I cna tpye 300 worsd pre minute
Ik vind het een beetje gephotoshopt lijkenAnoniem: 144949 schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 15:15:
vanwaar haal je die foto?
En ik word een beetje traag....
@N00bDaan: Het is dat het even lastiger is om dat frontpanel eruit te halen, anders zou ik ff een picje voor je maken.
Overigens, mocht het niet gaan passen: Er is ook niets dat je tegenhoudt om je eigen schakelaartjes en connectortjes erin te zetten toch?
[ Voor 45% gewijzigd door Xander op 23-06-2005 15:22 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Anoniem: 144949
aah ok, zou wel mooi zijn als je het zo proper gemod krijgtN00bDaan schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 15:19:
Ja, maar het is dus fotosoep eh. Ik moet de kast nog bestellen en kijken of de elektronica wel past.
ik kreeg al even rillingen over mijn rug...
maar ik blijf erbij: dit is nog iets voor coolermaster om uit te brengen zodat je dit optioneel kan bijkopen
Inderdaad, daar heb ik ook al op gevloektN00bDaan schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 16:44:
Ja, het is een beetje lame gemaakt dat je dus net geen 3 HDD bays kwijt kan met floppy, 2x optical en een front panel. Maar goed ik ga eens kijken... Iemand nog met foto's van de achterkant van het frontje?
Ze hadden het front panel toch ook gewoon kunnen inplementeren in dat zwart stuk boven het hoogste frontje waarin het CM Stacker logo staat, dan was er sowieso een bay vrij geweest en hadden we 3 hd-modules kunnen inbouwen...
Eigenlijk wel erg, heb de stacker gekozen zodat ik altijd meer dan ruimte genoeg ging hebben en dan nog overschot.
En zie ons hier nu klagen over "te weinig bays"...
Ik denk dat de mensen die een stacker kopen gewoon, heel veeleisend zijn...
Dit vind ik nu nog eens een goed idee, zo kan je inderdaad meer kwijt. En laten we nu heel eerlijk zijn, volgens mij heeft echt niemand iets aan die rij met usb-aansluitingen aan de voorkant in het standaardfrontjeN00bDaan schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 14:53:
Ja, maar dat blijft de voorkant. Ik wil namelijk zoiets maken:
*KNIP*
Dat zou inderdaad wel gebeuren, maarja op zich gaat het mij niet zo zeer om een floppydrive als wel om het slot (voor een kaartlezer). Ik hoop eigenlijk nog dat ze bij Coolermaster dit soort ideeën gaan uitwerken (bv voor toekomstige generaties van de Stacker) en dat ze dan los verkrijgbaar worden voor mensen met een 'oude' kastXanderH schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 16:56:
Tja, ik denk dat de meeste mensen dan de floppydrive zouden weglaten...
Anoniem: 129588
Kijk hier maar eens naar......
www.coolermaster-europe.com
Voor zover ik kan zien ondersteund deze maar 1 PSU
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 129588 op 23-06-2005 17:18 ]
"Unique power supply cage re-design to fully support standard ATX or redundant power supplies. We maximized the airflow by reconstructing the motherboard tray to support two 120mm super silent exhaust fans."Anoniem: 129588 schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 17:17:
Coolermaster geeft eindelijk eens informatie over 1 van de andere Stackers n.l. de 810![]()
Kijk hier maar eens naar......
www.coolermaster-europe.com
Voor zover ik kan zien ondersteund deze maar 1 PSU
-> dus wel 2 PSU mogelijk dacht ik
->meer koelmogelijkheden hoewel het geluisniveau van de 120mm fans lichtjes stijgt : 16.5dBa -> 22dBa, verder zie ik eigenlijk liever een uitbreiding voor intake fans ipv outtake mits er dan minder stof in komt
->hij is maar 10kg!!!
-> moet je verder in die pdf eens zien wat een moederbord daar ingeraakt, met 4 cpu-sockets en 4 X 4 slots geheugen (in dat geval idd maar 1PSU mogelijk...

Oeh, verbeterde 4-in-3 modules met rubbertjes per drive?
Overigens, volgens mij zijn ze nog bezig aan die pagina, het meerendeel van de foto's en specs zou zo van de originele stacker af kunnen komen? Ik vind de verschillen nu niet echt duidelijk iig
[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 23-06-2005 17:36 ]
Ik wou nu 2 PSU's op elkaar gaan aansluiten (beiden 200 Watt), maar merkte dus dat ik wat molexen tekort kom. Nu dacht ik bij mezelf... heej de "Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W (ATX)".
Ik hoorde dat er wat problemen waren met deze in dual te zetten, en vooral met een 2de Real Power. Ik heb geen 2de Real Power, maar toch. Weet niet of er mensen zijn die er problemen bij hadden, op het CM forum werd het al besproken, maar had een RP + een andere PSU geen problemen.
Dus nu hoop ik dat dat ook zo is...
Iig, mooie kast, vanavond maar eens zo'n PSU'tje bestellen
Holy sh*t doesn't talk, but communicates by smell©
Check dit maar even:sjobber schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 18:03:
Nu dacht ik bij mezelf... heej de "Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W (ATX)".
Ik hoorde dat er wat problemen waren met deze in dual te zetten, en vooral met een 2de Real Power. Ik heb geen 2de Real Power, maar toch. Weet niet of er mensen zijn die er problemen bij hadden, op het CM forum werd het al besproken...
Real Power and Stacker Solution!!
kort vraagje nog: powersupply bovenin of onderin? Argumenten?
juh, maar daar snapteik dit niet zo goed bij: You can add a dummy load on +3.3, +5, and +12V no matter where you connect.Anoniem: 129588 schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 18:17:
[...]
Check dit maar even:
Real Power and Stacker Solution!!
Vooral dat 'no matter where you connect'. Ik kan het verkeerd zien, maar er zijn mensen die aan de ene hun mobo cd-rom en fannetjes doen en aan de ander de HDD's maar nog problemen hebben. Terwijl hij dan wel geconnect is... ? Enfin, ik zie zelf wel. Zo ff bestellen en dan hoort men wel of ik problemen heb
Tsjah PSU onder... je kan daarbij ook zeggen, de warme lucht stijgt op en wordt op de processor geblazen ? Misschien anders een weekje test draaien, kijken in welke opstelling ie het koudst blijft.
ik zou zeggen bovenaan, de voeding zelf zorgt ook al voor outtake airflow waardoor de stijgende warme lucht direct wordt afgevoerd. Onderaan kan natuurlijk ook omdat de stacker al een 80mm fan heeft bovenaan.sjobber schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 19:17:
[...]
juh, maar daar snapteik dit niet zo goed bij: You can add a dummy load on +3.3, +5, and +12V no matter where you connect.
Vooral dat 'no matter where you connect'. Ik kan het verkeerd zien, maar er zijn mensen die aan de ene hun mobo cd-rom en fannetjes doen en aan de ander de HDD's maar nog problemen hebben. Terwijl hij dan wel geconnect is... ? Enfin, ik zie zelf wel. Zo ff bestellen en dan hoort men wel of ik problemen heb
Tsjah PSU onder... je kan daarbij ook zeggen, de warme lucht stijgt op en wordt op de processor geblazen ? Misschien anders een weekje test draaien, kijken in welke opstelling ie het koudst blijft.
"Ik kan het verkeerd zien, maar er zijn mensen die aan de ene hun mobo cd-rom en fannetjes doen en aan de ander de HDD's maar nog problemen hebben. Terwijl hij dan wel geconnect is... ?"
->Het probleem is, dat als je enkel een paar drives en fannetjes aansluit, dat enkel de 5V en de 12V lijn geconnect zijn, en dus belast zijn. De 3.3V lijn is niet belast en dit kan dan idd problemen geven, het is dus gewoon een kwestie van ervoor te zorgen dat zowel de 12V lijn, als de 3.3V lijn als de 5V lijn elke belast zijn met minstens 1A. Als je voeding 2 apparte 12V rails heeft zou ik voor de veiligheid zorgen dat beide rails ook door 1A belast zijn. Als je hiervoor zorgt zou alles perfect moeten werken.
Ik snap alleen niet zo goed hoe ik die cross flow fan moet vastmaken. Hij zit nu vast en hij blaast de goede kant op, maar er zaten 4 van die langere zwarte schroefjes bij. Die heb ik er vanaf de buitenkant in gedraaid, maar ik vind ze zo lang en het schroefje rechtsonder krijg ik niet helemaal aangedraaid terwijl er wel ruimte voor is. Iemand anders nog problemen gehad met het bevestigen van de cross flow fan?
N00bDaan schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 19:07:
Onderin natuurlijk, warme lucht stijgt op dus ik ben van plan om m'n PSU onderin te plaatsen en dan bovenin twee PAPST fans te instaleren.
Uit de voeding komt anders nogal wat hete lucht hoor. Bij mijn stacker heb ik de PSU boven zitten. Waar de lucht in de kast redelijk koel aanvoelt (28 graden) is de lucht die uit de voeding komt toch echt heel wat warmer. Warme lucht stijgt zeg je? Dan lijkt mij het toch handig om onder 2 fannetjes neer te zetten die koude, frisse lucht binnenlaten ipv een voeding die (koele) lucht wegzuigt uit de kast
[ Voor 3% gewijzigd door SleutelMan op 23-06-2005 23:25 ]
1. Waar kan ik het kopen?
2. Hoe kan ik dat het beste vast maken? (tegen zijpaneel vasttapen misschien?)
Er zijn veel voedingen die heftig veel warmte verplaatsen. Belangrijk is dat de voeding voldoende koele lucht aangezogen krijgt, hierdoor koelt hij aanzienlijk beter.SleutelMan schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 22:53:
Uit de voeding komt anders nogal wat hete lucht hoor. Bij mijn stacker heb ik de PSU boven zitten. Waar de lucht in de kast redelijk koel aanvoelt (28 graden) is de lucht die uit de voeding komt toch echt heel wat warmer. Warme lucht stijgt zeg je? Dan lijkt mij het toch handig om onder 2 fannetjes neer te zetten die koude, frisse lucht binnenlaten ipv een voeding die (koele) lucht wegzuigt uit de kast
Vroeger had ik een Enermax 365W, 1 fan achteraan en 1 vanonder. Heb toen het gat vanonder dichtgemaakt en de fan aan de tegenovergestelde kant van de achterste fan (waar dus die kabelbos uitkomt) met tie wraps vastgemaakt. Hij bleef veel koeler !
Anoniem: 146365
Edit: De 810 is niet BTX comfortable. Ik wil hem kopen met oog op de toekomst dus btx hoewel dat nog wel even duurt.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 146365 op 24-06-2005 11:21 ]
@__ReQuiem__ : Ik heb zo zwaar mijn twijfels of BTX uberhaubt er door komt. AMD gerelateerde moederborden gaan dit voorlopig nog lang niet ondersteunen, omdat dit technisch niet mogelijk is.
Dus het zal dan alleen voor Intel zijn en ik denk niet dat fabrikanten van behuizigen op twee standaarden zitten te wachten.
[ Voor 57% gewijzigd door _Dune_ op 24-06-2005 11:33 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Anoniem: 146365
Hmm dat wordt dan effe afwachten. Ik heb er veel over gelezen dat het best nog een tijd kan duren. Dan is de 810 eigenlijk beter om aan te schaffen_Dune_ schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 11:27:
Er komt nu ook eindelijk een window aan voor de zwarte behuizing, dat zou tijd worden. Dan kunnen mijn processoren ook eens naar buiten kijken.
@__ReQuiem__ : Ik heb zo zwaar mijn twijfels of BTX uberhaubt er door komt. AMD gerelateerde moederborden gaan dit voorlopig nog lang niet ondersteunen, omdat dit technisch niet mogelijk is.
Dus het zal dan alleen voor Intel zijn en ik denk niet dat fabrikanten van behuizigen op twee standaarden zitten te wachten.
Mijne moet dus vastgezet worden mbv schroeven, niet alleen op het mobo, maar ook in de backplate. Echter, deze mist dus 4 gaatjes
Denk dat dat dus boren wordt
Weleens aparte plaatjes gezien die tussen het mobo en de backplate vast gezet moesten worden (aka: achter mobo dus), maar wat jij omschrijft echt nog nooit gezien?
Daar bevestig je dan 2 zwarte dingen aan vast, zodat je koelblok erin gezet kan worden. Nah, iig vaag.
Komt er iig op neer dat ik 4 gaatjes miste. Heb nu niet geboord, maar een andere oplossing genomen.
Van die schroef-bout dingen het schroef gedeelte weggehaald, zodathet tussen backplate en mobo past. En dan koelblok en de zooi erop, en dan pas de mobo in de case gooien
Enfin, veel gedoe, met zo'n oud intel mobo
edit: het ging iig om processor RMs, maar daarzet je dus je koelblok op. Zoals in de handleiding staat: Install the processor RMs to the board and chassis -_-
[ Voor 12% gewijzigd door sjobber op 25-06-2005 14:31 ]
Er waren echter nog wel wat problemen:
De middelste stand-off stond te laag voor het mobo. Waarschijnlijk was de plaat ietsje krom.
Een kleine nylon washer heeft dit opgelost.
Bij de backplate van je VGA-kaart steken 2 schroefgaatjes wat uit.
Hier zie je ze linksboven:

Hierdoor paste mijn DVI->VGA verloop niet meer. Ik vond het sowieso al erg krap voor een connector.
Uiteindelijk maar de uitstekende schroefgaatjes weg geslepen.
De schroefgaten voor de cross flow fan waren niet goed uitgelijnd en de gaatje in de fan waren te klein voor de schroeven.
Ook is 1 schroef te lang. Aan de bovenkant van de fan zit een schroef die de fan zelf in positie houd. Schroefje ingekort en het paste iets beter.
De 3 usb-stekkers voor het frontpanel zijn werkelijk overkill. Waar laat ik de andere 2 op mijn moederboard?
Ook de stekker voor de microfoon ed. is niet nodig.
Alleen 2 USB poorten aan de voorkant en 1 firewire + aan/uit knop + reset waren ruim voldoende geweest.
Hopelijk maken ze nog een simpelere front hiervoor. Nu zit je met een kluwe kabels in je maag. Vanmiddag maar eens dat panel eruit halen en de overbodige kabels weg halen. Het is wel netjes dat de reset knop verzonken is. Je kan niet meer per ongeluk je systeem resetten.
Het installeren van de 4in3 modules + schijven ging vrij snel.
Floppydrive maar compleet achterwege gelaten. Dat ding gebruik ik enkel voor de RAID drivers. Indien de nood aan de man komt even de kast open en hem lost aansluiten
Beetje jammer is het wel dat je DVD-drive ed net iets te veel speling aan de zijkanten heeft. Ik ben ook niet helemaal happy met hoe de drive tussen 2 plasticjes redelijk los hangt. Ik kon ze niet aan de drive zelf vastschroeven omdat de gaatje niet uitkwamen.
Ook is het bekend dat optische drives aardig trillen en daarmee meer herrie maken dan een hardeschijf. Beetje jammer dat ze daar geen trillingsvrije ophanging voor bedacht hebben.
Het plaatwerk zag er goed uit. Geen vlijmscherpe randen en netjes afgewerkt.
De meegeleverde fans zijn top en de manier waarop ze bevestig zijn was ook wel netjes met de zwarte pinnetjes.
De fan boven in het ik maar niet aangesloten. Er zitten daar te veel kabels voor die de luchtstroom blokkeren.
Bovendien geven de rest van de fans al een goede air flow. Ook in het zijpaneel heb ik nog geen fan gedaan.
Scheelt ook iets in de geluidsproductie. De 4x 12 cm zijn idd vrij stil vergeleken met de 6x80mm fans die ik eerst had.
De stoffilters gaan een hoop ellende buiten houden. Mijn vorige case was enigsinz wit/grijs van binnen.
Voor de cross flow van kan misschien een grove variant van het speakerdoek worden gebruikt. Jammer genoeg was het niet bij de fan meegeleverd.
Enfin het is een goede kast maar verwacht niet dat je alles zonder problemen er in krijgt.
Er zijn nog een paar verbeterpunten maar die zou je als tweaker makkelijk zelf op kunnen lossen
Huidige situatie: alle standaard stacker fans met 1 4-in-3-module geplaatst in bay 5,6en7 van van onderen te tellen. Een voeding met 1 fan van 80mm en 1 fan van 90mm.
Omdat ik men Northbridege passief zou willen koelen met zon zalman heatsinkje en op men grafische kaart een vf700cu wil zetten en omdat men geheugen nogal warm wordt (cpu blijft wel goed koel) dacht ik een aantal fans bij te steken.
Omdat ik niet te veel stof wil hebben in men kast, wil ik meer intake hebben dan outtake, en alle intake dan voorzien van luchtfiltertjes. Verder wil ik een goed airflow rond men toekomstige vf700cu en moet het geheugen beter gekoeld worden evenals de passieve northbridge heatsink:
Daarom dacht ik onderaan vanachter in de stacker 2 fans van 80mm bij te steken van papst met 19dBa, en een 4-in-3-module bij te kopen en alles als volgt te plaatsen:
http://img243.echo.cx/my.php?image=koeling0lj.jpg
De rode stukken produceren warmte, de blauwe pijlen duiden op de richting waarin de fans draaien en de groene pijlen is de airflow zoals ik voorspel dat ze gaat zijn.
1)Wat denken jullie van deze plaatsing?
2)Gaat mijn voorspelling ongeveer uitkomen?
3)En gaat dit een betere Koeling geven voor de VGA, de NB en de geheugenlatjes?
De bedoeling is om dan een fancontroller te kopen en de cpu op een kanaal te zetten, de vf700cu op het 2de kanaal, de intake fans op een 3de kanaal, en de outtake fans op een 4de kanaal.
4)Wat denken jullie hiervan?
De intake's van de stacker zijn toch voorzien van stoffilters, dus zoveel stof komt er niet binnen. Ik zou je voeding onderaan hangen en de 2x 80mm fans van beneden als outtake bovenin plaatsen.Anoniem: 144949 schreef op zondag 26 juni 2005 @ 14:06:
Omdat ik niet te veel stof wil hebben in men kast, wil ik meer intake hebben dan outtake, en alle intake dan voorzien van luchtfiltertjes. Verder wil ik een goed airflow rond men toekomstige vf700cu en moet het geheugen beter gekoeld worden evenals de passieve northbridge heatsink:
Daarom dacht ik onderaan vanachter in de stacker 2 fans van 80mm bij te steken van papst met 19dBa, en een 4-in-3-module bij te kopen en alles als volgt te plaatsen:
http://img243.echo.cx/my.php?image=koeling0lj.jpg
[...]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
dit heb ik al meerdere mensen horen zeggen...breinonline schreef op zondag 26 juni 2005 @ 14:11:
[...]
De intake's van de stacker zijn toch voorzien van stoffilters, dus zoveel stof komt er niet binnen. Ik zou je voeding onderaan hangen en de 2x 80mm fans van beneden als outtake bovenin plaatsen.
...maar ik zie echt niet in waarom dit beter zou zijn dan men huidige idee.
zo krijg je tenslotte ook een onderdruk waardoor er lucht langs de openingen en kieren gaat binnenkomen die niet gefiltert wordt!
als je dan een optelsommetje maakt, kom je aan 6 fans voor outtake en 2 fans voor intake...
de intakes van de stacker zijn idd reeds voorzien van luchtfilters, maar dan zou ik ook luchtfilters plaatsen op die 2 fans van papst
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 26-06-2005 14:22 ]
Warme lucht stijgt en die wil je kwijt, onderdruk of overdruk boeit niets bij dat verhaal. Dus moet je veel outtake bovenaan zetten indien mogelijk. Je voeding trekt waarschijnlijk minder lucht weg dan die twee fans.Anoniem: 144949 schreef op zondag 26 juni 2005 @ 14:21:
[...]
dit heb ik al meerdere mensen horen zeggen...
...maar ik zie echt niet in waarom dit beter zou zijn dan men huidige idee.
zo krijg je tenslotte ook een onderdruk waardoor er lucht langs de openingen en kieren gaat binnenkomen die niet gefiltert wordt!
als je dan een optelsommetje maakt, kom je aan 6 fans voor outtake en 2 fans voor intake...
de intakes van de stacker zijn idd reeds voorzien van luchtfilters, maar dan zou ik ook luchtfilters plaatsen op die 2 fans van papst
Twee fans intake maakt weinig uit: je hele voorkant is geperforeerd en voorzien van filter, daar haalt hij de lucht vandaan (en de bodem). Bovendien zijn de fans aan de voorkant 120mm en daar gaat dus veel meer lucht doorheen.
Overigens, de Stacker zit zo vol gaten voor koeling dat de druk binnenin waarschijnlijk precies hetzelfde is als daarbuiten, al gebruik je tig fans dezelfde kant op
[ Voor 8% gewijzigd door breinonline op 26-06-2005 14:42 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Dat gebruikt disco stu nu juist als argument om te zorgen dat er alleen naar de fans gekeken geen onderdruk is... Omdat er dan lucht door "gaten" naar binnen komt die niet door stoffilters gaat...breinonline schreef op zondag 26 juni 2005 @ 14:41:
Overigens, de Stacker zit zo vol gaten voor koeling dat de druk binnenin waarschijnlijk precies hetzelfde is als daarbuiten, al gebruik je tig fans dezelfde kant op
Dat snap ik, maar ik probeer juist uit te leggen dat door al die gaten er geen onder- of overdruk gaat ontstaan in de kast. Dus dat verhaal van het stof buitenhouden gaat dan ook niet op.XanderH schreef op zondag 26 juni 2005 @ 14:44:
[...]
Dat gebruikt disco stu nu juist als argument om te zorgen dat er alleen naar de fans gekeken geen onderdruk is... Omdat er dan lucht door "gaten" naar binnen komt die niet door stoffilters gaat...
[ Voor 7% gewijzigd door breinonline op 26-06-2005 14:50 ]
En waarom ontstaat er dankzij die gaten dan geen onder- of overdruk? Toch ook alleen maar omdat er lucht door die gaten de kast in of uit gaat?breinonline schreef op zondag 26 juni 2005 @ 14:50:
[...]
Dat snap ik, maar ik probeer juist uit te leggen dat door al die gaten er geen onder- of overdruk gaat ontstaan in de kast. Dus dat verhaal van het stof buitenhouden gaat dan ook niet op.
En bij lucht die door die gaten de kast ingaat kan dan toch stof meekomen, en dat was het punt hier toch?
Of mis ik nu iets?
XanderH schreef op zondag 26 juni 2005 @ 14:54:
[...]
En waarom ontstaat er dankzij die gaten dan geen onder- of overdruk? Toch ook alleen maar omdat er lucht door die gaten de kast in of uit gaat?
En bij lucht die door die gaten de kast ingaat kan dan toch stof meekomen, en dat was het punt hier toch?
Of mis ik nu iets?

je hebt gelijk, ik druk mij ok niet goed genoeg uit. Ik blijf bij het standpunt dat het weinig verschil gaat maken, om de volgende reden: Je kan niet genoeg druk opbouwen om er zeker van te zijn dat door alle gaten alleen lucht naar buiten stroomt. Er zullen ook gaten zijn waar toch lucht wordt aangezogen. Door de warmteafgifte in de kast op verschillende plaatsen circuleert de lucht in de kast ook vrij onvoorspelbaar en zuigt wellicht lucht aan.
ik wil maar zeggen dat als er meer intake is dan outtake dat de lucht dan door de kieren naar buiten gaat gaan ipv naar binnen in een situatie waar meer outtake is dan inttake
luchtdruk is dus idd een verwarrende term mits er geen drukken ontstaan...
XanderH begrijpt wat ik hiermee bedoel
Verder heeft breinonline wel gelijk dat je niet kan voorspellen dat langs alle gaten wel degelijk alle lucht naar buiten gaat gaan omdat de fans niet evenredig zijn verdeeld
...maar eigenlijk (en dat was ik vergeten te vermelden) ben ik van plan om alle kieren en openingen in men stacker dan ook zo goed als "hermetisch" af te sluiten. Dit garandeerd dan min of meer dat de luchtstroom in werkelijkheid ook zo goed mogelijk mijn voorspelling benadert.
Als ik darentegen de 2 papstfans bovenaan als outtake zet en de voeding onderaan (=dus ook outtake) gaat dus ook een aanzienlijk deel van men airflow langsheen de onderkant van de kast van vooraan naar achteraan gaan, en dit is eigenlijk een beetje zonde mits daar niet echt kritiek te koelen onderdelen zijn...
Op mijn tekening ben ik van plan om alle airflow zo veel mogelijk te concentreren langs de kritiek te koelen onderdelen en ik denk dat ik dat toch het beste kan benaderen op de manier als in de tekening.
Eigenlijk zorgt de bovenste module voor airflow langs het RAM (en dit kan zeker wat airflow gebruiken), de onderste module zorgt voor airflow langs de Northbridge, en de 2 papsten zorgen voor airflow langs de vga kaart. Alle airflow gaat dan ook nog eens grotendeels langs de cpu en wordt dan afgevoerd door een aantal fans die redelijk geconcentreerd in elkaars buurt staan.
Je zegt ook dat warme lucht stijgt, dus dit is perfect: dit principe wordt dus belange niet tegengewerkt!
Verder ben ik ook van plan om een soort van tussenschotje te plaatsen aan de buitenkant van mijn kast dat ervoor moet zorgen dat de lucht die naar buiten wordt geblaast door de voeding en de standaard 120mm fan achteraan, niet direct terug wordt naar binnengeblazen door die 2 papstfans. Men case is niet in een bureau ingebouwt, maar staat vrij en open bovenop een tafel, waarbij dit tussenschotje er dan voor zorgt dat de airflow niet zomaar in cirkeltjes wordt rondgepompt, maar waardoor de lucht ook wel degelijk wordt ververst.
verder nog reactie op mijn vragen???
2)Gaat mijn voorspelling ongeveer uitkomen? (indien alle kieren en openingen hermetisch afgesloten worden)
3)En gaat dit een betere Koeling geven voor de VGA, de NB en de geheugenlatjes?
De bedoeling is om dan een fancontroller te kopen en de cpu op een kanaal te zetten, de vf700cu op het 2de kanaal, de intake fans op een 3de kanaal, en de outtake fans op een 4de kanaal.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 26-06-2005 15:29 ]
Aha, nu wordt het een heel ander verhaalAnoniem: 144949 schreef op zondag 26 juni 2005 @ 15:24:<een flinke uitleg>
Duidelijke uitleg van wat je van plan bent.
In dat geval geef ik je een goede kans ja.verder nog reactie op mijn vragen???
2)Gaat mijn voorspelling ongeveer uitkomen? (indien alle kieren en openingen hermetisch afgesloten worden)
Waarschijnlijk wel, maar je bent ook afhankelijk van de stromingen in de kast. Misschien kan je nog betere resulaten krijgen om met buizen te werken totaan de punten die je gekoeld wilt hebben, vanaf de onderste twee fans, maar dat zul je moeten uitproberen.3)En gaat dit een betere Koeling geven voor de VGA, de NB en de geheugenlatjes?
Het zou zeker goede resultaten moeten kunnen geven. Je fancontrollerindeling is logisch opgebouwd. Ik zou zeggen: modden die hapDe bedoeling is om dan een fancontroller te kopen en de cpu op een kanaal te zetten, de vf700cu op het 2de kanaal, de intake fans op een 3de kanaal, en de outtake fans op een 4de kanaal.
[ Voor 72% gewijzigd door breinonline op 26-06-2005 15:36 ]
]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
Men tekening was niet echt in proportie. In werkelijkheid is het eigenlijk niet zo ideaal als ik had voorgesteld (toch niet voor het geheugen en de NorthBridge). Daarom dat ik een eventuele 2de tussenschot heb gemaakt...
Nu twijfel ik wel ofdat de pasieve northbridge koeler er gaat opgeraken, omdat men videokaart wel eens in de weg zou kunnen zitten

Maar als die erop geraakt, dan gaat die wel goed kunnen meeprofiteren van de airflow veroorzaakt door de VF700-Cu, hopen dus.
Verder gaat ook de airflow niet echt langs het ramgeheugen gaan (de airflow veroorzaakt door de bovenste module, omdat die redelijk snel gaat weggezogen wordt door de bovenste 80mm fan en het geheugen ligt niet echt in die lijn. Daarom dat tussenschot. Anderszijds is de airflow veroorzaakt door de cpu-fan (heb ik nu ook aangeduid) wel rechtstreeks gericht op men geheugen en als ik voor extra intake zorg, gaat die airflow van de cpu fan sowieso ook al koeler worden. dus spijtig dat het niet meer zo geconcentreerd is als ik eerst dacht, maar de algemene koeling gaat er zeker op vooruit gaan! (en specifiek ook zeker de VGA koeling!!!)
Nieuwe meer proportionele tekening:
http://img118.echo.cx/my.php?image=stackerkoeling1ud.jpg
maar als ik de bovenste module bovenaan zet, gaat de intake daardoor veroorzaakt ook direct weer afgevoerd worden door die 80mm fan bovenaan, zonder langs het geheugen te gaan...
ben er aan het denken, om misschien die irritante 80mm fan los te koppelen en de opening ook af te sluiten, en dan de bovenste module helemaal bovenaan plaatsen, dan zou ik ongeveer zo iets krijgen:
http://img287.echo.cx/my.php?image=stackerkoeling24pj.jpg
op de tekening zie je dat de gele pijl pure zonde is van de airflow omdat die niks koelt, en als ik die 80mm fan uitschakel, wordt de airflow weer beter benut...
alleen vind ik het zonde dat ik die 80mm fan dan niet kan gebruiken... (is die niet los te maken op de een of andere niet-destructieve manier zodat ik die elders kan gebruiken???)
nieuwe tekening:
http://img287.echo.cx/my.php?image=stackerkoeling31vn.jpg
let wel op dat bovenste groen pijltje (de gebrushete pijl, maar is niet echt meer duidelijk omdat ik de foto nu al zoveel keer heb bewerkt en terug opgeslaan in jpg waardoor details vervagen...)
zo is er ook airflow mogelijk, omdat de voeding daar ook een opening heeft, die opening tussen de voeding en de voeding-houder heb ik wel vol met kabels gestopt, en eventueel zou ik dat stuk van de voeding ook nog kunnen afsluiten...
het kleine paarse tussenschotje bovenaan is omdat er toch een viertal centimeter opening is tussen het geheugen en de voeding waarlangs de airflow zonder hinder kan gaan...
ik begin nu toch te twijfelen hoe ik al die tussenschotjes moet maken...
en uiteindelijk vormen die 2 papstfans het probleem niet hé, dat zijn de enigste 2 die hun functie behouden, hoe ik de case ook indeel...
Hoe je de tussenschotjes moet maken, tsja, karton, alu, staal, hout. Mogelijkheden zat.
kan je de bovenste fan verwijderen?
en ik zet het even in het vet zodat de vraag ook opvalt voor de mensen die dit gesprek niet volgen...
zo ja: en hoe? kan je die daarna terugplaatsen, of kan je hem gewoon omdraaien dat hij als intake kan dienen?
verder denk ik ook dat het niet al te best is om de verluchting van die voeding af te sluiten...
en ik heb zonet terug eens aan mijn ram gevoeld, en het is al een pak minder warm dan eergisteren toen de buitentemperatuur een heel stuk hoger lag, dus de temp van het ram hangt volgens mij niet echt af van de hoeveelheid airflow, maar wel van de temperatuur van de airflow die erom heen gaat...
Verder vertrouw ik ook nog het meest op de airflow afkomstig van de fan van de cpu, mits de uitgang van de heatsink op maar 1 cm van de ramlatjes zijn, dus ik denk dat dit voor 99% van de koeling van het ram verantwoordelijk is! ik zal er allenszins nog eens een nachtje over slapen...
toch zou ik nog willen weten hoe het zit met die bovenste fan, of je die kan verwijderen (op een niet destructieve manier???
Jep natuurlijk, die kan er gewoon uit, met bracketje en al.Anoniem: 144949 schreef op zondag 26 juni 2005 @ 17:51:
kan je de bovenste fan verwijderen?

Niet echt de duidelijkste foto ooit, maar ff geen zin om weer in mijn kast te gaan schroeven

trouwens welke kast heb je? een zwarte of zilver kleurige?
ik heb een zilverkleurige en bij mij ziet het er toch anders uit...
Jep. Dit bracket zoals ik het nu in zijn geheel eruit hebt zit vast met 4 schroefjes, maar als je de 4 schroefjes waar de fan zelf mee vastzit (je ziet er net 2 voor een deel zitten) eruit draait kun je de fan ook uit dit bracket halen en omdraaien.Anoniem: 144949 schreef op zondag 26 juni 2005 @ 18:09:
kan je dan ook de fan gewoon omdraaien en als intake gebruiken?
Ik heb een zwarte.trouwens welke kast heb je? een zwarte of zilver kleurige?
ik heb een zilverkleurige en bij mij ziet het er toch anders uit...
dan ga ik waarschijnlijk gewoon de fan gewoon losmaken, omdraaien zodat die een intake wordt, en dan er terug in vastschroeven...
donderdag men laatste examen en dan ga ik me eens gaan bezeig houden met men stacker!
(offtopic: dan ga ik ook men games installeren, tot nu toe al een maand volgehouden om geen games te spelen op men nieuwe pc: goed hé)
Nouja, je geeft zelf al aan dat het er bij jou anders uitziet... Ik kan je ook niet garanderen dat het bij alle revisies zo werkt hoor...Anoniem: 144949 schreef op zondag 26 juni 2005 @ 18:15:
ok dan zou het in orde moeten zijn, en zou het bij mij van hetzelfde moeten gaan...
dan ga ik waarschijnlijk gewoon de fan gewoon losmaken, omdraaien zodat die een intake wordt, en dan er terug in vastschroeven...
Maar volgens mij is het wel bij iedere revisie om te draaien. De fan was bij een van de eerste revisies volgens mij zo gemonteerd dat hij naar binnen toe blies. Volgens mij draaide iedereen ze toen juist om zodat ze naar buiten bliezen... Het kon met de eerste revisie dus kennelijk al, nu wss nogsteeds dus
Ik hou het al wel ietsje langer vol om geen games te spelen op mijn pcdonderdag men laatste examen en dan ga ik me eens gaan bezeig houden met men stacker!
(offtopic: dan ga ik ook men games installeren, tot nu toe al een maand volgehouden om geen games te spelen op men nieuwe pc: goed hé)
tja, maar waarom zou ik het nog langer volhouden, als ik binnen een paar dagen volledige vrijheid heb???XanderH schreef op zondag 26 juni 2005 @ 18:19:
Ik hou het al wel ietsje langer vol om geen games te spelen op mijn pc

men pc'tje mag trouwens een goed ingewijd worden, heb lang genoeg zitten knoeien met men
P!!! 550 ...
zal jullie allenszins op de hoogte houden van de vorderingen met de fans en met men floppy die nog altijd te ver uitsteekt
waarschijnlijk zal ik dan ook de mogelijkheid hebben om een paar pics te nemen...
Heb ik nergens gezegd hoorN00bDaan schreef op zondag 26 juni 2005 @ 19:50:
Oke misschien een domme opmerking, maar als je extra koeling wil voor de componenten op je mobo.. Misschien is de uitkomst dan gewoon de crossflowfan... 30 euro en een zooitje PAPST fans kost ook zo iets... Misschien heb ik er overheen gelezen waar je zei dat je dat echt niet wou, maar goed... Just tellin'.
... en eerlijk gezegd nog niet echt aan gedacht, want daar zeg je zoiets...
Velen zeggen wel dat dit niet veel helpt als je die op de laagste stand zet, en dat die op hogere standen nogal een beetje luidruchtig begint te worden. Is er daar dan trouwens ook een optie bij voor luchtfiltering? En geeft dit geen problemen bij het installeren ivm flatcabels en voedingskabels van de schijven die in de weg zitten, of de airflow van de cross flow tegenhouden? Kan je deze trouwens ook niet aansluiten op een fancontroller ipv op dat pci-dingetje om de snelheid te regelen?
Maar goed dat je dit zegt, met men stomme kop nog niet eens aan gedacht...

EDIT>Direct eens eventjes de gegevens opgezocht:
Noise Level
OFF 0 dB-A
LOW 22 dB -A
MIDDLE 30 dB-A
HIGH 38 dB-A
Airflow
0 CFM - 0 rpm
25 CFM - 1400 rpm
32 CFM - 1800 rpm
46 CFM - 2500 rpm
Dus op laagste stand, maakt die al een 22dB, hiermee rekening houdend ga ik die waarschijnlijk meestal gewoon op laagste stand zetten, tenzij ik misschien game met redelijk wat volume uit de speakertjes, is het dan de moeite? Zou wel verfrissend zijn voor men ram en men passief NB-koelertje...
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 26-06-2005 20:06 ]
Wat betreft het geluidsniveau... Er zit een fancontroller bij (4 standen dus) maar dat ding zit aan de achterkant van de PC (PSI slot), debiel als je het mij vraagt, maar aangezien ik nog twee andere fancontrollers heb (Fanmate voor CPU en GPU) ga ik daar iets voor maken zodat het aan de voorkant geplaatst kan worden. (Misschien kan er ook een fanmate 2 op van Zalman dat weet ik zo 1, 2, 3.. Kom ik nog even op terug)
Edit: In principe zou het wel kunnen, maar ik weet gewoon niet hoe het motortje van de Cross flow fan daarop reageert... Misschien zou iemand het kunnen uitproberen. Ik heb even een mailtje gestuurd, want ik ben zelf ook wel nieuwsgierig.
Luchtfiltering... Hierboven was er iemand die een filter wou maken van iets, om de perforatie gaten aan de rechterkant mee af te dekken... Dat lijkt mij een optie en dat ga ik ook zeker doen. Het materiaal is wel te vinden. Ik was het sowieso al van plan.
De crossflowfan wordt echt naast het moederboard geïnstalleerd, dus voor de kabels van de schijven e.a. (als het goed is hoor) dus volgens mij koelt dat ding rechtstreeks op het moederboard.
Veel mensen vinden dat het niet veel effect heeft, maar ik heb zelf de Zalman 7700-CU CPU koeler, en de Zalman VF700-CU GPU koeler. Heatsink op het geheugen en een northbridge koeler (passief) dus dan denk ik weer dat het wel zin heeft. Misschien niet in absolute temperatuur, maar zeker wat betreft de koeling van de componenten zelf.
Edit2:
Ik neem aan dat er dan ook een PAPST 12dB fan in kan toch? Als de fan omdraaibaar is.XanderH schreef op zondag 26 juni 2005 @ 17:59:
[...]
Jep natuurlijk, die kan er gewoon uit, met bracketje en al.
*KNIP*
Niet echt de duidelijkste foto ooit, maar ff geen zin om weer in mijn kast te gaan schroevenAch het idee is wel duidelijk hoop ik
[ Voor 20% gewijzigd door N00bDaan op 26-06-2005 20:46 ]
Je hebt echter aan die zijkant van je moederbord ook de IDE connectors zitten enzo... Als die direct over je crossflowfan heen lopen en zo dus tussen de crossflowfan en de rest van je componenten van je mobo zitten heeft het niet zoveel nut meer lijkt me... Maargoed daar moet je dus gewoon rekening mee houden met het wegwerken van kabels...N00bDaan schreef op zondag 26 juni 2005 @ 20:37:
De crossflowfan wordt echt naast het moederboard geïnstalleerd, dus voor de kabels van de schijven e.a. (als het goed is hoor) dus volgens mij koelt dat ding rechtstreeks op het moederboard.
Er past gewoon een 80mm fan in, volgens mij is de dikte van die dingen standaard. Dus ja, je kunt er dan een PAPST fan inzetten.N00bDaan schreef op zondag 26 juni 2005 @ 20:37:
Ik neem aan dat er dan ook een PAPST 12dB fan in kan toch? Als de fan omdraaibaar is.
Oh ik had hier al de laatste post... doe's niet editten na een post van mij waarin je ook antwoord van mij verlangt
[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 26-06-2005 20:52 ]
Dat ze het totaal niet meer hinderen? Uhm, direct langs de zijkant om de rand van het moederbord heenvouwen en achter het mobo laten doorlopen... Alleen dan de vraag waar je ze er ooit weer eens onderuit gaat krijgenAnoniem: 144949 schreef op zondag 26 juni 2005 @ 21:19:
Maar ja dat vraag ik mij af, er is toch geen enkele manier om de flatcables zodanig te leiden, dat ze niet de airflow van de crossflow hinderen...?

Wel leuk bijeffect van de cross flow fan is dat je een soort kabelgoot krijgt tussen de fan en je 4in3 modules. Daar lopen nu dus al mijn stroomkabels en wat kabeltjes van fans doorheen.
Het valt trouwens enorm aan te raden om de kabels van het frontje die je niet gebruikt te verwijderen. Scheelt weer een hoop rotzooi boven in je kast
Voor de cross flow fan even de schroefgaatjes bewerken met een boormachine en een groot genoeg boortje om de gaatjes ietsjes ruimer te maken. 1 schroef iets inkorten voor links boven.
Controleer als je de kast bekijkt of je backplate wel haaks zit op het gedeelte waar je je kaarten op vast schroeft. Bij mij was dat niet het geval en moest even het 1 en ander wat gebogen worden :]
[ Voor 1% gewijzigd door Badger op 26-06-2005 23:07 . Reden: spellen is moeilijk :) ]
WOW, ben even niet mee...Sir_Floppy schreef op zondag 26 juni 2005 @ 21:55:
nah rounded cables zouden effectief genoeg moeten zijn. Of gewoon al je schijven vervangen door SATA![]()
Wel leuk bijeffect van de cross flow fan is dat je een soort kabelgoot krijgt tussen de fan en je 4in3 modules. Daar lopen nu dus al mijn stroomkabels en wat kabeltjes van fans doorheen.
Het valt trouwens enorm aan te raden om de kabels van het frontje die je niet gebruikt te verwijderen. Scheelt weer een hoop rotzooi boven in je kast
Voor de cross flow fan even de schroefgaatjes bewerken met een boormachine en een groot genoeg boortje om de gaatjes ietsjes ruimer te maken. 1 schroef iets inkorten voor links boven.
Controleer als je de kast kijkt of je backplate wel haaks zit op het gedeelte waar je je kaarten op vast schroeft. Bij mij was dat niet het geval en moest even het 1 en ander wat gebogen worden :]
"Het valt trouwens enorm aan te raden om de kabels van het frontje die je niet gebruikt te verwijderen"
bedoel je het frontpanel met de usb-poorten? Kan je die niet-destructief verwijderen, zodat je ze achteraf kan terugplaatsen?
"Voor de cross flow fan even de schroefgaatjes bewerken met een boormachine en een groot genoeg boortje om de gaatjes ietsjes ruimer te maken. 1 schroef iets inkorten voor links boven."
waarom moeten de schroefdraadjes van de crossflowfan bewerkt worden met een boor, en waarom moet 1 schroef ingekort worden???? Kan ik die niet gewoon installeren....?
"Controleer als je de kast kijkt of je backplate wel haaks zit op het gedeelte waar je je kaarten op vast schroeft."
backplate, kaarten? dit begrijp ik helemaal niet...
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 26-06-2005 22:12 ]
Ja dat zijn gewoon kleine connectors.Anoniem: 144949 schreef op zondag 26 juni 2005 @ 22:11:
"Het valt trouwens enorm aan te raden om de kabels van het frontje die je niet gebruikt te verwijderen"
bedoel je het frontpanel met de usb-poorten? Kan je die niet-destructief verwijderen, zodat je ze achteraf kan terugplaatsen?
Lees even een stukje omhoog"Voor de cross flow fan even de schroefgaatjes bewerken met een boormachine en een groot genoeg boortje om de gaatjes ietsjes ruimer te maken. 1 schroef iets inkorten voor links boven."
waarom moeten de schroefdraadjes van de crossflowfan bewerkt worden met een boor, en waarom moet 1 schroef ingekort worden???? Kan ik die niet gewoon installeren....?
Hm, begrijp je het daar pas niet? Ik loop vast bij "Controleer als je de kast kijkt""Controleer als je de kast kijkt of je backplate wel haaks zit op het gedeelte waar je je kaarten op vast schroeft."
backplate, kaarten? dit begrijp ik helemaal niet...

Paar posts terug legde ik uit dat het vastschroeven van de cross flow fan niet geheel soepel gaat.
Door de gaatjes even na te boren verwijder je de zwarte coating waardoor het wat makkelijker schroeft.
In dezelfde post leg ik ook uit dat 1 schroef iets te lang is en anders in het plastic van de fanbehuizing wordt gedraaid.
Je moederboard tray heeft 2 delen, 1 waar je de plaatjes van je kaarten op vastschroeft en waar de connectors van je mobo door naar buiten komen en de andere is de plaat waarop je mobo zelf zit vastgeschroefd. Die twee moeten netjes haaks op elkaar staan anders wordt het moeilijk om je kaarten netjes in de sloten van je mobo te doen.
Het niet helemaal netjes passen van de schroefjes voor de crosflow fan kan ik bevestigen. Daarnaast paste mijn o.a. VGA kaart niet goed in het AGP slot. Dit wordt niet veroorzaakt doordat het slot van de backplate (achterzijde) niet diep genoeg is, maar omdat de verhoudingen gewoon niet kloppen het moederbord zit te diep of de sloten van de de backplate zijn gewoon te hoog. Niet alleen mijn VGA kaart heeft hier last van, maar ook mijn RAID5 controller en mijn Creative Audigy II ZS. Ik heb dit opgelost door ringetjes tussen de afstand busjes en de moederbord tray te stoppen, zodat het gehele moederbord iets naar boven komt.N00bDaan schreef op maandag 27 juni 2005 @ 01:53:
Maar ik heb nog nergens anders van dit soort problemen gelezen.. Het kan natuurlijk een productiefoutje zijn, maar goed.
De CM Stacker is een heel leuke behuizing alleen aan afwerking en produktie proces schort er nogal wat aan.
Nog een opmerking over de crossflow fan, het effect van deze fan vindt ik erg tegen vallen. zoals vorige week met die hoge temperaturen begint hij pas effect te krijgen op standje turbo en dan scheelt het ook nog maar weinig (je wordt wel doof). Eigenlijk heeft deze fan een zeer slecht koel/geluids verhouding.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Verder is de crossflow fan duidelijk de grootste kabaalmaker van alle fans, indien op de hoogste stand. Maar toch wel leuk om erbij te hebben vind ik. Verder vind ik het ook jammer, dat de grote lucht intake van de cross flow fan geen stoffilter heeft. Ik ben zelf nog aan het zoeken/kijken naar een fatsoenlijke oplossing hiervoor...... ik wil gewoon proberen zoveel mogelijk stof uit de kast te houden door elke intake te voorzien van een stoffilter.
Daarnaast wil ik nog opmerken dat die kast op zichzelf best veel stof trekt en dat ik daarom die stoffilters echt wel een must vind. Ik heb nu 2x 120mm intake op de voorkant van 2 4-in-3 modules en die kan ik na een dag gewoon even afvegen, want dan staat het stof er al tegenaan.... en op zich valt het bij mij thuis heel erg mee wat betreft stoffigheid.... de stofzuiger kan dus de deur uit: je rijd gewoon een paar rondjes door het huis met je stacker

Anoniem: 97447
Waarop baseer je je als het over de koeling gaat? Onderdelen zoals de CPU en VGA zullen er volgens mij inderdaad geen baat bij hebben, maar andere onderdelen in de kast wel. Althans dat hoop ik. Als je een passieve zalman NB hebt die dicht tegen de crossflow zit..._Dune_ schreef op maandag 27 juni 2005 @ 09:01:
[...]
Nog een opmerking over de crossflow fan, het effect van deze fan vindt ik erg tegen vallen. zoals vorige week met die hoge temperaturen begint hij pas effect te krijgen op standje turbo en dan scheelt het ook nog maar weinig (je wordt wel doof). Eigenlijk heeft deze fan een zeer slecht koel/geluids verhouding.
Wegens een aantal financiele tegenslagen zal het bij mij nog een tijdje duren eer ik er een aanschaf, maar ik dit topic wel volgen
Omdat o.a. de temperatuur van de NB nauwlijks daald wanneer de crossflow fan ingeschakeld wordt op b.v. 60% (fan controller) ik moet echt 100% geven voor een echte drop down in temperatuur te zien is. Het daarbij opgewekte geluid is daar in tegen is aanzienlijk. Eigenlijk weegt het effect van de crossflow fan niet op tegen het geluid dat hij maakt, tenminste zoals ik het effect nu heb meegemaakt. Kwa kabels hangt er ook zo weinig mogelijk voor de fan, zodat de luchtstroom zo min mogelijk wordt gehinderd, alleen is het jammer dat de geheugen modulen letterlijk dwars op de luchtstroom staan waardoor dus ookal een deel van de luchtstroom voor de rest van het moederbord wordt tegen gehouden. Overigens geldt dit laatste niet voor de NB deze komt volgens mij net onder de geheugen modulen uit.Anoniem: 97447 schreef op maandag 27 juni 2005 @ 10:10:
[...]
Waarop baseer je je als het over de koeling gaat? Onderdelen zoals de CPU en VGA zullen er volgens mij inderdaad geen baat bij hebben, maar andere onderdelen in de kast wel. Althans dat hoop ik. Als je een passieve zalman NB hebt die dicht tegen de crossflow zit...
[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 27-06-2005 10:37 ]
Mijn processoren worden door twee Zalman waaiers (CU6000) met twee 9 cm Zalman fan's gekoeld. Op mijn NB zit de standaard heatsink met een Papst fan (4cm). Ik had gehoopt dat de papst fan minder geluid zou produceren dan de standaard NB fan, helaas valt dat enigszins tegen. Overigens vallen de twee 9 cm fan's van Zalman ook tegen kwa geluid produktie, maar de crossflow fan verslaat allesPhuncz schreef op maandag 27 juni 2005 @ 10:32:
Wel, als je waterkoeling of gewoonweg een niet zo krachtige CPU koeler hebt, dan worden je moederbordcomponenten meestal niet goed gekoeld. MOSFET's, southbridge, etc. Zo zit er op mijn Asus A7N8X Deluxe rev 2.0 mobo een chip, de ASB100 ofzoiets geloof ik. Zit kort bij de S-ATA. Deze werd dus GLOEIEND warm, echt "vingerverbrand-warm". Heb er een ietsie pietsie heatsinkje op maat op geplakt met Thermal Adhesive, was al beetje koeler. Zette ik de crossflowfan op low (!), dan was ie al niet warmer dan de rest van de componenten, dus lauw. De southbridge en mosfets heb ik ook van heatsinks voorzien en zijn ook serieus fris. Het maakt zeker wél uit, als je moederbord niet voorzien wordt van koeling van bv. de sidepanel. En als je waterkoeling hebt, worden je omliggende componenten al helemaal niet gekoeld. Veel matige heatsinks doen hier ook niet aan mee trouwensZelf heb ik dan ook nog allemaal 1300rpm 120mm fans erin die zorgen dat de HD's en radiators gekoeld worden, maar zijn niet krachtig genoeg om de mobo componenten te koelen. Die behoefte vult de crossflowfan bij mij volledig op.

De hier genoemde fan's draaien op 50%, aangestuurd door een L.I.S 2 Premium.
[ Voor 23% gewijzigd door _Dune_ op 27-06-2005 10:52 ]
-lucht niet gefilterd
-koeling pas echt efficient op de hogere stand
-geluids/koel verhouding aan de slechte kant
-als ik die 2 papst fans neem, haal ik dubbel zoveel debiet als de crossflow op laagste stand (22dB) met maar 19dB
-in mijn geval gaan er veel kabels in de weg zitten, die de crossflow-bedoeling verhinderen...
-problemen met het monteren, in sommige gevallen is het inkorten van de schhroeven en het verbreden van de schroefgaten nodig...
-is wel goed in een systeem met waterkoeling of met weinig gewone airflow (mijn systeem dus niet...)
Kan iemand mij ook nog bevestigen, of je die nu makkelijk op een fancontrollr kan aansluiten (ipv dat pci-slot-controllertje dat er bij geleverd wordt...
Heeft die dan ook een 3de kabeltje voor de rpm uitlezing, zodat je dan op je fancontroller kan zien hoe snel die draait???
Zo niet komt dit ook nog eens bij de negatieve puntjes.
Hoe zit het trouwens met de crossflow in combinatie met een btx setup?
Al bij al denk ik niet dat ik hem ga nemen, maar als iemand mij nog denkt te kunnen overtuigen...
Dat ligt dus sterk aan je setup. Als je snelle/efficiënte fans in je systeem hebt die je moederbord koelen, zal het niet veel uithalen. Heb je zoals mij 1300rpm fans, dan doet het veel.Anoniem: 144949 schreef op maandag 27 juni 2005 @ 11:36:
Dus al bij al als ik een opsommingkje maak over de crossflow:
-koeling pas echt efficient op de hogere stand
Niet bij mij, low en mid vind ik zeer goed doenbaar, zeker als je ook nog wat hardeschijven hebt die er makkelijk bovenuit komen.-geluids/koel verhouding aan de slechte kant
Deze moeten dan ook genoeg lucht kunnen aangezogen krijgen. Hoeveel dB zijn ze afzonderlijk ?-als ik die 2 papst fans neem, haal ik dubbel zoveel debiet als de crossflow op laagste stand (22dB) met maar 19dB
De enigste kabel die in de luchtstroom zit is de ATX-kabel. S-ATA en P-ATA kabels kan je er leuk langs de rand wegwerken. Bij de crossflowfan zit een gleuf waar de lucht uit geblaasd wordt en een gleuf eronder die niets doet. Maar daar kan je wel fijn je kabels wegwerken-in mijn geval gaan er veel kabels in de weg zitten, die de crossflow-bedoeling verhinderen...
Als ik mijn digicam heb, zal ik pics plaatsen, maar dat kan nog even duren...
Hier had ik eveneens geen problemen mee.-problemen met het monteren, in sommige gevallen is het inkorten van de schhroeven en het verbreden van de schroefgaten nodig...
[ Voor 79% gewijzigd door Phuncz op 27-06-2005 11:52 ]
Jazeker Phuncz, de crossflow is op zijn laagste stand zeker stil, maar ik vond het effect erg tegenvallen de afgelopen week. Ik moest de crossflow fan toch flink opschroeven voordat alles een graad naar beneden ging en dan maakt de fan weldegelijk veel geluid.Phuncz schreef op maandag 27 juni 2005 @ 11:45:
Ik ben het toch oneens met je, Dune. Bij mij is ie zeker stil. Ik heb 5 HD's die boven al mijn fans uitkomen en de crossflow op low is zeker stil ! Bij mij is ie onhoorbaar in ieder geval. Misschien een defecte ?
Waarschijnlijk heeft het wel enig effect voor de componenten op het moederbord, maar mijn NB en twee processoren hebben er weinig voordeel bij en dat zijn toch de enige componenten waar ik ook daadwerkelijk de temperatuur van kan uitlezen.
Verder heb ik zelf 4 schijven (DiamondMAX 10) welke met z'n 4en ook behoorlijk kunnen ratelen bij lees en schrijf acties aangezien ze in een RAID5 setup draaien.
[ Voor 29% gewijzigd door _Dune_ op 27-06-2005 12:05 ]
->heb stille hd's, de luidste componenten momenteel in mijn case zijn de standaard fans die bij de stacker zaten, de cpu-fan en de NB-fan, luider wil ik allenszins niet gaan,... de ervaring van de meesten is dat de crossflow luider isPhuncz schreef op maandag 27 juni 2005 @ 11:45:
Ik ben het toch oneens met je, Dune. Bij mij is ie zeker stil. Ik heb 5 HD's die boven al mijn fans uitkomen en de crossflow op low is zeker stil ! Bij mij is ie onhoorbaar in ieder geval. Misschien een defecte ?
Dat ligt dus sterk aan je setup. Als je snelle/efficiënte fans in je systeem hebt die je moederbord koelen, zal het niet veel uithalen. Heb je zoals mij 1300rpm fans, dan doet het veel.
Niet bij mij, low en mid vind ik zeer goed doenbaar, zeker als je ook nog wat hardeschijven hebt die er makkelijk bovenuit komen.
Deze moeten dan ook genoeg lucht kunnen aangezogen krijgen. Hoeveel dB zijn ze afzonderlijk ?
De enigste kabel die in de luchtstroom zit is de ATX-kabel. S-ATA en P-ATA kabels kan je er leuk langs de rand wegwerken. Bij de crossflowfan zit een gleuf waar de lucht uit geblaasd wordt en een gleuf eronder die niets doet. Maar daar kan je wel fijn je kabels wegwerken
Als ik mijn digicam heb, zal ik pics plaatsen, maar dat kan nog even duren...
Hier had ik eveneens geen problemen mee.
->luid of stil is ook relatief, wat voor de ene luid is is voor de andere stil...
-> de 2 papsten zijn elk afzonderlijk 19dB en ze verplaatsen elk afzonderlijk een klein beetje meer lucht als de crossflow, voor 2 fans mag je echter niet gewoon het optelsommetje maken van 19+19...
2 stuks gaan hoogstens een paar dB luider zijn dan 1, daarbij sluit ik ze ook aan op een fancontroller, waarbij ze meestal nog niet eens op 19dB draaien
->pics over hoe je de kabels kan wegkrijgen, of pics in het algemeen, zijn altijd welkom!
->misschien had jij geen problemen met het installeren, maar er zijn toch verscheidene reacties die bevestigen dat ze er moeite mee hebben gehad, dus een toevallig enkele productiefout zal dit zeker niet zijn...
Men algemene indruk tot nu toe is dat de voordelen zeker niet opwegen tegen de nadelen (en dat gaat zeker niet i mijn systeem zijn...
Weet iemand nog een antwoord op mijn vraag hoe het zit met het aansluiten op fancontroller, rpm-uitlezing, en de crossflow in een btx-setup??
Ik zal mijn Stacker eens open zetten om mijn vingers eens te gaan brandenPhuncz schreef op maandag 27 juni 2005 @ 11:56:
Daar is ie ook niet voor bedoeld. Het is specifiek bedoeld voor de moederbordcomponenten te voorzien van koeling en dat is zeker niet slecht. Je RAM krijgt ook aardige koeling hierdoor, je MOSFET's, de southbridge, IDE controller chips, etc. Dit moet je niet onderschatten. Zet je kast maar eens open en voel met je vinger maar eens op die zwarte chippies hoe warm ze zijn. Vooral de MOSFET's kunnen je blaren bezorgen zonder koelingZo ben ik ook bij die ASB100 chip uitgekomen. Wat ik op google kon vinden was dit een temp sensor chip. Na er een heatsinkje op te bevestigen (de crossflow zat er al op) daalde mijn mobo temp uitlezing van 40°C naar 24°C ! Nu ja, mij boeit het weinig dat het cijfertje lager is, maar ik weet wel dat het al 1 chip minder is die gloeiend warm is en dus langer meegaat.
Als je de CF hebt, is een NB-fan al overbodigAnoniem: 144949 schreef op maandag 27 juni 2005 @ 12:04:
->heb stille hd's, de luidste componenten momenteel in mijn case zijn de standaard fans die bij de stacker zaten, de cpu-fan en de NB-fan, luider wil ik allenszins niet gaan,... de ervaring van de meesten is dat de crossflow luider is
Niet alleen dat, maar je past je ook aan. Vroeger had ik 5x 3000rpm 120mm fans wat best veel lawaai maakte, deze later vervangen door 5x 1300rpm 120mm fans en het was muisstil. Nu ben ik daar aan aangepast en is het alweer "luid". Uiteindelijk kan je zo door blijven gaan->luid of stil is ook relatief, wat voor de ene luid is is voor de andere stil...
Dat weet ik wel, daarom dat ik het ook vroeg. Ik geloof dat er per extra gelijke geluidsbron een 3dB (verdubbeling) bij kwam, kan iemand dit bevestigen ?-> de 2 papsten zijn elk afzonderlijk 19dB en ze verplaatsen elk afzonderlijk een klein beetje meer lucht als de crossflow, voor 2 fans mag je echter niet gewoon het optelsommetje maken van 19+19...
Geloof me, als ze onhoorbaar zijn, heeft het weinig nut ze trager te laten lopen. En bij die trage fans verlies je al VEEL koelcapaciteit door ze te verlagen. Vergeet niet dat je met die stoffilters zit, die al aardig wat tegenhouden.2 stuks gaan hoogstens een paar dB luider zijn dan 1, daarbij sluit ik ze ook aan op een fancontroller, waarbij ze meestal nog niet eens op 19dB draaien
Wat voor HDD's heb je eigenlijk? Mijn HDD's komen toch echt vrij duidelijk boven de standaard fans uit. Denk dat mijn HDD's de luidruchtigste componenten in mijn PC zijn iig.Anoniem: 144949 schreef op maandag 27 juni 2005 @ 12:04:
[...]
->heb stille hd's, de luidste componenten momenteel in mijn case zijn de standaard fans die bij de stacker zaten, de cpu-fan en de NB-fan, luider wil ik allenszins niet gaan,... de ervaring van de meesten is dat de crossflow luider is
Dat klopt natuurlijk->luid of stil is ook relatief, wat voor de ene luid is is voor de andere stil...
Je mag het idd niet bij elkaar optellen, volgens mij is een verdubbeling van het vermogen van de geluidsbron een toename van de geluidsdruk met 3dB. Dan zouden 2 fans van 19dB dus ook op 22dB uitkomen, de laagste stand van de crossflow fan. Maar dat gaat dan natuurlijk alleen op als je die 2 fans ook op het hoogste toerental hebt draaien zoals je zelf ook al zegt-> de 2 papsten zijn elk afzonderlijk 19dB en ze verplaatsen elk afzonderlijk een klein beetje meer lucht als de crossflow, voor 2 fans mag je echter niet gewoon het optelsommetje maken van 19+19...
2 stuks gaan hoogstens een paar dB luider zijn dan 1, daarbij sluit ik ze ook aan op een fancontroller, waarbij ze meestal nog niet eens op 19dB draaien
Akkoord, het gaat niet zo perfect over het mobo gericht zijn als bij de crossflow, maar volgens mij is dit bij de crossflow ook een beetje overroepen, zeker als men kabels een beetje in de weg gaan zitten. Trouwens, in de 20cfm verspreid over een lengte van 30cm, dat is niet veel hoor, ik denk dat de achterste helft van men mobo daar niet veel meer van zal voelen.
Zelfs al installeer ik de crosflow niet, ik denk dat de algemene airflow in men pc toch al heel goed gaat zijn. Geheugen en passieve NB kunnen altijd wel meer koeling hebben, maar ergens moet je een lijn trekken...
Het is idd wel waar dat er door luchtfilters te installeren toch wat debiet verloren gaat, maar dit effect ga ik proberen zoveel mogelijk te elimineren door de fans zo ver mogelijk van de luchtfilters af te zetten, zodat er een luchtlaagje ontstaat (natuurlijk wel in een situatie waarin de zijkanten niet open zijn, anders wordt er geen lucht aangezogen van buiten...)
http://img219.echo.cx/my.php?image=stackerkoeling43xy.jpg
dit is de algemene airflow die ik hoop te bekomen...
als die benadering een beetje juist is, is hierbij het mobo even goed gekoeld als bij de crossflow
Vergeet even niet dat een axiale en radiale fan aardig verschillen, de crossflow blaast dat over een 'bed' van 30cm op 2cm, in een enigszins gelijke stroom. Bij gewone fans is dit in een conus en veeeel meer gespreid.Anoniem: 144949 schreef op maandag 27 juni 2005 @ 13:50:
Trouwens, in de 20cfm verspreid over een lengte van 30cm, dat is niet veel hoor, ik denk dat de achterste helft van men mobo daar niet veel meer van zal voelen.
Dit lijkt in mijn ogen juist een slechtere oplossing dan ze er vlak tegen te zetten.Het is idd wel waar dat er door luchtfilters te installeren toch wat debiet verloren gaat, maar dit effect ga ik proberen zoveel mogelijk te elimineren door de fans zo ver mogelijk van de luchtfilters af te zetten, zodat er een luchtlaagje ontstaat (natuurlijk wel in een situatie waarin de zijkanten niet open zijn, anders wordt er geen lucht aangezogen van buiten...)
-> akkoord, maar mits dit maar in de 20cfm is, wat heel weinig blaaskract is, en mede door de vrijving met de lucht die buiten dit rechthoek van 30cm op 2cm is, dus de luchtlucht vrijving, gaat de stroming van de CF al direct verspreiden over gans de dikte van de case. Lucht gaat namelijk van hoge druk naar lage druk, en dit is ook bij de cross flow...Phuncz schreef op maandag 27 juni 2005 @ 13:59:
Vergeet even niet dat een axiale en radiale fan aardig verschillen, de crossflow blaast dat over een 'bed' van 30cm op 2cm, in een enigszins gelijke stroom. Bij gewone fans is dit in een conus en veeeel meer gespreid.
Dit lijkt in mijn ogen juist een slechtere oplossing dan ze er vlak tegen te zetten.
->ik dacjt net dat het beter is, mits er een luchtlaag tussen de filter en de fan zit, ontstaat er een "onderdruk gebied" waardoor de lucht automatisch door deze onderdruk van buiten naar binnen wordt gezogen doorheen de filter.
Waarom denk je dat dit slechter is?
Over die fans: zoals ik al zei zijn fans die over je mobo blazen beter (die dus aan de sidepanel zitten), maar mij lijkt het dat je ze onderaan je kast wil zetten. Dit lijkt me best onefficient daardat de Stacker veel gaten heeft waardoor veel lucht eruit zal drijven.
"Verder heeft breinonline wel gelijk dat je niet kan voorspellen dat langs alle gaten wel degelijk alle lucht naar buiten gaat gaan omdat de fans niet evenredig zijn verdeeldPhuncz schreef op maandag 27 juni 2005 @ 14:26:
Over die fans: zoals ik al zei zijn fans die over je mobo blazen beter (die dus aan de sidepanel zitten), maar mij lijkt het dat je ze onderaan je kast wil zetten. Dit lijkt me best onefficient daardat de Stacker veel gaten heeft waardoor veel lucht eruit zal drijven.
...maar eigenlijk (en dat was ik vergeten te vermelden) ben ik van plan om alle kieren en openingen in men stacker dan ook zo goed als "hermetisch" af te sluiten. Dit garandeerd dan min of meer dat de luchtstroom in werkelijkheid ook zo goed mogelijk mijn voorspelling benadert."

Ik hoop dat de verhoudingen een beetje kloppen, maar die heb ik veelal van disco stu overgenomen.
Voglens mij is dit qua luchtdruk ook goed in balans. Die 2 voedingsfans zijn niet zo krachtig als de 12cm coolermaster-fans...
Je hebt zelfs nog ruimte vrij om een derde module bij te steken!XanderH schreef op maandag 27 juni 2005 @ 14:40:
Geinspireerd door al die plaatjes van disco stu heb ik trouwens ook even een pic van mijn airflow gemaakt
Ik hoop dat de verhoudingen een beetje kloppen, maar die heb ik veelal van disco stu overgenomen.
Voglens mij is dit qua luchtdruk ook goed in balans. Die 2 voedingsfans zijn niet zo krachtig als de 12cm coolermaster-fans...
wou dat ik dat had, dan was heel deze miserie niet nodig geweest, dan zou ik die 2 papsten ook als outtake zetten, en krijg ik zoiets als bij u...
ziet er overigens redelijk goed uit
Hm, niet echtAnoniem: 144949 schreef op maandag 27 juni 2005 @ 15:04:
[...]
Je hebt zelfs nog ruimte vrij om een derde module bij te steken!

Dan niet ik dus niet het perferforeerde rechterzijkant ding. Die zit er toch standaard bij of niet?
Dat klopt je ziet nu één groot gat, omdat de perferratie (of hoe moet ik het noemen) in het zijpaneel zit. Het zijpaneel is hier dus verwijderd.
[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 27-06-2005 16:25 ]
Maar goed, ik had even een mailtje gestuurd naar de winkel waar ik de Stacker wou kopen en ze vertelde mij daar dat ze Rev1 hebben. (Revision 1) Maar Coolermaster had toch al een Rev2 versie van de Stacker, die bijvoorbeeld de problemen m.b.t. de frontjesverwijderen had opgelost? Of is Rev 2 een hele andere kast en heeft Coolermaster de aanpassingen gedaan zonder het echt te melden?
ben er zelf ook nog altijd niet uit welke revisie ik heb, hoe kan ik hier achter komen:
-frontjes hebben luchtfiltertjes maar dat is ook het enige met luchtfilters (ahnee, de grote cirkel in he linkerpaneel heeft ook een filter)
-frontjes redelijk moeilijk los te krijgen, maar eens ik de techniek een beetje onder de knie had, ging het al bij al nog vlot (vind het overigens wel een voordeel dat ze redelijk straf vast zitten, gaan ze niet rammelen ofzo...) Ik weet dat alleen revisie 1 straffe frontjes heeft, maarja straf is relatief hé, ik vind het redelijk straf, maar een ander daarom niet.
-bovenkant van aluminium of staal: geen idee... hoe kan ik het verschil hier tussen zien? (bovenkant heeft allenszins hetzelfde uitzicht als de zijpanelen.)
-er zat een frontje bij met een uitsparing voor een floppy, er zaten ook 2 brackets bij, maar die pasten niet (eerder vermeld in dit topic) omdat er in de brackets zelf geen uitsparing voorzien was waardoor de brackets in de weg zitten voor de beentjes van het frontje met de uitsparing, zodat ik dit frontje niet geheel op zijn plaats kon duwen, verder steekt men floppy ook te ver naar voren uit...
-de grote cirkel in het zijpaneel met de luchtfilter waar je een 80mm fan op kan bevestigen: de 2 "benen" waar je de fan op moet bevestigen, staan nogal scheef tegenover elkaar zodat je de "benen" eerst wat naar mekaar toe moet duwen/wringen/forceren, vooraleer je de fan erop kan zetten...
voila dit zijn zowat de kenmerken waarover he gaat als men het over de revisies heeft, hoewel ik er niet uit kan opmaken welke revisie ik heb
kan iemand me zeggen, welke revisie ik heb? of zijn er nog andere dingen waaruit ik dit kan afleiden?
even ter herinnering:
nog altijd niemand die weet hoe het nu zit, met de crossflow fan en een fancontroller, en rpm-uitlezing, en een cross flow in combinatie met een btx setup????
EDIT>
http://img170.echo.cx/my.php?image=beentjes9mv.jpg
dit is wat ik bedoel met die beentjes voor die 80mm op te zetten
http://img170.echo.cx/my.php?image=bovenkant3qh.jpg
en men 80mm fan ziet er langs buiten ook zo uit
misschien hietuit ook afleiden welke revisie?
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 27-06-2005 18:44 ]
Aluminium bovenkant: revisie 1
Stalen bovenkant: revisie 2
jaja, maar hoe kan ik zien of de bovenkant alu is of staal, heb er namelijk geen flauw idee van?Anoniem: 129588 schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 14:10:
De revisie is makkelijk te herkennen.
Aluminium bovenkant: revisie 1
Stalen bovenkant: revisie 2
Het aluminium is behoorlijk dun en het staal heeft ongeveer een dikte van 1mm, dat is één.Anoniem: 144949 schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 14:25:
[...]
jaja, maar hoe kan ik zien of de bovenkant alu is of staal, heb er namelijk geen flauw idee van?
Verder is het staal gecoat met zink en het aluminium is gewoon geborsteldt.
->dus ik zou zeggen: aluminium -> revisie 1
De andere kenmerken die ik reeds heb beschreven, kunnen jullie daar niks uit af leiden als bevestiging van wat ik uit de bovenkant af leid? Kan ik het ook niet zien aan het feit dat er in de beentjes van de frontjes al dan niet een inkeping is zodat ze makkelijker los te maken zijn, de frontjes? De verpakking waaarin de case zat, verschillen in de handleiding? Het algemeen pakket?
Verder zou je aan het serienummer op de doos moeten kunnen herkennen om wat voor revisie dat het gaat: http://www.coolermaster.c...ewtopic.php?p=31625#31625
zal even citeren:
"There are no 810, 820, 830 yet. I've said it in the past 3 posts. Those are our future 2005 cases and have NOTHING to do with rev 2 or 1 or whatever.
The Stacker that is AVAILABLE now is called CM-Stacker and that's it!
Here is the model number of the two revisions:
STC-T01-UW REV. 1
STC-T01-UW1 REV. 2
stop confusing yourself with CM-Stacker 810, 820. or 830.
When people said REVISIONS, they're NOT talking about 810, 820, or 830.
The Stacker 810, 820, or 830 are ALL DIFFERENT CASE and NOT REVISIONS!!!"
-> gaan kijken op mijn doos, en idd, modelnummer staat op een klein (relatief gezien het formaat van de doos) witte plakker. De mijne is een STC-T01-UW. Dus een revisie 1... Wel raar mits ik die nog maar een maand geleden gekocht heb. Soit, maakt niet veel uit, ben er tevreden van... Maar nu toch eindelijk bevestiging!
Dit topic is gesloten.