opdracht die wij op school ook moesten maken (ik heb hem in Java gemaakt, kan nu ~80% van de sudoku's oplossen). Niet een grote opdracht in termen van hoeveelheid pagina's, maar wel een voor het oplossen van een probleem in Ruby / Rails.

Klein kickje voor een vraagje.

Ik heb nu op een serverbak (een XP machine) Ruby en Rails draaiende via Mongrel (via een Windows service). Hierop draait ook een eenvoudige XAMPP configuratie voor PHP en MySQL. Test rails skeleton projectje aangemaakt en die is via mijn ontwikkelmachine mooi op poort 4000 te benaderen.

Nu wil ik op de ontwikkelmachine met RadRails aan de gang om zo met Ruby aan de slag te gaan. Alleen als ik de manual bekijk, blijkt dat ik op de machine waarop RadRails gebruikt gaat worden het ook nodig is Ruby en Rails te installeren omdat het de binaries nodig heeft. Mijn insteek was bij het PHP scripten om lekker alle server-gerelateerde zaken op het serverbakje te laten plaatsvinden en in een editor alleen de PHP files te editen. En zo de ontwikkelmachine lekker schoon te houden.

Wat is bij ROR nou een goede werkwijze bij het ontwikkelen? Ik denk niet dat ik om het installeren van de binaries op de ontwikkelmachine heenkom, aangezien RadRails de interpreter en webrick of mongrel nodig heeft (die zal ik dan ook op de ontwikkelmachine moeten installeren?). Dus het ontwikkelen zal bijna helemaal lokaal moeten gebeuren, en dan kan ik eventueel naar MySQL op de servermachine connecten als dat nodig is. Waardoor de ROR installatie op de server eigenlijk nutteloos wordt..?

Hoe doen jullie het? :)

"We set sail on this new sea because there is new knowledge to be gained and new rights to be won." - John F. Kennedy - USS Valiant NCC-74210 dedication plaque

quote:
MrData schreef op zondag 09 september 2007 @ 20:25:
Klein kickje voor een vraagje.

Ik heb nu op een serverbak (een XP machine) Ruby en Rails draaiende via Mongrel (via een Windows service). Hierop draait ook een eenvoudige XAMPP configuratie voor PHP en MySQL. Test rails skeleton projectje aangemaakt en die is via mijn ontwikkelmachine mooi op poort 4000 te benaderen.

Nu wil ik op de ontwikkelmachine met RadRails aan de gang om zo met Ruby aan de slag te gaan. Alleen als ik de manual bekijk, blijkt dat ik op de machine waarop RadRails gebruikt gaat worden het ook nodig is Ruby en Rails te installeren omdat het de binaries nodig heeft. Mijn insteek was bij het PHP scripten om lekker alle server-gerelateerde zaken op het serverbakje te laten plaatsvinden en in een editor alleen de PHP files te editen. En zo de ontwikkelmachine lekker schoon te houden.

Wat is bij ROR nou een goede werkwijze bij het ontwikkelen? Ik denk niet dat ik om het installeren van de binaries op de ontwikkelmachine heenkom, aangezien RadRails de interpreter en webrick of mongrel nodig heeft (die zal ik dan ook op de ontwikkelmachine moeten installeren?). Dus het ontwikkelen zal bijna helemaal lokaal moeten gebeuren, en dan kan ik eventueel naar MySQL op de servermachine connecten als dat nodig is. Waardoor de ROR installatie op de server eigenlijk nutteloos wordt..?

Hoe doen jullie het? :)
Heeft RadRails die binaries niet alleen nodig om vanuit RadRails de server opnieuw te kunnen starten of ruby taken uit te voeren? Als je deze dingen rechtstreeks op de server uitvoert en je code netjes daarheen update, zou RadRails prima moeten werken. Indien je wel vanuit RadRails je server wil herstarten of dingen wilt genereren, zal hij een lokale kopie van je applicatie verwachten. Aangezien je op je lokale machine geen Ruby hebt, zal dat niet gaan werken.

Persoonlijk heb ik liever alles lokaal staan, ook omdat ik veel mobiel werk. Alles gaat via SVN naar een productie server, om daar live te gaan.

De system requirements van Aptana / RadRails zeggen trouwens niets over Ruby: http://www.aptana.com/doc...ptana_System_Requirements
In de manual op http://www.aptana.com/doc..._and_configuring_RadRails wordt onder puntje 1 wel expliciet gezegd:
quote:
Before you can use the RadRails IDE, you will need to install the Ruby programming language and the Rails framework. After you install these components on your computer, you can install and configure RadRails.
Onder puntje 3 worden dan de koppelingen in de IDE naar de binaries gelegd.

Ik wil best lokaal werken en de serverbak alleen gebruiken om de MySQL databases op te draaien. Maar ik heb te weinig kennis van ROR en RadRails om te kunnen bepalen wat nou een goede werkwijze is. Draai ik alles lokaal (van een productieomgeving is hier geen sprake, ik wil via de boeken er kennis mee opdoen, nog even niks publiceren), of gebruik ik de serverbak waarop ROR en Mongrel als servertje draait. Wat mij met het oog op de scheiding tussen 1 machine die puur als server fungeert en 1 machine waarop al het development plaatsvindt, de mooiste oplossing lijkt.

In het tweede geval, hoe gebruik ik dan de IDE om ermee te werken?

MrData wijzigde dit bericht 09-09-2007 21:33 (8%)

"We set sail on this new sea because there is new knowledge to be gained and new rights to be won." - John F. Kennedy - USS Valiant NCC-74210 dedication plaque

Als je nog alleen aan het ontwikkelen bent kun je inderdaad alles beter lokaal hebben, zelfs de Mysql database. Dan kun je ook mobiel werken en de default instellingen werken dan meteen. In RoR is met de scheiding tussen onwikkel, test en productie al rekening gehouden, dus daarvoor hoef je niet perse een aparte server te hebben. Pas bij het deployen naar productie hoef je eraan te denken.

Ik heb zelf al meer dan een jaar niet met RadRails gewerkt en het staat me allemaal niet meer bij, maar in wezen hoeft het alleen te weten waar je project staat en zou het daaruit alles moeten kunnen herleiden.

Ik las zojuist het volgende:
http://blog.rubyenrails.n...gende-niveau-met-ambition

Dat ziet er toch wel ontzettend interessant uit. Iets wat mij altijd ergert in rails is dat je vaak toch nog kleine stukjes sql aan het typen bent.

Reg. datum: 13 september 2003

Wat ik me afvraag, het is nu bijna 2.5 jaar geleden sinds de topic start. Het nieuwe is er dus nu wel zo'n beetje van af en de realiteit zal bij een ieder bekend zijn.

Heeft RoR (voor degene die er mee bezig zijn) nu inderdaad die revolutie op web applicatie gebied gebracht of viel het achteraf gezien toch wel mee?

Is er dankzij RoR nu niemand meer die zich ook maar 1 keer herhaald tijdens programmeren?

Ruim baan voor de geemancipeerde vrouw!

Ik kan niet beoordelen of het andermans verwachtingen heeft waargemaakt. Wat ik wel weet is dat als ik terug keer op een java project, ik me steeds weer verbaas over de triviale (maar belangrijke) besluiten die genomen moeten worden om alleen al van start te gaan. In RoR kan ik me focussen op het oplossen van het probleem van de klant, zonder teveel afgeleid te worden door allerlei configuratie zaken. Dat heeft voor mij al voldoende meerwaarde om bij RoR te blijven.

Verder is er gewoon een zeer actieve nationale en internationale community, waardoor je heel snel oplossingen van elkaar overneemt en erop verder bouwt. Dus in die zin heb je veel minder dat we dingen dubbel doen. Maar ik moet mezelf af en toe nog wel steeds herhalen, dus als je dat als criterium neemt, valt het inderdaad wel mee.

Reg. datum: 12 september 2000

(beetje offtopic gebabbel)

Ik moet zeggen dat ik als hobbyist (en dat concept gebruik ik heel losjes) basis (web)programmeur beetje zit te twijfelen tussen Python/Django (grotere community, meer libraries, meer support/ondersteuning ivm hosting/servers etc.) of Ruby/RoR. Heel veel verschillen zijn er volgens mij niet tussen deze talen/methodieken, technisch gezien dan. Als newbie moet het dus eigenlijk niets uitmaken. Ik heb wel even met Ruby en RoR gespeeld en vond dat ook best oke.

Basis java heb ik al vaak genoeg gedaan tijdens mijn studies en ik vind het toch wat meer voor de hardcore mensen. Python/Ruby zijn daarentegen weer wat relaxer.

Hmmmm

Seiruu wijzigde dit bericht 11-09-2007 14:38 (4%)

Ik ben fulltime Ruby on Rails ontwikkelaar, en doe dat al twee jaar. Ondertussen 20+ Ruby on Rails driven website online staan. Terug naar J2EE? Nooit :)
quote:
flowerp schreef op maandag 10 september 2007 @ 22:46:
Wat ik me afvraag, het is nu bijna 2.5 jaar geleden sinds de topic start. Het nieuwe is er dus nu wel zo'n beetje van af en de realiteit zal bij een ieder bekend zijn.

Heeft RoR (voor degene die er mee bezig zijn) nu inderdaad die revolutie op web applicatie gebied gebracht of viel het achteraf gezien toch wel mee?

Is er dankzij RoR nu niemand meer die zich ook maar 1 keer herhaald tijdens programmeren?
RoR is uiteraard veel meer dan DRY en het 'convention over configuration' credo vind ik nog steeds erg fijn. Het is denk ik nog steeds niet geschikt voor erg grote websites gezien de problemen met schaalbaarheid. Het heeft mij gezorgd dat ik gewoon plezier heb in het coden en bij RoR heb ik dat meer dan bij andere talen. Maar ik kies gewoon nog steeds de tools die mij het beste kunnen helpen bij het oplossen van een probleem en soms is dat RoR en maar vaak ook niet.

De taal Ruby heeft maar weinig veranderingen doorgemaakt (waar blijft de release van 1.9?) er is in het laatste half jaar ook geen release geweest van Rails, maar geen reden om het meteen af te schrijven. De populariteit van de taal is in dit geval niet af te meten aan het aantal posts in deze thread :)

En ja, ik gebruikte Rails al voordat deze thread gestart was :)

quote:
De taal Ruby heeft maar weinig veranderingen doorgemaakt (waar blijft de release van 1.9?) er is in het laatste half jaar ook geen release geweest van Rails, maar geen reden om het meteen af te schrijven.
Ja, een half jaar geen release is best wel lang voor rails. Gelukkig is werken met een svn:external naar rails edge goed werkbaar. Het vereist wel dat je je unit testen op orde hebt, want er wil weleens wat breken, maar voor de rest is het stabiel genoeg om ook in productie op een niet officiele release te draaien.

Reg. datum: 13 september 2003

quote:
SynchroSteve schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 18:37:
Ik ben fulltime Ruby on Rails ontwikkelaar, en doe dat al twee jaar. Ondertussen 20+ Ruby on Rails driven website online staan. Terug naar J2EE? Nooit :)
Je bedoeld natuurlijk Java EE? :P

Anyway, 20+ is wel een behoorlijk aantal. Het hangt natuurlijk altijd van je perceptie af hoe veel je denkt dat iets gebruikt wordt. In de sector waar ik werk zie ik eigenlijk alleen maar Java EE. Een kennis van me werkt in een andere sector en toevallig ziet die bijna alleen maar ASP.NET langskomen.

2.5 jaar geleden werd RoR gebracht als de next big thing. Zijn er al sectoren die volledig gedomineerd worden door RoR?

Ruim baan voor de geemancipeerde vrouw!

Vraagje, ik heb een authorization systeem welke op basis van de opgevraagde controller en action kijkt of een user recht heeft die pagina te bekijken. Nu heb ik niet zoveel zin om handmatig rechten voor alle actions van mij controllers te maken. Is het mogelijk om in Ruby een lijst van alle controllers en vervolgens van de zich daarin bevindende actions te krijgen?

quote:
flowerp schreef op woensdag 12 september 2007 @ 13:06:
[...]

Je bedoeld natuurlijk Java EE? :P

Anyway, 20+ is wel een behoorlijk aantal. Het hangt natuurlijk altijd van je perceptie af hoe veel je denkt dat iets gebruikt wordt. In de sector waar ik werk zie ik eigenlijk alleen maar Java EE. Een kennis van me werkt in een andere sector en toevallig ziet die bijna alleen maar ASP.NET langskomen.

2.5 jaar geleden werd RoR gebracht als de next big thing. Zijn er al sectoren die volledig gedomineerd worden door RoR?
Mwoah, 20 op 2 jaar tijd vind ik eigenlijk weinig, voor een framework wat zichzelf 2 jaar geleden profileerde met "bouw een blog in 15 minuten."

Hanlon's Razor: "Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity."

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws