Routerhacking Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 48.127 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenM_tbs schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 19:36:
Aanvulling over de USb soundcard van Conrad waar ik een aantal posts eerder over had:
Ik vond dit op een website toen ik wat meer info over de fabrikant van de geluidskaart zocht:

[...]

Bron: http://www.qbik.ch/usb/devices/showdev.php?id=3132

Misschien dat iemand wat aan deze informatie heeft...
Maar zoals al wordt gezegd in dit topic zou het ontbreken van een isochronous mode de bottleneck wel eens kunnen zijn.
Het viel me op dat veel embedded systemen met USB geen isochronous mode ondersteunen, het zou dus best wel eens de controller kunnen zijn (het chipje dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
miniK0bo schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 17:45:
Wat bedoel je precies met spanning er af er op doen? Ik heb er een 48Mhz oscillator er op gesoldeerd. En ik heb het lege ic plekje, een 2x5 header en de 9 pins header gemapped. Inclusief de condensatoren die er omheen liggen. Maar dit was een beetje nutteloos, ik moest alleen weten wat de UART pinnen waren van de CX84200 en hoe die verbonden waren naar de leeg ic voet. Verder heb ik eigenlijk niet gecontrolleerd of de verbindingen die ik gemaakt heb wel kloppen. Misschien wordt UART1 gebruikt ipv UART0 waar ik mijn max232 aangesloten heb.

PS: Ik heb de Edimax 6104 router.
En eignelijk heb ik het al een beetje opgegeven, want er is niet veel documentatie over uClinux op dat ding, en ik ben niet al te bekent met linux, laat staan linux op een ARM7 processor.

En waarom de CX84200 uClinux nodig heeft, is omdat de CX84200 een ARM7 core heeft en geen MMU (memory management unit dacht ik). En dit heeft linux wel nodig.
Zeg heb jij voor mij die pinout van die IC voet? Ik wil het ook eens gaan proberen met mijn edimax BR-6104W.

Ik denk dat ik maar een level shifter bouw met een paar torretjes en weerstanden, vrijwel de meeste rs232 poorten kunnen wel met ttl niveau's overweg, zolang je het signaal maar inverteerd natuurlijk anders snapt ie er geen reet van :+

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
bob1on1:

http://hri.sourceforge.net/ADM5106_datasheet_v1.37.pdf
dit zou in pricipe dezelfde moeten zijn als de CX84200.

Maar het is mij nog niet gelukt om de UART aan de praat te krijgen. Volgens de datasheet heb je een 48MHz oscillator nodig de UART te kunnen gebruiken.

let wel op, dit is een arm7-bases processor geen MIPS

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik weet heus wel wat voor een ding ik hier in mijn handen heb hoor.
Het gaat mij alleen om de pinout van de pads waar dat IC op kan, dat in namelijk heel erg lastig mete aangezien dat ding op de onderkant moet.

Een 48 mhz krystal zit standaard al op de print.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carry2Web
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-07-2020
Hallo, kenners
Bij een firmware upgrade van m'n Sweex LC00060 is iets mis gegaan. Dooie boel dus nu :Z
Dit forum al doorgeplozen, maar zie wel veel over de LC000021, maar minder over deze.
Iemand ideetjes hoe een serieele verbinding te maken met dit model en er weer een goeie firmware in te flashen? (zie howto bring back router from the dead maar ander board)
Fotootje van PCB
Afbeeldingslocatie: http://www.carry2web.nl/images/sweex_lc000060.jpg
Alle hulp welkom

[ Voor 4% gewijzigd door Carry2Web op 25-02-2005 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Pfff... nou.... Er zijn minimaal 3 mogelijkheden, ik zal ze op volgorde van afnemende kans dat het lukt opnoemen:

Als je bootloader nog intact is kan je eens kijken wat er gebeurt als je een serieele kabel aan het ding hangt, misschien kan je daar een howto voor vinden. Anders moet je maar eens goed naar dat zes-polige headertje links kijken en daar op een intelegente manier de RxD en de TxD van een telefoon-datakabel of een max232 aanknopen, misschien dat je wat te zien krijgt.

Als dat niet lukt is er in theorie nog een kans dat je het ding via JTAG weer aan de praat kan krijgen. Daar zijn echter 2 grote drempels voor: 1. Je moet de JTAG-pinnetjes zien te vinden en 2. Je moet software zien te vinden die de jtag-interface van de processor snapt.

Dan heb je nog de derde methode: je flash (het chipje linksboven) desolderen en er een zelfde inzetten die je op de een of andere manier geflashed hebt met de juiste firmware. Maar om dat te doen zou ik eerst zorgen dat je de kennis en apparatuur van een complete printenbakker hebt ofzo...

[ Voor 14% gewijzigd door Sprite_tm op 25-02-2005 02:36 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 09:33:

In mijn geval wil ik dus een ucLinux versie bouwen voor mijn router (Connexant 84200 /ADM5106 clone). In eerste instantie zonder toeters en bellen. gewoon mijn eigen gecompilede firmware er in zetten. Stap 2 zal zijn om hem dan weer als normale router te laten werken met mijn eigen configuratie http/html interface. Maar laat ik vooral niet te hard van stapel proberen te lopen, eerst maar eens zorgen dat ik de bouw omgeving voor elkaar krijg..... tips zijn welkom! Oh ja, mijn desktops draaien allemaal windows is dat een probleem?
uClinux heb je alleen nodig als je uC geen MMU heeft, de meeste van de hier genoemde uC's hebben WEL een MMU, standaard linux kernel zou dus "makkelijk" aan te passen zijn aan de des betreffende uC.

Gegroet,
Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 02:35:
Pfff... nou.... Er zijn minimaal 3 mogelijkheden, ik zal ze op volgorde van afnemende kans dat het lukt opnoemen:

Als je bootloader nog intact is kan je eens kijken wat er gebeurt als je een serieele kabel aan het ding hangt, misschien kan je daar een howto voor vinden. Anders moet je maar eens goed naar dat zes-polige headertje links kijken en daar op een intelegente manier de RxD en de TxD van een telefoon-datakabel of een max232 aanknopen, misschien dat je wat te zien krijgt.

Als dat niet lukt is er in theorie nog een kans dat je het ding via JTAG weer aan de praat kan krijgen. Daar zijn echter 2 grote drempels voor: 1. Je moet de JTAG-pinnetjes zien te vinden en 2. Je moet software zien te vinden die de jtag-interface van de processor snapt.

Dan heb je nog de derde methode: je flash (het chipje linksboven) desolderen en er een zelfde inzetten die je op de een of andere manier geflashed hebt met de juiste firmware. Maar om dat te doen zou ik eerst zorgen dat je de kennis en apparatuur van een complete printenbakker hebt ofzo...
Zou eigenlijk willen adviseren: heb je geen JTAG development spul (soft+hardware) begin er dan niet aan :*) Overigens werkt JTAG schitterend, er is ook een mooie debugger onder linux die veel uC's snapt. Verder zou je kunnen kijken of het FLASH een JTAG of prop. interface heeft om geprogd te worden, meestal is dit het geval omdat er in circuit geprogd wordt in de factory.

Gr,
Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frickY schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 08:48:
Het lijkt me stug dat een router zich via de LAN poort laat Flashen :?
Vaak wel degelijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frickY schreef op maandag 21 februari 2005 @ 17:47:
[...]

Uhh.. ik bedoelde WAN poort |:(
Flashen vanaf het Grote Enge Internet dus.. lijkt me niet mogelijk.
Euhh erg genoeg wel waarschijnlijk, zelfs via wlan ;-) (ff door de straat rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carry2Web
Hoi Sprite_tm, Bedankt voor je snelle reactie (nachtwerk weer zag ik ;-))
Sprite_tm schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 02:35:

...
Als ik het ding aanswitch zie ik alle LAN en WLAN ledjes oplichten en weer uit na enige tijd gaat ook het diag ledje uit.

Tracen van de onderkant spoortjes onder die 6-polige header lijkt het dat maar 1 van die pinnetjes naar de CPU loopt, maar zal dat eens proberen. Ik heb zo'n siemens m35 datakabel die ik daarvoor kan gebruiken.
Heb al het een en ander gelezen over JTAG, maar zag ook de aanbeveling van DuckyDuck (thx) om er niet aan te beginnen zonder voldoende hardware/software op JTAG gebied. Tja,...heb ik niks van.
Overigens: zulke dingen zijn altijd een goede kapstok om weer een bult kennis op te doen ;-).
Dan heb je nog de derde methode: je flash (het chipje linksboven) desolderen en er een zelfde inzetten die je op de een of andere manier geflashed hebt met de juiste firmware. Maar om dat te doen zou ik eerst zorgen dat je de kennis en apparatuur van een complete printenbakker hebt ofzo
Kan wel een beetje solderen, maar ook hier mis ik de benodigde spullen. Laten we hopen dat die datakabel wat oplevert.

[ Voor 4% gewijzigd door Carry2Web op 26-02-2005 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb pas mijn routertje binnen, zou mijzelf een linux-seminoob willen noemen, en al doende leert men, dus dat wordt nog leuk :)

Wat betreft de usb-aansluiting, hoe zit dat met die 5 volt? Ik wil eigenlijk geen gaten in de print oid gaan boren om er een 7805je in te krammen. Ik heb al enig onderzoek gedaan naar de 5 volt voeding die er al wel op zit, maar ik kan niet uitvinden wat U10 moet zijn. Het is iig geen 7805 in chipuitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Carry2web: Mmm, als het even duurt voordat een ledje uitgaat heb je idd een grote kans dat iig je bootloader het nog doet.

Voor jou, en ook meteen voor andere mensen die zoiets willen proberen: De makkelijkste manier om uit te vinden wat die 6-polige header is, is:
- Pak een multimeter, kijk welke pin(nen) aan de ground hangen.
- Strip je M35-datakabel, verbind het zwarte draadje aan de ground.
- Hang je datakabel aan een computer en start hyperterminal, minicom of een ander serieel communicatieprogsel op. Zet 'm in de eerste instantie op 115200 baud, 8 databit, 1 stopbit, geen parity.
- Test je setup: Knoop de RxD en de TxD van de kabel (bij de meeste M35-kabels: blauw = RxD, wit = tXd) aan elkaar en tik wat in. Verschijnt het ook op het scherm, dan werkt het.
- Vogel uit wat je RxD is: het draadje wat crap op het scherm laat verschijnen als je het aanraakt, is de RxD.
- Ga met de RxD alle pennetjes af en reboot bij elk pennetje de router, net zolang totdat er bij een reboot iets op het scherm verschijnt. Als dat iets onleesbaar is, heb je een verkeerde baudrate te pakken, probeer even een andere. 9600, 19200, 38400 en 115200 zijn de vaakstgebruikte.
- Pak nu de TxD en ga daarmee alle pennetjes af. Als je iets intikt en het verschijnt weer op het scherm of je router reageert erop, heb je geluk.

(Deze beschrijving gaat uit van een x35-datakabel, je kan echter ook een andere datakabel gebruiken of een schakeling met een MAX232 inmekaarfietsen.)

Meestal is het zo dat je direct na een reboot iets moet doen om in de bootloader (waarin je de router kan flashen) te komen: dat kan een paar keer op escape of spatie raggen zijn, het kan echter ook een hele andere toets zijn. Daarna kan je waarschijnlijk je firmware uploaden via xmodem of tftp. [b]Als je ]geen idee hebt wat je precies in moet vullen hier, vul dan niet iets compleet random in[/b; je kan hier je router compleet mee om zeep helpen (als in: je bootloader overschrijven).

Post iig aub je bevindingen in dit topic; andere mensen kunnen er weer mee geholpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 00:46:
..... Ik heb al enig onderzoek gedaan naar de 5 volt voeding die er al wel op zit, maar ik kan niet uitvinden wat U10 moet zijn. ......
Het ic-tje dat er moet zitten is al op een andere plaats gebruikt, namelijk voor de 3.3 volt voeding. Het is een GS34063. Alleen nog even de juiste waardes voor de componenten zoeken, al moet dit geen probleem worden. Voor de grote elco's en het spoeltje moet ik (denk ik :X) gewoon hetzelfde hebben als voor de 3.3 v voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Grom...

Ik zit nu ff een eigen FW te bakken met een zelf-gecompiled proggie (test-C++-proggie), alleen ik wil nu meteen het standaard-IP van die router aanpassen.. 192.168.2.1 is namelijk mijn server al in m'n netwerk... :P
Iemand enig idee waar ik dat kan vinden? Bij een draaiende router staat het in /etc/flash.inc onder andere, maar dat kan ik nergens terugvinden in de "exploded" FW.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bij mij kreeg hij z'n ip via een dhcp lease :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hm, dan gebruik je zeker de WAN-aansluiting ;) Ik gebruik em als switch, dus gebruik alleen de LAN-poortjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 15:51

AcouSE

Swedish Chef

We geven op GoT de voorkeur aan meerdere quotes in één reactie. Dit kun je eventueel achteraf ook nog doen mbv de edit kop... anders wordt het zo'n monoloog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Osiris schreef op maandag 28 februari 2005 @ 15:30:
Hm, dan gebruik je zeker de WAN-aansluiting ;) Ik gebruik em als switch, dus gebruik alleen de LAN-poortjes :)
Nee afaik waren die aan elkaar gebridged :)
AcouSE schreef op maandag 28 februari 2005 @ 16:02:
[...]

[...]

[...]

[...]
We geven op GoT de voorkeur aan meerdere quotes in één reactie. Dit kun je eventueel achteraf ook nog doen mbv de edit kop... anders wordt het zo'n monoloog ;)
Kan ook gezellig zijn voor de plaatselijke schizofreen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 14:45
SchietSchijf schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 09:27:
Tijdens de jacht naar meer info over m'n eigen router (fyi, een SMC barricade 7004ABR EU, kan linux draaien als je hem om flashed, 30 euro @ pricewatch), kwam ik deze site tegen:

http://hri.sourceforge.net/hw/

Vooral de "details" links zijn soms echt heel erg informatievol, kant en klare linux kernels, inside pics, pinouts van pinheaders, etc :)

edit:
beetje emulator software :*)
http://www.lauterbach.com/frames.html?firearm.html
kijken watvoor proc je hebt en uitkiezen :), ik ga iig es proberen die firmware van die barricade te emuleren. kun je teminste wat minder risicovol aanklooien

maar mijn 2 centen
Ik heb een SMC2804WBRP-G en aangezien er dus routers zijn van SMC die linux draaien was mijn vraag weet iemand of er al een aangepaste firmware is voor mijn router.

Ik heb de firmware door site die vermeld staat in de post in het begin van dit topic en daar kwam het volgende uit
- File output on the file: ('data' usually indicates firmware)
/tmp/phpFcYVh2: data
- WB4K or CSYS header found:
Yes: CSYS.
- Reference to vmlinux or vmlinuz found:
Nope.
- Reference to another OS like vxworks or rtos found:
Nope.

Total results: The device running this firmware probably IS NOT running Linux.
maar op http://www.linux-mips.org/wiki/index.php/ADMtek staat dat in mijn router een ADMTEK 5120 zit waar dus schijnbaar wel linux op draait

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
neographikal schreef op maandag 28 februari 2005 @ 16:11:
[...]

Nee afaik waren die aan elkaar gebridged :)
Mag je mij vertellen hoe ik dat met een semi-originele FW (die van NoRocketScience met telnetd) voor mekaar krijg :o Via 't webmenu kan ik bij LAN toch echt alleen maar een IP instellen en niet dynamisch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Hoppa, de goede USB stekkers zijn binnen, net zoals de SMD weerstanden. Alles is reeds erin gebakken, en het ziet er prima uit. Vanmiddag maar een klein serieel poortje er in knutselen, dan kan het feest echt beginnen.

Nou, tis geen klein serieel poortje momenteel, het wachten is op een SMD Max233 en een klein printje, maar dit voldoet nu nog wel eventjes.

Alles even nagemeten en getest. De 5v boordspanning is er, 48mhz is er, de seriele poort doet het, ik ben er klaar voor!

[ Voor 39% gewijzigd door sebastius op 04-03-2005 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJs
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-02-2023

IJs

w00t

JeroenM_tbs schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 19:36:
Aanvulling over de USb soundcard van Conrad waar ik een aantal posts eerder over had:
Ik vond dit op een website toen ik wat meer info over de fabrikant van de geluidskaart zocht:

[...]

Bron: http://www.qbik.ch/usb/devices/showdev.php?id=3132

Misschien dat iemand wat aan deze informatie heeft...
Maar zoals al wordt gezegd in dit topic zou het ontbreken van een isochronous mode de bottleneck wel eens kunnen zijn.
Ik heb een stuk of vijf ic's van Texas Instruments gesampled die samen met wat andere componenten aan de USB poort gehangen kunnen worden.
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/pcm3001.html
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/pcm2705.html
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/pcm2906.html
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/pcm2901.html

Wel in SSOP (28) uitvoering maarja dat moet wel lukken :P

Multiplayer modification GTA3 + Multiplayer modification GTA:VC = Multi Theft Auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carry2Web
Sprite_tm schreef op zondag 27 februari 2005 @ 14:57:
Carry2web: Mmm, als het even duurt voordat een ledje uitgaat heb je idd een grote kans dat iig je bootloader het nog doet.

Voor jou, en ook meteen voor andere mensen die zoiets willen proberen: De makkelijkste manier om uit te vinden wat die 6-polige header is, is:
- Hang je datakabel aan een computer en start hyperterminal, minicom of een ander serieel communicatieprogsel op. Zet 'm in de eerste instantie op 115200 baud, 8 databit, 1 stopbit, geen parity.
- Test je setup: Knoop de RxD en de TxD van de kabel (bij de meeste M35-kabels: blauw = RxD, wit = tXd) aan elkaar en tik wat in. Verschijnt het ook op het scherm, dan werkt het.
- Vogel uit wat je RxD is: het draadje wat crap op het scherm laat verschijnen als je het aanraakt, is de RxD.
- Ga met de RxD alle pennetjes af en reboot bij elk pennetje de router, net zolang totdat er bij een reboot iets op het scherm verschijnt. Als dat iets onleesbaar is, heb je een verkeerde baudrate te pakken, probeer even een andere. 9600, 19200, 38400 en 115200 zijn de vaakstgebruikte.
- Pak nu de TxD en ga daarmee alle pennetjes af. Als je iets intikt en het verschijnt weer op het scherm of je router reageert erop, heb je geluk.

(Deze beschrijving gaat uit van een x35-datakabel, je kan echter ook een andere datakabel gebruiken of een schakeling met een MAX232 inmekaarfietsen.)
Ik ben eruit:
De header met ledjes aan bovenkant print, bovenaanzicht:

GND 1 2 RxD (blauw M35 kabel)
3 4 GND
GND 5 6 TxD (wit M35 kabel)

COM1, 19200 baud, 8 bits, 1 stopbit, geen parity
Power on en voila, HyperTerminal toont dat er leven is na de dood:

Power-On Self Testing...
Testing SYS Controller...
Testing MEM Controller...
SDRAM Configuration:ROW11_COL8_BANK2
Testing SDRAM Memory ...
From 0x80000000 - 0x807FFFFF
Testing CPU Data RAM...
Testing CPU Internal Registers...
Testing Timer 0...
Testing Timer 1...
Testing DMA C
Testing INT Controller...
Testing PCMCIA Controller...
Testing USB Controller...
Testing Ethernet 0 MAC...
Testing Ethernet 1 MAC...
Testing Cardbus...
Testing PCI...
Power-On Self Test Passed

Bootloader Version 00-03-02, Aug 29 2003 21:45:21

Copyright 2003. All rights reserved.

Press any key to stop auto-boot...
Press any key to stop auto-boot...
MAC Address -- 00:10:a7:27:e0:93

Main menu

? - print this menu
f - load from Flash and go
l - load from TFTP server to SDRAM (no save to Flash, no go)
L - load from TFTP server to SDRAM and go (no save to Flash)
@ - load from TFTP server to SDRAM,save to Flash and go
g - go from address
b - show boot parameters
c - change boot parameters
d - display factory default parameters
m - modify/set factory default parameters
p - ping test (ping other station from the target)
r - read memory
s - change mac address only
w - write memory

BOOT>
Meestal is het zo dat je direct na een reboot iets moet doen om in de bootloader (waarin je de router kan flashen) te komen: dat kan een paar keer op escape of spatie raggen zijn, het kan echter ook een hele andere toets zijn. Daarna kan je waarschijnlijk je firmware uploaden via xmodem of tftp. [b]Als je ]geen idee hebt wat je precies in moet vullen hier, vul dan niet iets compleet random in[/b; je kan hier je router compleet mee om zeep helpen (als in: je bootloader overschrijven).

Post iig aub je bevindingen in dit topic; andere mensen kunnen er weer mee geholpen zijn.
Bij deze dus eerste stap in de goede richting.

BOOT> b

tftpserver (R/W) 192.168.62.10
tftpfile (R/W) zrtos.img
ipaddr (R/W) 192.168.62.1
subnetmask (R/W) 255.255.255.0
gateway (R/W) 0.0.0.0

Hoe kan ik de bootloader nu bij een TFTP server laten kijken?
Moet ik dan een UTP (twisted) kabel verbinden met de sweex op de WAN poort?
En de computer aan de ander kant moet dan op adres 192.168.62.10 zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Je zult op een pc een tftp server moeten opzetten waar het bestand ztros.img (waar de nieuwe firmware in zit) op staat. IP van de server moet idd 192.168.62.10 zijn. Of je modem aan de WAN of LAN kant gaat zoeken zou ik niet weten, dat kan alletwee, meest logisch is LAN, als het ene niet werkt zou het andere wel moeten werken, werkt het beide niet dan doe je wat anders fout....

[ Voor 1% gewijzigd door ColdSTone|IA op 05-03-2005 19:27 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carry2Web
ColdSTone schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 19:21:
Je zult op een pc een tftp server moeten opzetten waar het bestand ztros.img (waar de nieuwe firmware in zit) op staat. IP van de server moet idd 192.168.62.10 zijn. Of je modem aan de WAN of LAN kant gaat zoeken zou ik niet weten, dat kan alletwee, meest logisch is LAN, als het ene niet werkt zou het andere wel moeten werken, werkt het bijde niet dan doe je wat anders fout....
Joepie het is gelukt. :)
Met behulp van tftpd32 van http://tftpd32.jounin.net en een normale UTP kabel tussen de PC en de sweex op de LAN poort (goede IP ingesteld op PC/server en tftpd root pad goed gezet zodat firmware bestand daar geserviced werd) kon ik de goede firmware weer geflashed krijgen.
Eerst een boot met daarna de L optie en toen dat succesvol bleek, de @ optie (laden vanaf server en schrijven naar flash).
Heel hartelijk dank aan Sprite_tm en ColdSTone voor jullie hulp!! _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Carry2Web op 05-03-2005 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hulde, gefeli met je router en graag gedaan enzo. Gewoon uit nieuwsgierigheid: Wat draaide er nou op die router voor OS? Zou je me mss es een complete startup-log kunnen mailen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW2001
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-11-2021
Sprite_tm schreef op zondag 27 februari 2005 @ 14:57:
....
Hoi Sprite_tm,
Ik heb een Siemens SX541 VoIP router en probeer met de seriele console te verbinden op de manier die jij hebt beschreven. Ik heb een Siemens datakabel voor X25/35/45 en ook nog eentje voor de S55. Het testen van de setup met de loopback test gaat al mis. Van de X25/35/45 kabel heb ik de draadjes van de telefoon stekker afgesoldeerd en de kleuren met hulp van pinout.ru gevonden. Als ik RxD (pin6 groen) met TxD (pin5 geel) verbind krijg ik helaas niks te zien in hyperterminal, ik heb het onder XP, Win98 en Win2K geprobeerd. Dezelfde loopbacktest met een nulmodemkabel werkt wel, maar ik moet wel de FIFO buffer van de seriele poort uitschakelen. Die truc help helaas niet met beide Siemens datakabels :( Heb jij misschien een idee waarom het niet gaat?

Nog een vraag: op de pinnetjes van de SX541 waarvan ik denk dat het TxD en RxD zijn meet ik 3.3V. Kan dat kloppen?

Btw: de Siemens SX541 heeft ook een MIPS cpu misschien is het ook de ADM5120. De firmware bestaat ook uit een web part en een linux root part. Iets meer info vind je hier:
http://bs.netgaroo.com/sx541/

Groetjes, JW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mmm, ik snap niet helemaal wat je bedoelt... Kan je es ee foto posten met je kabel (beide einden) erop?

Dat je 3.3v meet zou kunnen kloppen, iig voor de TxD. De 3.3v op de rxD zou ook kunnen, als er een pull-up-weerstandje ergens zit.

Ik heb die pagina even bekeken en ik twijfel er zelf eigenlijk aan of er echt Linux op draait: als ik die firmware zo bekijk lijkt het meer zo te zijn dat Siemens een paar drivers uit de Linux-kernel gejat heeft en die geimplementeerd heeft in hun eigen OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW2001
Sprite_tm schreef op maandag 07 maart 2005 @ 09:14:
Mmm, ik snap niet helemaal wat je bedoelt... Kan je es ee foto posten met je kabel (beide einden) erop?

Ik heb die pagina even bekeken en ik twijfel er zelf eigenlijk aan of er echt Linux op draait: als ik die firmware zo bekijk lijkt het meer zo te zijn dat Siemens een paar drivers uit de Linux-kernel gejat heeft en die geimplementeerd heeft in hun eigen OS.
Ja, is goed ik zal vanavond een foto plaatsen. Ik denk dat ik je verward heb met deze zin uit mijn vorige posting:"Dezelfde loopbacktest met een nulmodemkabel werkt wel, maar ik moet wel de FIFO buffer van de seriele poort uitschakelen. Die truc help helaas niet met beide Siemens datakabel".

Daarmee wou ik zeggen dat ik een nulmodemkabel op Com1 van m'n pc heb aangesloten en dan een paperclip in pin2 (RxD) en pin3 (TxD) gestopt heb van de 9-pin d-sub stekker, dan Fifo buffer van Com1 uitgeschakeld in devicemanager en vervolgens hyperterminal gestart (115200-8-N-1-No flow control). Elk karakter wat ik intik wordt dan correct in hyperteminal weergegeven. Dus loopback werkt met een normale seriele nulmodemkabel. Maar als ik nu de siemens datakabel met de 9-pin sub-d kant aansluit op Com1 en de groene en gele draadjes van het andere uiteinde met elkaar verbind, werkt de loopback helaas niet. Het lijkt er op dat de data kabel nog een voedingsspanning nodig heeft die hij niet van mijn Com1 krijgt?? Maar goed ik ben geen hardware man dus dat is speculeren :)

Omdat ik dacht dat misschien de datakabel voor mijn s45 kapot is, heb ik ook nog de datakabel van een s55 geprobeerd. Helaas werkt het dan ook niet...

Bij mijn s45 datakabel heb ik de Lumberg stekker die normaal in de s45 steekt open gemaakt en de draadjes los gesoldeerd. Natuurlijk eerst gekeken welke kleur met welke pin is verbonden. Daar heb ik de pinout gebruikt zoals hier is beschreven:
http://pinouts.ru/data/siemens_c25_s25_pinout.shtml
Hier staat dat pin5 en pin6 data 'out' resp. 'in' zijn en met die beide pins waren de gele en groene draadjes verbonden.

Zo hopelijk heb ik je niet nog meer verward :) Vanavond volgt nog een fotootje van mijn data kabel uiteinden.

Wat betreft jouw twijfel of er Linux draait op mijn Siemens: iemand van de Siemens helpdesk heeft mij dat verraden en zei nog dat een reference design + software van ADMtek wordt gebruikt. In een prototype firmware hadden ze telnet nog geactiveerd, nu niet meer. Ook zei hij dat de startup configuratie via de seriele console aangepast worden kan. Ik wil zelf graag de routing via de wan interface (dsl) veranderen. Maw ik heb die verbinding met de seriele console echt nodig om verder te komen.

Ben je voor iedere hulp zeer erkentelijk.

Foto datakabel:
Afbeeldingslocatie: http://212.126.217.36/~pub/outgoing/siemens-x25-sm.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door JW2001 op 07-03-2005 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW2001
Gelukt! Het lag aan de seriele data kabel. Heb een andere gekocht, eentje met 3 draadjes (TxD, RxD en Gnd) en die werkt perfect. Hier onder staat de bootlog. Het schijnt dat telnet loopt, misschien luistert die alleen op de WAN poort. Voor de rest is het mogelijk boot opties te zetten, daar ga ik straks maar eens mee experimenteren. Valt er uit de bootlog op te maken of er werkelijk Linux draait op de SX541?

Hier de bootlog:
===========================================================
TI ADSL AR7300 Loader 0.67.3 build Sep 15 2004 17:03:49
Broad Net Technology, INC.
===========================================================
Flash not found

Copying boot params.....DONE

Press any key to enter command mode ...
Flash Checking Passed.

Unzipping web at 0x94f30000 ... done
Unzipping code at 0x94000000 ... done
In C_Entry() function ...
install_exception
sys_irq_init() ...
Set GPIO
Reset USB and VP140 module ...
##### _ftext = 0x94000000
##### _fdata = 0x94345120
##### __bss_start = 0x9439C300
##### end = 0x9545847C
##### Backup Data from 0x94345120 to 0x9547847C~0x954CF65C len 356832
[INIT] System Log Pool startup ...
[INIT] MTinitialize ..
userclk_init() ...
Runtime code version: 1.56
System startup...
[INIT] Memory COLOR 0, 1500000 bytes ..
[INIT] Memory COLOR 1, 600000 bytes ..
[INIT] Memory COLOR 2, 1900000 bytes ..

manu_id=004A chip_id=2249
ES29LV160D bottom boot 16-bit mode found
Set flash memory layout to Boot Parameters found !!!
Bootcode version: 0.67.3
Serial number: A448012289
Hardware version: 01
sizeof(struct III_Config_t) is 82376

manu_id=004A chip_id=2249
ES29LV160D bottom boot 16-bit mode found
!!! Invalid wireless channel range 0 ~ 0
!!! Use default value 1 ~ 13
default route: 0.0.0.0
BufferInit:
BUF_HDR_SZ=48 BUF_ALIGN_SZ=8 BUFFER_OFFSET=112
BUF_BUFSZ0=384 BUF_BUFSZ1=1872
NUM_OF_B0=0 NUM_OF_B1=1200
BUF_POOL0_SZ=0 BUF_POOL1_SZ=2304000
sizeof(BUFFER0)=432,sizeof(BUFFER1)=1920
*BUF0=0x94c7506c *BUF1=0x94a4285c
Altgn *BUF0=0x94c75070 *BUF1=0x94a42860
End at BUF0:0x94c75070, BUF1:0x94c75060

BUF0[0]=0x94c75070 BUF1[0]=0x94a42860

buffer0 pointer init OK!
buffer1 pointer init OK!
[qm_lnk_init] CLOCKHZ=1000 ...
CLOCKHZ=1000
time = 08/01/2003, 00:00:00
TRAP(linkUp) : send ok!
Interface 0 ip = 127.0.0.1

MAC Address: 00:01:e3:50:98:dd
Memory request 2072 left 297928 ptr 9443F074
Call tn7sar_malloc_dma_xfer() addr:B443F074 size:2072
MAC1 [RX=128 TX=1]: TI External PHY
time = 08/01/2003, 00:00:00
TRAP(linkUp) : send ok!
Interface 1 ip = 192.168.1.100

ruleCheck()> Group: 0, Error: Useless rule index will be truncated
ruleCheck()> Group: 1, Error: Useless rule index will be truncated
ruleCheck()> Group: 2, Error: Useless rule index will be truncated
CBAC rule format check succeed !!
reqCBACBuf()> init match pool, Have: 1000
Memory Address: 0x950c31e8 ~ 0x950c9f64
reqCBACBuf()> init timeGap pool, Have: 10000
Memory Address: 0x950c9f64 ~ 0x950facb8
reqCBACBuf()> init sameHost pool, Have: 2000
Memory Address: 0x950facb8 ~ 0x9510a6d8
CBAC rule pool initialized !!
[initClsfy] clsfy_local_if_mask=0xf00007
[initClsfy] clsfy_localorVPN_if_mask=0xf00007
Init NAT data structure
RUNTASK id=2 if_task if0...
RUNTASK id=3 if_task if1...
RUNTASK id=4 timer_task...
RUNTASK id=5 conn_mgr...
RUNTASK id=6 main_8021x...
RUNTASK id=7 UsbSysInitTask ...
RUNTASK id=8 period_task...

========== ADSL Modem initialization OK ! ======

RUNTASK id=9 telnetd_main...
Unzipping from B0040000 to 95EF0000 ... done
Uncompressed size = 978080
drive start addr[0]=95ef0000, [1]=95fdeca0
[HTTPD] flash_init: failed!!
httpd: listen at 192.168.1.100:80
HTTPD TIMER_RESOURCE:5, FS_RESOURCE:6
RUNTASK httpd...
RUNTASK id=12 dnsproxy...
RUNTASK id=13 snmp_task...
RUNTASK id=14 rip...
RUNTASK id=15 ripout...
UPnP is enabled
UPNP Device initialize success! slot=16
Starting Multitask...
------------------------------------------------------------

Hieronder de console die evrschijnt als ik direct na booten op Enter druk:
======================
[U] Upload to Flash
[E] Erase Flash
[G] Run Runtime Code
[A] Set MAC Address
[#] Set Serial Number
[V] Set Board Version
[H] Set Options
[P] Print Boot Params
======================

[AR7300 Boot]:p

MAC address : 00-01-E3-50-98-DD
Serial number : A448012289
Hardware version: 01
Options : 00-00-00-00-00-00

[AR7300 Boot]:g

Unzipping web at 0x94f30000 ... done
Unzipping code at 0x94000000 ... done
In C_Entry() function ...
install_exception
sys_irq_init() ...
Set GPIO
Reset USB and VP140 module ...
......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carry2Web
Sprite_tm schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 22:40:
Hulde, gefeli met je router en graag gedaan enzo. Gewoon uit nieuwsgierigheid: Wat draaide er nou op die router voor OS? Zou je me mss es een complete startup-log kunnen mailen?
10x again!
Het is een of ander RTOS image, maar geen Linux.
Ik zal m'n COM kabeltje er nog eens aanhangen en een hele log tracen.
Hierboven zie je inderdaad alleen de bootloader log.

Die log trace zit inmiddels in je mailbox

[ Voor 23% gewijzigd door Carry2Web op 09-03-2005 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb er 3 dagen over gedaan om het hele topic door te lezen, maar ik ben eigenlijk nog niet tegen gekomen wat mij het meest interesseert: kan je met een aangepaste firmware ipv alleen NAT ook een 'echte' firewall van je router maken (zodat ook verkeer van binnen naar buiten geblokkeerd wordt etc). En is de CPU van het ding daar snel genoeg voor?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW2001
Ja ook op mijn SX541 loopt de een of andere RTOS :(
En itt wat Siemens helpdesk mij wijs maakte gaat het ook niet om een ADMtek cpu, maar een onbekende TI AR7300 of zoiets.

In ieder geval is het mij gelukt een telnet verbinding te maken en in de limited set of commands zit ook een route command. Daarmee kan ik hopelijk doen wat ik oorspronkelijk van plan was.

Allen nog hartelijk dank voor hulp, en pas op dat je een datakabel koopt met slechts 3 draadjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Demoniac schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 23:40:
Ik heb er 3 dagen over gedaan om het hele topic door te lezen, maar ik ben eigenlijk nog niet tegen gekomen wat mij het meest interesseert: kan je met een aangepaste firmware ipv alleen NAT ook een 'echte' firewall van je router maken (zodat ook verkeer van binnen naar buiten geblokkeerd wordt etc). En is de CPU van het ding daar snel genoeg voor?
Dan heb je het topic toch niet goed begrepen, je kan software compilen voor de processor die erop zit. De processor is aangesloten aan de WAN poort enerszijds, en de LAN switch anderszijds. Het is dus realiseerbaar om een echte firewall (zoals jij het noemt) op te draaien. De snelheid lijkt me geen enkel probleem, wat moet een firewall namelijk meer doen dan een transparante NAT router? Er zit per pakket 1 extra controle op, of de poort wel of niet naar buiten geopend is, geen probleem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
Ik ben ook begonen met een eigen routerhack project. Ik heb namelijk een sonic wall twz en wil hier ook linux op gaan zetten.
Ik heb heel dat ding al uitgeplozen, en volgens mij is het mogelijk om hier linux op te draaien.

Zie http://www.kruyt.org/?sub_item=48

Alleen weet ik nu niet hoe ik het beste verder kan gaan. Misschien dat iemand mij de juste richten kan op duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Eth0: Mmm, het lijkt erop dat je apparaat niet al native Linux draait, maar een eigen OS. Dat betekent dat als je er Linux naartoe zou willen porten, dat je dat helemaal zelf zou moeten doen. Dat betekent: Mips crosscompiler installeren, je verdiepen in de MIPS-architectuur, kernel compileren voor die Toshiba-chip, bootloader ervoorplakken, image flashen en mocht je denken dat het helpt bidden tot $god dat alles goed gaat. Worst case scenario van wat daarna gebeurt: Je hebt een fout in je bootloader gemaakt waardoor je eerst de JTAG-pinnetjes van die chip moet vinden om zo je bootloader te herstellen.

Het schijnt dat MontaVista een distro voor deze chip heeft uitgebracht, je zou nog kunnen proberen wat die doet op je machine.

Anyway, conclusie: Doe dit niet als zware kernelhacking niets voor je is of als je met de oren staat te klepperen bij termen als JTAG of MIPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu ook een sweex omgebouwd, echter was ik weer eens te snel :(

ik was nl vergeten de telnet optie aan te vinken en nu kan ik wel met de seriele poort zien wat er gebeurt en hij hangt op :

<4>Retry in 1 sec.optionvice "sda1"
Retry in 1 sec.
request_module[block-major-8]: Root fs not mountedc. boot option
request_module[block-major-8]: R

Ik heb een USB stickje gemaakt zoals sprite uitgelegd heeft. maar geen resultaat.
Als ik in fedora kijk op de stick zie ik wel dat de files aangemaakt zijn maar in de USB root zie ik dat hij leeg is.

Ook kom ik niet meer op de router via LAn omdat ik de IP niet weet kan ik dus ook met telnet niet op de router komen..

hoe kom ik weer in de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Je kernel is klaar met het booten en zoekt nu naar de USB-stick-partitie, die 'ie blijhnkbaar niet kan vinden.

Als je in Fedora je usb-stick erinsteekt en je doet 'file /dev/sda1', wat krijg je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan geeft hij
/dev/sda1:block special (8/1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW2001
@sprite_tm: ik vond net wat op de TI site over de AR7 die in m'n siemens zit:
http://focus.ti.com/pdfs/bcg/ar7_nsp_prod_brief.pdf
Daar wordt over een Monta Vista gebaseerd linux os gesproken.
Je schreef hierboven ook wat over Monta Vista distros. Heb jij daar ervaring mee en kan je uit m'n bootlog opmaken of dat gebaseerd is op Monta Vista?

groet, JW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm..krijg hem nog steeds niet goed :(

Ik zie wel het ledje van de stick knipperen maar voor de rest helemaal niks. Kijk ik in fedora dan is de stick gewoon gemount en werkend.

Kan ik de orginele firmware via serieel er gewoon weer inzetten en dan opnieuw beginnen?mischien doet hij dan meer als ik in telnet de stick handmatig kan mounten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
JW2001: Ik weet dat MontaVista embedded linux-distro's maakt, maar ik heb er verder geen ervaring mee. Ik ben zelf meer van het maak-je-eigen-distro-type. (that is, voor embedded toepassingen dus, op normale PCs pak ik Debian)
Als ik je bootlog zo lees kom ik niets tegen wat op wat voor Linux-distro dan ook duidt. Het zou kunnen dat onderwater een zwaar aangepaste Linux-kernel draait, maar die kans lijkt me heel klein.

Matchles: Madness... En als je nou die hele howto van me nog es uit voert? Misschien heb je perongeluk een stap overgeslagen ofzo...
Om de originele firmware terug te flashen moet je in de bootloader komen. In een notendop: Dit doe je door vlak na de power-on 3 spaties over je serieele lijn te gooien. Dan kom je in een menuutje, kies de juiste optie en upload met XModem een originele firmware up en je bent klaar. Zie de NoRocketScience-forums voor meer info, op die site staat het uitgebreider uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de andere USB poort nu ook opgebouwd en nu loopt de stick al een stuk verder.
Maar hij start nog niet door:

Vendor: SiS-150a Model: USB2FlashStorage Rev: 0.00
Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02
Attached scsi removable disk sda at scsi0, channel 0, id 0, lun 0
SCSI device sda: 256000 512-byte hdwr sectors (131 MB)
sda: Write Protect is off
Partition check:
sda: sda1
Device 08:01 not ready.
I/O error: dev 08:01, sector 2
EXT3-fs: unable to read superblock
I/O error: dev 08:01, sector 2
EXT2-fs: unable to read superblock
I/O error: dev 08:01, sector 0
FAT: unable to read boot sector
I/O error: dev 08:01, sector 0
FAT: unable to read boot sector
I/O error: dev 08:01, sector 64
isofs_read_super: bread failed, dev=08:01, iso_blknum=16, block=32
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 08:01

Kijk ik in fedora dan zie ik wel alle mappen en het installeren zoals sprite beschreven heeft werkt ook. Echter nu deze fouten ..mischien dat iemand weet wat hier aan te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mmm, lijkt erop dat je USB-stick niet helemaal 100% samenwerkt met je router... die melding geeft basically aan dat je router de eerste paar sectoren goed kan lezen, daarna staat er een I/O-error en knalt je kernel eruit. Kan je het misschien nog met een ander USB-storage device uitproberen?

Edit: Het zou ook kunnen dat je +5V-supply op de een of andere manier brak is. Om dat uit te testen zou je een powered USB-hubje tussen je stick en je router kunnen hangen.

[ Voor 24% gewijzigd door Sprite_tm op 14-03-2005 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW2001
Sprite_tm schreef op maandag 14 maart 2005 @ 00:57:
JW2001: Ik weet dat MontaVista embedded linux-distro's maakt, maar ik heb er verder geen ervaring mee. Ik ben zelf meer van het maak-je-eigen-distro-type. (that is, voor embedded toepassingen dus, op normale PCs pak ik Debian)
Als ik je bootlog zo lees kom ik niets tegen wat op wat voor Linux-distro dan ook duidt. Het zou kunnen dat onderwater een zwaar aangepaste Linux-kernel draait, maar die kans lijkt me heel klein.
Je hebt 100% gelijk. Ik heb inmiddels uitgevonden dat er een SuperTask! rtos kernel op de SX541 loopt, en dat de de TCP/IP stack waarschijnlijk door de Institute for Information Industry in Taiwan is ontwikkeld. Die stack heet "III TTF TCPIP Protocol Stack (for Router)". Van SuperTask! vond ik hier de manuals. Weliswaar oud, maar bruikbaar. Tenslotte nog ontdekt dat op verschillende TI AR7 routers linux loopt (bijv. de AVM FritzFon!). Tja, dan kan eigenlijk me niemand nog weerhouden om 's een linux kernel te starten op m'n SX541 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Specialist
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-06 21:36
Ik ben ook van plan om een soort van routerhack te doen, maar dan in de vorm van het wijzigen van de firmware van mijn Sitecom DC-202 V3.
Het uit elkaar halen van de router zie ik niet zo zitten, en tevens omdat mijn ouders dat niet zo leuk zullen vinden.
De router beschikt namelijk over de functie om URL's te blokkeren. Wanneer je dan naar een geblokkeerde site gaat, dan krijg je gewoon een time-out, en dat wil ik niet. Er moet gewoon een webpagina'tje komen die aangeeft dat de site door de router geblokt is.
Dit zou ik dus willen wijzigen in de firmware, maar ik krijg die firmware met geen mogelijkheid geopent. Heb de laatste versie van het net gehaald bij sitecom. Ik heb de keuze tussen een .img bestand, en een .bin bestand. Geen van beiden krijg ik geopend tot een fatsoenlijk iets.
Is er iemand die mij misschien kan vertellen hoe die firmware in elkaar steekt en hoe ik hem wellicht "uit zou kunnen pakken" ???

Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Als ik mij het goed herinner hebben Sitecom routers een eigen OS, wat op RTOS gebaseerd is. Als je het na wilt checken, kan je een firmware-image in de firmware-check-page gooien die in de startpost aangegeven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ik heb dus vandaag tot pagina 16 doorgelezen de rest heb ik doorgebladerd en her en der wat gelezen, toch zijn er nog wat onduidelijkheden… Sorry maar een topic van 30 pagina’s doorlezen is me iets teveel…

Vragen:
Wat is nu de nieuwste versie van Spirites usb progsel? En waar kan ik die downloaden.
Ik heb verder terug nog een duidelijke post gezien van hem waar ik een versie kan downloaden, maar ben niet zeker of dit de goeie is.

Is het mogelijk om dan op je usb stick ook nog PHP en MySQL aan de praat te krijgen op de Edimax 6104KP? Zou ik hij daar niet te traag voor zijn?

Er staat SSH op.. Dat betekend dat ik gewoon via WinSCP-3 kan inloggen en mijn website in de homedir kan uploaden?

Kan ik gewoon PHPsysinfo op de router zetten? Werkt dat? Of ben ik beperkt doordat er geen x86 compatible cpu in zit?

Verder heb ik zo even geen linux bak tot beschikking en kan ik dus ook geen memory stick maken… Of is er toch een mogelijkheid om dat programma van Spirite via windows op een memory stick te zetten?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Er is maar 1 versie van mijn progsel. Je kan het downloaden in de posts die aangegeven zijn in de topicstart, de eerste regel onder het kopje 'resources'.

In principe is het mogelijk om Apache/PHP aan de praat te krijgen, maar bedenk wel dat je met slechts 16MB aan RAM zit, je hebt5 dus in ieder geval een echte, mechanische USB HD nodig om swapspace op te zetten. In de praktijk kan ik het je niet aanraden omdat het softwarematig redelijk wat voeten in de aarde heeft en uiteindelijk niet echt snel zal werken.

De SSH-client is Bugbear. Ik heb geen idee of die ook scp ondersteunt. Google maar op bugbear, misschien dat je er dan achter komt, als die secure file transfer/copy ondersteunt moet je er met winscp spul heen kunnen sturen.

Als je php en mysql draaiend hebt zal je prima PHPsysinfo erin kunnen zetten, da's namelijk voor zover ik weet een scrippie wat z'n info uit de kernel haalt, en de kernel kent de hardware wel.

En als je geen Linux-bak hebt... je zou cygwin kunnen proberen, maar ik kan je eigenlijk eerder aanraden om er nog even helemaal niet aan te beginnen als Linux compleet nieuw voor je is. Dit is een vrij die-hard Linux-gebied, je moet je eigen spul crosscompileren, je moet met een beetje pech zelfs je compiler zelf compileren, er is geen makkelijke distro, ... Als dit je allemaal niets zegt kan je beter eerst een normale PC pakken en daarop met Debian, of nog beter, LFS, proberen het een en ander werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de snelle info!

Verder ben ik wel wat bekend met linux, in zo verre dat ik het vaker geinstalleerd heb (verschillende distro's.) Ik weet dat cross compillen iets met dat het programma geoptimaliseerd word voor de hardewaren. En verder weet ik dat je op de een of andere manier met make of gcc kan compillen.
Ook weet ik dat als er in de bron van een CC++ file als include bij staat windows.h of studio.h dat je hem dan sowieso niet in linux kan compillen.

Maar (on topic) ik vind het gewoon uber vet om een routertje onder mijn controle te hebben! En waar of niet waar "al doende leert men!"?!

Nogmaals dankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee, ik zat zo eens te denken hé. Ik had een paar reacties gezien dat het tegen valt van de pci en dat je dus geen vga kan aansluiten.

Mijn stelling:
Als je de source code van een driver hebt dan moet je die dus ook naar het platform van een router kunnen compillen.. Niet?

Dat betekend dus dat je eventueel dus een USB tv-out kaartje kan kopen mits deze natuurlijk linux drivers heeft en de source code te krijgen is gewoon op de router draaiend moet krijgen. Misschien dat je dan wel video via het netwerk kan streamen naar je tv! :9~

Zo kan dat natuurlijk ook met bijvoorbeeld een Wlan USB stickje of een webcam. (8>

[owned modus]
Ziet zich een router voor zich met een usb hubje en usb tobo + muis en tv out voor op tv :Y)
[/owned modus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 17:12:
Hee, ik zat zo eens te denken hé. Ik had een paar reacties gezien dat het tegen valt van de pci en dat je dus geen vga kan aansluiten.

Mijn stelling:
Als je de source code van een driver hebt dan moet je die dus ook naar het platform van een router kunnen compillen.. Niet?

Dat betekend dus dat je eventueel dus een USB tv-out kaartje kan kopen mits deze natuurlijk linux drivers heeft en de source code te krijgen is gewoon op de router draaiend moet krijgen. Misschien dat je dan wel video via het netwerk kan streamen naar je tv! :9~

Zo kan dat natuurlijk ook met bijvoorbeeld een Wlan USB stickje of een webcam. (8>

[owned modus]
Ziet zich een router voor zich met een usb hubje en usb tobo + muis en tv out voor op tv :Y)
[/owned modus]
Lees het topic eens door... We krijgen een usb geluidschip al niet aan de praat, laat staan dingen als een tvout, waarvoor je ook nog eens X nodig hebt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Och, in principe kan het wel. Maar het is zo ongelovelijk veel werk om het aan de praat te krijgen en in die 16meg aan RAM te proppen dat het probably makkelijker is om zelf een board te maken met daarop een Xscale-processor en die te gebruiken als workstation. En als je de tijd hebt om er daar 1 van te maken, kan je die tijd beter besteden om te werken en een leuke Epia te kopen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 18:17:
Och, in principe kan het wel. Maar het is zo ongelovelijk veel werk om het aan de praat te krijgen en in die 16meg aan RAM te proppen dat het probably makkelijker is om zelf een board te maken met daarop een Xscale-processor en die te gebruiken als workstation. En als je de tijd hebt om er daar 1 van te maken, kan je die tijd beter besteden om te werken en een leuke Epia te kopen ofzo.
Idd, daar heb ik niet bij stil gestaan...

Ik ga waarschijnlijk de Edimax met al aangepaste firmware overkopen en dan even zoeen root FS op mn usb stick zetten voor het beestje...

Als het lukt kan ik er mischien nog wat mee gaan hobbyen en kan ik wel wat pics posten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 18:47:
[...]

Idd, daar heb ik niet bij stil gestaan...

Ik ga waarschijnlijk de Edimax met al aangepaste firmware overkopen en dan even zoeen root FS op mn usb stick zetten voor het beestje...

Als het lukt kan ik er mischien nog wat mee gaan hobbyen en kan ik wel wat pics posten... :)
Ik kan je niet anders bereiken, maar ik heb er nog één liggen in perfecte staat :) Of je moet mijn advertentie hebben gezien in de V&A. Mijn mailadres staat in mijn profiel.

Overigens is zo'n Via EPIA bij lange na niet zo energiezuinig als deze routers :) Maar de router verbruikt ook een 18watt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Sprite_tm schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 18:17:
Een board maken met een XScale processor? Er zijn niet veel bedrijven, laat staan individuen, die de kennis, tijd en middelen hebben om een complex multilayer board te ontwerpen. Bovendien heb je behoorlijk dure apparatuur nodig om BGA chips te solderen. Maar in princiepe heb je gelijk jah :)

@Racingbull:
Kijk eens op Linux devices, daar staat stond op de frontpage een verhaaltje over een XScale DIMM pc'tje voor maar EUR 99,-- Daar zou wel een tv-out kaartje aan te knutselen zijn.

Edit: Dit boardje bedoel ik dus: http://www.linuxdevices.com/news/NS2762310245.html

[ Voor 6% gewijzigd door styno op 22-03-2005 19:56 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk project :P

zit er aan te denken om de gehackte firmware in mijn 6104kp te flashen. Ik begrijp dat de enige manier om de originele firmware terug te zetten via seriele kabel (en dus openschroeven en solderen) is?

Of is er een andere manier om later de originele firmware weer terug te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hangt er vanaf op welke manier je je firmware hacked: Als je alleen dingen aan de originele image gaat aanpassen en de webserver en kernel in stand houdt kan je het ding waarschijnlijk ook nog wel via de webpages flashen. Als je dat niet doet, of er gaat iets fout waardoor de image niet boot, heb je toch een serieele kabel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Ik volg dit topic al een tijdje, maar ben laatst ook eens begonnen met een sweex (de 21). Met SMD weerstandjes was het wel makkelijk te doen, heb alleen wat andere waardes gebruikt (10K ipv 15K, 120 uF condensatoren ipv 100 uF en 24 ohm ipv 22) dan bij die HOWTO stonden, maar de poort lijkt het te doen (behalve de ground, die moest ik op de 7805 solderen). USB stick laat op het displaytje zien dat hij gezien wordt, maar de router vraagt geen IP over dhcp. Ik heb geen data kabel dus ik moet een printje met een max232 maken nu, maar dit kan pas weer dinsdag (op school).
Weet iemand misschien waar het aan kan liggen? Heb de 5 volt lijn gemeten, weerstands waardes en de oscillator getest, ziet er allemaal prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog een vraagje... Ik heb ergens in het topic gelezen dat zodra je 2 dezelfde routers in een netwerk hangt je dan conficten krijgt met het mac adres...

Ik heb nu de Edimax BR6104 zonder usb. (gaat als router functioneren)
Ik wil aanschaffen de Edimax 6104PK met usb. (gaat als modded switch functioneren)

Nu vind ik dat aan de ene kant een vaag verhaal want ik denk dat elke LAN poort op de router een ander mac adres heeft..

De vraag is dus ga ik problemen krijgen en hoe controleer ik evenrueel het mac adres om het te vergelijken...? Ik weet namelijk dus niet zeker of elke poort een eigen mac adres heeft en dus kan ik ook niet concluderen hieraan of ik dan probs krijg.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 23:10:
Ik heb nog een vraagje... Ik heb ergens in het topic gelezen dat zodra je 2 dezelfde routers in een netwerk hangt je dan conficten krijgt met het mac adres...

Ik heb nu de Edimax BR6104 zonder usb. (gaat als router functioneren)
Ik wil aanschaffen de Edimax 6104PK met usb. (gaat als modded switch functioneren)

Nu vind ik dat aan de ene kant een vaag verhaal want ik denk dat elke LAN poort op de router een ander mac adres heeft..

De vraag is dus ga ik problemen krijgen en hoe controleer ik evenrueel het mac adres om het te vergelijken...? Ik weet namelijk dus niet zeker of elke poort een eigen mac adres heeft en dus kan ik ook niet concluderen hieraan of ik dan probs krijg.
Alleen indien je ze allebei gaat modden, zal er een conflict ontstaan. De gemodde firmware van sprite maakt namelijk geen gebruik van een speciaal eeprommetje (?) waar het mac adres opgeslagen is (zodat ze in de fabriek gemakkelijk verschillende mac adressen kunnen programmeren), maar heeft een mac adres hardcoded in de software staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Radiant schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 12:41:
<knip> (behalve de ground, die moest ik op de 7805 solderen). USB stick laat op het displaytje zien dat hij gezien wordt, maar de router vraagt geen IP over dhcp. <knip>
Zit pin 2 (gnd) van je 7805 wel goed vast?
"De usb stick laat zien dat ie gezien wordt" Betekent dat dat het ledje aangaat? Volgens mij betekent dat alleen dat er spanning op staat, verder niks. Controleer eens of de spanning van de usb poort ten opzichte van de ground van de rest van de router klopt.

Een printje maken met een max232 kun je ook met gaatjesprint doen, dan kun je het vandaag nog afhebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke distro van linux is niet zo moeilijk met installeren of een live versie en heeft ondersteuning voor usb mass storage?

Ik heb hier Arch en Debian en die krijg ik niet geinstalleerd wasnt ik snap er geen kloot van... Elke keer geeft hij fouten tijdens de setup omdat ik waarschijnlijk iets over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mmm. Als je al 'geen kloot' snapt van Linux-installaties loop ik me echt af te vragen of je wel zonder problemen verder iets met die router te doen... it's not something for the meek of mind :)

---

Je zou kunnen proberen ergens een Knoppix-CD vandaan te halen (downloaden+branden of lenen of kopen), da's een live-CD met een van Debian afgeleide distro erop.

Voor de mensen die geen zin hebben in het maken van een MAX232-printje: Je kan op www.salesplaza.nl een niet-originele Siemens C25/S25-datakabel kopen voor E5,- (incl. verzendkosten) die je na afknippen van het telefoon-eind direct op je router kan hangen. Ik zal deze info ook even in de startpost zetten. Als iemand trouwens een goedkopere plek weet om dit soort kabels vandaan te halen, geef even een gil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Hopeloosje schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 10:59:
[...]

Zit pin 2 (gnd) van je 7805 wel goed vast?
"De usb stick laat zien dat ie gezien wordt" Betekent dat dat het ledje aangaat? Volgens mij betekent dat alleen dat er spanning op staat, verder niks. Controleer eens of de spanning van de usb poort ten opzichte van de ground van de rest van de router klopt.

Een printje maken met een max232 kun je ook met gaatjesprint doen, dan kun je het vandaag nog afhebben.
Ground van de 7805 zit goed vast.. Die usb stick is een mp3 speler met zo'n displaytje, daarop komt iets te staan zodra hij gezien wordt door het os (als ik er gewoon spanning op zet licht wel het backlight op maar verschijnt er verder niks). Ik heb hier geen goede soldeerspullen op het moment dus een printje maken gaat niet lukken..
Sprite_tm schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 15:18:
Voor de mensen die geen zin hebben in het maken van een MAX232-printje: Je kan op www.salesplaza.nl een niet-originele Siemens C25/S25-datakabel kopen voor E5,- (incl. verzendkosten) die je na afknippen van het telefoon-eind direct op je router kan hangen. Ik zal deze info ook even in de startpost zetten. Als iemand trouwens een goedkopere plek weet om dit soort kabels vandaan te halen, geef even een gil.
Bedankt voor de tip, ga er gelijk een bestellen.

[ Voor 26% gewijzigd door Radiant op 26-03-2005 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 15:18:
Mmm. Als je al 'geen kloot' snapt van Linux-installaties loop ik me echt af te vragen of je wel zonder problemen verder iets met die router te doen... it's not something for the meek of mind :)

---

Je zou kunnen proberen ergens een Knoppix-CD vandaan te halen (downloaden+branden of lenen of kopen), da's een live-CD met een van Debian afgeleide distro erop.

Ja knoppix heb ik al gepobeerd... Maar als ik dan crtl-alt-F1 doe dan krijg ik idd console maar hij herkend geen usb stick (creative muvo mp3 speler)

Weet iemand anders een distro die zeker usb mass support en een "grafische" setup heeft? iid met disk druid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 16:11:
[...]

Ja knoppix heb ik al gepobeerd... Maar als ik dan crtl-alt-F1 doe dan krijg ik idd console maar hij herkend geen usb stick (creative muvo mp3 speler)

Weet iemand anders een distro die zeker usb mass support en een "grafische" setup heeft? iid met disk druid...
Ubuntu (de live cd) detecteerde mijn usb stick prima, heb de harddisk install niet geprobeerd maar ik heb gehoord dat het erg makkelijk te installeren en in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hou er heel goed rekening mee dat je linux niet goed op een fat16 ding kan installeren, je moet dan met een image werken, want fat & consorten ondersteund geen symlinks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Er staat ook dat je die stick eerst moet fdisken en formatteren als ext2 voordat je dat archive kan extracten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, maar fdisken lukt bij mij niet. hij vindt de stick dan gewoon niet. Ik heb de hele volgorde al een paar keer geprobeerd maar ik kom er niet uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heej,

Ik heb het over deze post: Sprite_tm in "Routerhacking"

Fout1: Ik heb nu dus Ubuntu live en als ik op het punt sta om de tabel te writen met W in FDISK dan zegtie unable to write...

Fout2: Nu had ik dat de eerste keer niet door dus ik druk vrolijk nog een keer we en krijg ik een lijst met users ofzo? Naja ik ging dus verder en op het punt dat ik wilde mounten kreeg ik de error dat root dat alleen mag...??

Nu weet ik niet of fout2 door fout1 komt maar anders is de vraag kunnen jullie mij helpen hier mee? Ik heb nameolijk weinig zin om ubuntu te gaan installeren...

BTW, ik zie ook geen text in de console als ik de usb pen er in doe...

@ machless:

Jou probleem zit hem in dat je geen usb mass storage device DRIVERS in linux hebt...
Als je nou ook ubuntu neemt dan kunnen we samen het probleem oplossen... Het is wel traag met starten...

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2005 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

@ragingbull: Het probleem is dus dat je geen root bent, daarom kan je je partition table ook niet wegschrijven. In ubuntu moet je uit het menu "root shell" kiezen, dan kan het dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ik heb nu de router, Edimax geval met usb. Ik kan er via telnet op en de webserver werkt.

Ik wil er eigenlijk alleen echt php op... Is er een manier of tutorial hoe ik het er op kan zetten? Of kan iemand hier de image editen zodat hij suport voor php heeft?

Ik zou het heel erg warderen, dat maakt het nou net een beetje af! En MySQL hoef niet voor mij want ik kan altijd nog eenn externe mysql server aanspreken mocht dat nodig zijn..

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2005 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook weet ik niet of het veel gevraagd is, maar kan er iemand een fto client of sshd er op zetten? Die ondersteund namelijk winscp en kan je gemakkelijk files naar je router sturen..

Ik heb namelijk via telnet al vanalles geprobeerd om files te sturen naar de router maar het lukt niet.

Ik heb Tera Term gebruikt en dan wel de volgende manieren om te transferen:

Kermit
XMODEM
ZMODEM
B-Plus
Quick-VAN

Geen van alles lukte... ook niet al deed ik eerst naar een dir gaan door cd /var/www/ te doen en die chmodden naar 0777...

iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ragingbull, ik wil wel een poginkje wagen. Welke firmware gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb het hele topic nu gelezen en het lijtk me een bijzonder leuk project. Wat ik me afvraag of je een image zou kunnen maken wat in staat is van het netwerk af te booten en eventueel een rootfs over NFS te mounten. Volgens mij moet dat wel kunnen ik heb ook wel eens een bootflop gemaakt die dat kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Van netwerk booten met rootfs over NFS is met een gewone linux distro geen probleem, dus ik neem aan dat je dat hier ook kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 20:27:
ragingbull, ik wil wel een poginkje wagen. Welke firmware gebruik je?
Je bent een kanjer als je dat voor mij en andere geinteresseerde zou willen doen! :> _/-\o_

Firmware:
Sprite_tm in "Routerhacking"

Als ik mag requesten wat ik er op wil hebben dan hier een lijstje:
- sshd met scp suport (lekker makkelijk voor het versturen van files naar de router.
- apache, tenzij het makkelijker of ook mogelijk is om met thttp php draaiend te krijgen.
- ftp servertje? (proftpd?)

Kijk maar, ik vind het al super dat je met wil helpen!

En dan nog wat algemeen:
Ik wil eigk het root password van telnet veranderen, volgens internet kan dat met supaswd, maar dat kentie niet...? Weet iemand dat?
En ik zou het routerje graag een vast ip in mijn netwerk willen geven, kan dat ook?

edit:

Hier staan packages die dmv ipkg te installeren zijn.
http://nthill.free.fr/openwrt/tracker/packages/

IPKG:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
usage: ipkg [options...] sub-command [arguments...]
where sub-command is one of:

Package Manipulation:
        update                  Update list of available packages
        upgrade                 Upgrade all installed packages to latest version
        install <pkg>           Download and install <pkg> (and dependencies)
        install <file.ipk>      Install package <file.ipk>
        install <file.deb>      Install package <file.deb>
        remove <pkg>            Remove package <pkg>

Informational Commands:
        list                    List available packages and descriptions
        files <pkg>             List all files belonging to <pkg>
        search <file>           Search for a packaging providing <file>
        info [pkg [<field>]]    Display all/some info fields for <pkg> or all
        status [pkg [<field>]]  Display all/some status fields for <pkg> or all
        depends <pkg>           Print uninstalled package dependencies for <pkg>

Options:
        -d <dest_name>          Use <dest_name> as the the root directory for
        -dest <dest_name>       package installation, removal, upgrading.
                                <dest_name> should be a defined dest name from t
he
                                configuration file, (but can also be a directory
                                name in a pinch).
        -o <offline_root>       Use <offline_root> as the root for offline insta
llation.
        -offline <offline_root>

Force Options (use when ipkg is too smart for its own good):
        -force-depends          Make dependency checks warnings instead of error
s
        -force-defaults         Use default options for questions asked by ipkg.
                                (no prompts). Note that this will not prevent
                                package installation scripts from prompting.

Wel verijst zijn de standaard tools zoals WGET, SAD em HEAD. :S

Nou krijg ik bij dit commando:
code:
1
# ipkg install /ipkgfiles/pure-ftpd_1.0.17a_mipsel.ipk

Deze error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
Using fallback suid method
ERROR: File not found: /usr/lib/ipkg/lists/openwrt
You probably want to run `ipkg update'
/bin/ipkg: 1182: tar: not found
/bin/ipkg: 1182: tar: not found
ipkg_install_file: ERROR unpacking control.tar.gz from /ipkgfiles/pure-ftpd_1.0.17a_mipsel.ipk

En terecht! Ik mis gewoon wat dingetjes zoals openwrt en tar. Maar waar krijg ik die tooltjes ergens voor deze router?

Het zou erg :9~ zijn als IPKG werkt want er zijn best wel wat packages voor te krijgen... Net zoiets als apt-get dus maar dan voor dit routertje :P

Kan iemand mij dus helpen met het krijgen van die standaard tooltjes? Iid zeker WGET!

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2005 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 08:28

BasilFX

BasilFX

Sinds afgelopen dinsdag ben ik een trouwe bezitter van een Sweex LB000021, die ik nu hiernaast open heb liggen met een Serial Connecter, door middel van den MAX3232. De verbinding werkt perfect, als ik de Rx en Tx kortsluit, krijg ik een echo.

Het probleem is, is dat als ik de draadjes gesoldeerd heb aan de router bij JP2, vervolgens Hyperterminal opstart, krijg ik rare tekens. Ik gebruik de settings 115200, 8 bits, 1 stopbit, no parity en datatransport besturing op geen. Echter krijg ik vele rare tekens in beeld, maar het begin is wel te lezen (ADM5120 boot:), maar daarna is het niet meer te lezen (sommige stukjes nog wel).

Ik heb vanalles geprobeerd qua settings (lagere baudrade, 57600, 384000, 19200, 9600, sommige geven dan beperkt data, sommige niet eens iets), datatransport besturing op Geen, Hardware en Xaan/Xuit gehad, ander programma gebruikt (minicom onder linux), maar ik kom er niet uit. Ik heb al op google gezocht naar andere programma's, maar ik heb geen flauw idee welke keywords ik moet gebruiken.

Wie-o-Wie kan mij helpen?

Mvgr,
Bas

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:08

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb er 2 besteld en ga dit weekend even flink hacken >:) . Mijn bedoeling is om een image te maken waarin een kleine HTTP-server zit voor wat basis instellingen zoals het IP, activeren telnetd/sshd en root pw en natuurlijk voor het updaten andere firmware. Ben benieuwd :) .

[ Voor 11% gewijzigd door LauPro op 01-04-2005 19:43 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok vergeet mijn bovenstaande post even...

Deze USB boot image:
http://vlad.org.ua/adm512.../usb-root-20050401.tar.gz
zou moeten werken met het ipkg commando.De image heeft alle benodigde tools zoals wget ed aan boord.

Je kan zo dus gemakkelijk PHP of open-SSH installeren net als een APT-GET commando!

Nu is het probleem dat ik deze image niet kan flashen op mijn usb disk. Als ik dit:
tar -xjf /waar/het/bestand/staat/usb-root-20050401.tar.gz
of
tar -xzf /waar/het/bestand/staat/usb-root-20050401.tar.gz

dan doet hij dat niet. Weet iemand wat ik fout doe?

Verder vraag ik me dan ook af als ik dan PHP installeer of hij zich dan ook automatisch configureerd in thttpd??

Edit:
Hier staat hoe je eventueel handmatig PHP in THTTPD kan configgen....
http://lxr.php.net/source/php-src/sapi/thttpd/README

Edit:
Ik kan hem nu uitpakken naar mijn usb stick met dit commando:
tar -xvzf /waar/het/bestand/staat/usb-root-20050401.tar.gz
Nadat alles uitgepakt was stond alles in de map:usb-root-20050401 op mijn usb stick. Ik heb alles geknipt en geplakt naar de root op de usb stick en vervolgens de lege map usb-root-20050401 verwijderd.

Maar na alles stappen van Spirite_tm te hebben opgevolgd zoals partitie verwijderen en maken enzo en dan mijn eigen stap en dan weer umounten doet hij niet booten... Ik heb deze files ge-edit:

/etc/network/interfaces (mijn niet gemodde router goed ingesteld)
/etc/hostname (mijn hostname ingvuld)
/etc/passwd (alles veranderd door mijn passd)
/etc/shadow (alles veranderd door mijn passd)
/etc/ipkg.conf (niets aan gedaan)
/etc/resolv.conf (als nameserver het ip van mijn niet gemodde router ingegeven)
/etc/initd.conf (INTERNAL: discard, daytime en time aangezet) (STANDARD: ftp, node en www aangezet) (BSD: ssh aangezet) (INFO: auth aangezet)

Of mijn config is fout?
Of ik heb hem niet bootable gemaakt?
Of dit is toch geen bootable systeem voor mijn router (wat ik echter niet vermoed, want dit heft iemand voor mijn van zijn usb stick voor zijn edimax af geript)
Of ik doe wat anders fout...

Kan iemand mij helpen met dit? Kan er niet iemand gewoon die image fixen mocht dat nodig zijn? Of kan er iemand die image bootable maken?

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar heb je de ipkg / wget / sshd binaries vandaan dan? Zelf crosscompiled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 00:44:
Waar heb je de ipkg / wget / sshd binaries vandaan dan? Zelf crosscompiled?
Zoals ik in mijn vorige post poste:

Hier staan packages die dmv ipkg te installeren zijn.
http://nthill.free.fr/openwrt/tracker/packages/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De linksys wrt ding heeft een mips processor, daar zou je lijkt het alles vandaan blijkbaar kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-09 13:45
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 21:50:
[knip]
Nu is het probleem dat ik deze image niet kan flashen op mijn usb disk. Als ik dit:
tar -xjf /waar/het/bestand/staat/usb-root-20050401.tar.gz
of
tar -xzf /waar/het/bestand/staat/usb-root-20050401.tar.gz
[knip]
tar -xjf is voor BZip2 bestanden... die werkt dus niet
tar -xzf moet je dus gebruiken, aangezien het GZip is

Nu het volgende, als je het commando zo uitvoert, dan zie je verder niks verschijnen op het scherm terwijl hij wel iets aan het doen is.... probeer het dus eens zo:

tar -xvzf /waar/het/bestand/staat/jouwfile.tar.gz

de v optie zorgt voor verbose output, dus krijg je meer te zien :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat had ik dus ook al geprobeerd...

tar -xvzf /waar/het/bestand/staat/usb-root-20050401.tar.gz

Maar dan komt dus idd alles op mijn usb stick en dan komt het in de map usb-root-20050401 te staan.

Als ik dan alles wat in de map usb-root-20050401 naar / copyeer dan is het weer niet bootable...

Kan iemand niet ff naar die image kijken of die niet goed ingesteld is ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

code:
1
2
tar -xvpzf /path/naar/usb-root-20050401.tar.gz
cp usb-root-20050401/ / -pR

Kun je wellicht proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 13:26:
Als ik dan alles wat in de map usb-root-20050401 naar / copyeer dan is het weer niet bootable...

Kan iemand niet ff naar die image kijken of die niet goed ingesteld is ofzo?
Je moet alles wat in die map staat naar / kopieren.
Die image ziet er goed uit. Doet de firmware in de router het wel goed? Die firmware moet namelijk wel die usb stick als / mounten. Anders start ie nooit verder. Probeer dat eens en als het niet lukt post dan eens wat de router over z'n seriele poort roept tijdens het booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hopeloosje schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 14:26:
[...]

Die image ziet er goed uit. Doet de firmware in de router het wel goed? Die firmware moet namelijk wel die usb stick als / mounten. Anders start ie nooit verder. Probeer dat eens en als het niet lukt post dan eens wat de router over z'n seriele poort roept tijdens het booten.
Doe ik...

Doet de firmware in de router het wel goed?
Die van Spirite zit er in die hij voor de Edimax heeft gemakt.

Die firmware moet namelijk wel die usb stick als / mounten.
Ik neem aan dat die van Spirite dat doet. En bij de USB image van spirite zie ik maar 1 a 2 keer het ledje van mijn usb stick knipperen en bij die image van Vlad een stuk of 5 keer... zou hij dan aan het zoeken zijn of boot hij dan echt?

Post dan eens wat de router over z'n seriele poort roept tijdens het booten.
Ik heb hem niet zelf geflasht. Een maat van mij heeft hem geflasht en hij weet 100% zeker dat hij de firmware van Spirite geflasht heeft met de Edimax header.

Verder heb ik al wel en MAX232 chippie besteld maar snap ik dit schema niet:
jp2
2-o o o o-8
1-o o o o-7

1 - Rx
7 - Tx
8 - Gnd

Als iemand wat simpels in paint in elkaar kan bouwen dan kan ik het wel solderen...

Ik heb het schema al gevonden... http://www.compsys1.com/w...apter/max233_adapter.html Dat word dus betestellen... Want dat krijg ik dus never nooit niet in elkaar met mijn soldeer skils...

Maar je zegt dat de image goed is... Volgens vlad van norocketscene moet ik dit nog configureren:
/etc/network/interfaces (mijn niet gemodde router goed ingesteld)
/etc/hostname (mijn hostname ingvuld)
/etc/passwd (alles veranderd door mijn passd)
/etc/shadow (alles veranderd door mijn passd)
/etc/ipkg.conf (niets aan gedaan)
/etc/resolv.conf (als nameserver het ip van mijn niet gemodde router ingegeven)
/etc/initd.conf (INTERNAL: discard, daytime en time aangezet) (STANDARD: ftp, node en www aangezet) (BSD: ssh aangezet) (INFO: auth aangezet)

Wat er tussen haakjes in het vet achter staat heb ik er aan gedaan, maar ik ben niet zeker of het goed is... en voldoende. Zou iemand deze files eens kunnen bekijken in dit archive?
http://vlad.org.ua/adm512.../usb-root-20050401.tar.gz

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2005 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 13:29:
code:
1
2
tar -xvpzf /path/naar/usb-root-20050401.tar.gz
cp usb-root-20050401/ / -pR

Kun je wellicht proberen.
Geprobeerd, maar om de een of andere rede is mijn usb stick maar 360kb na alles gedaan te hebben volgens de tut van spirite.

Dus ik krijg bij dat CP commando de error dat er te weinig disk space over is.

Ik heb ook vandaag nog even zitten kloten met dat image bestand maar ook nu is het niet gelukt.

Ik heb initd.conf laats ge-edit maar dat was dus niet goed. Ik moest de files in de map init.d editen. Ik kan daar geen wijs uit en weet ook niet hoe ik nou simpel zoeen kabeltje in elkaar kan bouwen om via de terminal uit te lezen wat de fout is...

Hoe moet ik nou verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://vlad.org.ua/adm5120/firmware/mipsel/php.tar.gz

Hier staat een gecompilde versie van php voor de router. Nu alleen even uitzoeken wat ik in thttpd moet instelle om php te kunnen lezen :P

Cross compilled:
code:
1
./configure --host=mipsel --prefix=/usr --with-config-file-path=/etc/php5 --enable-safe-mode --disable-ipv6 --without-openssl --without-kerberos --without-curl --without-qdbm --without-gdbm --without-ndbm --without-db4 --without-db3 --without-db2 --disable-dbase --disable-dio --disable-dbx --disable-dom  --disable-exif --without-fbsql --disable-filepro --without-gd --without-ttf --disable-gd-native-ttf  --without-gettext --without-gmp --without-hwapi --without-kerberos --without-imap --without-informix --without-ingres --without-interbase --without-ircg --without-ldap --without-mcrypt --without-mnogosearch  --without-msql --without-mssql --without-mysql --without-ncurses --without-iodbc --without-unixODBC --without-pspell --disable-libxml --without-apache --without-iconv --enable-fastcgi --enable-embed=static --disable-pear --disable-posix --disable-ctype --disable-tokenizer --disable-libxml

edit:
Ik heb het gevonden en gelezen, maar volgens mij moet php al werken als je het in de juiste map zet. En dat staat al aangegeven...

Kan iemand deze crosscompiled versie van php nu bij de usb image van Spirite_tm zetten? want ik kan nog steeds niet schrijven naar mijn usb stick nadat deze image er opgezet is. Hij zegt datie mar 360kb groot is en vol staat.

thnx anyway!

[ Voor 192% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

MIjn probleem met seriele poort en rare tekens is opgelost =)

Bleek dus dat de ground aan de onderkant niet goed vast zat :P

Maar goed, na het ene probleem komt het ander vaak ;) Ik heb dus m'n 48Mhz ossilator ook binnengekregen en USB er op geinstalleerd. Hierbij had ik al het probleem dat ik het padje van R127 verneukt had. Gelukkig zitten R127 en R129 aan de kant van USB aan elkaar, tenminste zo zegt de multimeter, dus kon ik die alsnog doorverbinden.

Het probleem nu is, is wanneer ik een USB device inplug (USB stick, muis) dat de router reboot, het power ledje gaat zachter branden en de voltage op de USB poort dropt naar praktisch 0 volt. Kortsluiting dus. Ik heb alles naagekeken, de D+ en D- losgehaalt, alles doorgemeten (en me pa het late doormete :P) maar het zit allemaal goed vast.

Wie weet wat ik fout kan hebben gedaan? Het is in iedergeval geen kortsluiting door druk op het USB connector, want met een gewoon USB verlengkabeltje gebeurt er niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sry, double post

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spotnie schreef op maandag 04 april 2005 @ 19:40:
MIjn probleem met seriele poort en rare tekens is opgelost =)

Bleek dus dat de ground aan de onderkant niet goed vast zat :P

Maar goed, na het ene probleem komt het ander vaak ;) Ik heb dus m'n 48Mhz ossilator ook binnengekregen en USB er op geinstalleerd. Hierbij had ik al het probleem dat ik het padje van R127 verneukt had. Gelukkig zitten R127 en R129 aan de kant van USB aan elkaar, tenminste zo zegt de multimeter, dus kon ik die alsnog doorverbinden.

Het probleem nu is, is wanneer ik een USB device inplug (USB stick, muis) dat de router reboot, het power ledje gaat zachter branden en de voltage op de USB poort dropt naar praktisch 0 volt. Kortsluiting dus. Ik heb alles naagekeken, de D+ en D- losgehaalt, alles doorgemeten (en me pa het late doormete :P) maar het zit allemaal goed vast.

Wie weet wat ik fout kan hebben gedaan? Het is in iedergeval geen kortsluiting door druk op het USB connector, want met een gewoon USB verlengkabeltje gebeurt er niets.
Mischien trekt je voeding het niet?

Ik ben BTW van plan om een externe hdd op mijn edimax te gaan aansluiten het is een model met 2 usb aansluitingen zonder voeding. Ik heb uitgerkend dat de hdd zelf 2,5 watt is (laptop hdd) en de voeding levert 7watt doet moet lukken, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 19:54:
[...]

Ik ben BTW van plan om een externe hdd op mijn edimax te gaan aansluiten het is een model met 2 usb aansluitingen zonder voeding. Ik heb uitgerkend dat de hdd zelf 2,5 watt is (laptop hdd) en de voeding levert 7watt doet moet lukken, niet?
de usbpoort zou 2,5 watt moeten leveren, dus in theorie zou het moeten lukken, maar ik gok dat het je niet gaat lukken, de router zelf trekt ook nog heel wat stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 19:54:
[...]

USB Stickje van 128mb trekt toch niet zoveel stroom?

Is er dan een mogelijkheid om te testen of het een kortsluiting is of dat het een stroomtekort is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spotnie schreef op maandag 04 april 2005 @ 22:25:
[...]

USB Stickje van 128mb trekt toch niet zoveel stroom?

Is er dan een mogelijkheid om te testen of het een kortsluiting is of dat het een stroomtekort is?
Het enige wat ik je verder kan vertellen is dat ik op een oude Amd K-6 450mhz wel eens usb op had gezet. Het moederbord had usb onboard ik moets alleen nog maar een stekkertje er op aansluiten. En ook bij deze pc reboote hij als ik er een device op aansloot. Ik heb dat opgelost door de usb te aarden. Gewoon het metale hulsje waar je het stekkertje in doet.

suc6

edit:

Ik heb zelf even het schema gemaakt om een datakabel te maken. Heb nu de goede chips besteld en hoop dat ik zo de console output kan lezen van mn router.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/thenselmans/Max233sch.jpg

Is deze zo goed of ziet er iemand een fout hierin? Zou diegene hem dan kunnen verbeteren? Let vooral op de compoort die ik er zelf bij heb getekend.

En over de gecompilde versie van php. Ik heb die naar mijn router gestuurd (in de map /usr/bin) maar nu boot hij gewoon niet over de usb. Kan iemand deze in de image van spirite bakken? Ik kan helaas nog niet zien wat de router zegt over de terminal want heb geen kabel... Dus dat is even geduld hebben dan :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Ik heb niet heel het topic doorgenomen,maar zag menigeen aan de slag met usb poorten enzo...
Kan je het nou zo extreem maken, dat je van je routertje een ftp servertje maakt, met externe usb schijf eraan???
Lijkt me wel leet...hoef je je op een lanparty minder zorgen te maken ivm met pompen en gamen tegelijk!
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees eerst dit topic goed door. Dit is geen 'vraag maar raak' topic. Maak dus eerst gebruik van de naslagwerken (Google etc.) en houdt het vooral on-topic en schoon.