Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ATX => BTX

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ehm dit is eigenlijk een domme vraag.

Waarom zijn alle kasten zo gebouwd dat een atx zijn cpu en memory altijd boven naar gericht? en altijd de linkerkap plexiglas? Maar die gasten die Btx hebben gedacht zijn ook niet zo snugger...

ASCI art
--------------------------
| }
| C M }
| }
| AGP }
| PCI }
|______________}

C = cpu m = memory waarom zijn de kasten altijd gebouwd daat je alleen zo kan plaatsen en niet zo (180graden draaien) (als je het niet snap hou met 2 handen boven en beneden vast en draai 2 kwartslag)

--------------------------
| PCI }
| AGP }
| }
| }
| C M }
|______________}

ok dat je dingen (ps2 pci agp enzo) ineens aan de voorkant. Dan zet je de "achterkant" naar de achterkant en de voorkant naar de voorkant.

En viola je heb een "BTX". CPU beneden en memory ook. en de rechts boven. ok dat hij niet volgende de BTX eisen voldoet....

Is BTX achterhaald? Want je kan toch "ATX" zo zetten als een BTX toch? ok hij zit aan de andere kant. Waarom hebben de computerkasten fabrikanten dit niet gedaan?

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07 16:28

snooze

kinda busy atm.

ook moet de cpu koeler 45 graden gedraaid zijn en er een intakekoeler vlak voor zitten
de geheugenbanken moeten in lijn staan met de luchtstroming
en er zijn nog meer verschillen heb geen zin om het allemaal op te noemen.

weet iemand nog een leuke signature?

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:57
Het gaat inderdaad allemaal om luchtstroming, ze hebben dit niet zomaar uit hun duim gezogen hoor ;)

Op het volgende plaatje kan je dat mooi zien (plaatje is klik baar):
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/47617/thumb.jpg

Mobo layout (plaatje is klik baar):
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/47618/thumb.png

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 01:47:
Ehm dit is eigenlijk een domme vraag.

Waarom zijn alle kasten zo gebouwd dat een atx zijn cpu en memory altijd boven naar gericht? en altijd de linkerkap plexiglas?
Omdat ATX verzonnen was in een tijd waarin PC niet een dubbelfunctie als keramische kookplaat hadden. 8)7 Toen volstond het om door middel van 1 simpel CPU fannetje en convectie de boel te ventileren, en in die tijd werden GPU's nog niet zo warm. Dus volgens het principe van warmte stijgt op, moesten de warmste delen (CPU/mem) bovenaan, waar de PSU als outtake kon dienen.

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

Ik heb mijn kast dus omgebouwd naar BTX

En mijn temperaturen zijn wel 3 tot 5 graden naar beneden. _/-\o_ Echt een heel wreed verschil :/ Misschien dat het bij echte BTX borden wel uit maakt, maar bij mij niet bijster veel iig

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 10:46 ]

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
@Equinocturnal,

Dat is dan wel pseudo BTX zeg maar, want je hebt dus je moederbord gewoon omgedraaid? (dus PCI sloten boven, CPU beneden). Dat wil ik dus ook gaan doen bij mijn nieuwe kast (zelfbouw)

Bij BTX zitten de PCI(-E) sloten dus ook beneden en de CPU vooraan de kast, dus da's wel een verschil.

Overigens vind ik daarom de CM Stacker wel geniaal, als een soort hybride tussenvorm :)

Verwijderd

Dat is dan wel pseudo BTX zeg maar
Gefeliciteerd, jullie hebben WTX opnieuw uitgevonden ;)

Meer BTX informatie:
Het nieuwe BTX-formaat
ATX en toekomst?
1st_Ro schreef op donderdag 23 december 2004 @ 15:01:
[..]En niet iedereen leest alle specs van Formfactors.org door...
Vandaar ook dat BTX een aantal keren op de frontpage in het nieuws is geweest :)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 15:37 ]

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
euss, laat me nou even de waan dat het pseudo BTX is ... ;)
En niet iedereen leest alle specs van Formfactors.org door...

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:47

Super_ik

haklust!

je hebt dus gewoon de kast op zn kop gezet 8)7

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

grote probleem van de opstelling die de topic-starter aanvoert, is dat de data-paden voor de Cpu-AGP bus veels te lang worden.

Voor de meeste bandbreedte en laagste latency moeten rondom de N-bridge het geheugen, de CPU en de AGP-bus zijn. Want deze 3 hebben het meeste bandbreedte nodig.

Bedenk zelf maar eens waar je je videokaart zou willen hebben(de enige van de grote drie die connectors naar buiten heeft), en bedenk een layout daar omheen. en Tada je komt op ATX of BTX uit.

Daarnaast nog allelei andere practische aspecten: Pci moet uitgangen naar buiten hebben, allerlei shit ingebakken in n-bruggen tegenwoordig=>I/o shield naar buiten.

Dankzij de geheugencontroller in de Athlon 64 kan er weer een beetje geschoven worden.

Verwijderd

Topicstarter
ff paar dingen goed zetten.

1 ik verander helemaal niks aan de bord alleen de manier van plaatsen
2 ik weet heus wel wat btx enzo en die extra paar graadje enzo. (ik was de idioot die een zakje (vacuumzakje) water op me videokaart gooide en iedereen begon mij als een 1/2 gare idioot uitteschelden maar werkte heel goed. Die kaart leeft nog). Een hoop tweakers die hebben toch watercooling dus die airflow hebben ze toch niet nodig of extra fans plaatsen...
3 waarom bouwen ze geen kasten die "atx -> btx" zijn (zie boven hoe ik het uitgelegd) en waarom altijd via de linkerplaat van de kast?

trouwens eerst lezen wat ik bedoel.... (en proberen te visualiseren) dus al die verhalen fan intake en videokaart boven bla bla bla enzo is hier al verholpen! (zie boven) Super ik snapt wat ik bedoel :)

Zo revolutionair is btx ook weer niet....
(derde punt wil ik eens beantwoord krijgen, ik loop met zulk vragan al een poosje rond sinds BTX voor het eerst op tnet nieuws uitkwam)

Verwijderd

1. Dat doen ze bij de spec's al jaren. ATX is niet de enige standaard hoor. Vergeet PC-81, XT, AT, baby-AT (als verouderde standaarden) en LPX, micro-ATX, Mini-ATX, Extended-ATX, Flex-ATX, EPS, SFX, Mini-ITX, NLX, WTX, SWTX, SSI EEB 3.0, BTX, micro-BTX, Pico-BTX (als modernere varianten) niet. ATX is een door de techniek ingehaalde verouderde specificatie die nooit ontworpen was voor de situaties waar computers nu heengaan qua stroomverbruik, warmte-dissipatie, communicatiesnelheden etc. Daarnaast is het ook door de markt ingehaald. Mensen willen meer keuze, kleinere kasten, snellere PC's etc.

2. BTX is ontworpen voor behoorlijk hoger vermogens en een boel meer opstellingen als alleen het laag vermogen thuisPC'tje. BTX is nl. niet 1 standaard, maar meerdere standaarden.

3. Die bestaan al jaren (alleen mag het dan geen ATX meer heten volgens de specificaties maar heet het anders) inclusief de extra benodigde stroomdraden (24+22+8+6 draden), airflow (hogere eissen en meer plaats voor fans), dissipatie (grotere behuizing, optimalere flow) etc. zoals die nodig is voor kamerkachels workstations.
- http://www.at-mix.de/wtx.htm
- http://www.gamepc.com/lab...ntent.asp?id=w8500&page=2
Zo revolutionair is btx ook weer niet....
Nee, inderdaad, je verstrakt de eissen, maakt meerdere specificaties in 1, voegt extra flow/stroomdraden toe, optimaliseerd de plaatsing van onderdelen op het mobo etc en je bent er. Iedereen die de overstap van Proprietary > PC81 > XT > AT > ATX > WTX oid maakte kon je dat ook vertellen, de vraag is eerder of over 10 jaar jij nog blij bent met je ATX-je als Half-Life 5 en Doom 6 uit zijn. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 01:19 ]

Pagina: 1