Aanrakingsloze knopjes?

Pagina: 1
Acties:
  • 652 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
'lo menschen,

In verband met een nieuw projectje moet ik drukknopjes hebben die goed tegen water, vuil etc kunnen. Nou kan ik natuurlijk Conrad binnenlopen en van die dure waterdichte drukknopjes kopen, maar ik meen ook dat er chipjes zijn waarmee je aanrakingsloze knopjes kan maken, zoals bijvoorbeeld ook op electrische kookplaten zit. Dat lijkt me ook interresant.

Probleem is: Ik kan die chipjes nergens terugvinden. Ik heb al gegoogled op 'touchless button', 'electrostatic button' (ik meen dat die knopjes zo heetten) maar ik kon niets vinden.

Heeft 1 van jullie misschien een idee wat voor chipjes ik bedoel of op welke zoektermen ik wel iets zou kunnen vinden?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:47
Je bedoet die dingen die ze ook wel eens in een zwembad hebben bij de douches?...

Denk dat je daar idd voor even bij conrad moet vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zwerft hier op GoT een schema rond wat 'supposingly' werkt door bv. plexiglas. iemand heeft hiervoor een site gemaakt met meerdere schema's.

Het komt eigenlijk altijd neer op een darlington-tor, eventueel aangevuld met wat ontdender-logica.

De allermooiste oplossing voor jouw probleem is een chip als de QT160. van Quantum. Deze specifieke chip is bedoeld voor 6 sensoren, maar ze zijn er ook voor andere aantallen. Even rondklikken op die site.

Deze chips zijn te bestellen bij farnell, ik weet alleen niet of die ook aan particulieren leveren. Ik heb zelf binnenkort ook zo'n chip nodig, dus ben wel nieuwsgierig als je dit gaat proberen..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Nee, bij die schakeling moet je 2 contactjes aanraken om het knopje te bedienen. Dat wil ik dus typisch niet (aanrakingsloos). Dank voor de moeite tho' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik meen ook dat er chipjes zijn waarmee je aanrakingsloze knopjes kan maken, zoals bijvoorbeeld ook op electrische kookplaten zit. Dat lijkt me ook interresant.
Ik heb zo'n kookplaat (halogeen/electrisch) hier - en ik kan je vertellen dat die niet bestuurbaar is als er maar enige rommel op de knopvlakken terecht komt (water, vet etc). Ook is het bedienen met ijskoude of natte handen niet mogelijk.

NB: dat is dus middels een sensor vlak achter een glasplaat (hiervoor wordt een klein stroompje uitgezonden - zodra je vinger in de buurt is vervul jij de functie van ground, waardoor de sensor waarneemt dat er minder stroom terug komt op zijn sensorvlak achter het glas).
Google: finger proximity sensor / Google: finger capacitor sensor

http://abacusa.com/inscap/cps/under%20hand%20opening.gif
http://abacusa.com/inscap...pSen-WirePair12-12-02.gif

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommige van deze knoppen werken doordat de capaciteit verandert als je met je vinger er tegen aan komt of er op drukt. Onder het rubber zitten twee (dikke) printsporen. De eerste manier, die in me opkomt, om te detecteren of er contact gemaakt moet worden is door middel van een 555 waarbij de condensator (de knop) een deel van het oscillatie circuit is.

Een andere manier is een mechanisch iets wat je onder silliconen/rubber plaatst. Constructie:

code:
1
2
3
4
5
A-|-
   |
B-| )
   |
A-|-

A is een dikke ronde printbaan met daarop een bol metale plaatje. B is een rondje waarmee dan contact gemaakt kan worden. (open een GSM toestel en je weet wat ik bedoel :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:51
De iPod heeft ook dit soort knopjes, geen idee hoe ze heten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 18:06:
Er zwerft hier op GoT een schema rond wat 'supposingly' werkt door bv. plexiglas. iemand heeft hiervoor een site gemaakt met meerdere schema's.

Het komt eigenlijk altijd neer op een darlington-tor, eventueel aangevuld met wat ontdender-logica.
Mmm, dat klinkt weer als zo'n standaard meet-de-weerstand-van-de-huid oplossing... niet de bedoeling dus.
De allermooiste oplossing voor jouw probleem is een chip als de QT160. van Quantum. Deze specifieke chip is bedoeld voor 6 sensoren, maar ze zijn er ook voor andere aantallen. Even rondklikken op die site.

Deze chips zijn te bestellen bij farnell, ik weet alleen niet of die ook aan particulieren leveren. Ik heb zelf binnenkort ook zo'n chip nodig, dus ben wel nieuwsgierig als je dit gaat proberen..
Ja, die bedoel ik! Hulde, en ze kosten ook nog eens geen tiet! (E4 is voor mijn toepassing niet veel)

Ik ga er waarschijnlijk wel een paar nodig hebben, ik kan in principe bij Farnell bestellen via het bedrijf waar ik het voor doe; omdat je me verteld heb wat voor IC het is wil ik er wel 1 extra meebestellen, mits mogelijk. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 18:10:
Sommige van deze knoppen werken doordat de capaciteit verandert als je met je vinger er tegen aan komt of er op drukt. Onder het rubber zitten twee (dikke) printsporen. De eerste manier, die in me opkomt, om te detecteren of er contact gemaakt moet worden is door middel van een 555 waarbij de condensator (de knop) een deel van het oscillatie circuit is.

Een andere manier is een mechanisch iets wat je onder silliconen/rubber plaatst. Constructie:

code:
1
2
3
4
5
A-|-
   |
B-| )
   |
A-|-

A is een dikke ronde printbaan met daarop een bol metale plaatje. B is een rondje waarmee dan contact gemaakt kan worden. (open een GSM toestel en je weet wat ik bedoel :+ )
die laatste zijn gewoon te koop :D
moet je dan dus wel iets overheen bouwen wat vuil en waterdicht is :)
ze zitten heel vaak in van die kleine elektronische zakspelletjes enzo :) en onder de knoppen van wat oudere laserprinters, en nog veel meer :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankNStein
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-12-2023

FrankNStein

It's Alive!!!

Zelf ben ik aan het denken om een LCARS-paneel (zo'n startrek ding: glasplaat, met lampjes/knopjes... )'
daar heb ik dus ook die sensors voor nodig, zodat ik ze achter plexiglas kan doen, zonder iets aan de voorkant van de plexi te hoeven plaatsen...
thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Weet niet voor wat soort toepassing het is, maar als je een tobo uit elkaar schroeft vind je 3lagen folie, welke de schakelaars voorstellen. Misschien kun je dat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat TS zoekt staat ook bekend als piëzo-effect schakelaars. Dat zijn schakelaars die je schijnbaar niet indrukt maar slechts hoeft te "aaien" om een puls te geven.
Ze zijn er in vele uitvoeringen en ik weet dat TH Contact uit de UK ze maakt. Je kunt ze ondermeer krijgen bij Intronics in Barneveld. Ik heb er in het verleden gehad met twee kleuren leds, maar er zijn er ook zonder leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 20:40:
Wat TS zoekt staat ook bekend als piëzo-effect schakelaars. Dat zijn schakelaars die je schijnbaar niet indrukt maar slechts hoeft te "aaien" om een puls te geven.
Ze zijn er in vele uitvoeringen en ik weet dat TH Contact uit de UK ze maakt. Je kunt ze ondermeer krijgen bij Intronics in Barneveld. Ik heb er in het verleden gehad met twee kleuren leds, maar er zijn er ook zonder leds.
Nope. TS wil een schakelaar die je helemaal niet aanraakt, er bestaat dus geen fysiek contact tussen de schakelaar en de schakelende persoon.

Vandaar ook dat de suggesties met folie uit het toetsenbord e.d. niet echt nuttig zijn, omdat je dan nog steeds van fysiek contact uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Ik heb geen verstand van electronica, maar je hebt van die bewegings sensoren voor op je autoalarm. Mischien dat die met electronica, uit te lezen zijn, en minder gevoelig te maken zijn. bv plaatsing in een buisje of zo.

Ook heb ik ooit een artikel gelezen over een waterkraan, die automatisch watergeeft als je je handen er hield. Zo iets bedoel je?

What is impossibility but a challenge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 20:44:
[...]

Nope. TS wil een schakelaar die je helemaal niet aanraakt, er bestaat dus geen fysiek contact tussen de schakelaar en de schakelende persoon.

Vandaar ook dat de suggesties met folie uit het toetsenbord e.d. niet echt nuttig zijn, omdat je dan nog steeds van fysiek contact uitgaat.
Dat zegt TS niet... Hij wil een aanrakingsloos knopje, zoals op een kookplaat.
Die dingen van een kookplaat zijn meestal piëzo-elektrisch... Je zult altijd iets moeten aanraken, of je moet met infrarood of radar gaan werken (principe van "cleanscan" schakelaars).
Met de genoemde chips kun je zo'n schakelaar maken, maar je moet nog steeds contact zoeken. Al met al weinig verschillen denk ik... De door mijn genoemde mogelijkheid blijft derhalve wel wat de gebruiker nodig heeft, maar dan in een ander jasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankNStein
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-12-2023

FrankNStein

It's Alive!!!

Volgens mij begrijp ik wat Sprite wil hebben... (dit moet ik zelf nl. ook hebben, voor een mogelijke casemod >:) ...maar eerst moet het zomervakantie worden...)

iets zoals dit:
links (moet vinger voorstellen) het scherm aanraken (niks indrukken ofzo, maar gewoon aanraken...)
aan de andere kant van het scherm moeten de sensors cq. knoppen komen...
(het liefst moeten de sensors doorzichtig zijn, want dan heb ik er ook nog wat aan, dan kan ik er een ledje/ lampje achterhangen, voor als je de knop 'indrukt')...

Afbeeldingslocatie: http://tuu.digitaldream.nl/uploads/touchpanel.GIF

maar ff voor de duidelijkheid:
- Je moet niks indrukken
- Er moet geen gat/gaatje door het paneel gemaakt worden voor een sensor, of contactpunten
- Je moet het scherm aanraken, niet in de buurt komen...

voor de mensen die startrek kijken-> denk aan zo'n LCARS paneel (schermen/ toetsenborden uit de series: TNG, Voyager en DS9)

Zelf ben ik vanplan zoiets te maken, op de zijkant en/of voorkant van me pc om fans te bedienen, pc aan/uit, cd-lade open/dicht etc...

[img=600x370][http://www.thefiberopticstore.com/Projects/Space-Place/8-18/cp-lcars01.JPG[/img]
Om een mooi resultaat te krijgen moet hiervoor de acherkant van de 'knoppen' belicht worden, zodat ze goed zichtbaar zijn (en nouwelijks als het ledje niet brand)-> de sensors moeten dus doorzichtig worden... (bij mij althans)

[ Voor 5% gewijzigd door FrankNStein op 28-05-2004 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Laatst online: 23:00

virus.elektro

profesionele monitor sloper

* virus.elektro kan zich herinneren dat atmoz hiermee geexperimenteerd heeft. of het uiteindelijk ook doorzichtig kon weet ik niet meer
er is toen ook een topic over geweest

[rml][ el] startrek knoppen[/rml]

wat je zou kunnen doen is verschillende stukken plastic gebruiken en er dan een soort glowpad van maken

[ Voor 38% gewijzigd door virus.elektro op 25-05-2004 21:50 . Reden: link toegevoegd ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eh, het antwoord is al gepost hoor. TS is nu happy met een IC waarmee je contactloos kunt schakelen, zonder verdere bijzondere constructies :)

De oplossing met een lampje en een LDR zou natuurlijk ook werken, maar is lastiger goed te krijgen, omdat je je meting ook moet ijken tegen het algemeen backlight. Je wil niet dat je CPU-fan uitgeschakeld wordt omdat moeder de vrouw de lichten in de huiskamer uitzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 16:40

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

FrankNStein schreef op 25 mei 2004 @ 21:10:
voor de mensen die startrek kijken-> denk aan zo'n LCARS paneel (schermen/ toetsenborden uit de series: TNG, Voyager en DS9)

Zelf ben ik vanplan zoiets te maken, op de zijkant en/of voorkant van me pc om fans te bedienen, pc aan/uit, cd-lade open/dicht etc...

[afbeelding]
Dat is gewoon een touch screen :P

Als je veel knoppen wilt die ook nog eens allerlei rare vormen hebben en/of op een andere plaats kunnen komen te staan ben je daarmee beter af, je kunt ze gewoon ((ergens?) los kopen met een seriele aansluiting.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 21:57
Wij hebben die op school gebruikt, en die sensoren heten capacitieve naderingsschakelaars.

Werken door elk materiaal, reageren op elk materiaal, en er zijn verschillende uitvoeringen welke verschillende meetdieptes hebben.

Maar reken maar, die dingen zijn duur. Ik geloof dat hele simpele, die wij hadden, 25 euro p/s kosten.

Maar dat werkt wel, zonder gekke schakelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Er is hier in C&E een topic over, iets met 'startrek knopjes' ofzo, waar de hele techniek uitgelegd wordt met schema's en al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op 25 mei 2004 @ 23:03:
Er is hier in C&E een topic over, iets met 'startrek knopjes' ofzo, waar de hele techniek uitgelegd wordt met schema's en al.
Klopt, die was ik ook aan het zoeken.. dat is niet het topic wat hierboven aangehaald word. Er was een foto van een plaat alu met zo'n startrek-knop er in. Een van de posters in die draad had het schema met de darlington-tor gemaakt, en er zelfs een .tk site voor gemaakt.

Kan het topic alleen niet terugvinden.

Overigens is dit niet relevant, TS heeft zijn antwoord immers al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Inderdaad, maar als de loslopende menscheid alhier dit topic verder wil gebruiken om allerlei exotische manieren van schakelen te bespreken houdt ik ze niet tegen. Mooi om de GoT search te voeden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het me goed herinner, en waarom zou dat niet zo zijn, het is nog maar een jaar of 2 geleden, was de uitkomst van dat Startrek button topic diezelfde QT160....

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2004 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 00:35:
Als ik het me goed herinner, en waarom zou dat niet zo zijn, het is nog maar een jaar of 2 geleden, was de uitkomst van dat Startrek button topic diezelfde QT160....
Nope.. ik weet bijna zeker dat dat een van z'n broertjes was met minder sensoren ;)

(maar het klopt wel, in dat topic worden de chips van quantum ook genoemd).

Weet jij nog de naam van de poster die een hele website gemaakt heeft voor de tiptoets schakelaar met een darlington-tor? Volgens mij stond op die site ook een uitwerking van een schema van jou, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Hmm, ik ben net bezig een nieuwe HTPC te ontwerpen... 3 keer raden wat ik als bediening wil gaan gebruiken??? Een array van de QT160 chips... Denk ik een keertje origineel te zijn... :(

Maar goed, ik zal wel een topic starten als ik met autocad (of een ander 3D pakket) een goed ontwerp heb, en ik ook een beter idee heb van de mogelijkheden die het moet gaan bieden.

Maar ff aan Sprite_tm, die knopje kunnen wel goed tegen water en vuil (het is immers een glas of kunstof plaat die je makkelijk schoon kan maken), maar hou er wel rekening mee dat vuil en water de gevoeligheid nadelig beïnvloeden. Het zou mij niks verbazen dat een natte plaat valse responsen geeft (knop wordt ingedrukt zonder dat er iemand in de buurt is) of juist niet reageerd als het wel moet... Ik zou als ik jou was eerst ff een proef opstelling maken met 6 knopjes. Dat hoeft niet veel moeite te kosten, en die €4,- gaat je bedrijf ook niet dood aan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op 26 mei 2004 @ 00:50:
Hmm, ik ben net bezig een nieuwe HTPC te ontwerpen... 3 keer raden wat ik als bediening wil gaan gebruiken??? Een array van de QT160 chips... Denk ik een keertje origineel te zijn... :(
Waarom in godsnaam een array van QT160 chips? Quantum heeft ook types met 32 sensoren of meer hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er moet nog een topic zijn. Ging over tiptoets uiteindelijk kwam daar een schema uit die gebruikt kon worden achter bv plexi en kon schakelen door in de buurt te komen met je vinger.

Werkte geloof ik met een lusje en een aantal transitors. Kan alleen de topic niet meer terug vinden.

Daarnaast heeft Atmoz nog laats een schakeling gemaakt die je ook kon aansturen zonder daadwerkelijk aan te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 01:38:
Er moet nog een topic zijn. Ging over tiptoets uiteindelijk kwam daar een schema uit die gebruikt kon worden achter bv plexi en kon schakelen door in de buurt te komen met je vinger.
Sorry hoor.. maar heb je uberhaupt ook maar 1 post gelezen anders dan de topicstart?

edit:
disclaimer
die reactie is misschien iets te hard gesteld, mijn excuses.. het kan soms alleen frustrerend zijn als er iemand zo een topic binnen komt en iets post wat er al 100 keer staat ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2004 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 00:55:
[...]

Waarom in godsnaam een array van QT160 chips? Quantum heeft ook types met 32 sensoren of meer hoor.
je hebt gelijk, ze zijn er tot 64 knoppen, alleen werken die via speciale interfaces (SPI, UART, Parallel). Bij mij moeten ze gewone drukknopjes vervangen in een eenvoudige schakeling, en heb ik dus niks aan een efficientere interface (helaas). Dus ik zit vast aan (aantal knopjes)/6 chips. Ik had ook graag minder gebruikt, maar ik vrees dat dat er niet in zit (tenzij iemand mij kan uitleggen hoe een SPI interface werkt, want deze ken ik niet).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Laatst online: 10-09 11:47

Belgar

Archmaster ranzige code..

deepbass909 schreef op 26 mei 2004 @ 10:17:
je hebt gelijk, ze zijn er tot 64 knoppen, alleen werken die via speciale interfaces (SPI, UART, Parallel). Bij mij moeten ze gewone drukknopjes vervangen in een eenvoudige schakeling, en heb ik dus niks aan een efficientere interface (helaas). Dus ik zit vast aan (aantal knopjes)/6 chips. Ik had ook graag minder gebruikt, maar ik vrees dat dat er niet in zit (tenzij iemand mij kan uitleggen hoe een SPI interface werkt, want deze ken ik niet).
PIC micro-controller o.i.d. voor 3-15 euro ? PICs met UART heb je al voor 3,50 euro. Die met I2C en SPI voor wat meer. Overigens kan je bij Philips en Microchip een geweldige berg informatie over I2C en SPI vinden. Verder zijn er geloof ik ook drivers met 'SPI' ingang en 'parallel' uitgang. Hoef je verder vrij weinig van het protocol te weten.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 13:38
Ik meen hier ook welleens wat te hebben gelezen over het gebruik van inductie stroom ofzo?

Anyway.. het was iets in de richting van dat je vinger als antenne diende waardoor een gevoelige transistor kon schakelen. Weet alleen niet of dit werkt met een paar mm plexi ertussen. Maaar zowel dan is dat misschien een goedkopere oplossing :?

Sprite.. ga je ook nog verklappen waarvoor je dit nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddajantje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 08:03
en wat vind je van een capasitieve naderingschakelaar dan hoef het niks aan te raken alleen in de buurt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Belgar schreef op 26 mei 2004 @ 10:47:
[...]

PIC micro-controller o.i.d. voor 3-15 euro ? PICs met UART heb je al voor 3,50 euro. Die met I2C en SPI voor wat meer. Overigens kan je bij Philips en Microchip een geweldige berg informatie over I2C en SPI vinden. Verder zijn er geloof ik ook drivers met 'SPI' ingang en 'parallel' uitgang. Hoef je verder vrij weinig van het protocol te weten.
Dan ben ik er nog niet. Zoals ik al zei, ze moeten gewone knopjes in een simpele schakeling vervangen.
Dan heb ik OOK niks aan een parallele interface. Of ik moet daar weer een schakeling achter gaan zetten om de parallele datastroom uit een te rafelen.... kortom, ik ben dan bezig om veel knopjes via 1 ic naar een efficiënte databus te sturen, om vervolgens een bult chips nodig te hebben om die efficiënte datebus weer te ontrafelen om het in een simpele schakeling te kunnen gebruiken. Ik ga toch voor mijn eigen oplossing van een stuk of 6 chips...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

Wat ik bedoelde is dat op de output van de driver de poort hoog wordt die overeenkomt met het ingedrukte knopje. Ik probeer je ook niet te overtuigen om zo'n oplossing te gebruiken. Of je nu 1 schakelblokje en 4 drivers neemt, of 6 schakelblokjes het blijft een veelvoud aan ICs. Maar dat je het array dan niet als schakelaars kan gebruiken is dus pertinent niet waar. Je behoud de originele functionaliteit.

De keuze voor de SPI oplossing is vooral logisch als de afstand tussen knoppen en logica erg groot is, omdat je dat dus, in jouw geval, 64 spoortjes over je gehele printplaat moet trekken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
direct

1 ----------------------- 1
2 ----------------------- 2
.                                .
63---------------------- 63
64---------------------- 64

spi

1 --+                     + -- 1
2 --|                     | -- 2
. --+---------------------+ -- .
63 -|                     | -- 63
64 -+                     + -- 64

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Jou onderste optie is opzich erg interessant, maar is dat ook een beetje makkelijk te maken??

Zijn er IC's die een SPI bus kunnen de-multiplexen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douweh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik heb een vraag die hierop aansluit....
Ik heb al een tijd het idee om iets te maken wat hier op lijkt.

Ik wil namelijk een strip maken, die ook slechts aanraakgevoelig is...
Als je je vinger er ophoudt moet hij een signaalgeven aan een toongenerator, en hoe verder je je vinger verschuift, des te hoger wordt de toon.

Nu zou je dat dus in stapjes kunnen doen, met zo'n chip met bijvoorbeeld 32 sensoren, maar het liefst wil ik dat traploos..

Heeft er iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

douweh schreef op 26 mei 2004 @ 23:54:
Ik heb een vraag die hierop aansluit....
Ik heb al een tijd het idee om iets te maken wat hier op lijkt.

Ik wil namelijk een strip maken, die ook slechts aanraakgevoelig is...
Als je je vinger er ophoudt moet hij een signaalgeven aan een toongenerator, en hoe verder je je vinger verschuift, des te hoger wordt de toon.

Nu zou je dat dus in stapjes kunnen doen, met zo'n chip met bijvoorbeeld 32 sensoren, maar het liefst wil ik dat traploos..

Heeft er iemand een idee?
Kijk ff op de site van Quantum (de maker van de chips). Deze heeft ook oplossingen voor het maken voor een strip zoals jij dat wilt (tot 128 stappen...)
Bestellen moet geen probleem zijn lijkt mij. Bij Radio Centrum in Utrecht (waar ik werk) kunnen we zo bij Farnell bestellen, als je ff aangeeft dat Farnell ze kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het niet om het aanraken zelf gaat, maar ook moet werken op afstand:
http://www.thereminworld.com/
http://www.coolidge.org/tour/theremin.html
http://www.glaramara.freeserve.co.uk/theremin.html
Een variant hierop gebruikten oa ook the Beach Boys in Good Vibrations (een schuifbar welke aan een sinusgenerator was gekoppeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 01:23:

[...]

Een variant hierop gebruikten oa ook the Beach Boys in Good Vibrations (een schuifbar welke aan een sinusgenerator was gekoppeld).
Had dat nummer net op staan toevallig, weet wat je bedoelt, klink ook best leuk! :)

Maarre waar koop ik die QT chips? Bij Farnell kan ik niet bestellen (zou ook voor particulieren kunnen volgens de site, echter ze reageren niet eens op mn mail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Bijna elke electronica boer kan wel bij Farnell bestellen, dat zou echt geen probleem moeten zijn. En zoek anders ff iemand in de buurt die een nummer bij de KvK heeft. Die kan zeker weten bij Farnell inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

deepbass909 schreef op 26 mei 2004 @ 17:32:
Jou onderste optie is opzich erg interessant, maar is dat ook een beetje makkelijk te maken??

Zijn er IC's die een SPI bus kunnen de-multiplexen?
volgens een aantal sites kan dat zelfs met een 74hct595 (geloof ik). Met een PIC gaat het in ieder geval zeker. ik heb jammer genoeg vandaag geen tijd meer om het uit te zoeken. Een of andere $@$ is gisteren achter op mijn auto gereden, dus ik heb een hoop papierwerk te doen vandaag. Overigens heb je dus 3 of 4 draden nodig voor het vervoeren van je informatie. afhankelijk of de matrix gebruikt wordt als master of slave.

edit:

Beetje rommelig opgeschreven zie ik nu. Met een PIC kun je dus de schakelaar functionaliteit meteen bereiken. Met de 595 krijg je een '1' op de output waarvan de toets is aangeraakt. De schakelfunctie moet daar dan dus op reageren. Dit zal nu echter ook moeten gebeuren, omdat de kleine QT volgens mij ook alleen pulsen genereerd. Het lijkt eigenlijk veel op het ledbar topic:

[rml][ HowTo] Ledbar met 64 leds[/rml]

Hier wordt in principe ook een seriele output gebruikt. Ik weet dus niet precies wat je in gedachtten had.

[ Voor 31% gewijzigd door Belgar op 27-05-2004 17:20 ]

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:58

World Citizen

FreeReef.nl

een vrij duure oplossing maar wel een waar lekker weert tijdje mee kan modden is,
dat Bang & Olafsen van die knoppen heeft als licht schakkelaar. Die gaan aan en uit als je er voor langs gaat en de duurdere serier kun je ook dimmen door er langs te gaan op een langsame manier.

maar ja B&O en een leuke prijs valt niet echt te combineren

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het startrek topic gevonden, het bleek bij beter lezen toch hetzelfde topic te zijn wat hier al eerder aangehaald werd:

[rml][ el] startrek knoppen[/rml]

De user in kwestie was bliksem, zijn site www.bliksem999.tk, de 'tiptoets' pagina:
http://www.geocities.com/bliksem_999/tip.htm

Het schema in kwestie:

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/bliksem_999/tip.jpg

Deze zou volgens hem ook aanraakloos moeten werken, dus door plexi.

Een alternatief voor de QT160 dus..

//edit
Wazig.. de site werkte net nog wel, en is nu geheel niet meer beschikbaar
//edit2
en nu dus weer wel.. wazige handel. Het kan dus zijn dat hij het niet doet :P

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Dat touch-senor IC gebruik ik al een hele tijd en werkt echt perfect. Je kunt er 4 sensors per IC mee maken. Dit IC zit namelijk ook in mijn ACS control panel:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/geertvl/projecten/ACS2/DSC00026.JPG

filmpje

En hier de topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/888101

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

atmoz schreef op 27 mei 2004 @ 17:06:
Dat touch-senor IC gebruik ik al een hele tijd en werkt echt perfect. Je kunt er 4 sensors per IC mee maken. Dit IC zit namelijk ook in mijn ACS control panel:
De QT160 kan 6 sensors per IC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja inderdaad probeer nou niet het topic te nekken omdat jij toevallig al de vraag van de TS hebt beantwoord, misschien komen er wel interessantere opties voorbij waar de TS of een van de andere bezoekers wat aan heeft... =/

by the way, dat startrek topic is zo dood als een pier, alle pics foetsie enzo... heb je vrijwel niets meer aan, de beschrijvingen en kritieken van de eerste 5 paginas gaan allemaal over schemaatjes en schakelingen die er niet meer op staan ... wel jammer hoor

verder interessant onderwerp dit, ik houd cker mn ogen open voor interessante tips =)

edit: site werkt bij mij nu wel weer ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 18:38:
ja inderdaad probeer nou niet het topic te nekken omdat jij toevallig al de vraag van de TS hebt beantwoord, misschien komen er wel interessantere opties voorbij waar de TS of een van de andere bezoekers wat aan heeft... =/
Ik probeer helemaal niets te nekken, sterker nog ik heb er energie in gestoken een ander topic te vinden met relevante info.

Als je het topic ook echt gelezen had, zie je dat het enige waar ik tegen ageer is het herhalen van dingen die al gezegd zijn. Het heeft geen zin nu te posten 'koop een QT160', want dat staat er al.

Als iemand echt iets nieuws toe te voegen heeft, zul je mij niet horen miepen hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

zou je ook niet iets kunnen maken met een fotocel? je vinger erboven, weerstand hoger, meten -> reageren.

maar daar is natuurlijk ook weer een kloteschakeling voor nodig van heb ik jouw daar :P en wat als je het licht in je kamer uit doet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AtomicShockwave schreef op 27 mei 2004 @ 21:13:
zou je ook niet iets kunnen maken met een fotocel? je vinger erboven, weerstand hoger, meten -> reageren.

maar daar is natuurlijk ook weer een kloteschakeling voor nodig van heb ik jouw daar :P en wat als je het licht in je kamer uit doet? :P
Dat lijkt me niet handig, krijg je problemen als het donker word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Laatst online: 16-09 07:30

Kr3Kr

Melpomene

Ik heb even gezocht in mijn archive... zoekt de TS zoiets als dit:?
Afbeeldingslocatie: http://zooi.krekr.nl/plaatjes/tiptoets.jpg

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 20:13
Als ik dat schematje bekijk werkt dat doordat er een inductiestroompje op dat lusje komt wat het eerste transistortje schakeld die dan weer de volgende schakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Tss. Pruts0rs :+

De truc is om een standaard 40* ictje te nemen en aan de ingang van de AND/OR/whatever een metalen plaatje te hangen. ICtje heeft dan geen ingang, zal em hoog trekken. Klaar! Want wat gebeurd er als je je vinger ertegen aan duwt? Contactdender ende storing! Even uitgang samplen, klaar!
* wacco moet minder op deze manier 'input' genereren op z'n atmel projectje, want echt gezond kan het niet zijn voor dat ding :X (maar het werkt wel!)

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat doe je dan? Een poort oneigenlijk gebruiken...
En wat krijg je dan? Een labiele schakeling...

Als je met vinger in de buurt komt gebeurt er wat, maar als je de TL uitdoet ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wacco schreef op 28 mei 2004 @ 00:26:
De truc is om een standaard 40* ictje te nemen en aan de ingang van de AND/OR/whatever een metalen plaatje te hangen. ICtje heeft dan geen ingang, zal em hoog trekken. Klaar! Want wat gebeurd er als je je vinger ertegen aan duwt? Contactdender ende storing! Even uitgang samplen, klaar!
tsss... prutzor.. welk gedeelte van het woord 'aanrakingsloos' begrijp jij niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
@ de Generaal: mijn excuses, ik had de tweede pagina niet gelezen, mijn fout dus. dit was een reactie op 'Overigens is dit niet relevant, TS heeft zijn antwoord immers al' wat ik een beetje kort door de bocht vond gaan. maar je maakt het goed op de volgende pagina ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik denk dat ik dit weekend maar eens een QT160 ga bestellen bij mij in de winkel. Ik heb nog een projectje liggen voor een 4-voudige inputswitch (4 av in, 1 av out). Kan ik een mooi glad forntpaneel maken (maar voordat die af is, zijn we vrees ik wel een paar weken verden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op 28 mei 2004 @ 13:23:
Ik denk dat ik dit weekend maar eens een QT160 ga bestellen bij mij in de winkel. Ik heb nog een projectje liggen voor een 4-voudige inputswitch (4 av in, 1 av out). Kan ik een mooi glad forntpaneel maken (maar voordat die af is, zijn we vrees ik wel een paar weken verden...)
Volgens je winkel ben je ziek :P.. heb ze vandaag even gebeld over de QT160 en de DS1669, maar denk dat ik toch op zoek ga naar andere mogelijkheden. De QT160 zou rond de 9 euro moeten kosten, en de DS1669(-10) zelfs EUR 14. Nu weet ik van die laatste de inkoopprijs niet, maar de 1e wordt ingekocht bij Farnell voor ca. EUR 4,50. Dan vind ik EUR 9 (het dubbele) iets te gortig.

Beterschap iig :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
In de elektuur van 3 of 4 maanden geleden stond een capacitieve schakelaar. Die werkte met een kleine PIC uC (12f629 d8 ik). Het idee is dat je twee geleidende plaatjes hebt die een condensator vormen. Die kan je achter een dun stukje glas of plexiglas doen. Als je dan met je vinger in de buurt komt, verandert de capaciteit, wat het apparaatje kan detecteren. Het gaat hier slechts om pF's maar werkt wel :). Erg gaaf als je het mij vraagt :).
Je kan natuurlijk ook iets met een magneetschakelaartje en een magneetje doen. Maar dat is niet erg praktisch natuurlijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
We kunnen eventueel ook gezamelijk bestellen bij Digikey, is daar behoefte naar? Ik wil er namelijk ook wel een paar hebben, altijd handig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:07

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb hier ergens een schema van een capacitieve schakelaar met een simpele opamp, kost max. 2 Euro. Zal eens even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ZZP-er (zelfstandige zonder personeel) en als zodanig in het bezit van een KVK nummer. Heb mij bij farnell ingeschreven inmiddels, kan er dus zelf bestellen.

Ik heb een animocheck aangemaakt bij inkoopacties.net, deze kun je hier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 13:55:
[...]

Volgens je winkel ben je ziek :P.. heb ze vandaag even gebeld over de QT160 en de DS1669, maar denk dat ik toch op zoek ga naar andere mogelijkheden. De QT160 zou rond de 9 euro moeten kosten, en de DS1669(-10) zelfs EUR 14. Nu weet ik van die laatste de inkoopprijs niet, maar de 1e wordt ingekocht bij Farnell voor ca. EUR 4,50. Dan vind ik EUR 9 (het dubbele) iets te gortig.

Beterschap iig :)
Ik moet je helaas gelijk geven dat voor ic's en dergelijke de verkoop prijs vaak het dubbele is van de inkoopsprijs. Gelukkig kan ik het ook verdedigen. Wij moeten ook adminstratie kosten en verzendskosten betalen. Helaas bestellen wij bij Farnell meestal alleen speciale bestellingen, en komen deze kosten dus samen met personeelskosten ed (de kosten om jou het dingetje te kunnen verkopen) op rekening van de klant. Het nadeel voor ons is, dat jij als klant bij Farnell kan zien wat ze inkoop kosten, maar geloof me, het is een normale of zelfs kleine marge in electronica land.
Wil je het goedkopen??? moet je of een KvK nummer regelen, zodat je direct kan bestellen, of gaan werken in een electroshop :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Laatst online: 15-09 17:34

ThaHandy

Discovery Channel

heel toevallig is er een IA (animo)van de QT160 op ia.nt 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door ThaHandy op 28-05-2004 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaHandy schreef op 28 mei 2004 @ 20:17:
heel toevallig is er een IA (animo)van de QT160 op ia.nt 8)7
niet zo toevallig hoor :P
Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 15:20:
Ik ben ZZP-er (zelfstandige zonder personeel) en als zodanig in het bezit van een KVK nummer. Heb mij bij farnell ingeschreven inmiddels, kan er dus zelf bestellen.

Ik heb een animocheck aangemaakt bij inkoopacties.net, deze kun je hier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

mbuts schreef op 28 mei 2004 @ 00:07:
Als ik dat schematje bekijk werkt dat doordat er een inductiestroompje op dat lusje komt wat het eerste transistortje schakeld die dan weer de volgende schakeld?
Dat klopt volgens mij wel... alleen is het lusje dus een antenne, zodat ie niet aangeraakt hoeft te worden...
Iemand nog commentaar hierop? Het enige wat ik me herriner hiervan is dat je er maar één achter één metalen plaat kan doen... Achter een niet-geleider kunnen er wel meerderen bij elkaar.

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Kr3Kr schreef op 28 mei 2004 @ 20:54:
[...]

Dat klopt volgens mij wel... alleen is het lusje dus een antenne, zodat ie niet aangeraakt hoeft te worden...
Iemand nog commentaar hierop? Het enige wat ik me herriner hiervan is dat je er maar één achter één metalen plaat kan doen... Achter een niet-geleider kunnen er wel meerderen bij elkaar.
Dat geldt ook voor de chips van Quantum. Echter, als je daar een metalen plaat voor zet, zullen deze niet werken, omdat een metalen plaat het electrisch veld tegenhoudt waarop deze chips gebasseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

deepbass909 schreef op 28 mei 2004 @ 23:15:
Dat geldt ook voor de chips van Quantum. Echter, als je daar een metalen plaat voor zet, zullen deze niet werken, omdat een metalen plaat het electrisch veld tegenhoudt waarop deze chips gebasseerd zijn.
Ah oke... naja, ga hier na examens even mee expirimenteren :)

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik heb ze vandaag besteld, maar omdat Farnell een beetje duur is als je maar 1 chippie laat komen, moet ik nog ff wachten tot meer mensen iets van Farnell willen hebben :-(

Ik hoop binnen nu en 2 weken het chippie te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand misschien waar je deze ICtjes (qt110 en qt160) als particulier kunt bestellen? Via Farnell kan dat dus niet :'(

Hier het volledige product overzicht :9~

Met name de slide sensor qt401 met 128bit resolutie is erg interressant.

p.s. de inkoopacties site werkt hopeloos ingewikkeld. Ik wil geen animocheck, of een nodeloos ingewikkelt inlog proces volgen, maar gewoon en URL met bank of creditcard betalings mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk hier: http://www.inkoopacties.net/ia/zchxnz2d

dit is slechts een animocheck maar dat wordt 100% cker een inkoopactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 19:18:
kijk hier: http://www.inkoopacties.net/ia/zchxnz2d

dit is slechts een animocheck maar dat wordt 100% cker een inkoopactie
Is dat zo? Hmm.. misschien toch maar meedoen dan })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Je kan deze chips alleen via Farnell of direct bij Quantum krijgen. Je zit dus vast aan een tussen handel, als je zelf geen nummer van de KvK hebt.
Ik heb bij de inkoop actie animo check gekeken, en dat scheelt je 1 tot 2 euro met de winkel prijs (als het doorgaat dat is).

ps. de Q-SLide chips zijn nog niet te koop, helaas. Medio Juli worden ze verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 19:54:
[...]

Is dat zo? Hmm.. misschien toch maar meedoen dan })
lol of heb ik nu teveel beloofd? :P
het zag er iig naar uit dat het hoedanook door zou gaan, dat je alleen nog twijfelde over evt uit amerika bestellen ivm lagere kosten oid. je wilde ze zelf ook hebben en er is voldoende animo voor... als dat er geen wordt dan weet ik het ook niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag allemaal,

die qt160 ziet er zeker veelbelovend uit. Iets waar ik eigenlijk al een tijdje naar opzoek was. Heb een beetje de doc'jes bestudeerd en er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten. Alle componenten die je op een sensing poort aansluit worden zelf ook gevoelig. Dus alle sporen, draden e.d. die aangesloten zijn op de sensing poort zijn zelf ook aanraak gevoelig. De qt160 heeft zes sensing poorten die om de beurt gecontroleerd worden. Hierdoor wordt kennelijk voorkomen dat de zes verschillende sensoren elkaar storen. Wanneer een sensor gecontroleerd wordt, zijn de andere vijf met de ground verbonden. Opzich is dit een hele nette oplossing, maar je kunt dus niet meerdere van deze dingen tegelijkertijd gebruiken. Ik meen dat ik dit van iemand gelezen had. Als je meerdere qt160 tegelijkertijd gebruikt kunnen ze elkaar beinvloeden. De enige oplossing, die ik kon vinden, is om de bedrading van de sensor goed af te schermen en tussen de sporen van de sensoren extra sporen te maken die met de ground verbonden zijn.

Dit waren de voornaamste dingen die mij opvielen in de manual.

http://www.qprox.com/downloads/datasheets/qt160_107.pdf

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deslaw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-11-2024
Uhm, deze topic is 2 jaar oud he? |:( 8)7 O-) :? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht je nog interesse hebben, ik heb er nog steeds een aantal liggen die over zijn van de IA.. voor 5 euro ex verzending mag je ze hebben (als je er geen 10 besteld)

//edit
hezik[at]mytweakers.net
en ik hoef er niet in te handelen, maar weet dat er gewoon moeilijk aan te komen is.. dus meer om iemand een plezier te doen, verdien er niets aan, maar heb ze nog gewoon over.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2006 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hezik: edit anders even een mailadres ofzo in je post, ik snap dat dit te specialistisch is om in V&A te zetten maar het is ook niet de bedoeling dat dit topic met handels-requests vervuild word.

Pagina: 1