[CM] PC in je Auto. Info en How-to's - Deel 3

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 22.787 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:57

Tazzios

..

Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 18:28:
heey,

ik heb 3 vraagies :?

1e vraag:
ik ga ook een comp voor in de auto bouwen alleen dan met een omvormer voor 12 naar 230.
mijn voeding van mijn computer die ik ga gebruiken is 235 watt. moet ik dan een omvormer van bijvoorbeeld 250 watt gebruiken of kan ik er een van 200 watt gebruiken.

het is een amd 700 met dvd speler en 40 gig hdd

2e vraag:

welke goedkope video kaart zouden jullie gebruiken, moet wel een video out hebben.

3e vraag:

wat raden jullie aan in plaats van een schermpje met touch screen?? ik heb namelijk al een schermpje die geen touch heeft.

alvast bedankt

Yoshi _/-\o_ _/-\o_
1 ik zou dan minstens 250Watt nemen ben je veilig, als je goedkoper uit wil zijn d.m.v. 200Watt zou je moeten kijken hoeveel stroom je pc precies vreet

2 wat je tegen komt! voor de GF kaarten heb je Tv tool kun je heel goed de output mee aanpassen. Waarvoor wil je trouwens een TV out?

3 lilliput 7"schermpje beste prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

egev schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 15:18:

*EDIT*
jezus, die opus krengen zijn 150 - 200 euro :/
Ja, precies, belachelijk duur.
Mede daarom heb ik ook gewoon een nette aan en uitknop ingebouwd. Dan maar niet automatisch aan en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoorde dat een inverter storing zou geven op de luidsprekers, iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 10:28

boner

misantropisch altruïst

Hullo,
ik heb hier een 'oude' sony vaio liggen. Die wil ik met behulp van beugeltjes ophangen achter de bijrijders-stoel. Op die manier kan de kleine een beetje video kijken als we lange ritten maken. Alleen is er ene klein probleempje met de benodigde spanning. Het apparaat slikt niet zoals normaal 12 volt maar 19.4 volt. heeft iemand daar ervaring mee?

het andere doel is om een webcam er op aan te sluiten en een lilput schermpje als achteruitrij hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

boner schreef op maandag 17 januari 2005 @ 15:31:
Hullo,
ik heb hier een 'oude' sony vaio liggen. Die wil ik met behulp van beugeltjes ophangen achter de bijrijders-stoel. Op die manier kan de kleine een beetje video kijken als we lange ritten maken. Alleen is er ene klein probleempje met de benodigde spanning. Het apparaat slikt niet zoals normaal 12 volt maar 19.4 volt. heeft iemand daar ervaring mee?

het andere doel is om een webcam er op aan te sluiten en een lilput schermpje als achteruitrij hulp.
Je kan adapters kopen van 12V naar 19,4V dit is zeker geen probleem !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeeeey,

Bedankt voor de reacties,

maar ik heb een tv-out nodig om et schermpje aan te sluiten of ben ik nou zo scheel? :X :X\

maar ik heb al een schermpje dus ik hoef niet een nieuwe!! Ik bedoelde dus wat jullie aan zouden raden inplaats van een touch screen< een toetsebordje ofzo>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:57

Tazzios

..

een track ball muis met een klein toetsenbord( mijne zit wel eens tussen m`n stuur >:) )

hoe er rekening mee dat je met TV-out wel een veel lagere resolutie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-07-2022
even een "stomme" vraag betreffende het beeldscherm. Zo'n normale vga kabel is nogal dik en stug en ook de aansluit punten zijn nogal groot. hoe werk je zo'n kabel netjes weg op je dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Binnenkort ben ik in het bezit van een nieuwe auto, en die is een stuk groter dan m'n oude bakkie! Dus de carpc begint al weer te kriebelen, ik heb voor me zelf een lijstje opgesteld van dingen die ik zeker wil en dingen die er eventueel ook op mogen. Ik wil alleen (welke tweaker niet) een minimale investering. dus wil ik graag weten wat voor systeem ik hier minimaal voor nodig heb, voor zowel mijn minimale eisen als de eventele eisen :D

Minimaal : Cd audio
GPS
mp3
achteruitrijcam
Email (koppeling met telefoon is er al)

Eventueel (afhankelijk van systeem eisen)

wifi die aankoppeld met mijn thuis netwerk (auto staat voor huis)
DVD/Divx

Zelf dacht ik dat een pentium 2 voldoende moet zijn volgens mij werk daar zelfs divx wel vloeiend op ? en verbruikt weinig stroom!
Een groot moederbord maakt me niet uit. Ook heb ik gekeken naar het verschil tussen touchscreens en normale tft's en opzich is dit maar een klein verschil. Ik ga dus zoizo voor de 7"liliput.

Voor de voeding ga ik even flink de topics hier door spitten!!! De kast ga ik zelf maken...

Wie heeft nog nuttige suggesties en wie weet wat ik minimaal voor systeem hiervoor moet gebruiken ?!

Misschien weet iemand of er al eens vaker een carpc in een rover 400 serie is gebouwd en hier foto's van zijn ???

I reject your reality and substitute my own!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8)7 Pentium 2 voor divx? Dat zal moeilijk worden hoor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:43:
8)7 Pentium 2 voor divx? Dat zal moeilijk worden hoor !
Edit: ik herrinner ineens dat dat idd geen p2 was maar een p3 oke, divx valt af.. kan de rest wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 09:55:
Ik heb gisterenavond alles aangesloten in de auto, ik heb de remote kabel achter radio vandaag gehaald, dat was de makkelijkste manier.
Vervolgens de voedingskabel rechtstreeks vanaf de accu gepakt en er een zekering tussen gezet.
Vervolgens diverse test runs gemaakt en het werkte echt perfect, hulde aan de opus voeding. Het enige wat nog moet gebeuren is een on/off schakelaar er tussen zetten, want je wilt niet dat de pc iedere keer aan gaat. Ik wil hiervoor zo'n standaard schakelaar gebruiken die nu gebruikt wordt als waarschuwingslicht schakelaar, dus als iemand er nog eentje heeft liggen, laat het mij weten

Het enige probleem waar ik gisteren tegen aan ben gelopen is dat er nogal wat storing zit op de monitor kabel. Het scherm flikkert en witte balken zie je lopen. Heb er namelijk ook een normaal 15" crt scherm op aangesloten en hier had ik dit niet. Dit blijkt dus aan de monitor kabel te liggen, die ik van voorin naar achteren heb getrokken.

Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt? Waar zou dit aan kunnen liggen? Zou dit kunnen komen doordat alle kabels, dus monitor, usb, audio en voeding via de zelfde kant van de auto lopen?
Naar aanleiding van mijn eigen post vorige week, heb ik afgelopen weekend eeen HQ monitor kabel geprobeerd. Helaas heeft dit nog niet echt geholpen, het is iets minder geworden maar je ziet het nog erg goed.

Het probleem is dat er nogal wat beweging is in het scherm, je ziet lichte witte horizontale strepen lopen enzo. Een beetje vergelijkbaar wanneer de verversingsfrequentie van een monitor niet goed is ingesteld. Op donkere achtergronden zie je strepen lopen.

De volgende situaties hebben we getest:
1) Monitor via 12v sigarettenaansluiting uit andere auto aangesloten op carpc in mijn eigen auto, beeld perfect!
2) Monitor via 12v sigarettenaansluiting uit eigen auto aangesloten op willkeurige desktop pc, beeld perfect!
3) Monitor via 12v sigarettenaansluiting uit eigen auto aangesloten op carpc in mijn eigen auto, beeld slecht!

Blijkbaar geeft monitor in combinatie met carpc storing in de auto, dus daarna hebben we de volgende oplossingen getest:
1) Monitorkabel buiten om auto heen, voedingskabel via rechterkant auto, geen verschil
2) Monitorkabel buiten om auto heen, voedingskabel via linkerkant auto, geen verschil
3) Monitorkabel buiten om auto heen, nieuwe voedingskabel buitenom auto heen, geen verschil
4) Condensator er tussen gezet, geen verschil

De oplossing die wij getest hebben gaven dus niet het gewenste resultaat.
Daarom ben ik zeer benieuwd of jullie nog oplossingen weten die ik zou kunnen proberen.
Bestaan er bijvoorbeeld storingsfilters of iets dergelijks?

Afgezien van de slechte beeldkwaliteit werkt de carpc perfect, ik laat de pc nu hypernaten en hierdoor start de pc echt razendsnel op. Ook Carengine werkt geweldig!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Ligt het miss neit aan je vidkaart van je carpc?

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roeligan schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:47:
Ligt het miss neit aan je vidkaart van je carpc?
Maar ik heb nu een onboard videokaart, dan zou ik het probleem toch ook moeten hebben wanneer ik mijn tft scherm aansluit met de 12v voeding uit een andere auto? Ik ga het in ieder geval testen met een andere videokaart.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEZscf
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:40
Lijkt me sterk dat het aan de videokaart ligt, zoals je zegt heb je wel perfect beeld als je het schermpje op de accu van een andere auto aansluit. Waar heb je de massa van de pc op aangesloten? En waar de massa van het schermpje? Misschien ligt het aan een smerige massa van 1 van de beide circuits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

offtopic:
@AEZscf
Wat is dat voor tattoo?

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de massa gesporken .... een kleine vraag

Mijn desktop pc heeft (net zoals elke pc) twee stromdraden. De case is tevens geaard via de aarding van het stopcontact.

Hoe zit dit eigenlijk met carpc? de ene pool is een stroomdraad (rood) van de batterij en de andere tap je af van het chassis (zwart) ? Maar maar blijf je met die aarding van je carpc ?

Mijn behuizing van de carpc is uit metaal en staat dus in verbindein met de gnd aansluitingen van het moederbord en disk drive etc. moet ik die aarding nu ansluiten op het chassis waar de -12v op staat ?

er is al wat over gediscussieerd een pagina of twee terug maar ik kon er niet zo goed aan uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AEZscf schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 12:05:
Lijkt me sterk dat het aan de videokaart ligt, zoals je zegt heb je wel perfect beeld als je het schermpje op de accu van een andere auto aansluit. Waar heb je de massa van de pc op aangesloten? En waar de massa van het schermpje? Misschien ligt het aan een smerige massa van 1 van de beide circuits.
De massa van de pc loopt via de opus voeding zit aan het chassis van mijn auto en massa van de monitor loopt via de sigarettenaansteker.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

VIA Epia VE5000 - MiniITX, VIA Eden-533Mhz, Audio, Lan, VGA, TV-Out, FDD € 83,-

Kan op dit mobotje een GPS applicatie draaien ? of is dat te weinig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:07
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 12:42:
[...]

De massa van de pc loopt via de opus voeding zit aan het chassis van mijn auto en massa van de monitor loopt via de sigarettenaansteker.
Gooi eens een kabel vanaf je accu naar je PC en monitor. Chassis van je auto is massa, maar wil nog wel eens brak contact maken (roest, oxidatie, enz)
mkanon schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:15:
VIA Epia VE5000 - MiniITX, VIA Eden-533Mhz, Audio, Lan, VGA, TV-Out, FDD € 83,-

Kan op dit mobotje een GPS applicatie draaien ? of is dat te weinig ?
Voor iets meer heb je 800Mhz: pricewatch: VIA Epia V8000, incl. VIA C3-800Mhz (mITX, Sound, LAN, VGA)

Maar goed, voor GPS dingen kan het prima, alleen zal een complete 3D view misschien wat lastiger worden. Ligt ook grotendeels aan je OS en software wat je gebruikt.

[ Voor 39% gewijzigd door DJSmiley op 18-01-2005 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

is het niet leuk om een lijst samen te stellen die de meest budget Carpc representeerd.
En dan met minimaal MP3 DVD en GPS. Ik denk dat veel mensen wel een Carpc willen maar tegen de kosten op zien !!! Ik denk dat zo'n lijstje wel gewenst is. Volgens mij hebben we dan nodig

Moederbord : VIA Epia VE5000 +-89euro
Harddisk : 40GB Matrox +-40euro
Beeldscherm : Liliput 7" prijs?
Voeding : ?
verlengkabels: ?
dvdspeler : ?
Gps muis : ?
kast : bouwen we zelf natuurlijk +-20 euro
Misc montage materiaal : +-20euo

[ Voor 3% gewijzigd door mkanon op 18-01-2005 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEZscf
Je kunt zo'n lijst maken, maar uit ervaring weet ik dat dat toch altijd hoger uitvalt dan berekend. En ik wil ook niet op dingen bezuinigen zodat ik er later spijt van krijg.
Maar je mag zo'n lijst maken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de rood en zwart zijn min en plus
maar zwart is tegelijk ook massa dus mag je de stukken van je pc zoals harde schijf en al en de case verbinden met je zwarte draad of met de kast van je wagen (ijzeerwerk) dat is de massa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEZscf
Word dat al niet geregeld door middel van de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJSmiley schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:19:
[...]

Gooi eens een kabel vanaf je accu naar je PC en monitor. Chassis van je auto is massa, maar wil nog wel eens brak contact maken (roest, oxidatie, enz)
Zojuist een kabel vanaf mijn accu naar pc en monitor getrokken, maar ook dit lost het probleem niet op. Iemand nog een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer een beetje een idee te krijgen wat ik minimaal kwijt ben voor een CarPC. 't Hoeft geen spectaculair ding te zijn, muziek, en misschien navigatie dan ben ik te vreden. Heb hier nog een p2 350 met voodookaart staan, ik denk dat dit gaat voldoen. Zelfs divx gaat ook nog redelijk, maar dat hoefd dus niet voor mij.

Dus:

PC - gratis (heb ik dus nog)
Omvormer schat ik op 80/90 euro
Touchscreen 150 euro (tegen de tijd dat ik het ga bouwen, je ziet het zal nog even duren. Overigens weet ik dat een touchscreen niet de goedkoopste oplossing is, maar een vloeibaar kristal aanrakingsscherm is wel een pré.)
GPS-tracker 60 euro
Dan ben ik er dus voor 300 euro, is dat reeel?

En rest mij nog een vraag. Is er voor een car pc een versterker nodig. Natuurlijk als je je auto wil worden uitgeslingerd door de geluidstsunami's, maar een redelijke autoradio met goede boxen gaat voor mij luidt genoeg. Maar kan een pc dit ook halen, zonder versterkers ofzo, of is dit toch echt noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:57:
[...]

En rest mij nog een vraag. Is er voor een car pc een versterker nodig. Natuurlijk als je je auto wil worden uitgeslingerd door de geluidstsunami's, maar een redelijke autoradio met goede boxen gaat voor mij luidt genoeg. Maar kan een pc dit ook halen, zonder versterkers ofzo, of is dit toch echt noodzakelijk?
Ik snap je vraag niet helemaal, je sluit je carpc toch gewoon aan op de line in van je autoradio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:57:
Ik probeer een beetje een idee te krijgen wat ik minimaal kwijt ben voor een CarPC. 't Hoeft geen spectaculair ding te zijn, muziek, en misschien navigatie dan ben ik te vreden. Heb hier nog een p2 350 met voodookaart staan, ik denk dat dit gaat voldoen. Zelfs divx gaat ook nog redelijk, maar dat hoefd dus niet voor mij.
quote]

http://www.markieshome.nl...hpBB2&file=viewtopic&t=65

Hier staat mijn carputer en die is redelijk goedkoop gemaakt dus :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jessevl schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 21:20:
[...]

Ik snap je vraag niet helemaal, je sluit je carpc toch gewoon aan op de line in van je autoradio?
Maar stel dat je die nu niet hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 21:28:
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:57:
quote]

http://www.markieshome.nl...hpBB2&file=viewtopic&t=65

Hier staat mijn carputer en die is redelijk goedkoop gemaakt dus :s
650 euro :X Maar wel mooi gemaakt verders :*) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 21:08
Misschien is dit interessant voor jullie:
Intelligent Automotive / Car DC-DC ATX PC Power Supply

M1-ATX is an intelligent vehicle (car, boat, electric cart, etc) 12V DC-DC ATX PC power supply. Designed to provide power and to control the ON/OFF switch of a motherboard (PC) based on ignition status, M1-ATX is a wide input (6-24V) vehicle or car DC-DC ATX power supply capable of surviving tough car engine cranks (down to 5.7V) as well as transient over-voltage situations.

M1-ATX has 8 user selectable microcontroller driven timing modes, allowing you to choose up to 8 ignition/shutdown vehicle / car timing schemes. By removing all user-selectable jumpers, M1-ATX becomes a traditional PC PSU with no ignition control and it can be used in non-vehicle applications.

Even if your computer is totally OFF, a PC will still consume few hundered milliwatts, needed to monitor PC ON/OFF status. When the computer is in the suspend/sleep mode, it will consume even more power, because the RAM needs to be powered at all times. The power consumption in the suspend mode is few watts. No matter how big your car battery is, it will eventually drain your vehicle / car battery in a matter of days.

While in deep sleep mode, M1-ATX constantly monitors your car battery voltage levels, preventing deep discharge situations by automatically shutting down (using a shutdown controller) until battery levels reach safe levels again.

No more dead car batteries, no more computer resets during engine cranks, along with multiple timing schemes, small formfactor and very competitive price makes the M1-ATX the premier solution for dc-dc ATX vehicle / car power supply solutions.

M1-ATX comes equipped with ATX, HDD and Floppy cable harness, jumpers, faston connectors and 2 pin cables for motherboard ON/OFF switch. Just connect it to your 12V or 24V car / boat / RV battery and power up your PC.

M1-ATX is formfactor compatible with all Casetronics enclosures.

Do not try this PSU with Pentium 4s, works with all VIA mini-ITX boards and some low power Pentiums and AMDs, please check your motherboards specs and make sure that the CPU is not getting V(core) from the 12V rail, must be on the 5v rail. Stay away from motherboards that have 4 pin 12VATX connectors, that that is a good indication that the M/B is using 12V for V(core).

Smart Car Power Supply
- ATX, 6-24V wide input range
- Intelligent shutdown controller
- ON/OFF motherboard control
- Survives vehicle engine cranks
- Battery deep discharge prevention
- High efficiency, 90 watts output
- Works with 12V / 24V car batteries
- "Anti-Thump" Amplifier remote control
- Automotive fuse (mini-blade)
- Works with all VIA mini_ITX M/B
http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/it.A/id.356/.f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEZscf
Voel me wel vereerd dat ik voor Mod word aangezien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

offtopic:
@AEZscf
Ik wil nog steeds weten wat voor tattoo dat is in je icon :+

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeth
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-07 15:58
He, ff een vraagje. Waar is die GPS-ontvanger voor die prijs tekoop?
(BU-303)
Tanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
emeth schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 15:04:
He, ff een vraagje. Waar is die GPS-ontvanger voor die prijs tekoop?
(BU-303)
Tanks :)
http://stores.ebay.com/EC...llQQsotimedisplayZ2QQtZkm

68,90 EUR incl verzendkosten.

't is goedkoper om t via een andere valuta te doen:
http://cgi.ebay.com/ws/eB...4668&item=5745232443&rd=1

je zit dan op 62 eur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trazer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 16:35
Ik heb een vraagje over een lilliput schermpje. Ik ben bezig dit scherm in te bouwen in een indash behuizing van www.digitalww.com. Nu is tijdens het ombouwen een pootje van de IR ontvanger afgebroken.

Kan iemand me vertellen of ik hier een vervangende IR ontvanger voor kan krijgen en zo ja welke en waar? Ik zou hier zeer mee geholpen zijn.

I regret.... things i should have said

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trazer schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 10:41:
Ik heb een vraagje over een lilliput schermpje. Ik ben bezig dit scherm in te bouwen in een indash behuizing van www.digitalww.com. Nu is tijdens het ombouwen een pootje van de IR ontvanger afgebroken.

Kan iemand me vertellen of ik hier een vervangende IR ontvanger voor kan krijgen en zo ja welke en waar? Ik zou hier zeer mee geholpen zijn.
Je zou het eens kunnen vragen bij modguru, misschien dat hij je kan helpen.
Heb je het ook al gepost op mp3car.com? Wel klote man.

offtopic:
Dit is dus precies de reden, waarom ik er niet aan ben begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trazer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 16:35
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 11:04:
[...]

Je zou het eens kunnen vragen bij modguru, misschien dat hij je kan helpen.
Heb je het ook al gepost op mp3car.com? Wel klote man.

offtopic:
Dit is dus precies de reden, waarom ik er niet aan ben begonnen.
Inderdaad knap klote. Ik gebruikte de afstandbediening vrijwel nooit maar ja hem niet gebruiken of hem niet kunnen gebruiken dat is nogal een verschil vind ik. De rest van het ombouwen gaat/ging vrij goed. Zal modguru eens vragen en een post op mp3car.com is ook wel een goed idee.

I regret.... things i should have said

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen hoe die ronde vga aansluiting heet waar het schermpje mee aangesloten wordt heet? Ik wil namelijk eens kijken of er een verloopstekkertje te koop is of kijken of dit zelf te fabriceren is.

Ik wil namelijk mijn schermpje makkelijk en snel kunnen aansluiten en kunnen meenemen. Alleen deze aansluiting erg irritant en ik als dit een keer iets te hard en verkeerd aandrukt, je meteen met kromme pootjes zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een duidelijkere post; volgens mij is het een niet gangbare aansluiting die lilliput zelf heeft ontworpen. Er zitten niet enkel de RGB+gnd+h,vsync,... , maar ook de aansluitingen voor het touchscreen in die kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf nu ook me schermpje binnen en idd. die connector gaat ERG moeilijk. als je het snel vast en los wilt halen zou je de connectors (man/vrouwtje) kunnen vervangen door een Sub-d connector deze kunje voor een paar cent kopen bij elke electro-boer. en deze gaan wel makkelijk en kan je er ook niet verkeerd in drukken want dat past simpel weg niet. Wat wel dan een probleem is; is dat je de kabel moet door knippen en je grantie tot een einde komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:32:
Ik heb zelf nu ook me schermpje binnen en idd. die connector gaat ERG moeilijk. als je het snel vast en los wilt halen zou je de connectors (man/vrouwtje) kunnen vervangen door een Sub-d connector deze kunje voor een paar cent kopen bij elke electro-boer. en deze gaan wel makkelijk en kan je er ook niet verkeerd in drukken want dat past simpel weg niet. Wat wel dan een probleem is; is dat je de kabel moet door knippen en je grantie tot een einde komt.
je zou toch zelf een verloop-stekkertje kunnen maken ? maar dan heb je er inderdaad alweer 2 nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb ook mn schermpje binnen, goedkoop dingetje maar werkt ok :) Maar ik heb nog besturing nodig hiervoor. Ik heb die touchpads gezien op mp3carforum maar die waren zonder controller en dat lijkt me niks. Ik heb nu gewoon een muis gesloopt en moet je aan de x en y as draaien :P Maar wat is ook makkelijk? Trackballs zijn niet zo goedkoop (en klein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik denk het niet. Ik vrees dat de specs van de voeding te slap zijn voor een normale P2/3/4 configuratie en puur alleen bedoeld is voor mini-itx specs.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum
  • Laatst online: 01-02-2021

Rum

(jarig!)
Sinclair schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 09:41:
[...]

Ik denk het niet. Ik vrees dat de specs van de voeding te slap zijn voor een normale P2/3/4 configuratie en puur alleen bedoeld is voor mini-itx specs.
Dus misschien niet interessant voor jou... Ik maak mijn CarPC op basis van een Via Epia MoBo en heb die voeding besteld. Het lijkt mij een praktische voeding. Ik wil geen systeem op basis van een normale p2/3/4, is me veel te lomp en vreet naar mijn idee teveel stroom. Ik vind de post van BarôZZa dus wel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum

Rum

(jarig!)
Megamind schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 09:29:
Ik heb ook mn schermpje binnen, goedkoop dingetje maar werkt ok :) Maar ik heb nog besturing nodig hiervoor. Ik heb die touchpads gezien op mp3carforum maar die waren zonder controller en dat lijkt me niks. Ik heb nu gewoon een muis gesloopt en moet je aan de x en y as draaien :P Maar wat is ook makkelijk? Trackballs zijn niet zo goedkoop (en klein)
Er is op GoT ooit iemand geweest die een touchpad uit een laptop heeft gesloopt en die in zijn auto heeft gebouwd. Dat kun je natuurlijk ook nog doen... mits je ergens een oude laptop kan scoren voor weinig!

Edit: Ik ontdek net na wat zoekwerk dat die touchpad kant-en-klaar was en niet uit een laptop gesloopt. Nou zag ik ook meteen dat er op GoT veel mensen zijn die dit proberen, dan zijn er vast ook mensen waarbij het gelukt is!

Ik kwam dit nog wel tegen... héél betaalbaar en makkelijk te doen! http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?S-Touchpad

[ Voor 22% gewijzigd door Rum op 21-01-2005 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Rum schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 09:50:
[...]

Dus misschien niet interessant voor jou... Ik maak mijn CarPC op basis van een Via Epia MoBo en heb die voeding besteld. Het lijkt mij een praktische voeding. Ik wil geen systeem op basis van een normale p2/3/4, is me veel te lomp en vreet naar mijn idee teveel stroom. Ik vind de post van BarôZZa dus wel nuttig.
Maar voor minder heb je een complete mini-itx kast met ingebouwde 12v voeding en een externe 12v adapter.

http://www.morex.com.tw/2688.htm

Kost maar 80 euro......

[ Voor 6% gewijzigd door memphis op 21-01-2005 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEZscf
Rum schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 09:56:
[...]

Ik kwam dit nog wel tegen... héél betaalbaar en makkelijk te doen! http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?S-Touchpad
Heb er net 2 besteld, wil dat wel eens zien voor dat geld. Laat het wel weten als ze er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-07-2022
Het is niet zo lastig om aan een computer systeem van 800mhz-1000mhz te komen voor onder de 200 euro. is het mogelijk om de voeding die daarin zit te vervangen voor een 12v voeding? of kan je dan beter met een omvormer van 12v -> 220v werken? lijkt mij dat dat veel meer van de accu vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Ok dat ziet er goed uit ja! Die ga ik ook maar eens bestellen.

Hij heeft gelukkig een standaard ps/2 aansluiting dus dat bespaard een hoop moeite..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum

Rum

(jarig!)
AEZscf schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 14:11:
[...]

Heb er net 2 besteld, wil dat wel eens zien voor dat geld. Laat het wel weten als ze er zijn.
Ik heb er ook maar meteen 1 besteld. Ik wil ook wel eens weten wat het is voor dat geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakira007
  • Laatst online: 10-09 16:30
Vandaag weeral wat testen gedaan met mijn Epia M1000 en PW80 voeding.
Ik heb de PW80 voor te testen rechtstreeks aan een adapter gehangen die 16V geeft.
Probleem is nu dat de PC wel opstart, maar ik krijg geen beeld door naar mijn monitor.
Hang ik er een gewone voeding aan, dan komt het beeld wel door.
Ik heb alle contacten op de connector van de PW80 uitgemeten en deze geeft telkens
zijn stroomwaarden weer die hij moet weergeven.
Iemand een idee waarom ik geen beeld krijg?
Op de Epia hangt trouwens enkel maar een HD, voor de rest niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEZscf
misschien geeft die adapter te weinig ampere, hoeveel staat erop? Die van mij 2 tot 3 amp. En ik meen dat mijn vorige adapters 600 ma kon geven, dat was veel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakira007
Output geeft hij 3.36 ampère, dus dit moet meer dan genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEZscf
inderdaad, en de voltages kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakira007
Voltages moeten in orde zijn, adapter output is 16V, PW80 kan tussen de 12 en 20V hebben, en de stekker die op het mobo komt, daar klopt ook alles van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakira007
Waarschijnlijk toch wat ampère te kort, ik heb hem zonder te testen dan toch maar zo in de auto geplaatst, en nu heb ik wel beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEZscf
vreemd, ik heb op die adapter 2 fans op 12v, een mini-itx bordje met een 800 mhz processor, en 1 harde schijf hangen.
Maar beter dat hij het nu wel doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Welke adapter is dat als ik vragen mag :? Ik zoek nog een test adaptertje omdat ik elke keer de behuizing moet openmaken en de voeding verwisselen enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEZscf
Een oude van mijn broertje, die hing aan zijn 27 mhz bakkie. Zal straks wel ff een foto posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Megamind schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 15:13:
Welke adapter is dat als ik vragen mag :? Ik zoek nog een test adaptertje omdat ik elke keer de behuizing moet openmaken en de voeding verwisselen enzo...
Gewoon een universele voeding kopen van een ampere of 5-10 ofzo. Ik heb zelf een simpel ding, 3-5A, die is te licht. Mijn regelbare voeding kan t wel prima, maar die kan ook 12A leveren. Ik schat dat je met 5A continue wel een eindje moet komen.

Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/6062.jpg
B.AFX-2792 - Voeding - € 29.50 inclusief BTW
Voeding 13,8 Volt 6-8 Ampere

Output: 13,8 VDC
6 Ampere continu
8 Ampere maximaal

Kost je zo'n 30 eur. (voor alleen een car-pc projectje misschien wat prijzig, maar als je vaker met electronica enz prutst wel ideaal, een regelbare voeding is nog beter (en imho zeker de moeite waard, ik kan niet meer zonder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet iemand toevallig waar ik een omvormer kan vinden van 12v naar 16v en dan wel 7,5A??
alvast bedankt

gr. Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

16v is bv een spanning voor een IBM laptop.

De huidige laptops hebben geloof ik een voeding van 5A en zo bestaan dus ook auto adapters.

Maar waarom 16v ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Sinclair schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 21:22:
16v is bv een spanning voor een IBM laptop.

De huidige laptops hebben geloof ik een voeding van 5A en zo bestaan dus ook auto adapters.

Maar waarom 16v ?
Ik heb idd een IBM laptop.
Heb een universele voeding gekocht daarvoor, 36 eur.
LTVCAR12V120W
Universele Lap–Top/Notebook voeding speciaal voor gebruik in de auto. Geschikt voor bijna elk model.
Ook toepasbaar voor apparatuur dat werkt op een voltage tussen 15 en 24 VDC.

Input voltage: 12–16VDC, 11,5 A Max.

Output voltage: 15(6,0A) / 16(6,0A) / 18(6,0A) / 19(6,0A) / 20(6,0A) / 22(5,0A) / 24(5,0A) VDC

Plug afmetingen: 1.7x4.75 – 1.4x6.5 – 5.5x2.1 – 5.5x2.5 – 6.3x3.0 – Dell plug
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 18:14:
weet iemand toevallig waar ik een omvormer kan vinden van 12v naar 16v en dan wel 7,5A??
alvast bedankt

gr. Dennis
7.5 A? Die van mij gaat tot 6A, en aangezien ik m gestript heb (en ie dus betere koeling heeft) kan ie misschien wel 7A lleveren. Maar goed, bij mn laptop is bv het scherm al standaard uit, en dat scheelt al aardig in stroomgebruik.

[ Voor 23% gewijzigd door DJSmiley op 22-01-2005 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is inderdaad voor en IBM laptop. Alleen ik heb in mijn auto dockinstation ingebouwd waardoor het veel makkleijker is om laptop erin en eruit te krijgen. hoef niet elke keer usb, stroom, vga kabel etc aan te sluiten. Maar dockinstation zelf gebruikt 16v maar dan wel 7,5A.
Nu je het zegt mijn beeldscherm is ook niet aan want gebruik 7" lilliput dus dan zou het ook 6A genoeg moeten zijn.
Ik denk dat ik dat ga proberen en kijken of het werkt. want nergens op internet kon ik het vinden daarom ook hier mijn vraag. Met een koelertje erop zou het wel lukken denk ik.

thanx
Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet trouwens iemand een leuk adresje voor een omvormer naar 16v 6A??

thanx
Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 23:13:
weet trouwens iemand een leuk adresje voor een omvormer naar 16v 6A??

thanx
Dennis
Google is je beste vriend met de hierboven aangegeven modelnummer...
http://www.google.nl/sear...0W&btnG=Google+zoeken&lr=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mensen

Ik ben hier nieuw en volg al geruime tijd met plezier dit topic. Nu ik zelf het geld bij elkaar heb om een carPC te kunnen bouwen, zat ik met een aantal vragen. Vandaar dat ik me nu dus aangemeld heb.

Wat wil ik doen met de carPC:
- Gps
- Mp3 afspelen
- DVD kijken
- eventueel internetten
- eventueel kleine spellen spelen

Ik had zelf het volgende systeem in gedachten:
- Cubid CP-3688-B Mini ITX behuizing (60watt voeding) 90,-
- VIA EPIA, MII12000 met 1200 MHz CPU 184,-
- Slim Line DVD-rom 56,-
- 40GB 2,5'' harde schijf (5400rpm) 65,-
- 256 MB DDR inter geheugen 40,-

Totaal voor de computer zelf ongeveer 450,- euro

Nu vroeg ik me af of de voeding geschikt is, het is namelijk maar 60watt. En werkt de voeding rechtstreeks op 12v, er zit wel een externe adapter bij die 100-240v omzet naar 12v?

Misschien hebben jullie een beter idee?

Bedankt alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakira007
Car Lover, ik denk dat je het belangrijkste en meest duurste onderdeel vergeten hebt, nl het scherm :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 21:08
60W is ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hakira007 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 15:27:
Car Lover, ik denk dat je het belangrijkste en meest duurste onderdeel vergeten hebt, nl het scherm :-)
het schermpje wordt een lilliput 7'' touchscreen. Bij myelectronics.nl voor 209 euro ex. btw
Ok bedankt. Maar kun je 12v van je accu rechtsreeks aansluiten op de interne voeding. Of moet er nog iets tussen wat de spanning constant houd.

Bij http://www.inkoopacties.net/ia/yg8gh9p4/1/gqlh6z2t kun je een gps onvanger van leadtek kopen is dat iets? of kun je beter gaan voor de BU-303

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 22:08:
[...]
....
Bij http://www.inkoopacties.net/ia/yg8gh9p4/1/gqlh6z2t kun je een gps onvanger van leadtek kopen is dat iets? of kun je beter gaan voor de BU-303

Ik heb zelf de BU-303. De leadtek ken ik zelf niet, en de BU-303 wordt veel gebruikt en werkt prima. Ze zijn ook even duur, de Leadtek is goedkoper, maar daar moet je weer een kabel bij kopen dus dat maakt uiteindelijk niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 23:11:
het is inderdaad voor en IBM laptop. Alleen ik heb in mijn auto dockinstation ingebouwd waardoor het veel makkleijker is om laptop erin en eruit te krijgen. hoef niet elke keer usb, stroom, vga kabel etc aan te sluiten. Maar dockinstation zelf gebruikt 16v maar dan wel 7,5A.
Nu je het zegt mijn beeldscherm is ook niet aan want gebruik 7" lilliput dus dan zou het ook 6A genoeg moeten zijn.
Ik denk dat ik dat ga proberen en kijken of het werkt. want nergens op internet kon ik het vinden daarom ook hier mijn vraag. Met een koelertje erop zou het wel lukken denk ik.

thanx
Dennis
Hey Dennis, zoiets ben ik ook van plan. Kun je misschien wat meer info: links, pics enz geven hoe je dit fikst? Heb al een geschikte sigaretten lader gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je ook een adapter die je normaal gebruikt voor netstroom om te vormen naar 12 volt ook anders om aan sluiten zodat hij de spanning verhoogt? Het zou in principe moeten werken met prutsen lijkt mij, gelijkrichter achter de andere spoel zetten. Of praat ik nu poep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He,

In dit artikel (http://www.eynstein.nl/Artikel.php?ID=4229) over
Procase Cubid CP-3688-B Mini ITX zwarte behuizing staat onder
aan de omschrijving;
Externe Power Supply (AC Adapter): Input: AC 100~240 V , Output: DC 12V, 5.0A
De voeding is dus gemaakt om 12v te krijgen. Kan ik dan de 12v van de accu
rechtsreeks aan sluiten op de interne voeding van 12v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Nu online

BM

Moderator Spielerij
Staat daar niet gewoon dat ie van input accepteer van 100 of 240 volt, en daar 12 en 5 volt van maakt? :?

Volgens mij werkt die voeding niet op 12V hoor :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEZscf
Er staat dat er gebruik word gemaakt van een Externe Power Supply. Wel goed lezen he.
Je kunt dus die externe power supply overslaan maar ik zou wel een ITPS gaan gebruiken om je invoer te reguleren op 12 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
SpeedAddict schreef op maandag 24 januari 2005 @ 12:18:
Staat daar niet gewoon dat ie van input accepteer van 100 of 240 volt, en daar 12 en 5 volt van maakt? :?

Volgens mij werkt die voeding niet op 12V hoor :)
Nee, daar krijg je idd een (externe) adaptor bij, van 100-240V naar 12V, 5 ampere.

Dat ding voed dus intern alles vanaf een 12V ingang, dus kan wat dat betreft in de auto.

Of t alleen in de praktijk ook goed werkt... autospanning is alles behalve stabiel 12V, veel storingen en als dynamo draait is het bijna 14V. Maar als die (interne) voeding geen eisen stelt aan een stabiele 12V ingang dan is het een goeie kandidaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJSmiley schreef op maandag 24 januari 2005 @ 12:28:
[...]

Nee, daar krijg je idd een (externe) adaptor bij, van 100-240V naar 12V, 5 ampere.

Dat ding voed dus intern alles vanaf een 12V ingang, dus kan wat dat betreft in de auto.

Of t alleen in de praktijk ook goed werkt... autospanning is alles behalve stabiel 12V, veel storingen en als dynamo draait is het bijna 14V. Maar als die (interne) voeding geen eisen stelt aan een stabiele 12V ingang dan is het een goeie kandidaat.
En als ik er een spanning stabelisator voor hang?

(Mischien heeft iemand zo'n soldeer schema?)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 12:40:
[...]

En als ik er een spanning stabelisator voor hang?

(Mischien heeft iemand zo'n soldeer schema?)
1. Spanningsstabilisator is normaal maar 1-2 ampere (7812 serie)
2. Uitgangstroom verhogen dmv een transistor kan, alleen dan moet je dus wel 0.7 extra input hebben (spanningsval in transistor)
3. Ingangsspanning van stabilisator moet hoger zijn dan uitgangsspanning, er mag dan wel een volt of 15 op minimaal, en dat heb je dus niet in de auto.

Blijft over:
- een ITPS om daarmee de 12V te stabiliseren
- een laptop-autovoeding die je gebruikt om de 12V te stabililseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn voeding nog niet getest icm 9v (gemiddeld bij starten) maar zal hoogstwaarschijnlijk wel het probleem van de spanningval hebben

Ik dacht aan de volgende "oplossing":

zou dit kunnen werken om het starten te overleven?

+ auto ......................... >|........ + extra batterij ..... + voeding

- auto ......................... >|........ - extra batterij ..... - voeding

>| is een gewone diode

Mijn excuses voor het onduidelijke schematje maar heb geen host voor een paintkribbeltje neer te zetten B)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 14:29:
Ik heb mijn voeding nog niet getest icm 9v (gemiddeld bij starten) maar zal hoogstwaarschijnlijk wel het probleem van de spanningval hebben

Ik dacht aan de volgende "oplossing":

zou dit kunnen werken om het starten te overleven?

+ auto ......................... >|........ + extra batterij ..... + voeding

- auto ......................... >|........ - extra batterij ..... - voeding

>| is een gewone diode

Mijn excuses voor het onduidelijke schematje maar heb geen host voor een paintkribbeltje neer te zetten B)
Diode in de massa moet andersom ;) en is daarnaast overbodig.
Ik heb ook zo'n constructie. Of het goed gaat weet ik niet, de batterij wordt (continue) opgeladen, zonder laadregeling. Maar goed, ik heb toch meerdere (lood)accutjes dus als er 1 overlijd pak ik wel weer een andere ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan het continu opladen had ik idd niet gedacht ... hoe wordt dit dan geregeld bij de hoofdaccu van de auto ? (heb namelijk maar een accutje met voldoende ampère op overschot :) )

Ik had iets trouwens eerst iets in gedachten met elco's maar .... dan had er een meeeega elco in de koffer moeten liggen dus was geen oplossing

edit: waarom zou de diode overbodig zijn? Anders gaat de starter de extra accu toch ook leegtrekken?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:10:
Aan het continu opladen had ik idd niet gedacht ... hoe wordt dit dan geregeld bij de hoofdaccu van de auto ? (heb namelijk maar een accutje met voldoende ampère op overschot :) )

Ik had iets trouwens eerst iets in gedachten met elco's maar .... dan had er een meeeega elco in de koffer moeten liggen dus was geen oplossing

edit: waarom zou de diode overbodig zijn? Anders gaat de starter de extra accu toch ook leegtrekken?
1 diode is genoeg, zoals je in het schema hebt, in de +. Diode in de massa is onnodig, ten eerste heb je die precies verkeerd om, en ten 2e zal de diode in de + al sperren om te voorkomen dat je startmotor de accu leegtrekt.

Je autoaccu wordt geladen via de dynamo, daar zit een eigen laadregeling in. Een mega-elco kan idd ook, alleen heeft die, bij inschakelen, vaak (kortstondig) een enorme lage weerstand (= enorme stroom) om 'm op te laden. En wil je een beetje capaciteit hebben dan mag je ook wel aardig betalen, met 1000 uF red je t niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja inderdaad één diode op de + is genoeg en in de omgekeerde richting uiteraard (ik kende het symbool van een diode niet 8)7 )

bedankt voor de uitleg

Een dergelijke laadregeling is die te maken?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy320
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-09 21:21
Ik ben van plan ook een PC in mijn auto te bouwen, ik wilde jullie nog wat vragen.

Ik ben van plan een 12V -> 240V omvormer te kopen bij www.omvormer.net en daar mijn PC aan te hangen. Heeft iemand ervaringen met zo'n omvormer? Ik zou willen weten of die omvormer ook de spanningsval bij starten aan kan? Of moet ik de PC pas starten als de auto is gestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyber Spy
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05-2022
tommy320 schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 12:08:
Ik ben van plan ook een PC in mijn auto te bouwen, ik wilde jullie nog wat vragen.

Ik ben van plan een 12V -> 240V omvormer te kopen bij www.omvormer.net en daar mijn PC aan te hangen. Heeft iemand ervaringen met zo'n omvormer? Ik zou willen weten of die omvormer ook de spanningsval bij starten aan kan? Of moet ik de PC pas starten als de auto is gestart?
Ik heb deze omvormer:

Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/15422.jpg

Output power continue: 600 Watt
Surge output power: 1000 Watt
Input: DC 10~15V
Output: AC 230V
Output waveform: Modified sine wave
Output frequency: 50 Hz
Stand by current: < 0.6 A
Efficiency: 85~90%

Protections:
* Output short
* Input polarity reverse (by fuse)
* High DC input voltage
* Battery low alarm: DC 10.5 +/- 0.5 V
* Battery low shutdown: DC 10 +/- 0.5 V
* Overtemperature: 60 +/- 5 degrees Celsius
* Overload

Hiermee kan ik de de motor starten zonder dat de pc uitvalt. En kan ongeveer 2 uur de pc aan laten staan voordat de omvormer een signaal geeft dat de accu bijna leeg is. Wanneer je dan je pc uitzet kun je de motor nog gewoon starten.
Ik ben er in ieder geval tevreden mee :Y) .

Ik heb hem gekocht bij http://www.electronica-online.nl/ voor € 99,-

BF2 stats - [RP2M]Snipes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Hoeveel wattage heeft een gemiddelde pc eigenlijk nodig. want als ik volgens mij er voor zorg dat ik niet vergeet m'n pc uitteschakelen.. (op zoemer aansluiten van lichten!!!) dan kan ik gewoon een omvormer nemen. 12 -> 220 @ 300watt 49,95... of is 300watt te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiMacho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-08 10:59
Vraag:
Ik heb een adapter bij Conrad besteld voor de Line-in --> Antenne. Maar nu is de ontvangst slecht tot bijna geen ontvangst. De adapter zit nl. achter de autoradio. Als ik de adapter en radio los heb liggen dan is er wel een goede ontvangst. De ontvangst van mn pc is verder perfect. Het gaat puur om de radiozenders. Is het een idee om een signaal versterker te gebruiken? Zo ja welke? en waar moet ik die plaatsen? Tussen adapter--radio of antenne--adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat eigenlijk te denken om een laptop te gebruiken zonder scherm. Is dit een goed idee ivm met stroomverbruik etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

mkanon schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 13:19:
Hoeveel wattage heeft een gemiddelde pc eigenlijk nodig. want als ik volgens mij er voor zorg dat ik niet vergeet m'n pc uitteschakelen.. (op zoemer aansluiten van lichten!!!) dan kan ik gewoon een omvormer nemen. 12 -> 220 @ 300watt 49,95... of is 300watt te weinig?
Gaat denk ik wel werken, een standaard P2/P3 vereist maar een 150 watt voeding om goed te kunnen draaien, zo lang je er geen brute 3d kaart en veel harde schijven in gooit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy320
Hiermee kan ik de de motor starten zonder dat de pc uitvalt. En kan ongeveer 2 uur de pc aan laten staan voordat de omvormer een signaal geeft dat de accu bijna leeg is. Wanneer je dan je pc uitzet kun je de motor nog gewoon starten.
Ik ben er in ieder geval tevreden mee :Y) .
Wat ik ook nog zou willen is dat als ik de auto in de garage stal dat de PC kan blijven draaien door bv om te schakelen naar netspaning bij mij thuis en niet de accu te moeten belasten, ik wil in die tijd bv via een wireless link bestanden uploaden. Ik weet alleen niet hoe ik dat aan zou moeten sluiten. Er zou dan iets van een UPS tussen kunnen zitten maar ik weet niet of ik daar nou weer zin in heb.

Wat ik ook zou kunnen doen is een losse accu lader kopen en die dan weer aan de omvormer aansluiten. Maar dan krijg je een raar traject:

netspanning (230) -> Acculader(14) -> Omvormer(230) -> Voeding PC

Kan iemand iets anders bedenken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 15:10
of je haalt de stekker uit de omvormer en sluit je pc op een verlengsnoer aan?? of denk ik nu weer te simpel 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door maddog_rvo op 25-01-2005 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:31:
ja inderdaad één diode op de + is genoeg en in de omgekeerde richting uiteraard (ik kende het symbool van een diode niet 8)7 )

bedankt voor de uitleg

Een dergelijke laadregeling is die te maken?
Ik zou geen diode nemen maar gewoon een relais aangestuurd door het contactslot.
Een diode resulteert 0.6v lager op de 2e accu en zal dus nooit goed vol geladen worden......

[ Voor 11% gewijzigd door memphis op 25-01-2005 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 0.6 v verlies is nu geen ramp, het is immers maar voor het startmoment op te vangen, maar een relais zou inderdaad ook kunnen dienen. Ik zal het beide eens testen. bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:07

Bjorker

Cadillacs rule!

tommy320 schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 15:16:

Wat ik ook zou kunnen doen is een losse accu lader kopen en die dan weer aan de omvormer aansluiten. Maar dan krijg je een raar traject:

netspanning (230) -> Acculader(14) -> Omvormer(230) -> Voeding PC

Kan iemand iets anders bedenken ?
maddog_rvo schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 15:23:
of je haalt de stekker uit de omvormer en sluit je pc op een verlengsnoer aan?? of denk ik nu weer te simpel 8)7
Simpel en geniaal ligt soms dicht bij elkaar. :P

Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Er is weer een inkoopactie bezig voor de liliput 7"en 8". De 7"zijn 240 vanaf 5 stuks, vanaf 10 stuks 230 en bij 50 220 pleuri. Das niet duur lijkt me (oftwewel qua geld kost dat financieel niet zo duur ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Roeligan op 26-01-2005 08:39 ]

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEZscf
Weet iemand of de volgende schermpjes al ergens in Nederland zijn te krijgen?
En misschien dat deze ook bij de inkoopactie worden bedoeld, heb daar de vraag ook al gesteld
Afbeeldingslocatie: http://i10.ebayimg.com/01/i/03/42/90/4b_2.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy320
maddog_rvo schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 15:23:
Ik vergat eigenlijk te zeggen dat ik liever de PC niet wil uitzetten. Het is natuurlijk wel de makelijkste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Een liliput zit ongeveer rond de 250euro, maar als ik nu geen touchscreen wil en gewoon een compact toetsenbord in m'n handschoenkastje leg ? waar moet ik dan naar kijken.. ik heb me al blauw gezocht.. maar er staat bijna bij geen enkele site duidelijk bij of er een vga of composite aansluiting op zit. En gaat dus mij echt op budget! en ongveer 7"

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees eerst dit topic goed door. Dit is geen 'vraag maar raak' topic. Maak dus eerst gebruik van de naslagwerken (Google etc.) en houdt het vooral on-topic en schoon.