Oh? Ik zie anders genoeg mensen (waaronder ik) zeggen dat beide goede browsers zijn? De gecko engine is nieuwer, en zeker niet slecht. Maar de IE engine is ook nog niet zo'n ramp hoor. Beiden engines hebben voor- en nadelen.
Standaard-kwestie. Maar ook, met Firefox mag je zeker zijn dat als er fouten zijn, ze gefixt worden. Microsoft heeft voor IE slecht een heel klein team klaarstaan, dat onmogelijk snel en efficiënt bugs/exploits kan tegenhouden.
Nog een drogargument. Voor beide browsers is er een team developers bezig, zowel voor FF als voor IE. Het kan zijn dat MS een relatief klein team heeft voor IE (kun je dat onderbouwen? Kun je onderbouwen dat het core development team voor IE fors kleiner is dan dat voor FF?) maar waarom ze daarom inefficient zouden moeten zijn, is me niet helder. Ook een klein team kan efficient werken hoor. Of ze de workload aankunnen, is een tweede, maar ik heb niet de indruk dat - met name security-gerelateerde - bugs lang blijven liggen bij MS. Tenzij je het ontbreken van nieuwe features (zoals CCS2) als bug wilt classificeren.
Microsoft heeft inderdaad het BHO-systeem voor uitbreidingen, en dat wordt ook vaak gebruikt, maar waarvoor? Voor spyware: lekker Hotbar etc. installeren, zonder dat je er moet voor moet doen, je moet wel moeite doen om het van je systeem te krijgen. Met Firefox wordt je meerdere malen gevraagd of je de site vertrouwt en of je de exensie wilt installeren (met IE uit XP SP2 is dat al gedeeltelijk weggevallen, maar er zijn nog genoeg mensen met Windows 2000 of 98 die natuurlijk in de kou blijven zitten).
Deze vergelijking is niet helemaal eerlijk. De browsers uit '98 en '2000 stammen ook uit die jaartallen. Hoeveel bugs bevatte firefox destijds? Als het al bestond, was het nog in alfa stadium. Nu kun je er over discusseren of MS de laatste versie van haar browser ook voor oudere OS-sen had moeten uitbrengen. Ik vind van wel, en dat is dan ook zeker een voordeel van firefox t.o.v. de laatste versie van IE; support voor oudere windows versies. Dat is het voordeel, je moet geen appels met peren vergelijken en een oude IE versie met een nieuwe FF gaan zitten vergelijken.
Als je eenmaal FF gewoon bent, dan lijkt de interface van IE eigenlijk een heel foute boel: te kaal. Er zitten amper functies in, en dat in vergelijking met een kale FF-installatie (ik bedoel hier niet mee dat FF een drukke interface heeft, ik zou zelfs willen zeggen dat FF een heel propere, rustige en functionele interface heeft).
Tabbased browsing vind ik persoonlijk een pluspunt van FF (en met mij vele, heb ik de indruk). Voor de rest mis ik geen features in IE. Grappig dat je in je volgende post over 'bloatware' gaat praten, terwijl er juist in FF meer functies zitten die niet strict nodig zijn om te surfen.
Firefox is in totaal ook beter af te stellen, bekijk maar eens about:config!
Noem eens een aantal opties welke je in IE mist?
[.. knip over functies ff ..]
Er zijn massa's zoekbalken etc voor IE te vinden. Het gros daarvan is spyware, maar er zitten ook daadwerkelijk nuttige tussen. Zonder het getest te hebben, zou het me niets verbazen als jouw hele verhaal met de juiste plugin ook in IE
mogelijk is.
Je gelooft toch niet dat zij hun marktaandeel gehaald hebben door hun goede functies, ondersteuning etc. ? Neen: een toverwoord voor Microsoft: integratie. Zorg er gewoon voor dat de gebruiker zowieso jouw product als eerste leert kennen en dan heb je de meerderheid van de gebruikers al vast.
Nofi, maar dit is niet de realiteit. In de realiteit heeft de integratie er wel mee te maken uiteraard, maar is de dominantie van IE veel meer te danken aan het feit dat IE destijds domweg de beste browser was. Tot aan IE 4 was Netscape beter, maar daarna ging MS hard door met IE 5, IE 5.5 en IE 6, en kwam netscape met absolute gedrochten van browsers. Het is imo meer het ontbreken van een beter alternatief wat voor de dominantie van IE gezorgd heeft, dan de integratie. Netscape na versie 4 zoog gewoon harder dan een nilfisk.
Mits uitschakelen van ActiveX in IE heb je inderdaad een veel betere veiligheid, maar dan kan je evengoed gaan klagen dat veel sites niet werken. De meeste IE-only sites hebben juist ActiveX nodig, iets dat je ook in Firefox kunt installeren, alleen zijn er weinig mensen geneigd dat te doen.
Kul. Er zijn niet zo heel veel reguliere websites die ActiveX nodig hebben. Verder is er een tussenstap tussen uitschakelen en inschakelen, namelijk 'vragen'.
ILUsion schreef op maandag 14 februari 2005 @ 22:27:
Ik kan gewoon niet tegen die honderd IE-fanboys die er rondlopen. Oké, er zijn misschien honderdduizende FF-fanboys, en ze staan fanatiek achter hun browser (nog fanatieker dan ik, zelfs), maar Mozilla moeten ze afblijven. Een of twee functies die teveel zijn kun je nu moeilijk als bloat omschrijven, denk ik.
FF begint wel degelijk bloatware te worden. Het is een browser, met allerlei niet browsing-gerelateerde functies (zoals bv. RSS lezer). Bloatware hoeft niet per definitie negatief te zijn.
Wat ik onder bloatware - want dat is waar al dit gezeik op neerkomt: ow, dat moet echt niet in mijn browser hoor - versta is namelijk een programma dat zo vol functies zit dat je nooit alle functies zult kennen
.. wat voor 99% van de firefox gebruikers voor firefox zal gelden.
(van naam) en dat je interface gigantisch onduidelijk wordt.
Die voorwaarde heeft niets met bloatware te maken? Microsoft Word heeft bijvoorbeeld best een goede UI (reken maar dat daar wat usability-studies overheen gegaan zijn) maar is bloatware pur sang.
Firefox heeft nog steeds een zeer slanke interface die extreem functioneel is, als je weet hoe je hem moet gebruiken en dat leer je niet op een weekje, natuurlijk.
Hier ga je jezelf tegenspreken? Eerst zeg je dat Firefox geen functies kent die de gebruikers niet gebruiken/kennen (immers het is geen bloatware), maar nu zeg je dat er weken nodig zijn om alle functies te leren?
Een andere handige functie is dat je meerdere startpagina's kunt laden, en dat is wel verplicht in tabs, maar dat is de aard van de browser, natuurlijk. Hoe je dat doet:gewoon als startpagina instellen : "www.tweakers.net | gathering.tweakers.net |
www.google.com" om als hoofdstartpagina T.net te laden, in het tweede tabblad komt GoT en in het derde komt Google.
Kan handig zijn. Ik heb daarvoor gewoon bookmarks. Ik kan niet 4 sites tegelijkertijd bekijken. IPV. een trage start (omdat ie 4 startpagina's moet laden) heb ik liever een vlotte browser waar meteen m'n startpagina op staat. Wil ik een andere pagina, selecteer ik die uit m'n bookmarks.
Verder, nog een zeer handige functie, die je als tweaker wellicht kunt appreciëren is de View Source functie, die ingebouwd is en code highlighting gebruikt.
Voor developers zonder meer heerlijk. Neemt niet weg dat dit een typisch voorbeeld is van een bloated functie. Er zijn zat syntax-highlighting editors te vinden, die je ook i.c.m. IE kunt gebruiken (toegegeven, niet via view source).
Geef nu gewoon zelf toe: Firefox is simpelweg naar je hand te zetten en functies die je niet gebruikt, die gebruik je niet; ze staan ook niet in de weg. Van IE naar FF is ook een aanpassing, en dat kost tijd, maar eenmaal je goed kunt werken met FF wil je niet meer terug, lijkt mij.
Ik geef zonder meer toe dat Firefox een fijne browser is, met goede en bruikbare functies. Een deel van die functies kent IE niet. Zeker om mee te ontwikkelen is FF een fijne browser.
Ik ben geen 'IE fanboy', evenmin ben ik een 'FF fanboy'. Beide zijn goede browsers, met elk specifieke voor- en nadelen. Waar ik wel tegen ben is ongefundeerd afzeiken van een browser, of met kulargumenten aankomen om aan te tonen dat 'jouw browser' beter is. Beide doe jij imo.