Eerlijk gezegd vraag ik me af waar de Firefox adepten het vandaan halen dat FireFox extreem veiliger zou zijn dan IE 6( XP SP2 versie).
Uit testen met diverse systemen is het tegendeel te bewijzen, of in ieder geval de stelling onderuit te halen.
Ik ken een hele hoop vunzige sites (

) waar je al, voordat er überhaupt enige content te zien is, al allerlei spy- adware troep om de virtuele oren krijgt. Ik mag deze sites alleen niet noemen maar ik ga ervan uit dat menig Tweakert wel weet waar Abraham de dvd's, muziekfiles, regkeys, serials en ook de nodige 'natuurfoto's/films' vandaan haalt.
Feit, tenminste voor mij dus, is dat ik met IE 6 (XP SP2) geen enkel alarm krijg van SpySweeper (versie 3.5) en MS/Giant AntiSpyware en PCCillin 2005 met de laatste definities.
Soms een alarm van PCCILLIN dat er één of ander Java meuk troep geblocked is maar voor het overige blocked IE alle spy- en adware meuk netjes zelf.
Als ik dezelfde vuns sites met Firefox bezoek dan doet FF zelf weinig tot niets maar zowel SPySweeper als MS/Giant AntiSpyware en PCCILLIN slaan volledig op hol. In no time staat mijn scherm vol met allemaal warnings en dreigementen om zelfs de Internet verbindig te blokkeren (PCCILLIN).
Geeft me nou toch niet zo'n veilig gevoel als andere mensen dat blijkbaar wel hebben, sterker nog ik maak me daar wel zorgen over want blijkbaar vertrouwen een groot aantal FF gebruikers wel erg blind op de 'security' van FF.
Dit geeft ook meteen te denken dat er wel degelijk specifieke Spy- Adware meuk voor FF bestaat in tegenstelling tot wat er diverse fora door FF gebruikers geroepen word.
En dat is eigenlijk ook wel logisch want die spy- adware schrijvers zijn ook niet voor één gat te vangen. XP SP2 met IE6 zit aardig dicht tegenwoordig, helemaal met de gratis MS/Giant AntiSpyware tool, dus zoeken ze de alternatieven op. En FF is dus aan de beurt, mijns inziens.