[Ervaringen] Dual Xeon Workstations - Deel 4

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.095 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-07 04:01
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 23:48:
We laten dit toppic toch niet dood bloeden wel? :P

Iemand enig idee hoe ik de temperatuur op m'n nieuwe Asus NCCH-DL af kan lezen? PC Probe (van Asus zelf nota bene) werkt niet (CPU temp.: N/A, CPU2 temp: N/A). Is er andere software die met dual-CPU's overweg kan?

Nieuwe systeem draait als een trein btw!

edit: vergat te zeggen dat de intel coolers natuurlijk absurd veel lawaai maken, dus ik heb één 120mm fan aangesloten en met een kartonnen heatduct lijkt het prima te gaan. Ik kan echter alleen in het bios checken wat de temperatuur is; dat doe ik natuurlijk liever direct tijdens cpu belasting).
Nou jij hebt anders nog wel even wat te doen: deel 3 doorlezen ;) :
Linkje naar beschrijving installatie ASWM software voor NCCH-DL door afterburn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 23:09:
[...]
Nu heb ik die coolermaster heatpipes erop met ervoor 80mm fannetjes op 1000rpm mocht ut nodig zijn knalt Q-fan die naar 3000rpm
Maar default draaien ze nu lekker rustig op 1000, heerlijke rust :*)
Je post is van alweer even terug, Tiberian, maar ik ben alsnog benieuwd welke Coolermaster heatpipes je hebt, en of die standaard passen op de NCCH-DL/Nocona retention, of dat je zelf iets hebt moeten freubelen/dremelen. Mijn 2 x 80mm papst oplossing op de standaard koelelementen werkte op termijn toch niet zo best en ik zit nu weer met de herrie van 1 stock koeler. Ik zit nog steeds tegen de prijs en leverbaarheid van de swiftechs aan te hikken.
Lord Llurch schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 01:13:
die NeXus is maar 31 euro, check Salland-automatisering maar ;)
Ik heb eens bij Salland gekeken, en ze hebben inderdaad diverse Nexus modellen voor socket 604, maar ik kan er niet achter komen of ze ook passen op NCCH-DL/Nocona retention. Ik kan ze natuurlijk bellen/mailen, maar de kans is groot dat ze zeggen 'jazeker past dat' terwijl dit niet zo is. Heb jij (Lord Lurch) of iemand anders ervaring met een van de Nexus koelers op Nocona retention, en zo ja welke precies?
Graag jullie ervaringen!

[ Voor 34% gewijzigd door Eldee op 04-01-2005 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Als ik die koelers van Nexus zo zie en eens op hun site naar de specs kijk denk ik dat deze meer voor 1u en 2u kasten zijn bedoeld. Zij leveren bij de active varianten zelf fans bij die op 4000 en 6000 rpm gaan lopen. Met alleen die "passive" sink en die papst fans moet het ook wel lukken om je procs koel te houden. Je moet dan alleen wel even kijken hoe je het gaat bevestigen want zo te zien zitten er geen gaatjes om er een 80mm fan op te zetten. Toch denk dat die passive sinks meer voor 1u kasten met een goede airflow zijn ontworpen. Ik vraag me af of passive in de zin van alleen casefans je lukt in een standaard kast. Of ze goed passen is daarnaast ook nog de vraag. Het valt me bijvoorbeeld op dat die passive sink (de 6026) door Salland wel als 604 wordt aangemerkt maar door nexus niet. Ik zou er dus vanuit gaan dan hij niet voor 604 en met de name de nocona's (prescott-core dus warmer) is bedoeld. De maten lijken dat te bevstigen. Ik heb even naar de swiftechspecs gekeken en de sink bij de de 6026 is aan de basis (92 mm) bijna 8 mm breder dan de swiftechsink. (3.3 inch = 83.8mm) Bij bij op de ncch-dl zit er geen 0,8 cm (2x0,4 binnenkant) speling meer tussen de 2 sinks. eerder 0,5 ofzo...
Ik denk dus niet dat die gaan passen. Die andere sink (2010) van de active solutions (6047 en 6026) past denk ik wel op de ncch-dl (net). Wel raar eigenlijk want ze zeggen dat het dezelfde sink is, en het plaatje lijkt dat te bevestigen, maar dat de specs van de sink niet overeenstemmen. 88,5 mm vs 92mm. Dit kan natuurlijk zijn omdat de passivesink lager ligt en nexus de maten van de basis opgeeft bij de active solutions ipv de maten van de sink. Dat zou de verklaring kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door under-world op 04-01-2005 13:53 . Reden: tikfout in typeaanduiding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 20:09
Ik heb zelf de Nexus SXA 6047, http://www.nexustek.nl/sxaseries.htm
Kost 29 euro per stuk in de pricewatch. Tijdens het booten hoor je redelijk, maar zodra mijn mobo ze terugzet omdat de procjes niet warm genoeg zijn hoor ik ze niet meer. Ze komen er iig niet meer duidelijk bovenuit :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
* Desolation Angel kan relatief goedkoop 2X 2.4Ghz Xeon's, 533FSB, 512Kb cache krijgen
ook voor 25EUR een paar MCX604V die ik sowieso voor men Xeon's haal (boxed = rommel :))

Nu twijfel ik nog tussen de NCCH-DL, of de PCH-DL, en of ik deze CPU's zou nemen of toch maar voor Nocona's zou gaan.

Suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

offtopic:
Kun je voor die prijs meerdere MCX604V's krijgen? Ik heb nl. evt. ook wel intresse :P

Imho heeft de nocona, buiten de 800mhz fsb natuurlijk op het moment weinig meerwaarde. Mits het zeker is dat de NCCH-DL de 533FSB cpu's gewoon trekt, zou ik voorlopig gewoon voor die cpu's gaan als je er goedkoop aan kunt komen. Dan tzt gewoon vervangen door nocona's, en je 2,4/533 verpatsen, gezien er wss wel vraag naar zal blijven, gezien het doorgaans de prettigste oc cpu's zijn op 533fsb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Ze haalden boxed cooled al 2.88 bij de vorige eigenaar, en ik ga er swiffies op gooien dusja :)
En volgens de spec page van Asus kan de NCCH-DL 533FSB Cpu's aan ...

Nocona heeft natuurlijk wel dubbel zoveel cache, merk je daar niet veel van ?
En nee, tzijn er maar 2, is van iemand die naar dual Oppy gegaan is :)

[ Voor 36% gewijzigd door Desolation Angel op 04-01-2005 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuB-ZeuZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 11:57
Ik had eerst ook 2,66ghz 533-ers op mn NCCH-DL draaien, werkte perfect, kon ze zo overclocken naar de 3,2ghz.
Kheb er nu noconatjes erop, 3,2 @ 3.72, draait heerlijk :)

De NCCH-DL is zeker een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Wordt alleszinds NCCH-DL nu, maar heb je veel gemerkt van de overgang naar de nocona's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuB-ZeuZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 11:57
Het maakte wel wat uit, maar niet heel veel hoor, maar aangezien de 3ghz Nocona's niet veel duurder zijn dan de oude Prestonia's zou ik gewoon voor de Nocona gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-07 22:58
Hopelijk eind volgende week de SuperMicro X6DA8-G2 binnen met 2x Xeon Nocona 2.8's :)
Tevens heb ik nog ergens anders 1GB Kingston DDR-II en een Sapphire X800XT pci-express in bestelling..

Mijn dank gaat uit aan Kippenijzer :7 _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door AlPha.BeYoNdeR op 13-01-2005 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
SuB-ZeuZ schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 20:43:
Het maakte wel wat uit, maar niet heel veel hoor, maar aangezien de 3ghz Nocona's niet veel duurder zijn dan de oude Prestonia's zou ik gewoon voor de Nocona gaan.
Moest ik 2 Nocona's voor 200EUR kunnen kopen was dat ook goed ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eldee schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 00:46:
[...]

Je post is van alweer even terug, Tiberian, maar ik ben alsnog benieuwd welke Coolermaster heatpipes je hebt, en of die standaard passen op de NCCH-DL/Nocona retention, of dat je zelf iets hebt moeten freubelen/dremelen. Mijn 2 x 80mm papst oplossing op de standaard koelelementen werkte op termijn toch niet zo best en ik zit nu weer met de herrie van 1 stock koeler. Ik zit nog steeds tegen de prijs en leverbaarheid van de swiftechs aan te hikken.
I
E3W-NPTXS-04 dit zijn ze ...
http://ecd.coolermaster.c...index.php?page=2&cat_id=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

AlPha.BeYoNdeR schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:54:
[..]Mijn dank gaat uit aan Kippenijzer :7 _/-\o_
[..]
Niet te voorbarig he, wacht nou maar tot hij binnen is (jaja, ik ben ook erg benieuwd, dat wel :) )
Ehm, ik geef dit linkje maar gewoon, voor mensen om hem te zien :P http://www.tomshardware.c...ard/20041111/xeon-25.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik zelf trouwens super raar vindt is dat qfan alleen op CPU fan 1 werkt en niet op de tweede 8)7 erg vaag asus geeft ut ook gewoon toe want winbond ondersteund er maar 1.
Eeeeeehh wake up je maakt toch een dual bord ??
Gelukkig kan zo'n fan connector 750ma aan en kan ik dus wel 2 fannetjes van 250ma op 1 connector kwijt.
Maar ja vaag vind ik het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

is dat zo? wat vreemd, op mijn pch-dl doet hij het gewoon op beide cpu fans, maar misschien dat hij het effectief idd enkel af laat hangen van de temp van 1 van de 2 cpu's, dat zou evt. kunnen (weet ik wel zeker, gezien ze tegelijkertijd opspinnen tijdens actief gamen, terwijl er *altijd* een graad of 3 verschil in zit). Tevens is dit op mijn PCH-DL wel gewoon met pcprobe uit te lezen, dus erg vaag dat die NCCH-DL zo anders doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens, is er werkelijk niets anders dan ASWM wat kan werken ??
Tis wel erg mooi en leuk ensow maar IIS & SNMP om m'n temp te bekijken vind ik wat overkill.
Heb het wel gebruikt om het eea in te stellen en te tunen maar toen alles okey was heb ik het er maar weer afgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kippenijzer schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 23:41:
is dat zo? wat vreemd, op mijn pch-dl doet hij het gewoon op beide cpu fans, maar misschien dat hij het effectief idd enkel af laat hangen van de temp van 1 van de 2 cpu's, dat zou evt. kunnen (weet ik wel zeker, gezien ze tegelijkertijd opspinnen tijdens actief gamen, terwijl er *altijd* een graad of 3 verschil in zit). Tevens is dit op mijn PCH-DL wel gewoon met pcprobe uit te lezen, dus erg vaag dat die NCCH-DL zo anders doet.
Raar he ?? ik merkte het erg goed met de stock coolers, die tweede bleef gewoon vol draaien terwijl de eerste netjes zachter ging draaien. vond ik raar dus had ik asus eens een mailtje gestuurd.
Vond het een dom antwoord, welliswaar kan degene die antwoord er weinig aan doen maar als je een dual bord maakt zorg dan dat je opties ook voor beide cpu's werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

afterburn schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 22:39:
Ook tov de Raptors hebben de 15krpm scsi disks een voordeel in de seeks en het aantal opdrachten dat ze tegelijk uit kunnen voeren. Het vervelende is nou eenmaal dat ata niet toe staat dat er meerdere opdrachten tegelijk uitgevoerd worden. En met multitasking omgevingen zijn er nog al eens applicaties (of het os) die iets doen met de schijf waardoor je als gebruiker moet wachten. Dan is het leuk als je met een benchmark de snelheden wel haalt, maar als je vervolgens in de echte wereld komt ziet het er vaak iets anders uit.
Command queuing is een mooie technologie maar kan geen wonderen verrichten in desktoptoepassingen. Uiteindelijke kunnen de koppen van de huidige harde schijven maar naar één positie tegelijkertijd lezen of schrijven. Command queuing zorgt er alleen voor dat de afhandeling van I/O's efficiënter gebeurd als er meerdere in de wachtrij staan. De grootte van de queue valt onder normaal desktopgebruik wel mee waardoor hier geen dramatische verschillen zijn te verwachten. NCQ levert een prestatieverbetering op van vijf tot 15 procent (command queuing op SCSI-schijven is nogal moeilijk uit te zetten waardoor het verschil met en zonder niet te meten is). Het zal niet lang meer duren totdat alle SATA-schijven NCQ zullen ondersteunen, zodat het ontbreken van command queuing geen reden is om geen SATA-schijven te nemen (ik zou het sowieso een slechte reden vinden aangezien er veel meer factoren bepalend zijn voor de prestaties van een schijf dan enkel de ondersteuning van command queuing).

Verder denk ik niet dat er veel desktoptoepassingen zijn waarvoor louter de toegangstijd een bepalende invloed heeft op de prestaties. De beste maatstaf voor de prestaties van een harde schijf is de gemiddelde I/O service tijd van de workload van de gebruiker. Hoe snel de schijf een I/O kan beantwoorden is o.a. afhankelijk van de bandbreedte en latency van de bussen en verbindingen waarover de data zich moet verplaatsen, toegangstijd van de harde schijven, de media en buffer transfer rates, command queuing, de invloed van cacheoptimalisaties in de harde schijf en de eventueel aanwezige RAID-controller, enzovoorts. Een goede tool waarmee de prestaties getest kunnen worden is IPEAK Storage Performance Toolkit. In tests die Storage Review en Tweakers.net (gebaseerd op traces van real world desktop workloads) is te zien dat de Raptor WD740GD op gelijk niveau presteert als veel SCSI-schijven.

Wat je nu bijv. ziet is dat Seagate er een potje van maakt wat betreft de optimalisatie van hun cachestrategieën voor desktopgebruik. Het is me een raadsel wat hier de reden voor heeft, het zorgt namelijk ook voor suboptimale prestaties in veel servertoepassingen. De Cheetah 15K.4 is een grote teleurstelling en de Savvia 10K.1 is ook niet wat ik ervan verwacht had.

De grotere capaciteit van de 74GB Raptor tegenover een 18GB 15K SCSI-schijf doet de hogere gemiddelde toegangstijd van de Raptor deels teniet als je over 18GB gaat short stroken. De recente 15K-schijven zitten op ongeveer 5,90ms, een Raptor WD740GD op 7,98ms. Daarvan is respectievelijk 3ms en 4ms toe te schrijven aan de omwentelingswachttijd, oftewel een verschil van 1ms. De rest komt door de kleinere platterdiameter van de 15K-schijf en waarschijnlijk sterkere motorisering van de actuator. Met short stroking haal je hetzelfde effect als verkleining van de platter (overigens denk ik niet dat het voor desktopgebruik erg nuttig omdat de lokaliteit van gegevens in desktop workloads vrij groot is, in servers zullen de koppen wel veel van hot naar her springen).

Als je met RAID aan de slag gaat en een ruim budget hebt, kun je met SATA tegenwoordig hele mooie dingen bereiken. RAID 10 op een simpele controller is goedkoop en levert betrouwbaarheid en prestaties voor een lage prijs. De duurdere adapters leveren toegevoegde waarde in de vorm van betere prestaties door onboard caching en extra features zoals RAID 5-ondersteuning. Adapters zoals de RAIDCore BC4852, de SATA RAID-serie van Areca en de binnenkort te verschijnen LSI Logic MegaRAID SATA 300-8X bieden prestaties en features die gelijk zijn aan high-end SCSI RAID-adapters. Ze zijn veel sneller dan oudere SCSI RAID-adapters die worden opgehouden door trage (i960 / IOP303) I/O processors (zoals ze o.a. nog verkocht worden door Adaptec). Andere voordelen van SATA zijn de betere gebruiksvriendelijkheid. De p2p-architectuur van SATA is IMO betrouwbaarder en probleemlozer dan de busarchitectuur van SCSI als je veel schijven moeten aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Femme op 05-01-2005 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
Femme schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 00:27:
[...]
Als je met RAID aan de slag gaat en een ruim budget hebt, kun je met SATA tegenwoordig hele mooie dingen bereiken. RAID 10 op een simpele controller is goedkoop en levert betrouwbaarheid en prestaties voor een lage prijs. De duurdere adapters leveren toegevoegde waarde in de vorm van betere prestaties door onboard caching en extra features zoals RAID 5-ondersteuning. Adapters zoals de RAIDCore BC4852, de SATA RAID-serie van Areca en de binnenkort te verschijnen LSI Logic MegaRAID SATA 300-8X bieden prestaties en features die gelijk zijn aan high-end SCSI RAID-adapters. Ze zijn veel sneller dan oudere SCSI RAID-adapters die worden opgehouden door trage (i960 / IOP303) I/O processors [...]
Ik haal met de LSI Logic MegaRAID 150-6 (SATA1) met 64 Mb cache ook al verbazend goede resultaten in vergelijking met b.v. de LSI Logic MegaRAID 320-1 (U320) of ICP Vortex GDT8514RZ (U320). Ik gebruik momenteel 7200 rpm SATA disks omdat het ik een grote hoeveelheid goedkope RAID5 opslag wilde hebben, en ik ben zeer verrast met de snelheid. Ik denk er dan ook hard aan in de toekomst een SATA300 RAID controller met Raptors te gaan gebruiken.
Andere voordelen van SATA zijn de betere gebruiksvriendelijkheid. De p2p-architectuur van SATA is IMO betrouwbaarder en probleemlozer dan de busarchitectuur van SCSI als je veel schijven moeten aansluiten.
offtopic:
Vandaar dat je je SCSI cabinet met 2 bussen kwijt wilde ;). Ik ben er iig weer blij mee.

Hoe zit dat eigenlijk met 'echte' SATA multiport (RAID) controlers, heeft door de p2p architectuur elke disk daar echt de volle 150 (SATA1) of 300 (SATA II) ter beschikking, en zie je dat ook terug in benchmarks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Hoe verklaar je dan dat een scsi systeem gewoon sneller 'aanvoelt' dan een SATA oplossing? Ik weet het, heerlijk subjectief en niet te meten, maar het is er wel. En het ligt niet aan de prijs die ik ervoor betaald heb en dat ik dus wil geloven dat het sneller is, want voor de 150 euro die ik in totaal heb betaald aan mijn storage subsysteem kan je niet echt moeilijk doen. :)

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
afterburn, wat versta je onder een SATA systeem, een verzameling 7200rpm SATA disken op een derderangs controllertje? Als je dat (gevoelsmatig) gaat vergelijken met 15K SCSI disken op een goede controller begrijp jezelf natuurlijk ook wel dat zo'n vraag nergens op slaat natuurlijk :+ Ergo, wees wat specifieker dan alleen SATA vs. SCSI :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Ben ik qua OC'ing eigenlijk beter af met de NCCH-DL of de PCH-DL ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds 2 dagen in mijn bezit een Supermicro X5DAE met een dual Xeon 3.2Ghz via via kunnne bemachtigen. Verder al bijna alle topic's en posts gelezen in deze topic-range. Alleen ik zit met het probleem dat mij is verteld dat ik de 24pins / 8pins en de 4 pins aansluitingen op mijn moedebord moet aansluiten van mijn PSU, Nu vandaag even wat winkels aangedaan in utrecht deze konden mij wel een EPS voeding van Aopen leveren met de 8pins aansluiting maar deze miste weer de 4 pins. Nu staat in het boekje van mijn mobo dat de 4pins voor apg-pro is. Nu weet ik niet of mijn 9700pro dit nodig heeft en of ik die 4 pins wel/niet moet aansluiten. Voor de rest heb ik totaal geen ervaring met Xeon en toebehoren maar weet wel dat ik nu kwaliteit in mijn handjes heb.

Kan iemand mij hiermee verder helpen. Heb al meerdere adaptor-setjes voorbij zien komen maar die van freezinghardware doet die VGA 4pins weer omzetten naar de 8pins. En die converter van een gewone molex naar 8pins heb ik nergens kunnen vinden.

Alvast thnx voor any reaction..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Agp-pro kaarten hebben een langere aansluiting, sommige quadro's en 3dlabs kaarten hebben dat maar die 9700 niet iig.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 09:02
Ik vraag me eigenlijk af wat de verschillende TDP's zijn bij CPU throtteling, ik wil aan het eind van dit jaar een Dual Xeon werkstation kopen maar die mogen wel iets zuiniger wezen qua stroom. Ik merkte dus dat er speedstepping is op de nieuwste Xeon's maar ik kan overal alleen het maximale stroomverbruik en/of TDP vinden.

Wat ik me ook af vraag. Ik heb gelezen dat je gewone PCI kaarten kan gebruiken op PCI-X of was dat PCI64 waar het op kon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
24 + 8 pins is voor je mobo en de proc, de 6pins aansluiting (iig op een tyan bord dat ik ken, bij jou zijn het er schijnbaar 4) is voor AGP pro. Als je geen AGP Pro hebt (en een 9700 is geen agp-pro :) ) hoef je die dus ook niet aan te sluiten.

PCI-X = 64bit PCI :) Iedere PCI kaart die po 3,3 volt kan werken past in een PCI64 slot, en iedere 64bit kaart die op 5v kan werken past in een 32bit slot :) Zie daarvoor ook de FAQ van dit subforum, daar staat het allemaal in, inclusief plaatjes :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
Tiberian, thx voor de info. Ik heb intussen een mailtje gesturd naar de NL vestiging van Coolermaster voor adressen. Waar heb jij ze vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eldee schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 21:32:
[...]

Tiberian, thx voor de info. Ik heb intussen een mailtje gesturd naar de NL vestiging van Coolermaster voor adressen. Waar heb jij ze vandaan?
Onder andere Informatique verkoopt ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Desolation Angel schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 17:39:
ook voor 25EUR een paar MCX604V die ik sowieso voor men Xeon's haal (boxed = rommel :))
Das nie waar. Een weerstandje deed hier wonderen, als je op z'n langszaamst draaien hoor je een zuchtje, heel acceptabel iig. Temperatuur wordt er slechts ongeveer een graad of 10-15 hoger door, dus blijft erg binnen de perken.

Overigens zijn die Areca controllertjes inderdaad erg mooi speelgoed. Ooit wil ik met zo'n ding en een stuk of wat grote schijven (in totaal een TB ofzo) een grote, doch veilige (en snelle) raid5 array van maken. Eergisteren is m'n Seagate schijfje (enkele ATA-schijf) ermee gestopt (Smart errors en corrupte data, heb de belangrijkste dingen er nog van kunnen redden) wat effectief m'n computertje heeft onhoofd, dus dit moedigt me alleen maar aan eens iets echt veiligs te kopen.
Een raptortje voor het dagelijks gebruik en klaar is kees.

't Is en blijft alleen het geld, he :P ben maar een arme scholier :P Maar langzaam en zeker bouw ik aan iets wat op bovenstaande lijkt. Ik snap trouwens niet waarom de Promise FastTrak S150 SX4 nog hele goede RAID5 prestaties neerzet. Ik dacht dat 'ie geen eigen processor had (veel taken werden door de driver gedaan etc.).

[ Voor 10% gewijzigd door Brent op 06-01-2005 23:47 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eldee schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 21:32:
[...]

Ik heb ze bij www.Informatique.nl gekocht.
Zie wel dat ze nu niet op voorraad zijn en iets duurder zijn geworden.
Acal is een distri die ze ook kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 23:46:
[...]
Ik heb ze bij www.Informatique.nl gekocht.
Zie wel dat ze nu niet op voorraad zijn en iets duurder zijn geworden.
Thx guys, kan je zien hoe goed ik kan zoeken 8)7, in ben nl inmiddels dealer van Informatique en had daar al bijna de Swifttech MCX603-V bestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eldee schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 01:06:

Thx guys, kan je zien hoe goed ik kan zoeken 8)7, in ben nl inmiddels dealer van Informatique en had daar al bijna de Swifttech MCX603-V bestelt.
scheelt je toch weer 10 euro ps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Zonet NCCH-DL en 2X 2.8 Nocona besteld, moet nog men swiffies gaan halen en dan hebben we alles :)
Waren wel 'passive cooled' Nocona's ofzo, waren 20EUR/CPU goedkoper, en er komen toch Swiftechs op dus mij maakte het niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:29
Ik snap niet waarom iedereen wel voor de 59,00 euro kostende E3W-NPTXS-04 kiest en niet voor de 49,00 euro kostende E3W-NPTXC-01. Voor een dual setup is het verschil 20 euro terwijl je voor 1 a 2 euro zelf een aluminium strip om kan toveren als beugel. Bijkomend voordeel hiervan is dat je hem zo kan plaatsen dat je ook de NB beter kan voorzien van airflow.

Zelf een beugel erin gezet met 3x 80mm vinnetjes, wilde de kast zo hermetisch mogelijk afsluiten met alleen een airflow zoals ik hem uitstippel. Had wel de mogelijkheid een casevin extra te plaatsen aan de zijkant van de kast echter heb ik er voor gekozen mijn raidchip van de scsi controller intern te koelen met de deels opgewarmde lucht, alle beetjes helpen maar scheelt wel geluid.

Beugel kostte me ongeveer 10 minuutjes werk omdat de pc boven stond en ik geen zin had in vijzel op de grond, moest dus een aantal trapjes lopen voor de schuur. Is de gemiddelde tweakert dan zo lui om voor de 10 euro meer kostende heatpipe te kiezen waar je direct een vin op kan monteren zodat er meer grammetjes aan je moederbord komt te hangen?

Prestaties van de E3W-NPTXC-01 vind ik erg goed, houd mijn dual 2400@2880 koel onder de 40 graden na een aantal benchies. NB werd met haakse opstelling ~42graden en ~45 graden gedraaide opstelling blijft hij steken op 35 graden stressed. Passief zonder OC blijven mijn cpu's ook netjes onder de 50 graden alleen de NB duikt zelfs over de 60 graden heen dan (wel 2x 80mm outtake, alleen schuin achter de heatpipes, Chieftec CX). Is op een Asus PCH-DL maar meeste plankjes hebben de NB wel op dezelfde plaats. Aanradertje dus wel. Beugel is mooi op te hangen in rubber om trillingen tegen te gaan welke ook weer een positieve invloed kan betekenen voor de geluidsproductie :) **druk me voorzichtig uit omdat sommigen het nog steeds leuk vinden er 5.000rpm Delta's aan te hangen.

Btw. Informatique verkoopt ook de E3W-NPTXC-01. Van wat ik begrepen heb is de levering korter als van de E3W-NPTXS-04 maar dat is gewoon uit eigen ervaring.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
Ik vraag me eigenlijk af wat de verschillende TDP's zijn bij CPU throtteling, ik wil aan het eind van dit jaar een Dual Xeon werkstation kopen maar die mogen wel iets zuiniger wezen qua stroom. Ik merkte dus dat er speedstepping is op de nieuwste Xeon's maar ik kan overal alleen het maximale stroomverbruik en/of TDP vinden.

Wat ik me ook af vraag. Ik heb gelezen dat je gewone PCI kaarten kan gebruiken op PCI-X of was dat PCI64 waar het op kon?
PCI-X is hetzelfde als PCI64. Er werken 64bits PCI kaarten op een 32bits PCI slot en ook 32bits PCI kaarten in een 64bits PCI slot. Wat echter wel wordt vergeten is het voltage waarmee de PCI sloten werken. Huidige moederborden hebben 32bits 5V PCI sloten en 64bits 3.3V PCI sloten. Deze zijn fysiek gezien totaal anders! Houd hier rekening mee. Als je een enkele 32bits PCI kaart heb liggen en er zitten 2 gleuven in, werkt hij op elk 64bits slot van de huidige beschikbare mammaplankjes. De meeste 32bit PCI kaarten zijn niet compatible gezien deze 5V behoeven. Bijvoorbeeld zou een dure Terratec EWS 88MT niet werken en doe je slimmer om een mammaplank te verkiezen met 32bit sloten, dat was hier het argument.

Een overzicht om er visueel wat makkelijker door te komen, als mijn verhaal verwarring opbrengt:
-- ----- 32bit 3.3V passée
----- -- 32bit 5.0V huidig
-- -- -- 32bit kaartjes zijn óók compatible met huidige 64bit standaard
-- ----- ---- 64bit 3.3V huidig
----- -- ---- 64bit 5.0V passée

Throtteling zie je terug als de cpu te heet wordt. Dit is bij een gevaarlijke temperatuur. Als je hier de waardes van wilt weten kan je bij Intel.com terecht. Als je een energiezuinige config wil hebben, zit je bij een dual Intel config niet echt goed. De nieuwste Xeons met speedstep zal net als de mobile cpu's aangegeven worden wat het minimale en het maximale verbruik is. Als er maar één waarde bij staat, is speedstep afwezig. Als alleen een dual Xeon en een energiezuinige workstation/server willen hebben, kan je altijd nog kiezen voor een mobile Xeon 1.6Ghz. De allernieuwste Xeons zal met laagste step nog een boel eten. Je kan ook nog proberen de cpu's te onderclocken en het voltage naar beneden schroeven. Downclocken met alleen de MP naar beneden te zetten scheelt niet veel in energie verbruik, voltage naar beneden wel heel erg veel. Er zijn alleen weinig Xeon plankjes die ondervolt accepteren. LV Xeons zijn verder ook erg duur. Ik kan alleen geen reden bedenken waarom een superduur werkpaard te kopen om te laten rijden als een supergoedkoop configje. Als server zou ik een tweedehands aanraden, maar topic is topic, gaat hier om workstations en daar is prestatie overbelangrijk. Intel en Nuon zijn twee handen op één buik ;) Ik kraak het platform hierop niet af, AMD is the same story. Om je verder een beetje gerust te stellen, mijn pctje verbruikt momenteel idle "maar" 185W, en dat met 2x 2400 @ 20% OC, 15K raid 0, een raid 1, U320 raidkaart, 5900XT @ 15% OC. Niet de meest zuinige configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Bedankt voor je uitleg Hardware Junk maar de nieuwe Xeon's hebben speedstep, dit als bedoeling om energie te besparen, de Opteron's krijgen dit voorjaar eveneens een soort speedstepping. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
Hardware Junk schreef op maandag 10 januari 2005 @ 13:53:
Ik snap niet waarom iedereen wel voor de 59,00 euro kostende E3W-NPTXS-04 kiest en niet voor de 49,00 euro kostende E3W-NPTXC-01. Voor een dual setup is het verschil 20 euro terwijl je voor 1 a 2 euro zelf een aluminium strip om kan toveren als beugel. Bijkomend voordeel hiervan is dat je hem zo kan plaatsen dat je ook de NB beter kan voorzien van airflow.
[...]
Beugel kostte me ongeveer 10 minuutjes werk [...]
Je wil niet weten hoe lang IK daarmee bezig zou zijn :o , en/of wat het resultaat zou zijn. Zeker met metaal! Toveren heb ik overigens (nog) niet geleerd ;( .
Prestaties van de E3W-NPTXC-01 vind ik erg goed, houd mijn dual 2400@2880 koel onder de 40 graden na een aantal benchies. Is op een Asus PCH-DL [...]
Kijk, daar zit de 'fout' in je redenatie ;) . Jij hebt een PCH-DL, dat is met Prestonia's. Een aantal medetweakers hebben een NCCH-DL zoals ik, of ander Nocona mobo. Die Nocona heeft een heel ander retension systeem. Als je op de Coolermaster website kijkt (zie eerdere links) zie je dat de E3W-NPTXC-01 voor Prestonia's is, en de E3W-NPTXS-04 voor de Nocona. Het Nocona retension systeem werkt niet met beugels, maar met schroeven backplates of een speciale kast waarin schoefgaten zitten.
Alleen swiftech heeft 1 koelelement wat op beide schijnt te passen. Met het juiste bevestigings-materiaal kan je deze klemmen danwel schroeven. Zie mijn post hierover eerder in dit topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Eldee op 10-01-2005 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Wat is eigenlijk het verschil tussen die passive Xeon's en de gewone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daneel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02 09:30
Die passive xeon's zijn er om mee te patsen :) De hele dag staan ze in een riante kast uit hun gigantische neus te kanen...
Die active xeon's zitten op een soort "wiebel"-veertje zodat ze de hele dag lekker in beweging blijven :)

/edit: onee... Dat passive/active slaat op de koeling. Die passive's zijn eigenlijk bedoeld om in erg platte-server-behuizingen te werken (past dan ook geen fan meer op) maar wordt de lucht, voor de koeling langsgeblazen/-zogen.
De active-koeling is ... je raadt het al... met een ventilatortje, voor de wat ruimere behuizingen (workstation-big-towers) met plenty ruimte voor de ventilator om de cpu te koelen.

[ Voor 50% gewijzigd door Daneel op 10-01-2005 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
@M@rijn
Bedankt voor je uitleg Hardware Junk maar de nieuwe Xeon's hebben speedstep, dit als bedoeling om energie te besparen, de Opteron's krijgen dit voorjaar eveneens een soort speedstepping. :S
Nocona 2.8, 3.0 en 3.2Ghz zijn echter niet in het bezit van Speedstep, alleen de 3.4 en 3.6Ghz. Meen te herinneren voorbij te zien komen dat de Speedstep voor de 3.6Ghz zich terug schakelt naar een 2.8Ghz. Ik kan dit echter niet meer terugvinden.

* Hardware Junk zoekt naar speedstepjes @ inet

@Eldee
Kijk, daar zit de 'fout' in je redenatie . Jij hebt een PCH-DL, dat is met Prestonia's. Een aantal medetweakers hebben een NCCH-DL zoals ik, of ander Nocona mobo. Die Nocona heeft een heel ander retension systeem.
Wie zijn fout? Toen ik ze kocht stonden er twee verschillende en was de Nocona nog niet op de markt. Mij is het verteld dat je op de ene een ventilator op kon monteren en op de andree niet. Deze had ook iets van schotjes aan de zijkant. Daarop heb ik mijn keuze gemaakt dus van het koelblok. Ik heb die dingen niet hier liggen allemaal, maar dan dus de fout van de verkopers door mij de keuze te laten tussen iets wat past en niet past, terwijl men mij toen iets anders vertelde. Dus dat alle twee pasten. Ze hadden dus gelijk, past gewoon. Dus ik ben het niet die fout zit, en de verkopers ook niet.
Men heeft mij ook verteld, dat was langer daarvoor, dat de 64bit Nocona's ook met het 533Mhz platform compatible was. Dus dat ik een Nocona op mijn plank kon zetten. Wat daarvan waar is zie ik wellicht ana het einde van dit jaar. Dat NCCH-DL plankje zou verder fysiek dezelfde opbouw hebben.

edit:

ftp://download.intel.com/design/Xeon/datashts/30235501.pdf pagina 82
ftp://download.intel.com/design/Xeon/datashts/25213506.pdf pagina 84

Gat afstand van zowel de 533Mhz en de 800Mhz processor spec sheet van Intel is 38.10mm/81.28mm uit elkaar. Nocona en Prestona koelers zijn dus onderling compatible. Of je moet de fabrikant zelf tegenspreken? Ik denk zelf dat Coolermaster de tekst heeft aangepast om de consument duidelijker te maken dat ze een betere performance hebben en een revisie hebben aangepast naar de huidige ontwerp welke Intel wil zien?

[ Voor 26% gewijzigd door Hardware Junk op 11-01-2005 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Ga er maar van uit dat de NCCH-DL (ik heb em zelf) een compleet ander retention mechanisme heeft dan de PCH-DL en PC-DL(heb ik al gemonteerd voor een klant). De NCCH werkt helemaal niet meer met zo'n 'clips', maar met een backplate en schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
@Desolation Angel
Ga er maar van uit dat de NCCH-DL (ik heb em zelf) een compleet ander retention mechanisme heeft dan de PCH-DL en PC-DL(heb ik al gemonteerd voor een klant). De NCCH werkt helemaal niet meer met zo'n 'clips', maar met een backplate en schroeven.
Maar dat betekent niet dat de gatafstand anders is en dat een retention bracket die bijvoorbeeld óók bij veel losse cpu koelblokken wordt geleverd niet past. Dat het niet meer werkt met clips, kan best, maar dat is omdat ze willen dat je een andere manier gebruikt. Je kan het volgens Intel zeker wel monteren. Een Nococa cpu blok past gewoon op mijn moederbord en andersom. Lijkt me niet dat Intel lariekoek loopt te verkopen naar 100en miljoenen mensen.
Dat Intel de specificaties heeft veranderd en moederbord fabrikanten ze niet meer bij moederborden stopt vind ik erg mooi. Kreeg ret. module bij cpu, moederbord én cpu koelblokken. Vind 5 wel een beetje te gek worden.
Nocona cpu's werken bv ook gewoon op een Asus PC-DL alleen moet je echter even een ander bios erin zetten (Iwill). Dus al zou het niet passen krijg ik er de aankomende jaren geen last van ;)

Waar het om draaide waren de heatpipe koelers van Coolermaster. Welke versie je ook koopt, het zou volgens Intel moeten passen. Als ik de constructie had geweten, ofwel zelf eerder kennis had vergaard en praat van verkopers niet als waar aangenomen, had ik ook voor de andere versie gegaan daar ik het prettiger vind als er geen platsic rotzooi loos in mijn kast hangt als het niet hoeft. Anderzijds heb ik nu wel steeds makkelijk de cpu kunnen wisselen omdat de Moosemod niet wilde vanwege één van de twee cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
De andere versie is ook makkelijk om te wissellen hoor

bij de NCCH-DL zit een soort 'adhesive' aan die retention plates, je plakt ze gewoon vast aan je case op de juiste plek, en dan kan je de cpu koelers zo los&vast schroeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
Ik dacht veertjes te zien, maar schroeven is ook een logische. Ook al kan ik het koelblok verwijderen zonder gereedschap, krijg met mijn nagels dat miniscule metalen hendeltje niet uit de ruststand. Moet er altijd een platte schroevendraaier ondersteken. Schiet vast wel eens een keer uit en koop ik ook wel NCCH-DL ;) Wat dat betreft, was mijn ervaring met de Xeon3 400/550 een stuk beter, al heb ik nooit een betere rede gevonden ze er uit te halen om er alleen een foto van te maken. Die dingen kan je tenminste nog met 2 handen vastpakken :*)

edit:

Wellicht de rede dat mijn toenmalige vriendin het had uitgemaakt, zat vaak in de pc, maar dat kwam omdat het aantrekkelijkste gedeelte van mijn pc wel met 2 handen vast te pakken was en van mijn ex...... nvr mind... bedtijd ;)

Je kan trouwens ook de oude retention bracket vastschroeven aan je kast. Dat je een speciale kast nodig hebt is ook onzin. Meeste hebben wel een boormachine. Geld ook voor de "nieuwere" versie. Dat 'adhesive' is voor......

Vind het wat zonde van mijn geld om even de andere Coolermasters te kopen. Had ik mijn Xeon 2.66Ghz CPU maar niet moeten "vergeven", had ik een 2e kunnen bouwen. Nu alleen weer een actieve gebruiker op dit forum erbij :)

[ Voor 13% gewijzigd door Hardware Junk op 11-01-2005 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGroove
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 11:03
Hardware Junk schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 01:34:
Nocona cpu's werken bv ook gewoon op een Asus PC-DL alleen moet je echter even een ander bios erin zetten (Iwill). Dus al zou het niet passen krijg ik er de aankomende jaren geen last van ;)
Eh, werken gewoon? Volgens mij (afgaande op de informatie op het forum van 2CPU) is men hard bezig om een werkende Bios te maken. Als je de bios van DH800 van Iwill laad kun je wel booten vanaf een IDE schijf en zodoende een OS installeren/opstarten. Maar je PCI sloten worden bijvoorbeeld niet herkent. Dus eigenlijk werkt het nog niet echt, maar wie weet gaat het hun lukken. Ik hoop het :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Moi aussie (als het voor de PC-DL werkt, moet een PCH-DL versie niet veel moeite zijn schat ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
Als je de bios van DH800 van Iwill laad kun je wel booten vanaf een IDE schijf en zodoende een OS installeren/opstarten. Maar je PCI sloten worden bijvoorbeeld niet herkent. Dus eigenlijk werkt het nog niet echt,
Op 2CPU staat ook erg veel. Met dat DH800 bios heb ik ergens anders gelezen dat het wel lukte. Heb zelf een PCH-DL maar geloof er heilig in dat het ze gaat lukken daar in feite bijde platformen hetzelfde zijn en het alleen aan het bios zou kunnen liggen. Intel zou het alleen niet willen ivm de hogere eisen voor de Nocona's dus verwacht ik geen nieuw Asus bios dat zal werken maar wel dat de harde kern van 2CPU het lukt, wellicht met een gehackt NCCH-DL bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGroove
Hardware Junk schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 14:47:
[...]

Op 2CPU staat ook erg veel. Met dat DH800 bios heb ik ergens anders gelezen dat het wel lukte. Heb zelf een PCH-DL maar geloof er heilig in dat het ze gaat lukken daar in feite bijde platformen hetzelfde zijn en het alleen aan het bios zou kunnen liggen. Intel zou het alleen niet willen ivm de hogere eisen voor de Nocona's dus verwacht ik geen nieuw Asus bios dat zal werken maar wel dat de harde kern van 2CPU het lukt, wellicht met een gehackt NCCH-DL bios.
Ik ben wel benieuwd waar je het ergens anders hebt gelezen, gewoon uit interesse. Ik denk ook dat ze het wel gaat lukken, ik heb net nog deze thread op 2CPU gelezen en de laatste berichten zijn veelbelovend.

Mag ik je trouwens vragen wat voor Xeon's je hebt, ik meende boven iets te lezen dat één maar Moosemodable was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
Was een hele korte thread, helaas alles weggeklikt.

Ik heb 2x
SL6VL, 2.40 GHz, 533 MHz, 0.13 micron, D1, 512 KB, 604 pin
PPGA
Dual no pass Moosemod
Single CPU1 Moosemod pass
Single CPU2 Moosemod no pass (uiteraard wel in de goede socket gedaan hoor!)

Moosemod is niets meer dan persoontje Mooseivert die uitgevonden heeft welke jumper de 800Mhz bus aanzet. Er is een mogelijkheid de CPU's op 400, 533 en 800Mhz te draaien. Er wordt alleen een ongebruikte FSB overgeslagen, de 666Mhz FSB. Vind ik nergens terug, Cue modje zou wel leuk zijn :)

X X
X X -> FSB = automatisch
0 0

0 0
X X -> FSB = 400Mhz
X X

0 0
X 0 -> FSB = 533Mhz
X 0

0 0
0 X -> FSB = 800Mhz
0 X

én als je vergeet de jumpers te plaatsen :)

0 0
0 0 -> FSB = 666Mhz
0 0

FSB 666Mhz is niet standaard dus bios faked de 666Mhz als 800Mhz maar loopt echter wél op 666Mhz. Ik heb hiermee een volledige pass gekregen en in Windows geven oa. CPUZ etc etc mij gewoon een FSB van 666Mhz. Wilde alleen 800Mhz FSB en omdat het bios me een fake gaf teruggegaan naar 533Mhz FSB maar wel OC naar 640Mhz.
Heb ook nog geprobeerd de BSEL1 en 0 mods te doen, zonder succes, één van de twee CPU's werkte tegen. Eén ding wel, mijn moederbord zelf eet dus wel 800Mhz FSB native. Alleen moest ik 1003 naar bios 1004 flashen (standaard Asus PCH-DL bios).
Op auto kan je ook gewoon pin AB3 isoleren door 3a4mm plastic omhulsel van een ata133 kabel toe te passen, past perfect in socket. Is gewoon een oude koe toepassen op ene manier zoals de meeste Tweakers het niet doen, immers, de meeste willen van 533Mhz FSB meteen naar 800Mhz FSB.

Had 1x
SL6VM, 2.66 GHz, 533 MHz, 0.13 micron, D1, 512 KB, 604 pin
Heeft user ispierings nu, nog geen werkende Moosemod @ PC-DL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Hmm, nog iemand die dit probleem heeft bij de NCCH-DL:
de optie om de promise controller in IDE mode te zetten is er hier gewoon NIET, en das wel een probleem want daar hangen mijn 3 main storage schijven aan :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGroove
Hardware Junk schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 15:41:
Ik heb 2x
SL6VL, 2.40 GHz, 533 MHz, 0.13 micron, D1, 512 KB, 604 pin
Daar was ik benieuwd naar, de rest is mij bekend :). Ik heb de hele lange PC-DL thread op 2CPU doorgelezen 8)7 en ook bijna alle berichten op de PC-DL user site. Ik heb zelf ook twee 2,4Ghz Xeon's (zelfde stepping als jouw Xeon's) die niet op 800FSB willen, het komt meer voor dus blijkbaar. Heb je al wel de VID mod naar 1,6V geprobeerd?

Ik heb intussen twee 2Ghz Xeon's via eBay gekocht van the one and only Mooseifert. Deze draaien nu op (212*13) 2,76Ghz. Niet erg hoog qua aantal Mhz, maar wel een lekkere FSB van 212. Mijn "main" programma Cubase SX 3.0 heeft hier zeker baat bij en is vooruit gegaan in performance t.o.v. 165*18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr.Groove! schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:00:
[...]

Daar was ik benieuwd naar, de rest is mij bekend :). Ik heb de hele lange PC-DL thread op 2CPU doorgelezen 8)7 en ook bijna alle berichten op de PC-DL user site. Ik heb zelf ook twee 2,4Ghz Xeon's (zelfde stepping als jouw Xeon's) die niet op 800FSB willen, het komt meer voor dus blijkbaar. Heb je al wel de VID mod naar 1,6V geprobeerd?

Ik heb intussen twee 2Ghz Xeon's via eBay gekocht van the one and only Mooseifert. Deze draaien nu op (212*13) 2,76Ghz. Niet erg hoog qua aantal Mhz, maar wel een lekkere FSB van 212. Mijn "main" programma Cubase SX 3.0 heeft hier zeker baat bij en is vooruit gegaan in performance t.o.v. 165*18.
Dan is het je wel degelijk gelukt, je praat jezelf tegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:55:
[...]

Hardware Junk schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 15:41:
...Ik heb zelf ook twee 2,4Ghz Xeon's (zelfde stepping als jouw Xeon's) die niet op 800FSB willen...

...Ik heb intussen twee 2Ghz Xeon's via eBay gekocht [..] deze draaien nu op (212*13) 2,76Ghz...
;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie geen probleem meer B)
Hij heeft toch bereikt wat ie wilde? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
offtopic:
Maar die 2.4tjes willen nog steeds niet op 800MHz, dus zichzelf tegenspreken is het niet ;)

Ik kom steeds verder met mijn fileserver :) Alle hardware is binnen behalve het chassis en het mobo (chassis is niet (compleet) op voorraad en de meneer met het mobo is gewoon traag :P ). Oh ja, en de schijven, maar die zijn nog niet eens besteld. Beetje wachten op financien :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Desolation Angel schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 21:28:
Hmm, nog iemand die dit probleem heeft bij de NCCH-DL:
de optie om de promise controller in IDE mode te zetten is er hier gewoon NIET, en das wel een probleem want daar hangen mijn 3 main storage schijven aan :x
pom pom pom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGroove
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:55:
[...]
Eh... waar praat ik mezelf tegen :?
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 19:33:
[...]
Ik zie geen probleem meer B)
Hij heeft toch bereikt wat ie wilde? :P
Maar ik mag toch wel aan Hardware Junk vragen wat voor Xeon's hij heeft? En ik vind het nog steeds jammer dat mijn 2,4Ghz Xeon's niet op 800FSB willen booten. Ze draaien met ClockGen wel stabiel op 3,1 Ghz.

EDIT: Beetje flauwe reactie van mijzelf verwijderd, voegde niet echt iets toe aan deze topic

Ik ben echt heel tevreden met mijn Dual Xeon's op de Asus PC-DL. Echt een aanrader voor mensen die op zoek zijn naar een Music Workstation. De PC-DL werkt ook heel goed samen met mijn DSP kaarten UAD-1 (http://www.uaudio.com/)

Zijn hier trouwens mensen die hun workstation gebruiken voor Muziek opnemen/mixen?

[ Voor 25% gewijzigd door MrGroove op 12-01-2005 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:59
Ik ben al een tijdje aan het peinzen over een dual systeem, eigenlijk tot ik me genoeg erger aan mn eigen systeem.
En ik denk nu dat ik dicht bij het punt van aanschaf zit maar nu wil ik even vragen of ik wat dingen goed in mn hoofd heb:
Intel Xeon 3,06GHz (S604, 512KB, 533MHz FSB) passen op:
Asus PCH-DL
hier is dan geen ecc/registered geheugen voor nodig, gewoon ddr
en de form is gewoon atx dus hij past in principe in normale kasten
alleen de voeding moet op gelet worden?

en als ik het goed begrijp zijn deze procs nog enigzins over te klokken

het enige waar ik nog geen kaas van gegeten heb zijn die 800mhz-fsb modellen
is dit relevant als ik ze toch wil klokken?

edit:
eerste punt al gevonden. 800mhz = 64bit

[ Voor 4% gewijzigd door Karp op 13-01-2005 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Karp schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 00:35:
...wat dingen goed in mn hoofd heb:
Intel Xeon 3,06GHz (S604, 512KB, 533MHz FSB) passen op:
Asus PCH-DL
hier is dan geen ecc/registered geheugen voor nodig, gewoon ddr
en de form is gewoon atx dus hij past in principe in normale kasten
alleen de voeding moet op gelet worden?
Zover ik weet wel. Een Tagan 480W zal goed voldoen, en is een goede koop voor zijn geld. (Op dit moment al te vinden vanaf 89 euro.)
Als je goede koeling hebt wel.
het enige waar ik nog geen kaas van gegeten heb zijn die 800mhz-fsb modellen
is dit relevant als ik ze toch wil klokken?
De kans dat je een 133 MHz FSB bord 20% over kunt klokken is groter dan de kans dat het lukt bij een 200 MHz FSB bord. (Dit is dus resp. 533 en 800 MHz FSB.) Het is toch bord voor bord en proc voor proc; is niet zo heel veel over te zeggen.
edit:
eerste punt al gevonden. 800mhz = 64bit
Nieuwsgiering; zijn alle 800 MHz FSB procs EMT64 Nocona's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Mr.Groove! schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 22:17:
Ik ben echt heel tevreden met mijn Dual Xeon's op de Asus PC-DL.
Wil je eens kijken wat de termperatuur is van sensor MB1 op jouw bord? (Oftwel, Mainboard Temperature in Asus Probe.) Bij mij loopt die onder belasting op naar 75-76 graden; zonder dat het systeem crasht. Het is onmogelijk dat het bord 75 graden wordt; dan was het waarschijnlijk half gesmolten en allang stuk geweest.

(Ja, het is eerder gevraagd hier, maar er is nooit een eenduidig antwoord uit gekomen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over mooie dual xeon ervaringen gesproken...
Net knalde hier de stroom eruit voor een paar seconden, en dus zo'n 20 vloekende mensen die hun werk kwijt waren. Maar wonder boven wonder vlogen mijn beeldschermen wel uit, maar nadat de stroom het weer deed bleek mijn pc nog gewoon door te werken...?
Heb ik echt zo'n goede voeding met stroombuffer? en ja de stroom was echt een paar seconden weg!

(dual xeon 2.8 (Dell precision 670))

:)

nu al 2x de stroom eraf, mensen om me heen worden nu agressief!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGroove
Katsunami schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 02:17:
[...]
Wil je eens kijken wat de termperatuur is van sensor MB1 op jouw bord? (Oftwel, Mainboard Temperature in Asus Probe.) Bij mij loopt die onder belasting op naar 75-76 graden; zonder dat het systeem crasht. Het is onmogelijk dat het bord 75 graden wordt; dan was het waarschijnlijk half gesmolten en allang stuk geweest.

(Ja, het is eerder gevraagd hier, maar er is nooit een eenduidig antwoord uit gekomen...)
Ik gebruik Motherboard Monitor voor het controleren van de temperatuur waarden. De sensor MB1 zit bij de VRM en deze kan inderdaad behoorlijk warm worden. Als ik 4 instanties van Prime95 liet draaien, dan ging deze bij mij ook over de 70 graden }). Ik heb een extra papst 80mm fan boven de VRM hangen, nu komt de temp onder zware belasting niet meer boven de 51 graden. Op de eerste pagina van deze thread staat mijn systeem, maar hierbij nog het plaatje van de fan boven de VRM.

Afbeeldingslocatie: http://www.mrgroove.nl/daws/images/coolers.jpg

Geen idee of de boel ook echt zo warm werd, ik denk trouwens niet dat de boel al gaat smelten bij deze temperaturen, het is puur de VRM die zo warm wordt.
Het kan ook al beter worden (heb ik gelezen) als je de VRM koelblok opnieuw monteert met betere koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hmzz... een kleine fan op die VRM-heatsink schroeven is natuurlijk helemaal geen slecht idee :) Misschien moet ik het maar eens een keer proberen; als ik zin heb om de kast open te maken :P

[ Voor 34% gewijzigd door Katsunami op 13-01-2005 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
@Mr.Groove!
Daar was ik benieuwd naar, de rest is mij bekend . Ik heb de hele lange PC-DL thread op 2CPU doorgelezen en ook bijna alle berichten op de PC-DL user site. Ik heb zelf ook twee 2,4Ghz Xeon's (zelfde stepping als jouw Xeon's) die niet op 800FSB willen, het komt meer voor dus blijkbaar. Heb je al wel de VID mod naar 1,6V geprobeerd?
Jij PC-DL
Ik PCH-DL

Jij modden voor voltage aanpassingen
Ik gewoon even in bios 1.6V instellen :) (evenals 2.6 @ 2.8V voor mem)

edit:

offtopic: Mr.Groove, akelig flauw dat ik je niet persoonlijk kan benaderen jegens afwezigheid van enige contactmogelijkheden in je user profiel.

[ Voor 19% gewijzigd door Hardware Junk op 14-01-2005 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Karp schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 00:35:
Intel Xeon 3,06GHz (S604, 512KB, 533MHz FSB)

Dan zou ik iets langzamere (lees: met lagere multiplier) nemen, die gaan namelijk evenver maar kosten minder en zijn makkelijker op 800mhz fsb te krijgen. Zie mijn specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 14:59
Op zoek naar extra geheugen voor mijn NCT-D kwam ik via de FAQ van Asus erachter
dat ik mijn geheugen niet in Dual Channel had staan. De combinatie van slots die ik nu gebruikte zou niet eens mogen werken :(
Ik heb wel eens eerder wat met het geheugen gespeeld maar dan wilde de PC niet meer booten (de bekende beepjes). De handleiding is daar erg onduidelijk over.
Maar nu heb ik dan eindelijk dual channel voor elkaar. Levert een kleine snelheidsverbetering op (komt de 7525 chipset er weer iets beter uit). De verschillen voor en na:

SciSoft Sandra benches:

Voor:
RAM Bandwidth Int Buff'd iSSE2: 2162MB/s
RAM Bandwidth Float Buff'd iSSE2: 2270MB/s

Int Buff'd iSSE2 (Integer STREAM) Results Breakdown
Assigment: 2163/MB/s
Scaling: 2155MB/s
Addition: 2168MB/s
Triad: 2163MB/s
Bandwith Efficiency: 34%

Na:
RAM Bandwidth Int Buff'd iSSE2: 2567MB/s
RAM Bandwidth Float Buff'd iSSE2: 2565MB/s

Assigment: 2571/MB/s
Scaling: 2588MB/s
Addition: 2553MB/s
Triad: 2556MB/s
Bandwith Efficiency: 40%

Ik ben benieuwd of het met meer geheugen nog wat beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik ben *zo* ongelukkig. Krijg ik vandaag een *heel schattig* moederbordje binnen, met 2 CPU's... Mag ik er niet eens mee spelen, maar moet ik ze meteen doorsturen naar de rechtmatige eigenaar :'( Daar wordt je zo ongelukkig van :P Nu maar hopen dat hij (lees: Alpha Beyonder) het spul snel binnen heeft en ook de andere onderdelen snel zal ontvangen en fijn dit topic gaat spammen met een hele foute fotoshoot van zijn kwijl systeempje :P (SuperMicro X6-DA8-G2 met 2*2,8GHz Nocona uit mijn hoofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Mr.Groove! schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 09:58:
[...]

... Als ik 4 instanties van Prime95 liet draaien, dan ging deze bij mij ook over de 70 graden...

..Geen idee of de boel ook echt zo warm werd, ik denk trouwens niet dat de boel al gaat smelten bij deze temperaturen, het is puur de VRM die zo warm wordt..
Ik heb mijn VRM's (waar géén heatsinks op zitten) met een infrarood thermometer ook wel eens op 70C gemeten. Smelten doet 't dan echt nog niet hoor. Zelf hou ik een grens van 80C aan, als het daar in de buurt komt zit er toch iets flink mis qua airflow. Iig is het dus 'haalbaar' die 70C en ik persoonlijk maak me er niet zo druk om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
hmz.... mis qua airflow?

Mijn systeem heeft 2x intake @ 1600 toeren, en 2x exhaust @ 1600 toeren. Er komt echt wel een boel warme lucht achter uit de computer. Wel is het zo dat de ventilator + adapter combinatie redelijk groot zijn, die de airflow kunnen (zullen) hinderen; maar dat is dan ook het enige. De rest van de kast is vrij, omdat de bekabeling langs de wanden loopt, en niet midden door de kast.

Is er dan een manier om de airflow te verbeteren, behalve de 4 kastventilators sneller te laten draaien en de heatsink+adapter+ventilator combinatie te vervangen door de passieve Coolermaster heatpipe-koelblokken? (Dat laatste lijkt me een dure aangelegenheid, en dat is op het moment niet echt wenselijk, gezien ik een paar andere aanschaf dingessen in gedachten heb.)

Tevens draait nu "opeens" een van mijn proc-fans een 100 toeren trager dan de andere. Misschien maar eens uitstoffen... het syteem is niet meer open geweest sinds ik het een jaar geleden in elkaar heb geschroefd. (En het draait ook nog steeds dezelfde WinXP install >:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
lintweaker schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:51:
Op zoek naar extra geheugen voor mijn NCT-D kwam ik via de FAQ van Asus erachter
dat ik mijn geheugen niet in Dual Channel had staan. De combinatie van slots die ik nu gebruikte zou niet eens mogen werken :(
Ik heb wel eens eerder wat met het geheugen gespeeld maar dan wilde de PC niet meer booten (de bekende beepjes). De handleiding is daar erg onduidelijk over.
Maar nu heb ik dan eindelijk dual channel voor elkaar. Levert een kleine snelheidsverbetering op (komt de 7525 chipset er weer iets beter uit). De verschillen voor en na:

SciSoft Sandra benches:

Voor:

Na:

Das wel ... weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik nam m'n eigen airflow als uitgangspunt, die is namelijk mini- en minimaal :P Twee 80mm intake @ 1300rpm, één 80mm outtake @ 1500rpm en slechts één 1900rpm 80mm in de PSU. Dus als het te warm wordt is het in dat geval zeker een airflow probleem :+ (maar het is zo wel verdraaide stil :Y) )

En Lintweaker, die score is idd erg laag, m'n 'oude' 7505 met registered spul en geen mogelijkheid tot tweaken scoort nog hoger :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
lintweaker schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:51:
dat ik mijn geheugen niet in Dual Channel had staan. De combinatie van slots die ik nu [...]

SciSoft Sandra benches:

Voor:

Na:

Dat is inderdaad niet erg hoog.

Ik heb 2 servers met E7520 chipset, vooralsnog met 1 2.8 Nocona elk.
Eerst beide met 2 x 256, nu 1 met 4 x 256 en 1 met 2 x 512. Die 256 modules kwamen bij de server, de 2 x 512 heb als 'standaard' Kingston PC3200 DDR2 ECC-Reg gekocht.
In alle 3 de configuraties kom ik in heel dicht bij de door Sandra opgegeven vergelijkingswaarde(n)

RAM Bandwidth Int Buff'd iSSE2: 3635MB/s
RAM Bandwidth Float Buff'd iSSE2: 3635MB/s

Assigment: 3687/MB/s
Scaling: 3680MB/s
Addition: 3590MB/s
Triad: 3591MB/s
Bandwith Efficiency: 57%

Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren als de 2e Procs erbij komen...
Dit is overigens is stukken beter dan mijn oude server met ServerWorks GC-SL, die deed
1 x 2400 2 x 2400
RAM Bandwidth Int Buff'd iSSE2: 1792MB/s 1663MB/s
RAM Bandwidth Float Buff'd iSSE2: 1785MB/s 1721MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 01:53
Vraagje, kan k de PurePower van Thermaltake ( w0010) aansluiten op NCCH-DL van asus
Normaal toch wel hé? heeft toch 12V connector (heeft da ding nu eigenlijk snd, nee zeker)
Sorry voor de noop vraag hoor

[ Voor 48% gewijzigd door GregoryBE op 14-01-2005 21:02 ]

It's just a matter of time...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
@Eldee
RAM Bandwidth Int Buff'd iSSE2: 3635MB/s
RAM Bandwidth Float Buff'd iSSE2: 3635MB/s
Als het goed is delen met gebruik van 2 processoren, ze alle twee dezelfde geheugen bus. Ik vind bij één Nocoma de score dan zelfs erg mager.

Mijn setup haalt:
Int Buffered iSSE2 3250MB/s
Float Buffered iSSE2 3345MB/s

En dat is de vorige generatie! Of loop ik nou te miepen? Is in elk geval op 640Mhz waar jij op 800Mhz werkt. Ook 2x 2400Mhz btw, alleen meer de snelheid als jouw Nocona vanwege oc.

[ Voor 11% gewijzigd door Hardware Junk op 14-01-2005 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje.

Ik heb een Dual Xeon 2.8Ghz (533Mhz) op een Asus PCH-DL.
Wat ik ook doe met windows XP hij ziet maar 2 procs terwijl HT wel aan staat in de bios.
Ik heb er al de laatste bios opgezet.
Net even een XP versie van een vriend van me er op gezet die met een Dell Dual wel 4 procs ziet.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Op deze mannier heb ik niets aan de HT, want het lijkt nu wel of windows het niet ziet.
Als ik b.v. een DC project aanzet (in mijn geval UD) dan pakt die meteen 50% CPU i.p.v. 25% die hij bij die maat van me doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

detecteert ie in de bios wel 2 fysieke cpu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

under-world schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 21:40:
detecteert ie in de bios wel 2 fysieke cpu's?
Ja.

Bios laat zelf 4 procs zien met bij allemaal hun snelheid en daaronder ook de regel dat HT aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
Wees specifieker, is het de Home of de Pro editie?

Nieuwste bios maakt niet veel uit. Zelf hier 1003 gescheept gekregen, merk alleen dat 1004 me enkel een PCI/AGP lock geeft, zodat ik die niet stress met oc.

[ Voor 62% gewijzigd door Hardware Junk op 14-01-2005 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hardware Junk schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 22:56:
Wees specifieker, is het de Home of de Pro editie?

Nieuwste bios maakt niet veel uit. Zelf hier 1003 gescheept gekregen, merk alleen dat 1004 me enkel een PCI/AGP lock geeft, zodat ik die niet stress met oc.
Ik heb op dit moment de PRO versie corp erop staan. (UK)
Eerder deze avond had ik even de PRO OEM (NL) erop.
Met allebei heb ik hetzelfde :?

De computer staat als "MPS Multiprocessor PC" als ik kijk bij hardware.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGroove
Hardware Junk schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:12:
@Mr.Groove!
[...]
Jij PC-DL
Ik PCH-DL

Jij modden voor voltage aanpassingen
Ik gewoon even in bios 1.6V instellen :) (evenals 2.6 @ 2.8V voor mem)

edit:

offtopic: Mr.Groove, akelig flauw dat ik je niet persoonlijk kan benaderen jegens afwezigheid van enige contactmogelijkheden in je user profiel.
Aha, een mooi bordje die PCH-DL :)

Ik heb m'n profiel aangepast en je een mailtje gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
Hardware Junk schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 20:55:
@Eldee

[...]

Als het goed is delen met gebruik van 2 processoren, ze alle twee dezelfde geheugen bus. Ik vind bij één Nocoma de score dan zelfs erg mager.

Mijn setup haalt:
Int Buffered iSSE2 3250MB/s
Float Buffered iSSE2 3345MB/s

En dat is de vorige generatie! Of loop ik nou te miepen? Is in elk geval op 640Mhz waar jij op 800Mhz werkt. Ook 2x 2400Mhz btw, alleen meer de snelheid als jouw Nocona vanwege oc.
Ik denk dat dat ligt aan het gebruik van DDR2. Ik heb begrepen dat o.a. latency hierbij een rol speelt... Wat de voordelen van DDR2 zijn weet ik eigenlijk niet. Ik hoop wel dit over een tijdje de nieuwe standaard is, waardoor het ook voordeliger wordt dan DDR, vooral in de grotere modules, ook voor ECC-Reg. Ik denk dat ik in de toekomst met Win2003 x64 versie daadwerkelijk meer dan 4 GB ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
@Eldee
Ik denk dat dat ligt aan het gebruik van DDR2. Ik heb begrepen dat o.a. latency hierbij een rol speelt... Wat de voordelen van DDR2 zijn weet ik eigenlijk niet. Ik hoop wel dit over een tijdje de nieuwe standaard is, waardoor het ook voordeliger wordt dan DDR, vooral in de grotere modules, ook voor ECC-Reg. Ik denk dat ik in de toekomst met Win2003 x64 versie daadwerkelijk meer dan 4 GB ga gebruiken.
Ze zullen in grotere formaten gerust komen, wees daar maar niet bang voor. Echter denk ikzelf dat DDR2 net zo'n grote ramp gaat worden als dat Rambus Rimm. Tegen de tijd dat iedereen van DDR2 heeft gehoort, is DDR3 al weer uit. We zitten hier in het dual Xeon stukje, echter is mijn keuze voor een dual Xeon geweest vanwege de financiën. AMD zie ikzelf veel meer heil in en zij zien zelf meer heil in DDR3. Dus AMD zal nooit DDR2 ondersteunen. Daarom denk ikzelf dat de markt voor DDR2 nooit groot zal worden gezien Intel ook niet achter zal blijven op DDR3.

Tis speculatief, maar lees en hoor ook wel eens wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 14:59
De timing parameters van huidige reg. buffered DDR2 modules zijn niet echt om over
naar huis te schrijven. SiSoftware Sandra geeft: 3.0-3-3-7CL. Nou weet ik niet of dit
de waarden zijn uit het geheugen of gewoon wat de BIOS heeft ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook een vraagje.

Onlangs heb ik de bios van mijn (goed werkende) PCH-DL geflashed met versie 1004. Na de flash dacht ik ff dat mijn bios corrupt was geworden, want het systeem ging niet verder dan de detectie van de cpu's. Dankzij een opmerking van Movinghead was dit probleem snel opgelost namelijk door de CMOS de cleanen.

Na het cleanen startte het systeem weer snel op. De default settings van de bios werden automatisch teruggezet en vanaf dat moment werkt het systeem niet meer als vanouds.
Elke keer als ik de pc aan doe (of reset) dan lijkt het alsof het 25 a 30 seconden ergens op wacht voordat de POST (Power-On Self Test) plaats vind. Tijdens deze wachttijd is het scherm zwart (en inactief).

Ik heb van alles geprobeerd om dit weer goed te krijgen. De bios settings zien er allemaal goed uit. Ik heb ook bios versie 1003 geprobeerd. Ook dan weer de vertraging.

Daarnaast reageert de power button ook niet meer als vanouds. Voor de flash ging het systeem direct uit als je kort op de button drukte. Na de flash moet je hem een aantal seconden ingedrukt houden. De bios setting [PWR-BTTN] staat op de default waarde "Instant-Off". Lijkt me goed...

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2005 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Overigens heeft finalzero het hem geflikt: Een PC-DL bios met alle NCCH-DL features. Ziehier onderaan: http://forums.2cpu.com/sh...7&perpage=30&pagenumber=3 (draait met 2 Nocona's en vind 64bits software prima smaken :)).

Nu nog hopen dat er ook een PCH-DL versie van komt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Brent op 16-01-2005 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
Oléé

Morgen of anders dinsdag me nieuwe spullen binnen :)

specs:

Dual Xeon Nocona 2.8/1MB
Supermicro X6DA8-G2 i7525 U320 SCSI
1 GB DDR-2 Kingston Registered
ATi X800XT 256MB PCI-Express
ATi X700Pro 256MB PCI-Express (Quad Monitor dus 8)7 )

ik ga review voorbereiden en hier neerkwakken of anders nieuw topic van dit über moederbord _/-\o_ met deze config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Alpha Beyonder, jij hebt duidelijk geld teveel. Kom op, eerlijk delen :P

Toen je je vorige systeem samenstelde, hoorde het bij de meest krachtige systemen van GoT. Met je huidige systeem schaar je je weer onder de top, als zijnde een van de weinigen met een 64-bit Xeon systeem :) Mooie config is dat. Maar.... ga je ook écht 4 monitoren aansluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Breepee schreef op zondag 16 januari 2005 @ 14:36:
Overigens heeft finalzero het hem geflikt: Een PC-DL bios met alle NCCH-DL features. Ziehier onderaan: http://forums.2cpu.com/sh...7&perpage=30&pagenumber=3 (draait met 2 Nocona's en vind 64bits software prima smaken :)).

Nu nog hopen dat er ook een PCH-DL versie van komt :)
Ff vlug naar gekeken met het volgende resultaat:
Bij oc' en worden je sata disks goed herkend nu.
3de ide/raid werkt nu ook naar behoren, had ik problemen mee.
Voltages zijn nu in te stellen, daar ben ik ze eeuwig dankbaar voor, hoef je alleen nog maar de pin mod te doen en geen u-wire mod meer :D
Ik kan stabiel booten op 3.2Ghz met ff een vlugge test, maar dat kon ik al wel, maar dit keer met lagere temps.
200 fsb kan ik nu halen wel halen zonder mods :D
Agp lock heb ik gezien, voorheen was die nergens te vinden, alleen nu weet ik niet hoe die werkt 8)7
Enige minpunt: Qfan werkt niet meer dus je coolers staan vol te blazen: install ff speedfan en het is verholpen, plus je kan daar je temps uitlezen ;)
Al met al een leuke vooruit gang :D

mem @ 2.2.2.5 stabiel gekregen op 200fsb :D

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand nog een idee waarom windows bij mij maar 2 procs ziet en niet de HT?

Tevens kan je met de PCH-DL ook leuk OCen.
Ik heb even getest en alles draait met volle belasting erg stabiel met 150 fsb >:)
Dus hij kan makkelijk 3.15Ghz draaien met 2.8Ghz procs :D
Temps komen net op 52 graden uit met 100% CPU belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Laatst online: 04-09 15:10
AlPha.BeYoNdeR schreef op zondag 16 januari 2005 @ 23:41:
Morgen of anders dinsdag me nieuwe spullen binnen :)

Supermicro X6DA8-G2 i7525 U320 SCSI
Waar heb je deze gekocht en wa koste deze? Ik zit te denken om een Supermicro X6DHE-G2 (I7520) aan te schaffen voor mijn server.

[ Voor 30% gewijzigd door Underground75 op 17-01-2005 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 13:12:

Ik heb even getest en alles draait met volle belasting erg stabiel met 150 fsb >:)
Je moet HT in de bios aan hebben staan en Windows XP Pro of 2003 hebben.
Ik draai trouwens op mijn PCH-DL mijn 2 2.4'tjes op 3.2 :) 3.4 gaat overigens ook, maar 3.2 vond ik hard zat. Met een fsb van 200 (x4=800) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 13:12:

Ik haal dat ook me tde standaard PC-DL bios, 1.18Ghz stabiel. zo bijzonder is dat niet.
Je temps zijn wel aan de hoge kant aangezien ik 39C idle en 46C stressed haal...

En ik haal het btw op 1.5volt, hoef er nog geeneens het voltage voor omhoog te gooien >:)
Dus ik zie wonderen in de nieuwe bios zodra de voltages werken ;)

Weet wel dat ik 2.66's gebruik ipv 2.8's, dus dat is dan al helemaal niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
Eindelijk et is zover :P ik heb em binnen alleen moederbord met de 2 processors ( mijn dank gaat uit aan Kippenijzer, i owe you one mate :) ) Het zal helaas nog tot vrijdag duren voordat ik het systeem draaiende heb, aangezien dan de Asus X800XT en het geheugen binnen komt (geheugen moest speciaal bij kingston besteld worden)
Katsunami schreef op maandag 17 januari 2005 @ 00:08:
Alpha Beyonder, jij hebt duidelijk geld teveel. Kom op, eerlijk delen :P

Toen je je vorige systeem samenstelde, hoorde het bij de meest krachtige systemen van GoT. Met je huidige systeem schaar je je weer onder de top, als zijnde een van de weinigen met een 64-bit Xeon systeem :) Mooie config is dat. Maar.... ga je ook écht 4 monitoren aansluiten ?
Hehe ik weet het ;) Het is echt een verslaving, eenmaal Dual gewend, je wilt nooit meer wat anders. je ontwikkelt een mentaliteit waarin je gewoon veel dingen aanklikt. En als je dan ineens op een P4 3.0 werkt.. dan mjah.. ik merk wel verschil hoor :P

Ik heb op dit moment nog steeds een 21" Philips brilliance CRT staan. Hier komt over niet al te lange tijd een 2x 19" TFT bij. Quad monitor zit ik nog niet aan te denken. Omdat ik hier met Kippenijzer wel eens over gehad heb dat 4x een 15"TFT in een 2+2 setup veel beter is om naar te kijken (anders zit je zo met je hoofd te draaien de hele tijd van links naar rechts)
The Undertaker schreef op maandag 17 januari 2005 @ 13:36:
[...]

Waar heb je deze gekocht en wa koste deze? Ik zit te denken om een Supermicro X6DHE-G2 (I7520) aan te schaffen voor mijn server.
ik heb zo mijn connecties.. ;) dit moederbord is trouwens wel te koop bij www.descom.be (ff googlen helpt ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
AlPha.BeYoNdeR schreef op maandag 17 januari 2005 @ 21:09:
Hehe ik weet het ;) Het is echt een verslaving, eenmaal Dual gewend, je wilt nooit meer wat anders. je ontwikkelt een mentaliteit waarin je gewoon veel dingen aanklikt. En als je dan ineens op een P4 3.0 werkt.. dan mjah.. ik merk wel verschil hoor :P
Mja; ik merk het niet zozeer omdat ik veel programma's draai, maar ik draai vaak 2 zware programma's tegelijk. 1 om op de achtergrond dingen te doen zoals encoden en dergelijke, en het andere is een spelltje of een zwaar ding zoals Photoshop of C++ Builder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Breepee schreef op maandag 17 januari 2005 @ 17:04:
[...]

Je moet HT in de bios aan hebben staan en Windows XP Pro of 2003 hebben.
Ik draai trouwens op mijn PCH-DL mijn 2 2.4'tjes op 3.2 :) 3.4 gaat overigens ook, maar 3.2 vond ik hard zat. Met een fsb van 200 (x4=800) >:)
Staat aan in de bios en ik heb XP Pro draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Wel apart dat ie ze bij jou nie ziet. Als ie ze in de bios ziet, HT staat aan en je draait XP Pro moet het OS ze gewoon zien. Heb je ook een verse install gedaan ? eventueel Biosreset kun je nog eens proberen ? Wat voor score haal je met FiBench ? [rml][ Benchmarks] Fi-Bench multithreaded benchmark resultaten[/rml]

[ Voor 90% gewijzigd door under-world op 17-01-2005 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

under-world schreef op maandag 17 januari 2005 @ 22:11:
Wel apart dat ie ze bij jou nie ziet. Als ie ze in de bios ziet, HT staat aan en je draait XP Pro moet het OS ze gewoon zien. Heb je ook een verse install gedaan ? eventueel Biosreset kun je nog eens proberen ? Wat voor score haal je met FiBench ? [rml][ Benchmarks] Fi-Bench multithreaded benchmark resultaten[/rml]
Bios reset heb ik gedaan en dit is al de 3e versie van XP :(
Krijg net ook de tip om de procs eens om te draaien op het MB, dat ga ik morgen eens testen.

Bench zal ik daarna wel even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
Ik wil een Coolermaster STC Stacker kast gaan kopen voor deze pc. Maar weet iemand toevallig of de kabel die er bij zit om 2 voedingen aan te sluiten op je moederbord ook EPS12V voedingen ondersteunt?

Komt dan een Enhance 460W EPS12V + een standaard 350W PSU die dan alleen gebruikt word voor 8 hardeschijven aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 00:04
AlPha.BeYoNdeR schreef op maandag 17 januari 2005 @ 23:45:
Ik wil een Coolermaster STC Stacker kast gaan kopen voor deze pc. Maar weet iemand toevallig of de kabel die er bij zit om 2 voedingen aan te sluiten op je moederbord ook EPS12V voedingen ondersteunt?

Komt dan een Enhance 460W EPS12V + een standaard 350W PSU die dan alleen gebruikt word voor 8 hardeschijven aan te sturen.
Ik heb zelf een Stacker maar de stekker die erbij zit om 2 voedingen te "lussen" ondersteund alleen ATX voedingen.

Dat is erg jammer want ik heb er zelf ook nog geen oplossing voor.

Het is een blokjes wat tussen voeding1 en het mobo zit en daarna richting voeding2 gaat.
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.