Routerhacking Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 48.125 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

SA007 schreef op zondag 16 januari 2005 @ 12:47:
[...]

Hoe laad je 'm erin, mij lukte het eerst ook niet...
-router aan doen
-3x op spatie rammen
-optie B kiezen (download to SDRAM)
-"send file" aanklikken in Hyperterminal
-file selecteren
-XModem protocol selecteren
-"Send" klikken
-wachten tot het balkje is vol gelopen

edit:
ik kan trouwens ook voor 2 verschillende Y en Z modem protocollen, het Kermit en 1K-Xmodem protocol kiezen.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 16-01-2005 12:51 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Is een beetje wazig, maar sprite werkt met xmodem en de mijne met ymodem, dus probeer de andere ook ff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Y-Modem: totaal geen activiteit, ook geen errors
Y-Modem-G: zelfde
Z-Modem: ook nix
Z-Modem (with recovery): alweer nix
1K-Xmodem: Error
Kermit: no response/timeout error

edit:
nu maar ff de Sweex firmware van de Sweex site gehaald.
is het iemand al opgevallen dat er BR6104K in de naam van het .bin bestand staan? 8)7 :D

edit2:

met nog wat leeswerk merk ik net dat er helemaal geen kernel image in de bestanden van Edimax.com en Sweex.nl zitten :P
daarom zijn ze ook 1.6MB ipv 1.9 :P
* McKaamos word echt blond...

[ Voor 57% gewijzigd door McKaamos op 16-01-2005 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FireWurx: Dit lijkt verder niet aan je datakabel te liggen of wel? Anders ga ik nl. een poging doen hem zo ook te solderen :) Heb je misschien een closeup van hoe je hem hebt gesoldeerd?

edit: ik volg het even niet: werkt hij nou wel met de Xmodem maar niet met de rest? :)

Die amperemeter komt trouwens van de Makro af, het is er een van W.H. Mandolyn, de PM-100.

[ Voor 14% gewijzigd door neographikal op 16-01-2005 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

neographikal schreef op zondag 16 januari 2005 @ 13:02:
FireWurx: Dit lijkt verder niet aan je datakabel te liggen of wel? Anders ga ik nl. een poging doen hem zo ook te solderen :) Heb je misschien een closeup van hoe je hem hebt gesoldeerd?

edit: ik volg het even niet: werkt hij nou wel met de Xmodem maar niet met de rest? :)

Die amperemeter komt trouwens van de Makro af, het is er een van W.H. Mandolyn, de PM-100.
nee het lijkt niet de datakabel te zijn. ik ben gewoon blond 8)7
ik kan wel gewoon alles lezen, en er heen typen.
en jah, alleen Xmodem geeft aan dat er serieus iets verzonden word, en de router geeft zelf ook respons terug dattie van het geuploadde bestand probeert te booten.

ik zal even kijken of ik ergens een digicam kan regelen, zodat ik wat pix heb.
anders moet het met mijn webcam... geeft niet zo mooie pix maar is beter dan nix.
desnoods klad ik er nog ff een schema plaatje bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik ga het gewoon proberen, zo moeilijk kan het nou ook weer niet zijn :) Waar haal jij nou die 5V vandaan?

edit: ik heb soldeertin met hars erin, aanbevolen door de electroboer. S39 schijnt niet mogen nl. Maar ik krijg die verbindingen amper voor elkaar. Heeft er iemand tips?

[ Voor 45% gewijzigd door neographikal op 16-01-2005 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Goed idee:

Haal de 5v uit je seriele kabel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
                    _____
                   | / \ |
                   | \_/ |
RTS (7) --|>|--+   |     |
               |   |78L05|
DTR (4) --|>|--+   |_____|
               |____| | |
                      | |
GND(5) ------------+--+ |
                   |    |
                   +-||-+  <-- iets rond de 100 uF
                        |
                        +--- 5v....

Ipv 78l05 mag eigelijk alles 7805, 78m05, you name it...

Heeft als voordeel dat je max23{2/3} alleen aanstaat bij echte seriele gedoe, is beter voor 't ding...
neographikal schreef op zondag 16 januari 2005 @ 13:18:
[..]

edit: ik heb soldeertin met hars erin, aanbevolen door de electroboer. S39 schijnt niet mogen nl. Maar ik krijg die verbindingen amper voor elkaar. Heeft er iemand tips?
Wat aan/voor elkaar?

Verbinding maken op een printje met open gaten, gewoon draadje erin, bout erbij en langzaam soldeer toevoegen.

Verbindingen aan het bordje met voorvertinde gaten: bout op +/- 290graden als je tempcontrol heb, beetje nieuw soldeer op je bout, gaatje verwarmen, draad er niet te snel insteken en bout weghalen.

Draadjes aan elkaar: Draadjes een voor een verwarmen en vertinnen: Dus bout tegen draad en dan je soldeer tegen de draad houden.

Daarna kan je de draadje zonder extra soldeer aan elkaar maken.

Let er vooral op dat je nergens het soldeer eerst op de bout doet en dan op het draadje, want dan ben je de hars kwijt.

[ Voor 60% gewijzigd door SA007 op 16-01-2005 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Thanks voor de tips!

Ik bedenk me net dat ik nog een Nokia 3210 datakabel heb liggen! Mocht het niet lukken dan pak ik gewoon die kabel :) Maar ik ga het in ieder geval nog even proberen :)

http://www.mbarron.net/mbus/

[ Voor 8% gewijzigd door neographikal op 16-01-2005 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
neographikal schreef op zondag 16 januari 2005 @ 14:40:
Thanks voor de tips!

Ik bedenk me net dat ik nog een Nokia 3210 datakabel heb liggen! Mocht het niet lukken dan pak ik gewoon die kabel :) Maar ik ga het in ieder geval nog even proberen :)

http://www.mbarron.net/mbus/
Sloop ze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nou ja, dan is het een kwestie van 3 puntjes verbinden :) Die kabels zijn nl op basis van een max232 gebouwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

neographikal schreef op zondag 16 januari 2005 @ 13:18:
Ik ga het gewoon proberen, zo moeilijk kan het nou ook weer niet zijn :) Waar haal jij nou die 5V vandaan?

ik haal het uit mijn USB poort.
heb een doosje met daarin een printje waarop de MAX233 zit + 2.2uF Elco

S39 is trouwens als je water/gasleidingen soldeert (met hardsoldeer).
harskern soldeer is voor elektronica (38% lood / 58% tin / 4% hars als ik het goed heb).
voor buizen gebuik je hardsoldeer (60% lood / 40% tin) en dan behandel je de te verbinden delen voor met S39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

zo. maar ff pics gemaakt... helaas geen digicam voor handen, dus het moest maar met de webcam...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/webmasterfirewurx/max233/max233-01-geheel.jpg
^overzichtje

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/webmasterfirewurx/max233/max233-02-inside-overview.jpg
^de binnenkant

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/webmasterfirewurx/max233/max233-03-schuinlinks.jpg
^van links

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/webmasterfirewurx/max233/max233-04-schuinrechts.jpg
^van rechts

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/webmasterfirewurx/max233/max233-05-TLLzeide.jpg
^kant waar de kabel naar de router naar buiten komt

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/webmasterfirewurx/max233/max233-06-serialusbzeide.jpg
^kant waar de serial en USB naar buiten komen

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/webmasterfirewurx/max233/max233-07-metfoon.jpg
^met gsm er naast zodat je een indruk hebt hoe groot het ding ongeveer is (tis een Nokia 3410 btw)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/webmasterfirewurx/max233/max233-08-achterkantprint01.jpg
^achterkant van de print

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/webmasterfirewurx/max233/max233-09-achterkantprint02.jpg
^achterkant van de print

zoals je kan zien heb ik voor geperforeerd bord gebruikt, en dat heb ik gewoon op maat gezaagd voor het doosje.
kabels zitten aan het bord gemaakt door een stukje over gebleven draad om de kabels te wikkelen en dan aan het bord te solderen.
Schema ga ik zo aan bezig. (gewoon ff natekenen hoe het precies aan de achterkant gesoldeerd zit, is niet echt goed zichtbaar omdat de cam steeds bleef hangen omdat de print zo erg glimt)

edit:
schematje van hoe ik het heb aangesloten.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/webmasterfirewurx/max233/max233schema.png
niet veel anders als dat schema van ergens aan het begin van het topic, maar ff de USB toegevoegd en de condensator over de voedingspinnen van de Max233
ook ff anders aangegeven welke draden bij elkaar geknoopt moeten worden.
heb ik zelf in het doosje gedaan, ipv in de stekker.

serial gaat trouwens uit van een DB9 connector
en de TLL draad gaat uit van dat je een normale DB9 er aan hangt en aansluit zoals de RS232spec voorschrijft.
if not:
rode draad van schema naar pin7 in router
grijze draad naar pin1
en zwarte naar pin8

[ Voor 19% gewijzigd door McKaamos op 16-01-2005 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Hmm de max233 die jij gebruikt is iets van 4x zo groot als de mijne, ik heb me een partij moeite om die draden erop te krijgen.... Op de router zelf mag ik de draden toch ook op de juiste pinnen aan de achterkant van het bord solderen waar de puntjes naar boven komen zeg maar?

Mijn huidige constructie met de Nokia datakabel wil nl niet echt werken :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Het zijn officieel plaatsen om een pinheader in te solderen, dus de plaatsen aan de onderkant kan ook jah.

Heb zelf de draadjes er helemaal doorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmmm die max 233? die werkt met 3 aders?

ik heb hier een programmeerbare hand zender liggen die orrigineel ook met een max 233 geprogrammeert wordt.

op een russische site heb ik ooit een schemaatje gevonden van zo'n programmer met een andere opbouw, en geen 5 volt ingang. deze heb ik toen in elkaar gezet en die werkte ook prima. ik zal dat dingetje eens opzoeken. en het schemaatje ff uittekenen. ook zal ik hem op mijn sweex uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

neographikal schreef op zondag 16 januari 2005 @ 17:18:
Hmm de max233 die jij gebruikt is iets van 4x zo groot als de mijne, ik heb me een partij moeite om die draden erop te krijgen.... Op de router zelf mag ik de draden toch ook op de juiste pinnen aan de achterkant van het bord solderen waar de puntjes naar boven komen zeg maar?

Mijn huidige constructie met de Nokia datakabel wil nl niet echt werken :'(
volgens mij hoortie ook ongeveer zo groot te zijn...
andere dan dit had mijn elektroboer ook niet btw... was schoon door zijn andere Max233tjes heen.
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 17:28:
hmmmm die max 233? die werkt met 3 aders?

ik heb hier een programmeerbare hand zender liggen die orrigineel ook met een max 233 geprogrammeert wordt.

op een russische site heb ik ooit een schemaatje gevonden van zo'n programmer met een andere opbouw, en geen 5 volt ingang. deze heb ik toen in elkaar gezet en die werkte ook prima. ik zal dat dingetje eens opzoeken. en het schemaatje ff uittekenen. ook zal ik hem op mijn sweex uittesten.
3 aders ja.
RX, TX en ground aan beide zeiden, en dan nog voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
FireWurX schreef op zondag 16 januari 2005 @ 18:37:
[...]
volgens mij hoortie ook ongeveer zo groot te zijn...
andere dan dit had mijn elektroboer ook niet btw... was schoon door zijn andere Max233tjes heen.
O, en de SMD varianten dan?
Ik vermoed dat veel tweakers die binnen hebben gekregen, PDIP opgeven is toch wat handiger als je sampled :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ANdrode schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:55:
[...]

O, en de SMD varianten dan?
Ik vermoed dat veel tweakers die binnen hebben gekregen, PDIP opgeven is toch wat handiger als je sampled :>
mmm you got a point there :) :D
is natuurlijk niet onoverkoomlijk... gewoon dunne draadjes aan de SMD chip solderen en dan op een stukje voor-gepreforeerd bord zetten. pinnetjes aan het bord solderen enhet geheel uitzagen, en je hebt eigenlijk gewoon de chip een soort van socket converter gegeven :P

anyway, wat me trouwens een beetje opvalt is dat mijn webcam plaatjes onder Linux met Netscape 7.1 helderder zijn dan onder Windows met IE...

editje: nog ff gauw een tutorialtje over smd chips solderen opgesnort voor de mensen die het nodig hebben :)
http://www.casejunkies.co....php?upn=010001&hl_id=217
btw, Neographikal, kheb je ge-add op MSN vanmiddag.

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 16-01-2005 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb zojuist de PDIP samples maar besteld, SMD is gewoon te klein om wat mee te kunnen :) Met die datakabel krijg ik niks in hyperterminal te zien, ondanks dat ik de RX en TX goed heb gesoldeerd :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jullie zetten toch zeker niet zo maar 5V op een 3.3V lijntje? Een max232/3 die 3.3V signalen binnenkrijgt handeld die correct af (zie dadasheet), de signalen die je de 232/3 uitstuurd zijn echter 5V en dat wil je toch echt even met wat zeners e.d. omlaag brengen!!

Als het al te moeilijk is om een levelshifter aan te sluiten moet je je afvragen hoe ver je hiermee gaat komen.

Ikzelf zit nogal te stoeien met het linux deel. Daarnaast heb ik geen MMU en moet ik dus ucLinux hebben en heb ik dus weinig aan de fraaie voorbeelden van sprite_tm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ik heb na alle posts hierover nog eens gekeken naar het probleem van een 5V max233 aansluiten op een 3.3V microcontroller. Zoals hierboven staat gaat het bij iedereen die het probeert eigenlijk wel goed, en dit is waarom: De max233 laat maximaal 10mA (=TTL/CMOS output short-circuit current), maar omdat het spanningsverschil hier maar 1.7V is ipv de volledige 5V zal dit veel minder zijn. Dit spanningsverschil wordt intern in de processor weggewerkt door een ESD-diode, die deze wegwerkt naar de +3.3V-leiding. Pas als deze diode stukgaat ontstaat er een probleem, maar zoiets gebeurt niet door er een paar mA doorheen te laten stromen. Ergo: Het kan als ik alles goed gelezen heb geen kwaad om een MAX233 meteen aan een router te hangen. Wil je het echter toch safe doen, knoop dan een weerstand van, zeg, 100 ohm tussen de TxD van je MAX233 en de RxD van je router.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Wat een geweldig topic zeg dit _/-\o_

ik ben een tijdje CME-inactief geweest, dus had dit topic nog helemaal niet gezien, tot gister. Heb het nu in grote lijnen doorgespit en ben tot de conclusie gekomen dat ik dr ook maar eentje ga halen om mee te spelen :)

nuttig? misschien niet echt, maar in ieder geval wel heel leuk :D

Wat ik denk ik ga proberen is om via de USB-poort een 256MB flash-USB-pen te mounten en dan een klein ftp/web/fileservertje te draaien :) ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hopelijk komt deze week mijn Sweexje ook binnen :)

Iemand ervaring met Medion-laptops qua RS232-interface? (TTL-niveaux?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Osiris schreef op maandag 17 januari 2005 @ 18:58:

dat is nooit ttl niveau, gewoon een max233 gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:57

Ibex

^^ met stom.

_o_. Puik werk om zulke dingen voor elkaar te krijgen. Ik zit nu wel ook te popelen om aan het modden te slaan, maar ik weet dat mijn skills bijlange niet goed genoeg zijn om een complete router te modden. Echter, de USB geluidskaart lijkt mijzelf wel een tof project om stand alone te doen.

Ik meen mij te herinneren dat sprite_tm het ding in elkaar had geknutseld, maar ik heb er het topic op na gelezen, maar ik kan een link naar de schema's voor die USB-geluidskaart maar niet vinden, waarschijnlijk lees ik er gewoon over. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn de url naar de geluidskaart-howto/schema nog even te posten?

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osiris schreef op maandag 17 januari 2005 @ 18:58:

Laptops staan er bekend om zich niet geheel te houden aan de RS232 specificatie van + en -12V. Hou hier rekening mee dat als je je max23x wil voeden zoals iemand eerder roepte (een 78l05 aan de CTS en DTR). Het kan zo zijn dat de poort niet genoeg voltage levert om 5V te genereren op de output van de 78l05. Heb je hier last van voedt dan de max23x vanuit de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Die USB geluidskaart werkte afaik niet omdat de usb-isosynchronys mode niet werkte ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

neographikal schreef op maandag 17 januari 2005 @ 22:15:
Die USB geluidskaart werkte afaik niet omdat de usb-isosynchronys mode niet werkte ofzo :)
softwareprobleempje dus :)

Ik ga met een paar vrienden (die wat meer kennis van Linux hebben dan mij) binnenkort een dagje prutsen aan mijn routertje.
mayb dat we een complete nieuwe kernel kunnen maken ofzo... (aangezien 1 van hen aardig wat ervaring heeft met kernels compilen enzo)
we gaan het iig zo maken dat we vanaf een USB pen of Cardreader kunnen booten.
Er staan al heel wat plannen om uit te voeren, dus ik heb nog een boel te doen :)
Zometeen eerst maar even een VM-Ware bak maken met Linux er in, waar ik een cross compiling kit ga installeren.
like this: http://linuxselfhelp.com/HOWTO/MIPS-HOWTO-9.html

ik heb het trouwens ondertussen voor elkaar dat ik wat werkends krijg als ik via Xmodem upload. Ik was gewoon zo blond dat ik niet goed had gelezen dat ik de vmlinuz.bin.gz moest pakken ipv het hele firmware Bin bestand 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:57

Ibex

^^ met stom.

neographikal schreef op maandag 17 januari 2005 @ 22:15:
I.c.m. de router of met een pc? Bij mij is het dus voor gebruik met de pc; Windows 2000/XP of een normale install van Linux. Ik had Sprite_tm namelijk al zien reageren met de melding dat het dingetje het (redelijk) goed deed.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:06
Kan ik nu het beste een MAX232 of een MAX 233 gebruiken? Want in het topic worden ze door elkaar gebruikt. Wat zijn de voor en nadelen van elk, wat is überhaupt het verschil?

[ Voor 106% gewijzigd door Steephh op 17-01-2005 23:42 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertrik
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2023
E-TECH RTVP03

Die heb ik dus. Hij draait op een KS8695, een routerchipje met een ARM922T processor aan boord.

M.b.v. een resource viewer kan je een stuk binaire data uit de windows firmware upgrade executable halen. Dit blijkt een headertje + een bzip2 gecomprimeerde image te zijn. Uitgepakt wordt dat een image van ca. 1.55 MB met daarin weer een headertje en een hoop (executable?) data. Volgens het draaitditlinux scriptje is het helaas geen linux image, wel wordt een CSYS header gevonden en vertelt het scriptje dat het mogelijk een VxWorks of rtos image is.
Interessant detail is dat in deze image de text "bnlib 1.1 Copyright (c) 1995 Colin Plumb" voorkomt, bnlib blijkt een stukje GPL software te zijn voor berekeningen met grote integers.

Plaatje van de PCB:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~bertrik/RTVP03_PCB.jpg
De meeste onderdelen kan ik wel raden: chipje linksonder met gele sticker is flash, chipje erboven is RAM, dingetjes rechts is voeding en chipjes bovenaan zijn waarschijnlijk ethernet trafootjes. Ik weet nog niet wat er op de onbestukte pinnetjes "JP1" (onderaan) staat, mogelijk een UART of JTAG poort (zoek ik nog uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02

killercow

eth0

Bertrik schreef op maandag 17 januari 2005 @ 23:29:
Interessant detail is dat in deze image de text "bnlib 1.1 Copyright (c) 1995 Colin Plumb" voorkomt, bnlib blijkt een stukje GPL software te zijn voor berekeningen met grote integers.
Mischien een goed idee om die Colin even te melden dat bedrijf van die router het wellicht niet zo nouw neemt met de GPL? heb je mischien met een beetje druk die kant op straks gewoon de sources. (tenzij het er niet in verweven zit, maar echt een losse app is)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ibex schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:34:
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn de url naar de geluidskaart-howto/schema nog even te posten?
In de datasheets van de IC's kun je de schema's vinden. Een aantal usb geluidschips zijn de PCM2702. PCM2902 etc. Deze zijn verkrijgbaar bij Digikey. Pas op, deze zijn alleen verkrijgbaar in SOIC28. Dat is een hele kleine SMD behuizing. Aan je verhaal te lezen heb je nog niet veel soldeer ervaring. Aangezien SOIC28 ook niet mijn grootste vriend is raad ik je dit project af.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:51:
[...]
In de datasheets van de IC's kun je de schema's vinden. Een aantal usb geluidschips zijn de PCM2702. PCM2902 etc. Deze zijn verkrijgbaar bij Digikey. Pas op deze zijn alleen verkrijgbaar in SOIC 28. Dat is een hele kleine SMD behuizing. Aan je verhaal te lezen heb je nog niet veel soldeer ervaring. Aangezien SOIC28 ook niet mijn grootste vriend is raad ik je dit project wel af.
Die PCM2705 van TI komt ook op SMD volgens mij, het is in ieder geval belachelijk klein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
neographikal schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:53:
[...]

Die PCM2705 van TI komt ook op SMD volgens mij, het is in ieder geval belachelijk klein :)
Ja, alle USB PCM chips zijn alleen verkrijgbaar in SMD varianten. Als je er een miljoen koopt wil Ti er wel een ander stukje plastic omheendoen.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

BMRS schreef op maandag 17 januari 2005 @ 23:20:
Kan ik nu het beste een MAX232 of een MAX 233 gebruiken? Want in het topic worden ze door elkaar gebruikt. Wat zijn de voor en nadelen van elk, wat is überhaupt het verschil?
232: originele chip
233: 232 met ingebouwde elco's
233a: 233 voor hogere datarates en 20% lager stroomverbruik.
zijn allemaal OK om te gebruiken. 233 is denk ik het handigste (ivm geen losse elco's meer)
232/233 kunnen tot 120kbps aan (en je gebruikt voor de sweex router 115Kbps)
stroomverbuik zal geen probleem zijn wat dat is sowieso al bijna niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slackware
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Weet iemand of het ook mogelijk een paralelle poort op de sweex te modden. Heb wat zitten googlen en in de datasheet gekeken, maar kan 't nie echt vinden. Begin van topic wordt er wel wat over gezegd geloof ik, maar niks concreets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Slackware schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 18:38:
Weet iemand of het ook mogelijk een paralelle poort op de sweex te modden. Heb wat zitten googlen en in de datasheet gekeken, maar kan 't nie echt vinden. Begin van topic wordt er wel wat over gezegd geloof ik, maar niks concreets.
Ja en nee...

Nee, ding heeft geen parralel (wel 4x gpio/ maar das niet genoeg voor parralel).

Ja, je kan er een usb -> paralel converter aan gooie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slackware
  • Niet online
SA007 schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 19:39:
[...]

Ja en nee...

Nee, ding heeft geen parralel (wel 4x gpio/ maar das niet genoeg voor parralel).

Ja, je kan er een usb -> paralel converter aan gooie :)
hmmz jah ik zag er al een bij ftdi (FT245BM) denk dak zo'n ding er maar es ga aanhangen + lcd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de ledjes kunnen ook ingezet worden als GPIO, waardoor het aantal op 15 komt (led functie 0000b t/m 0011b)

Staat een beetje cryptisch in die pdf. moet ik toegeven (blz 2-5 en 2-6) B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Slackware: Als je er een LCD aan wilt knopen, is het dan niet makkelijker om aan de GPIO-pinnetjes een schuifregister te knopen, waar je dan weer je LCD aanhangt? Het hele LCD aansturen is dan te doen met 2 GPIO's en het is dan nog makkelijker te solderen ook. Moet je alleen wel je eigen drivers schrijven, maar het draait Linux, met een beetje pech moet je dat zowiezo. Zoniet, wil ik er ook wel es een gooi naar doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Sprite_tm schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 22:30:
Slackware: Als je er een LCD aan wilt knopen, is het dan niet makkelijker om aan de GPIO-pinnetjes een schuifregister te knopen, waar je dan weer je LCD aanhangt? Het hele LCD aansturen is dan te doen met 2 GPIO's en het is dan nog makkelijker te solderen ook. Moet je alleen wel je eigen drivers schrijven, maar het draait Linux, met een beetje pech moet je dat zowiezo. Zoniet, wil ik er ook wel es een gooi naar doen :)
Sprite, ben jij er al uit welke keuzes je hebt gemaakt om die toolchain te compilen? Ik ga er morgen weer eens naar kijken of het me lukt. Ik wil nl. dolgraag nzbget compilen voor me boxje :)

Zit in jouw kernel trouwens ook iptables meegecompiled? :)

[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 18-01-2005 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slackware
  • Niet online
Sprite_tm schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 22:30:
hmmz ja zou ook kunnen, maar ik was in de veronderstelling dat er al kant en klare drivers waren voor usb lcd & linux. Weet het niet helemaal zeker eigenlijk. Denk dat ik er zowiezo wel ff mee ga klooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand meer over dit USB geluidskaartje:

http://www1.nl.conrad.com...rea=415091&p_area=415091#

Als ik deze gewoon kan gebruiken scheelt dat weer een hoop troep met solderen enzo, en hij is niet zo duur.
Zouden hier linux drivers voor zijn? Misschien moet ik morgen conrad maar is bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 23:15:

[irritant lange link]

Als ik deze gewoon kan gebruiken scheelt dat weer een hoop troep met solderen enzo, en hij is niet zo duur.
Zouden hier linux drivers voor zijn? Misschien moet ik morgen conrad maar is bellen.
linkjes naar Conrad werken niet.
ff zeggen welke categorie, of geef een artikelnummer zodat we zelf op de site kunnen zoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 18-01-2005 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hmz, ik heb zo snel nog niet een How-To op dat NoRocketSience-forum gelezen over hoe je nou precies je eigen kernel etc moet bakken. Ok, ik kan lekker kloten in dat RAM-fs, maar ik wil die router echt ombouwen tot een linux-bakje en niet slechts wat dingen aanpassen wat qua router nuttig zou kunnen zijn..

Iemand enig idee? Linkjes die in over 't hoofd heb gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 21:37
@Osiris

Idd dat mis ik ook wel graag zou ik willen weten hoe je een kernel bakt idd met een aantal opties erbij (USB/Mpg123/shoutcast enz) bijvoorbeeld. Busybox is me wel helemaal duidelijk.

En toch vcraag ik het nog 1 keer aan @ SPRITE_TM
Die soundcard usb chips van TI worden bij mij herkend als UNKNOWN USB DEVICE. Hoe worden ze bij jou herkend (extra volumepanel) ?

Tevens vroeg ik me af hoe het staat met USB geluid icm de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 23:15:

http://www1.nl.conrad.com...rea=415091&p_area=415091#

Ik denk dat je bedoeld:
2 KANAL SOUND ADAPTER ZWART
Artikelnr.: 994248 - 8A
14,95 EUR

-laat maar, had eerst ander model gevonden- Iheb laatst op Ebay een elcheapo USB geluidsding gekocht voor 14 eur, incl verzendkosten. Merk chip weet ik zo niet, dacht C-Media, kan vanavond wel even nakijken.

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 19-01-2005 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Wat ik graag zou willen bouwen (maar tot nu toe gewoon naar lose ARM based bordjes zocht) is een wireless (wifi) systeempje waaruit 5.1/stereo geluid komt.
Via ssh kan een ander systeem een bron opgeven waarvan de ogg/mp3 decoder z'n geluid mot plukken, en dat kan dan bijvoorbeeld NFS/samba/http-stream zijn.

Zou dat mogelijk zijn?
Die ARM bordjes kosten ongeveer 100 euro, maar hebben dan nog geen wifi kaartje (wel mini-pci, en de geluidskaart wordt ook een usb device), Dus als zo'n wifi routertje het zelfe kan gaan doen voor een lager bedrag (maar met meer knutsel werk) is dat dus beter.

Die Arm bordjes zijn natuurlijk heel erg vrij in te richten, maar tjah, das meteen ook een nadeel omdat je alles zelf moet uitvogelen, of een dev kit moet kopen voor 400 euro ofzo.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
killercow schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 10:43:
Wat ik graag zou willen bouwen (maar tot nu toe gewoon naar lose ARM based bordjes zocht) is een wireless (wifi) systeempje waaruit 5.1/stereo geluid komt.
Via ssh kan een ander systeem een bron opgeven waarvan de ogg/mp3 decoder z'n geluid mot plukken, en dat kan dan bijvoorbeeld NFS/samba/http-stream zijn.

Zou dat mogelijk zijn?
Die ARM bordjes kosten ongeveer 100 euro, maar hebben dan nog geen wifi kaartje (wel mini-pci, en de geluidskaart wordt ook een usb device), Dus als zo'n wifi routertje het zelfe kan gaan doen voor een lager bedrag (maar met meer knutsel werk) is dat dus beter.

Die Arm bordjes zijn natuurlijk heel erg vrij in te richten, maar tjah, das meteen ook een nadeel omdat je alles zelf moet uitvogelen, of een dev kit moet kopen voor 400 euro ofzo.
koop dan een wrap van www.pcengines.ch, die hebben net ff wat meer power en zijn gewoon x86 based wat het allemaal een stuk makkelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

neographikal schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 10:45:
[...]
koop dan een wrap van www.pcengines.ch, die hebben net ff wat meer power en zijn gewoon x86 based wat het allemaal een stuk makkelijker maakt.
Yay!

Die dingetjes zijn inderdaad erg stoer, beter dan die ARM dingen die nog duurder zijn ook, en deze hebben ook nog eens 2 mini-pci sloten en optie tot usb! geweldig.

Kan alleen niet helemaal utivinden hoeveel je nou moet bestellen om de lagere prijs te krijgen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
killercow schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 13:18:
[...]

Yay!

Die dingetjes zijn inderdaad erg stoer, beter dan die ARM dingen die nog duurder zijn ook, en deze hebben ook nog eens 2 mini-pci sloten en optie tot usb! geweldig.

Kan alleen niet helemaal utivinden hoeveel je nou moet bestellen om de lagere prijs te krijgen.
Dan betaal je 50 dollar extra, dat is voor grotere hoeveelheden en de prijzen zijn ex btw. (van beide!) Misschien dat je kan proberen ze te verzoeken dat het een gift is... Ontloop je de btw. Je krijgt kortingen bij grotere hoeveelheden.

[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 19-01-2005 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Op zich niet zo'n probleem, ik heb een bedrijf, en de btw gaat dus zowiezo al "gewoon" eraf.
(Zonder het hele topic door te nemen) zijn er meer mensen die die bordjes interesant vinden? if so kunnen we wellicht samen inkopen (zal wel in een appart topic moeten denk ik, ivm de waarschuwing bij dit topic) (dit is denk ik al te off-topic.)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
killercow schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 13:35:
Op zich niet zo'n probleem, ik heb een bedrijf, en de btw gaat dus zowiezo al "gewoon" eraf.
(Zonder het hele topic door te nemen) zijn er meer mensen die die bordjes interesant vinden? if so kunnen we wellicht samen inkopen (zal wel in een appart topic moeten denk ik, ivm de waarschuwing bij dit topic) (dit is denk ik al te off-topic.)
Dan ben je hier aan verkeerde adres vrees ik, maar probeer het eens in het "ons net nuenen topic" in de I&T. Die hebben flinke routers nodig en sommigen hebben ook al een wrap besteld. Misschien dat er meer mensen om verlegen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJSmiley schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 09:48:
[...]

Ik denk dat je bedoeld:
2 KANAL SOUND ADAPTER ZWART
Artikelnr.: 994248 - 8A
14,95 EUR

-laat maar, had eerst ander model gevonden- Iheb laatst op Ebay een elcheapo USB geluidsding gekocht voor 14 eur, incl verzendkosten. Merk chip weet ik zo niet, dacht C-Media, kan vanavond wel even nakijken.
die bedoelde ik inderdaad ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twan1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-08-2024
killercow schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 13:18:
[...]
Yay!

Ik heb er onlangs een inkoopactie voor gedaan.. en binnenkort gaat er nog een gestart worden. Wij hadden zo'n +- 22% korting voor 9 - 10 stuks dacht ik (+ al de rest (kastjes, CF kaartjes, etc.))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Gaerne toch maar weer ontopic over de Sweex-dingetjes ipv spammen voor andere gekke ARM-dingen? :P Dit topic gaat over MIPS :Y) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Laatst online: 24-05 15:42
Ik heb inmiddels een LB000021 aangeschaft, en een 128MB USB-sticky van een vriend gekregen. (Hij was kapot, paar SMD-condensators eraf :S Ik mocht hem hebben, heb m lekker gefixed :P)..

Nu loop ik een beetje 'achter' in dit topic, en dus begrijp ik een ding niet zo goed. Het zal vast erg simpel zijn, maar kwil het toch ff weten:
Er wordt veel in dit topic besproken over de UART/Seriele verbinding van de router met de PC. Hiermee kun je via het XModem-protocol dus de firmware erin flashen; dat begrijp ik allemaal.
Echter zie ik op het NoRocketScience forum staan:
Install the using the firmware upgrade function in the web interface.
Bron: RocketMan in "New Firmware files"
Nu begrijp ik dus niet goed waar de RS232-verbinding voor nodig is aangezien het upgraden dus ook via de web-interface van de router kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Het upgraden kan de eerste keer idd via de web-interface. Als er iets fout gaat (of als je besluit mijn boot-van-USB-kernel erin te flashen) heb je echter de serieele kabel nodig om je router weer terug te flashen. Bovendien is een serieele kabel handig om te zien wat de Linux-kernel nou precies aan het uitvoeren is, omdat serieel het, zelfs al is de rest van de kernel compleet naar de knoppen, altijd blijft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Sprite_tm schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 20:55:
Het upgraden kan de eerste keer idd via de web-interface. Als er iets fout gaat (of als je besluit mijn boot-van-USB-kernel erin te flashen) heb je echter de serieele kabel nodig om je router weer terug te flashen. Bovendien is een serieele kabel handig om te zien wat de Linux-kernel nou precies aan het uitvoeren is, omdat serieel het, zelfs al is de rest van de kernel compleet naar de knoppen, altijd blijft doen.
Zou je eens je makefile ofzo van de toolchain kunnen uppen, het wil hier niet lukken nl. Ik blijf hangen op compileerrors... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbaloerie
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Via Exirion in "386/486 achtige mini pc's, wat is er te ..." kwam ik op http://www.linksys.com/pr...?grid=35&scid=43&prid=640

Zijn dat geen leuke dingen om te hacken? Er zit een 400MHz X-Scale CPU in met 32MB geheugen, USB2.0, het draait Linux en kosten maar 80 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

twan1 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 17:10:
[...]

Ik heb er onlangs een inkoopactie voor gedaan.. en binnenkort gaat er nog een gestart worden. Wij hadden zo'n +- 22% korting voor 9 - 10 stuks dacht ik (+ al de rest (kastjes, CF kaartjes, etc.))
heb je toevallig meer info? linkje? kun je me een emailtje sturen oid? (daarna zal ik hier niet meer spammen)

btw, hier is een pagina voor dat apparaatje wat hier boven genoemd wordt:
http://www.batbox.org/nslu2-linux.html (had ik een tijdje terug gevonden via http://www.linuxdevices.com

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hmz, Sprite? Kun je *echt* je router niet mollen, ook niet als je er allemaal nullen bijv heenschrijft? Ik dacht dat die JTAG-verbinding er voor was om eventueel in nood er nog iets op te kunnen flashen..

Mijn routertje is ondertussen aangekomen en ik kan er vrijdag mee gaan knutselen :9

[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 19-01-2005 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Slopen, als in: nooit meer heel te maken?
Voor zover ik weet is dat onmogelijk, op 1 uitzondering: De Linux MTD-code. Die heeft namelijk in principe de mogelijkheid tot het overschrijven van de bootloader. De andere manieren (via de bootloader, updaten via het web) raken allemaal de bootloader niet aan. In mijn kernel staat de MTD-code trouwens niet eens aan, dat zou dus helemaal 100% safe moeten zijn. Ow, bedenk wel, dit is allemaal aangenomen dat je eventueel in een geval van nood een RS232-kabel kan en wil aansluiten om via de bootloader een nieuwe image te uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ah, k, bootloader valt dus niet zo simpel mee te kloten, da's iig een veilige gedachte :P

Ik heb nu trouwens uit dit topic 2 source-codes geleecht.. Eentje van 100 en eentje van 50 MB ofzo.. :P En dan? 8)7

De gemiddelde GoT-ter is helaas niet zo into MIPS gok ik. Ik hoorde toolchains / uclibc blabla voorbij komen? :? (Dit typ ik overigens allemaal vanaf een Gentoo Linux workstation, dus qua mogelijkheden zit ik toch wel goed? :o)

[ Voor 74% gewijzigd door Osiris op 19-01-2005 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Jahoor, prima, in principe kan elke Linux-versie wel. Voor de mensen die willen beginnen zwerft er hier in dit topic ook een image rond die van USB probeert te booten + een bijbehorende root-image. Maakt het starten iets makkelijker. (Moet je natuurlijk wel USB op je bak modden, maar ach, zo moeilijk is dat ook niet...) De 100MB source die je gedownload hebt is ws. de oorspronkelijke source, die 50MB versie is de source maar dan door mij een beetje gesanitized.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Mjah, ik vraag me zeg maar meer af hoe ik precies op een 686-structuur iets voor een MIPS moet compilen.. Zo'n soort how-to zou erg geappricieerd worden :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Osiris schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 00:10:
Mjah, ik vraag me zeg maar meer af hoe ik precies op een 686-structuur iets voor een MIPS moet compilen.. Zo'n soort how-to zou erg geappricieerd worden :o
will this do? :)
http://linuxselfhelp.com/HOWTO/MIPS-HOWTO-9.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Not really :+
Not Found
The requested URL /HOWTO/MIPS-HOWTO-9.html was not found on this server.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

hier doettie et wel... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 15:10
melding : This site is temporarily unavailable ;) dus nog ff wachten allemaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Osiris schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 00:10:
Je bent niet de enige, ik ben bezig geweest met de toolchains van uclibc maar ik blijf eruit klappen op compileerrors helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

SA007 schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 20:50:

Mods:
- Het max233 breadboardding heeft nu een eigen voeding via de rts en dtr pinnen.
Hoe heb je dit precies aangesloten? Alle schematjes die ik tegenkom op internet hebben twee weerstanden en twee diodes, die zie ik bij jou niet...
Ik wil het geheel namelijk in het kapje van m'n subd-9 stekker stoppen, dus zo min mogelijk onderdelen. Ik gebruik ipv een max233 een ds275, dat is een 8 pins ic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
hmm tot nu toe gaat de compile goed, maar tijdens de configure van binutils zag ik dit voorbij komen:

code:
1
2
3
checking host system type... i386-pc-linux-gnu
checking target system type... i386-pc-linux-uclibc
checking build system type... i386-pc-linux-gnu

Moet daar geen MIPSEL staan of iets dergelijks :? Sprite :?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
ake[3]: Entering directory `/root/gcc-3.3.x/toolchain_build_i386/uClibc/ldso/ldso'
/root/gcc-3.3.x/toolchain_i386/bin/i386-linux-uclibc-gcc  -Wall -Wstrict-prototypes -Wno-trigraphs -fno-strict-aliasing   -Os   -mno-split-addresses  -mips32 -mtune=mips32 -fPIC -DUCLIBC_RUNTIME_PREFIX=\"/\" -fno-builtin -nostdinc -D_LIBC -I../../ldso/include -I. -I../../include -isystem /root/gcc-3.3.x/toolchain_i386/lib/gcc-lib/i386-linux-uclibc/3.3.4/include  -I../libdl -c mips/resolve.S -o mips/resolve.o
cc1: error: invalid option `no-split-addresses'
cc1: error: invalid option `ips32'
cc1: error: invalid option `tune=mips32'
make[3]: *** [mips/resolve.o] Error 1
make[3]: Leaving directory `/root/gcc-3.3.x/toolchain_build_i386/uClibc/ldso/ldso'
make[2]: *** [ldso] Error 2
make[2]: Leaving directory `/root/gcc-3.3.x/toolchain_build_i386/uClibc/ldso'
make[1]: *** [_dir_ldso] Error 2
make[1]: Leaving directory `/root/gcc-3.3.x/toolchain_build_i386/uClibc'
make: *** [/root/gcc-3.3.x/toolchain_build_i386/uClibc/lib/libc.a] Error 2
root@sander:~/gcc-3.3.x#

Damned! weer een error :'( Ik heb gewoon het MIPS32 platform gepakt bij de vragen, en dan de little endian versie ervan.
edit: dit was met de versie van de toolchain die sprite in het topic postte, ik ga nu de versie van uclibc.org zelf proberen.

Edimax heeft zijn sourcecode gereleased! :)

[ Voor 78% gewijzigd door neographikal op 20-01-2005 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
W00t! \o/ @ Edimax (en >:( @ Sweex, die klootzakken reageren nog steeds niet eens op je mailtjes)

Verder: Heb je je Makefile wel aangepast? Daar staan nl. de settings voor de toolchain in, zoals ook in de docs stond.

Edit: Eej, doe nu eens niet allemaal tegelijk die source downloaden, ik krijg 'm op deze manier niet echt snel binnen :( :P

[ Voor 43% gewijzigd door Sprite_tm op 20-01-2005 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Sprite_tm schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:19:
W00t! \o/ @ Edimax (en >:( @ Sweex, die klootzakken reageren nog steeds niet eens op je mailtjes)

Verder: Heb je je Makefile wel aangepast?
Ik ben nu bezig met de versie van de site van uclibc, en so far so good (moet nog wel ff compilen, maar ik ben nu al bezig met gcc) Je moet daar de opties gewoon aanpassen met een make menuconfig, erg nice.

jij hebt trouwens geen gcc meer in je rootfs zitten, hoe heb je dan de thttpd gecompiled? Achteraf gcc uit de image gehaald? (ben nieuw met crosscompilen e.d. zoals je wel merkt :) )

Sprite, doe maar rustig aan, ik trek hem nu op een slaapverwekkend tempo naar me server toe (100mbit pijp in amsterdam), daarna zal ik hem beschikbaar stellen. Kan je hem fullspeed downloaden.

[ Voor 42% gewijzigd door neographikal op 20-01-2005 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Nope, ik gebruik gcc als crosscompiler (die staat dus geinstalleerd ergens in /home/jeroen/adm5120/gcc-3.3.x ofzo). Mijn standaard compileer-routine is om eerst te kijken wat het configure-scriptje nodig heeft, en daarna onderandere --target=/home/jeroen/adm5120/install mee te geven. Zo komen alle binaries en libs enzo in die dir te staan, en hoef ik alleen nog maar dingen als een /dev en de uclibc libs toe te voegen om een complete distro te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Sprite_tm schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:26:
Nope, ik gebruik gcc als crosscompiler (die staat dus geinstalleerd ergens in /home/jeroen/adm5120/gcc-3.3.x ofzo). Mijn standaard compileer-routine is om eerst te kijken wat het configure-scriptje nodig heeft, en daarna onderandere --target=/home/jeroen/adm5120/install mee te geven. Zo komen alle binaries en libs enzo in die dir te staan, en hoef ik alleen nog maar dingen als een /dev en de uclibc libs toe te voegen om een complete distro te krijgen.
G*dver,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
ldso.c: In function `_dl_malloc':
ldso.c:925: warning: implicit declaration of function `_dl_mmap'
ldso.c:926: warning: assignment makes pointer from integer without a cast
In file included from ldso.c:944:
dl-elf.c: In function `_dl_load_elf_shared_library':
dl-elf.c:468: warning: assignment makes pointer from integer without a cast
dl-elf.c: In function `_dl_dprintf':
dl-elf.c:793: warning: assignment makes pointer from integer without a cast
make[3]: *** [ldso.o] Error 1
make[3]: Leaving directory `/root/buildroot/toolchain_build_mipsel/uClibc/ldso/ldso'
make[2]: Leaving directory `/root/buildroot/toolchain_build_mipsel/uClibc/ldso'
make[1]: Leaving directory `/root/buildroot/toolchain_build_mipsel/uClibc'
make: *** [/root/buildroot/toolchain_build_mipsel/uClibc/lib/libc.a] Error 2
root@sander:~/buildroot#

Weer klapt hij eruit, n.b. met hun eigen scripts. Zijn die voorgecompilde versies van hun ook bruikbaar? (welke moet ik dan pakken mipsel, of i386. Ik snap niet of de filename nou slaat op de host of de target nl.)

*kuch* nog 9 uur te gaan voor de source van edimax :+

[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 20-01-2005 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ik heb even erg gemeen gedaan icm mirrors en download accellerators, maar het was voor een goed doel want ik heb voor jullie een mirrortje opgezet.

Mooi, nou unzippen en kijken of er echt veel veranderd is in vergelijking met die Ovislink source.

Edit: Pwnage, ze hebben gewoon een toolchain bijgevoegd. Hoeven mensen niet meer te stuntelen met iegen toolchains.

[ Voor 16% gewijzigd door Sprite_tm op 20-01-2005 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Sprite_tm schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:36:
Ik heb even erg gemeen gedaan icm mirrors en download accellerators, maar het was voor een goed doel want ik heb voor jullie een mirrortje opgezet.

Mooi, nou unzippen en kijken of er echt veel veranderd is in vergelijking met die Ovislink source.

Edit: Pwnage, ze hebben gewoon een toolchain bijgevoegd. Hoeven mensen niet meer te stuntelen met iegen toolchains.
Downloading :) Zou mooi zijn :)

Zijn er nog dingen veranderd op usb gebied? :) Tenminste, er werkte toch iets niet waardoor je je pcm2705 niet aan de gang kreeg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
neographikal schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:29:
[...]

G*dver,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
ldso.c: In function `_dl_malloc':
ldso.c:925: warning: implicit declaration of function `_dl_mmap'
ldso.c:926: warning: assignment makes pointer from integer without a cast
In file included from ldso.c:944:
dl-elf.c: In function `_dl_load_elf_shared_library':
dl-elf.c:468: warning: assignment makes pointer from integer without a cast
dl-elf.c: In function `_dl_dprintf':
dl-elf.c:793: warning: assignment makes pointer from integer without a cast
make[3]: *** [ldso.o] Error 1
make[3]: Leaving directory `/root/buildroot/toolchain_build_mipsel/uClibc/ldso/ldso'
make[2]: Leaving directory `/root/buildroot/toolchain_build_mipsel/uClibc/ldso'
make[1]: Leaving directory `/root/buildroot/toolchain_build_mipsel/uClibc'
make: *** [/root/buildroot/toolchain_build_mipsel/uClibc/lib/libc.a] Error 2
root@sander:~/buildroot#

Weer klapt hij eruit, n.b. met hun eigen scripts. Zijn die voorgecompilde versies van hun ook bruikbaar? (welke moet ik dan pakken mipsel, of i386. Ik snap niet of de filename nou slaat op de host of de target nl.)

*kuch* nog 9 uur te gaan voor de source van edimax :+
34min nog :z en al 20min bezig :*)

[ Voor 3% gewijzigd door maddog_rvo op 20-01-2005 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
Sprite_tm schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:36:

damn leuk mirrortje, hijs al binnen met 1.4mb p/s

Leuke lijntjes hebben jullie allebei :7

[ Voor 4% gewijzigd door maddog_rvo op 20-01-2005 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik ben bezig via Sprite z'n mirror, die trekt hem hier gewoon vol :) me server pakt hem met 5,9MB/s :) Zie mirror hieronder :)

Die edimax mirror is gewoon belachelijk traag :P

Tweede mirror

En ja hoor, ik krijg weer een compile error voor me neus :X

[ Voor 82% gewijzigd door neographikal op 20-01-2005 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mmm. Als ik het zo goed bekijk zijn deze features veranderd:
• Ondersteuning van LEDs (knipperen etc) is toegevoegd
• MTD zit iets anders inelkaar. Hopelijk is 'ie hier wel werkend :)
• De netwerk-interfaces zijn gerenamed naar eth0 en eth1
• Er is in de source ook de drivers voor een Intersil netwerkkaart opgenomen
• De USB-drivers zijn weggelaten. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 15:09:
Mmm. Als ik het zo goed bekijk zijn deze features veranderd:
• Ondersteuning van LEDs (knipperen etc) is toegevoegd
• MTD zit iets anders inelkaar. Hopelijk is 'ie hier wel werkend :)
• De netwerk-interfaces zijn gerenamed naar eth0 en eth1
• Er is in de source ook de drivers voor een Intersil netwerkkaart opgenomen
• De USB-drivers zijn weggelaten. :'(
De USB gebruik die router niet, dus hoeven ze er in principe niet bij te geven:p en kan je die niet uit de oude source pakken + mijn toevoeging, want dat was de nieuwste driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik ben op zich happy met de kernel van Sprite zoals hij is, ik kan er alleen niet achter komen hoe ik nou die crosscompiler kan gebruiken om mijn appjes te bouwen.... Als iemand mij hier een schop in de goede richting voor kan geven, zou heel prettig zijn :)

offtopic:
Ben al 4 uur aan het googlen...

[ Voor 9% gewijzigd door neographikal op 20-01-2005 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik leech nu ook die Edimax-source, maar snap nog steeds geen fuck van dat crosscompilen etc :+ Hopelijk heeft Edimax ook een How-to erbij geleverd voor die bijgeleverde toolchain ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
ColdSTone schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 10:37:
[...]
Hoe heb je dit precies aangesloten? Alle schematjes die ik tegenkom op internet hebben twee weerstanden en twee diodes, die zie ik bij jou niet...
[...]
SA007 in "Routerhacking (was: Sweex LB000021: Welk..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Osiris schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 16:02:
Ik leech nu ook die Edimax-source, maar snap nog steeds geen fuck van dat crosscompilen etc :+ Hopelijk heeft Edimax ook een How-to erbij geleverd voor die bijgeleverde toolchain ofzo :P
Als ik hun manual volg klap eruit met de melding dat het script alsnog een bepaalde binary niet kan vinden. Je moet je toolchain gewoon naar je root unpacken zodat je een /export/tool/* krijgt.

Dat crosscompilen is tot nu toe het grootste probleem, ook voor mij :) Zo niet een ware ramp :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
./compile: line 3: exec: mipsel-uclibc-gcc: not found
make: *** [sntpclock.o] Error 127

******************** compile ERROR in clockspeed-0.62 !! ********************

Nice 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Osiris schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 16:21:
./compile: line 3: exec: mipsel-uclibc-gcc: not found
make: *** [sntpclock.o] Error 127

Nice 8)7
Heb je wel de toolchain richting je root uitgepakt? En ben je wel met rootpriveliges ingelogd? Dat is trouwens ook waar ik op stukloop

[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 20-01-2005 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Jaja, Busybox heeft ie gecompiled enzo.. Alleen daarna wil ie clockspeed gaan doen en dan stopt ie er mee..

Bij welke error stopt ie bij jou dan?

edit:
Ah, ik vat het al:
compile:
#!/bin/sh
# WARNING: This file was auto-generated. Do not edit!
exec mipsel-uclibc-gcc -O2 -c ${1+"$@"}

Ff die /export/tools enzo in mn PATH pleuren :)

[ Voor 43% gewijzigd door Osiris op 20-01-2005 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Zelfde error, ik ga ook ff de makefile editten, kijken of het lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
flaptop bin # echo $PWD
/export/tools/mipsel-linux-uclibc/bin
flaptop bin # export PATH=$PATH:$PWD
flaptop bin # echo $PATH
/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/export/tools/mipsel-linux-uclibc/bin

Zo, kijken of ie em nu wel kan vinden :P

edit:
Tof, nieuwe error!

./auto-str-gcc: relocation error: ./auto-str-gcc: symbol errno, version GLIBC_2.0 not defined in file libc.so.6 with link time reference
make: *** [auto_home.c] Error 127

:( :X :/

[ Voor 39% gewijzigd door Osiris op 20-01-2005 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
code:
1
2
3
4
../../libpcap-0.7.2/libpcap.a(gencode.o): In function `pcap_compile':
gencode.o(.text+0x558): undefined reference to `pcap_parse'
collect2: ld returned 1 exit status
make: *** [pppd] Error 1

Nog een nieuwe error :+

Het gaat goed zo :)

Als ik nzbget zou kunnen compilen ben ik persoonlijk ook helemaal happy :) En iptables trouwens (staat die aan in je kernel sprite? )

[ Voor 59% gewijzigd door neographikal op 20-01-2005 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hm, ./AP/clockspeed-0.62/auto_home.c is bij mij leeg? Hoe zit dat bij jou neo of hoe heb je dat opgelost? :?

[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 20-01-2005 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Osiris schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 16:57:
Hm, ./AP/clockspeed-0.62/auto_home.c is bij mij leeg? Hoe zit dat bij jou neo of hoe heb je dat opgelost? :?
Daar liep hij gewoon strak overheen, maar de pppd is nu weer een probleem. Maar feitelijk ben ik happy met het rootfs van Sprite, op het kunnen compilen van mijn eigen progsels na.

Houdt trouwens niet in dat dit niet gewoon zou moeten werken.... Ik snap er even niks meer van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mmmm, ik snap het ook niet meer... blijkbaar hebben de mensen van uclibc die hele package compleet omgebouwd toen ik even niet keek... menuconfig, busybox geintegreerd...

Anyway, ik ben nu ook aan het proberen, misschien dat 1 van ons op een werkende config stuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hm, kheb dat auto_home allemaal uit clockspeed gesloopt (paar #-jes in de Makefile), maar nu doet ie het helemaal niet meer.. (goh, verrassend :o)
Stom kreng :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 21:37
@Sprite_TM

Heb je ook gezien dat nu in hun nieuwe busybox ook SOUNDCART support is. Zou dat dan betekenen dat de USB met sound eindelijk gaat werken?
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees eerst dit topic goed door. Dit is geen 'vraag maar raak' topic. Maak dus eerst gebruik van de naslagwerken (Google etc.) en houdt het vooral on-topic en schoon.