Ik ben de afgelopen anderhalve week druk geweest met uitzoeken en napluizen van onderdelen om tot de aan te schaffen configuratie te komen zoals ik hem nu zie.
Omdat het op elkaar afstemmen van de componenten behoorlijk tijd kan kosten, hieronder mijn gekozen configuratie en een verklaring per onderdeel waarom ervoor gekozen is.
Hopelijk kan dit anderen helpen bij het maken van hun keuzes.
Uiteraard hoor ik het ook graag als mensen vinden dat ergens een verkeerde beslissing is genomen.
Aangezien het me niet de bedoeling lijkt nieuwe topics te openen met configuraties, leek het me het meest passend in het topic met het mainboard van mijn keuze.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| Mainboard Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II-RAID, 1394)
Processor AMD Athlon 64 3500+ Box, Winchester HT2000, Boxed
Koeler Zalman CNPS 7700CU Koper
Geheugen x2 CMX512-3200XL XMS3200 512MB 2-2-2-5 184 DIMM Black
VGA Asus EN6600GT inc. DOOM3 Lim. edit. 128 MB
VGA Koeler Zalman VF700-Cu Koper
FDD Samsung 3,5 inch diskette station Zilver
HDD Western Digital Raptor 74 GB, 10.000 rpm, 8 MB, S ..
(Raid0,Boot) Western Digital Raptor 74 GB, 10.000 rpm, 8 MB, S ..
DVD-RW Plextor PX-712SA Retail, Wit
DVD-Rom Plextor PX-712SA Retail, Wit
Kast Antec P160 Geen voeding, Zilver
Papst 4412FM 120mm, 2400rpm
Voeding Antec NeoPower 480 480 watt ActivePFC |
Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II-RAID, 1394)
Dit mainboard is natuurlijk van onder tot boven aan bod gekomen in dit topic. Voornaamste redenen voor mij zijn mogelijkheid later voordelig de grafische performance weer op niveau te kunnen brengen, de 8 SATA aanslutingen, en de vele flexibele bios instellingen.
(naast natuurlijk de bekende Asus stabiliteit)
AMD Athlon 64 3500+ Box, Winchester HT2000, Boxed
Op dit moment prijs-technisch de meest interessante CPU in de pricewatch. Bij een nieuwe PC hoort een CPU die geproduceerd is met de nieuwste technieken: de 0.90micron winchester dus.
Zalman CNPS 7700CU Koper
Een goed systeem behoeft goede koeling. Zeker als je het systeem ook redelijk stil wil houden. Overal is dus gekozen voor koelers met de grootste ventilatoren en de beste performance.
CMX512-3200XL XMS3200 512MB 2-2-2-5 184 DIMM Black
De geheugenkeuze heeft me
3 dagen gekost. Overal en nergens informatie nagezocht met betrekking tot bandbreedtes/timings en wat voor de A64 dan de beste keus is. Uit veel artikelen blijkt dat de A64 veel minder bandbreedte-hongerig is dan de P4, maar wel baat heeft bij strakke timings.
In verschillende benchmarks heb ik het PC4400 3-4-4-8 geheugen verslagen zien worden op het A64 platform door PC3200 2-2-2-5 geheugen, wat ook nog eens de helft kost!
Gewoon 2 losse modules, aangezien de kit als grootste voordeel de portomonnee van de fabrikant hebben

Zie ook
RAM FAQ
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=873
Goeie uitleg bandbreedte vs timings:
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=873
Asus EN6600GT inc. DOOM3 Lim. edit. 128 MB
Zoals gezegd wil ik de mogelijkheid hebben later voordelig een kaart bij te plaatsen. Asus kaarten blijven over het algemeen redelijk lang "hetzelfde" waardoor de kans minder groot is dat straks een tweede kaart niet compatible is.
Zalman VF700-Cu Koper
Net als bij de CPU-koeler is deze keuze gemaakt op basis van geluidsproductie / prestaties.
Samsung 3,5 inch diskette station Zilver
Een Floppydrive moet er toch in...
2x Western Digital Raptor 74 GB, 10.000 rpm, 8 MB, SATA ..
Deze gaan in RAID0 het boot-gedeelte verzorgen. Bulk-data staat op een separate server).
De 10.000rpm schijven bieden in een omgeving waarin op veel verschillende plekken van de schijf wordt gelezen een aanzienlijke verbetering.
2x Plextor PX-712SA Retail, Wit
Dit zijn één van de weinige Serial ATA branders op het moment. Over het algemeen plaatsen mensen één brander en één ROM-drive voor kopiëren/afspelen.
Aangezien ik het systeem
zonder PATA apparatuur uitrust zijn het 2 branders geworden. Daarnaast kan het nog goed van pas komen op LAN-parties of het maken van meerdere kopiën tegelijk
Antec P160 Geen voeding, Zilver
Één van de weinige kasten die stevig zijn, apparatuur makkelijk in laten bouwen, voorzien is van rubbers om de HDD's te dempen, 120MM fans ondersteunt en er toch nog redelijk normaal uitziet. De case is al voorzien van 1 koeler, en er kan er nog één voor de HDD bays geplaatst worden. Als de standaard koeler niet bevalt, wordt die ook vervangen door een koeler zoals hieronder.
Bij de kast zitten overigens klepjes in de kleur voor op de DVD-spelers. De kleur maakt daarvan dan dus niet meer uit.
Papst 4412FM 120mm, 2400rpm
Extra casefan. Deze is wat duurder, maar levert tegen een geluidsproductie van nog geen 30dB wél een luchtstroom van over de 80CFM. De andere 120MM instap fans doen rond de 40, de wat betere rond de 60.
Deze koeler
Antec NeoPower 480 480 watt ActivePFC
Een goed systeem zet je op een goede voeding.
Deze voeding heeft ook pluggen aan de voedingskant. Je hoeft dus niet meer kabels in de kast te hangen dan strikt noodzakelijk. In combinatie met het niet toepassen van PATA devices is direct de airflow een stuk beter.
Deze configuratie is voortgekomen uit
mijn persoonlijke wensen. Nietemin hoop ik dat het nuttig is voor anderen als indicatie waar je om welke reden rekening kan houden
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 09-01-2005 19:09
]