Hoofdcategorieën
Topicacties

[ruby on rails] wie gebruikt het?

Pagina: 1 2 3 4 ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 15 december 2002

ik moet toegeven dat de termen GMT'ers en CMD'ers me niks zeggen. Toch een gokje wagen: de G staat voor grafisch design en de C voor coding? :+

Vandaag nog even met RoR bezig geweest. wat ik tot nu toe met RoR gedaan heb kan ik ook met PHP, maar dan kost het me meer tijd en is het niet object georienteerd. Misschien is dat wel het sterkste punt van RoR, weinig code en snel resultaat. :)

Succes met het experimenteren met RoR, de link in mijn vorige post bevat een aantal goede tutorials.
Een CMS maken zou met RoR stukken eenvoudiger moeten zijn dan in PHP/SQL, ik ben benieuwd hoeveel tijd daarin zit en hoeveel tijd het kan besparen.

Absolution
Reg. datum: 28 november 2001

offtopic:
CMD == Communication & Multimedia Design, oftewel de opleiding die ik doe. Die richt zich vooral op vormgeving en marketing.
GMT == Grafimedia technologie en zit ook bij ons in het cluster, maar is een opleiding die zich vooral op de serverside techniek richt en zo goed als geen design.

Neobender wijzigde dit bericht 11-11-2006 20:13 (3%)

You are not your post count. You are not your fps. You are not your screen resolution. You are not a beautiful and unique WON ID. You are the all singing, all dancing, crap of the internet.

Mozilla!

quote:
G33rt schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 14:20:
• Beide controllers heten nu 'photos' maar doen iets wezenlijk anders en daar wil je dan ook rechten aan toekennen. Hoe maak ik onderscheid tussen beide?
Ik weet wel hoe je onderscheid kan maken. Voor je controller photos kan je admin zetten, dus
code:
1
class admin::photos

ipv
code:
1
class photos

En dan kan je er andere controller van maken.
Je kan ze ook maken door:

code:
1
script/generate admin/photos

Of bedoel je dat niet?

And Bob's your uncle ...

Reg. datum: 23 februari 2002

Nope, dat bedoel ik niet. Die twee controllers heb ik en werken beide. Wat ik wil, is mensen permissies geven op controller/action-basis. Dat wil zeggen, dat iemand toegang krijgt tot photos/view ofzo. Maar ik moet ook iemand toegang kunnen geven tot admin/photos/edit_album, admin/photos/add_album.

Nare is dus, dat de naam van de controller 'photos' in de admin-module hetzelfde is als op de normale site: nu kan ik checken of iemand het recht op @params['controller']/@params['action'] heeft maar dat is in beide gevallen hetzelfde (begint namelijk altijd met 'photos', terwijl ik graag rechten op 'photos/mijnactie' en 'admin/photos/mijnactie' wil toekennen wat dus niet gaat). Ergo: hoe zorg ik dat ik aan de hand van de controller kan detecteren of deze een onderdeel is van een module? Dan kan ik immers een recht aan admin/photos/edit_album hangen ipv photos/edit_album.

G33rt wijzigde dit bericht 11-11-2006 21:17 (9%)

Webdeveloper

quote:
G33rt schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 21:13:
Nope, dat bedoel ik niet. Die twee controllers heb ik en werken beide. Wat ik wil, is mensen permissies geven op controller/action-basis. Dat wil zeggen, dat iemand toegang krijgt tot photos/view ofzo. Maar ik moet ook iemand toegang kunnen geven tot admin/photos/edit_album, admin/photos/add_album.

Nare is dus, dat de naam van de controller 'photos' in de admin-module hetzelfde is als op de normale site: nu kan ik checken of iemand het recht op @params['controller']/@params['action'] heeft maar dat is in beide gevallen hetzelfde. Ergo: hoe zorg ik dat ik aan de hand van de controller kan detecteren of deze een onderdeel is van een module? Dan kan ik immers een recht aan admin/photos/edit_album hangen ipv photos/edit_album.

Je kunt een controller ook een andere controller laten implementeren om ze dezelfde eigenschappen te geven:

code:
1
class admin::photo_controller < admin::application_controller

Op deze manier voeg ik altijd voor de hele admin een nieuwe layout + extra rechten toe via een before_filter.

Zou je dat nader willen uitleggen? Ik zie even niet waarom ik nu ineens een recht aan de string 'admin/photos/edit_album' bijvoorbeeld kan hangen. Dat de eigenschappen hetzelfde moeten worden gaat het me niet zozeer om, maar meer dat ik een manier heb om, aan de hand van de huidige actie die een user uitvoert een string kan bouwen waarvan gekeken kan worden of de user het recht heeft.

Dwz: surft een user naar /admin/photos/edit_album dan is het dus de bedoeling dat deze gebruiker een role heeft die toegang geeft tot /admin/photos/edit_album. Alleen het moduliseren van controllers uit zich niet in de namen van de controllers (dat is juist het handige in gebruik), waardoor ik dus ineens zou gaan checken of iemand toegang heeft tot '/photos/edit_album' wat niet de bedoeling is. In jouw geval levert het toch slechts losstaande logica voor de admin op?

Misschien dat ik je verkeerd begrijp, heb je eventueel een linkje naar een voorbeeld wat je precies doet met "op deze manier voeg ik altijd voor de hele admin een nieuwe layout + extra rechten toe via een before_filter."?

G33rt wijzigde dit bericht 11-11-2006 21:24 (11%)

Webdeveloper

quote:
G33rt schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 21:22:
Zou je dat nader willen uitleggen? Ik zie even niet waarom ik nu ineens een recht aan de string 'admin/photos/edit_album' bijvoorbeeld kan hangen. Dat de eigenschappen hetzelfde moeten worden gaat het me niet zozeer om, maar meer dat ik een manier heb om, aan de hand van de huidige actie die een user uitvoert een string kan bouwen waarvan gekeken kan worden of de user het recht heeft.

Dwz: surft een user naar /admin/photos/edit_album dan is het dus de bedoeling dat deze gebruiker een role heeft die toegang geeft tot /admin/photos/edit_album. Alleen het moduliseren van controllers uit zich niet in de namen van de controllers (dat is juist het handige in gebruik), waardoor ik dus ineens zou gaan checken of iemand toegang heeft tot '/photos/edit_album' wat niet de bedoeling is. In jouw geval levert het toch slechts losstaande logica voor de admin op?

Misschien dat ik je verkeerd begrijp, heb je eventueel een linkje naar een voorbeeld wat je precies doet met "op deze manier voeg ik altijd voor de hele admin een nieuwe layout + extra rechten toe via een before_filter."?

Als jij op basis van een string wilt bepalen of iemand een recht heeft, kan je de methode ActionController::Base::controller_path() gebruiken om zowel de module als de controller name uit te lezen.

Mijn opzet zal er ongeveer zo uit zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
class admin::application_controller < application_controller
    layout 'hier/je/admin_layout'

before_filter :require_admin_authentication

def require_admin_authentication
        # Controleer hier of iemand admin rechten heeft
        session[:user].is_allowed?('admin/'+controller_name, action_name)
    end
end

Op deze manier voeg je een extra controle toe aan elke klasse die admin::application_controller extend. In dit geval dus een controle op een bepaald recht om iets te doen. Je kunt hier heel simpel bij je controle aangeven dat het om een admin controller gaat in plaats van om een frontend controller. (Maar met de controller_path kan je zoiets generiek oplossen voor al je controllers)

Geweldig, de functie controller_path() was dus inderdaad hetgeen ik zocht! Bedankt :)

G33rt wijzigde dit bericht 12-11-2006 14:13 (2%)
Reden: typo

Absolution
Reg. datum: 28 november 2001

Inmiddels heb ik het doormiddel van Locomotive (en MAMP) onder OSX aan de praat gekregen en ik ben tot nu toe zeer te spreken over de workflow. Zeker icm Textmate (heerlijke editor voor OSX).

Hoewel ik zelf eigenlijk een designer ben, vind ik ook erg belangrijk dat ik ook kan programmeren in een taal, php vind ik te abstract en ruby spreekt me juist wel aan door het gebruik van 'gewoon' engels. Maar persoonlijk leer ik meer uit ene boek dan van internet (de basis hè), dus weet iemand nog een aanrader wat boeken betreft?

You are not your post count. You are not your fps. You are not your screen resolution. You are not a beautiful and unique WON ID. You are the all singing, all dancing, crap of the internet.

matsimitsu.nl
Reg. datum: 03 oktober 2001

Hét boek voor Rails is "Agile web development with rails" waarin je een webshop gaat bouwen en ondertussen wordt goed uitgelegd hoe alles werkt en waarom je sommige dingen wel of niet moet doen.

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling. - dailypicture.nl - mysnaplog.com | PSN ID: Tgmessi

Reg. datum: 04 oktober 2004

Ben nu bezig aan een project voor univ, en moet zeggen dat RoR me redelijk tegenvalt.
Enkele nadelen die ik tot nu toe ben tegengekomen:
* traag (zelfs met apache/fastcgi)
* erg zwakke documentatie
* onduidelijke foutmeldingen (ligt aan ruby denk ik dan)
* het "ActiveRecord + scaffold" principe lijkt handig in het begin, maar uiteindelijk is het enkel geschikt voor de simpelste applicaties/database structuren
* API is verre van stabiel (ben al veel dingen tegengekomen in een boek van 1 jaar oud, die nu niet meer werken of op z'n minst deprecated zijn)

enkrypt wijzigde dit bericht 27-11-2006 14:33 (16%)

Reg. datum: 29 juli 2003

Ik heb zojuist het boek 'Beginning Ruby on Rails' van Steve Holzner, gekocht. (bol.com) De filmpjes en voorbeelden die ik heb gezien van RoR hebben me erg nieuwsgierig gemaakt. Ik heb net als Neobender ook via Locomotive (icm MAMP) RoR geinstalleerd, maar krijg het nog niet helemaal werkend, vanwege tijdgebrek.
Je kan in ieder geval wel merken dat RoR steeds meer in the picture begint te komen, er komen de laatste tijd erg veel nieuwe boeken uit over Ruby.

Vlugge Japie wijzigde dit bericht 29-11-2006 21:17 (11%)
Reden: verkeerde link

Nederlands Kampioen Nunchaku!

Ik heb nu wat RoR code gezien. Maar als ik eerlijk ben vind ik het nogal onoverzichtelijk, natuurlijk mag ik er eigelijk niet over praten tot ik het zelf code. Daarom vraag ik het maar.

Is het niet "moeilijk" om van PHP naar RoR over te stappen? PHP ziet er namelijk imo veel overzichtelijker uit.
Mijn mening is een feit.
Reg. datum: 12 april 2000

Het enigste wat moeilijk is de andere manier van denken en dingen doen.
Voordien werkte ik alleen met perl op een nette manier, koste mij ook moeite om over te stappen .

Maar ik zie er ook zeker de voordelen van in.

Maker van newsan Versie 0.87 released. Nu dood verklaard.

Webdeveloper

quote:
ZktaS schreef op donderdag 30 november 2006 @ 11:58:
Ik heb nu wat RoR code gezien. Maar als ik eerlijk ben vind ik het nogal onoverzichtelijk, natuurlijk mag ik er eigelijk niet over praten tot ik het zelf code. Daarom vraag ik het maar.

Is het niet "moeilijk" om van PHP naar RoR over te stappen? PHP ziet er namelijk imo veel overzichtelijker uit.
Je kunt het zo overzichtelijk maken als je zelf wilt. Dat haakjes bij argumenten niet nodig zijn, betekend niet dat je ze niet hoeft te gebruiken. Verder dwingt Ruby on Rails je juist om overzichtelijke applicaties te maken, terwijl bij PHP dat volledig je eigen verantwoordelijkheid is.

Verder is de taal veel logischer en overzichtelijker dan PHP. Kijk alleen al naar de string functies van PHP: er is geen duidelijke structuur in de benaming te vinden. In Ruby zit het in een class en heeft elke functie een logische naam.

Als je geen ervaring met bijvoorbeeld Java hebt, is de overstap vanaf PHP waarschijnlijk moeilijker dan wanneer je ervaring hebt met een volledige object georiënteerde taal. Maar het is zeker het proberen waard!
Reg. datum: 17 september 2003

Pfft :/, gister weer geprobeerd mijn website aan de praat te krijgen. RoR werkt geweldig op je eigen 'bak', zeg maar, maar wanneer je het online wilt zetten gaat het een stuk moeilijker.

Mijn probleem was dat ik eigenlijk geen console toegang had (ik zit bij JROnline). Daardoor kun je zelf niet bepalen in welke mode je komt (hij zit standaard in Production), en als gevolg daarvan kun je heel moeilijk problemen oplossen.

Ik heb het min of meer tijdelijk opgelost door gewoon alle instellingen in config/environments/development.rb om te keren (cache-classes = false enzo), maar da's meer een tijdelijke oplossing. Daarnaast cachet hij nog gewoon de configs, dus als je daarin iets wilt veranderen... juist.

Eeerste ervaring was onverklaarbare 500 errors (internal server error), komt niks in de logs, etc. Uiteindelijk moest ik de hele applicatie stukje voor stukje er weer op zetten, trial-en-error ontwikkelen op de productiebak.

RoR is snel, maar niet als het zo moet :/

Gister het hele user login gebeuren geprobeerd weer aan de praat te krijgen. (maak gebruik van de salted_login_generator, ofzo). Het probleem hiervan is dat deze min of meer afhankelijk is van de Localization gem, volgens mij een library voor het internationaliseren van een website. Echter, deze staat niet geinstalleerd op de server, kan ik ook zo niet installeren.

Ik kan hem volgens mij wel in de Vendor map zetten, heb ik gister niet aan gedacht >.<.

Maar dan nog steeds. Ik vind het irritant, ik ga mijn contract daar denk ik ook niet verlengen, als je zelf geen controle hebt over in welke mode je je RoR-applicatie draait.

Wij hebben voor de nieuwe website van onze vereniging door de ontwikkelaar gebruik laten maken van een RoR oplossing. Op dit moment draait deze oplossing bij textdrive aan de andere kant van de oceaan. Omdat dit op een account van de ontwikkelaar is en wij over willen stappen naar een NL hoster met NL support (na oplevering van het project willen we voor snel serveronderhoud of vragen wel in NL terecht kunnen, daarnaast is het waarschijnlijk iets sneller dan alle data uit de VS laten overkomen). Mijn vraag aan jullie, zeker ook n.a.v. de post van YopY: bij welke hoster hebben jullie enige goede ervaringen met het hosten van jullie RoR site. Is de support van de hoster ook goed genoeg, krijg je er shell access bij of in ieder geval die mogelijkheid, dat soort zaken. In principe is de eis aan het pakket niet al te groot (dataverkeer wss geen issue, 1 mysql database, rond de 350-500 MB webspace, en natuurlijk ondersteuning voor RoR. We merken nu echter wel dat het project zoals het is opgezet vrij veeleisend is van de webserver, en krijgen constant mailtjes met daarin een bericht van de volgende strekking:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
A ActionView::TemplateError occurred in people#login:

Mysql::Error: MySQL client ran out of memory: SELECT * FROM globalize_translations WHERE (tr_key = 'ik ben mijn wachtwoord vergeten' AND language_id = 4628 AND pluralization_index = 1) AND ( (globalize_translations.`type` = 'ViewTranslation' ) )  LIMIT 1
  On line #8 of app/views/people/login.rhtml

5:         <%= f.text_field :email %>
    6:         <%= f.password_field :password %>
    7:     <% end %>
    8:     <%= continue_or_reset_tag 'Inloggen...'.t %>
    9: <% end %>
    10: 
    11: <% base_language_only do %>

Een "lek" in de achterliggende code veroorzaakt een qua geheugen vollopende mysql client die de websiter er doet uitknallen. Dit probleem zijn we op dit moment aan het oplossen met de ontwikkelaar, maar mijn vraag is dus hoe jullie ervaringen zijn met hosters in NL en hun RoR support. Een studie van de mogelijke hosters (en het doorlezen van dit topic) brengt me in ieder geval bij de volgende mogelijkheden:

Superior
Prioserver
JRonline (na het lezen van bovenstaande post misschien niet zo'n succes?)
CJ2Hosting
ServerNation
Byte (nog steeds stopgezet toch?)
Rackhost (België)

Zijn er nog NL-talige hosts die ik over het hoofd zie en hebben jullie een idee hoet het met de support van deze hosters gesteld is?

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Webdeveloper

quote:
CamU schreef op woensdag 20 december 2006 @ 00:40:
Wij hebben voor de nieuwe website van onze vereniging door de ontwikkelaar gebruik laten maken van een RoR oplossing. Op dit moment draait deze oplossing bij textdrive aan de andere kant van de oceaan. Omdat dit op een account van de ontwikkelaar is en wij over willen stappen naar een NL hoster met NL support (na oplevering van het project willen we voor snel serveronderhoud of vragen wel in NL terecht kunnen, daarnaast is het waarschijnlijk iets sneller dan alle data uit de VS laten overkomen). Mijn vraag aan jullie, zeker ook n.a.v. de post van YopY: bij welke hoster hebben jullie enige goede ervaringen met het hosten van jullie RoR site. Is de support van de hoster ook goed genoeg, krijg je er shell access bij of in ieder geval die mogelijkheid, dat soort zaken. In principe is de eis aan het pakket niet al te groot (dataverkeer wss geen issue, 1 mysql database, rond de 350-500 MB webspace, en natuurlijk ondersteuning voor RoR. We merken nu echter wel dat het project zoals het is opgezet vrij veeleisend is van de webserver, en krijgen constant mailtjes met daarin een bericht van de volgende strekking:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
A ActionView::TemplateError occurred in people#login:

Mysql::Error: MySQL client ran out of memory: SELECT * FROM globalize_translations WHERE (tr_key = 'ik ben mijn wachtwoord vergeten' AND language_id = 4628 AND pluralization_index = 1) AND ( (globalize_translations.`type` = 'ViewTranslation' ) )  LIMIT 1
  On line #8 of app/views/people/login.rhtml

5:         <%= f.text_field :email %>
    6:         <%= f.password_field :password %>
    7:     <% end %>
    8:     <%= continue_or_reset_tag 'Inloggen...'.t %>
    9: <% end %>
    10: 
    11: <% base_language_only do %>

Een "lek" in de achterliggende code veroorzaakt een qua geheugen vollopende mysql client die de websiter er doet uitknallen. Dit probleem zijn we op dit moment aan het oplossen met de ontwikkelaar, maar mijn vraag is dus hoe jullie ervaringen zijn met hosters in NL en hun RoR support. Een studie van de mogelijke hosters (en het doorlezen van dit topic) brengt me in ieder geval bij de volgende mogelijkheden:

Superior
Prioserver
JRonline (na het lezen van bovenstaande post misschien niet zo'n succes?)
CJ2Hosting
ServerNation
Byte (nog steeds stopgezet toch?)
Rackhost (België)

Zijn er nog NL-talige hosts die ik over het hoofd zie en hebben jullie een idee hoet het met de support van deze hosters gesteld is?
Allereerst even een korte opmerking over de foutmelding die je krijgt. Het lijkt me zeer inefficiënt om vertalingen van strings voor je applicatie in een MySQL tabel op te slaan. Dit betekend dat je voor elke zin die je op het scherm wilt plaatsen een SQL query nodig heeft. Ik vind het niet raar dat MySQL dat iets teveel wordt soms. Zelf sla ik deze dingen gewoon op in een ruby bestand via een bepaald formaat. Maar ik ken de opbouw van jullie applicatie niet, dus kan ik niet oordelen of dat ook werkzaam zou zijn voor jullie.

Betreft de hosting denk ik dat je een redelijke lijst met hosters hebt op deze manier. Ik heb geen ervaring met de hosters behalve JROnline, maar bij JROnline heb ik weer geen ervaring met Shared Rails Hosting.

Het grote probleem van Shared Rails Hosting is de eisen die Rails stelt. In de meeste gevallen zal je werken via een fcgi module. De DirectAdmin plugin die JROnline biedt laat jou perfect een Rails applicatie installeren binnen de mappen structuur van een DA user. Ik draai deze plugin zelf ook, maar bij mij worden de applicatie standaard in het development environment gestart. Ik kan me niet voorstellen dat de plugin een bepaald environment gaat afdwingen, of ze bij JROnline hier wijzigingen in gemaakt hebben durf ik zo niet te zeggen.

Zodra je echter development taken wilt gaan doen op de server, loop je tegen problemen aan. Het grootste probleem is het herladen van configuratie bestanden. Hiervoor moet je namelijk de Apache server opnieuw opstarten. Iets wat je in een Shared Hosting omgeving natuurlijk niet zo snel doet. Verder is het handig om shell access te hebben om bijvoorbeeld de console te gebruiken of de logs te tailen. Het is logisch dat hosters in Shared Hosting omgevingen niet altijd bereid zijn hun users shell access te geven.

Een kleine check wijst uit dat Prioserve en Rackhost ook gebruik maken van DirectAdmin en de kans dus groot is dat ze dat met de bovengenoemde plugin doen. De rest van de partijen bieden Ruby ook aan binnen een Shared Hosting omgeving, daar zal je dus tegen dezelfde problemen aan lopen als ik hier boven beschrijf.

Mijn advies:
  • Als je echt graag Shared hosting wilt, ga dan op zoek naar een hoster die jou wel shell access wil geven, want dat maakt het werken met en installeren van Rails applicaties net een stukje makkelijker.
  • Als je meer kennis in huis hebt mbt het installeren van servers (of daar iemand voor hebt), kies dan een (virtuele) dedicated server waar je op kunt zetten wat je wilt. Gezien de prijzen van bijvoorbeeld JROnline voor een VDS ben je dan helemaal niet zoveel duurder uit, maar je kunt wel de ideale Rails omgeving creëren.
quote:
Flydesign.nl schreef op woensdag 20 december 2006 @ 13:25:
[...]
Allereerst even een korte opmerking over de foutmelding die je krijgt. Het lijkt me zeer inefficiënt om vertalingen van strings voor je applicatie in een MySQL tabel op te slaan. Dit betekend dat je voor elke zin die je op het scherm wilt plaatsen een SQL query nodig heeft. Ik vind het niet raar dat MySQL dat iets teveel wordt soms. Zelf sla ik deze dingen gewoon op in een ruby bestand via een bepaald formaat. Maar ik ken de opbouw van jullie applicatie niet, dus kan ik niet oordelen of dat ook werkzaam zou zijn voor jullie.
Ik merk er nu alles van. Het bouwen van deze website is uitbesteed aan een bedrijf, ik heb zelf geen programmeer kennis op dit gebied, maar ben op dit moment belast met het zoeken naar een geschikte hoster (vanuit de vereniging waar deze website voor is geschreven). Over de achterliggende structuur weet ik vrijwel niets, alleen wat de eisen zijn waar een hostingaccount aan moet voldoen.
quote:
...Zodra je echter development taken wilt gaan doen op de server, loop je tegen problemen aan. Het grootste probleem is het herladen van configuratie bestanden. Hiervoor moet je namelijk de Apache server opnieuw opstarten. Iets wat je in een Shared Hosting omgeving natuurlijk niet zo snel doet. Verder is het handig om shell access te hebben om bijvoorbeeld de console te gebruiken of de logs te tailen. Het is logisch dat hosters in Shared Hosting omgevingen niet altijd bereid zijn hun users shell access te geven.
...
Mijn advies:
  • Als je echt graag Shared hosting wilt, ga dan op zoek naar een hoster die jou wel shell access wil geven, want dat maakt het werken met en installeren van Rails applicaties net een stukje makkelijker.
  • Als je meer kennis in huis hebt mbt het installeren van servers (of daar iemand voor hebt), kies dan een (virtuele) dedicated server waar je op kunt zetten wat je wilt. Gezien de prijzen van bijvoorbeeld JROnline voor een VDS ben je dan helemaal niet zoveel duurder uit, maar je kunt wel de ideale Rails omgeving creëren.
Bedankt voor je advies. Ik denk dat de eerste optie uiteindelijk de meest realistische voor ons gaat zijn. Mag ik vragen hoe jullie je ruby applicaties ontwikkelen? Hebben jullie zelf een server opgezet als testomgeving of testen jullie bij een shared hoster?

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Webdeveloper

quote:
CamU schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:21:

[...]

Bedankt voor je advies. Ik denk dat de eerste optie uiteindelijk de meest realistische voor ons gaat zijn. Mag ik vragen hoe jullie je ruby applicaties ontwikkelen? Hebben jullie zelf een server opgezet als testomgeving of testen jullie bij een shared hoster?
Ik heb een eigen dedicated server staan. De ontwikkeling van een applicatie gaat voor het grootste gedeelte op een lokale computer, iets wat met Rails prima werkt. Tijdens de installatie van een applicatie loop ik er soms toch tegen aan dat ik heftig gebruik maak van de shell toegang op de server en regelmatig even Apache moet restarten. Iets wat in een gedeelde hosting omgeving vaak een probleem zal zijn. Zodra het natuurlijk eenmaal draait zal een shared hosting omgeving prima voldoen.
Er is een weenie aangemaakt over Rails hosting op Holland on Rails! Wellicht met info die je nog niet hebt.

Ik ben weer een klein stukje verder gekomen met het aan de praat krijgen van mijn website, maar inderdaad, het cachen van bepaalde klassen is toch het grootste probleem.

Eerst liep ik tegen het probleem aan dat de configuratie voor de db gecached word, dus als je een verkeerd wachtwoord hebt, moet je het hele project weer opnieuw aanmaken.

(wat, trouwens, door een van de support mensen van JROnline mij werd aanbevolen. Met andere woorden, maak je een foutje? Ach, maak de zaak maar weer opnieuw)

Mijn oplossing daarvoor: Een call maken naar de Connect functie van Rails::ActiveRecord bovenaan elke Model class. Dit lost het probleem op van de DB config, ook al is het een wat lelijke oplossing.

Ik heb het idee dat de server om de zoveel tijd wel eens opnieuw gestart word, dus dan is het config bestand opnieuw ingeladen.

Het eerder genoemde probleem met de Localization plugin is ook opgelost. Het probleem was dat ik de Lib-map niet geupload had.

Nu zeg je natuurlijk 'Dan doe je alles in een keer goed en zet je de hele zaak in een keer op de webserver', maar dan krijg ik het probleem dat je een melding krijgt dat 'The application failed to start properly', oftewel een 500-error.

Geen flauw idee waar die fout weg komt, dus ben ik bijna gedwongen om de hele applicatie stukje voor stukje te uploaden, te testen volgend stukje uploaden, testen, etcetera.

Argh.

Probleem wat ik op het moment nog last van heb is dat alles in de lib-map ook gecached word, en dat plus de config die niet geupdate word geeft mij nog steeds het probleem dat de app een constante niet kan vinden (met de config) en dus niet verder wil. Ik heb al zoveel mogelijk de aanroepen naar de config uitgecommentariseerd of veranderd naar eerst een aanroep naar de functie defined?, maarja, als je de bestanden in de lib-functie niet aan kunt passen vanwege dat cachen...

Bah. Als de server meewerkte was ik al veel verder dan dat ik nu ben. Ik heb de app zoals ik die nu heb in een paar uurtjes gemaakt, maar ben nu al drie keer zo lang (zo niet langer) bezig om het maar online werkend te krijen, en ik ben nog niet klaar.

RoR is een prachtig iets, zolang je server maar meewerkt.

Webdeveloper

quote:
YopY schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 12:47:
Ik ben weer een klein stukje verder gekomen met het aan de praat krijgen van mijn website, maar inderdaad, het cachen van bepaalde klassen is toch het grootste probleem.

Eerst liep ik tegen het probleem aan dat de configuratie voor de db gecached word, dus als je een verkeerd wachtwoord hebt, moet je het hele project weer opnieuw aanmaken.

(wat, trouwens, door een van de support mensen van JROnline mij werd aanbevolen. Met andere woorden, maak je een foutje? Ach, maak de zaak maar weer opnieuw)
In dat geval zou een herstart van Apache voldoende moeten zijn, maar zoals ik dat zei is zoiets op een Shared Hosting omgeving erg moeilijk.
quote:
Mijn oplossing daarvoor: Een call maken naar de Connect functie van Rails::ActiveRecord bovenaan elke Model class. Dit lost het probleem op van de DB config, ook al is het een wat lelijke oplossing.

Ik heb het idee dat de server om de zoveel tijd wel eens opnieuw gestart word, dus dan is het config bestand opnieuw ingeladen.

Het eerder genoemde probleem met de Localization plugin is ook opgelost. Het probleem was dat ik de Lib-map niet geupload had.

Nu zeg je natuurlijk 'Dan doe je alles in een keer goed en zet je de hele zaak in een keer op de webserver', maar dan krijg ik het probleem dat je een melding krijgt dat 'The application failed to start properly', oftewel een 500-error.
Precies, als jij ervoor zorgt dat het in één keer goed op de server staat, heb je ook geen problemen met caches en memory. Maar dat is natuurlijk bijna niet te doen.
De 500-error is waarschijnlijk een fout in je logboek bestand of je tmp map. Verwijder alle logboeken eens en maak de tmp map schrijfbaar, meestal is het probleem dan opgelost.
quote:
Geen flauw idee waar die fout weg komt, dus ben ik bijna gedwongen om de hele applicatie stukje voor stukje te uploaden, te testen volgend stukje uploaden, testen, etcetera.

Argh.
Informatie over deze foutmelding kan je op redelijk veel websites terugvinden. Daarnaast staat er volgens mij meer over de foutmelding in fastcgi.log of je error documents van Apache.
quote:
Probleem wat ik op het moment nog last van heb is dat alles in de lib-map ook gecached word, en dat plus de config die niet geupdate word geeft mij nog steeds het probleem dat de app een constante niet kan vinden (met de config) en dus niet verder wil. Ik heb al zoveel mogelijk de aanroepen naar de config uitgecommentariseerd of veranderd naar eerst een aanroep naar de functie defined?, maarja, als je de bestanden in de lib-functie niet aan kunt passen vanwege dat cachen...

Bah. Als de server meewerkte was ik al veel verder dan dat ik nu ben. Ik heb de app zoals ik die nu heb in een paar uurtjes gemaakt, maar ben nu al drie keer zo lang (zo niet langer) bezig om het maar online werkend te krijen, en ik ben nog niet klaar.

RoR is een prachtig iets, zolang je server maar meewerkt.
Om eerlijk te zijn heb ik het vermoeden dat jou Rails applicatie voor dat je ging uploaden naar JROnline ook al niet soepel werkte. Als je aanroepen naar constanten hebt die niet bestaan, maakt het absoluut niets uit of je dat lokaal test of op een externe server. Zorg ervoor dat je code goed werkt, dan is het enige dat fout kan gaan bij het live gaan op de server de dependencies die je app heeft, rechten van mappen en je configuratie bestanden. Dependencies kan je zoveel mogelijk oplossen door ze in je vendor map te mikken, rechten is een kwestie van testen (en daar zal je geen invloed van de cache ondervinden) en de configuratie bestanden is gewoon goed opletten :)

quote:
Daarnaast staat er volgens mij meer over de foutmelding in fastcgi.log of je error documents van Apache.
Dat dacht ik ook, maar niet dus. In het fcgi log staat niks, en in het Apache log stond alleen dat er een 500 error was voor mijn aanroep. Het Apache error log was verder leeg.
quote:
Om eerlijk te zijn heb ik het vermoeden dat jou Rails applicatie voor dat je ging uploaden naar JROnline ook al niet soepel werkte. Als je aanroepen naar constanten hebt die niet bestaan, maakt het absoluut niets uit of je dat lokaal test of op een externe server. Zorg ervoor dat je code goed werkt, dan is het enige dat fout kan gaan bij het live gaan op de server de dependencies die je app heeft, rechten van mappen en je configuratie bestanden. Dependencies kan je zoveel mogelijk oplossen door ze in je vendor map te mikken, rechten is een kwestie van testen (en daar zal je geen invloed van de cache ondervinden) en de configuratie bestanden is gewoon goed opletten :)
Het werkte perfect op mijn computer. De reden dat die constante niet bestond was omdat ik het config bestand van de user klasse niet geupload had, dus deze werd niet ingeladen. Deze error komt nu nog voor in het Localization lib-bestand, welke een config voor de Localization nodig heeft. Ik kwam er wat laat achter dat er ook nog iets in de lib-map stond, daarom :+.

Maar in ieder geval, ik zal dat geval met die tmp mappen e.d. nog eens uitproberen, dat zal waarschijnlijk al helpen. Als het werkt, wat ik wel hoop - alles stukje bij beetje uploaden en testen kost veel te veel tijd.

Pagina: 1 2 3 4 ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: