Mijn temp met mijn ex 2600+M was 37 stressed tijdens de winter. (2,35GHz 1,575V)
Dat was met 2 outtakefans.
Nu heb ik een 3000+ desktop cpu op standaard settings.
Ik had die gekocht omdat ik het systeem vorig jaar wou verkopen, is er echter nooit van gekomen.
Met de kast open en een 2L colafles als fanduct op de SP97 met 80mm 2300rpm haal ik alsnog 40 graden stressed (42 tijdens hete zomerdagen).
De temp is blijkbaar altijd 10 graden hoger dan de mobotemp (luchttemp rond het mobo).
De colafles fanduct leverde 5 graden winst op.
Met stressed bedoel ik een game, dus geen Prime95.

Ik heb nu nog 3 fans in mijn systeem (cpu, 9800Pro, voeding), itt vroeger, toen had ik er dus 5.
Het doel van mijn verhaaltje, laat je case open, zorg voor een 2L colafles en gebruik die als fanduct (zo wordt er continue koele lucht aangezogen).
Op die manier haal je de beste temps met luchtkoeling, casefans heb je niet meer nodig, dat scheelt weer een hoop herrie.
Met een delta fan op 4700rpm is de cpu temp altijd gelijk aan de luchttemp, dit zegt imo genoeg over de efficiëntie van dergelijke opstelling.
En nu aan de slag.
Btw, OC'en doe ik pas als ik een game koop en ik merk dat de cpu te weinig frames uitspuugt. Ondertussen is de koeling toch al in orde.