[Ervaringen] Dual Xeon Workstations - Deel 4

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.032 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
AlPha.BeYoNdeR schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 12:06:
Heey ik zie dat jij hetzelfde mainboard als mij gebruikt. Als je wat info of ervaringen wil weten moet je et maar effe melden :)

Edit:

Ik zie btw net op die empc.nl site staan dat daar geen X6DA8-G2 bij staat.. alleen de X6DA8-G, dus weet niet waar je da vandaan haal? :P
De G2 is inderdaad weer weggehaald. ?? Toch een vergissing met de prijs dan ? Ik vondt het al zo onlogisch dat de 2G versie goedkoper was dan de 1 G versie.

Vragen heb ik wel.
- De montage van die SKT-0120 die jij gebruikt hebt. Hoe heb je die platen bevestigd ?
- En moest je ook hoogte aanpassingen doen met de stand-off busjes waar het moederbord op staat ?

Hiermee bedoel ik dat de opzet van de Nocona koelers lijkt te zijn dat de CEK spring een bepaalde druk levert onder tegen het moeder bord. Als ik naar de standaard meegeleverde koelers kijk, dan zitten daar busjes onder die 10 MM hoog zijn. Die komen net tot de onderkant van het bord als ik de intel heatsink op het bord plaats.
Hieruit concludeer ik dan dat de bussen die op je kast komen (SKT-0120) komen precies even hoog moeten zijn als de stand-off busjes van de Cooler master kast (die zijn ook 10 MM).
Als de onderplaat + busjes SKT-0120 dus hoger dan 10 MM zou zijn zou de heatsink te hoog komen te staan, en niet de processor raken.
Zou dit minder dan 10 mm zijn, dan zou je bij het te strak aandraaien van de 4 schoeven wellicht te veel druk op de CPU+moederbord krijgen.

Ik krijg nu een SKT-0159 binnen, en op de enige foto die ik daar van heb is de dikte moeilijk in te schatten: http://www.myspec.com/images/cpu/SKT-0159.jpg

Ik zal dus goed op moeten letten dat die maten allemaal kloppen zodat de zaak een beetje komt te zitten zoals het hoort.

Jaco

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 30-04-2005 13:58 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 20:56

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Tsjonge jonge, jah, da's *heel* iets anders dan de skt120, zucht ;P Gewoon hetzelfde, maar dan aan elkaar dus ;P Ik vond het al zo vreemd :P
Het "geintje" van CEK is inderdaad dat hij ondersteuning aan het moederbord geeft. Lees voor de aardigheid de handleiding van de Asus NCCH-DR (DR, niet DL, kan zijn dat ze gelijk zijn, maar ik haal mijn info uit de DR versie). daarin staat buiten de CEK oplossing ook een andere, gewoon met rubber eronder, dus puur voor tegendruk aan de achterkant van het moederbord. Zelf heb ik recent een 1U systeem met de NCCH-DR gebouwd, en bij gebrek aan 2 CEK plates (zat er maar 1 bij, en gezien hij naar me opgestuurd was uit denemakren kon ik hem wat lastig omruilen :P) uiteindelijk 1 cpu met CEK, en de andere met een (in 2-en gesneden) stukje van het bijgeleverde rubber gedaan. (Ruimte in 1U is te klein voor de volledige hoogte rubber). Ging prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Die Asus manual is een stuk duidelijker op dat vlak dan die van Supermicro..
Die mal is een slim idee. De positie van de andere afstandbusjes is genormeerd natuurlijk. Dus met deze mal zitten dan de 2 plaatjes met 4 'moertjes' gelijk goed.

Overigens verbaast het mij wat dat er staat dat je OF die bodem plaatjes OF de CEK spring's gebruiken moet. Uit de documentatie van Intel meen ik toch begrepen te hebben dat je beide tegelijkertijd moet gebruiken.
Bij een 1U rackmount kast kan ik me nog voorstellen dat het minder uitmaakt aangezien het gewicht van het koelprofiel dan loodrecht naar beneden drukt. In een towerkast heb je meer problemen omdat dan de koeler toch nog aan het mainbord hangt.
Bij de koeler die ik in bestelling heb staan zou dat een behoorlijk moment opleveren vrees ik.

Ik denk dat ik het bord maar zonder CPU in de kast leg met de SKT-0195 eronder en dan de intel koeler erop vastzet (gelukkig is de montageplaat in de stacker uit de kast te halen) Dan zit de plaat op de juiste plaats. Dan moet ik maar de beugel met ducktape vastzetten aan de achterkant (kan omdat in de stacker die gleuf zit voor die crossflow fan) Dan het bord er weer uit en vervolgens de SKT-0195 vastschroeven. Beetje omslachtig, maar ik zie zo geen andere manier.

Jaco

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ah, da's inderdaad een andere onduidelijkheidaan de manual. De CEK moet je gewoon icm die plates, danwel "ingebouwde" mountings op je moederbordtray gebruiken. De 2 opties die ze bieden zijn dus meer CEK of rubber, dan die plates (tenzij je dus ingebouwde mounts in je mobo tray hebt). Nog zoeits "vervelends" aan die manual is bijvoorbeeld dat het genoemde S-ATA model van het NCCH-Dr bord niet bestaat ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

jacovn schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 22:42:
Mijn dual Xeon gaat er als volgt uitzien:
Moederbord: Supermicro X6DA8-G2

...
Dat is een mooi bord, daar past ook een Management Module in:

http://www.supermicro.com...es/addon/AOC-IPMI20-E.cfm

De prijs valt best mee:

pricewatch: SuperMicro AOC-IPMI20-E Add-on Card (IPMI over LAN)

Features:

IPMI 2.0 Compliant (IPMI over LAN)

• Shares LAN controller with main board and uses out-of-band
bandwidth.
• Supports hardware monitor for: CPU / system temperature;
system fan & CPU fan status; and system voltage
• Supports Event Log information for hardware
monitor events
• Supports remote management when system dead or in power
standby
• Remote power control:
a. Control through OS: Shutdown; Reboot; and Power cycle
b. Control directly through buttons on chassis: Reset;
Power down; Power up; and Power cycle
• Supports SNMP trap (multiple destinations)
• Console Redirection (text only) through LAN (SOL - Serial Over LAN)
• Supports DOS, BIOS setup, Windows 2003, Linux
• OS independent
• User, password security control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een vriend van mij heeft onlangs een Intel Server Board gekocht (SE7525GP2). Merk op dat dit bord maar iets groter is dan ATX (en dus veel kleiner dan 12" x 13"):

http://www.intel.com/desi...oards/se7525gp2/index.htm

Initieel had hij een Enlight kast besteld (die voor dit bord aangeraden wordt, ze worden ook als Intel kasten verkocht), maar deze bleek een lange levertijd te hebben. Hij had dus toen maar een Chieftec E-ATX kast gekocht met Enermax SSI voeding. Nu blijkt dat bord niet te passen, zowel niet de gaten van het bord als de bevestiging voor de koelers van de Xeons.

Zijn er (algemeen gesproken) aparte backplates verkrijgbaar voor E-ATX kasten (zoals van Chieftek of bijv. de CM Stacker) of gaat dit gewoon niet werken en moet je gewoon een certified kast kopen?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 30-04-2005 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Anoniem: 9449 schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 21:05:
Zijn er (algemeen gesproken) aparte backplates verkrijgbaar voor E-ATX kasten (zoals van Chieftek of bijv. de CM Stacker) of gaat dit gewoon niet werken en moet je gewoon een certified kast kopen?
Ik heb Cooler master gemailed dat ik eigenlijk ook wel een oplossing voor deze borden vercht van hun.
Aangezien dit volgens mij standaard is voor de Nocoma borden, zouden ze best wel een backplate kunnen maken waar dit netjes op zit, of een uitbreiding die je er op kunt schroeven. Er moeten toch meer klanten zijn die zo's soort mainbord in de stacker willen plaatsen.

Jaco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jacovn schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 21:48:
[...]

Ik heb Cooler master gemailed dat ik eigenlijk ook wel een oplossing voor deze borden vercht van hun.
Aangezien dit volgens mij standaard is voor de Nocoma borden, zouden ze best wel een backplate kunnen maken waar dit netjes op zit, of een uitbreiding die je er op kunt schroeven. Er moeten toch meer klanten zijn die zo's soort mainbord in de stacker willen plaatsen.

Jaco
Maar na het lezen van een aantal eerdere reacties wordt het me totaal niet duidelijk dat dit bij jou een probleem was. Hoe heb jij dan opgelost dat die schroefgaten van je SuperMicro bord niet pasten met de CM backplate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Anoniem: 9449 schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 22:37:
Maar na het lezen van een aantal eerdere reacties wordt het me totaal niet duidelijk dat dit bij jou een probleem was. Hoe heb jij dan opgelost dat die schroefgaten van je SuperMicro bord niet pasten met de CM backplate?
Ik zeg niet dat het niet past. Die voor nocona Xeon processoren benodigde montage punten zijn er compleet niet op een CM stacker backplate.
Maar daar heb ik dus een onderdeel van Supermicro voor besteld. Dat zou je op de backplate moeten bevestigen (schroeven/plakken/lassen/ ??)

Overigens zitten er ook niet voor elk ondersteuningspunt in het super micro bord een 'moer' in de stacker bodem waar zo een afstandbusje in past. Maar ik kan daar wel een gaatje boren en draad tappen.

De backplate is simpelweg standaard niet geschikt voor deze nieuwe borden. Hopenlijk ziet coolermaster dat in, en doe ze er wat aan. Maar de echte tweaker laat zich daar niet door tegenhouden natuurlijk !

Jaco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Zelf ben ik zo "makkelijk" om in geval van niet passende zaken dus gewoon losse plates te kopen, da's niets minder dan de ingebouwde (en geeft juist meer vrijheid bij moederbord keuze, ik heb al regelmatig in 1U chassis de "ingebouwde" mounting ervoor eruit moeten boren om een afwijkend bord passend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-06 06:09

ReseTTim

Chocolate addicted

van mijn lan org heb ik hier ffies een dual xeon staan waar ik ffies windows op moest installen op een andere disk.. normaal draait er linux op..

iig probleem is nu dat het mobo de asus pc-dl is en de drivers die op de asus site staan werken niet geheel als in je hebt een floppy drive oid nodig..

wie heeft dus voor mij gewoon drivers die ik meteen kan installen en geen floppy drive voor hoef te installen want die heb niet op dit moment. het gaat om de chipset en gbit lan drivers voornamelijk..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-06 21:07
Op de Intel-site zijn toch wel drivers te vinden voor de 82547EI (netwerk) en de chipset? inf_inst.exe oid heet die laatste.

Ik heb wel een cd van dat bord maar die is al wel flink oud, geen idee of je daar wat mee kan?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Paul Nieuwkamp schreef op zondag 01 mei 2005 @ 13:59:
Op de Intel-site zijn toch wel drivers te vinden voor de 82547EI (netwerk) en de chipset? inf_inst.exe oid heet die laatste.

Ik heb wel een cd van dat bord maar die is al wel flink oud, geen idee of je daar wat mee kan?
boeit niet of het oud is :P als het maar XP drivers zijn.. dan ben ik al blij zat.. :) evt heb ik een ftp voor je waar je het kan uploaden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

danku :) :Y)
btw die e1000 drivers waren blijkbaar toch niet goed. heb uiteindelijk van de intel site vandaan geplukt. nog bedankt voor de tip om daar te kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Mijn pc-dl cdrom is dood, de chipsetdrivers kreeg ik er nog wel vanaf maar de lan-drivers niet.
Aangezien die hele familie NIC's onder Linux e1000 heet, zo ook op mijn cdrom (TOC ging nog wel, de rest niet) heb ik daarvoor de drivers van een pp-dlw genomen die ik nog op mijn fileserver heb staan.
Schijnbaar zijn die onder Windows toch niet compatibel met elkaar :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Alle onderdelen lijken er te zijn. Morgen ophalen, en dan kan ik de komende vrijde dagen besteden aan het bouwen van de nieuwe machine. Ik zal netjes foto's maken en jullie op de hoogte houden.

Jaco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-12-2024
jacovn schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 13:50:
Alle onderdelen lijken er te zijn. Morgen ophalen, en dan kan ik de komende vrijde dagen besteden aan het bouwen van de nieuwe machine. Ik zal netjes foto's maken en jullie op de hoogte houden.

Jaco
Kippenijzer is bij mij persoonlijk toen aan de deur geweest om de 2 backplates te brengen. dit zijn gewoon standaard backplates lijkt net. Dit zijn in principe precies dezelfde als die ik op me werk ook gebruik bij het repareren van Microstar PC's.

Die op jouw foto lijken langer dan die van mij, maar de maten van schroeven zullen waarschijnlijk wel standaard zijn.

ZOals op de foto te zien eerder in dit topic zie je dat er een soort "beugel" aan de achterkant van de cpu's zitten die tussen het PCB en de backplate word geplaatst, heb nog steeds geen idee waarom dit er zit maar merkte wel dat ie zorgt dat "niet officiele" backplates niet tegen het mainboard aankomen voor beschadigingen etc.

Ik heb het moederbord onlangs in een Coolermaster Stacker Black geplaatst samen met een 480W + 300W voeding.

Zal hier eens pics van maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Die CEK dingen zijn om ervoor te zorgen dat je je moederbord niet molt door er teveel druk op te zetten bij het vastschroeven, dwz, gewoon ter ondersteuning.

[ Voor 11% gewijzigd door Kippenijzer op 03-05-2005 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:22
Heb me ook twee van die Coolermasters aangeschaft. Moest wel pc kompleet uitelkaar halen om ze te bevestigen (i.v.m. backplate's achter op mobo), maar het resultaat is vooralsnog erg bevredigend, zowel qua looks als prestaties :P

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/pics/cm2.jpg
'
Ik heb nog geen full load getest (want net klaar) maar m'n cpu's zijn nu al koeler dan voorheen, en dat zónder enig geluid van de cpu koelers :D

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ziet er al indrukwekkend uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik kreeg vandaag te horen dat die coolermasters teruggetrokken waren i.v.m. problemen.
Collega met een dell vertelde dat er bij dell ook tig duizend teruggeroepen werden i.v.m. problemen met de koeler. Zouden er foutive heatpipes of zo verwerkt zijn ?

Ik moet dus helaas van start met de standaard intel koelers, het kon enige weken duren voordat de nieuwe zending er zou zijn. Hopenlijk is er te leven met het geluidsnivo..

Jaco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Nou, hier doen ze 't anders uitstekend :) Met gewoon wat idle werk (internetten, chatten etc) kan ik de koelers gewoon beetpakken (cpu temps 26ºC). Ga ik ze vervolgens 100% stressen dan loopt gedurende 9 minuten langzaam de temp op naar max 57~58ºC en kan ik de koelers no-way meer beetpakken zonder verbranding te riskeren.

Ze zakken overigens na het stressen ook langzamer terug in temperatuur dan met m'n vorige HSF's, maar dat lijkt me vrij logisch met zulke koelers (moeten al die warmte nog kwijt zonder fan).

En getuige de hitte van m'n northbridgekoeler en VRM's is een beetje airflow absoluut geen luxe (kan ik met 100% load ook niet meer aanraken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Abbadon schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 23:03:
Nou, hier doen ze 't anders uitstekend :) Met gewoon wat idle werk (internetten, chatten etc) kan ik de koelers gewoon beetpakken (cpu temps 26ºC). Ga ik ze vervolgens 100% stressen dan loopt gedurende 9 minuten langzaam de temp op naar max 57~58ºC en kan ik de koelers no-way meer beetpakken zonder verbranding te riskeren.

Ze zakken overigens na het stressen ook langzamer terug in temperatuur dan met m'n vorige HSF's, maar dat lijkt me vrij logisch met zulke koelers (moeten al die warmte nog kwijt zonder fan).

En getuige de hitte van m'n northbridgekoeler en VRM's is een beetje airflow absoluut geen luxe (kan ik met 100% load ook niet meer aanraken).
Idd, dat was een van de redenen waarom ik gekozen heb om die fans erop te modden. Als je het goed uitmikt passen er precies een 80 mm fan op mbv die mod van mij. Als je dan stille Papsten neemt, heb je toch nog een lekker stil systeem :)

Qua temperatuur draait de warmste van de 2 xeons bij mij 43 graden @ langdurige 100% load.

Zo te zien kan je bij jou systeem ook nog wat anders proberen. In die achterplaat van je mobo-tray zou je een gat kunnen dremelen, zodat je er een lekkere stille 120mm fan in kan plaatsen (in plaats van die 80 mm die er nu zit). Dat gat zou je precies recht achter de koelers kunnen uitmikken.

Het metaal wat je overhoud kan je dan met componentenlijm over het "oude" gat van je huidige 80 mm fan heen plakken zodat dat weer netjes dicht zit.

Mss dat dat al voldoende airflow oplevert, doordat je lucht "door de koelers heen trekt". Mss kan je dan ook wel zonder die fanmod verder, want die kan je eventueel later altijd nog proberen.

-- edit --
Zoals dat bij mij zit bedoel ik:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/56908/full.jpg

PS: Ik heb qua outtake niets hoeven modden, bij een CM Stacker zit dit standaard al zo . . .
PPS: overige casefoto's staan hier: Anoniem: 100386 in "Cooler Master Stacker discussie topic De..."

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 04-05-2005 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het principe van deze Coolermaster fan zal inderdaad wel zijn dat er vrij veel lucht door de kast - en dus door het koelprofiel stroomt. Althans als ik op mijn werk naast 2 en 3 U rackmount servers sta, dan is het een behoorlijk krachtige luchtstroom. Hier zal niet per se een zelfde coolermaster in zitten, maar het geeft denk ik wel aan dat er erg veel lucht door zo'n type kast gaat.
Dit soort oplossingen wil de gemiddelde persoon thuis niet hebben (ik niet althans)

Dus daarom vindt ik die oplossing van G M C ook zo goed. Je forceert hier gewoon een bepaalde lucht stroom door het koelprofiel heen. Als de case fans dan zorgen dat minimaal dezelfde hoeveelheid lucht in en uit de kast gaat, dan zou je theoretisch met lucht van je kamertemperatuur koelen. (rest PC ontwikkelt natuurlijk ook nog warmte)

Als je geen lucht door de fan forceert, dan lijkt me haast dat de lucht ook de weg van de minste weerstand kiest en grotendeels langs de koeler stroomt, en dat hij veel minder efficient wordt.

Ik ben niet gehinderd door al te veel kennis op dit gebied overigens..

Jaco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Nou alle onderdelen zijn er. (behalve de coolermaasters dus)
Machine zit in elkaar, intel koelers gebruikt. Aanzetten: lawaaaaaaaaaai
Tjonge wat maken die intel koelers een lawaai. Er zat ook fibratie in, en ja hoor uur later heel veel lawaai en 1 schoepje afgebroken.
Maar een papst erop gezet, gelijk 1 die stiller is.De CPU wordt wel 11 graden warmer met de papst (1200 toeren, en de intel 4300) 40 i.p.v. 30 graden

Ik heb wat foto's gemaakt, zal die later gaan plaatsen.

Eerst nog de Areca aan de praat zien te krijgen. Kom wel in de bios en kan alles instellen, maar vervolgens ziet windows de kaart als inactief (error code 10)
Nu eerst maar XP SP2 downloaden, en dan proberen de chipset drivers te upgraden. De intel infinst nieuwe versie wel gedownload, maar blijft aangeven dat ik : 6.3.0.1005 draai. Heb geprobeerd 6.3.0.1008 (van de Supermicro site) en 6.3.0.1011 (intel) maar met beide houd ik 6.3.0.1005 :?

Jaco

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 05-05-2005 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Woei, ik heb twee Maxtor Atlas 15K 18GB U320 disken van Abbadon overgenomen, wat het totaal aan deze disken in mijn bak op 8 brengt :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/57982/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/57983/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/57984/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/57985/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/57986/thumb.jpg

Met deze bench :9
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/57991/thumb.png
Relatief gezien minder hoog dan met 6 disken, ik zit dus aan het limiet van de Adaptec AIC7902 Dual Channel U320 controller (met een theoretische 640MB/s).

Tot slot had ik ook nog de 60mm stock Intel coolers vervangen door 80mm coolermaster fannetjes, creatief bevestigd middels een fanguard 8)7 De stock coolers zijn bevestigd middels klemmetjes en worden op hun plaats gehouden door pinnetjes op 2 hoeken van de fan-bevestig-behuizing. Deze pinnetjes heb ik eraf gesneden, anders paste het niet. De 80mm fanguard wordt exact goed omgeklemd door de klemmetjes :Y)
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/57988/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/57989/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/57992/thumb.jpg
De bak zoemt wel minder hard, maar daar ging het me niet om, de looks zijn beter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
Hehe heel erg netjes gedaan :P

Mijn onboard U320 7902 controller zit nu ook nix te doen.. toch maar eens overwege om 2x een Maxtor Atlas of een 15K.3 in raid te gooien. Sommige zulle dan wel zegge doe gewoon 2x Raptor erin is sneller maar SCSI was voor mij altijd al iets wat ik in me pc wou hebben.

Ik heb nog wel plek voor die schijven.. alwel zit me CM Stacker helemaal vol op et moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
jacovn schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 14:57:
Nou alle onderdelen zijn er. (behalve de coolermaasters dus)
Machine zit in elkaar, intel koelers gebruikt. Aanzetten: lawaaaaaaaaaai

.....

Jaco
Hmm ik zelf gebruik ook die 1005 intel drivers, heb geen problemen met onboard scsi of andere hardware, behalve me Aduigy2 die vaag loopt te doen.. Driver Only installation kan wel gewoon probleemloos... maar als ik dat Creative MediaSource programma erbij install dan krijg ik bij restarten constant blauwe schermen.. maybe software/driver conflict ? Windows Server 2003 is ook niet echt het besturingssysteem voor dit soort spul denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
De Areca loopt nu op versie 1.35 (volgens leverancier) en de 1.36 schijnt beter te zijn. Dus wellicht ligt het daar wel aan. Maar ja, als de kaart niet werkt, kunt je hem ook niet flashen...

Straks maar in een andere PC proberen. Heb ik al gedaan in een MSI- neo2 bord, maar daar werkt hij ook al niet goed in. Zit me niet mee met Areca lijkt het..

Jaco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Jezus man BalusC waar zijn we nu helemaal mee bezig :P
Ziet er goed uit, maar is de koeling van de schijven zo nog wel optimaal, gezien dat je ook op plekken zit waar waarschijnlijk standaard geen koelers zitten :?

Jammer trouwens dat je nooit hebt overwogen om een hardware RAID controller te kopen, is wel snel maar toch ;) verder lijken me de schijven best klein, je totale opslag is net zoveel als de 4x 36GB die ik in mn PCtje heb zitten (+ 18GB die ik nog heb maar dat terzijde), dus mijn vraag is: waarom heb je nooit voor grotere schijven gekozen? (niet nodig of toch iets anders?)
Hoe zijn de RAID 5 scores nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
BalusC schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 17:18:
Woei, ik heb twee Maxtor Atlas 15K 18GB U320 disken van Abbadon overgenomen, wat het totaal aan deze disken in mijn bak op 8 brengt :)

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Met deze bench :9
[afbeelding]
Relatief gezien minder hoog dan met 6 disken, ik zit dus aan het limiet van de Adaptec AIC7902 Dual Channel U320 controller (met een theoretische 640MB/s).

Tot slot had ik ook nog de 60mm stock Intel coolers vervangen door 80mm coolermaster fannetjes, creatief bevestigd middels een fanguard 8)7 De stock coolers zijn bevestigd middels klemmetjes en worden op hun plaats gehouden door pinnetjes op 2 hoeken van de fan-bevestig-behuizing. Deze pinnetjes heb ik eraf gesneden, anders paste het niet. De 80mm fanguard wordt exact goed omgeklemd door de klemmetjes :Y)
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
De bak zoemt wel minder hard, maar daar ging het me niet om, de looks zijn beter :+
Waarom heb je bepaalde dingen weg gescrambled op je harde schijven?? Kan iemand daar iets mee ofzo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Metal schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 19:28:
Waarom heb je bepaalde dingen weg gescrambled op je harde schijven?? Kan iemand daar iets mee ofzo? :)
Dat kan ja, als je bv. van je eigen schijf het serienummer kwijt bent etc. dan zou je deze kunnen gebruiken, dat betekend dus dat je niet je iemand anders zijn serienummer zit te kloten (je kan bv. een BIOS update voor de schijf opvragen en daarbij heb je het serienummer nodig ;) ) ook voor retourneren een vals serienummer opgeven kan, dus dat zijn de redenen B) er zijn best nog wel wat sneaky manieren om iemands serieniumer te misbruiken, maar die ga ik hier niet vertellen, ik ben een eerlijk mens, maar helaas is niet iedereen zo duss... vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lennieboy83 schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 18:09:
Jezus man BalusC waar zijn we nu helemaal mee bezig :P
Ziet er goed uit, maar is de koeling van de schijven zo nog wel optimaal, gezien dat je ook op plekken zit waar waarschijnlijk standaard geen koelers zitten :?
De warme lucht van de bovenste schijven worden weggezogen door de voeding en een 80mm fan boven-midden de behuizing :)
Jammer trouwens dat je nooit hebt overwogen om een hardware RAID controller te kopen, is wel snel maar toch ;)
Misschien neem ik ooit een Areca. Dat ding biedt alle voordelen van SoftwareRAID (verschillende RAID arrays op dezelfde schijven creeeren bijvoorbeeld), echter de prijs is me nog te gortig ;)
verder lijken me de schijven best klein, je totale opslag is net zoveel als de 4x 36GB die ik in mn PCtje heb zitten (+ 18GB die ik nog heb maar dat terzijde), dus mijn vraag is: waarom heb je nooit voor grotere schijven gekozen? (niet nodig of toch iets anders?)
* BalusC gaat voor de snelheid en niet voor de opslagruimte. Zoveel ruimte heb ik ook weer niet nodig. Ik doe niet aan divx, mp3, etc. Daar heb ik namelijk niks aan :+ Wel doe ik veel aan homemade films, echter dat wordt zó weer naar een DVD weggebrand.
Hoe zijn de RAID 5 scores nu?
Nog niet uitgetest. Komt nog wel wanneer ik zin heb. Maar ik verwacht er niet veel van. WinXP SWRAID5 performeert relatief gezien beroerd.
Metal schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 19:28:
SCSI beest heeft het al in grote lijnen uitgelegd ;) Daar staan dus de serienummers en daar kunnen kwaadwillenden misbruik van maken wat betreft garanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
BalusC schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 21:27:
Misschien neem ik ooit een Areca. Dat ding biedt alle voordelen van SoftwareRAID (verschillende RAID arrays op dezelfde schijven creeeren bijvoorbeeld), echter de prijs is me nog te gortig ;)
Jij zou dan gelijk voor Serial-ATA gaan en dus niet dat je bv. voor de LSI MegaRAID 320-2X gaat? Want dat ding is ook bloedsnel (mits de kaart op een 100/133mhz PCI-X bus zit ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

* BalusC verwart SATAII met SCSI 8)7

Anyway, in ieder geval als Areca ooit een gelijkwaardig SCSI product op de markt zet, met diezelfde handige RAID-configurator :) Die LSI is zeker ook een lekkere :9

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 05-05-2005 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wil BalusC misschien een kastje hebben met 3 x een 9.2 GB 7200 RPM HD erin ?
Dit is een kast van DEC met daarin SCA rackjes die verwisselbaar zijn. Eigen voeding en zo aan te sluiten op een externe poort van een SCSI controller.

Performt niet zo goed als een 15K disc, maar ja is wel weer een whopping 27 GB erbij :)

Kan je lokaal in Almere op komen halen!

Jaco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoals gezegd heb ik op mijn workstation geen behoefte aan schijfruimte, maar aan snelheid ;) Mijn webserver is trouwens reeds voorzien van een tiental 4,5GB 7200rpm SCA disken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Tja erg snel zijn ze niet..

Mocht je nog eens krap komen te zitten, je mag ze hebben.

Jaco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
BalusC schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 22:55:
Die LSI is zeker ook een lekkere :9
Ja die is zeker lekker :P ik heb 'm zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:47

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

BalusC schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 22:55:
* BalusC verwart SATAII met SCSI 8)7

Anyway, in ieder geval als Areca ooit een gelijkwaardig SCSI product op de markt zet, met diezelfde handige RAID-configurator :) Die LSI is zeker ook een lekkere :9
Areca komt eind dit jaar met een SAS RAID-adapter. Parallel SCSI RAID-adapters hoef je van hun niet meer te verwachten. Dan heb je wel nieuwe schijven nodig, maar SAS is dan ook wel vele malen mooier dan parallel SCSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Femme kun je me het voordeel van Serieel tov. Parallel uitleggen, want hier heb ik nog nooit wat van begrepen (met Rambus geheugen (goed voorbeeld) werd dit niet veel beter, dus vanwaar alles tegenwoordig serieel :? )

[ Voor 5% gewijzigd door Lennieboy83 op 06-05-2005 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Parallel kijg je op hoge snelheden veel problemen met het al dan niet tegelijkertijd aankomen van de signalen (clock skew geloof ik dat het heet) waardoor een controller niet meet weet in welke kloktik een bepaalde bit hoort. Ook hebben parallelle signalen last van overspraak, omdat de aders zo kort op elkaar liggen. Dit legt dus beperkingen op aan de maximale kloksnelheid, hoe sneller de klok hoe kritischer de timing.

Serieel kun je _veel_ hoger klokken omdat er van clock skew geen sprake meer kan zijn (Er zijn immers geen parallelle signalen die allemaal tegelijkertijd aan moeten komen) en je hebt geen last meer van overspraak (want geen aders in de buurt om storing van over te nemen).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Dank voor de uitleg _/-\o_ nu zie ik het pas in eigenlijk, maar geld dit voor alles (S-ATA/SCSI controllers, geheugen controllers en PCI sloten, PCI-E tov. PCI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

ok ik zit met het voglende probleem. namelijk de keuze van cpu's of ik de 1U, passieve of de actieve moet hebben. het gaat om het volgende:

Intel Xeon 3.2Ghz, 800Mhz, S-604, 1Mb, 1U, Box
Intel Xeon 3.2Ghz, 800Mhz, S-604, 1Mb, Active, Box
Intel Xeon 3.2Ghz, 800Mhz, S-604, 1Mb, Passive,Box

de bovenste en onderste zijn het zelfde zoals ik zag.. namelijk dezelfde stepping de 'E0' en de voltage is het zelfde.
deze procs gaan btw in de asus NCT-D mobo :) en de procs worden watergekoeld. kan iemand mij vertellen welke ik het beste kan kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Als je toch gaat waterkoelen kan je net zo goed degene nemen die het goedkoopste is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ja de bijgeleverde koelers zijn bovendien ook niet geweldig.. Veel lawaai en de 1e defect in 2 uur :(

Om ook nog wat zinnigs bij te dragen:
Achter op de doos van mijn 3.4 Xeons staan plaatjes van de:
- Active thermal solution (met fan)
- Passive Thermal Solution (2U and above)
- 1U passive thermal Solution (1U rack mount cases)

Die 1U is zo te zien de helft qua hoogte van de Passive, en de Active zit daar tussen in.
Afgaande op de prijs van koper zou de 1U passive thermal solution de goedkoopste moeten zijn (kleinste model en geen ventilator)

Jaco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ReseTTim schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 12:22:
ok ik zit met het voglende probleem. namelijk de keuze van cpu's of ik de 1U, passieve of de actieve moet hebben. het gaat om het volgende:

Intel Xeon 3.2Ghz, 800Mhz, S-604, 1Mb, 1U, Box
Intel Xeon 3.2Ghz, 800Mhz, S-604, 1Mb, Active, Box
Intel Xeon 3.2Ghz, 800Mhz, S-604, 1Mb, Passive,Box

de bovenste en onderste zijn het zelfde zoals ik zag.. namelijk dezelfde stepping de 'E0' en de voltage is het zelfde.
deze procs gaan btw in de asus NCT-D mobo :) en de procs worden watergekoeld. kan iemand mij vertellen welke ik het beste kan kiezen?
1U = 1U HSF speciaal voor 1U serverracks.
Active = stock Intel HSF
Passive = grotere stock Intel HS met meer koper erin verwerkt, zonder de F(an).

Als je waterkoeling neemt, dan kun je in feite het beste een setje OEM Xeon's nemen zonder HSF :) Aangezien deze lastig te krijgen zijn, dan kun je gewoon voor het goedkoopste gaan.

edit:
Wat jacovn zegt, dus 8)7 * BalusC moet vaker het topic refreshen voor het posten van een reply :+

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 06-05-2005 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Lennieboy83 schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 00:45:
Femme kun je me het voordeel van Serieel tov. Parallel uitleggen, want hier heb ik nog nooit wat van begrepen (met Rambus geheugen (goed voorbeeld) werd dit niet veel beter, dus vanwaar alles tegenwoordig serieel :? )
In de praktijk:

- SCSI-kabels zijn slecht handelbaar. Niet zo'n probleem als de schijven op een hotswap backplane zitten, maar als dat niet zo is moet je dus een enorme flatcable in je kast kwijt zien te raken. SATA- en SAS-kabeltjes zijn veel prettiger in gebruik
- Met Ultra320 SCSI heb je snel problemen met devices die hun optimale snelheid niet willen halen als er een beetje vele apparaten op de SCSI-bus zitten (bij vier stuks kun je al problemen verwachten). Zelfs in SCSI backplanes is het een probleem.
- Instellen van SCSI ID's is totaal achterhaald, scannen van de bus duurt lang.
- SAS is veel schaalbaarder (stapelen met poorten/bandbreedte alsof het lego is).
- SCSI-harde schijven hebben vaak slecht geoptimaliseerde cachestrategieën (vooral de laatste generatie Seagate- en Hitachi-schijven zijn teleurstellend)

Sinds er goede SATA harde schijven en RAID-controllers op de markt zijn, hoef ik geen parallel SCSI meer. Misschien dat ik in de toekomst wel ga overstappen op SAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Mooie uitleg 8)

Ik ben het bijna helemaal met je eens, maar met die kabels valt het nog wel aardig mee hoor, er bestaan tegenwoordig ronde kabels en kijk maar bij BalusC die heeft het ook keurig kunnen oplossen.

Maar nogmaals bedankt voor de verhelderende uitleg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Nou dan komen nu toch eindelijk wat foto's zoals al een paar maal beloofd.

De verzameling onderdelen:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.nieuwenhoven/tweakers/dozen_klein.jpg

De retentieplate waar ik op moest wachten:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.nieuwenhoven/tweakers/retention_plate_klein.jpg
Onder de retentieplate zitten ringen om de zaak een paar milimeter te verhogen. Dit zorgt ervoor dat de busjes op de retentieplate hoog genoeg komen om de busjes van de koeler te ondersteunen. Anders zou je bij hard aandraaien het mainbord naar beneden kunnen vervormen.

Het mainbord op de bodem van de kast:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.nieuwenhoven/tweakers/mainbord_installed_klein.jpg
Makkelijk zo'n uitneembare bodem.

Close-up van de intel koelers:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.nieuwenhoven/tweakers/intel_koelers_klein.jpg
Hier heb ik niet al te lang plezier van gehad: veel lawaai, onstabiel lopen, en een afgebroken fanblade..

Close-up van de vervangende papst koelers:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.nieuwenhoven/tweakers/papst_koelers_klein.jpg
Deze zitten tijdelijk met 2 schroeven vastgeschroefd. Daarom zitten ze ook wat scheef.

Blik op de zijkant:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.nieuwenhoven/tweakers/overzicht_klein.jpg

Dingen die nog moeten gebeuren:
- ronde IDE en floppy kabel
- zwarte DVD brander (niet te zien op de foto, maar het lijkt niet zo mooi: creme frontje in zwarte stacker behuizing.
- 24 pins verlengkabel als vervanging voor de coolermaster 20pins om de 2e voeding aan te sluiten. Dan hoef ik niet de originele voedingskabel aan te passen.
- wachten op SATA power stekkertjes om alle harddiscs aan te kunnen sluiten(worden opgestuurd door Antec als service !)
- kabels netjes wegwerken (pas als alle onderdelen er zijn, en ik een definitieve indeling kan maken.
- PWM ventilatoren testen, en als dat beter werkt, alle ventilatoren vervangen.
- E3W-NPTXS-04 installeren en goede ventilatoren er op knutselen (papst of die PWM fans)

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 10-06-2005 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 13:12
Mooie foto's van een mooi systeem :7 Wat ga je precies met die harde schijven doen eigenlijk? Ik zie 2 Raptors, vier Maxtors en een Raid kaartje die zelfs actief gekoeld wordt. Dan zal dan wel een RAID5 array worden of iets dergelijks :? En die Papst fans, waar heb je die opgeschroeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
kutkip schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 18:01:
Mooie foto's van een mooi systeem :7 Wat ga je precies met die harde schijven doen eigenlijk? Ik zie 2 Raptors, vier Maxtors en een Raid kaartje die zelfs actief gekoeld wordt. Dan zal dan wel een RAID5 array worden of iets dergelijks :? En die Papst fans, waar heb je die opgeschroeft?
Mooi... tja geen professionele fotograaf.
Systeem voor HD films afspelen en opslaan.
4x300 GB maxtor in raid 5, 2 x raptor 74 GB voor controle en samenstellen van de films. Er komt dan nog een Raptor36 voor het OS in, en 1 MaxlineII 250 om de downloads op te doen.

Die papst fans zitten met een schroef gewoon in de standaard intel koeler geschroefd. Dat werkt prima tussen koelribben in. Het is ook maar tijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
Weet iemand wat de tdp van de xeon 3ghz nocona 800fsb is?
Ik had zalman een mailtje gestuurd omdat ik toch wel redelijk gestoord word van de intel turbines.
Hun antwoord: Thanks for your interest in Zalman's product.

CNPS5100 is mountable on the socket 603/604.

* CNPS5100-AlCu can support the Xeon processors of up to 61W/82W as TDP (Thermal Design Power) in Silent/Normal Mode respectively.

Dus mijn vraag heeft iemand er al ervaring mee of weet iemand de tdp van bovenstaande cpu?
Van de intel site word ik ook nooit wijzer, daar staat enkel dat er increased performance is:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Dat is 103 watt.
Staat een heel stuk naar onderen in de volgende lijst: http://users.erols.com/chare/elec.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
De ervaring met de Coolermaster E3W_NPTXS_04 is wel goed voor zover ik heb kunnen vinden. Dit type heb ik ook in bestelling staan.

[ Voor 183% gewijzigd door jacovn op 08-05-2005 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Bij koelers lijken ze bij de specificatie altijd aan te geven wat de Thermal Resistance is.

Bij intel staat een formule:
junction-to-ambient thermal resistance in °C/W = (Maximum junction temperature of processor as specified by the datasheet in °C - Maximum local ambient temperature in °C) / Thermal Design Power in watts (W)

Je zou dan met een Nocona processor komen op: (80 - 35) / 103 = 0,436
(35 graden voor de echte warme dag, of al iets opgewarmde lucht in je systeem kast)

De toe te passen koeler zou dan een lagere waarde moeten hebben voor zover als ik het snap.
Dat zou ook overeenkomen met de grafiek bij bijvoorbeeld de hiereboven genoemde coolermaster omdat daar bij oplopende luchtflow de grafiek daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Anoniem: 100386 schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 02:21:
Zo te zien kan je bij jou systeem ook nog wat anders proberen. In die achterplaat van je mobo-tray zou je een gat kunnen dremelen, zodat je er een lekkere stille 120mm fan in kan plaatsen (in plaats van die 80 mm die er nu zit). Dat gat zou je precies recht achter de koelers kunnen uitmikken.
Dat gaat helaas niet lukken, een 80mm fan is het enige wat achterin de kast (mobotray) past. Ik kan hooguit een tweede 80mm hole onder de huidige zagen:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/pics/cm_gt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/pics/side_gt.jpg

Maar dat maakt niks uit, voorlopig gaat het uitstekend met de temps. Misschien wanneer het weer zo'n hete zomer wordt ik er een extra fan bij moet plaatsen. Sowieso is het nu koeler in m'n kast omdat ik er twee disken uit heb gehaald (beide 15K's die BalusC nu heeft), vond die twee maal 18GB niet het extra geluid, warmte en energieverbruik meer waard. De beide overgebleven 74GB 10K IV's zijn serieus snel zat. Daarnaast heb ik er uit noodzaak een andere grafische kaart in (m'n andere kon m'n nieuwe TFT niet op die hoge resolutie aansturen :/ ) welke een stuk koeler is, da's dan weer een voordeel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

IRCfreAk schreef op zondag 08 mei 2005 @ 08:53:
Weet iemand wat de tdp van de xeon 3ghz nocona 800fsb is?
Ik had zalman een mailtje gestuurd omdat ik toch wel redelijk gestoord word van de intel turbines.
Hun antwoord: Thanks for your interest in Zalman's product.

CNPS5100 is mountable on the socket 603/604.

* CNPS5100-AlCu can support the Xeon processors of up to 61W/82W as TDP (Thermal Design Power) in Silent/Normal Mode respectively.

Dus mijn vraag heeft iemand er al ervaring mee of weet iemand de tdp van bovenstaande cpu?
Van de intel site word ik ook nooit wijzer, daar staat enkel dat er increased performance is:P
PMG FAQ » Een overzicht van alle chipsets en CPU's » Intel Pentium4
Of: » Zoek CPU op » Intel Xeon DP 3,0 Nocona

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Abbadon schreef op zondag 08 mei 2005 @ 12:10:
...vond die twee maal 18GB niet het extra geluid, warmte en energieverbruik meer waard. De beide overgebleven 74GB 10K IV's zijn serieus snel zat.
Je hebt ze aangesloten op je LSI MegaRAID Elite 1600 hè? Ja daarop komen ze niet echt veel hoger dan 130MB/s meende ik, de schijven zijn op die kaart sneller dan het cache (ik had er zelf een topic over geopend LSI MegaRAID 1600 erg traag over de traagheid) het is een prima kaart (ik heb m nu allang niet meer ;) ) maar ik kon niet tegen die snelheden die dat beestje haalde en ik heb toch wel een aardig stel schijven waar ik de snelheid toch wel wou benutten, dus nu zit ik met een LSI MegaRAID 320-2X (weliswaar op een 66mhz PCI-X bus maar nu is het maximum 250 MB/s) en de snelheid van de kaart is inwendig ook een brok sneller ;) maar het is natuurlijk geen goedkoop beestje, maar de snelheid maakt het dubbel en dwars goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
bedankt balusc, de conclusie is dus nu dat de 104 watt teveel is om te koelen met die oude zalman p4 cooler. Op zoek naar een volgende 'goedkope' oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Lennieboy83 schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 20:29:
Mooie uitleg 8)

Ik ben het bijna helemaal met je eens, maar met die kabels valt het nog wel aardig mee hoor, er bestaan tegenwoordig ronde kabels en kijk maar bij BalusC die heeft het ook keurig kunnen oplossen.

Maar nogmaals bedankt voor de verhelderende uitleg ;)
Als je niet te vaak je systeem overhoop haalt en niet heel veel harde schijven op een kanaal gaat zetten, maken de nadelen van SCSI inderdaad niet zoveel uit.

In mijn geval had ik ook nog wat problemen met de stabiliteit van mijn RAID-setup (ik had regelmatig last van een falende harde schijven), wat naar later bleek waarschijnlijk werd veroorzaakt door te hoge temps van de PCI-X bridge op de MegaRAID SCSI 320-2X. Als er onvoldoende airflow rond die chip is kan hij enorm heet worden. Als je daar ook last van hebt zou je er een kleine heatsink op moeten plakken. Positief is wel dat de MegaRAID mij nooit in de steek heeft gelaten. Ik heb wel 20 rebuilds gehad die nooit zijn mislukt.

Over de Areca ARC-1120 en ARC-1160 ben ik tot op heden ook goed tevreden. De ARC-1160 met 1GB cache heeft alleen nog een probleem dat de responsiviteit sterk afneemt als de cache door grote file copies vol komt te zitten. Hij lijkt zich in z'n grote cache te verslikken. Dit is iets waar Areca nog verbeteringen kan aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Femme schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 14:26:
Over de Areca ARC-1120 en ARC-1160 ben ik tot op heden ook goed tevreden. De ARC-1160 met 1GB cache heeft alleen nog een probleem dat de responsiviteit sterk afneemt als de cache door grote file copies vol komt te zitten. Hij lijkt zich in z'n grote cache te verslikken. Dit is iets waar Areca nog verbeteringen kan aanbrengen.
Kun je dit uitleggen Femme ?
Ik zat er ook over te denken het geheugen op mijn ARC-1130 uit te breiden, maar bovenstaande lijkt geen positief nieuws.

Wat bedoel je precies met responiviteit ?
- Brengt het niets extra's qua performance ? - acties duren eerder langer dan korter ?

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 10-05-2005 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Kan de LSI MegaRAID 320-2X ook 1GB DDR geheugen slikken :?
Dat zou wel handig zijn :) ik kan het nergens vinden namelijk hoeveel cache ik erop kwijt kan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

jacovn schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 14:33:
[...]

Kun je dit uitleggen Femme ?
Ik zat er ook over te denken het geheugen op mijn ARC-1130 uit te breiden, maar bovenstaande lijkt geen positief nieuws.

Wat bedoel je precies met responiviteit ?
- Brengt het niets extra's qua performance ? - acties duren eerder langer dan korter ?
Het verschijnsel doet zich voordat als je een grote hoeveelheid data (meer dan wat er in de cache past) gekopieerd van en naar arrays die zich op de Areca controller bevinden. Zodra de cache is volgelopen loopt de responsiviteit van het systeem op acties die disk I/O vragen sterk achteruit. Als je bijv. in explorer door wat directories wilt klikken moet je soms seconden lang op een reactie wachten. Niet echt wat je wilt dus. Het idee van zo'n grote cache is juist dat je weinig hinder ondervindt van I/O op de disks. Ik moet hier nog contact over opnemen met Areca.
Lennieboy83 schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 15:26:
Kan de LSI MegaRAID 320-2X ook 1GB DDR geheugen slikken :?
Dat zou wel handig zijn :) ik kan het nergens vinden namelijk hoeveel cache ik erop kwijt kan :'(
Wat ik heb begrepen is dat er in de RAID stack aanpassingen gedaan moesten worden om meer dan 512MB cache te kunnen gebruiken. Die verbeteringen zouden dit jaar geïmplementeerd worden. Wat de status daarvan is, weet ik niet (deze info is van medio 2004).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 23:14
Hebben die coolermasters niet ontzettend de neiging om naar beneden te gaan hangen?? En zou het mogelijk bij die koeling om later nog een 80x80mm fan er aan de zijkant bij te "monteren"?

Aangezien ik wel oren heb naar zulke koeling :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Nee, naast dat ze waarschijnlijk minder zwaar zijn dan dat ze er uit zien ligt het zwaartepunt helemaal beneden (op de cpu, in deze staat dus aan één zijde bij het mobo). Daarnaast zitten ze stevig vast met klemmen welke weer vastzitten, middels gaten door het moederbord, aan een backplate :) (heb er helaas geen pics van maar je begrijpt 't idee wel denk ik :P ).

En je kunt er idd altijd nog een fan op plaatsen, zie de post van G_M_C eerder dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
Abbadon schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 21:50:
Nee, naast dat ze waarschijnlijk minder zwaar zijn dan dat ze er uit zien ligt het zwaartepunt helemaal beneden (op de cpu, in deze staat dus aan één zijde bij het mobo). Daarnaast zitten ze stevig vast met klemmen welke weer vastzitten, middels gaten door het moederbord, aan een backplate :) (heb er helaas geen pics van maar je begrijpt 't idee wel denk ik :P ).

En je kunt er idd altijd nog een fan op plaatsen, zie de post van G_M_C eerder dit topic :)
Hmm, die post is idd zeer nuttig, want het is mij nog niet zozeer duidelijk wat de temps zijn met die Coolermaster Heatpipe dingen. Zit nu rond de 31 graden met die stock intel retail fans, dat die temp. zo is kan ook zijn door de airflow in m'n CM Stacker case met al die fans.

Hoe warm word ie van jouw met die dinge ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AlPha.BeYoNdeR schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 22:45:
[...]

Hmm, die post is idd zeer nuttig, want het is mij nog niet zozeer duidelijk wat de temps zijn met die Coolermaster Heatpipe dingen. Zit nu rond de 31 graden met die stock intel retail fans, dat die temp. zo is kan ook zijn door de airflow in m'n CM Stacker case met al die fans.

Hoe warm word ie van jouw met die dinge ?
Die mod die ik heb gepost werkt erg goed;
Zoals ik al eerdser heb geschreven doe ik mee met DPC. Als gevolg daarvan staat mijn PC altijd @ 100% load.

Met die mod mbv Papst fans van 80 mm, worden mijn proc nooit warmer dan ca 45 graden. En dan ook nog eens vrijwel helemaal stil (19 db volgens de opgave van papst). Een heel stuk stiller dan de standaard intel-bromtollen in ieder geval.

(PS: de laatste keer dat ik idle zag is een tijdje terug, maar de temps waren toen rond de 25 graden)..

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 11-05-2005 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik draai nu (nog) met de intel koelprofielen en papst fans erop. Idle in een stacker rond de 30-32 graden. Bij volle belasting gaat dat toch naar 45-50 graden toe (korte test)
Ik hoop de coolermasters snel te krijgen, en dan kan ik je het verschil laten weten.

Aangezien het veel grotere oppervlak van de koelblok zelf, en de heatpipes zou de koeling veel beter moeten zijn.
Kan zo geen exacte waardes bij intel over vinden over de standaard koeler, maar je moet naar de thermal resistance kijken.
Een 19 dB(A) Papst 8412 NGMLE is 45 m3/uur -> 26.5CFM
Als je dat uitzel op de grafiek van de Coolermaster E3W-NPTXS-04 dan kom je bij een Thermal resistance (C/W) uit van ongeveer 0.20 (ik weet niet of de plaatsing van de papst direct tegen de coolermaster weer meer lawaai opleverd)

Andere fans (zijn niet zo heel veel Xeon fans die ik zo snel kon vinden)
swifttec MCX604-V komt tot 0.25 met 28 dB(A)
Zalman CNPS5100 0.39 bij 20 dB(A) / 0.23 bij 36 dB(A)
JMC Phoenix 70 0.29 bij 40 dB(A)

Lagere waardes bij C/W zijn dus beter.

Ik kan dus zo niet iets vinden wat de waardes van de Coolermaster haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107097

Iemand ervaring met deze socket 604 / Xeon koelers?
Ik vind ze er persoonlijk wel cool uitzien. Maar kan nergens wat vinden over de kwaliteit cq. de koelcapaciteit van zo'n ding. Iemand ervaringen hiermee?

http://www.glacialtech.com/pdf/Turbine4500.pdf

Het orginele plaatje kreeg ik er niet zo snel uit, vandaar maar een linkje.

p.s Er schijnt ook een Pro versie van te zijn. Zie zo snel geen verschil met de 'normale' anders dan dat de Pro wat meer Decibellen produceerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 13:12
Ik had nog even wat vragen rondom die Cooler Master heatpipe koelers.
De heatpipes blijken met Prestonia cpu's al redelijk warm worden, hoe zit het dan met het gebruik van deze koelers icm Nocona cpu's? Die verbruiken toch nog aardig wat meer. En zijn ze er zo op te schroeven of moet het hele moederbord eruit zoals bij Abbadon het geval was. De constructie van de Nocona boxed cooler is namelijk anders dan die van de Prestonia's. Het is ook net een andere versie, namelijk de E3W-NPTXS-04 en niet de E3W-NPTXC-01 die op de S603 gebruikt wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door kutkip op 14-05-2005 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Bij socket 604 zou je een kast moeten hebben waar 'moeren' voor de koelers op de backplate zitten. Verder zit er nog een retentie clip onder het moederbord.
Je hoeft dus niets te verwijderen omdat je het er zo op kunnen schroeven.
Dat is op zich denk ik dus wel beter geworden bij het overgaan van 603 naar 604. Alleen moet je dus een kast hebben die erop voorbereid is, of je moet een retentie plaat(je) op je kastbodem zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• En1
  • Laatst online: 03-06 09:13

En1

Ik heb dus X6DA8-G2 gekocht, nou is mijn vraag wat zijn de beste coolers voor dit moederbord ivm de ruimte enzo die je hebt, ik heb er 2x 3.4 Ghz op zitten.

Maximum effort - Deadpool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
Vandaag ff de grote G_M_C mod toegepast op mijn xeon's.

Ik heb een ncch-dl met twee 3.2 ghz nocona's. Het was nog maar de vraag of het er op ging passen. Het ging gelijk al niet lekker :( . Ik wou de standaard heatsinks loshalen, maar toen trok ik de processor ook mee eruit.. Die zat onlosmakelijk vastgekoekt aan de heatsink :( enfin effe de intel helpdesk (engels) gebeld en toen vertelde ze me dat ik gewoon een schroevendraaier er tussen moest douwen en that did the job.Toen ik de torens erop probeerde kwam ik tot de conclusie dat het krap zou worden. De koeler had maar net het hoekje geraakt van de proc en had deze bij het weghalen weer eruit getrokken (zo gaar is de socket dus nu :r door intel z'n thermalpaste) En wat denk je, flikkerd de processor met de pootjes op een component. Half uur bezig geweest pootjes terug te douwen

Op die ncch-dl zit de northbridge net laag genoeg, zodat je de fans van de coolermaster torens er bovenop kan zetten..Voor iedereen die een ncch-dl heeft: de torens passen erop en het is echt de moeite waard voor de decibellen

[ Voor 7% gewijzigd door IRCfreAk op 18-05-2005 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Hmm lekker vooruitzicht voor mij.. Ik zal dus dan maar direct met een platte schroevendraaier aan de slag gaan. Gelukkig kan het hele bord zou uit de CM stacker behuizing genomen worden.

Het staat zo leuk in de handleiding van de intel heatsink, schroefjes kruislinks losdraaien en voorzichtig wat proberen de heatsink los te wiebelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:56
sorry voor het storen maar ik heb zonet 2 1.6GHZ LV Xeons , C1 stepping gekocht en het zijn Tray CPU's dus zonder koeling. Heeft iemand hier misschien toevallig nog ergens de standaart Intel Wind Tunnels liggen ofzo van andere koeling en woont in regio antwerpen of kan naar mechelen komen?

Ik geef je er 10 euro voor.

:)

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IRCfreAk schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 16:38:
Vandaag ff de grote G_M_C mod toegepast op mijn xeon's.
De grote G_M_C mod :o

Ik wordt er bijna verlegen van ;)

Maar is het uiteindelijk (na de tegenslagen) gelukt met de mod ? En zijn je temps idd lekker laag geworden ?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 18-05-2005 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 17:17

Akino

Dr. Opteron

Sta op het punt een Asus NCCH-DL met 2 x 3.0Ghz (800Mhz) Xeons aan te schaffen

Verders gaat er op (heb ik al)

Corsair Twinx 1024 Mb DDR550
Asus V9999GT (6800GT 256 Mb op [die 2 x molex])
3 X 36 Gb 15K SCSI
Adaptec 39160
2 x DVD rom/brander
Audigy 2 ZS Platinum PRO (floppy molex op de kaart)

En het gaat in Chieftec BA-01B-B-B bigtower

Zit voor't eerst in jaren in dubbio,.....hoeveel watt voeding zou ik hiervoor nodig hebben.
Want het is een berg stroomvreters bij elkaar.

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
En1 schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 14:47:
Ik heb dus X6DA8-G2 gekocht, nou is mijn vraag wat zijn de beste coolers voor dit moederbord ivm de ruimte enzo die je hebt, ik heb er 2x 3.4 Ghz op zitten.
Qua ruimte er om heen moeten alle koelers voor de nocona chips passen. Volgens mij is de bord layout, althans de afstand tussen de CPU sockets genormeerd, en zal een bord er niet vanaf mogen wijken.

Ik heb hetzelfde bord, en dezelfde CPU's. Ik heb gekozen voor de G_M_C mod met de Cooler master E3W NPTXS-04
Voor zover ik heb kunnen vinden (niet al te lang gezocht overigens) is het de koeler met het meeste koelvermogen, en als je er een stille fan op monteerd (de G_M_C mod) dan ook nog eens de stilste voor dat koelvermogen (wellicht is waterkoeling nog beter/stiller). Lees de pagina's van deze thread er maar eens op na, staat nu wel redelijk veel info over deze koelers.

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 18-05-2005 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• En1

En1

ik wil die zown supermicro cooler erop hebben maar nergens zijn ze op voorraad :( tis een active 2/3U cooler iemand een winkel waar ze wel op voorraad zijn? gaat om de SNK-P0008A cooler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• En1

En1

thx :)

past deze eigenlijk ook? Coolermaster 3u Passive Heat Pipe Cooling Intel S604 (E3W-NPTXS-04)
dat is dat grote lompe ding Afbeeldingslocatie: http://ecd.coolermaster.com/products/images/E3W-NPTXS-04.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door En1 op 19-05-2005 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Dit meen je echt he? jacovn reageert 4 posts hierboven zelfs nog op jou dat hij hetzelfde bord heeft met die koelers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Als je daar naartoe mailed in het Nederlands, dan zal ene Tom Chang je mail forwarden naar ECL met een opmerking als "Please help this customer since you are in the local", en als hij typenummers kan ontwaren in je post zet hij er zelfs bij of ze in stock zijn of niet :P Ik had verwacht dat ze daar wel NL spreken maar schijnbaar niet :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Tja, als je belt krijg je daarentegen *wel* nederlanders aan de lijn, die je doorverwijzen naar een leverancier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Laatst online: 25-06 14:03
Is het bij iemand bekend of ik op een Dell Precision 670 moederbord (Intel E7525) 533Mhz Xeons kan draaien, of echt alleen maar 800Mhz versies?

[ Voor 4% gewijzigd door johoo op 19-05-2005 14:36 ]

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• En1

En1

net via NCS die supermicro besteld hadden er gelukkig nog "net" 2 op voorraad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
En1 schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 14:42:
net via NCS die supermicro besteld hadden er gelukkig nog "net" 2 op voorraad :+
Heb jij ook een kast die geschikt is voor de nocona moederborden ? -> dus met 8 busjes/moertjes op de backplate waar je het mainbord op schroeft ?
Zo niet, lees dan de laatste paar pagina's van deze thread even goed door, want dan kun je nog een supermicro onderdeel bestellen om de zaak te kunnen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
Anoniem: 100386 schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 20:26:
[...]

De grote G_M_C mod :o

Ik wordt er bijna verlegen van ;)

Maar is het uiteindelijk (na de tegenslagen) gelukt met de mod ? En zijn je temps idd lekker laag geworden ?
jup het is zeker gelukt. Temps zijn laag en ik hoor nu alleen nog maar de 2 servers die in de hoek staan te loeien:P
Als de kast open is vraag ik me soms af of ie aanstaat, een vinger in de papst fan gaf antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik had net maar even bij NCs geinformeerd naar de prijs voor de laatste X6DA8-G2 die ze op voorraad hebben, maar besluit me toch maar in te houden, als ik upgrade wordt het wss geen Xeon, maar een systeem op basis van SuperMicro's nieuwe Opteron borden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kippenijzer schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 14:22:
Ik had net maar even bij NCs geinformeerd naar de prijs voor de laatste X6DA8-G2 die ze op voorraad hebben, maar besluit me toch maar in te houden, als ik upgrade wordt het wss geen Xeon, maar een systeem op basis van SuperMicro's nieuwe Opteron borden.
Ik denk dat we wel een groepje mensen bij elkaar kunnen krijgen voor een IA van de H8DCE...

Wat wel weer extreem gaaf is van Intel is dat ze AMT support op de i945 boreden in gaan bouwen, geheel volgens de nieuwe filosofie van Intel om minder te focussen op de proc en meer op de "oplossing".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:49

DDX

johoo schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 14:36:
Is het bij iemand bekend of ik op een Dell Precision 670 moederbord (Intel E7525) 533Mhz Xeons kan draaien, of echt alleen maar 800Mhz versies?
op forum van dell :

http://forums.us.dell.com...=pw_other&message.id=4255

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
Is een topic van mij ;) Maar daar is me nog niet duidelijk of het wel of niet werkt. Op 2CPU zijn er diverse meldingen dat enkele Nocona moederborden geen 533Mhz CPU's ondersteunen.
Ik heb nu een leuke 650 draaien en bij toeval een 670 mobo kunnen kopen. Nu hoort hier DDR2 geheugen en PCI-E videokaart in. Die heb ik dus (nog?) niet. Als ik zeker weet dat mijn 2x3.2/533/1M daarop draaien wil ik die spulletjes nog wel aanschaffen. Anders word het een projekt voor de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• En1

En1

jacovn schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 20:13:
[...]

Heb jij ook een kast die geschikt is voor de nocona moederborden ? -> dus met 8 busjes/moertjes op de backplate waar je het mainbord op schroeft ?
Zo niet, lees dan de laatste paar pagina's van deze thread even goed door, want dan kun je nog een supermicro onderdeel bestellen om de zaak te kunnen monteren.
ik heb een kast waar eg superveel gaatjes enzo inzitte dus denk wel dat het goed zit zo niet dan kan ik dat alsnog bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

goh nu ik idd naar nickname kijk lijken ze idd wel veel op elkaar ;)

ik krijg volgende week als het goed is mijn 670 binnen van dell
ik heb alleen geen 533 cpu om te testen....
(enkel 400's in mijn server)

heb jij officiele dell cpu's trouwens in jouw machine zitten ?
ik krijg nml machine met 1 cpu, maar denk erover om 2e cpu te bestellen
(zit een 3.4 1mb cpu in) maar vraag me af of ik nog extra onderdelen van dell nodig heb (vrm/heatsink die netjes aansluit ed)

[ Voor 28% gewijzigd door DDX op 20-05-2005 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
DDX schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 17:40:
[...]

goh nu ik idd naar nickname kijk lijken ze idd wel veel op elkaar ;)

ik krijg volgende week als het goed is mijn 670 binnen van dell
ik heb alleen geen 533 cpu om te testen....
(enkel 400's in mijn server)

heb jij officiele dell cpu's trouwens in jouw machine zitten ?
ik krijg nml machine met 1 cpu, maar denk erover om 2e cpu te bestellen
(zit een 3.4 1mb cpu in) maar vraag me af of ik nog extra onderdelen van dell nodig heb (vrm/heatsink die netjes aansluit ed)
Ik heb geen cpu's die van Dell afkomen. Veel te duur. Voor de prijs die Dell telt voor 1 cpu kun je er in de winkel 2 scoren. Als je 2e hands rond kijkt nog veel goedkoper.

Voor de 670 heb je een VRM, een koeltoren en een extra shroud (groe kunststof tunnel) nodig. Op Ebay USA kun je nu een set kopoen voor $99,= Dat is geen geld, dus als je ze nog nodig hebt, snel je slag slaan. Zijn originele onderdelen die te koop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

ik zal eens op ebay rondneuzen

de 670 komt ook niet bij dell vandaan trouwens, kon ik goedkoop uit duitsland krijgen
eerst maar eens kijken welk type cpu er exact inzit (stond in specs 3.4 1mb cache)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
En1 schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 14:01:
thx :)

past deze eigenlijk ook? Coolermaster 3u Passive Heat Pipe Cooling Intel S604 (E3W-NPTXS-04)
dat is dat grote lompe ding [afbeelding]
net aan:d
[afbeelding
het is nog een zooitje maar de airflow zal wel goed gaan met 7 casefans nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ze zitten inderdaad wel dicht bij elkaar, maar het past inderdaad zo te zien :)

Die van mij zijn nog steeds niet binnen...

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.