[XP] Zomaar reboot met/zonder bsod

Pagina: 1
Acties:

• Bld-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-04 11:06
Ok ik heb al een tijd (paar maanden) dat ik af en toe un bsod krijg.
Daarin zie ik steeds cmaudio.sys, nv4_disp.dll en nog wat onbekende files...
De laatste tijd komt het steeds vaker voor dat de pc zomaar reboot zonder bsod! Vooral als ik Half-Life 2 speel krijg ik vaak (bijna elke keer) een bsod of gewoon reboot ie. Ik heb het automisch opstarten natuurlijk allang uitgeschakeld..
Ook is het tijdens Counter-Strike gebeurd maar ook gewoon in windows, toen ik gewoon wat standaard programma's open had staan..

Ik heb gister de hele dag vanalles getest.
Andere (oudere) voeding erin 300W (heb nu 420)
ramtest bij elk rammetje (heb er 3 van 256) ruim 30 min gerund.
Nieuwe driver van nvidia geinstalleerd (met opzet niet de nieuwste ( 61.77 ) )
Maar vandaag kreeg ik weer een bsod...dus dat heeft ook al niet geholpen.

Ook heb ik gescanned op virussen, adware, spyware, alles...hij vond toen een bestand, csrss.exe, die heb ik verwijderd (zou virussen,wormen etc aantrekken)...maar dat helpt dus ook niet..

Mun specs:

Moederbord: Asus A7V333
CPU: AMD 2100+
VGA: Asus Geforce4 TI 4600
RAM: 3 x 256 (333Mhz, pc2700) (geil, infineon en nog een merk (?))
HD's: 3; 80 gig WD, 160 gig WD (pas nieuw), 40 gig maxtor (bracket, zelden gebruikt).
verder gewoon un DVD spelertje, diskettestation, 3 coolers, netwerkkaart, geluidskaart (PCI 128, standaard dingetje)..

Ik heb verder niks overgeclocked, of ergens in de bios gekloot, gister zelfs nog bios op default settings gezet..Mijn CPU wordt gemiddeld 50 graden (vroeger was dat 43)... dus daar kan het ook niet aan liggen..

Ik ben ten einde raad :( ...
Ook heb ik met un vriend een tijd geleden de voeding getest, door de CPU te stressen, en via speedfan de voltages te bekijken, alles lijkt in orde te zijn...
Windows XP FAQ op tweakers gelezen, bsods nagekeken, wat ze zouden betekenen, Debuggin tool geinstalleerd, maar ik kom er niet uit...

help :|

Hier heb ik 3 bsods geupload, de eerste (158_5873.jpg) is van juni.
De andere 2 zijn van vandaag. (IMG_0083.JPG tijdens HL2, IMG_0085.JPG tijdens spelen van Counter-Strike)

[ Voor 12% gewijzigd door Bld- op 31-12-2004 15:19 . Reden: wel ff bsods link erbij doen ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Op de site van Microsoft vond ik:
Stop 0x000000D1 or DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
The Stop 0xD1 message indicates that the system attempted to access pageable memory using a kernel process IRQL that was too high. Drivers that have used improper addresses typically cause this error.

Interpreting the Message
This Stop message has four parameters:

• Memory referenced.
• IRQL at time of reference.
• Type of access (0x00000000 = read operation, 0x00000001 = write operation).
• Address that referenced memory.
Lijkt erop dat je het bij je geheugen moet zoeken, ondanks dat je geen fouten kreeg bij het testen.

Wat betreft cmaudio.sys; draai eens een tijdje zonder je geluidskaart in je pc.

Bedenk me net dat het ook een conflict tussen je video- en geluidskaart kan zijn.
VIA chipsets hebben hier wel vaker last van.
Welke IRQ's gebruiken deze kaarten bij jou?

[ Voor 14% gewijzigd door Rone op 31-12-2004 15:22 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Bld-
Hm, maar op die andere BSOD staat weer wat anders, ik heb niet altijd de zelfde bsod :/
En ik heb 2 dezelfde geluidskaarten, 1 onboard, 1 PCI, die PCI klinkt simpelweg beter, vandaar...

[ Voor 37% gewijzigd door Bld- op 31-12-2004 15:22 ]

• Bld-
Schop ;(

• vivo53280
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2019
ik toetste "cmaudio.sys bsod" in google ;)

en ik vond iets op dit forum http://www.experts-exchan...icrochips/Q_20506044.html

(lange lap tekst)

wat ik er zo uit opmaak is dat het een dx9 probleem is.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Bld- schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 15:12:
Ok ik heb al een tijd (paar maanden) dat ik af en toe un bsod krijg.
Daarin zie ik steeds cmaudio.sys, nv4_disp.dll en nog wat onbekende files...
De laatste tijd komt het steeds vaker voor dat de pc zomaar reboot zonder bsod! Vooral als ik Half-Life 2 speel krijg ik vaak (bijna elke keer) een bsod of gewoon reboot ie. Ik heb het automisch opstarten natuurlijk allang uitgeschakeld..
Ook is het tijdens Counter-Strike gebeurd maar ook gewoon in windows, toen ik gewoon wat standaard programma's open had staan..

Muijn specs:

Moederbord: Asus A7V333
RAM: 3 x 256 (333Mhz, pc2700) (geil, infineon en nog een merk (?))
geluidskaart (PCI 128, standaard dingetje)..
Waarom ik alle dingen heb gemarkeerd ??

1. Het is mijn en geen mun :P

2. Je hebt 2 !!! verschillende geluidskaarten geinstalled, namelijk je onboard CMI 8738 ofzo als ik me niet vergis EN je Creative 128 !!!

3. Ik zou die Creatvie 128 eruit slopen en alleen je CMI laten draaien sinds die PCI 128 cinflicten kan hebben met een VIA chipset ook al was dat alleen bij de 133(A) serie zo !!!

4. Ding is een HUGE bottleneck bij gloednieuwe spellen en de 2 geluidskaarten laten je games ook op hol slaan denk ik .....

5. Waarom heb je 3 !?!?!?! verschillende merken RAM in je PC ?? Dit kan ook conflicten veroozaken B)

Verder alleen A-Merk voedingen gebruiken, en ik gok dat die 420 Watt dat wel was.... dus stop die er weer in ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien toch een reepje ram? Dertig minuten is erg kort om te testen. Ik zou er minimaal een paar uur (bijvoorbeeld de hele nacht) laten testen om er enigzins zeker van te zijn dat dit het euvel niet is. Krijg je de errors nog steeds als je er bijvoorbeeld maar eentje in doet?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Bld-
nero355 schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 19:00:
[...]

Waarom ik alle dingen heb gemarkeerd ??

1. Het is mijn en geen mun :P

2. Je hebt 2 !!! verschillende geluidskaarten geinstalled, namelijk je onboard CMI 8738 ofzo als ik me niet vergis EN je Creative 128 !!!

3. Ik zou die Creatvie 128 eruit slopen en alleen je CMI laten draaien sinds die PCI 128 cinflicten kan hebben met een VIA chipset ook al was dat alleen bij de 133(A) serie zo !!!

4. Ding is een HUGE bottleneck bij gloednieuwe spellen en de 2 geluidskaarten laten je games ook op hol slaan denk ik .....

5. Waarom heb je 3 !?!?!?! verschillende merken RAM in je PC ?? Dit kan ook conflicten veroozaken B)

Verder alleen A-Merk voedingen gebruiken, en ik gok dat die 420 Watt dat wel was.... dus stop die er weer in ;)
Bedankt voor je reactie, maaruh om ff wat duidelijk te maken:

1. boeiend :p

2. Het zijn exact dezelfde geluidskaarten ( CMI8738/C3DX )

3. Miss dat het idd erdoor komt, dan ga ik dat uns testen, door de PCI-geluidskaart eruit te halen.

4. ^

5. Waarom? Omdat ik die RAM niet tegelijk heb gekocht... Ik weet ook dat het beter is allemaal dezelfde te kopen, maar die zijn er zegmaar, met de tijd erbij gekomen :)

En ja, die voeding zit er allang weer in.
Ik ga morge nog eens 1 voor 1 die RAMmetjes testen, en dan kijken of het daaraan ligt...

Thx iig

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Installeer eens wel de laatste versie van de drivers dan, inclusief DIrectX opnieuw. En schakel je virusscanner eens uit, maakt dat verschil? Zo ja, die dan totaal herinstalleren (en echt goed verwijderen!)

• Bld-
zucht, weer hele dag liggen testen...
Memtest hele dag/nacht laten lopen (ong 12 uur) > geen errors.
Nvidea driver 61.77 geinstalleerd > nog steeds bsods.
Toen ben ik Battlefield Vietnam eens gaan spelen om te kijken of hij daar ook nog een bsod bij gaf (omdat ik daar vroeger ook wel eens probs mee had). En ja hoor, ik zit 10 sec in de game en paf > bsod.
Daarna heb ik de PCI Geluidskaart uitgeschakeld en eruit gehaald en nog uns BF:V gestart > weer bsod.
Daarna heb ik alle 2 de geluidskaarten uitgeschakeld (onboard en pci), BF:V gestart > weer bsod.

Toen ben ik 1 voor 1 de rammetjes gaan testen door er steeds maar 1 in te steken en BF:V starten. Het resultaat was dat ik geen bsod meer kreeg bij elk van de 3 rammetjes, welliswaar liep het niet zo soepel, maar dat lijkt me vrij logisch met maar 256mb..

Ik vind het ook raar dat ik niet steeds 1 dezelfde bsod krijg, maar steeds verschillende :S
Met of zonder error-message of driver file:

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
(geen driver file)

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
(geen driver file)

(geen error msg)
nv4_disp.dll

(geen error msg)
win32k.sys

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
cmaudio.sys

Toen ben ik eens de volgorde gaan nakijken hoe de rammetjes in het moederbord staken..
De 3 rammetjes:

- Infineon
- TMTc
- GEIL

Manier 1:
1. Infineon
2. TMTc
3. Geil

Bios/WinXP ziet 768mb

Manier 2:
1. TMTc
2. Infineon
3. Geil

Bios/WinXP ziet 768mb

Manier 3:
1. TMTc
2. Geil

Bios/WinXP ziet 512mb
Als ik in slot 3 dan vervolgens Infineon erin steek, vind ie hem niet.

Manier 4:
1. Infineon
2. Geil

Bios/WinXP ziet 512mb
Als ik in slot 3 dan vervolgensTMTc erin steek, vind ie hem niet.

Manier 5:
1. Geil
2. TMTc

Bios/WinXP vindt geen 512mb maar alleen nr1: 256mb
Als ik in de 3e slot Infineon doe, vind hij eveneens niks.

Manier 6:
1. Geil
2. Infineon

Als ik in de 3e slot TMTc doe, vind hij eveneens niks.

Toen ben ik eens nagegaan welk spel nou wel/niet loopt op manier 1 en 2.

Manier 1:
Battfield Vietnam > bsod
Counter-Strike > loopt wel

Manier 2:
Battfield Vietnam > kom ik niet eens aan het bewegen toe ingame. Alles freezed heel raar :S
Counter-Strike > meteen bsod :/

zucht.
Is dit toeval dat ene op manier 1, Counter-Strike wel loopt en op manier 2 niet?
Ik heb namelijk niet honderd keer getest wanneer ie het wel of niet deed, aangezien bij elke bsod mijn hd uitvalt, en mij dit niet echt gezond lijkt voor mun hd ;(

Ik weet het niet meer...
Help me!

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Bld- schreef op zondag 02 januari 2005 @ 21:11:
Manier 5:
1. Geil
2. TMTc

Als ik in de 3e slot Infineon doe, vind hij eveneens niks.

Manier 6:
1. Geil
2. Infineon

Als ik in de 3e slot TMTc doe, vind hij eveneens niks.
Wat mij opvalt aan dit verhaal: het gaat goed, tot het merk 'Geil' (
offtopic:
wie noemt zich nu zo als merk...
) in slot 1 zit. Je schrijft "alleen nr1", maar volgens mij moet je zeggen: slechts een van de twee.

Bovendien heb je volgens nog wel enkele combinatiemogelijkheden over....

Overigens is brak geheugen vaak juist te herkennen door 'onlogische' foutmeldingen. Of een fout moederbord, dat kan ook. Onlangs zat ik ook in een rare situatie (zie [rml][ XP] Bestanden raken beschadigd bij grote activiteit*[/rml]) en hier leek eerst het geheugen kapot (en ook zo getest!), maar bleek uiteindelijk 'slechts' het moederbord kapot.

• Bld-
hm mja, nu ben ik nog niet verder... wat moet ik doen :|

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 16:33

DataGhost

iPL dev

geil geheugen eruit halen en proberen met alleen die andere 2 reepjes? aangezien kennelijk dat geil reepje (de meeste) problemen veroorzaakt

[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 03-01-2005 02:22 ]

Verwijderd

ik heb dit ook gehad en heb dit opgelost door mijn proc(amd 2100+) te vervangen voor een 2400+ ik weet niet waarom maar sindsdien heb ik geen problemen meer. Misschien dat je een proc kan lenen van iemand?

• Bld-
hm, ik heb dus een paar dagen geleden die Geil ram eruit gehaald, en idd, ik heb geen bsods meer gekregen...
Wel dat af en toe spellen vast lopen, maar dat staat er denk ik los van...
Pagina: 1