PCI Express, waarom nou?

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:30
Hoi,

Afgelopen September/oktober heb ik mijzelf blij gemaakt met een Aopen Aeolus 6800 GT. Die doet nu lekker zn werkje op 405/1170... De kaart heeft mij toen een behoorlijk bedrag gekost en heb der dan ook een flink tijdje voor moeten sparen.

Mijn mobo en processor zijn eigenlijk aan vervanging toe. De torougbred core blijft gewoonweg teveel achter in performance met zijn L2 cache van 256kb tov een Barton ofzo en aangezien ik een fanatiek gamer ben ( HL2 // Doom3 // Battle of middle earth // flatout // NFSU2 ) heb ik gewoon wat beters nodig. Nou doet het volgende probleem zich voor. Ik wil volgende maand een upgrade (tje) doen naar een A64 met mobo. De mobo's die ik wil zijn allemaal PCI Express en die 6800GT is AGP... Ik kan me gewoon niet veroorloven om een nieuwe kaart te kopen. Moet ik dees nou weg doen?

Ik wil graag een nForce 4 chipset omdat ik over nForce heel tevreden ben. Der moet een S939 A64 3500+ komen maar ja wat voor een mobo en kan ik uberhaupt nog wel een agp mobo kopen?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 13:25

Shunt

Boe

zo ver ik weet is juist de nforce 4 gewoon de geupgrade nforce 3 met als upgrade pci E ;)
dus neem gewoon een 939 mobo met een nforce 3 en dan ben je gelijk klaar.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:46
Wat dacht je van een mobo met een Nforce3 250 Ultra chipset, dit is de S939 uitvoering van de gewone NF3 250 en is qua performance niks minder dan de Nforce4

Goede borden hiervoor zijn oa. de MSI K8N Neo2 en de Gigabyte K8NS 939-Ultra

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:30
zijn dees ook goed voor OC? Daar houd ik me ook nog wel eens mee bezig :D
MSI zat ik idd al naar te kijken al moet ik wel zeggen dat ik veel nare ervaringen heb gezien en gehad met onze vrienden van MSI..

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

[rml][ OC-939] De MSI K8N Neo 2 - OC Thread part 2[/rml] <--- handig OC topic

Overigens had/heeft MSI een iets slechtere naam vanwege een aantal jaar geleden toen er een aantal modellen waren met slechte elco's, waardoor moederborden vroeg kapot gingen. Weinig mis mee voor de rest hoor ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

PCI-Express is niet interessant voor alleen de huidige grafische kaarten, want de huidige AGP 8x zit nog niet vol, zodat je geen praktijk winst ziet.

Maar algemeen gezien is PCI-Express wel interessant, want onze 10-jaar ouwe PCI-bus zit vol. PCI-bus kan theoretisch 133MB/s halen, maar in praktijk gaat het tot 120MB/s. Het is duidelijk een bus, dus gedeelde snelheid zoals hubs bij netwerken. Bovendien is het half-duplex, dat betekent dat er 120MB/s in 1 richting gaat.

De Gigabit-kaarten gaan tot 100MBytes/s in praktijk en RAID-array's durven ook 120MB/s en hoger te halen.

Bij PCI-Express haalt 1x al 250MBytes/s fullduplex, dus vergelijkbare performance met PCI 64bit en 66MHz (533MBytes/s half-duplex). PCI-Express 4x is al interessanter voor RAID-controllers en 8x & 16x is zelfs snel genoeg voor de grafische kaarten.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Voor budget kaarten, kan PCI-express al veel eerder een rol zijn. Vanwege de a-symmetrische opbouw van AGP zit de uplaod al snel vol, PCI-express heeft daar een stuk meer bandbreedte, en zal dus al snel een winst kunnen opleveren. Zeker in het budgetsegment, waar er dus eerder een beperkte hoeveelheid geheugen/cache is, kan dit dus een winst opleveren.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Ja, maar onze TS zit met een 6800GT niet eens in de buurt van budgetsegment. ;)
Ik zou gewoon lekker voor een ouderwetsch Nforce3 bord gaan, Abit kan ik altijd aanraden.

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:46
casemodderpoel schreef op maandag 10 januari 2005 @ 01:36:
Ja, maar onze TS zit met een 6800GT niet eens in de buurt van budgetsegment. ;)
Ik zou gewoon lekker voor een ouderwetsch Nforce3 bord gaan, Abit kan ik altijd aanraden.
Abit heeft geen S939 NF3 bord

Verwijderd

Er zijn wel borden met VIA K8T800 Pro chipsets met AGP en Dual-Channel mem.
Misschien is dat een goedkoper advies. Scheelt geloof ik paar tientjes.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zo kan ik nog wel 100 andere borden aanbevelen ;) Maar de TS wil kennelijk graag A64 + nForce + AGP. Dan is hij zoals eerder gezegd inderdaad enkel op nForce3 gewezen. En inderdaad is de nForce4 in feite niks anders dan een nForce3 met PCIe implementatie :)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Wat dacht je van ruilen? Ik heb hier bijvoorbeeld nog een MSI 6800 GT PCI-e kaartje liggen (verkeerd geleverd), en ik wil hem met iemand ruilen tegen een AGP. Zo te zien op marktplaats zijn er nog wel meer..

Als je jouw kaart kostenloos met een andere tweaker kunt ruilen, ben je ook van dat probleem af :)

Je kunt me mailen, maar ik ben eigenlijk op zoek naar iemand met wie ik binnen een dag of drie kan ruilen.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.