Toon posts:

Data CD wordt als audio-cd herkent; hoe recoveren?*

Pagina: 1
Acties:
  • 349 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
dat is is het dus ! 8
200 foto's als datafile bedoeld als audio file (geeft XP aan) weggeschrven naar CD via Nero
origineel niet meer beschikbaar

wie weet en "oplossing" svp

Verwijderd

Wat voor extensie hebben je files nu gekregen dan?

Voor foto's neem ik aan dat het jpg's waren voor het branden. Wat je zou kunnen proberen is het renamen van de naam naar:

foto.jpg

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Waarom fik je het origineel niet gewoon nog een keer maar dan als data?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-08 18:40
Het lijkt me sterk dat een fotobestand als audio word wegeschreven. Nero controleert immers ALTIJD de muziekbestanden.

..:: ::..

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 19:22

Beaves

Usque ad Finem

twixx schreef op woensdag 29 december 2004 @ 16:19:
Hij heeft het orgineel al weggegooid, lezen ;)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08 20:09

B-lennium

Volvo 164 1975!

terug lezen met recovery programma ? speciaal voor foto's

ik gebruik photo rescue, voor mijn CF kaart

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Verwijderd

Als de foto's gewoon als audio-file gebrand zijn. Mischien dat je de audiofles kunt kopieren naar de HD (mbv mediaplayer???) En dan hernoemen naar .jpg bijv. Het klinkt mischien stom maar het is de moeite van het proberen wel waard.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-08 21:59
Het lijkt me redelijk onmogelijk om van een .jpg een audio bestand te maken.
Is niet gewoon de extensie aan het verkeerde programma gekoppeld?
Wat gebeurd er bijvoorbeeld als je zo'n bestand vanuit Photoshop opend?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Volgens mij pakt Nero .jpg bestanden echt niet als pcm audio formaat. Als blijkt dat je inderdaad de inhoud van de jpegs naar cdda audio geschreven hebt, wordt het erg ingewikkeld. Theoretisch kun je met EAC in secure mode de zaak teruglezen, maar alleen als je de read/write offsets exact op de juiste waarde zet. Elke drive leest immers enkele frames meer of minder bij CDDA extractie. Als het al zou lukken, moet je de waves omzetten naar pcm raw. Daarna moet je in die bestanden op zoek gaan naar JPG headers. Hiervoor is het denk ik het beste om de hele schijf naar 1 wave file in te lezen.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:43

Floor-is

5.2

twixx schreef op woensdag 29 december 2004 @ 16:19:
Omdat...
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 16:16:
8<
origineel niet meer beschikbaar
8<
Dante: Upload eens een van die 'audiobestanden' volgens mij moet dit erg eenvoudig te recoveren zijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 29-12-2004 17:39 ]

Bericht hierboven

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
mwah, rotte TOC op een cd kan ook als effect hebben dat er alleen maar audiotracks worden weergegeven. Hoe oud is je cd?

Verwijderd

Volgens mij kan je gewoon de extentie veranderen in bv .jpg ??
Zou het in elk geval proberen.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 19:25:
Volgens mij kan je gewoon de extentie veranderen in bv .jpg ??
Zou het in elk geval proberen.
CDDA audio tracks hebben geen extensie, ook geen filenaam.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle adviezen: het is in elk geval veel meer dan ik gehoopt had.
het is een trouwerij. de hd waar de dump op stond en de aparte file van waaruit ik werk is ter ziele gegaan...( ook stom) en het bruidspaar heeft alleen van de aparte file een low resolution gekregen...
en een paar 8/10 " inktjets

de cd is een week oud en valt niet te openen dan alleen in Win 98 die zegt dat het een audio file is
XP kan er niks mee...
de orignelen staan op smart cards en flashcards maar die zijn afgelopen zondag op de Kerstmarkt in Lille gestolen ( met nog wel wat meer ...)
ik ga hier in elk geval mee aan de slag maar XP doet er niks mee ; krijg de schijf niet open.
adviezen blijven welkom en...ik laat weten hoe het verder gaat !
niks
windows xp wil niet openen...pc loopt vast
adobe "ziet"ook niets
alleen win 98 "ziet"een audio file.

ik begin me af te vragen of er wel "wat"opstaat.
terwijl ik toch altijd even controleer via ACD of mijn file er ook werkelijk is...

[ Voor 16% gewijzigd door Spider.007 op 14-01-2005 13:03 ]

Verwijderd

Heeft nero die jpg's weggeschreven als tracks dan? of hoe? Je geeft erg weinig info imho...

Anyway, volgens mij is dit niet zo onmogelijk (indien die jpg's wel degelijk zijn weggeschreven) je zou kunnen proberen de cd binair uit te lezen en vervolgens iedere header die toegevoegd werd door nero deleten. Gewoon de inverse bewerking doen dus.
Met wat geluk is het zelfs nog gemakkelijker en vind je telkens binair de volgende (opeenvolgende) bytewaardes:
[2 bytes]SOI waarde voor jpeg zou moeten zijn FF D8
[2 bytes]JFIF header marker dit zou moeten zijn FF E0
[2 bytes]filelength
[5 bytes]identifier: 4A, 46, 49, 46, 00 (= JFIF)
de rest speelt geen rol meer

Als ge die bytes zou herkennen in hetgeen je binair uitleest moet je het volgende doen, de length uitlezen en vervolgens vanaf de SOI [length]aantal bytes uitlezen en opslaan naar een jpg.

Maar je zal wss eerst een manier moeten vinden om die cd op HDD op te slaan, want vanaf de cd-rom mounten en dan binair uitlezen zal moeilijker zijn. Het CD-formaat voegt immers ook redunantie bits toe...

Dus wat te doen:
cd op HDD plaatsen (soort van rippen dus) eventueel mee linux als dit niet zou gaan mee windows
kijken als wat formaat nero dat gedaan heeft, wav-headers e.d. zijn ook allemaal bekend dus die info kan je ook deleten, problemen kan je hier wel hebben indien nero de files gemanipuleerd heeft dus zelf bytes toegevoegd of weggedaan midden in de jpg's.
Als hij de jpg's achtereen gezet heeft met eventueel nen wav-header is er geen probleem. Ik snap overigens niet hoe nero dit wil doen mafein...
dan je bitstring binair uitlezen en kijken of je bepaalde headers herkend (SOI en JFIF)
de filelength van de jpg uitlezen na de 2e header waarde (dus staat op de 5e byte)
dan vanaf byte 1 (vanaf SOI) length bytes uitlezen en opslaan naar jpg
en dan heb je je jpg's weer...

Misschien dat er ook programma's bestaan die dit allemaal automatisch voor je doen...

Disclaimer: info over jpg-headers e.d. zal je wss nog eens precies moeten opzoeken want zo vanbuiten weet ik dat niet, maar dacht dat dat ik juist was.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 09:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
latest:
bedankt voor de uitgebreide beschrijvingen !
alleen in Win 98 kan ik onder verkenner zien dat het eeen "audiofile"is, bestandssysteem "CDFS "en groot 562 MB ( en dat klopt wel)
Probeer daar nu de CD naar de HD te krijgen....
..zonder succes overigens
wat ik mij van het proces herinner is dat alle foto's vanuit de map zijn gehaald > select all > en die zijn gefikt.....

[ Voor 20% gewijzigd door Spider.007 op 14-01-2005 13:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 11:56:
latest:
bedankt voor de uitgebreide beschrijvingen !
alleen in Win 98 kan ik onder verkenner zien dat het eeen "audiofile"is, bestandssysteem "CDFS "en groot 562 MB ( en dat klopt wel)
Probeer daar nu de CD naar de HD te krijgen....
..zonder succes overigens
CDFS is gewoon het Compact Disk FileSystem formaat, net zoals je NTFS hebt (NT-FileSystem), FAT etc...
Als de grootte overeenkomt met die foto's heb je eigenlijk wel geluk (dan heeft nero die files niet gemanipuleerd maar gewoon aan elkaar gezet met eventueel nen audio-header bij). Dan moet je dus echt proberen die 562 MB op HDD te zetten en binair die file uitlezen zoals ik beschreef en prentje per prentje eruit halen.
Dit is iets wat je (met een beetje tijd) gemakkelijk kan programmeren in C/C++ Als je niet kan programmeren misschien dat daar dus wel al geautomatiseerde programma's voor bestaan zoals veel recovery programma's die zoeken ook naar herkenningsbytes zoals de header. Ik zou zeggen probeer anders eens een recovery programma op die cdrom te draaien mss vindt die wel die prentjes terug.
Voor recovery programma's zou je dan één moeten vinden die als supported fileformats naast FAT e.d. ook CDFS heeft staan (google eens naar datarecovery+CDFS+download+free ofzo).
Ikzelf ken zo geen programma's maar misschien kent iemand anders zo'n programma's. Als je zelf kan programmeren zou je kunnen overwegen om snel zoiets te schrijven maar dan moet je wel die file op HDD zetten want anders moet je ook nog eens het CDFS formaat uitpluizen.

PS: probeer ook eens de edit-knop uit ipv twee posts na elkaar te doen...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 12:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
veel verder ben ik niet gekomen helaas

de cd valt niet te kopieren en leest alleen in '98. in xp loopt alles vast
het laat zich daar alleen als Audio file naar de werkmap kopieren (met slechts een paar bytes)
ideeen zijn op dit moment: het is een ongelukkige multisession versie
zonder goede leadin/lead out
het is een image bestand ( win image ?)
verder kwam het idee naar boven om het via Linux te benaderen, maar dat is een verhaal dat ik niet ken !
win image wil niet ! 8)7
Nero geeft het volgende aan :
CD rom
size: 563 MB
track: 01: 0:02:00
length: 63;58;51 (564MB) Data (mode1)
Read Only CD

[ Voor 15% gewijzigd door Spider.007 op 14-01-2005 13:06 ]

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Kan je er geen iso of bin van maken en die dan inlezen met bijv. daemon tools of winimage?
edit: te laat, kennelijk niet dus

[ Voor 17% gewijzigd door glrfndl op 14-01-2005 10:38 ]

Prepare for unforeseen consequences

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Gebrui in ieder geval even isobuster om een ISO van de CD te trekken. Kopieer deze in ieder geval 1 keer als backup voor het geval de CD kapot gaat en je de ISO kapot maakt. Vervolgens kun je met een HEX editor de plaatjes er weer uithalen. Kun je dit eventueel online plaatsen zodat we mee kunnen kijken (desnoods de eerste 5 MB van de ISO ofzo?) :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:02

Super_ik

haklust!

kerel, dat ie in xp nie werkt weten we nu wel.
je kunt met nero er toch een iso van rippen?
en anders rip je de cd maar naar wav ofzo. dan heb je in ieder geval je data op je hd staan.
dan kun je eens verder gaan kijken naar programmatjes die 1 grote file kunnen recoveren naar foto's

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Jeronimo78
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-02 14:03
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 10:03:
veel verder ben ik niet gekomen helaas

de cd valt niet te kopieren en leest alleen in '98. in xp loopt alles vast
het laat zich daar alleen als Audio file naar de werkmap kopieren (met slechts een paar bytes)
het is een image bestand ( win image ?)
verder kwam het idee naar boven om het via Linux te benaderen, maar dat is een verhaal dat ik niet ken !
En XP in prompt mode? Veilige opstart XP dan promt mode (dos mode in feite)
Win98 in DOS mode? Dan naar HD copy...?

Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 10:03:
Dat kan je toch controleren? En anders maak je een rechtstreekse copy van de cd als backup (wat Spider.007 zegt, je ziet nu hoe belangrijk backuppen is ;) ) en bak je lekker een extra sessie op de cd waarbij je dit keer wel alles afsluit?

{signature}

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Jeronimo78 schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 10:43:
[...]

En XP in prompt mode? Veilige opstart XP dan promt mode (dos mode in feite)
Win98 in DOS mode? Dan naar HD copy...?
Sinds wanneer kun je met Windows audio-cd's kopieren? Wat er ook met die CD aan de hand is; of hij nu corrupt is of inderdaad als audio gebrand; kopieren via native DOS/Windows applicaties zal je niet lukken aangezien ze geen toegang aanbieden tot de laag die jij nodig hebt; je hebt daar Nero/ISObuster & consorten voor nodig. Deze CD gaan rippen met WMP oid zal de rotzooi alleen nog maar groter maken vanwege de correcties die deze ongetwijfeld in de data gaat aanbrengen :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
dank voor de ideeen:
laat duidelijk zijn dat ik een "simpele pc gebruiker ben", die graag de know-how hier aanwezig wil vragen te helpen.
het "even" dit en het "even "dat, mag gesneden koek zijn voor de een,voor mij is het noodgedwongen een excursie in een gebied dat ik niet ken.

Goed ISO Ripper:

The PVD is unreadable
Read Addres Error at :16
Device Reported Error:03/11/06

Track 01
Address:0
Size (LBA) 287.901
Size(bytes 589.621.248
type:track
Mode:audio

de iso "te rippen" werkt dan niet
Sector "0" couldn't be read
omit sector: werkt niet

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

FG > SA :)

LinkedIn
Instagram

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 12:01:
dank voor de ideeen:
laat duidelijk zijn dat ik een "simpele pc gebruiker ben", die graag de know-how hier aanwezig wil vragen te helpen.
het "even" dit en het "even "dat, mag gesneden koek zijn voor de een,voor mij is het noodgedwongen een excursie in een gebied dat ik niet ken.
Geen probleem; zo leer je nog eens wat ;)
Goed ISO Ripper:

The PVD is unreadable
Read Addres Error at :16
Device Reported Error:03/11/06

Track 01
Address:0
Size (LBA) 287.901
Size(bytes 589.621.248
type:track
Mode:audio

de iso "te rippen" werkt dan niet
Sector "0" couldn't be read
omit sector: werkt niet
Kan de CD niet gewoon corrupt zijn? Zijn er krassen zichtbaar op het oppervlak? Heb je nog een andere CDROM speler liggen die de CD wellicht wel kan lezen? Ik pas je topictitel nog even aan :)

stom aub help foto's als audiofile weggeschreven > Data CD wordt als audio-cd herkent; hoe recoveren? *

---

Verwijderd

Topicstarter
Iso Ripper

PVD is unreadable
Read error at address: q16
Device reported Error : 03/11/06

Track: 01
Adress : 0
Size LBA 287.904
size bytes 589.621 248
type track
ModeO audio

sector 0 couldn't be read
omit sector werkt niet
alle 6 lezers geven een probleem
de cd is van de topic datum
en ziet er gaaf uit
het branden is te zien to vrijwel aan de rand.

ben benieuwd

[ Voor 24% gewijzigd door Spider.007 op 14-01-2005 13:07 ]

Verwijderd

Ik heb ook een keer zoiets gehad maar toen wilde ie wel goed inlezen in de brander.. in een gewoon cd station zag ie hem idd als audio cd..

Verwijderd

Topicstarter
voor de correctheid
bij
cd lezer werkt het niet
cd brander werkt het nietniet
dvd lezer werkt niet
dual layer DVD brander werkt het niet

ook op de laptop niets
en de cd valt ook niet te kopieren
read error

[ Voor 14% gewijzigd door Spider.007 op 14-01-2005 13:07 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 07:36:
de hd waar de dump op stond en de aparte file van waaruit ik werk is ter ziele gegaan...
is je HD eigenlijk niet meer te recoveren dan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 12:52:
[...]

is je HD eigenlijk niet meer te recoveren dan?
daar is jammergenoeg al een format overheen gegaan
kortom Murphies Law

het is een opdracht dus ik zit redelijk klem

• GeekK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-08 19:38

GeekK

Rag Mama Rag

Ben hier ook geen expert in, maar misschien helpt dit progje: BadCopy Pro ?

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

Verwijderd

Topicstarter
GeekK schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:38:
Ben hier ook geen expert in, maar misschien helpt dit progje: BadCopy Pro ?
Lijkt een prima progje, maar ziet in de "zwaarste stand" voorlopig alleen maar "bad sectors" en geen files to recover...
bedankt !

Verwijderd

hmm ik denk dat er weinig meer over blijft... je zou hier eens tussen kunnen kijken of er een programma is wat je verder kan helpen

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08 20:09

B-lennium

Volvo 164 1975!

wat is er verder met de HDD gebeurt ? als het alleen een format is dan kun je de bestanden nog benaderen hoor!

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Pagina: 1