Toon posts:

TV-OUT, dvd kijken op breedbeeld = horiz. balken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt, maar ik kon er niks voor vinden.

Mijn "probleem":

Via mijn laptop gebruik ik mijn TV-OUT om een DVD te kijken op mijn 82cm breedbeeld tv.

Nu is het probleem dat ik met PowerDVD alsmede WINdvd (om nog maar niet te spreken over Media Player 9) dat ik gewoon zwarte balken boven en onderin zie. Dit kan ik dan wel voorkomen door mijn tv op ZOOM te zetten, maar komt de kwaliteit zeker niet ten goede.

Hoogstwaarschijnlijk geeft de TV-OUT een 4:3 signaal op de 16:9 tv. Hetzelfde probleem geldt voor Divx / Xvid gecodeerde filmbestanden.

Hoe kan ik dit voorkomen? Ik ben al meerdere keren films lang bezig geweest om het voor elkaar te krijgen en op een gegeven moment weet je niet meer wanneer het beeld horizontaal of verticaal uit balans is.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:21
mbv Powerstrip je TV-out resolutie op 1024x576 zetten en je TV dan laten stretchen.

Let er even op dat je TV aangesloten moet zijn en dat je de instellingen voor de goede monitor instelt. Staat ook ergens in die schermen.
• download en installeer powerstrip van http://www.entechtaiwan.net/util/ps.shtm
• reboot
• rechtermuisknop icoontje -> display profiles -> configure
• Advanced timing options -> custom resolutions
• onder "New resolution" 1024 x 768 instellen en Horizontal refreshrate op 60
• klik op "Add new resolution
• reboot

• rechtermuisknop op icoontje -> display profiles -> configure
• onder "Resolution" schuifje naar de goede resolutie
• onder "Refresh rate" op "windows default" zetten.
• klik op "OK"
Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 19:03:
hieronder

Mijn laptop kan geen powerstrip gebruiken aangezien het een ATI is, namelijk een ATI Rage Pro 3D blabla 8mb.

Ik wil dus juist voorkomen dat ik moet stretchen, gaat namelijk enorm ten koste van de kwaliteit.
Waar jij het over hebt is TV Tool, wat inderdaad alleen voor nvidia kaarten is, powerstrip is iets anders. Kijk eerst maar.

Verder is dit een andere manier van stretchen, het is alleen zo dat je TV het waarschijnlijk ziet als 4:3 signaal waardoor er nog steeds zwarte balken aan de zijkant zitten en het beeld vervormd is. Juist door dit "stretchen" verdwijnt dit en heb je de best mogelijke beeldkwaliteit.

[ Voor 143% gewijzigd door OnTracK op 28-10-2004 19:08 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn laptop kan geen powerstrip gebruiken aangezien het een ATI is, namelijk een ATI Rage Pro 3D blabla 8mb.

Ik wil dus juist voorkomen dat ik moet stretchen, gaat namelijk enorm ten koste van de kwaliteit.

Verwijderd

Als je niet wilt stretchen moet je resizen (met je PC) en knippen (met je TV).

Overigens werkt Powerstrip hier prima op Ati kaartjes...

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Breedbeeld tv`s zijn meestal 16:9

Veel DVD`s zijn niet 16:9 maar wat "platter" bv letterbox

Dus zelfs met een Breedbeeld tv houd je zwarte balken

btw probeer anders eens media player classic , daarin kan je automatisch films stretchen of op een hogere resolutie afspelen

[ Voor 33% gewijzigd door enchion op 28-10-2004 19:15 ]

How do you save a random generator ?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:21
Trouwens, vergeet mijn hele verhaal over stretchen. Ik lees jouw verhaal nu nog een keer en zie dat je TV het wel goed doet, dus dat hij eigenlijk uitzichzelf al soort van "stretcht". Wat nou juist jouw probleem veroorzaakt. Door de resolutie te veranderen zet je het juist goed.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Topicstarter
enchion schreef op 28 oktober 2004 @ 19:09:
Breedbeeld tv`s zijn meestal 16:9

Veel DVD`s zijn niet 16:9 maar wat "platter" bv letterbox

Dus zelfs met een Breedbeeld tv houd je zwarte balken

btw probeer anders eens media player classic , daarin kan je automatisch films stretchen of op een hogere resolutie afspelen
ja ik heb het inderdaad gevonden (net) op inet... Je hebt een nog bredere "reso", namelijk die voor bioscoopfilms, wat een breder beeld geeft...

Dan maar stretchen :)
Pagina: 1