[XP] Bestanden raken beschadigd bij grote activiteit*

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Situatie: vrij nieuwe computer (P4 3 Ghz, 512 MB RAM, 80 GB HD) met twee DVD-spelers (of nou ja, brander en speler):

Sony DVD RW DW-U18A
JLMS XJ-HD1665

Wat misgaat is dat bij iedere gekopieerde CD, Windows onvermijdelijk meldt dat deze beschadigd is. Tijdens het kopieren komt de melding 'bestand is beschadigd'. Dit terwijl de CD's prima werken in andere systemen. :?

Het installeren van busmaster IDE-drivers leek net niet te helpen, evenals het opnieuw installeren van Windows (dat heb ik nu net gedaan). IDE-drivers probeer ik uiteraard zo even opnieuw, maar heeft iemand enig idee wat nog meer te doen??

Dit is heel frustrerend, want backups kunnen zo niet teruggeplaatst worden.... ;(

• TromboneFreakus
Het blijkt de harde schijf te zijn: de download van Service Pack 2 leidt tot dezelfde foutmelding...... (bij het uitpakken)

Any clue?

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:42
bad sectors op de schijf. Schijf een keer opnieuw formateren(is het een sata schijf)?

vertel dus eens precies wat allemaal in je systeem zit.(alles dus).

[ Voor 30% gewijzigd door Kevinp op 09-10-2004 15:29 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Vermeld eens het merk en type van je moederbord.

• TromboneFreakus
Ok, wat meer informatie.

Het gaat om een Matsonic MS9377C+ moederbord en een Excelstor J680 harde schijf.

De schijf is zojuist leeggegooid en een nieuwe partitietabel is aangemaakt, dus beschadigde clusters lijkt me niet zo waarschijnlijk.

Gedrag is dat bij grote activiteit op de schijf er een foutmelding zal verschijnen "Bestand is beschadigd". Bij installatie Office 2003, Service Pack 2 voor Windows XP (vanaf CD en vanaf HD), PcAnywhere, etc.

Overigens is de foutmelding soms wel anders, vergelijking zit hem vooral in de grote activiteit op de HD.

Verwijderd

Als het vooral voorkomt bij grote activiteit: check je voeding, molexsplitters en ATA bekabeling. Zie ook OM Faq: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? en OM Faq: Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?
TromboneFreakus schreef op 09 oktober 2004 @ 15:58:
[...]
Nou ja, ik denk toch dat het software is om een hele simpele reden: Windows XP kon wel geinstalleerd worden vanaf CD.
Maar dat hoeft niet, tenslotte wordt de installatie zelf gedaan in een andere modus als in Windows. Zo is het bijv. mogelijk dat je met een brakke ATA kabel prima Windows kan installeren maar in de problemen komt zodra je DMA inschakeld na installatie van je chipsetdrivers.

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2004 16:02 ]

• TromboneFreakus
Verwijderd schreef op 09 oktober 2004 @ 15:56:
Als het vooral voorkomt bij grote activiteit: check je voeding en je molexsplitters.
Nou ja, ik denk toch dat het software is om een hele simpele reden: Windows XP kon wel geinstalleerd worden vanaf CD.

Dat levert immers ook een grote hoeveelheid 'dataverkeer'.

Vandaar mijn eerste zoekpoging bij de IDE-drivers, maar dat helpt niks (dat weet ik ondertussen).

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Vertel eerst eens welke Windows versie het hier over gaat zoals we ook in de Windows Operating Systems Policy van je vragen? :)

• TromboneFreakus
elevator schreef op 09 oktober 2004 @ 16:01:
Vertel eerst eens welke Windows versie het hier over gaat zoals we ook in de Windows Operating Systems Policy van je vragen? :)
Windows XP Pro NL zonder SPs (dat is een beetje lastig, zoals omschreven)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Pas ik je topic titel even aan :)

• TromboneFreakus
Een kleine update: het helpt niets wanneer ik de schijf instel zodat dat deze alleen op PIO benaderd mag worden door Windows. Het systeem wordt er trager van en de melding komt dus later, maar het probleem blijft.

Verder zitten de jumpers goed, zat iedere voedingskabel goed vast, hebben we het nieuwste BIOS geinstalleerd.... ;(

En oh ja... er zit een 400W voeding in (lijkt me genoeg voor een systeem met slechts een insteekkaart: de videokaart).

Nog verdere suggesties?

[ Voor 16% gewijzigd door TromboneFreakus op 09-10-2004 16:49 ]

Verwijderd

Je schijf kan ook fysiek beschadigd zijn, bad blocks dus.
Als die nog niet als zodanig aangemerkt zijn zal Windows daar gewoon data naar toe schrijven, die later niet meer te lezen is.

Ik heb even in de manual van je mobo gekeken, maar blijkbaar kun je daarmee geen gebruik maken van S.M.A.R.T., waardoor een fysiek probleem aan het licht zou komen.

Misschien zat er bij je schijf software om te kunnen testen?

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-04 16:06

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Al je geheugen gecheckt op fouten? Heb ook zoiets gehad en toen was er 1 geheugenreep kapot.

• TromboneFreakus
Verwijderd schreef op 09 oktober 2004 @ 16:50:
Je schijf kan ook fysiek beschadigd zijn, bad blocks dus.
Als die nog niet als zodanig aangemerkt zijn zal Windows daar gewoon data naar toe schrijven, die later niet meer te lezen is.

Ik heb even in de manual van je mobo gekeken, maar blijkbaar kun je daarmee geen gebruik maken van S.M.A.R.T., waardoor een fysiek probleem aan het licht zou komen.

Misschien zat er bij je schijf software om te kunnen testen?
Chkdsk van Windows geeft geen foutmelding, althans niet met de standaardcontrole. Zal zo eventjes de uitgebreide controle forceren.

Verder... SMART zit dacht ik wel in het BIOS en is ook enabled. Ik zal eens wat meer details nog zoeken met SiSoft Sandra om hier zo te posten.

• TromboneFreakus
Het blijft een raar systeem....

Na veel moeite heb ik SP2 geinstalleerd kunnen krijgen. Het gedrag van het systeem hierbij is echter heel apart. SP2 heb ik op CD staan en ik wilde rechtstreeks vanaf CD installeren. No way meldt Windows, want na eventjes uitpakken kwam onvermijdelijk "Het bestand is beschadigd". Hetzelfde gebeurde wanneer ik dat bestand met een van de DVD-spelers naar de HD kopieerde.

Kopieerde ik echter hetzelfde bestand naar een andere pc en benaderde ik dit bestand vervolgens via het netwerk op deze pc, dan kon SP2 zonder problemen geinstalleerd worden.

Hetzelfde bestand!! :(

Of nog zo'n vreemde: installatie van Office 2003 wilde met geen mogelijkheid. Iedere keer meldingen dat CAB-bestanden beschadigd zouden zijn. Kopieerde ik dit bestand van CD naar HD en verwees het setup-programma hierna, dan zou ook dat CAB-bestand beschadigd zijn.. Terwijl het kopieren geen foutmelding opleverde!

Of de HD nu in PIO-mode stond, of de DVD-spelers, het maakt allemaal niets uit.

Enig opvallende is dat het systeem minder blij lijkt te zijn met gebrande CD's t.o.v. geperste. Herkent iemand daar iets in wellicht?

Het blijft een vreemd systeem.....

• TromboneFreakus
Hurricane schreef op 09 oktober 2004 @ 16:51:
Al je geheugen gecheckt op fouten? Heb ook zoiets gehad en toen was er 1 geheugenreep kapot.
Ik heb het niet getest, maar installatie en gebruik Windows gaat op alle vlakken goed, dus hoe waarschijnlijk is dit....

• Billie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-03 16:51
TromboneFreakus schreef op 10 oktober 2004 @ 17:25:
[...]

Ik heb het niet getest, maar installatie en gebruik Windows gaat op alle vlakken goed, dus hoe waarschijnlijk is dit....
Het valt te proberen? :? (Lijkt mij dat je niet veel andere opties hebt..) Het enigste dat je nodig hebt is memtest86+ en een berg geduld. :P

Verwijderd

hoe waarschijnlijk is dit....
Érg waarschijnlijk (geheugenerrors kan ervoor zorgen dat bestanden corrupt op de harddisk komen en een harddisk fout kan ervoor zorgen dat corrupt in je geheugen geladen worden). Check dus zowel geheugen (memtest) als je schijf (lowlevel testtool van fabrikant). :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 17:48 ]

• TromboneFreakus
Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 17:47:
[...]
Érg waarschijnlijk (geheugenerrors kan ervoor zorgen dat bestanden corrupt op de harddisk komen en een harddisk fout kan ervoor zorgen dat corrupt in je geheugen geladen worden). Check dus zowel geheugen (memtest) als je schijf (lowlevel testtool van fabrikant). :)
Hartelijk dank voor de tip, ik was te eigenwijs.....

18 errors.... :(
Pagina: 1