Oh, zonder meer. Maar leer mij Internet fora kennen

Als je een eenvoudige, meer voorkomende vraag stelt krijg je vanzelf respons. Maar als een onderwerp niet direct aansluit bij waar de meeste mensen zelf nu mee bezig zijn (noem eens wat, welke LE moet ik waar kopen, hoe kan ik unlocken, hoeveel 3DMarks moet ik verwachten etc etc) dan wordt er toch vaak vluchtigjes overheen gelezen. Tja, het is spijtig maar soms is een beetje trollen a la 'alle LEs zijn brak' toch de manier om wat discussie op gang te brengen. En ik geloof overigens ook echt dat dit een hoop LE-eigenaren aangaat, en dat een breed spectrum aan problemen en gekkigheden hiermee te maken hebben.
maar ik denk dat je hier toch wel een puntje hebt. Je hebt me iig nieuwsgierig gemaakt.
Dus.. nieuwsgierigheid bevredigen en dus underclocken testen. Eerst dus de kaart weer terugmodden @ stock bios, stock pipes en 300/700 snelheden.
Hierbij bleek inderdaad dat je van tussen pak en beet 515 en 690 mhz ram speed altijd 'test failed' kreeg, onafhankelijk van core. (core getest: 150 - 200 tot 320). Opmerkelijk genoeg onder de 500 dus wel te klokken.
Ja, dit heb ik al op minstens 3 LEs kunnen constateren.
Met RivaTuner de test uitgezet en TOCH in het 'test failed' mem gebied geclockd. INSTABIEL. Tweemaal een crash gehad binnen 10 sec. Wat ik in die gevallen zag: een verlopend horizontaal kleurenpatroon op beeldscherm. Geen GPU robust channel error, geen freeze, geen artifacts, maar dat kleurenspel. Ik denk dat dit interessant is omdat het ons in de richting van de fout kan wijzen.
Dat had ik nog niet geprobeerd. Zodra de coolbits test faalt beschouw ik het al als 'dit hoort niet'. Dat het dan ook daadwerkelijk schermcorruptie veroorzaakt is zeer interessant.
Ik had eerder altijd het vermeoden dat het het dynamisch memspeed wijzigen is wat voor problemen zorgt. Nu wou ik dat in dit geval gelijk weten ook en heb mijn stoute schoenen aangetrokken - de kennelijk instabiele memspeed van 600 in mijn stock bios geflashd en gereboot (core hierbij op 200)..
Verbazing: dit is stabiel! D.w.z. nog niet overdreven getest, maar de demos werken gewoon zonder crashen...
Echter, van deze clocks uit, is het dus nog steeds niet mogelijk om de mem op danwel 601 danwel 599 te clocken, in beide gevallen 'test failed'.
Ok. Het is overigens erg jammer dat je de coolbits test niet gewoon kunt uitvoeren op de default speed (dus diegene die in je BIOS staat)

Ik zou een standalone programmaatje wat dezelfde soort test een paar uur achter elkaar kan uitvoeren trouwens ook erg interessant vinden.
Dus het probleem is er wel, maar zolang als je via het BIOS opstart is het stabiel. We hebben hier dus met een fout in de LE te maken die werkbaar is maar inderdaad irritant.
het kan heel goed zijn dat deze LE fout dezelfde fout is die het voor veel mensen onmogelijk maakt om met extra unlockte pipes van de 'test' functie gebruik te maken!
Juist, de gangbare opvatting is 'test failed, pipes zijn dus toch op een of andere manier kapot ook al zijn er geen artifacts zichtbaar'. Dat hoeft dus niet het geval te zijn. Het falen komt ook voor in situaties waar je het niet zou verwachten, zoals stock pipes/stock speed bij sommige mensen, of bij underclocking op jouw en mijn LEs, en nog een aantal andere.
Mijn argument daardoor is:
Silent running L2->L1
Die event 106 kreeg ik iedere keer dat ik RTHDRIBL of NALU opstartte @ 12pipes 300/700 (of hoger of lager), die krijg ik NOOIT @300/700 8 pipes, maar die krijg ik nu dus weer systematisch wel @200/600 8 pipes!
Wazige shit!

Dat mag je wel zeggen. Ik ben er ook nog niet verder mee, en het helpt niet dat het
Gainward forum vandaag defaced is door een of andere eikel.
[
Voor 4% gewijzigd door
Biff op 11-12-2004 03:22
]
Yeah well. The Dude abides.