Voorgeschiedenis ![]() |
Een hele hoop denkwerk, hersenspinsels en schetsen verder ben ik weer aan het modden geslagen. Intussen alweer m'n vierde mod. De eerste is intussen gesloopt, omdat hij toch niet meer gebruikt werd (hij was gewoon niet handig). De tweede en derde casemod doen nog steeds prima hun ding
Maar goed, die mods liggen in het verleden dus nu weer verder met de toekomst.
Op de eerste na waren m'n mods dus naar mijn mening goed gelukt. Maar er moet natuurlijk verbetering komen. Intussen had ik ook al wat rondgesnuffeld bij DOC, en dat leek me toch ook wel leuk om te doen. Dus ik probeerde wat met m'n "hoofd-pc", waar die bleek niet erg gewillig te zijn: instabiel en te heet.
Dus iets wat ik zeker wilde gaan maken: waterkoeling. Ik zit echter niet heel ruim in het geld, dus het wordt zelfbouw.
Dan de hardware. Ik had nog wel 2 PCs liggen:
Pentium 2 266
Intel Celeron 533
Na een beetje proberen bleken deze niet/nauwelijks over te clocken te zijn. Dus er moest nieuw spul gehaald worden. Ik had nog een Asus A7V8X-X moederbordje liggen. Dus daarvoor heb ik een processortje gezocht. Ook hier weer low-budget: dus een tweedehands Athlon 800
Toen nog wat geheugen (2x 128MB DDR PC2100) geregeld, want dat had ik niet meer. Ik heb inmiddels alles getest en het werkt wonder boven wonder.
Een naam voor dit project heb ik nog niet verzonnen, dat komt later nog wel. Eerst maar aan de gang, dan komt de vocabulaire inspiratie vanzelf wel.
Zo begon het dus allemaal, tijd voor het echte werk.
Update 1 |
Deze kast wordt de basis van de case, ik had hem nog op zolder staan. Daar zat eerst die Intel Celeron 533 in; die hadden ze een tijdje terug over op mn moeders werk Radiator Een van de onderdelen die ik als eerste voor de waterkoeling zocht, was de radiator. Eerst alle autosloperijen in de buurt rondgebeld (zijn er vrij weinig helaas), maar die hadden allemaal nix of ze waren al jaren gesloten Toen heb ik op marktplaats maar een advertentie geplaatst, en ja hoor, binnen enkele dagen had ik iemand met een koperen kachelradiator! Dus gebeld, deze persoon bleek in Twente te wonen, dus het moest opgestuurd worden. Hij had er nog 3 liggen, heeft de beste uitgezocht, schoongemaakt en getest op lekkage: wat een service! Enkele dagen later kreeg ik de radiator binnen via de post, zag er allemaal redelijk/goed uit (voor zover ik er verstand van heb. Natuurlijk eerst even testen of hij een beetje schoon is, dat bleek inderdaad zo te zijn: kraakhelder water! Daarna toch nog een nachtje in het zoutzuur gelegd, voor optimale reiniging ![]() Eerste koelblok Ik had twee plannen voor een CPU koeling: een "gewoon" koelblok of iets baanbrekenders. Ik dacht ![]() Zo zag hij eruit, intussen is het alweer wat veranderd. Maar dit idee gaat eerst even in de koelkast. The case Omdat ik op een gegeven moment helemaal ziek was van het gezeik met de heatpipe, ben ik maar begonnen met de case. Allereerst heb ik de hele kast gestript. Op de hoeken heb ik aluminium hoekprofiel gelijmd (Bison Kombi Metaal: Beresterk Zo ziet dat er dus uit. Ik heb momenteel helaas geen foto van het geheel, maar zo krijg je een id hoe het eruit gaat zien. Plexiglas met inbusbouten dus, my personal favourite Zo nog even een beeld hoe de toch vrij lompe (25x16x5) radiator gaat komen. Geeft meteen een redelijk beeld van de indeling. Koelblok 2 Het hele heatpipe idee is dus even in de koelkast gezet. Daarom ben ik begonnen met een wat traditioneler concept. Het ontwerp heb ik niet zelf gemaakt, dat heb ik uit de FAQ gehaald. Dit ontwerp is voor mij te doen, omdat ik toch niet beschik over apparatuur buiten het huis-tuin&keuken-gereedschap. Dit is dus het ontwerp. De deksel schroef ik er ook weer op met inbusbouten, met siliconen-kit tussen de randen zou het dan waterdicht moeten worden |
To do list:
- Radiator & fanduct inbouwen
- Reservoir maken
- Optische drives stealthen
- Wachten op bestelling Aquacomputers
- Paintjob
- Baybus maken
- ...
Alle foto's klikbaar voor mega-size
Toestemming m-m
offtopic:
Update 1 08-01-2005