Goed, omdat ik toch nog een stapeltje PA-versterkers met de stofzuiger onder handen moest nemen:
Stoney Presents: "Class D versus Old-school!"
In the top corner, weighing in at 14 pounds, it's the Gemini X-03! ('three... e....e...')
Okee, ik zal mijn boks-presentator-microfoon even terughangen.
Goed, boven op de stack: De oudere Gemini X-03, de eerste PA-amp die ik ooit gekocht heb. 200W RMS in 8 ohm, 300W RMS in 4 ohm, en 2U hoog.
En aan de binnenkant: Trafo rechts, gevolgd door een condensatorbankje en lineaire voeding, en afgesloten met een paar transistor-trappen waarvan het me niet zou verbazen als het ordinaire Darlingtons zijn. Niet het soort amp wat je wil gebruiken om subs van Tiësto aan te sturen, maar hij klinkt in klasse A/B best aardig. Enige nadeel is dat die fan een behoorlijke herrie maakt en het ding dus echt meer voor PA geschikt is dan voor bv. monitors in de studio.
En aan de andere kant hebben we de Synq Digit 2K2: Per kanaal heeft deze evenveel power in 8 ohm als de X-03 in bridge kan doen (600Wrms), en per kant kan ie 1100W in 4 ohm leveren. De bridge-mode met 2200W@8 ga ik niet eens proberen op mijn subs, ik ben een beetje bang dat ik dan het glaszettersbedrijf mag gaan bellen.
Het contrast is wel duidelijk te zien: De Synq heeft een SMPS aan de rechterkant, enorme condensatorbanken bovenin (waar zijn grote broer de 3K6 er nog eens dubbel zoveel heeft) en middenonder een bakje micro-elektronica en een paar stevige MOSFETs. Totaalgewicht: nog geen 5kg, de 2K2 weegt mét zijn flightcase evenveel als de Gemini los in het handje.