[Radeon 9100] TV-beeld niet netjes

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb een ASUS Pundit-R gekocht met een RS300 chipset waar dus een Radeon 9100IGP in zit. Het ding heeft ook een TV-out (composiet in mijn geval) en die wilde ik gaan gebruiken als primaire "monitor". Werkt allemaal prima, maar het beeld is zo slecht, dat móet ATI wel opgevallen zijn, dus ik zal wel een instelling verkeerd hebben ofzo.

1) Het beeld staat in zowel over- als underscan een stuk te hoog. In underscan kan ik em wel lager zetten, maar dan gaat ie "clippen", dus de zwarte balken boven en onder worden daarmee niet kleiner of groter. in overscan knipt ie links en rechts volgens mij ook veels te veel weg. Als het onduidelijk is, kan ik wel ff een foto maken.

2) Ik heb een breedbeeld-TV, maar ik kan geen zinnige breedbeeld-resolutie kiezen. 800x600 komt het dichtst in de buurt van wat ik hebben moet, maar ik wil gewoon 720x405 kunnen instellen, zodat het overeenkomt met PAL (breedbeeld he!). Bovendien als ik de resolutie 1280x720 instel, wordt het beeld nog steeds niet normaal, dan gaat ie horizontaal een heel einde scrollen en verticaal een klein beetje. Het beeld blijft dus in elkaar gedrukt.

Ik kan me niet voorstellen dat niemand anders een dergelijke setup heeft, dus er zal vast wel iets aan te doen zijn (positief blijven he).

Ohja, ik gebruik de orginele Catalyst 4.11 voor de IGP.

[ Voor 4% gewijzigd door _Thanatos_ op 10-12-2004 20:43 ]

日本!🎌

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Dusseh, niemand met dit probleem? Of niemand die een oplossing weet?

Je zou toch zeggen dat het wel opvalt als het beeld uit z'n fatsoen getrokken wordt, of als het niet netjes op scherm terecht komt, maar blijkbaar heeft ATi zelf er geen problemen mee (ik neem dan ff aan dat ze het wel testen).

日本!🎌

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Met PowerStrip ben ik al een heel eind gekomen. Ik heb een resolutie weten te forceren van 864x480. Deze werd hier en daar aangeraden om te gebruiken, dus dat doe ik dan maar braaf. Je zou zeggen omdat deze resolutie zo dicht in de buurt komt van de resolutie van de TV, dat het er heel aardig uit zou moeten zien. Dat klopt ook wel, want de beeldverhouding is correct en het beeld is fullscreen, dus geen heen-en-weer-gescroll. Maar de letters op de TV worden onleesbaar, het lijkt erop alsof ze eerst in elkaar gedrukt zijn en vervolgens weer uitgerekt ofzo. Daarnaast krijg ik van windows bij iedere opstart een melding dat de beeldscherminstellingen niet goed zijn. En daarbovenop werkt MCE2005 niet op die resolutie. Geeft gewoon een leeg beeld, maar wel geluidjes.

Dus, ik verder kijken. 1024x768 geeft een pracht van een beeld en je hebt nergens last van, behalve dat de aspect ratio niet klopt voor breedbeeld, dus het beeld is verticaal inelkaar gedrukt. Wel is het beel fullscreen zodat het niet gaat scrollen. In mijn logische gedachtengang zou ik dan dus zeggen dat 1024x576 de oplossing moet zijn. Maar die gaat dus weer wel scrollen én de aspect ratio wordt verneukt, doordat ie horizontaal meer scrollt dan verticaal |:(

Dus een andere vraag: hoe krijg ik de driver zover dat ie 1024x576 gewoon full-screen naar de TV-out pompt? Of desnoods 1280x720?? Wie dit voor mij oplost krijgt een kratje bier van me, want ik zit echt met de handen in m'n haar. Ik snap het écht niet meer nu.

Ohja, ik ben ook al overgestapt naar Catalyst 4.12, maar dat maakt allemaal niets uit.

[ Voor 5% gewijzigd door _Thanatos_ op 14-12-2004 21:30 ]

日本!🎌

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Voor TV is de beste resolutie (PAL) 720x576 :)

Kijk hier eens rond:

Bouw een Debian/MythTV systeem met de Asus Pundit-R barebone

RGB-scart met een HTPC

Overigens is alles boven de 720z576 zinloos want een TV kan gewoon geen hogere resolutie weergeven. Het is beter om precies die resolutie te krijgen, en zeker als je opgenomen video materiaal wil weergeven :)

[ Voor 34% gewijzigd door Exirion op 14-12-2004 21:33 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
720x576, duh, dat weet ik ook wel, maar je snapt toch wel dat ik een breedbeeld-TV heb? JA, een breedbeeld-TV heeft die resolutie ook. En JA je kunt weer gaan smijten met allerlei termen, maar het punt is dat als ik een 4:3 resolutie naar de TV stuur, dan wordt het beeld verticaal inelkaar gedrukt. Ik heb dus een 16:9 resolutie nodig. Het kan me ook vrij weinig schelen of het teveel pixels zijn, de kaart moet het beeld gewoon ALTIJD stretchen naar het formaat van de TV-out, ongeacht het aantal pixels en ongeacht de aspect ratio van het beeld. Gewoon stretchen, daar zijn videokaarten goed in.

Maargoed, dat schijnt geen enkele kaart te snappen (behalve Matroxen dan).

日本!🎌

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:47
Laat ik nog maar eens mijn "powerstrip-custom-resolutie-verhaaltje" tevoorschijn halen, als ik hem nog kan vinden...

EDIT: gevonden![quote]OnTracK schreef op donderdag 28 oktober 2004 @ 18:59
in TV-OUT, dvd kijken op breedbeeld = horiz. balken:

mbv Powerstrip je TV-out resolutie op 1024x576 zetten: (1)

Let er even op dat je TV aangesloten moet zijn en dat je de instellingen voor de goede monitor instelt. Staat ook ergens in die schermen.
• download en installeer powerstrip van http://www.entechtaiwan.net/util/ps.shtm
• reboot
• rechtermuisknop icoontje -> display profiles -> configure
• Advanced timing options -> custom resolutions
• onder "New resolution" 1024 x 576 instellen en Horizontal refreshrate op 60 (2)
• klik op "Add new resolution"
• reboot

• rechtermuisknop op icoontje -> display profiles -> configure
• onder "Resolution" schuifje naar de goede resolutie
• onder "Refresh rate" op "windows default" zetten. (3)
• klik op "OK"

(1): Resolutie kan 720x405 zijn, vanwege de grote overeenkomst met PAL, maar persoonlijk vind ik het wel een erg lage resolutie, alternatief is dus 1024x576 zodat de vertical resolutie overeenkomt. Beide bieden theoretisch dezelfde hoeveelheid kwaliteitsverlies. Wat je zelf het fijnst vind...
(2): Nogmaals, wat je zelf het fijnst vind, refreshrate op 60 is belangrijk!
(3): zeer belangrijk!
Dit werkte tenminste perfect op zowel mijn Geforce4 Ti4400, Geforce4 440MX en Geforce4 420MX, maarja, dat zijn geen ATi kaarten, veel succes.

Laat even weten of het gelukt is om de resolutie aan te passen, en of dat ook écht effect heeft gehad op je beeldkwaliteit.

[ Voor 113% gewijzigd door OnTracK op 14-12-2004 21:54 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

_Thanatos_ schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 21:42:
720x576, duh, dat weet ik ook wel, maar je snapt toch wel dat ik een breedbeeld-TV heb? JA, een breedbeeld-TV heeft die resolutie ook. En JA je kunt weer gaan smijten met allerlei termen, maar het punt is dat als ik een 4:3 resolutie naar de TV stuur, dan wordt het beeld verticaal inelkaar gedrukt.
Je kan nou wel geirriteerd gaan lopen doen, maar dan zoek je het maar lekker zelf uit. Ik heb je een link gegeven naar de "RGB met VGA->SCART" topic: beter beeld kun je voor video niet krijgen vanaf je PC. Powerstrip is op z'n zachtst gezegd niet zo handig, maar als het eenmaal werkt dan werkt het ook.

De ATI drivers zouden wat mij betreft standaard TV-resoluties aan moeten kunnen, maar zelfs bij MCE (bedoeld voor TV 8)7) ondersteunen de drivers dat niet eens standaard :{

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Je kan nou wel geirriteerd gaan lopen doen, maar dan zoek je het maar lekker zelf uit. Ik heb je een link gegeven naar de "RGB met VGA->SCART" topic: beter beeld kun je voor video niet krijgen vanaf je PC. Powerstrip is op z'n zachtst gezegd niet zo handig, maar als het eenmaal werkt dan werkt het ook.

De ATI drivers zouden wat mij betreft standaard TV-resoluties aan moeten kunnen, maar zelfs bij MCE (bedoeld voor TV 8)7) ondersteunen de drivers dat niet eens standaard :{
Het lijkt me wel heel handig, zo'n VGA->SCART kabel, maar de enige tent die ik gevonden heb, die zoiets levert, is een of andere engelse toko die er £29 exclusief £20 verzendkosten voor vraagt. Een beetje duur dus. Zelf maken ga ik niet aan beginnen, dat levert met mijn twee linker soldeerhanden alleen maar meer ergernis op. Misschien weet je een tent in NL die het verkoopt?

Want als ik die 1024x576 nou gewoon full-screen kan krijgen, dan is alles opgelost, heb ik het idee.

OnTrack, bedankt dat je ff voor me gezocht hebt, maar wat je uitlegt is dus exact tot op de letter nauwkeurig wat ik gedaan heb. Het probleem is dat het beeld gaat scrollen, en kennelijk doen nvidia kaarten dat niet.

日本!🎌

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

_Thanatos_ schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 22:25:
OnTrack, bedankt dat je ff voor me gezocht hebt, maar wat je uitlegt is dus exact tot op de letter nauwkeurig wat ik gedaan heb. Het probleem is dat het beeld gaat scrollen, en kennelijk doen nvidia kaarten dat niet.
Ik kan je wel vertellen dat powerstrip sowieso een rampzalig programma is qua bediening en logica. Het heeft mij aardig wat moeite gekost om 720x576 op de Pundit-R te krijgen terwijl 720x540 een stuk sneller lukte. Daarom wil ik ook liever niet nu 1024x576 gaan proberen omdat ik dan bang ben dat ik weer opnieuw kan beginnen ;) En er zijn een aantal winkels in NL die zulke VGA->SCART kabels verkopen: zie de RGB topic die ik je gaf.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:47
_Thanatos_ schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 22:25:
[...]

Het lijkt me wel heel handig, zo'n VGA->SCART kabel, maar de enige tent die ik gevonden heb, die zoiets levert, is een of andere engelse toko die er £29 exclusief £20 verzendkosten voor vraagt. Een beetje duur dus. Zelf maken ga ik niet aan beginnen, dat levert met mijn twee linker soldeerhanden alleen maar meer ergernis op. Misschien weet je een tent in NL die het verkoopt?

Want als ik die 1024x576 nou gewoon full-screen kan krijgen, dan is alles opgelost, heb ik het idee.

Dan heb je een beetje vage (goedkope?) TV-out chip die niet kan downsizen, maar misschien wel upscalen, dus als je dan 720x405 probeerd, wat je zelf al aangaf?
En is het beeld in 1024x576 wel in breedbeeldformaat?

[ Voor 10% gewijzigd door OnTracK op 14-12-2004 22:43 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Daarom wil ik ook liever niet nu 1024x576 gaan proberen omdat ik dan bang ben dat ik weer opnieuw kan beginnen ;) En er zijn een aantal winkels in NL die zulke VGA->SCART kabels verkopen: zie de RGB topic die ik je gaf.
Ik zal es kijken. Maar zo'n kabel stuurt het beeld dus rechtstreeks naar de TV ofzo? Gaat dat dan wel goed als ik 1024x576 instel? Want ik ga dan een resolutie naar de TV sturen die hij eigenlijk niet aan kan. Ook klopt de aspect ratio voor PAL niet, handelt een TV dit netjes af (maw, wordt elke gewenste resolutie gewoon full-screen, ongeacht de aspect ratio van het bron-beeld)? Want volgens mij is 1024x576 de beste resolutie omdat ie 16:9 is én verticaal is ie hoog genoeg om te voorkomen dat windows gaat zeuren en dat allerlei dialoogjes niet meer passen :)
Dan heb je een beetje vage (goedkope?) TV-out chip die niet kan downsizen, maar misschien wel upscalen, dus als je dan 720x405 probeerd, wat je zelf al aangaf?
Sja het blijft ATI he ;)
720x405 heb ik geprobeerd, maar die resolutie is zó laag dat windows voor de rest eigenlijk niet meer werkbaar is. Hij was geloof ik wel full-screen, maar het is sowieso dus niet de resolutie die ik hebben wil...
En is het beeld in 1024x576 wel in breedbeeldformaat?
Nee, het beeld gaat horizontaal meer scrollen dan verticaal, dus effectief wordt het beeld weer in elkaar gedrukt. Als die resolutie full-screen zou zijn, zou er niets aan de hand zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door _Thanatos_ op 15-12-2004 10:39 ]

日本!🎌

Verwijderd

Heb je het beeld nu eigenlijk goed gekregen?

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nee, er stond in mijn laatste post nog een vraag over die kabel open he ;)

Maar ik heb een beter plan:
1) Ik hack iets waardoor het beeld op TV niet meer gaat scrollen, zodat 1280x720 netjes teruggeschaald wordt naar full-screen.
2) Ik koop een TFT-TV met DVI-ingang.

Oplossing 1 behoeft dan nog wat hulp :)

日本!🎌

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Voordat je naar de winkel rent :

Check ergens in je TV-Out opties of je zo'n gek keuze knoppie ziet met TV verhoudingen ofzo en daar kan je EN 4:3 EN 16:9 kiezen ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Misschien heb je hier iets aan voor het zwarte beeld:
Om beeld te krijgen met bijvoorbeeld bsplayer of powerdvd moet je monitor/TV als primary of als "1" staan ingesteld. Dit omdat deze programma' s layers gebruiken om de fim op te zetten, en dat blijft zwart op een secundair scherm.
Verder kan je ook een hoop instellen bij display-> geadvanceerd->weergaves -> klik op je tv scherm -> aanpassingen.
Maar dat wist je denk ik al.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Dat had ik natuurlijk allang gecheckt. Maar het is gewoon een ATI, dus ik heb dezelfde instellingen als jij en je buurman/collega/klasgenoot/whoever.

Het probleem is dat hij op TV gaat scrollen. En dat wil ik gewoon niet. Als ie dat niet doet, is het opgelost en ben ik blij.

/edit
It_Is_I: het gaat niet om een video afspelen! En ik heb helemaal geen zwart beeld... ik wil dat het beeld gewoon goed is. Niet plat gedrukt.

[ Voor 23% gewijzigd door _Thanatos_ op 03-01-2005 15:18 ]

日本!🎌

Verwijderd

Bij mij rolt het niet.
Ik heb een Sony breedbeeld TV en een Pundit-R met Ati Radeon 9100IGP.
Ik gebruik alleen de S-VHS uitgang van de onboard card.
Alleen 800x600 is bij mij redelijk leesbaar, maar niet goed scherp.
Ook kan ik de theater-instellingen niet aanpassen en dus op 16:9 zetten, dat lijkt alleen te kunnen als je een monitor ernaast gebruikt.

Verwijderd

Ik ben van plan zo'n draadloos zendsysteem te gaan gebruiken. >:)

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:22:
Bij mij rolt het niet.
Ik heb een Sony breedbeeld TV en een Pundit-R met Ati Radeon 9100IGP.
Ik gebruik alleen de S-VHS uitgang van de onboard card.
Alleen 800x600 is bij mij redelijk leesbaar, maar niet goed scherp.
Ook kan ik de theater-instellingen niet aanpassen en dus op 16:9 zetten, dat lijkt alleen te kunnen als je een monitor ernaast gebruikt.
800x600 scrollt inderdaad niet, daar is de resolutie "laag genoeg" voor. Maar het wordt wel platgedrukt. En ik kan je verlossen van die theather-instellingen: ook al *zou* je daar wat aan hebben, het helpt geen moer.

Wat ik me afvroeg, 1024x768 scrollt ook niet, maar 1024x576 wel! Terwijl die laatste juist zo'n mooie breedbeeld-resolutie had geweest :(

日本!🎌

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:28:
Ik ben van plan zo'n draadloos zendsysteem te gaan gebruiken. >:)
Don't count on it, meerdere Tweakers die het niet gelukt is zonder extra soldeer werk ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1