[Ervaringen] Dual Xeon Workstations - Deel 4

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.098 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Een bios met dezelfde functionaliteit lijkt overigens in de maak voor de PCH-DL (de mijne :P), maar af issie nog niet en de maker heeft er al een tijdje niet over gezegd, maar ik heb hoop :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo de levering van mijn nieuwe pc is begonnen. Ik heb nu binnen:

Coolmaster Stacker
4x 512mb ram pc3200 DDR (kingston)
NEC dvd brander
Lite-on dvd speler
XFX geforce 6800GT
Audicy 2 ZS
Maxtor 200gb 7200rpm
Western Digital 74gb 10000rpm
-------

Ik baal er echt van dat er nog 2 weken levertijd zit op:
NCCH-DL moederbord en de 2 xeon 2.8ghz nocara's :(:(

Maar die komen wel eind volgende week :) Tis best frustrerend om hier nu al die spullen al te hebben liggen :P Ik maak foto's van de instalatie van de xeon's :) I'll keep you posten. Ik heb alles al in mijn stacker gezet, wat een pracht kast :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-07 04:01
Mr.SiS schreef op maandag 14 februari 2005 @ 20:30:
Daarnaast als ik kijk op alternate zie ik dat sommige Xeon cpu's 1 HE hebben staan , wat betekend dit ? Is het belangrijk ?
Volgens mij bedoelen ze met '1 HE' hetzelfde als '1 U' en dat betekent dat dit XEON's zijn voor gebruik in 1U (19") kasten en zit er alleen een (laag) koelblok bij en geen ventilator. De airflow moet van de kastventilatoren komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Eldee op 15-02-2005 22:03 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 13:28
Mr.SiS schreef op maandag 14 februari 2005 @ 20:30:
Ik ben een beetje beginner op het SMP gebied maar heb een aantal vragen :
De Asus PC-DL Deluxe , slikt deze gewoon geheugen ( dus non-ecc , non-registered ) . Kan deze daarnaast ook cpu's aan met een fsb van 800mhz , want op de site staat 533fsb. Dit is mogelijk belangrijk later ( als het niet snel genoeg meer is ;P ) . Verder zou ik graag iemand hebben die me kan bevestigen dat ik dit moederbord met een gewone atx psu , kan voeden ( met een p4 stekker dus ) ? Want ik heb her en der gekeken al in de topics maar het is niet helemaal duidelijk. Officieel niet , dat weet ik al , maar in de praktijk :Y) . Daarnaast als ik kijk op alternate zie ik dat sommige Xeon cpu's 1 HE hebben staan , wat betekend dit ? Is het belangrijk ?
Bedankt alvast ;)
Een PC-DL kan zonder problemen, werkt zelfs perfect, met "gewoon" geheugen.

Het bord kan ook simpel met een jumpersetting op 800 Mhz draaien..MAAR!!!!...dit werkt alleen met 2.4 Xeons. En daar zijn zelfs enkele gevallen bekend waar het ook niet mee werkt. Alles wat sneller is werkt dus niet. Dit gaat op voor niet Nocona's.

Voor Nocona;s is het weer een ander verhaal, daar moet je zoals hierboven ook al geschreven is een gewijzigde bios voor installeren. Ook hier moet je echter wel wat geluk hebben om snellere Xeons ook inderdaad op 800 Mhz te krijgen.

ATX voeding; ik heb hier enkele maanden een PC-DL met 2x 2.4@3.4 en 2x3.06@3.6 met 2 raptors en 2 drives op een standaard Aopen 300W voeding gehad. 3DViz en 3DStudio stonden zonder problemen hun renderwerk uit te voeren.

Met 1HE word hierboven al het goede antwoord gegeven. Dit is voor 19" kasten. Die hebben dus geen fan en een minder hoge koelblok in het pakket zitten. Dit kun je niet gebruiken in een normale kast, want deze koelblokken zijn zo bedacht dat je vanuit de 19" een doorstroom van lucht krijgt en dan zo de cpu gekoeld worden. Ze passen in ieder geval zonder problemen op ieder bord. Als je ze goedkoper kan krijgen dan "normale" en dan een betere koeling erop zou zetten is er niets wat je tegen houd.

Op www.2cpu.com kun je heel veel info vinden over dit bord. Mocht je nog tot aankoop over moeten gaan, kijk dan eens naar een PCH-DL. Meer (standaard) mogelijkheden in je bios.

[ Voor 13% gewijzigd door johoo op 15-02-2005 20:04 ]

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook de combi PCH-DL moederbord plus dual Xeon prestonia 2.4 Ghz. De Xeons zijn stabiel geclockt op 3.4 Ghz (FSBxMP =200x17) via de hierboven beschreven andere jumpersetting op het moederbord (ook wel moosemod genaamd).

Ook ik heb de zeer luidruchtige standaard Xeon fans vervangen, door stille 80mm casefans met ductape aan het koelblok te plakken. zit best netjes, en het werkt als een trein, mijn processortemperaturen zitten rond de 45 graden bij zware belasting.

Ter vergelijking; ik heb ook een enkele 2.4Ghz P4 computer, en mijn Cinema4D renders zijn ongeveer een factor 5 sneller met mijn dual Xeon computer. Daar word ik nou vrolijk van :D

Nocona is hardstikke mooi enzo, maar de prestonia Xeons hebben nog een prima prijs/prestatie verhouding. Mijn systeem kost nu:
- 165 Euro voor het Asus PCH-DL moederbord
- 2x200 Euro voor de Xeons 2.4 Ghz, 533 FSB
- 3 x 75 Euro voor 3 reepjes Kingston valueram 512 Mbyte PC3200 DDR, CL2.5
- 80 Euro voor de Tagan 480 watt EPS voeding

Voor minder dan 900 euro kan je dus je systeem compleet upgraden naar bovenstaande configuratie. Een aanrader dus voor mensen met een beperkt budget

Vraagje, heeft een van jullie ook dat de ene processor behoorlijk veel koeler is dan de ander? bij mij zit er soms wel 8 graden verschil tussen. Het is niet zo erg omdat de hoogste temperatuur niet boven de 50 graden komt, maar toch wel frappant.

Dit was al zo voordat ik de fans heb vervangen. Het is ook niet zo dat de ene processor continu zwaarder belast wordt dan de ander. Ook zitten beide koelers goed bevestigd op de processor.
Any suggestions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 11:58:
Het is ook niet zo dat de ene processor continu zwaarder belast wordt dan de ander. Ook zitten beide koelers goed bevestigd op de processor.
Any suggestions?
CPU1 wordt per definitie zwaarder belast. De meeste software gebruikt namelijk maar 1 fysieke CPU. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

under-world schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 16:48:
[...]

CPU1 wordt per definitie zwaarder belast. De meeste software gebruikt namelijk maar 1 fysieke CPU. :*)
Ja ok maar gebruikt hij dan standaard altijd CPU1 ipv CPU2. Stuurt windows ze dan niet naar CPU 1 of 2 willekeuring of wat dan ook. Als dat niet zo is zou het princiepe van multitasking niet werken omdat je als je een enkeltreaded programma gebruikt altijd cpu 1 gebruikt.

of zie ik het nu verkeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 17:25 . Reden: iets kleins toegevoegt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand ervaring met een NCCH-DL en de Glacialtech turbine 4500 ? Ik zit er over te denken om deze te nemen, alleen maak ik me zorgen over de richting van de fans: volgens mij blazen ze in een dual setup naar elkaar en zijn ze daarom niet geschikt.

Er zijn volgens mij echt heel weinig mobo's die een single xeon hebben en gebruik kunnen maken van deze fan.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
under-world schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 16:48:
[...]

Zo werkt dat niet, beter kun je zeggen "De meeste software gebruikt namelijk maar 1 CPU tegelijkertijd" :)

Het OS verdeelt namelijk de load over de cpu's en de thread van een single threaded programma kan b.v. op cpu 1 draaien en wanneer de volgende thread van dit programma moet draaien kan deze best wel op cpu 2 terecht komen (of je moet een cpu affiniteit instellen binnen het OS, maar dat gebeurt niet automatisch)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik in m'n taskmanager kijk zie ik bv dat eenzelfde programma cpu1 gebruikt en dan "overschakelt" naar cpu2. En inderdaad maar 1 cpu tegelijk. Dit sluit aan bij Abbadon z'n uitleg.

Bovendien, als ik cinebench 10 x achter elkaar draai (ja heb ik gedaan) ;) worden beide cpu's voor langere tijd 100% belast, en zie dan nog steeds een temperatuurverschil tussen beide cpu's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf maar twijfelen. Ik ben echt toe aan een nieuw systeem om voornamelijk Photoshop, Premiere / Avid, After Effects en Encore op te laten draaien en ik vind het ook leuk dit, Best Buy Workstation, zelf in elkaar te prutsen. Maar nu zit ik toch weer te twijfelen of ik niet beter gelijk maar een PowerMac G5 2 x 2.5GHz kan aanschaffen (gevaarlijk duur 8)7 ).
Zijn er hier tweakers die mij kunnen helpen met de vraag of dit Dual Xeon Workstation even goede, betere of slechtere performance heeft als de Pmac-G5 2 x 2.5GHz. Ik bedoel dit puur hardwarematig.
Mijn 2de vraag is (Misschien een beetje offtopic) of het Apple 23 inch Cinema Display het ook goed doet op de XFX GeForce 6600 GT 128MB dual DVI. Ik wil als 2de monitor een IlyamaE431.

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 23:54:
Ik blijf maar twijfelen. Ik ben echt toe aan een nieuw systeem om voornamelijk Photoshop, Premiere / Avid, After Effects en Encore op te laten draaien en ik vind het ook leuk dit, Best Buy Workstation, zelf in elkaar te prutsen. Maar nu zit ik toch weer te twijfelen of ik niet beter gelijk maar een PowerMac G5 2 x 2.5GHz kan aanschaffen (gevaarlijk duur 8)7 ).
Duur en beter durf ik zeker te betwijfelen, ik denk dat je beter kan twijfelen of je niet meteen een dual Xeon/Opteron aanschaft.
Zijn er hier tweakers die mij kunnen helpen met de vraag of dit Dual Xeon Workstation even goede, betere of slechtere performance heeft als de Pmac-G5 2 x 2.5GHz. Ik bedoel dit puur hardwarematig.
Zelf geen ervaring mee, maar ik kan me iets herinneren over een test met ondere andere Photoshop waarin de G5 nogal tegenviel in vergelijking met x86-systemen. Ik denk dat als het al wat uitmaakt dat in het voordeel van de Xeon zal zijn (uitgaande van bijv. 2x 3.2GHz).
Mijn 2de vraag is (Misschien een beetje offtopic) of het Apple 23 inch Cinema Display het ook goed doet op de XFX GeForce 6600 GT 128MB dual DVI. Ik wil als 2de monitor een IlyamaE431.
Voor zo'n groot scherm heb je soms 2 DVI-links nodig. Dat zou ik eerst even controleren. Verder lijkt me dat dit prima met google te vinden is.

Verwijderd

[quote]Breepee schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 00:01:
Duur en beter durf ik zeker te betwijfelen, ik denk dat je beter kan twijfelen of je niet meteen een dual Xeon/Opteron aanschaft.

Een Dual Opteron :)
Daar ga ik op studeren B)
Thnx

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bij Audio/Video/Plaatjes bewerkingen ben je gewezen op de Xeon. Zie ook o.a.:
PMG FAQ - Welke processor moet ik nemen? (je kunt Xeon lezen ipv Pentium4)
nieuws: Opteron 248 en Xeon 3,2GHz 1MB vergeleken
http://www.gamepc.com/lab...id=opt248vsxeon32a&page=7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:27
Hoe stressen jullie een Dual Xeon + HT systeem? Zoiets als Prime95 maar dan voor 4 treads tegelijk. Waar je dus ook kan zien of de berekeningen nog kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
  • Laatst online: 01-07 22:58
Nouw, het heeft effe geduurd maar vorige keer toen ik dit wou posten liep me pc vast en had er toen dus echt effe geen zin in :P

---------------------------------------------------
Info:

Het systeem draait nu op dit moment zo'n 6 dagen superstabiel.. aangezien ik in het begin (Toen ik heel het zooitje met alle hardeschijven in een Chieftec Dragon big tower had gepropt, en het nu in een Coolermaster Stacker zit.. na het overzetten in deze kast ineens geen blauwe schermen meer :? ) Het systeem heeft nog wel een paar kleine andere kinderziektes maar dat vertel ik later wel.

Specs:

2x Intel Xeon Nocona 2.8 GHz/800/1MB matched steppings
1 GB (2x512MB) Kingston DDR-II ECC Registred
SuperMicro X6DA8-G2 E7525
Asus Radeon X800XT
ATi Radeon X700 Pro (Op dit moment nog niet in gebruik, moet eerst extra tft scherm hebben :) )
2x Maxtor Diamondmax9 200 GB
2x Seagate 7200.7 160GB
1x Hitachi Deskstar 120GB
2x Maxtor 120 GB

In totaal bijna 1.1 terabyte maar heb nog toegang tot een fileserver die naast deze pc staat met 400 GB erop met GBit verbinding ertussen :7

Het was een hele klus om dit moederbord te vinden, maar dankzij Kippenijzer (hulde aan deze man :Y) ) heb ik er een kunnen vinden.

Ik ben nog van plan om ooit 2x een WD Raptor 76GB in Raid 0 aan de 2 SATA poorten van dit moederbord te hangen. Of om toch maar te gaan voor 2 Fujitsu of Seagate 15K3 schijven te gaan in Raid 0. Ben nog steeds niet helemaal erover uit hoeveel winst dit nu scheelt.

Foto's

Afbeeldingslocatie: http://www.universalgeek.com/roblow/xeon2.jpg

Dit was me vorige mainboard, de SuperMicro P4DCE+ met i860 Chipset en Rambus geheugen, na 3 jaar dienst toch maar de deur uitgedaan, tijd voor wat nieuws B)

Afbeeldingslocatie: http://www.universalgeek.com/roblow/xeon3.jpg

Het hele spul bij elkaar wat ik besteld had, hardeschijven, SB Audigy2 en ATA133 controller had ik nog liggen. Wat me trouwens opviel was dat er veel extra's bij die Asus kaart zat, zoals een hele zooi games, webcam, cd opbergdoos, veel kabels en handleidingen.

Afbeeldingslocatie: http://www.universalgeek.com/roblow/xeon4.jpg

Het Kingston DDR2 geheugen herkenbaar aan die leuke vierkante chippies. (Trouwens sorry voor de brakke foto's, moest ze maken met de camera van me telefoon, heb geen digicam hier in huis meer)

Afbeeldingslocatie: http://www.universalgeek.com/roblow/xeon5.jpg

Hier het test setup in elkaar gezet, systeem startte vrijwel vlekkeloos op bij eerste opstart. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.universalgeek.com/roblow/xeon6.jpg

Screenshot in Windows Server 2003, nadat alle drivers zijn geinstalleerd, Dit was nog op het moment dat het systeem in de chieftec kast zat, zitten nu in totaal 7 fans in de Stacker Case waar ie nu in zit.

Screenshots van Benchmarks en van de Stacker case zelf en wat ik eventueel nog aan de kast ga modden komen binnekort nog.

-------------------------------------------------
Toekomstige Upgrades:

2x U320 SCSI schijven 15k rpm / WD Raptor schijven
8x Thermal Take Hardcano 12 HDD coolers 5.25"
2x 3.8 GHz Xeon Nocona (Over een jaartje ofzo :) )
Verder als het budget het toelaat ook nog een extra 1GB DDR2 erbij als dat echt nodig is ( 8)7 )

------------------------------------------------
Vragen:
------------------------------------------------

In het begin toen ik het systeem net in elkaar had zat ik met het probleem dat de Windows XP installatie al in de eerste fase een blauw scherm gaf (Net na het laden van dingen zoals NTFS besturingsysteem en SCSI Controllers) een fout in pci.sys gaf ie aan. Is dit omdat ik een andere Windows XP cd nodig heb? Want Windows Server 2003 installatie ging gewoon vlekkeloos.

Ik heb daarnaast nog een aantal problemen met drivers, ik weet niet of dit aan Windows 2003 ligt maar het zit dus zo.. Als ik mijn Audigy2 installeer dan kan ik geen Creative MediaCenter installeren want dan krijg ik een blauw scherm na het login scherm van Windows.

Heel af en toe loopt PC vast bij spelen van bijvoorbeeld Half-Life 2. hij loopt dan vast en gaat in een soort loop ofzo (herhaalt 2 seconde van geluid)

---------------------------------------

Nogmaals bedankt Kippenijzer voor je support en dat je nog effe langskwam om me uit de brand te helpen omdat ik die 2 backplates niet had voor CPU koeler 8)7

Cheers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlPha.BeYoNdeR schreef op zondag 20 februari 2005 @ 01:20:
Nouw, het heeft effe geduurd maar vorige keer toen ik dit wou posten liep me pc vast en had er toen dus echt effe geen zin in :P

Info:

Het systeem draait nu op dit moment zo'n 6 dagen superstabiel.. aangezien ik in het begin (Toen ik heel het zooitje met alle hardeschijven in een Chieftec Dragon big tower had gepropt, en het nu in een Coolermaster Stacker zit.. na het overzetten in deze kast ineens geen blauwe schermen meer :? ) Het systeem heeft nog wel een paar kleine andere kinderziektes maar dat vertel ik later wel.
Vreemde definitie van super stabiel heb jij.
Mijn bak draait maanden aan een stuk zonder ook maar enig probleem!
De laatste keer dat ie uit was was toen de stroom uit viel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 12:01:
[...]

Vreemde definitie van super stabiel heb jij.
Mijn bak draait maanden aan een stuk zonder ook maar enig probleem!
De laatste keer dat ie uit was was toen de stroom uit viel...
Vreemde definitie? Nee wat jij bedoelt is lekker.. ga jij na 2 maanden uptime nog een spel opstarten.. of tig programma's tegelijk draaien.. dit is geen server.. want anders kan ik er ook wel pap van met half jaar uptime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Ach ik had in het begin ook wat probleempjes, onder andere een foutmelding tijdens het opstarten, crashes onder spellen ed, maar dat is vrij logisch met een nieuw systeem. Ondertussen is alles al opgelost. Al deze problemen waren softwarematig. Ik verwacht dan ook niet dat het bij AlPha.BeYoNdeR aan de hardware zal liggen. Verder vindt ik het een heel mooi systeem, vooral dat moederbord met die vele geheugenbankjes :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klein en snel vraagje. Is de Sata controller die standaard op de Asus NCCH-DL zit ook backwards compatible? Dus herkent hij ook ATA/133.

Ik wil namelijk mijn oude ATA/133 schijf ook aan dit moederbord hangen maar de reviews reppen geen woord over ATA/133 alleen over de 6 Sata poorten op het moederbord. Past dit wel? Is Sata dus backwards compatible met ATA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Eh, je zit sowieso al met een fysiek andere interface. Dus out of the box is 't niet compatible nee, alleen met adapters die je op de HD kunt prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ziet er goed uit A.B. Maar maakt je bak nu niet erg veel herrie met die standaard Xeon HSF's en al die disken?

Iig heb je genoeg lege DIMM sockets om je geheugen nog eens uit te breiden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok dat is even jammer. Er zit dus geen ATA133 poort op mijn moederbord?

//edit

http://www.acryan.com/_S_ATA/ACR-SA5286.shtml

Waarschijnlijk is dit niet uit juiste topic hiervoor:) maar ik heb eum gevonden :)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 20:47 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 20:32:
ok dat is even jammer. Er zit dus geen ATA133 poort op mijn moederbord?

//edit

http://www.acryan.com/_S_ATA/ACR-SA5286.shtml

Waarschijnlijk is dit niet uit juiste topic hiervoor:) maar ik heb eum gevonden :)
Jawel joh :Y) Er zitten net zoals op de meeste moederborden 2 IDE kanalen op, waar je gewoon 4 devices (CD-ROM dan wel harde schijven) aan kunt hangen. Daarnaast zitten er ook 6 SATA poorten op, waar je, zoals Abbadon al zei, in principe geen ATA schijven aan kunt hangen tenzij je met zeer onhandige adapters gaat klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
Abbadon schreef op maandag 21 februari 2005 @ 20:31:
Ziet er goed uit A.B. Maar maakt je bak nu niet erg veel herrie met die standaard Xeon HSF's en al die disken?

Iig heb je genoeg lege DIMM sockets om je geheugen nog eens uit te breiden :P
Hehe die standaard Xeon koelers maken idd een hoop herrie maar met zoveel schijven in dit systeem komt er toch standaard wel genoeg herrie uit het systeem. Ik heb er zelf weinig last van. Zitten ook nog 7 koelers in totaal in dit systeem dus je kan je wel een redelijk beeld voorstellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:53
mhofstra schreef op maandag 14 februari 2005 @ 23:30:
[...]

Zou je als je een antwoord van ze krijgt dat willen posten hier?

Dan hoef ik ze niet te mailen... Of wel natuurlijk, als ze geen antwoord sturen :P
Ok, na maandag een nieuwe mail te sturen, heb ik dinsdag een nieuwe firmware gekregen.
Ik heb hem vandaag maar kunnen flashen, nu zal ik testen of het wel degelijk werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
AlPha.BeYoNdeR schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 02:07:
[Hehe die standaard Xeon koelers maken idd een hoop herrie maar met zoveel schijven in dit systeem komt er toch standaard wel genoeg herrie uit het systeem. Ik heb er zelf weinig last van. Zitten ook nog 7 koelers in totaal in dit systeem dus je kan je wel een redelijk beeld voorstellen :P
Daar heb je geen last van ?

Waarschijnlijk ben je gewoon doof geworden van je vorige Xeon :+ Ik heb er slechts 4 fans inzitten, en dan ook nog maar op 1800 toeren, en dat vind ik al te lawaaiig eigenlijk. Toch krijg ik nog vaak opmerkingen dat mijn computer erg stil is :P Hij is volgens sommige al stil tegenover een normale zelfbouwcomputer, dus dan zal hij wel heel erg stil zijn in vergelijking met een normale dual.

Wel heb ik een keer een dual gezien van Dell, dat ding was net zo stil als hun desktops. (Het was een workstation, geen server.) Hetgeen het meest lawaai maakt, zijn nog de 2 harde schijven die erin zitten. Ik vraag me altijd af hoe ze het zo stil krijgen zonder dat het ding bij enige belasting op ontploffen staat.

[ Voor 40% gewijzigd door Katsunami op 25-02-2005 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echt heel kut, ik kreeg woensdag mijn ASUS NCCH-DL binnen samen met de rest van de onderdelen. Ik deed de doos open en toen bleek 1 van de heatsinks (naast de AGPpoort) eraf te liggen en zwaar beschadigd te zijn. DOA-->weer 2 weken wachttijd:( heb ik weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Je had je systeem laten assembleren?

Daarom doe ik dat nooit; ik zet mijn spullen altijd zelf in elkaar, JUIST vanwege hetgeen je schrijft. Men gaat niet altijd even zachzinnig met spullen om tijdens het vervoer, en ondanks dat de spullen wellicht goed ingepakt zijn, kunnen schokken/stoten en dergelijke toch de spullen zoveel bewegen dat er binnenin dingen losraken.

Sterkte, ik hoop dat je alles vergoed krijgt. Veel winkels zeggen simpelweg dat transportschade en dergelijke niet op hun rekening komt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 01:52:
Je had je systeem laten assembleren?

[...]

Sterkte, ik hoop dat je alles vergoed krijgt. Veel winkels zeggen simpelweg dat transportschade en dergelijke niet op hun rekening komt :/
Sommige winkels zeggen dat idd, maar in feite valt het ook onder de garantie. Het is dan aan de handelaar om een evrzekringsclaim neer te leggen bij de TantePostGroep, want als het goed is is de verzender verzekerd tegen beschadiging en verlies tot 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had het niet moeten assembleren. Het leek er op dat het moederbord gewoon al gebruikt was of zo. De doos was namelijk niet beschadigd alleen het bord zelf. Nu heb ik alles thuis liggen behalve dat bord. Gelukkig heeft Salland niet moeilijk gedaan en meteen een nieuwe bestelt toen ik gebelt had. Maar toch nogsteeds die 2 weken wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een kort vraagje tussendoor.

Ik heb hier een Asus PP-DLW moederbord liggen plus twee intel xeons 2.66. Deze dacht ik gisteren even lekker in elkaar te gaan zetten, maar kwam tot de ontdekking dat ik geen retention brackets heb. Deze zouden uiteraard bij het moederbord horen te zitten, maar deze heb ik tweedehands zonder toebehoren gekocht (helaas dus ook zonder de brackets). Hetzelfde geld voor de cpus, hoewel ik niet weet of ze daar standaard bijgeleverd worden. En bij de (wel nieuwe) spire koelers zitten ze ook niet. Nu ben ik dus op zoek naar een winkel waar ik deze zou kunnen halen. Een snelle search over het internet levert niks op, het zijn natuurlijk ook niet echt standaard onderdelen die veel mensen nodig zullen hebben.

Wie heeft er dus enig idee waar ik voor socket 604 retention brackets zou kunnen gaan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Makkelijkst is meestal andere tweakers die ze toevallig over hebben. Echter is in zo'n geval het vermelden van een woonplaats in je profiel wel handig. Daarbij het type koelers, wat niet ieder type retension werkt icm iedere koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffen
Maffen schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 18:58:
[...]

Ok, na maandag een nieuwe mail te sturen, heb ik dinsdag een nieuwe firmware gekregen.
Ik heb hem vandaag maar kunnen flashen, nu zal ik testen of het wel degelijk werkt. :)
Whiiiiiiiii, mijn xeon is eindelijk compleet en stabiel. :)
De firmware update heeft het dus gedaan... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-07 04:01
Maffen schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 18:33:

Whiiiiiiiii, mijn xeon is eindelijk compleet en stabiel. :)
De firmware update heeft het dus gedaan... :)
Gefeliciteerd Maffen, zal jij blij zijn :)
Maar even voor de goede orde: als ik het goed begrijp heb je een firmware update voor je Plextor PX-116A ontvangen, waardoor deze nu goed samenwerkt met je NCCH-DL?

Als dat klopt zijn mijn vragen:
- welke firmware revisie heb je ontvangen?
- waar kunnen wij die ophalen?

(Ik heb een NCCH-DL en ook een PX-116A, alleen (gelukkig) niet in hetzelfde systeeem, maar dat kan altijd veranderen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffen
Ik heb firmware revisie 1.01 ontvangen via mail.
Als je wilt, zet ik het straks eens on-line. :)

/edit:
Zo gezegt, zo gedaan: home.scarlet.be/~pc012480/plextor/PX116V1.01.zip

[ Voor 33% gewijzigd door Maffen op 27-02-2005 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kutkip schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 17:08:
Hoe stressen jullie een Dual Xeon + HT systeem? Zoiets als Prime95 maar dan voor 4 treads tegelijk. Waar je dus ook kan zien of de berekeningen nog kloppen.
is mss een beetje anders dan je bedoelt, maar je kan ook rc5-72 met 4 treaths laten lopen, gaat ie ook vol op 100%
Er zit ook een bencmark functie op en we hebbe toch die power nodig omdat we vandaag zijn ingehaald door die polen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
AlPha.BeYoNdeR schreef op zondag 20 februari 2005 @ 01:20:

Toekomstige Upgrades:

2x U320 SCSI schijven 15k rpm / WD Raptor schijven
8x Thermal Take Hardcano 12 HDD coolers 5.25"
2x 3.8 GHz Xeon Nocona (Over een jaartje ofzo :) )
Verder als het budget het toelaat ook nog een extra 1GB DDR2 erbij als dat echt nodig is ( 8)7 )
Waarom zou je in een stacker in godsnaam van die gare hardcano's willen ? Die dingen hebben zo'n kleine prutsfan en zijn erg duur, terwijl die stacker 4-in-3 modules met hun 120mm fan enorm goed koelen (schijven worden hier onder zware load niet warmer dan 27°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraagje aan de 7320/7520- bezitters hier, kan iemand voor mij een geuheugenbandbreedtetest doen en een score halen van boven de 5,0 GB/s? (theoretische piek 6,4 GB/s)

Ik vraag dit om wat hardnekkige geruchten over een chipsetbug weg te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-08 17:40

ReseTTim

Chocolate addicted

ik mag voor iemand een leuk systeempje bouwen en nu zit ik een beetje rond te kijken.. het moet iig een dual xeon 3.2ghz worden.

de specs tot nu toe:
* 2x Intel Xeon 3.2Ghz
* Asus NCT-D
* 4Gb geheugen, ik denk zelf GEIL geheugen.. moet iig snel zijn.
* Sapphire X850XT PL 256Mb ,2xDVI, ViVo, PCI-E
* 4 x Maxtor MaXLine III, 300Gb,7200rpm,16Mb, SATA
* Adaptec 2410SA S-ATA RAID Enclosure, Zwart, Kit

ok ik zag dus dat asus 2 mobo's heeft de NCT-D en de NCT-DA

Afbeeldingslocatie: http://nl.asus.com/products/server/srv-mb/nct-d/nct-d_l.jpg
NCT-D

Afbeeldingslocatie: http://nl.asus.com/products/server/srv-mb/nct-da/nct-d_l.jpg
NCT-DA

weet iemand of je die heatsinks echt niet op die DA versie zitten? want het lijkt mij dat die heatsinks toch echt wel nodig zijn.
verder vond ik dit topic ook het SuperMicro X6DA8-G2 E7525 mobo. wat is hier de prijs van? ik denk dat dit voor mijn eis opzich iets te hoog ligt. want 16gb is niet noodzakelijk.

op dit moment heb ik gekozen voor de Sapphire X850XT videokaart omdat hij 2x DVI heeft. hij moet namelijk dual 1920 x 1200 aan kunnen ( komen volgensmij 2x 23" tft's aan te hangen). als iemand goedkopere kaarten weet die dat ook aan kunnen gaarne doorgeven.

betreft voeding ben ik aan het kijken op dit moment naar een Be Quiet! 520 Watt voeding. heeft iemand daarmee ervaring of heeft iemand anders nog tips van goede, stabiele voedingen die stil zijn. ben ook aan het denken voor nexus of zalman. maar die hebben niet van zulke krachtige voedingen. ik ga er vanuit dat ik namelijk minimaal 480watt toch wel nodig heb.

verder gaat dit systeem compleet watergekoeld worden. dat gaat waarschijnlijk aquacomputer.de spul worden. maar dat moet ik nog even goed naar kijken. belangrijkste is de snelheid en de stilte van dit systeem..

als je nog op- of aanmerkingen hebt kom er gerust mee.. tis ook voor mij mijn eerste keer dat ik een dual xeon ga bouwen :P

[edit]

*schrikt* van de prijs van 4gb geheugen :X
bijv.: Corsair TWINX2048-3200PRO kost €649,00
en dan heb ik daar 2 van nodig..

[edit 2]
owja ik ga ook nog ffies kijken naar redundant voedingen. kijken wat die krengen kosten als je een beetje krachtige voeding wil hebben. volgensmij is het enige nadeel van die voedingen dat die totaal niet stil zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door ReseTTim op 03-03-2005 00:53 ]

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Die supermicro die je noemt kost bijna 600 euro dus dat zal denk ik geen optie zijn. Ook de optie zonder scsi is niet significant goedkoper, echter als hij tft's wil gaan gebruiken die dubbele ingang vereisen (dat apple ding bjvoorbeeld), zal hij wel *moeten*, gezine hij dan echt 2 videokaarten nodig heeft. Daarij het advies *niet* die adaptec te nemen, neem dan gewoon een Promise voor mijn part, maar die adaptec dingen vallen doorgaans nogal tegen, en ook qua "kinderziektes" valt het weleens tegen hoe lang het duurt eer eer nieuwe firmwares uitkomen voor hun (niet scsi-) raidadapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

ReseTTim schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 00:22: op dit moment heb ik gekozen voor de Sapphire X850XT videokaart omdat hij 2x DVI heeft. hij moet namelijk dual 1920 x 1200 aan kunnen ( komen volgensmij 2x 23" tft's aan te hangen). als iemand goedkopere kaarten weet die dat ook aan kunnen gaarne doorgeven.
Er zijn maar weinig kaarten die dat trekken... Als er niet gegamed gaat worden op die bak zou ik voor een workstationkaart gaan van matrox http://www.matrox.com/mga...n/video/products/home.cfm
Check even alle versies van de parhelia maar de enige die 2x 23inch kan aansturen via 2x dvi is volgens mij de parhelia HR256. Dat is een dure kaart maar de PArhelia 256mb ondersteunt 2x 1600x1200 via DVI.. Vergis je niet in de specs van die Sapphire. Meestal is de max resolutie die ze opgeven puur de resolutie die kaarten analoog kunnen weergeven ipv digitaal. Daarbij is het primair een gamekaart, en geen workstationkaart. Dual digitaal wordt het qua max resoluties een ander verhaal. Gezien het feit dat ze dat niet vermelden betwijfel ik of die kaart 2x TFT 23 inch kan aansturen. Ik weet bijna zeker dat dat niet kan en ik denk dat als je een ATI kaart zoekt die dat kan, dat je dan bij een Fire uitkomt...
http://www.ati.com/produc...ireGL_V5100_Datasheet.pdf Volgens mij trekt alleen de v7100 op dual dvi 3840x1200 en die is erg prijzig
edit:
Parhelia is DE workstationkaart voor grafisch werk momenteel... WYSIWYG voor DCC (avid, premiere, photoshop, after effects, maya, procoder etc...

[ Voor 54% gewijzigd door under-world op 03-03-2005 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Kippenijzer schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 00:36:
Die supermicro die je noemt kost bijna 600 euro dus dat zal denk ik geen optie zijn. Ook de optie zonder scsi is niet significant goedkoper, echter als hij tft's wil gaan gebruiken die dubbele ingang vereisen (dat apple ding bjvoorbeeld), zal hij wel *moeten*, gezine hij dan echt 2 videokaarten nodig heeft. Daarij het advies *niet* die adaptec te nemen, neem dan gewoon een Promise voor mijn part, maar die adaptec dingen vallen doorgaans nogal tegen, en ook qua "kinderziektes" valt het weleens tegen hoe lang het duurt eer eer nieuwe firmwares uitkomen voor hun (niet scsi-) raidadapters.
en kies je dan promise boven 3ware of intel? of zijn die kaarten qua prijs / kwaliteit te duur? heb ervaring op dit moment met beide kaarten zoals je ziet in mijn sign.
under-world schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 12:55:
Er zijn maar weinig kaarten die dat trekken... Als er niet gegamed gaat worden op die bak zou ik voor deze kaart gaan http://www.matrox.com/mga...l/2005/parhelia_dl256.cfm
Check eventueel ook even de andere versies van de parhelia maar dit is de enige die 2x 23inch kan aansturen via 2x dvi... Vergis je niet in de specs van die Sapphire. Meestal is de max resolutie puur de resolutie die kaarten analoog kunnen weergeven ipv digitaal. Daarbij is het primair een gamekaart, en geen workstationkaart. Dual digitaal wordt het qua max resoluties weer een ander verhaal. Gezien het feit dat ze dat niet vermelden betwijfel ik of die kaart 2x TFT 23 inch kan aansturen. Ik weet bijna zeker dat dat niet kan en ik denk dat als je een ATI kaart zoekt die dat kan, dat je dan bij een Fire uitkomt...
http://www.ati.com/produc...ireGL_V5100_Datasheet.pdf Volgens mij trekt alleen de v7100 op dual dvi 3840x1200 en die is erg prijzig
edit:
Parhelia is DE workstationkaart voor grafisch werk momenteel... WYSIWYG voor DCC (avid, premiere, photoshop, after effects, maya, procoder etc...
hij wou ook eerst die parhelia maar ik dacht dat die alleen voor AGP was. kortom nog ffies kijken dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ReseTTim schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:24:
[...]

en kies je dan promise boven 3ware of intel? of zijn die kaarten qua prijs / kwaliteit te duur? heb ervaring op dit moment met beide kaarten zoals je ziet in mijn sign.
Hier is een heel verhaal te vinden over SATA RAID-adapters. De Adapec 2410SA zal waarschijnlijk (op basis van ervaringen met hardwarematig vergelijkbare SCSI-adapters van Adaptec en LSI Logic) minder goed presteren dan een LSI MegaRAID SATA 150-4 en dat is ook al geen geweldige performer. Als prestaties belangrijk zijn kun je beter kijken naar een RAIDCore BC4452 of een Areca ARC-1110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
ReseTTim schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 00:22:
als je nog op- of aanmerkingen hebt kom er gerust mee.. tis ook voor mij mijn eerste keer dat ik een dual xeon ga bouwen :P
Je hebt DDR2 registered geheugen nodig, da's idd behoorlijk aan de prijs. Waarom overweeg je geen Asus NCCH-DL of zo. Dit is dan wel een AGP bord maar je kunt er gewoon standaard PC3200 geheugen op drukken (1GB DIMM kost zo'n 170~180 't stuk). En naast dat het goedkoper is, is het ook nog eens iets sneller ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Femme schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:51:
Hier is een heel verhaal te vinden over SATA RAID-adapters. De Adapec 2410SA zal waarschijnlijk (op basis van ervaringen met hardwarematig vergelijkbare SCSI-adapters van Adaptec en LSI Logic) minder goed presteren dan een LSI MegaRAID SATA 150-4 en dat is ook al geen geweldige performer. Als prestaties belangrijk zijn kun je beter kijken naar een RAIDCore BC4452 of een Areca ARC-1110.
tis voor een raid0+1 config. en voor hem zijn de prestaties het belangrijkste.. maar ik ga mij nog wel even beter verdiepen in die raid controllers.. die adaptec is wat 1 van zijn werknemers mee kwam. want hij wil graag zijn hdd's hot-swapable hebben.
Abbadon schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:16:
Je hebt DDR2 registered geheugen nodig, da's idd behoorlijk aan de prijs. Waarom overweeg je geen Asus NCCH-DL of zo. Dit is dan wel een AGP bord maar je kunt er gewoon standaard PC3200 geheugen op drukken (1GB DIMM kost zo'n 170~180 't stuk). En naast dat het goedkoper is, is het ook nog eens iets sneller ook :)
nadeel van die NCCH-DL mobo is dat er maar max in kan wat wij er ook meteen in gaan prikken. ok dat andere bord zit ook meteen vol als ik er 4 reepjes in ga stoppen maar daar kan wat meer in. maar ik zal dit bord in gedachten houden als het een beetje uit de hand loopt betreft de prijs van het geheugen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Abbadon schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:16:
Ik heb nu een PC-DL met een Ti-4600 AGP kaart erop. (De PC-DL met standaard PCI sloten, omdat ik er minstens 4 nodig heb, en nog geen zware schijfopstellingen enzo gebruik.)

Ik hoef nog lang geen nieuwe grafische kaart (het nieuwste spel dat ik speel is Neverwinter Nights met expansions, uit 2003 dus), maar hoe lang zullen er nog AGP kaarten zijn? Deze dual bak die ik nu heb (PC-DL, 2x 2.67, 1 Gig en Ti-4600) zal ik nog wel één of twee jaar hebben. Upgraden ervan lijkt me dan niet zo zinnig meer; misschien verkopen voor een leuk bedrag en een nieuwe dual nemen lijkt me dan beter ? (Met PCI-Express erin enzo, voor de grafische kaart.)

Excuses als ik iets door elkaar haal, ik houd het niet zo actief bij. Ik ga het uitpluizen als ik aan een nieuwe config toe ben en dat is nog lang niet het geval :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Je moet maar zo denken: beide borden kunnen idd vier DIMM's aan en de NCCH-DL is idd beperkt tot max 4GB, maar zolang je gebruik blijft maken van 4GB heb je een enorm prijsvoordeel gedurende deze periode. Imo loont het zich dat wanneer je in de toekomst meer ram wilt plaatsen (pas wanneer 64bits OS, software en drivers stabiel gemeengoed zijn) en dus de stervensdure registered DDR2 DIMM's allemaal wilt vervangen, je dan ook naar een ander bord om kunt kijken. Enige nadeel waar je dan tegenaan loopt is dat je dan met AGP vs. PCI-e zit, dan zul je de VGA kaart ook moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Dat is het hem juist, dat laatste.

Is het nu, of over een half jaar, nog de moeite om een Ti-4600 te vervangen door, zeg... een ATI 9800XT, of een GF-6800? (Zijn die laatsten er nog wel in AGP versies? Dacht het wel.) Het bord en zo veroudert voor mij sneller dan de grafische kaart, en dan zou ik dus geen nieuw bord kunnen aanschaffen zonder ook weer een nieuwe graka erbij te halen.

Misschien is over een tijdje een tweedehandse 9800XT een optie; ik zie het wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
ReseTTim schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 00:22:
betreft voeding ben ik aan het kijken op dit moment naar een Be Quiet! 520 Watt voeding. heeft iemand daarmee ervaring of heeft iemand anders nog tips van goede, stabiele voedingen die stil zijn. ben ook aan het denken voor nexus of zalman. maar die hebben niet van zulke krachtige voedingen. ik ga er vanuit dat ik namelijk minimaal 480watt toch wel nodig heb.
Ik gebruik zelf de Be Quiet! 520Watt in combinatie met een NCCH-DL mobo en twee 2.8 Nocona Xeon's (+ 9700Pro + 3x HD) , en daarme zijn de voltages uitermate goed te noemen, ook onder volle belasting. Verder is hij zeer stil, maar daar heb je toch niks aan aangezien de Xeon koelers daar ver boven zitten wat geluidniveau betreft. Aangezien ik een ouder model heb heb ik de boel aangesloten met een converter voor 20 naar 24 en 4 naar 6pins, maar de nieuwste P5-serie beschikt al over deze aansluitingen inclusief een 6pin voor je PCI-E videokaart en vier maal voor SATA hardeschijven. Ik kan hem je dus van harte aanraden, hoewel mijn systeem natuurlijk wel wat minder power vraagt dan degene die jij hebt samengesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Abbadon schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 20:26:
Je moet maar zo denken: beide borden kunnen idd vier DIMM's aan en de NCCH-DL is idd beperkt tot max 4GB, maar zolang je gebruik blijft maken van 4GB heb je een enorm prijsvoordeel gedurende deze periode. Imo loont het zich dat wanneer je in de toekomst meer ram wilt plaatsen (pas wanneer 64bits OS, software en drivers stabiel gemeengoed zijn) en dus de stervensdure registered DDR2 DIMM's allemaal wilt vervangen, je dan ook naar een ander bord om kunt kijken. Enige nadeel waar je dan tegenaan loopt is dat je dan met AGP vs. PCI-e zit, dan zul je de VGA kaart ook moeten vervangen.
ik vind de prijs van DDR2 geheugen ook nog relatief meevallen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

matrox parhelia HR256
leuk kaartje. hoge specs. maar ook erg duur :|
the equivalent of 4 times more data than can be viewed on a standard LCD at a resolution of 1920 x 1200. This exceptionally high resolution (3840 x 2400)

Where to buy
The Parhelia HR256 will be available for US $2,495 directly from Matrox
ATi FireGL v5100
klinkt heel interessant. vanwege zijn high performance en de lage prijs die ze willen meegeven. ik heb alsnog een prijs gevonden op een site van rond de 600 á 700,= euro. daarbij zag ik ook vaak dat ze van HP zijn oid. klpt het dat ze nog niet los verkocht worden?

anders toch maar kijken naar het NCCH-DL mobo zodat we gewoon de AGP versie van de parhelia kunnen kopen.

het gaat dus een normale Raid0+1 controller worden. dus ik denk dat die review met overzichten van raid5 controllers niet noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Waarom van die absurd dure grafische kaarten? Een 6600GT AGP of PCI-e met dual DVI heb je al voor 200~210 Euro. Beide DVI uitgangen moeten 1920*1200 aan kunnen (iig wanneer het TFT scherm reduced blanking ondersteund).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffen
Abbadon schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 17:44:
Waarom van die absurd dure grafische kaarten? Een 6600GT AGP of PCI-e met dual DVI heb je al voor 200~210 Euro. Beide DVI uitgangen moeten 1920*1200 aan kunnen (iig wanneer het TFT scherm reduced blanking ondersteund).
Dit kunnen ze _NIET_.
Iemand van born2oc.be heeft een Gf6800 Ultra gekocht, en wilde op elke DVI uitgang 1600x1200 LCD scherm hangen.
Dit gaat dus niet, omdat er iets tekort is op de kaart (VRM ofzo?)
Hij had gemaild naar nVidia zelf, en die gaven mooi het antwoord dat hij ze maar op 1280*1024 moest draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo mensen, ik heb een klein vraagje.

ik draai hier met een Asus NCCH-DL; 2x Xeon 2.8GHz Nocona; 2* 512MB PC3200 Kingston CL3; WD 160GB 7200 RPM; Saphire X800XT Platinum Edition een dvdrom en dvd fikker (nec3500) nu zie ik alleen dat me voltages van me voeding super slecht zijn.

in de bios is alles keurig, maar volgens asus probe:

+12v = +7.5v
+3.3 = +1.4v

en volgens Everest 1.51:

+12v = +15.xv
+3.3 = + 0.6v

nu weet ik dat sensoren soms rare metingen kunnen doorgeven maar dit vind ik wel heel vreemd.
mijn systeem is redelijk stabiel, het wil heel soms voorkomen dat ik een zwart scherm krijg maar das egt zelden of nooit. wat ik alleen wel raar vind is dat als ik dvd on the fly kopieer dat ie hele rare meldingen geeft unrecoverable read error's, met als gevolg dat ik MOET resetten om weer te kunnen met de dvd brander.

ik heb één en ander getest met 3 voedingen:

1x Aopen 350W (wist ik eigenlijk al, veelste weinig)
1x Enhance 520W EPS voeding
1x Antec TruePower 550W

allemaal met de zelfde resultaten ook een bios flash help niet.

graag advies...!

greets NeO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 17:26
Heeft iemand hier ervaring met Xeon LV versies? Ik heb er twee over. In de VS zijn er gebruikers die ze op 3.6 kregen. Is dat iemand hier ook gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffen
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 16:49:
hallo mensen, ik heb een klein vraagje.

ik draai hier met een Asus NCCH-DL; 2x Xeon 2.8GHz Nocona; 2* 512MB PC3200 Kingston CL3; WD 160GB 7200 RPM; Saphire X800XT Platinum Edition een dvdrom en dvd fikker (nec3500) nu zie ik alleen dat me voltages van me voeding super slecht zijn.

in de bios is alles keurig, maar volgens asus probe:

+12v = +7.5v
+3.3 = +1.4v

en volgens Everest 1.51:

+12v = +15.xv
+3.3 = + 0.6v

nu weet ik dat sensoren soms rare metingen kunnen doorgeven maar dit vind ik wel heel vreemd.
mijn systeem is redelijk stabiel, het wil heel soms voorkomen dat ik een zwart scherm krijg maar das egt zelden of nooit. wat ik alleen wel raar vind is dat als ik dvd on the fly kopieer dat ie hele rare meldingen geeft unrecoverable read error's, met als gevolg dat ik MOET resetten om weer te kunnen met de dvd brander.

ik heb één en ander getest met 3 voedingen:

1x Aopen 350W (wist ik eigenlijk al, veelste weinig)
1x Enhance 520W EPS voeding
1x Antec TruePower 550W

allemaal met de zelfde resultaten ook een bios flash help niet.

graag advies...!

greets NeO
Simpele verklaring, die programma's werken niet op de NCCH-DL :)
Je _moet_ ASWN installeren, maar daarvoor moet je ISS en SNMP services installen
dan nog Asus fondation drivers,...
Ik doe de simpele manier, ik controleer ze gewoon in mijn bios, maar dan kan je ze niet zien in stressed modus...
Van die dvd-rw, al een nieuwe firmware geinstalleerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Maffen op 05-03-2005 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Wat betreft die grafische AGP-kaarten, voorlopig zit dat nog wel goed hoor. Ati's huidige topkaart (X850) is er zelfs in een native AGP uitvoering en ook de 6800 is met bridgechips beschikbaar, en ik dan dat die compatibiliteit ook nog lang niet weg zal gaan.

Ik heb effe een vraagje. Ik ben van plan het geheugen op mijn PCH-DL up te graden naar zo'n 2 GB.

Optie 1 is 2 reepjes van 1GB. Die zijn dan wel wat duur. De goedkoopste die ik zo zie is een kit van Kinston die voor € 315 op de mat ligt.
Optie 2 is upgraden. Ik heb nu (slechts :P) 1 reepje 512MB PC3200. Hier kan ik er drie van bij kopen,
dit is dan zo rond de € 170. Nadeel is wel dat ik dan geen PAT meer in kan stellen.

Hoe groot is mijn verlies nu precies als ik voor optie 2 zou gaan. Als ik mijn oude reepje verkoop voor zeg €45, betaal ik netto €100 voor PAT. Is dat het waard volgens jullie? Om enkele procenten maal ik niet zo, maar gaat het echt flink schelen kan ik het overwegen. 2x1GB is natuurlijk ook wat meer future-proof, maar dat beschouw ik als secundair voordeel (2GB is voorlopig voor mij voldoende. Deze setup zal wel effe meegaan en tegen de tijd dat ik weer iets anders ga kopen zal ik aan de DDR2 en misschien wel DDR3 moeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo ervaringsdeskundigen,

Ben helemaal groen want nieuw in het forum en ook vers qua dual CPU.
Dus je raadt het al: HELP!!!

Ik heb een NCCH-DL met twee Xeon's 2.8 GHZ FSB800 in elkaar geprutst.

Tijdens het opstarten krijg ik de foutmelding dat er twee identieke CPU's gerbruikt moeten worden
en dat er verder als single CPU syteem opgestart zal worden.

Wanneer ik deze melding negeer start WindowsXPpro gewoon op en ziet 4 CPU's (HT aan).
Voor wat ik gewend ben draait het als een raket.
WinXP service pack 1a kan ik ook nog gewoon installeren. Bij het installeren van WinXP service pack 2 krijg ik echter de melding dat SP2 niet geschikt is voor dual CPU toepassingen en loopt de boel vast.

Ik gebruik het geheel nu al een poosje zonder SP2 en met het BIOS Error Report uit en zoals gezegd draait het als een raket en is het ook zeer stabiel.
Heb er ook een Matrox RT.X100 videobewerkingskaartje ingeprikt. Deze kaart komt met Abobe PremierePro 1.5 (ziet ook een multiprocessor setup) en het werkt allemaal vlekkeloos terwijl het een kritisch kaartje is en volgens het Matrox forum veel gebruikers met problemen kampen.
Ik zou bijna vergeten dat er wat aan de hand is, maar soms zit het me toch niet lekker en wil ik graag weten wat er aan de gaande is.

Voor de volledigheid de gevens van de INTEL Processor ID Utility:

Number of processors in system: 2
Current processor: #1
Processor Name: Intel(R) Xeon(TM) CPU 2.80GHz
Type: 0
Family: F
Model: 4
Stepping: 1
Revision: 9
L1 Trace Cache: 12 Kµops
L1 Data Cache: 16 KB
L2 Cache: 1 MB
L3 Cache: None
Packaging: 604 pin µPGA
EIST: No
MMX(TM): Yes
SIMD: Yes
SIMD2: Yes
SIMD3: Yes
Enhanced Halt State: No
Execute Disable Bit: Yes
Hyper-Threading Technology: Yes
Intel(R) Extended Memory 64 Technology: Yes
Expected Processor Frequency: 2.80 GHz
Reported Processor Frequency: 2.80 GHz
Expected System Bus Frequency: 800 MHz
Reported System Bus Frequency: 800 MHz
Number of processors in system: 2
Current processor: #2
Processor Name: Intel(R) Xeon(TM) CPU 2.80GHz
Type: 0
Family: F
Model: 3
Stepping: 4
Revision: 13
L1 Trace Cache: 12 Kµops
L1 Data Cache: 16 KB
L2 Cache: 1 MB
L3 Cache: None
Packaging: 604 pin µPGA
EIST: No
MMX(TM): Yes
SIMD: Yes
SIMD2: Yes
SIMD3: Yes
Enhanced Halt State: No
Execute Disable Bit: No
Hyper-Threading Technology: Yes
Intel(R) Extended Memory 64 Technology: Yes
Expected Processor Frequency: 2.80 GHz
Reported Processor Frequency: 2.80 GHz
Expected System Bus Frequency: 800 MHz
Reported System Bus Frequency: 800 MHz
Zou het ermee te maken hebben dat de één model 4 is en de andere model 3?
Ik heb CPU's tegelijk gekocht en gemeld dat het om een dual CPU setup ging.

Asus NCCH-DL rev 1.02, Bios 1003

Alvast bedankt voor de suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffen
Ik heb ook verschillende cpu's (3.0 Ghz) en dit werkt perfect...
(Had ze nochtans ook gelijk gekocht, maarja :()
Zelf mijn cpu coolers zijn verschillen revisies (G en M dacht ik)

[ Voor 25% gewijzigd door Maffen op 06-03-2005 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:46
Je hebt verschillende models/steppings dat ziet het bios. Daardoor worden ze niet als identiek beschouwd. Als je ze tegelijk gekocht hebt zou ik terug gaan naar de winkel en ééntje omruilen voor een andere.
Sterker nog ik zou cpu2 laten omruilen deze heeft namelijk geen Nx-bit cpu 1 is een nieuwere stepping/model.

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 06-03-2005 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik lees hier al een tijdje mee, en nou heb ik veel gelezen over het overclocken van 2,4 ghz xeon's.
Nou heb ik er 2 liggen maar dat zijn er met 512kb cache en fsb 400.
Heeft iemand ervaring dat die ook zo goed zijn over te clocken.
Of heb ik ergens niet goed gelezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Laatst online: 12-09 13:22
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 13:11:
ik lees hier al een tijdje mee, en nou heb ik veel gelezen over het overclocken van 2,4 ghz xeon's.
Nou heb ik er 2 liggen maar dat zijn er met 512kb cache en fsb 400.
Heeft iemand ervaring dat die ook zo goed zijn over te clocken.
Of heb ik ergens niet goed gelezen 8)7
Op een asus pc-dl zul je standaard niet hoger komen dan een fsb van 132 mhz. De snelheid van 3168 Mhz zal waarschijnlijk op standaard voltage geen problemen opleveren. Wil je hoger ontkom je niet aan een pinmod (cpu pin afplakken of afbreken) en eventueel een voltmod. Ik heb mijn 2.0/400 cpu´s nu een half jaar zonder problemen draaien op 20x150 zonder voltmods, maar wel met 2 afgebroken pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

je kunt dmv moosemod toch gewoon 133mhz forceren? lijkt me veel makkelijker (dan zit je ook niet met oc-ed PCI enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 01:53
hallo,

Nu heb k mijn nieuw Xeontje in elkaar gestoke, maar het rare dat mij vooral opvalt is dat de temperatuur van de proc enorm hoog is, 73° in de BIOS en een apparte temp sensor meet 76°. en dit terwijl ik mijn schijf aan het formateren was voor xp te installeren
is dit normaal???, zou ik op de passieve koeling een fan montere?

mijn spec:
Dual Xeon 3.00 ghz, allebei passieve koeling, die bijgelevert werd bij de proc.
moederbord: NCCH-DL

Thanks

It's just a matter of time...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffen
GregoryBE schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 16:52:
hallo,

Nu heb k mijn nieuw Xeontje in elkaar gestoke, maar het rare dat mij vooral opvalt is dat de temperatuur van de proc enorm hoog is, 73° in de BIOS en een apparte temp sensor meet 76°. en dit terwijl ik mijn schijf aan het formateren was voor xp te installeren
is dit normaal???, zou ik op de passieve koeling een fan montere?

mijn spec:
Dual Xeon 3.00 ghz, allebei passieve koeling, die bijgelevert werd bij de proc.
moederbord: NCCH-DL

Thanks
Heb je veel casefans?

Die passive koelblokken zijn meestal bedoeld voor in 1U of 2U servers, waar vele fans zitten te blazen (meestal via tunnels) naar die blokken...

Dus, idd, een fan op de heatsinks installen zal veel helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
Kippenijzer schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 15:53:
je kunt dmv moosemod toch gewoon 133mhz forceren? lijkt me veel makkelijker (dan zit je ook niet met oc-ed PCI enzo)
De moosemod is toch alleen voor het forceren op een 200 Mhz bus? Ik heb destijds met geen mogelijkheid mijn xeon´s boven de 132 Mhz gekregen in de bios, vandaar de pinmod.

kippenijzer, heb je mijn laatste meel nog gekregen of zit die ook weer in je spambox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
Maffen schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 20:22:
[...]

Heb je veel casefans?

Die passive koelblokken zijn meestal bedoeld voor in 1U of 2U servers, waar vele fans zitten te blazen (meestal via tunnels) naar die blokken...

Dus, idd, een fan op de heatsinks installen zal veel helpen :)
Er zitten 5 case fans in mijn pc, heb een thermaltake v6000a als case, heel ruim dus,
hoe zou ik het beste 2 fans op passieve kooling zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Die passieve koeling is bedoelt voor in 2U of 3U serverkasten, en daar blazen dan bijvoorbeeld meerdere Delta fans op met 5 of 6000 RPM op een afstand van hoogstens 5cm van het koelblok. Dat heeft dus hetzelfde effect als een actieve koeling waarbij de fan op het koelblok gemonteerd zit. Wat jij hebt is waarschijnlijk alleen maar wat airflow op redelijk grote afstand van de processoren en dat is dus niet genoeg. Je hebt kans dat ze zichzelf terugklocken naar een lagere frequentie op deze manier waardoor je dus performance verlies hebt. Aan te raden is dus om of nieuwe actieve koelers (of passieve koelers die er voor gemaakt zijn) te kopen, of om één of meerdere fans zeer dichtbij danwel op de koelblokken te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik kwam net de Thunder K8WE tegen op een preorder lijst. Ik schat dat het bord iets meer dan 500,- zal gaan kosten bij de meeste winkels.
[edit]Hmm, hij staat ook al bij Salland erop in pre-order, slechts 460,- blijkbaar :+

[ Voor 25% gewijzigd door Kippenijzer op 14-03-2005 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kippenijzer schreef op maandag 14 maart 2005 @ 10:11:
Ik kwam net de Thunder K8WE tegen op een preorder lijst. Ik schat dat het bord iets meer dan 500,- zal gaan kosten bij de meeste winkels.
[edit]Hmm, hij staat ook al bij Salland erop in pre-order, slechts 460,- blijkbaar :+
Damn, bij salland enkel die zonder scsi...
Ik heb al een mailtje gestuurd of ze de scsi versie ook hebben.

Moet dit wel in dit topic trouwens???? (XEON???)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GregoryBE schreef op zondag 13 maart 2005 @ 20:16:
[...]

Er zitten 5 case fans in mijn pc, heb een thermaltake v6000a als case, heel ruim dus,
hoe zou ik het beste 2 fans op passieve kooling zetten?
Ik heb ook 2 passieve koelers in mijn systeem zitten. Het zijn weliswaar geen "standaard" koelers die je bij je CPU krijgt (het zijn de Coolermaster heatpipe-koelers) maar ik kan je wel vertellen dat passieve koelers prima werken. Ze hebben vaak een groot vermogen tot het afvoeren van warmte omdat ze gemaakt zijn om met relatief weinig airflow toch goed te koelen. Ze presteren daarom vaak boven verwachting goed wanneer er dan (stille) fan's direct op monteert.

Ik heb mijn passieve coolers dan ook voorzien van 80 mm - 19 dB - fans van Papst. Daardoor heb ik toch nog vrijwel onhoorbare koeling, maar met prima prestaties dus. Mijn Xeon's 3066 worden niet eens 40 graden (zie ook specs/illúvatar in mijn sig), terwijl ze continue 100% load draaien ivm DPC distibuted computing projecten.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 10:40:
[...]
Moet dit wel in dit topic trouwens???? (XEON???)
Hmm, macht der gewoonte vrees ik om in dit topic te posten, foutje ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 10:43:
[...]

Ik heb ook 2 passieve koelers in mijn systeem zitten. Het zijn weliswaar geen "standaard" koelers die je bij je CPU krijgt (het zijn de Coolermaster heatpipe-koelers) maar ik kan je wel vertellen dat passieve koelers prima werken. Ze hebben vaak een groot vermogen tot het afvoeren van warmte omdat ze gemaakt zijn om met relatief weinig airflow toch goed te koelen. Ze presteren daarom vaak boven verwachting goed wanneer er dan (stille) fan's direct op monteert.

Ik heb mijn passieve coolers dan ook voorzien van 80 mm - 19 dB - fans van Papst. Daardoor heb ik toch nog vrijwel onhoorbare koeling, maar met prima prestaties dus. Mijn Xeon's 3066 worden niet eens 40 graden (zie ook specs/illúvatar in mijn sig), terwijl ze continue 100% load draaien ivm DPC distibuted computing projecten.
Zou G_M_C eens foto willen mailen van fanmod..
thx
mail: gre.be@skynet.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GregoryBE schreef op maandag 14 maart 2005 @ 13:23:
[...]

Zou G_M_C eens foto willen mailen van fanmod..
thx
mail: gre.be@skynet.be
Wordt een beetje moeilijk zonder digitale camera (noch los, noch op telefoon). Ik zal eens kijken of ik er eentje ffies kan lenen. Maar in deel 3 was er nog iemand die deze koelers zo had gemod en die had foto's gepost (mod gedaan met met lange tieribs, om de koeler heen, en door de schroef-gaatjes van de fans overigens. en dan "strak" tegen de koelribben aangetrokken)

offtopic:
Meer uitgaven aan Pc's dan aan camera's gedaan ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
Waar kan ik deze afschermklep of fan adapter krijgen (alternate??) (stukje tussen passieve kooling van xeon en fan
thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
Nu ben ik weer bezig met het opnieuw opbouwen van een dual Xeon systeem, maar opzoek naar wat info. Zijn er hier tweakers die een Dell Precision 650 hebben?

Uhmm..dit hoort toch ook in dual Xeon ervaringen thuis he? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

johoo schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 18:57:
Nu ben ik weer bezig met het opnieuw opbouwen van een dual Xeon systeem, maar opzoek naar wat info. Zijn er hier tweakers die een Dell Precision 650 hebben?

als je dan ook meteen opsomt wat je graag zou willen weten dan kan je ook geholpen worden

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johoo schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 18:57:

JA, ik heb er 1 draaien met 2 Xeons 2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
Er zijn 2 types moederborden voor dit systeem P/N 2K812 en F1262. Een van deze mobo kan hogere snelheden aan. Is er iemand die kan zien welk type hij heeft en tot welke snelheden hij aankan. MIsschien is dit in de bios te zien. Misschien dat er iemand de verschillen tussen beide mobo's weet en welke eventueel de laatste versie is.

Dell kon mij niet helpen want die koppelen een onderdeel aan een TAG of ESC nummer. Losse onderdeel nummers kennen ze niet.

http://www.wizzbitz.co.uk/acatalog/Heat_Sinks.html

Welke heatsink zit erop. de 0U532/535 of de grovere uitvoering? De 0U53* serie is voor cpu's 3.2+

En welk type VRM gebruikt wordt. Volgens mij de 4K666 maar is dit gelijk bij beide borden?

Specifieke vragen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 22:18:
Ook een vraagje.

Onlangs heb ik de bios van mijn (goed werkende) PCH-DL geflashed met versie 1004. Na de flash dacht ik ff dat mijn bios corrupt was geworden, want het systeem ging niet verder dan de detectie van de cpu's. Dankzij een opmerking van Movinghead was dit probleem snel opgelost namelijk door de CMOS de cleanen.

Na het cleanen startte het systeem weer snel op. De default settings van de bios werden automatisch teruggezet en vanaf dat moment werkt het systeem niet meer als vanouds.
Elke keer als ik de pc aan doe (of reset) dan lijkt het alsof het 25 a 30 seconden ergens op wacht voordat de POST (Power-On Self Test) plaats vind. Tijdens deze wachttijd is het scherm zwart (en inactief).

Ik heb van alles geprobeerd om dit weer goed te krijgen. De bios settings zien er allemaal goed uit. Ik heb ook bios versie 1003 geprobeerd. Ook dan weer de vertraging.

Daarnaast reageert de power button ook niet meer als vanouds. Voor de flash ging het systeem direct uit als je kort op de button drukte. Na de flash moet je hem een aantal seconden ingedrukt houden. De bios setting [PWR-BTTN] staat op de default waarde "Instant-Off". Lijkt me goed...

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?
Heb je dit probleem misschien al opgelost? Wij hebben hier namelijk een nieuw PCH-DL bordje met standaard bios 1004 erop. De 1e x startte hij wel snel op, maar de keren daarna duurt het 25 a 30 seconden zonder beeld. 1003 hebben we ook al geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 11:12:
[...]

Heb je dit probleem misschien al opgelost? Wij hebben hier namelijk een nieuw PCH-DL bordje met standaard bios 1004 erop. De 1e x startte hij wel snel op, maar de keren daarna duurt het 25 a 30 seconden zonder beeld. 1003 hebben we ook al geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.
Ik heb dan wel eegn PCH-DL, maar een een PP-DLW van asus. Bij mij wachtte het systeem ook lang voordat de POST begon. Het bleek bij mij te liggen aan het opstarten van netwerk, mijn bord wachtte op de PXE-boot reactie van het netwerk.

In het PXE-menu kon ik de tijd dat ie wacht op een Boot-server/DHCP etc. instellen, en reduceren tot max 3 seconden. Het opstarten ging natuurlijk meteen een heel stuk sneller.

Met de Intel-utils hoop ik de PXE nog helemaal uit te kunnen zetten (weet iemand of dit daadwerkelijk kan op de PP-DLW ?)

Mss is het bij jullie een vergelijkbaar iets (nogmaals; ik heb geen PCH-DL, maar het lijkt mij een plausibele verklaring)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
ik heb thuis de passieve 2u versie op mijn xeon processors staan, maar heb dus geen extra materiaal, heb es wat gegoogled, en heb dit extra stuk niet gevonden, ik heb wel 60-->80mm fan adapter gevonden,

dus ben ik op zoek naar kliksysteem/houder om rechtstreeks op passieve kooling te klikken om daarop dit bovenstaande fanadaptertje te klikke/schroeve.

Weet iemand waar ik dit kan vinden?
thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
GregoryBE schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 19:17:
[...]

ik heb thuis de passieve 2u versie op mijn xeon processors staan, maar heb dus geen extra materiaal, heb es wat gegoogled, en heb dit extra stuk niet gevonden, ik heb wel 60-->80mm fan adapter gevonden,

dus ben ik op zoek naar kliksysteem/houder om rechtstreeks op passieve kooling te klikken om daarop dit bovenstaande fanadaptertje te klikke/schroeve.

Weet iemand waar ik dit kan vinden?
thx
Zoals je kon lezen, heeft Abbadon zelfs nokjes erin geveild. Voor zover ik weet is er ook geen systeem waarbij het klik en draai is, dus je zult een beetje moeten handwerken.

Nu heb ik trouwens een ander vraagje. In mijn kweeste voor een snel en soepel systeem heb ik (uiteraard :P) al een dual Xeon systeem. 1 dezer dagen ligt mijn 2GB geheugen uitbereidingsset op de mat waardoor er nog maar 1 echte bottlenek is, harde schijven :)

Omdat ik niet in 1 keer veel geld over de balk kan smijten (scholier enzo :P) doe ik alles in stappen. De volgende stap zal dus een revisie van het opslagsysteem zijn (maar ligt nog wel een eindje in de toekomst hoor :+). Nu heb ik hier natuurlijk al veel langer over nagedacht, en er zijn grofweg 2 dingen die wat mij betreft een optie zijn:
1) Raptors, evt in RAID0, met daarnaast een (aantal) grote(re) schijf(en) voor opslag
2) 7200rpm schijven met een mooie RAID-kaart in RAID5

Optie 1 is het goedkoopst, makkelijkst en simpelst. Ik heb al 2 onboard RAID controllers, nu op dat front hoef ik niets nieuws in huis te halen. De grote(re) schijf(en) heb ik ook al, dus is ook geen probleem. Enig nadeel is misschien het geluid wat die Raptors maken. Ik ben een verwende Seagate gebruiker :P en de Maxtor DM10 die ik onlangs kocht vind ik al vrij luidruchtig. Als zo'n Raptor veel meer lawaai maakt, is dat toch wat mij betreft een minpunt.

Optie 2 heeft een heel ander karakter dan optie 1. Niet alleen is het een (veel) duurdere oplossing (vooral vanwege de controller), ook is het nog eens veel veiligere methode. Er kan eens een schijfje stuk gaan, geen probleem. Wat dan weer wel een nadeel zou kunnen zijn is de 'complexiteit' van het onderhouden van een RAID-array. Hangt een beetje van de controller af, maar vlekkeloos is het geloof ik zelden. Wat weer een voordeel is, is het feit dat ik stillere schijven kan gebruiken, hoewel de toegangstijden het natuurlijk nooit die van de raptors zullen halen. Als controller dat ik aan een Highpoint RocketRAID 1820A, niet te duur, en ook niet te langzaam omdat het een zogenaamde hardware-assisted controller is. Areca spul is natuurlijk mooier, maar ik weet niet of ik de meerprijs er voor over heb.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de andere Xeon-bezitters dit hebben opgelost :) Jullie nemen neem ik aan ook niet genoegen met enkel meerdere processoren. Hoe doen jullie dit?

Een eventuele andere oplossing, te combineren met schijven van alle soorten, is een softwarematige RAID5 array. Ik weet dat BalusC er 1 heeft/had, maar ik weet eigenlijk niet hoe goed dat in het dagelijks gebruik is. Ik gok dat hij nogal wat cpu-cycles kwijt is bij het schrijven naar z'n array. Naar het bezettingspercentage ben ik eigenlijk wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
Eigenlijk zijn geen is de 2de methode het veiligste, want RAID0 lijdt vaak tot data verlies,

Overigens kan je misschien nog even sparen om dan in Raid5 te raptors te gebruiken, heb namelijk een Raptor 74gb 10.000 rpm en het geluid van de fan's in mijn case overstemt het geluid van de schijf, wanneer echter je case open staat en je grote hoeveelheiden data wegschrijft valt dit bij mij wel op, dus dan duidelijk hoordbaar.

-----------------
was dus op zoek naar Xeon koeling,
ga waarschijnlijk Swifttech MCX604-V (pricewatch) (winkel nederland:space promotion) nemen omdat, er nergens een rechtstreeks koppelstuk verkrijgbaar is om op je passieve proc te klikken (had namelijk zonder erbij na te denken passieve versie besteld en daar zat dus aaleen koelblok in en niets anders).
Als iemand misschien iets beters weet of een winkel in België waar dit onderdeel verkrijgbaar is, laat mij iets weten. Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
GregoryBE schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 13:19:
Eigenlijk zijn geen is de 2de methode het veiligste, want RAID0 lijdt vaak tot data verlies,

Overigens kan je misschien nog even sparen om dan in Raid5 te raptors te gebruiken, heb namelijk een Raptor 74gb 10.000 rpm en het geluid van de fan's in mijn case overstemt het geluid van de schijf, wanneer echter je case open staat en je grote hoeveelheiden data wegschrijft valt dit bij mij wel op, dus dan duidelijk hoordbaar.

-----------------
was dus op zoek naar Xeon koeling,
ga waarschijnlijk Swifttech MCX604-V (pricewatch) (winkel nederland:space promotion) nemen omdat, er nergens een rechtstreeks koppelstuk verkrijgbaar is om op je passieve proc te klikken (had namelijk zonder erbij na te denken passieve versie besteld en daar zat dus aaleen koelblok in en niets anders).
Als iemand misschien iets beters weet of een winkel in België waar dit onderdeel verkrijgbaar is, laat mij iets weten. Thx
Wat koeling betreft, kun je niet beter de Coolermaster heatpipe koelers nemen, die zijn een stuk voordeliger, €49 bij informatique. Met een paar fans op 5 of 7 volt heb je dan nagenoeg een stille oplossing. Zie ook de review op: http://www.ctechnet.com/h...ermaster_e3w-nptxc-01.htm

Wat schijf configuratie betreft kun je ook hetzelfde doen zoals ik, relatief goedkoop en toch redelijk veilig. Ik heb 2 raptors 74 in een raid 0 staan en een extra 200 GB sata schijf. Met acronis trueimage maak ik op gezette tijden een backup van de raid op de 200 GB. Het geluid van de raptors overschrijd mijn kritisch geluidsnormen zeker niet. Ze maken net zoveel lawaai als de oude diamondmax 9 schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
GregoryBE schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 13:19:

Dan heb jij wel veel harde casefans. Ik probeer het allemaal nog wel een beetje stil te houden. Een hele zwik raptors in raid5 gaat me wat tever, bovendien vind ik dat wat te duur.

RAID0 lijdt leidt natuurlijk niet tot meer dataverlies, maar tot statistisch evenveel als de aparte schijven samen.
ransbal schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 14:22:
Het geluid van de raptors overschrijd mijn kritisch geluidsnormen zeker niet. Ze maken net zoveel lawaai als de oude diamondmax 9 schijven.
Kijk, das nou nuttige informatie. OK, dat 'valt' idd wel mee, hoewel ik die Maxtors toch verre van plezirig vind, maarja snel en stil gaan op dit gebied helaas nog niet zo best samen.

Kom op mensen, vertel eens wat meer over jullie opslagsysteem :)

[ Voor 20% gewijzigd door Brent op 18-03-2005 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Ik vind het geluid van de Raptor 74Gig ook zeker meevallen, ik heb daarnaast twee Seagate 7200.7 schijven erin zitten, maar het verschil daarmee is slechts minimaal. Zelf ben ik van plan nog twee Seagate 7200.7 schijven erbij te kopen en een RAID 0+1 array te bouwen, daar heb tenmiste je geen dure controller voor nodig, en in mijn geval zit het zelfs al onboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Naar aanleiding van Waar Supermicro mobo's te krijgen? heb ik toch ook maar gekozen voor een Dual Xeon oplossing :)

Ik heb gekozen voor 2x (eerst 1x later 2x) 2.8 Ghz Nocona CPU's + het Asus NCCH-DL mobo.

Ik ben voor dit systeem gegaan omdat ik PCI-X sloten nodig heb (icm. een LSI MegaRAID 320-2X RAID adapter) + een AGP slot (ben niet van plan mn GF 6800 GT zo vlug weg te doen) en de prijs is er naar dus achteraf had ik dit gelijk moeten doen natuurlijk ;)

Hieronder een statusfoto (de CPU moet ik nog krijgen, die komt als het goed is woensdag):

Afbeeldingslocatie: http://www.hetjuisteforum.nl/DSC00120c.JPG

[ Voor 2% gewijzigd door Lennieboy83 op 19-03-2005 13:14 . Reden: Even een betere foto gemaakt van het systeem :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
ransbal schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 14:22:
[...]

Wat koeling betreft, kun je niet beter de Coolermaster heatpipe koelers nemen, die zijn een stuk voordeliger, €49 bij informatique. Met een paar fans op 5 of 7 volt heb je dan nagenoeg een stille oplossing. Zie ook de review op: http://www.ctechnet.com/h...ermaster_e3w-nptxc-01.htm
maar als ik voor 56euro de MCX604-V in een winkel in mijn stad kan vinden, dan ben ik bereid om 7 euro meer te betalen, (link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn dual nocana draait eindelijk :D super stabiel en snel alleen ik had een vraag.

Ik heb in de agp poort een Geforce 6800GT videokaart zitten maar bij 3d mark haal ik slechts 3800punten. Dit is voor deze highend kaart niet goed helaas. Zou het kunnen zijn (net als ik het 6800gt topic gesugereerd werd) dat het ligt aan het feit dat het dual processoren zijn.

of

Zou het kunnen zijn dat de agppoort niet goed geinstalleerd is. (bios herkent hij hem wel) maar op de pc bij device manager staat: Location: PCI bus 1, device 0, function 0

Staat wat tips :D zou me heel blij maken als dit opgelost wordt..

Dual Xeon is trouwens wel geweldig:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
waarschijnlijk gaat het niet aan de proc liggen, want de beelkaart beschikt zoals iedereen weet over eigen beeldproc.
----------------------------------
nog vraagje,
aan prestaties van mn xeon merk k dat hij niet boven de 50% komt, terwijl hij er toch soms effei over doet om iets te laden, iemand ervaring met 2 Raptors (ene me windows en ene met program files)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Breepee schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 20:05:
...waardoor er nog maar 1 echte bottlenek is, harde schijven :)

Omdat ik niet in 1 keer veel geld over de balk kan smijten (scholier enzo :P) doe ik alles in stappen. De volgende stap zal dus een revisie van het opslagsysteem zijn (maar ligt nog wel een eindje in de toekomst hoor :+). Nu heb ik hier natuurlijk al veel langer over nagedacht, en er zijn grofweg 2 dingen die wat mij betreft een optie zijn:
1) Raptors, evt in RAID0, met daarnaast een (aantal) grote(re) schijf(en) voor opslag
2) 7200rpm schijven met een mooie RAID-kaart in RAID5
Als je het over bottlenecks hebt moet je _niet_ aan RAID 5 denken, laat staan slechts één array. RAID5 is ideaal voor veilig en veel storage maar niet om een performance 'bottleneck' aan te pakken.

Ik zou absoluut voor optie één gaan: twee Raptors (evt. in een stripe) en daarnaast een of twee grote disken (evt. in en mirror) voor de bulkdata. Naast dat dit sneller is, is het zoals je zegt ook nog eens goedkoper dan een enkele RAID5 array bestaande uit vier disken aan een Areca controller. Twee Raptors in een stripe zijn sowieso sneller dan vier 7200rpm disken in een RAID5 (ook met zo'n erg goede kaart) en daarnaast kun je ook nog eens de load verdelen over twee arrays daar waar de enkele RAID 5 array alles voor z'n kiezen krijgt (denk aan b.v. DVD/video encoden en toch dingen er naast willen doen, dan wil je echt niet alle load op één array).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

was net bezig met een topic te openen totdat ik het volgende zag..

ik ben aan het rondkijken naar DDR2 geheugen en kwam vervolgens achter in de pricewatch dat PC3200 duurder is dan PC4200. ik ben beetje stil blijven staan in het rambus tijdperk :X heb het nogsteeds dus mij zegt het iig weinig..

wat ik wel weet is dat PC4200 dacht ik sneller moest zijn. alleen is dus in dit geval PC3200 CL3 en PC4200 is CL4. ik kwam er net achter dat het verschil tussen die 2 plankjes dus het registered is.

iig ffies de links:

1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR2, CL3 ECC Registered (Kingston KVR400D2R3K2/2G) € 530,-
1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL4 ECC (Kingston KVR533D2E4K2/2G) € 389,95

nu kies ik dus voor het Asus NCT-D mobo die dus volgens de specs het volgende staat:
Memory: Dual Channel PC2-3200 ECC Registered, up to 8GB

betekent dit dat ik perse het dure DDR2 geheugen moet kopen omdat het anders niet gaat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Zo ik heb mijn systeem vandaag compleet gemaakt :)
Mijn eerste bevinding: wat is een Dual-Xeon systeem toch lekker snel ;)
Ik had nooit gedacht dat dat zo snel kon zijn :) bij deze dus wéér een gelukkige Xeon eigenaar erbij ;)

De RAID config:
1x Fujitsu MAS 18 GB RAID 0
2x Seagate 15K.3 36 GB RAID 0
2x Fujitsu MAP 36 GB RAID 0

Atto:
Afbeeldingslocatie: http://www.hetjuisteforum.nl/atto320x.jpg
De PCI-X lijkt gelimiteerd te zijn op ongeveer 235 MB/s :? ik dacht dat 533 MB/s het limiet was maar ok, snel zat :)

Onderdelen PC:

Asus NCCH-DL
2x Intel Xeon 2,8GHz (S604, 1MB, 800MHz FSB)
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos)
Aopen GeForce 6800 GT 256MB
LSI MegaRAID 320-2X (2x U320, 128MB, BBU, PCI-X, 400MHz IOP)
Enz...(als je de rest van de meuk wilt zien gebruik dan de link in mn ondertitel ;) )

En hier dan een foto (niet echt een goede maar wel de beste van die ik had genomen):

Afbeeldingslocatie: http://www.hetjuisteforum.nl/113-1339_IMGb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
@ReseTTim: 'k Heb geen antwoord, maar als je een NCCH-DL neemt kun je er 4x512MB PC3200 CL3 DDR1 in gooien. Dat heb je al voor 200 euro (ik heb dat nu ook in m'n PCH-DL). Scheelt een stuk. Of je moet per se PCI-express graphics willen natuurlijk.

De NCT-D heeft een server chipset heeft, toch? Die slikken inderdaad alleen Registered.

@SCSI beest: Je hebt dan ook een stel fraaie schijven. Raar dat het wel gecapped lijkt inderdaad. Het gekke is dat dat zelfs voor de writes lijkt. Ligt het niet misschien aan je controller (hoewel die me snel genoeg lijkt)? Of gaan je schijven gewoon niet harder (hard zat, daar niet van :P)?

[ Voor 36% gewijzigd door Brent op 24-03-2005 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Je hebt 1 enkele schijf in RAID 0 staan zie ik. Waarom is dat ? Behandelt je controller enkele schijven gewoon als een stripe van 1 schijf in plaats van een "losse" schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lennieboy83 schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 21:14:
Zo ik heb mijn systeem vandaag compleet gemaakt :)
Mijn eerste bevinding: wat is een Dual-Xeon systeem toch lekker snel ;)
Ik had nooit gedacht dat dat zo snel kon zijn :) bij deze dus wéér een gelukkige Xeon eigenaar erbij ;)
Niet eerder met een Dual CPU config gewerkt? Dat is nou de bijterigheid en smoothness van een goed ingerichte Dual CPU bak :9 ;)
De PCI-X lijkt gelimiteerd te zijn op ongeveer 235 MB/s :? ik dacht dat 533 MB/s het limiet was maar ok, snel zat :)
33MHz PCI-X heeft een bandbreedte van 266MB/s, 66MHz PCI-X gaat tot 533MB/s en 133MHz eindigt bij 1066MB/s. Maar ik zie in de screenshot dat je de write back cache uitgeschakeld hebt staan. Dan bencht ATTO niet direct op de cache :) Anders zou het eraan kunnen liggen dat je in diezelfde PCI-X bus een 33MHz PCI(X) kaartje hebt zitten. Klopt dat?

Hier heb je de score van tweemaal Atlas15K op een Mylex AcceleRAID 600 met Write Back ingeschakeld:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/BalusC/Mylex/ATTO-Mylex15K2-RAID0-back-64K.gif

De cachebandbreedte van jouw LSI moet dus wel sneller kunnen :)
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.