[WIFI] Welke AP kan bridgen + tegelijk gewoon AP zijn

Pagina: 1
Acties:

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-04 13:08

collin

Who da man !!

Topicstarter
Ik heb flink wat topics gelezen hierover, maar niemand die gewoon post hoe hij of zij het opgelost heeft! Elk topic eindigd met de tekst 'ja hoor dat kan, kijk maar op www.routerproducent.com' oid. Vandaar een topic hierover, want meer mensen hebben dit probleem, als ik het werkend heb, post ik hier alle info.

De vraag / het probleem:

Ik heb een normaal Ethernet netwerk thuis, net als mijn buurman aan de overkant. We willen 1 internetverbinding bij mij gaan delen. Nu wil ik het liefst twee AP's aanschaffen die zowel kunnen bridgen als normaal Access point kunnen zijn. De apparaten moeten minimaal 54 Mbit zijn en eventueel ook een router functionaliteit (wordt dan niet gebruikt, maar wellicht handig voor in de toekomst). Het moet er dus zo uit komen te zien:
code:
1
2
3
4
WWW --- Router --- switch --- AP ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ AP --- switch --- PCsBuurman
                      |        |                 |
                      |        |                 |
                    MijnPCs  MijnLap          LaptopBuurman

Een AP in repeater mode zou dus ook niet mogelijk zijn, want daar kan je vast geen switch aanhangen. De buurman wil naast zijn laptop het liefst zijn PC's gewoon via 100MBit UTP verbinden.

Wie heeft dit werkend? Ik heb al gekeken op linksys, d-link, etc, maar nergens staat het duidelijk voor mij uitgelegd. Als iemand het werkend heeft (op 54MBit, we gaan ook het een en ander delen }-) ), post AUB het merk en type en evt. een tip voor de config. Als ik het dan werkend heb, post ik alles hier, da's weer een aanvulling voor het forum :-)

[ Voor 15% gewijzigd door collin op 15-12-2004 16:53 . Reden: Aanvullen extra gevonden info ]

Mijn iRacing profiel

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
asus wl300g kan dat ... hybride modus heet het ... Volgens mij kunnen vrij veel toestellen dit hoor ;)

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:07
Mr.SiS schreef op woensdag 15 december 2004 @ 20:15:
asus wl300g kan dat ... hybride modus heet het ... Volgens mij kunnen vrij veel toestellen dit hoor ;)
Alleen jammer dat het bij mij niet werkt :(
Het lijkt er bijna op dat hij alleen maar met een andere asus wil werken

• collin

collin

Who da man !!

Topicstarter
tafmaf schreef op woensdag 15 december 2004 @ 20:21:
[...]
Wat werkt er niet bij jou? Twee verschillende AP's bridgen en daarnaast als AP gebruiken? Wellicht heeft iemand het wel werkend met twee Asus wl300g AP's?

Deze heeft wellicht een oplossing, maar heeft dit ook weer neit in het topic gezet:
[rml][ WiFi]Belkin AP`s bridgen[/rml]

In een ander topic staat dat het mogelijk moet zijn met de Belkin F5D7130df, maar ook daar geen bevestiging! Het zou zonde zijn om spullen te kopen die dat vervolgens niet kunnen :|

Mijn iRacing profiel

• collin

collin

Who da man !!

Topicstarter
Toch nog even een klein schopje.. Er zijn genoeg mensen met deze setup volgens mij :)

Mijn iRacing profiel

• Da_BoR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-05 17:34
Ik heb et werkend gemaakt met 2* belkin 54G router/apps

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:28

AirX

Tweak Guru

tafmaf schreef op woensdag 15 december 2004 @ 20:21:
[...]
Het lijkt niet alleen zo, het is zo :P Asus maakt gebruikt van WDS (wireless distribution system) en zover ik weet ondersteunen alleen Asus producten dit op dit moment (misschien Linksys ook met hacked firmware). Beide accespoint moeten het in ieder geval ondersteunen

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Ik heb het hier werkend met een Wanadoo ADSL Plus verbinding die door iedereen gedeeld wordt. Gewoon 1 Access point, en voor de rest gewoon allemaal losse bridges.
En als je twee Access points wil, link er 1 door naar de main-access point.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 08:47
2x een WRT54G in WDS modus werkt prima, op allebeide lokaties hangt er een switch aanvast waar weer wired interne netwerken op zitten en tevens kan men ook draadloos inloggen .
Gebruik altijd 2 dezelfde AP/Routers als je WDS gaat gebruiken omdat bijna elke fabrikant hier z'n eigen protocol voor gebruikt.

• Arcesilaus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 22:39
Het gaat wel werken: ik draai het hier ook, zelfs met meer dan 2 AP's (5 x Linksys WAP54G)

De truc is als volgt: zet één AP in AP-modus, de andere in Bridge modus.
Zet een lopende ping onderling, en zet vervolgens het andere AP van Bridge naar AP-modus.

Als van beide zijden een ping wordt gedaan, zullen beide AP's elkaar weer kunnen vinden. Dit duurt echter een paar seconden (bij mij maximaal 4 a 5).

Het gaat erom dan bij twee AP's in AP mode beide actief hun SSID broadcasten, maar passief zijn in het opzetten van verbindingen.

Bovenstaande beschrijving werkt hier altijd. Let er wel op dat bij uitval (stroomstoring bv) van een AP het nodig kan zijn deze procedure te herhalen, afhankelijk van de tijdsduur van de uitval.
In geval van een firmware update over Wireless gaat het wel goed.

Succes ermee.

Homo sum: humani nil a me alienum puto

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
Bij die van mij (edimax 7205APL) werkt dit ook prima :)
Je kan 2 AP's in point-to-point, point-to-multipoint en WDS-mode zetten, en in alle gevallen kunnen ze naast bridgen ook nog gewoon AP spelen. Het enige wat je hoeft te doen is op beide AP's de zelfde mode kiezen, het mac-adres van de ander invoeren en het werkt :Y)

Nadeel is dat dit al wat oudere AP's zijn, je zal ze waarschijnlijk nergens meer kunnen krijgen

[ Voor 15% gewijzigd door BOOTZ op 30-12-2004 19:55 ]

Maak je eigen poll

Pagina: 1