Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LED] Aftappen HDD LED van de IDE kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik heb sinds kort een nieuwe case en daarop zitten standaard 15 hdd's led (yeong yang 0420). Ik heb 3 schijven 1xsata en 2xide. Wat ik wil is dus 3 led's voor 3 hdd's.

Ik had al een beetje gesearched op GoT en vond de pinout voor IDE: pinnetje 39 en 40 (led+gnd) kan je gewoon gebruiken voor led activiteit. Ik als ik dus die twee draadjes aftap van de ide dan kan ik dus doen wat ik wil (1 led per hdd):

led1: afgetapt van mb (die dus alleen nog maar van de sata de led doorkrijgt)
led2: afgetapt van 1e ide kabel
led3: afgetapt van 2e ide kabel

ok dan nu de vraag: hoe tap ik dit af? ik heb al beetje gezocht maar misschien dat een van jullie dit al wel eens gedaan hebt en mij de makkelijkste manier kan vertellen.

Ik had al bedacht rechtsstreeks van de kabel en dan die 2 draadjes verbinden in een kroonsteen oid met mijn led draadjes, of mss een stuk van de ide aansluiting afzagen waardoor ik mijn led plug die er al aan zit naast de ide kabel op de pinnetjes kan drukken.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:47

Super_ik

haklust!

met een mesje de betreffende aders er tussen uit snijden, en dan gewoon doorknippen, kroonsteentje.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Neophyte
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 20:34

Neophyte

it&#039;s back....

Senri no michi mo ippo kara

• Buntmans
ok.. het ga het binnenkort proberen. volgens de pinout is 39 voor de led. maar ik moet dus 39 en 40 (ground) gebruiken ? heeft de ide controller die gnd ook niet nodig?

en ter controle bij een sata schijf is het dus niet mogelijk direct van de kabel af te tappen? (niet dat dat nu nodig is maar als 2e sata schijf komt .....)

[ Voor 35% gewijzigd door Buntmans op 23-12-2004 00:26 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Buntmans schreef op donderdag 23 december 2004 @ 00:24:
ok.. het ga het binnenkort proberen. volgens de pinout is 39 voor de led. maar ik moet dus 39 en 40 (ground) gebruiken ? heeft de ide controller die gnd ook niet nodig?

en ter controle bij een sata schijf is het dus niet mogelijk direct van de kabel af te tappen?
Er zitten echt wel meerdere grounds in en IDE kabel :)
En die komen allemaal in het zelfde punt uit.

Dus die ene ground voor het ledje boeit niet :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Buntmans
yep 7 in totaal : http://www.hardwarebook.n.../storage/atainternal.html
maar 40 is dus alleen gereserveerd voor die 39? Nja goed is vaker gedaan dus ik ga het gewoon proberen (heb rounded cables es kijken of dat het nog makkelijker maakt).

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
en dan nog uitzoek welk draadje op pin 40 zit :P

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:16
Vaak heb je veel ruimte waar de stekker op de PCB van de HDD zit. Dat zijn namelijk haakse stekkers en alle pootjes maken daar een bocht. Kan je zo een koper draadje omheen knopen. Makkelijk solderen ook nog!
Op sommige HDDs zit zelf ook een LEDje. btw

[ Voor 10% gewijzigd door bredend op 23-12-2004 00:58 ]

• Buntmans
ik heb hem even voor mij liggen en ik zie idd die haakse stekkertjes, echter.. het zijn er maar 10 ? waar zou ik het dan aan moeten solderen ? volgens mij zijn het alleen de even getallen (staat erbij: 2..40) en zitten de oneven aan de andere kant.

ik ben trouwens noob@solderen, maar misschien lukt het me wel met wat hulp van jullie en de gamma ;)

ik heb trouwens op alledrie mijn schijven (seagate 7200.7 sata, maxtor diamondmax plus 9 ata en WD 1200BB ata) geen led aansluiting dus dat valt tegen.. (had ik al wel naar gekeken :))

edit: is het mss de bedoeling dat ik de pcb er eerst afschroef ? ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Buntmans op 23-12-2004 01:43 ]

Verwijderd

PCB mooi laten zitten, je kan beter je IDEkabel prepareren, dan blijft de schade beperkt.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new8/2_IDE_LEDs.PNG

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 09:05:
PCB mooi laten zitten, je kan beter je IDEkabel prepareren, dan blijft de schade beperkt.

[afbeelding]
van wat voor R ga je uit voor het ledje?

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

Je kan bij de electronicazaak ook 40pins connectoren kopen die op je moederbord zitten, dan koop je ook nog een stekker en monteer je die aan elkaar (direct op elkaar, zonder kabel). Dan monteer je alles behalve 39 aan elkaar, daar maak je dan een ledje aan vast.
Dan heb je dus een verleng-stekker-ding waar een IDE in en een IDE uitgang op zitten, en ook een led-aansluiting.
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 09:05:

[afbeelding]
Goed plaatje, daar is draad 38 los gemaakt :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 10:35:

Goed plaatje, daar is draad 38 los gemaakt :P
O ja?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 11:29 ]

• skaars
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:56
ik zat ook al te kijken, alleen iemand heeft het echter al vóór mij gepost.
maar het is volgens mij echt pin 38... ;) ben je mooi klaar mee

het internet is als een neus, je moet eruit halen wat erin zit

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
Maar het uitlezen van een led per HD is dus niet mogelijk met SATA?

Verwijderd

SkaarS schreef op donderdag 23 december 2004 @ 11:40:
ik zat ook al te kijken, alleen iemand heeft het echter al vóór mij gepost.
maar het is volgens mij echt pin 38... ;) ben je mooi klaar mee
Als ie het jou laat doen dan is ie er inderdaad mooi klaar mee, jij zou hem op de afscherming van pen 40 aansluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 12:10 ]

• Buntmans
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 11:56:
[...]

Als ie het jou laat doen dan is ie er inderdaad mooi klaar mee, jij zou hem op de afscherming van pen 40 aansluiten.
Humm.. afscherming het is toch gewoon 1 draadje per keer en de buitenste is dan toch 40? of heb ik iets gemist ? op het plaatje zie ik ook alleen draadje 39 (38?) eruit... we hebben toch ook 40 nodig ofniet ?

edit: net even oude ide kabel opgesneden.. de meest rechtste daar loopt wel een draadje door het plastic omhulsel... dus volgens mij is het geen afscherming .. ?

@kingofdos jouw oplossing lijkt me ook wel elegant, maar hoe bedoel je dit nou precies, 2 connectoren en die aan elkaar prutsen? ik geloof niet dat ik het helemaal volg, heb je er een plaatje van of schema oid ?

[ Voor 12% gewijzigd door Buntmans op 23-12-2004 13:30 ]

Verwijderd

Heeft iedereen hier dan nog zo'n ouwe bak thuis staan met ATA33 schijven en 40 polige IDE kabels?

Verwijderd

afscherming het is toch gewoon 1 draadje per keer en de buitenste is dan toch 40?
40 polige connector, tussen elke draad een aardedraad, dus een 80 polige kabel.

Telt u even mee?

http://www.hardwarebook.n.../storage/ideinternal.html

1a = ground
1 = reset
2a = ground
2 = Gnd
...
38a = ground
38 = /IDE_CS1 (3F6-3F7)
39a = ground
39 = /ACTIVE
40a = ground
40 = Gnd

3e draad van het eind is dus de Led sink draad.
kingofdos jouw oplossing lijkt me ook wel elegant, maar hoe bedoel je dit nou precies, 2 connectoren en die aan elkaar prutsen? ik geloof niet dat ik het helemaal volg, heb je er een plaatje van of schema oid ?
Met de oplossing van Kingofdos (door een verloopje aan het begin van de kabel te zetten) heb je alleen een gezamelijke activityled voor de harddisken op 1 ATA kabel zoals je die nu ook op je moederbord hebt.
Gr0wLiThE schreef op donderdag 23 december 2004 @ 11:45:
Maar het uitlezen van een led per HD is dus niet mogelijk met SATA?
Nee, niet zoals dat bij een ATA/IDE kabel mogelijk is. Je moet dan denken aan het detecteren van datastromen (zo'n 1.5 ~ 3.0Gbps !), daar een fader aan hangen zodat het ook nog een beetje zichtbaar blijft etc. Kortom, een hekel karweitje, vooral als je al vastloopt bij een ATA/IDE ledje...

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 13:42 ]

Verwijderd

Ik denk dat het kwartje nu wel valt....

• Buntmans
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 13:33:
[...]
40 polige connector, tussen elke draad een aardedraad, dus een 80 polige kabel.

...

3e draad van het eind is dus de Led sink draad.

[...]
ok dus ik moet de derde draad van rechts hebben. die sluit ik aan op mijn led wat gebruik ik dan als gnd voor mijn led? zou ik dan toch 3e en 4e van links moeten pakken (39 en 39a) ?

ik heb hier een ide kabel voor me liggen en ik zie daar 40 draden van 40 pins afkomen, leg eens uit wat je bedoelt met 80?

sorry ben niet zo thuis in [EL] :)
Met de oplossing van Kingofdos (door een verloopje aan het begin van de kabel te zetten) heb je alleen een gezamelijke activityled voor de harddisken op 1 ATA kabel zoals je die nu ook op je moederbord hebt.
dit zou op zich geen probleem zijn ik heb nl maar 2 ide schijven dus dan zou het enige nadeel zijn dat de cdrom bij een led erop zit... is idd minder elegant, ik denk idd toch de kabel aftappen dan.. good point

• Buntmans
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 13:39:
Ik denk dat het kwartje nu wel valt....
ik doe mijn best ;)

Verwijderd

Die IDEkabel die je dan voor je hebt is nog een oud type met 40 aders, de nieuwere ATA66/100 kabels hebben 80 aders.
En je LEDjes worden niet aangesloten tussen pen 39 en GND, maar tussen pen 39 en 5V, zoals op mijn tekening staat.

• Buntmans
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 13:55:
Die IDEkabel die je dan voor je hebt is nog een oud type met 40 aders, de nieuwere ATA66/100 kabels hebben 80 aders.
En je LEDjes worden niet aangesloten tussen pen 39 en GND, maar tussen pen 39 en 5V, zoals op mijn tekening staat.
k thanks ik had het net al ontdekt toen ik de kabels in mijn kast vergelijk met die uit mijn 'rommelbak'. waar haal ik die 5v vandaan ?

Verwijderd

uit je voeding, een losse molex ofzo

• Buntmans
Ok, dus samenvattend.

a) rode draad uit een molex trekken
b) op 2 na laatste draad van de ide kabel strippen
c) deze beide in een kroonsteen
d) aan de andere kant van de kroonsteen het betref. led

ik ga het na de kerst uitproberen, ik houd jullie op de hoogte!

Verwijderd

Dat is wel een erg groffe methode hoor, zo'n fijn draadje met een kroonsteen, eigenlijk moet je dat ff solderen en een krimpkousje eromheen doen

• Buntmans
Ik heb nog nooit gesoldeerd, maar mss maar eens proberen. Is zo'n krimpkousje alleen niet voldoende?

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
Heb ook al een oplossing voor mijn SATA probleem :D Gewoon een Promise RAID controller kopen met LED headers... :*)
Pagina: 1