Toon posts:

De werkelijke afkorting van RAM?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 860 views sinds 30-01-2008

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2025

n00bs

Het is weer Zomer!

Wat een loser die zogenaamde professor en dan ook nog zo uit de hoogte doen :r argh van dat soort mensen walg ik echt...
Heb ook op de Uni tijdje gezeten en mijn profs hadden het over Random Access Memory

Maar zoals TafkaT al post… daar is het HARDE BEWIJS! Print het uit en stuur het naar hem toe…. Wat je nog beter kan doen is tegen hem ingaan en zijn woorden aanhalen dan die foto toevoegen van het patent en naar iedereen in de klas + plus andere docenten sturen zodat hij openbaar afgaat. Print daarna ook nog 10x dat artikel uit en hang het over in de collegezalen etc.

Dit soort mensen leven echt in een andere wereld…

Verwijderd

verderop in het artikel staat de volgende verklaring:

Random of sequentieel toegankelijk
Ter volledigheid willen we hier nog toevoegen dat RAM ooit ook de afkorting geweest is van Random Acces Memory (willekeurig toegankelijk geheugen). Deze afkorting verwees expliciet naar de mogelijkheid om bij dit soort geheugens gelijk welke geheugeninhoud direct te kunnen benaderen. Dit in tegenstelling tot de veel oudere sequentiële geheugens, waarbij je steeds vanaf het eerste geheugenvakje het gehele geheugengebied moest aflopen om de inhoud van het laatste geheugenvakje op te halen. Uiteraard was dit een veel trager systeem. Je kan dit bv. vergelijken met de mogelijkheid die je bij een CD-speler hebt om meteen gelijk welk nummer te laten spelen, terwijl je met een cassettespeler de tijd verliest die je nodig hebt om naar het juiste nummer door te spoelen of terug te spoelen.
Momenteel zijn alle computergeheugens Random Accessible.

Dus beide zijn goed, iedereen blij ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 00:42 ]

Verwijderd

silentsnow schreef op donderdag 02 december 2004 @ 23:54:
[...]

Ik hoor hier allemaal nieuwe dingen :P RAM heeft niets te maken met het willekeurig kunnen kiezen van schrijven of lezen. RAM heeft te maken met het willekeurig kunnen kiezen welke plek in het RAM je wilt lezen beschrijven. Het tegenovergestelde van een videoband of een casette dus :)
En ROM geheugen kan je zeker niet willekeurig een 'plek' uitlezen? Best lastig dan voor al die PDA's en zelfs de Bios van je pc 8)7

Een videoband en cassette zijn trouwens ook RAM als er data op geschreven wordt. Jij moet maar eens een cursus bestandsorganisatie en computer architectuur volgen :P
bigfoot1942 schreef op donderdag 02 december 2004 @ 23:54:
[...]

weet je dit zeker of is dit je eigen interpretatie?
ik dacht bij random aan lokatie, dat t dus niet zo is dat je alleen de laatst geschreven gegevens kan lezen zoals op de stack maar elk gegeven op welke plek in het geheugen ook.

je hebt dan dus toegang tot elke willekeurige plek op het geheugen.
Tis wat me geleerd is dus :) Ik dacht vroeger ook aan locatie van geheugen maar met ROM geheugen kan je ook iedere willekeurige geheugenplaats uitlezen, tis immers niet secuentiëel zoals een backuptape geadresseerd wordt.

[Bonusmode:]
Read And Modify .... wat lezen en schrijven :+
RAMM moet het dan zijn, Read And Modify Memory.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 00:54 ]

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 00:43:
En ROM geheugen kan je zeker niet willekeurig een 'plek' uitlezen? Best lastig dan voor al die PDA's en zelfs de Bios van je pc 8)7
We hebben het hier over RAM, niet over ROM ;)
Een videoband en cassette zijn trouwens ook RAM als er data op geschreven wordt. Jij moet maar eens een cursus bestandsorganisatie en computer architectuur volgen :P
Jij zit hier toch echt fout.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Tjongejonge, wat een draadje. Een afkorting met kennelijk meerdere betekenissen...

Ik heb ooit op de TUD geleerd: Random Access Memory... dat had ik daarvoor al jaren uitentreure gehoord en daarna niets anders! Dus tenzij iedereen elkaar fout heeft lopen nakwaken, de laatste 25 jaar, is het niets anders geworden.

Overigens: http://www.vpro.nl/programma/ram/

Ik word ook regelmatig Ram genoemd :P

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 03-12-2004 01:02 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

silentsnow schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 00:51:
[...]

We hebben het hier over RAM, niet over ROM ;)
[s]Als je het over RAM hebt waarom zou je dan erbij zetten dat je willekeurig een geheugenplaats kan benaderen terwijl dat niet in de de afkorting ROM voorkomt en het ook mogelijk is met ROM?
In de naam van het type geheugen hoort de belangrijkste eigenschap van het geheugen omschreven te zijn. Bij RAM is dat je kan kiezen tussen schrijf en leestoegang en bij ROM dat je alleen leestoegang hebt. En anders os ROM achterhaalt en moet dus RAROM (Random And Read Only Memory) zijn of iets dergelijks :+[s]

Begon te twijfelen dus ff opgezocht, bleek idd zeer verkeerd in mijn koppie te zitten 8)7

Het heet random access omdat de geheugenplaatsen direct bereikbaar zijn voor de cpu maar dat heeft ongeveer elk type (chip)geheugen. De naam is daardoor verkeerd gekozen volgens mn boek.

Bron: Computers, organisatie - architectuur - communicatie
ISBN: 90-01-26700-9
silentsnow schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 00:51:
[...]

Jij zit hier toch echt fout.
Idd... denkfoutje ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 01:14 ]

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07-2025

sniek

Got root?

Hahahaha, die professor is hard aan de crack. Ik kan me voorstellen dat hij de allereerste telramen nog heeft meegemaakt. Waar hij wel gelijk in zou kunnen hebben is dat vele afkortingen soms van naam wisselen. Maar dan vaak ook omdat de techniek meeveranderd,...

Irrelevant by default - rm -rf /

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 01:03:
Als je het over RAM hebt waarom zou je dan erbij zetten dat je willekeurig een geheugenplaats kan benaderen terwijl dat niet in de de afkorting ROM voorkomt en het ook mogelijk is met ROM?
In de naam van het type geheugen hoort de belangrijkste eigenschap van het geheugen omschreven te zijn. Bij RAM is dat je kan kiezen tussen schrijf en leestoegang en bij ROM dat je alleen leestoegang hebt. En anders os ROM achterhaalt en moet dus RAROM (Random And Read Only Memory) zijn of iets dergelijks :+
Ik heb het even nagezocht op wikipedia:

Random Access Memory or RAM is a type of computer storage whose contents can be accessed in any order. This is in contrast to sequential memory devices such as magnetic tapes, discs and drums, in which the mechanical movement of the storage medium forces the computer to access data in a fixed order.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

silentsnow schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 01:07:
[...]

Ik heb het even nagezocht op wikipedia:

Random Access Memory or RAM is a type of computer storage whose contents can be accessed in any order. This is in contrast to sequential memory devices such as magnetic tapes, discs and drums, in which the mechanical movement of the storage medium forces the computer to access data in a fixed order.
Zie mn vorige post/edit ;)

Je had gelijk :P

Toch vindt ik mijn versie logischer maar dat is natuurlijk persoonlijk ;)

Verwijderd

Read And Modify dekt inderdaad meer de werking van RAM, omdat je het itt ROM niet alleen kunt uitlezen maar ook bewerken. Het lijkt mij daarom beter dan het niet veel zeggende Random Access Memory (iets dat voor ROM ook kan gelden). Aan de andere kant heb ik nooit anders geweten dan laatstgenoemde.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 01:22 ]

Verwijderd

Bij afkortingen is het gewenst dat men zich houdt aan de algemeen aanvaarde definitie.
Dat een leraar, koste wat kost vast wil houden aan een niet gangbare definitie getuigt niet van groot inzicht. ;)

Nog wat betreft de opmerkingen dat ROM ook toegankelijk is: Misschien helpt dit een beetje:

Stel je de geheugen module eens voor als een flatgebouw!

Als je nu de sleutel hebt, dan kun je de inhoud veranderen en heb je dus "access".
Heb je geen sleutel, dan kun je wel door de ramen naar binnen kijken om te zien wat de inhoud is, maar je kunt er niks aan veranderen.

Dat is in feite het wezenlijke verschil tussen RAM en ROM.

Ten aanzien van diegenen die bij ROM dus praten over "lees toegang", zou ik willen zeggen grappig gevonden, doch het verwart alleen maar.

Punt is: Bij ROM heb je geen toegang (access) tot de geheugen-cellen. Je mag alleen naar de inhoud kijken. (Lezen dus = READ). :Y)

Verwijderd

[knip] nev mind [/knip]

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 06:42 ]

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:13

reiker

dan jij!

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 21:35:
[...]

Hebben 'm al geconfronteerd. hij lacht ons vierkant uit.
Nu ja, op 't examen schrijf ik ook Read And Modify... Maar niemand kan dit staven, buiten een url van hogent zelf?
Als hij je echt uitlacht, dan zou ik dat opvatten als een gebrek aan wederzijds respect... Dat kan je toch niet maken. En dat moet zo'n prof ook weten, die moet gewoon tactisch, verantwoord en op een volwassen manier met z'n studenten omgaan. Als het zo gebeurt zoals ik het lees vind ik het werkelijk geen stijl, en dat kan je best tegen hem zeggen.

Zo gezegd, zo gedaan.

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
http://www.multidesk.be/woordenboek/000061/
RAM staat eigenlijk voor Read And Modify, maar toch lees je in alle boekjes Random Access Memory, wat dus niet klopt.
Er zijn er dus wel meer die het zo geleerd hebben iig

http://docent.hogent.be/~ldc392/LEXIC-R.HTM
RAM

een vorm van elektronisch geheugen (meestal uit chips vervaardigd) waaruit zowel informatie gelezen kan worden als waar de erin opgeslane informatie kan gewijzigd worden (in dit verband spreekt men ook vaak van schrijf- en leesgeheugen).

RAM komt in deze betekenis van Read And Modify (lezen en wijzigen), dit volledig in tegenstelling met [ ROM ]-geheugen!
Ter volledigheid willen we hier nog toevoegen dat RAM ooit ook de afkorting geweest is van Random Acces M emory (willekeurig toegankelijk geheugen). Deze afkorting verwees expliciet naar de mogelijkheid om bij dit soort geheugens gelijk welke geheugeninhoud direct te kunnen benaderen. Dit in tegenstelling tot de veel oudere sequentiële geheugens, waarbij je steeds vanaf het eerste geheugenvakje het gehele geheugengebied moest aflopen om de inhoud van het laatste geheugenvakje op te halen. Uiteraard was dit een veel trager systeem.
Het klinkt best wel logisch moet ik zeggen, vooral de tegenstelling
RAM <-> ROM
slaat nergens op als je "Random Access Memory" gebruikt

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

reiker schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 08:16:
[...]

Als hij je echt uitlacht, dan zou ik dat opvatten als een gebrek aan wederzijds respect... Dat kan je toch niet maken. En dat moet zo'n prof ook weten, die moet gewoon tactisch, verantwoord en op een volwassen manier met z'n studenten omgaan. Als het zo gebeurt zoals ik het lees vind ik het werkelijk geen stijl, en dat kan je best tegen hem zeggen.
Inderdaad, daarom ook mijn post n00bs in "De werkelijke afkorting van RAM?" Ik zou hem echt voor lul zetten. Kinderachtig misschien... maar geloof mij dit soort mensen op die leeftijd die veranderen echt niet door een volwassen gesprek... helaas

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 13:09
Nou, voor lul zetten gaat niet lukken, want zijn ongelijk over read and modify bewijzen blijft moeilijk.
Hij heeft echter wel ongelijk als hij zegt dat random acces memory fout is.

alhoewel:
- Random Acces Memory, is RAM als zelfstandig naamwoord.
- Read and Modify... is meer een bijvoeglijk naamwoord
afhankelijk van de context kun je de juiste kiezen:

het RAM van een computer is de eerste vorm.
RAM-geheugen is de tweede vorm

[ Voor 42% gewijzigd door TafkaT op 03-12-2004 10:24 ]

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-03-2025

Erycius

I came on Eileen.

bwoa, er is wel iets logisch aan om dat Read and Modify te noemen... vooral om de tegenstelling met ROM te benadrukken dan. En om te benadrukken dat de veranderingen niet op de harde schijf zelf gebeuren maar in het geheugen. (maar dan inderdaad nog: de échte veranderingen gebeuren in de registers, waarna ze terug braafjes naar het geheugen geschreven worden)

Nu, er mag dan wel een zekere logica achter zitten (gelukkig maar dat dat nog het geval is!) maar ik zou dat inderdaad toch ook niet zomaar aannemen.

Vraag je prof anders eens wat ZIJN bron daarvoor is? Dan weten we het meteen.

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:52
TafkaT schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 10:22:
Nou, voor lul zetten gaat niet lukken, want zijn ongelijk over read and modify bewijzen blijft moeilijk.
Hij heeft echter wel ongelijk als hij zegt dat random acces memory fout is.
Ten eerste is het een professor, die gasten willen wel vaker een reactie proberen te triggeren bij studenten om ze ff wakker te schudden.

Mocht je ervoor gaan hem met zijn neus op de feiten te drukken, zou ik wel een goed onderbouwd stuk indienen. Dat is namelijk wat die mensen het liefst zien.

Aangezien er in dit topic genoeg informatie staat omtrent Random Access Memory en Read And Modify, zou je dat wel aankunnen. Ik ben Read and modify wel vaker tegengekomen, maar dan meer ni databases, maar de stelling heeft wel wat. Want dat is namelijk wat er feitelijk gebeurd

Ik zelf weet ook niet beter dan dat het Random Access Memory is en daar blijf ik bij :P

[ Voor 4% gewijzigd door Cardinal op 03-12-2004 10:28 ]

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

RAM (het ~)
1 direct toegankelijk computergeheugen waarin gegevens kunnen worden gelezen en geschreven [random access memory]
Quote uit de VanDale, dit is op taalgebied in NL toch wel het meest betrouwbaar. ;)

Ik ben er uit en heb het bewijs gevonden, de uitvinder van (D)Ram was :

Robert Dennard

http://www.invent.org/hall_of_fame/41.html

Patent Number(s) 3,387,286

http://patimg2.uspto.gov/...onNum=&idkey=0B352EC7533A

[ Voor 54% gewijzigd door Luppie op 03-12-2004 10:52 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Cobra_Lup schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 10:31:
[...]

Quote uit de VanDale, dit is op taalgebied in NL toch wel het meest betrouwbaar. ;)
En dit woordenboek op het gebied van IT ;)
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3
RAM
(Random Access Memory.)

Random Access Memory of wel Lees- en Schrijf-geheugen. Dit wordt ook wel werkgeheugen of intern geheugen genoemd. Dit geheugen wordt gewist als de spanning van de PC uitvalt. Het stelsel van geheugenchips voor de tijdelijke opslag van programmatuur en ingevoerde gegevens. De omvang wordt uitgedrukt in megabyte.
TafkaT > hoezo moeilijk te verdedigen er was toch een Patent door jou gepost

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-01 13:32

Dido

heforshe

Ben ik de enige die moet denken aan de eeuwige discussie over SQL (es-ku-el vs. siekwel)?

Wat betekent mijn avatar?

• Luppie
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Ik kom net tegen dat RAM eigenlijk een afgeleide is van DRAMAS
On 4 June, 1966, American ofis of patents issues doctor Robert Dennard from the company OF IBM, patent 3387286 for single-transistor storage cell (DRAMAS Of dynamich By random Of achchess Of memory or dynamic access to the random memory) and to the base idea of three-transistor storage cell.This type of memory is used for the short term retention of information in the computer.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Read and modify zou hoe dan ook niet kloppen in mijn optiek want het geheugen bewerkt niets,
zoals eerder gezegt , dat doet de CPU.
Dus in ieder geval zou het read and modify'd moeten wezen.
Want het word gelezen, gewijzigt(door cpu) en gewijzigt opgeslagen.

Maar dat is slechts mijn denkwijze.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:59

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Kijk ook eens effe bij de CV-pagina van je 'Prof'. Heeft psychologie gestudeerd, en geeft nu waarschijnlijk bij gebrek aan een echte Informatica DRS les in ICT.... Sorry, maar welk recht heeft die meneer om een begrip dat al meer dan 35 jaar vast staat zomaar te veranderen ?

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:06:
Read and modify zou hoe dan ook niet kloppen in mijn optiek want het geheugen bewerkt niets,
zoals eerder gezegt , dat doet de CPU.
Dus in ieder geval zou het read and modify'd moeten wezen.
Want het word gelezen, gewijzigt(door cpu) en gewijzigt opgeslagen.

Maar dat is slechts mijn denkwijze.
Dat klopt volgens mij wel. Bij mij hebben ze het ook wel over Read and Write, wat eigenlijk alles is wat RAM doet.

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

Ik snap het probleem niet. Een aanname bij geheugen is dat het read/write is, en daarom wordt het er expliciet bijgezet dat het read-only is bij ROM.

Dat geheugen read/write is dat is al sinds het uitvinden van de eerste geheugencel en de magneetbanden. Dat is eigenlijk al in het woord 'Memory' gegeven, aangezien het iets 'onthoud' wat je erin stopt voor later.

Daarom wordt alleen de meest significante eigenschap gegeven bij RAM, en dat is dat het willekeurig benaderbaar is in plaats van sequentieel (waarbij sequentieel geheugen ook al read/write was). En bij ROM is dat dat het read-only is in plaats van het standaard gegeven van read/write bij memory.

RAM als Read And Modify klopt gewoon niet. Het is een verkeerd gebruik van een acroniem, het is een verkeerd gebruik van 'Modify' in de context, het geeft niet aan wat het is, het is historisch niet correct en als het in de context van geheugen gebruikt wordt als 'Read And Modify Memory' dan is het dubbel op, want 'Memory' is per definitie read/write (commit to memory & recall from memory).

En dat is best logisch, want zelfs ROM is in ieder geval minstens 1x te schrijven.

Every morning is the dawn of a new error.

• raphidae

raphidae

...antichrist...

DaCoTa schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 00:12:
Vraag anders aan de doc waarom write only memory niet in zijn woordenlijst staat, lijkt me toch ook een behoorlijke misser... bron bron
Echt prachtig :) Vooral dat grafiekje waarin Number of socket insertions wordt uitgezet tegenover Number of remaining pins :D

Verwijderd

Wat een gebrek aan inhoudelijke diepgang in deze reeks en een overdaad aan vuilsprekerij over iemand of meerdere personen die men nauwelijks zelf rechtstreeks durft aan te spreken!

Om alle misverstanden en halve waarheden uit de weg te ruimen:

RAM is een afkorting met twee betekenissen in de wereld van computergeheugens.

Zoals trouwens al terecht op te maken was uit eerder aangehaalde quotes van mijn website.

In de ene betekenis staat het voor Random Access Memory, wat er op duidt dat bij dergelijke geheugens elke geheugencel direct adresseerbaar is, m.a.w. de computer heeft "meteen" toegang tot elke geheugenplaats zonder eerst andere geheugencellen te moeten overlopen. Deze manier van toegang is uiteraard erg belangrijk als het op snelheid aankomt. De allereerste computergeheugens, en momenteel nog enkele goedkope back-up media, waren van het SAM-type. Sequential Acces Memory (vergelijkbaar met geheugens op tape of cassette, waarbij je vertrekkend vanop een bepaalde positie op de tape steeds een eind vooruit of achteruit moet spoelen (en dus allicht voorbij de geheugeninhoud van op dat moment onbelangrijke data moet crossen, vooraleer het bedoelde stukje informatie te kunnen ophalen). Voor backup doeleinden is dergelijke toegang momenteel nog haalbaar, maar voor een werkgeheugen van een computer helemaal niet. Kijk eens naar een science fiction film van 30 jaar geleden. Een "futuristische computerzaal" bestond daar steevast uit enkele tientallen tape-drives met grote spoelen die continu heen en weer aan het lezen waren.

Dus op de snelheidsdimensie betekent RAM: random access memory, en staat daar in tegenstelling tot SAM, sequential access memory.

Op een andere dimensie, nl. de wijzigbaarheid van de geheugeninhoud door de gebruiker of een modaal programma staat RAM voor Read And Modify, wat wil zeggen dat bij geheugens van dit type, de inhoud van de geheugens kan uitgelezen worden (nogal wiedes, want anders had je aan dit soort geheugen weinig) en dat de inhoud van die geheugens ook vlot gewijzigd kan worden, m.a.w. de geheugeninhoud is variabel. Een nadeel van deze geheugens is echter dat ze meestal volatiel of "vluchtig" zijn, maw, om de geheugeninhoud te bewaren moet de inhoud, regelmatig "gerefreshed" worden. Met regelmatig bedoelen we enkele tientallen of honderden keren per seconde. Als de stroomvoorziening of het refreshen wegvalt, is de geheugeninhoud niet meer betrouwbaar.
Nu heeft men bij toestellen die wel eens afgezet worden, of die zonder stroom komen, toch nood aan een geheugentype waarvan de inhoud NIET verloren geraakt na het uitzetten van het toestel. Dit soort geheugen, ook gebruikt van bij de eerste pc's, is het ROM-geheugen. Indien de Basic Input en Output-routines van een pc niet in ROM-opgeslagen zouden zijn, dan zou de pc niet eens kunnen opstarten. En het is ook niet de bedoeling dat door een stroomstoring, of een stom foutje van een programma of gebruiker, deze belangrijke informatie zou gewist worden. Daarom de nood aan ROM-geheugen, Read Only Memory.

Dus op de dimensie van de wijzigbaarheid van de inhoud van het geheugen, is het werkgeheugen noodzakelijkerwijs een Read And Modify-geheugen, en is het stukje geheugen waarin de Basic Input and Output-routines zitten, een ROM-geheugen = Read Only Memory.

Het huidig werkgeheugen dat in pc's dagelijks wordt gebruikt (in zijn verschillende vormen (Level-1 = L1, L2, L3 en wat "gewoonlijk" als het RAM-geheugen van een pc wordt genoemd)) is dus RAM-geheugen in de TWEE betekenissen van het woord RAM = Random Access Memory en Read And Modify.

Het huidig blokje geheugen waarin de Basic Input and Output Routines in opgeslagen zijn is OOK RAM-geheugen in de betekenis als Random Access Memory en tegelijkertijd ROM-geheugen in de betekeins van Read Only Memory.

Verwar bovenstaand geheugenblokje niet met het geheugen waarin de BIOS-setup van een pc wordt bewaard, want je kan de BIOS-settings vlot aanpassen, dus wijzigen - modifiëren. De BIOS-setup-instellingen worden dus bewaard in RAM-geheugen, in de twee betekenissen van het woord RAM. Alleen gebruikt men daarvoor meestal CMOS geheugen wat bekend staat voor de zeer beperkte hoeveelheid elketrische energie die dat RAM-geheugen nodig heeft om te refreshen. Zo weinig dat een simpel knoopbatterijtje in je pc volstaat om die geheugeninhoud meestal voor langer dan 5 jaar te bewaren.

Nog drie aanvullingen:

1) De Basic Input en Output Routines worden opgeslagen in ROM-geheugen (Read and Modify en Random Access Memory) maar de informatie die daarin is opgeslagen kan sinds enkele jaren toch weer op een handzame manier gewijzigd worden (BIOS-update); we hebben het hier over de evolutie van ROM naar PROM, naar EPROM om te belanden bij EEPROM (wat nu meestal Flash-geheugen genoemd wordt).

2) De techniek van Flash-geheugens wordt nu volop gebruikt in allerlei memory-cards en USB-memorysticks. Hierbij combineert men dus zowel de voordelen van RAM in de beide betekenissen, als de voordelen van ROM met betrekking tot het vasthouden van de informatie zonder de noodzaak tot refreshen. De snelheid van deze geheugens is echter nog te laag om als werkgeheugen voor een pc gebruikt te kunnen worden.

3) Dat men in vulgariserende werken al snel oppervlakkig tewerk gaat en men slechts één facet van de werkelijkheid belicht kan ik nog begrijpen. Maar waar ik niet bijkan is dat mensen die vanzichzelf beweren geïnteresseerd te zijn in informatica zich zo graag bekennen tot oppervlakkige interpretaties en halve lezingen. In de voorgaande reacties was nochtans al duidelijk te lezen dat de afkorting RAM twee betekenissen heeft, elk op een andere dimensie.
Als "de industrie" en de vulgariserende pers de afkorting RAM gebruikt als aanduiding van het werkgeheugen van huidige pc's, in tegenstelling tot ROM waarin de Basic Input en Output Routines opgeslaan zijn, dan bedoelen ze effectief de mogelijkheid om die geheugeninhoud van het RAM-geheugen te kunnen wijzigen (dus in de betekenis Read And Modify), dit in tegenstelling van de afkorting ROM op dezelfde dimensie, Read Only Memory.
Als men het had over RAM in de andere betekenis (Random Access Memory) dan hebben ze het fout, want ook het ROM-geheugen is op dezelfde dimensie Random Acces Memory.

Zelfs de ingescande kopie van de patentaanvraag levert geen tegenbewijs van mijn stelling!

Mensen die menen mij te moeten terechtwijzen omdat ik bovenstaande zaken duidelijk maak aan mijn studenten, zonder rechtstreeks aan mij uitleg te moeten vragen, hebben weinig recht om in een forum schimpende opmerkingen te maken over iemand die ze niet kennen. Een beetje meer diepgang kan hier geen kwaad, en voor die mensen: "Stel misschien eerst eens een vraag i.p.v. meteen oppervlakkige commentaren te geven".

Ik voel me dan ook niet ongelukkig als leerkracht informatica en ICT als ik mijn studenten op de twee betekenissen van het woord RAM wijs, en hen duidelijk maak dat ze bij het gebruik van homoniemen duidelijk moeten maken in welke betekenis ze dat woord gebruiken.

Ik voel ook niet de noodzaak om alles van "de industrie" (wie dat dan ook mag wezen) kritiekloos aan mijn studenten over te brengen.

Met welgemeende dank aan Kristof Riebbels en vooral aan Arjen van Kaam, die op professionele wijze me van het bestaan van deze discussie op de hoogte brachten. Dit gaf me ten minste de kans meer info te verschaffen.

PS. De industrie en haar verkopers overdonderen ons maar al te vaak met onwetenschappelijke beweringen en gebruiken graag hun eigen interpretaties van informatica-termen (herinner u bv. de discussie over hoe groot een MB of een GB is, in termen van opslagruimte van een harde schijf).
Vergeet niet dat het hoofddoel van de industrie is om consumenten tot aankoop aan te zetten, en dat ze hierbij het ge(mis-)bruik van oude en nieuwe termen niet schuwen. Wat betekent de integriteit van een bedrijf als Intel of Microsoft? Hebben ze al niet vaker dingen beweerd die achteraf niet bleken te kloppen?

Verwijderd

Leraren (want dat is zo een profje) denken altijd dat ze het beter weten....misschien heeft hij nog gelijk ook...maar het blijft stom.
RAM = Random Access Memory ... in 1900 zouden ze misschien read en modify gebruikt hebben ; we leven nu en nu is het dus RAM = Random Access Memory. klaar uit.

Doe de groeten aan die prof en zeg dat hij mij mag bellen als ie het niet weet.

Verwijderd

What does RAM stand for?
Your search returned 64 meanings (Most Common meaning(s) listed first)

RAM Random-Access Memory
RAM Playlist file for multiple RA (RealAudio) or RM (RealMedia) files
RAM Radar Absorbent Material
RAM Radar-Absorbing Material
RAM Radiation Air Monitor
RAM Radiation Attenuation Measurement
RAM Radio Attenuation Measurement
RAM Radio Audience Measurement
RAM Radioactive Material
RAM Radiological Aerosol Monitor
RAM Rage Against the Machine (band)
RAM Raised Angle Marker (identifies point of impact for airdrop operations)
RAM Raised Angle Marker (military paradrop)
RAM Random Access Machine (informatics)
RAM Random Access Measurement System (Sprint)
RAM Random Antiterrorism Measures (DOD)
RAM Rapid Area Maintenance
RAM Rating Agency Malaysia Bhd.
RAM Ratscat Advanced Measurement
RAM Read And Modify (original meaning when referring to computer memory)

http://www.acronymfinder....&String=exact&Acronym=RAM

Oftewe.. Naamsconventie... zucht

Bijv. NA betekent voor mij Not Available.. maar kan ook Not Applicable betekenen... dat heb jemet afkortningen.

Als je nou met Bush over RAM hebt dan zal het wel RAM Random Antiterrorism Measures (DOD) zijn :Y)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 11:37 ]

• Vincentio
  • Niet online
A memory unit is called random-access memory (RAM) if any location can be acessed for a Read or Write operation in some fixed amount of time that is independent of the location's address
Aldus "V.C. Hamacher, Z.G. Vranesic, S.G. Zaky, Computer Organization, McGraw-Hill, fifth edition, 2002." wat wij in Delft gebruiken bij Computersystemen 1e jaar Technische Informatica.

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:27:
Wat een gebrek aan inhoudelijke diepgang in deze reeks en een overdaad aan vuilsprekerij over iemand of meerdere personen die men nauwelijks zelf rechtstreeks durft aan te spreken!

[snip]
Read And Modify blijft op meerdere punten fout, en daarom is het zeer waarschijnlijk dat het een foute inlegging is van een bestaand acronym door iemand die zowel de historie van RAM niet begreep als de betekenis van het woord Memory.

Read And Modify Memory blijft een contaminatie en verkeerd gebruik van een acroniem. Een analogie zou zijn als iemand een term verzint als 'Beschrijfbare Harde Schijf'.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

VinnieWeiss schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:39:
[...]

Aldus "V.C. Hamacher, Z.G. Vranesic, S.G. Zaky, Computer Organization, McGraw-Hill, fifth edition, 2002." wat wij in Delft gebruiken bij Computersystemen 1e jaar Technische Informatica.
offtopic:
Hey studiegenoot, waarom zie ik jou niet in de groepenllijst van ST-project 1 staan?

Verwijderd

Ik geloof dat we nu alles wel hebben gehad jongens, alles wordt ook tig keer herhaald omdat niemand elkaars posts leest ofzo...

Zie LucasDeCocker's post.

CASE CLOSED

• Vincentio
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:51:
[...]
offtopic:
Hey studiegenoot, waarom zie ik jou niet in de groepenllijst van ST-project 1 staan?
offtopic:
Omdat ik ST-project 3 doe ;) Je zal me wel zien bij tentamen CS 2

Verwijderd

Mijn docent AMBI heeft het hier ook vaak over gehad. Als je het over een reepje RAM hebt, dan heb je het over een reepje Random Access Memory. Als je het over een reepje RAM-geheugen hebt, dan heb je het over Read And Modify-geheugen. Alleen wordt dat laatste in de volksmond gewoon niet tot nauwelijks gebruikt. (Daarom hamerde de docent er ook zo op. In al die boeken wordt het misschien in 1 regeltje tekst aangehaald, heel simpel om daar overheen te lezen of om het af te doen als zijnde "niet belangrijk" of "niet waar". Onze docent gaf ook elke keer weer aan, dat het niet de eerste keer zou zijn als er naar gevraagd zou worden op een examen.)

Ik moet eerlijk zeggen, dat dit de eerste keer is na mijn examen dat ik de term Read And Modify weer gebruik.

Maar mochten ze je ooit vragen, waarvoor "RAM" in RAM-geheugen staat, dan is het dus niet "Random Access Memory". (Wat 99% van de mensen zouden antwoorden. Als ik niet zo'n eigenwijze docent had, had ik de fout ook zeker weten gemaakt.)

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Het wordt nu net interessant eigenlijk, omdat degene met de claim zich nu ook in de discussie heeft gemengd.
PS. De industrie en haar verkopers overdonderen ons maar al te vaak met onwetenschappelijke beweringen en gebruiken graag hun eigen interpretaties van informatica-termen (herinner u bv. de discussie over hoe groot een MB of een GB is, in termen van opslagruimte van een harde schijf).
Vergeet niet dat het hoofddoel van de industrie is om consumenten tot aankoop aan te zetten, en dat ze hierbij het ge(mis-)bruik van oude en nieuwe termen niet schuwen.
Dit is eigenlijk precies waar het om gaat. Iemand in de opslagindustrie heeft in het verleden de termen Mb en Gb verkracht met het oogpunt meer te verkopen, en het heeft nogal wat onduidelijkheid veroorzaakt later.

En hetzelfde is gebeurd met de term RAM, iemand heeft in het verleden niet helemaal de betekenis van Memory gesnapt en waarschijnlijk de echte betekenis van RAM niet geweten en heeft maar wat in elkaar gebakken. In dit geval niet met het oogpunt meer te verkopen maar uit onwetendheid.

Wat mij dwars zit is dat dit nu notabene door een leraar geleerd wordt aan studenten die dadelijk 'de industrie' ingaan, en die het weer gaan leren aan stagiares e.d. Wat onduidelijkheid tot gevolg heeft.

Ik verwacht van mensen die over een onderwerp onderwijs geven dit soort verkrachtingen actief tegengaan, niet dat ze ze in leven houden en daarmee de toekomstige 'industrie' vervuilen, net als is gebeurd met Mb en Gb.

En overduidelijk bestaat de term 'Read And Modify' als uitleg van RAM nu wel, maar hij is foutief in oorsprong en betekenis en zou dus zeker niet als geldige uitleg geleerd moeten worden.

[ Voor 7% gewijzigd door raphidae op 03-12-2004 12:07 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-01 16:27

TheBorg

Resistance is futile.

raphidae schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 12:05:
En overduidelijk bestaat de term 'Read And Modify' als uitleg van RAM nu wel, maar hij is foutief in oorsprong en betekenis en zou dus zeker niet als geldige uitleg geleerd moeten worden.
Foutief in oorsprong, niet in betekenis.

• raphidae

raphidae

...antichrist...

TheBorg schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 12:11:
[...]

Foutief in oorsprong, niet in betekenis.
Wel in de combinatie met geheugen. Omdat Read And Modify Memory een contaminatie is.

En dat is ook wel makkelijk te zien aan de US Patents. Sinds 1790 zijn er 90818 patenten toegewezen voor types Random Access Memory, en precies 0 voor ook maar iets dat refereert aan Read And Modify Memory. En dat komt omdat patentaanvragen ingediend worden door mensen met kennis van zaken.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-01 17:50
Ik geloof dat het onderhand wel duidelijk is idd :+ En ik verander niks aan de RAM-FAQ, dusssss :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-01 17:50
Overigens heb ik een CC van een mailwisseling tussen een derde en de docent in kwestie gehad en eigenlijk mogen we ons schamen dat we iemand zo beschimpen. Natuurlijk bracht de man het verhaal een stuk genuanceerder dan hier in twee, drie zinnen wordt weergegeven.

*Steekt hand ook deels in eigen boezem.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.