[Ervaringen] Dual Xeon Workstations - Deel 4

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.036 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54991

Ff een vraagje...
Mogelijk wil ik upgraden naar dual xeon en wil een leul plankje hebben ;)
Ik lees nu dat de Asus PC-DL goed en relatief makkelijk te oc'en is naar een 800fsb. Mijn vraag nu is dat ook zo inmiddels met de PCH-DL? want overal waar ik lees komt het eruit dat dat een slechte oc'er is... Voor de prijs hoef ik het niet te laten en die 64 bits sloten zijn dan wel weer potenieel interessant voor toekomstplannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-07 16:46
Ik heb een PCHDL en draai lekker met m'n Xeonnetjes @ 200mhz fsb. Igloof dat beide boards tamelijk hetzelfde zijn op de snellere PCI sloten na.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-04 23:30
BalusC schreef op maandag 20 december 2004 @ 14:41:
[...]
Tagan maakt sterk spul. Maar over het algemeen geldt: vaak ondervind je niet direct problemen, dat komt nog wel met de tijd. Zeker als een voeding op de grenzen van haar kunnen zit.
BalusC, ik kan je reactie als advies naar anderen op z'n waarde schatten, en ik wil niemand aanraden om een dual Xeon systeem met stevige videokaart op een (te?) lichte voeding te draaien. Ik wil echter wel duidelijk maken dat het op zich mogelijk is. Als het om 1 systeem gaat waar je (veel) meer schijven in gaat stoppen, zou ik ook een zwaardere voeding adviseren.
Waar ik wel (serieus) benieuwd naar ben is waar je stelling "ondervind je niet direct problemen, dat komt nog wel met de tijd" op gebaseerd is.
Een beetje voeding moet op z'n minst 5 jaar mee kunnen. 10 jaar zou geen uitzondering zijn
Het is je goed recht dat te vinden , maar ik deel die mening niet. Er hangt natuurlijk wel van af wat je onder 'een beetje' verstaat...
(kijk eens naar jouw P1 routertje die braaf haar werk doet in de gangkast ;) ).
Ik heb persoonlijk een een aardig machinepark, en ik ben misschien niet representatief voor de gemiddelde tweaker, (en ik heb niet over de smiley heengekeken) maar ik heb inmiddels alles onder de 500 MHz uitgefaseerd. Ik heb nu 3 dual XEON machines draaien, en ik wil bewust niet zomaar overal een Tagan 480 in stoppen, zeker niet als dat niet nodig is. Ik heb wel een Tagan 480 in een dual Prestonia-B 2.8 PP-DLW systeem met 6 schijven gestopt. Deze draaide echter (tijdelijk) stabiel met 4 schijven en een Q-Tec "450" voeding, waarvan bekend is dat dat zeker echte geen 450 is.

Ik probeer middels GoT en eigen ervaring er achter te komen wat nu werkelijk noodzakelijk is om langere tijd (3-5 jaar) stabiel te draaien. Op basis van de specificaties (en prijs) van de voedingen heb ik hiervoor inmiddels een Zalman 300, een Enhance/Sonar 400 en een Enermax 420 en de eerder genoemde Tagan 380 en 480 aangeschaft. Een van de problemen waar ik tegen aan loop is dat ik niet weet hoe ik de opgegeven wattages per voltage kan controleren, weet iemand dit?

Waar ik al wel achter ben is dat de noodzaak van een echte EPS 24/8 pin aansluiting per mobo verschillend is. Zo draait de ASUS PP-DLW zonder problemen met 2 x XEON, maar de NCCH-DL weer niet met een 4-polige i.p.v. 8-polige 12-volt aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 13:12
Interessant die benches. Goed om te zien dat mijn toekomstige pc zulk goede prestaties neerzet. :)

Maar heeft er iemand ervaring met de standaard Nocona koelers icm de Asus NCCH-DL?
Hoeveel toeren maken de fans ongeveer als je Qfan maximaal aan zet?

[ Voor 17% gewijzigd door kutkip op 20-12-2004 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99220

kutkip schreef op maandag 20 december 2004 @ 23:05:
Interressant die benches :)

Maar heeft er iemand ervaring met de standaard Nocona koelers icm de Asus NCCH-DL?
Hoeveel toeren maken de fans ongeveer als je Qfan maximaal aan zet?
Ze draaiden bij mij 5500 rpm en als Q-fan in kickte ongeveer 2500 a 3000rpm
Vond ut toch nogal luid hoor.....
Nu heb ik die coolermaster heatpipes erop met ervoor 80mm fannetjes op 1000rpm mocht ut nodig zijn knalt Q-fan die naar 3000rpm
Maar default draaien ze nu lekker rustig op 1000, heerlijke rust :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 13:12
Anoniem: 99220 schreef op maandag 20 december 2004 @ 23:09:
[...]

Ze draaiden bij mij 5500 rpm en als Q-fan in kickte ongeveer 2500 a 3000rpm
Vond ut toch nogal luid hoor.....
Nu heb ik die coolermaster heatpipes erop met ervoor 80mm fannetjes op 1000rpm mocht ut nodig zijn knalt Q-fan die naar 3000rpm
Maar default draaien ze nu lekker rustig op 1000, heerlijke rust :*)
Ok, bedankt voor je snelle reply :) 3000RPM met idle daar valt mee te leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Ik heb die swiftechs erop met 2x papst 80mm@1700 RPM. Als voeding heb ik een silentmaxx 480 met ook papstfans erin. Ik ga de fans in een stille kamer pas horen als ik geconcentreerd met mijn oor op ongeveer 30 a 40 cm voor de kast zit. Deze combo van psu en cpukoelers kan ik iedere potentiele Xeonkoper aanbevelen.

[ Voor 7% gewijzigd door under-world op 20-12-2004 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo, vandaag mijn PC-DL aangekomen \0/
Voor een leuk prijsje op de kop getikt :)
Komt dual 2.66 op met Corsair Pro 1024 LL 2-3-3-5 met ledjes (:D) en een gemodde Ti4600 :)
Binnenkort dus benches van mijn kant en oc'en :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welkom :)

Was ik ruim anderhalf jaar geleden nog zo'n beetje de enige met een Dual Xeon, nu is het zo makkelijk bereikbaar voor iedereen 8)7 Maar dat is het voor jullie wel waard :Y)

En anderhalf jaar later ben ik nog steeds geen PC tegengekomen welke zo soepel en bijterig is als de mijne. * BalusC kan zeker nóg minstens anderhalf jaar met deze bak mee door :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
BalusC schreef op woensdag 22 december 2004 @ 19:12:
En anderhalf jaar later ben ik nog steeds geen PC tegengekomen welke zo soepel en bijterig is als de mijne.
Ik ben hard aan 't sparen om daar verandering in aan te brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn bp6 was ook dood dus eigenlijk exact dezelfde reden als jou Bauke om over te stappen op iets stevigers :)
Uit eindelijk dual p3 700 kunnen draaien in die BP6, heerlijk flexibel bordje, en als ik het zo lees is dit weer even exact een flexibel bordje, deze laat ik ook maar tot het einde door draaien :P
Ti4600 wordt (zeg ik, is al) gemod naar een Quadro4 900 XGL, wel leuk dus :)
en ja primair bedoeld om cad te tekenen, mag alleen wel wat meer geheugen in slaan nog, 1gb ga ik wel aan te kort komen over een tijdje :P
Ik weet al hoe ik de volt pin mod en de moosemod kan uitvoeren dus mijn huiswerk heb ik wel gedaan al :) (Anders had ik ook niet voor dit bordje gekozen in de eerste plaats :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Anoniem: 54991 schreef op woensdag 22 december 2004 @ 18:57:
Zo, vandaag mijn PC-DL aangekomen \0/
Voor een leuk prijsje op de kop getikt :)
Komt dual 2.66 op met Corsair Pro 1024 LL 2-3-3-5 met ledjes (:D) en een gemodde Ti4600 :)
Binnenkort dus benches van mijn kant en oc'en :)
Grappig :) Exact mijn specs :P
2x 2.67 op een PC-DL, 2x Corsair 512MB, en en Ti-4600 met een andere fan. (Een Slot1 Thunderbird koeler, die er met thermal glue al 2 jaar muurvast zit opgelijmd; een erg stille GF4 dus :P) Veel plezier met je nieuwe bak :)

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 23-12-2004 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Deel 1 heb ik al.
Afbeeldingslocatie: http://foto.powermage.nl/tweakers/procs.jpg
Mobo deze week bestellen, en dan kan ik mn nieuwe setup gaan bouwen.

Dacht eigenlijk aan de PCHDL maar zit te twijfelen of ik niet iets mer SCSI onboard moet zoeken, ik heb tenslotte nog 3 scsi disken van 36gb liggen, (10K) nadeel is dat die eigenlijk hot swap zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Powermage op 22-12-2004 22:04 ]

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Op een PCH-DL kun je natuurlijk een net SCSI kaartje proppen :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Powermage schreef op woensdag 22 december 2004 @ 22:00:
maar zit te twijfelen of ik niet iets mer SCSI onboard moet zoeken
Niet doen. Dat maakt het moederbord veel duurder. Wanneer jouw moederbord buiten garantie om stuk gaat of wanneer jouw moederbord in de post kwijtraakt is tijdens een RMA ( :X ), dan ben je veel duurder uit bij een replacement.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
BalusC schreef op donderdag 23 december 2004 @ 06:38:
[...]
Niet doen. Dat maakt het moederbord veel duurder. Wanneer jouw moederbord buiten garantie om stuk gaat of wanneer jouw moederbord in de post kwijtraakt is tijdens een RMA ( :X ), dan ben je veel duurder uit bij een replacement.
Daar zit natuurlijk ook een goed punt in.
Denk dat ik de PHCDL alvast ga bestellen, voeding moet ik ook nog uitzoeken, aangezien ik nu een Zalleman 400watt APS heb zal ik daar een andere voor moeten zoeken.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGroove
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-07-2023
Heb net twee 2,0Ghz Xeon's (533FSB, multiplier 15) op ebay gekocht van Mooseifert :). Ben benieuwd of deze 800FSB op mijn Asus PC-DL gaan doen. We zullen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126433

Ik heb een vraagje aan mensen met ervaring met xeon processors :) Het is wel voor een server en niet voor een workstation. Ik kan kiezen tussen 2x 2.8ghz xeon voor 300 euro, deze met 533mhz en 512kb cache, of 2x 2.8ghz met 800mhz en 1024kb cache voor 422 euro. Zit er nog veel prestatieverschil tussen deze twee en welke keuze is het best (met motivatie natuurlijk ;) )? (de processors van 422 euro zijn echter wel bij een bekend bedrijf en de ander niet) De server gaat gameservers hosten.

edit: en oja is het nog belangrijk dat het een matched pair is bij het draaien van een 2x xeon opstelling?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 126433 op 25-12-2004 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 22:07

afterburn

No more...

Denk dat de 800 sneller zijn. Maar die prijzen die je noemt vind ik wel hoog. Bij Micromail (www.micro-mail.nl) kosten die dingen 228 euro incl. btw.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb het hier over 2 stuks :)

edit: mijn vraag is dus hoe sterk de performence winst zou zijn voor een gameserver.
edit2: en dan nog een vraagje :) kunnen die van 800mhz ook op een PC-DL Deluxe draaien, deze staat namelijk op de asus-site met een max van 533 aangegeven. (ik wil graag deze omdat deze goedkoop is + non ecc kan draaien)

[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 126433 op 26-12-2004 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

ow-k :)

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Tja.... De 1024kB Cache en 800Mhz FSB proseccoren zullen een sneller systeem opleveren, dat is nogal logisch. Hoeveel je van die extra snelheid merken zult, zal aan de belasting van het systeem liggen, en waarschijnlijk nog meer aan de spellen die erop draaien. Bij de een zul je het meer merken dan bij de ander. Heb je 122 euro over voor die hogere snelheid? Dat is alles waar het op neerkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:40
Weer een paar aankopen gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/47804/full.jpg

1x Western Digital Raptor 74gb
2x Xeon 2.4GHz 400MHz
2x 512MB ECC Registered :)

Ik heb een fileserver staan met 1.15TB aan ruimte (mocht je ooit op dezelfde lans komen als ik, misschien dat zeddicus je wat zegt :P). Dit is echter te weinig :X
Weggooien vindt ik geen optie, en op dvd fikken werkt bij mij niet, want dan kan ik het net zo goed weggooien, dan gebeurt er evenveel mee :P
Deze moet dus geupgrade worden. Aangezien de behuizing vol zit (nou ja, kan nog 1 schijf bij of zo, Supermicro 4u kastje) wordt dat dus minimaal een nieuwe behuizing.

Echter, de procjes en de ram kon ik lekker goedkoop aankomen, en op internet heb ik (2e hands) een Intel bordje met pci-x, gigabit en dual u160 scsi gevonden voor zo'n 85 euro.
Samen is dit zo weinig, dat ik verwacht dat ik met de verkoop van de onderdelen van de huidige setup niet eens geld hoef bij te leggen :) Mijn nieuwe fileserver wordt dus een dual xeon :)

De procjes zitten zonder koeler, dus die moet ik er nog bijkopen. Een bezoekje aan de pricewatch leert me dat de Nexus SXA-6047 lekker goedkoop is, en in mijn eigen PC doen diezelfde koelertjes het perfect, dus dat worden ze :)

De kast daarvan staat nog niet helemaal vast. In principe wil ik een rackmountable kast, mocht dit financieel niet haalbaar zijn dan wordt het een Coolermaster Stacker, een Lian-Li PC-V2100 of net welke kast waar ik VEEL harde schijven, bij voorkeur goed gekoeld, in kwijt kan.
Ik ging eerst voor de 4u Procase maar die bleek 1700 euro te kosten :X
Dan een Chenbro misschien? In de RM519 passen er, net als in de procase, 24 (en 2 bootschijven). Wat prijzen opgezocht: 2500 euro ex backplanes. Slik....
De 4u RM414 dan? 4 schijven minder, maar zonder voeding en backplanes wel meteen 2000 euro minder. Met wat creatief rekenen vragen ze dus zo'n 1800 euro voor die 3+1 930w voeding van de RM519 :? Zal wel te simpel gedacht zijn :P

Het wordt dus waarschijnlijk de RM414, en als ze niet al te duur zijn, wat backplanes erbij :9 Maar goed, die zullen ook wel weer een godsvermogen kosten :(
Nu wil Procase echter hun nieuwe NITRO serie gaan promoten, en voor dat doel heeft een lan-organisatie waar ik bij zit een sponsordeal aangeboden gekregen, en heeft die organisatie (zonder dat ik het wist :o) aan Procase gaan vragen wat er van die 4u af kon _O_ Maar goed, daar heb ik verder nog geen bericht over :) Mocht het ze lukken dan ben ik uiteraard zowel _O_ procase _O_ als mijn lan-org erg dankbaar _O_

De raidcontroller wordt een Areca ARC-1160 (16p SATA PCI-X), deze verwachten ze halverwege januari weer binnen te hebben.
De fileserver komt op een UPS, en ik lees (veel) meer van, dan dat ik schrijf naar de array, dus de BBU staat wel op de verlanglijst, maar voorlopig is het geheel me nog duur zat, zelfs na verkoop van de huidige fileserver. Alleen de raidcontroller hakt al 1k weg, omdat ik nu op software raid draai.

Aangezien ik nu tot aan de 3TB @ 200GB/s geen schijfposities meer te kort kom ga ik voor de meest economische oplossing, 200gb schijfjes :) Alleen nog even kijken welke ik dan ga nemen, want de 7K250 is er niet in 200gb (sata, pata weer wel :?).

Zodra alles binnen is zal ik wat draadjes in OM schoppen met benchmarks voordat ik er Debian opzet :Y)

De Raptor ten slotte komt in mijn eigen PC (dual Xeon 3,06 533 512 op een PC-DL), omdat de 18gb 15k SCSI-schijf wel wat klein is :) Mijn Adaptec 29160n en Seagate 15.3 18gb zul je binnenkort wel tegenkomen in V&A, zodra ik mijn Windows opnieuw geinstalleerd heb of een Ghost heb overgeblazen, welke van de 2 weet ik nog niet :P (de ene is lekker rommelruimen, de ander is lekker snel klaar :P)

Oh ja, met winamp spelend, VMWare met 1 Debian virtual machine draaiend en een tiental browservensters geopend haal ik in FiBench 4.0.0.32 op normale prioriteit 245 seconden met, en 93,5 seconden zonder thread-bug-fix op mijn niet overgeklokte dual 3,06 :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daneel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02 09:30
Misschien een domme vraag maar hier komt ie dan toch: :o
Ik heb net mijn nieuwe voeding (eps) binnengekregen voor mijn nieuw te bouwen servertje en nou valt mij aan de 24pins-connector op, dat pin 20 leeg is.... Klopt dat? Ik kan zo gauw geen eps-layoutje vinden dus ik dacht "ik vraag het de dual xeon-wizzards"

Volgens mij is dit trouwens wel een aardige voeding:
Enermax EG851AX-VH (660 watt dus bij het booten zal het wel donker worden in huis ;) )
Kast is trouwens meteen 2x zo zwaar met die voeding erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok ik wil waarschijnlijk dan voor de nieuwe xeon's gaan, die met een fsb van 800mhz. Heeft iemand deze werkend op een PC-DL Deluxe, deze staat namelijk op de asus-site met een max van 533 aangegeven. (ik wil graag deze omdat deze goedkoop is + non ecc kan draaien) Of heeft iemand een goedkoop alternatief voor dit moederbord?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 126433 op 26-12-2004 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Alternatief is de asus ncch-dl. Nocona's (800fsb) werken standaard niet op de pc-dl. Ncch-dl kost ongeveer 250 euro (+ of - 10 a 15 %) zie pricewatch. Zie overigens dit topic en deel 3 voor alle info over de borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoTL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-06 14:46
Ik ben nu ook een Dual Xeon server systeempje aan het bouwen.

2x 2.8GHz (fbs 800)
Intel Server Board SE7320VP2

Nu vroeg ik me af, op de site van intel staat dat het DDR266 en 333 ECC Registered geheugen nodig heeft. Nu vroeg ik me af of er ook PC3200(ddr400) ECC Registered in kon? Dat het gewoon lagergegclockt draait. Aangezien het prijs verschil niet zo groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:58
Ik heb eens rondgekeken voor een nieuwe Dual Xeon setup totdat ik dit mainboard tegenkwam:

http://www.tyan.com/products/html/thunderi7525.html

Afbeeldingslocatie: http://www.tyan.com/products/assets/images/s2676.gif

Xeon 800FSB support.... PCI Express x16 slot.. Dual U320 SCSI RAID.. Serial Ata150.. Gbit LAN.. PCI-X.. DDR-2

Ik denk dat ik hier wel een aardige tijd mee vooruit kan :) Zijn er al mensen die ervaringen hebben met dit moederbord owk al is ie pas nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tijdelijk dicht. Ik ga de FiBench-related posts richting een ander topic afsplitsen. Ze nemen hier eigenlijk wel de overhand :o ;)

Zo, weer open :) Fi-Bench resultaten kun je hier posten:
[rml][ Benchmarks] Fi-Bench multithreaded benchmark resultaten[/rml]

[ Voor 32% gewijzigd door BalusC op 26-12-2004 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
Goeie axie van BalusC :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 22:07
ah heb ik toch gelijk gehad :Y)
offtopic:
Mijn post is wel weg :'(

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

offtopic:
Ja, ik heb enkele posts getrashed, omdat ze niet in het benchmarktopic passen en na de afsplitsing eigenlijk ook niet meer in dit topic en dus voor verwarring kunnen zorgen :o
AlPha.BeYoNdeR schreef op zondag 26 december 2004 @ 13:03:
Ik heb eens rondgekeken voor een nieuwe Dual Xeon setup totdat ik dit mainboard tegenkwam:

[afbeelding]

Xeon 800FSB support.... PCI Express x16 slot.. Dual U320 SCSI RAID.. Serial Ata150.. Gbit LAN.. PCI-X.. DDR-2

Ik denk dat ik hier wel een aardige tijd mee vooruit kan :) Zijn er al mensen die ervaringen hebben met dit moederbord owk al is ie pas nieuw?
Leuk bordje :9 Waarom neem je eigenlijk geen bord met Dual PCIe x16 sloten? Zou nice zijn: Dual Xeon, Dual U320, Dual PCIe x16, Octa DDR2 :+

Zoiets dus: Supermicro X6DA8-G2

Afbeeldingslocatie: http://www.supermicro.com/a_images/products/X64/E7525/X6DA8-G2_spec.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door BalusC op 26-12-2004 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 20:56

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Paul Nieuwkamp schreef op zondag 26 december 2004 @ 00:56:
[..]De kast daarvan staat nog niet helemaal vast. In principe wil ik een rackmountable kast, mocht dit financieel niet haalbaar zijn dan wordt het een Coolermaster Stacker, een Lian-Li PC-V2100 of net welke kast waar ik VEEL harde schijven, bij voorkeur goed gekoeld, in kwijt kan.
Ik ging eerst voor de 4u Procase maar die bleek 1700 euro te kosten :X
Dan een Chenbro misschien? In de RM519 passen er, net als in de procase, 24 (en 2 bootschijven). Wat prijzen opgezocht: 2500 euro ex backplanes. Slik....
De 4u RM414 dan? 4 schijven minder, maar zonder voeding en backplanes wel meteen 2000 euro minder. Met wat creatief rekenen vragen ze dus zo'n 1800 euro voor die 3+1 930w voeding van de RM519 :? Zal wel te simpel gedacht zijn :P

Het wordt dus waarschijnlijk de RM414, en als ze niet al te duur zijn, wat backplanes erbij :9 Maar goed, die zullen ook wel weer een godsvermogen kosten :(
Nu wil Procase echter hun nieuwe NITRO serie gaan promoten, en voor dat doel heeft een lan-organisatie waar ik bij zit een sponsordeal aangeboden gekregen, en heeft die organisatie (zonder dat ik het wist :o) aan Procase gaan vragen wat er van die 4u af kon _O_ Maar goed, daar heb ik verder nog geen bericht over :) Mocht het ze lukken dan ben ik uiteraard zowel _O_ procase _O_ als mijn lan-org erg dankbaar _O_
[..]
Inderdaad zijn redundante voedingen extreem duur. Een 2+1 ding dat 750W levert (3*250, dus 500 continu als je redundant wilt zijn) zit op 500+. De RM414 is een zeer leuk ding, heb hem zelf ook recent aangeschaft. In mijn geval zit er 2*SCSI, 1*IDE en 1*SATA backplanes in. Verder draait hij (met "stabiliteitsgarantie" van de leverancier) op een 460W zippy EPS voeding (op dit moment dual 2,4/400 xeon, 8*10K SCSI, 4*7K2 IDE en alles op hardware raidcontrollers) met de stelling dat 4 disks op sata erbij ook geen probleem moet zijn.

De RM414, mits je genoegen neemt met een niet redundante voeding, en idd voor 4*SATA backplane wilt gaan kun je *denk ik* voor 800,- max krijgen. Eventueel kun je dan een 2e 460W niet-hotplug kopen, om toch geen probleem te hebben *mocht* de PSU overlijden. De PSU zelf zit wel op ~125 (ex. btw).

Mocht je zelf overigens naar zaken als servershop en pro19 kijken voor het aanschaffen, mail me dan, dan wijs ik je op een alternatieve leverancier die nog een stuk goedkoper is (en zaken met t.net doet danwel heeft gedaan, geen zin om te spammen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de Lian-Li 2100! http://members.home.nl/ispierings/case/
Veel mooier dan de stacker, en als je handig bent kun je er meer hd's in kwijt dan in de stacker :9~
Voor de gein heb ik het getest en ik kreeg er 12+12 onder plus nog eens 8 erin :+
Het is een lekkere ruime kast, ik zal wel eens een keer pic's maken zodra mijn 2 xeon's binnen zijn :)
Enige nadeel aan de case: Je moet hem niet zomaar meenemen naar lanparties want dan gaat ie vlug krassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
BalusC schreef op zondag 26 december 2004 @ 14:10:
offtopic:
Ja, ik heb enkele posts getrashed, omdat ze niet in het benchmarktopic passen en na de afsplitsing eigenlijk ook niet meer in dit topic en dus voor verwarring kunnen zorgen :o

[...]

Leuk bordje :9 Waarom neem je eigenlijk geen bord met Dual PCIe x16 sloten? Zou nice zijn: Dual Xeon, Dual U320, Dual PCIe x16, Octa DDR2 :+

Zoiets dus: Supermicro X6DA8-G2

[afbeelding]
Dat is inderdaad een lekker bord :) Ik heb nu zelf ook een SuperMicro maar qua stabiliteit zullen ze vast niet veel hoger liggen dan Tyan lijkt mij ;) maar waar te verkrijgen ? ik kan die Tyan i7525 tegen inkoopsprijs zonder btw bestellen bij Alternate.nl via me werk.

En toch die Dual PCI Express.. de ene werkt toch op 4x snelheid, en dual videokaart is toch niet mogelijk op dat Supermicro? of wel

Ik wil op die Tyan 2x Xeon 3.0 met 800 FSB erop proppen met 1MB cache. Weet jij trouwens of er echt persé ECC of Registred geheugen op dat Tyan bord moet of kan gewoon unbuffered DDR-2 ook (scheelt niet zoveel in prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
Heeft iemand al ervaring met het de-istalleren en vervolgens weer (her)installeren van de het ASWM verhaal van de NCCH-DR? Na installatie werkte het op zich prima, maar vervolgens ben ik er wat mee gaan klooien 8)7 (o.a. VNC verwijderd) en toen het uiteindelijk niet goed meer werkte wilde ik het eens helemaal opnieuw installeren
Helaas liep het de-installatie-proces vast :( . Vervolgens met de hand een en ander verwijderd, ook uit de registry. Dit laatste moest wel, want anders zag de installatie-procedure de software als reeds geinstalleerd, en kon je 't alleen maar verwijderen, waarbij 'ie of weer vastliep |:(, of het deinstall info filetje niet meer kon vinden :X .
Affijn, na zeer uitgebreid alles wat maar leek op ASWM verwijderd te hebben kon ik ASWM weer opnieuw installeren, alleen werkte het niet. :( |:( :(
Om een lang verhaal wat korter te maken: ik heb alles gede-installeerd (ook IIS en SNMP) gereboot en alles weer opnieuw geinstalleerd. Het installeren van ASWM ging zowaar goed en in de IIS console is de web-site erbij gekomen.
Als ik nu een IE sessie start naar port 2623 wordt nog gevraagd naar username-password, maar vervolgens blijft ie eindeloos op 'opening page' staan. :'(
Is iemand dit ook al tegen overkomen en misschien zelfs al opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

miss nog een hele domme vraag :) maar ik ben nu van plan een ncch-dl moederbord te nemen, echter weet ik niet precies wat voor voeding ik ervoor nodig heb. Ik heb namelijk deze aansluiting nog nooit gezien : (ja ik heb ook nog nooit een server in elkaar gezet :9 )
Afbeeldingslocatie: http://www6.tomshardware.com/motherboard/20041111/images/asus2_voltage.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

NCCH-DL gebruikt een EPS voeding

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je een hele goede voeding hebt zoals ik die je nog wilt gebruiken (Antec Truepower 430 Watt) kun je dit gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/1681-1671.gif

kosten 10E :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Users do not have to purchase an EPS12V power supply, a standard ATX one will suffice.

dat zegt ome tom |:( dus volgens mij klopt het verhaal van die EPS niet afterburn, of ik ben lomp (wat best zou kunne :P )

edit: moet ik het nu lezen als, je hebt wel een EPS nodig maar een ATXversie of moet ik het lezen een standaard ATXvoeding voldoet :| zal wel het eerste zijn want dan heeft afterburn gelijk :D

edit2: volgens mij is edit1 complete onzin :D maarja kan iemand me het even uitlegge ? _/-\o_

[ Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 126433 op 27-12-2004 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Anoniem: 126433 schreef op zondag 26 december 2004 @ 23:21:
Users do not have to purchase an EPS12V power supply, a standard ATX one will suffice.

dat zegt ome tom |:( dus volgens mij klopt het verhaal van die EPS niet afterburn, of ik ben lomp (wat best zou kunne :P )

edit: moet ik het nu lezen als, je hebt wel een EPS nodig maar een ATXversie of moet ik het lezen een standaard ATXvoeding voldoet :| zal wel het eerste zijn want dan heeft afterburn gelijk :D

edit2: volgens mij is edit1 complete onzin :D maarja kan iemand me het even uitlegge ? _/-\o_
Een standaard ATX Voeding voldoet, alleen heb je daarvoor de bovenstaande verloop adapter nodig. Je moet namelijk van 20-pins naar 24-pins, en ook je 4 polige connector moet naar een 8 polige toe. Anders werkt namelijk je 2e processor niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aha bedankt voor de info, ik zie hier een e-atx voeding, 24 pins. er staat echter niet bij of er ook een 8 pins bij deze voeding zit. e-atx = eps ? of zeg ik hier weer wat lomps :)
edit: kheb plaatjes gevonden van deze voeding en geen 8 pins stekker te vinden :(
edit2: ah gevonden, Chieftec ATX 460W met EPS12V 460 Watt ActivePFC :)

[ Voor 215% gewijzigd door Anoniem: 126433 op 27-12-2004 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
euh.. E-ATX = Extended ATX.. Je moet een EPS voeding hebben als je echt wilt voldoen aan de specs van de NCCH-DL.
Als je voeding gemaakt is voor servers, dan is et vaak een ATX EPS voeding. EPS is overigens onderdeel van SSI (Server System Infrastructure).
Het is belangrijk dat je een voeding neem die voldoende vermogen kan leveren. Asus geeft zelf in haar Datasheet van de NCCH-DL weer dat minimaal 600 watt voeding nodig is. Dit is natuurlijk overdreven, maar een 400 watt voeding is toch zeker aan te raden. Neem zeker geen Q-Tec maar een goed merk (Vantec of Zalman). Vantec heeft een mooie EPS voeding die voldoende vermogen levert (550 watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

E-ATX is een form factor. Een standaardmaat voor het moederbord. Je hebt ITX, µATX, ATX, EATX, WTX, BTX, etc.
AlPha.BeYoNdeR schreef op zondag 26 december 2004 @ 17:19:
Weet jij trouwens of er echt persé ECC of Registred geheugen op dat Tyan bord moet of kan gewoon unbuffered DDR-2 ook (scheelt niet zoveel in prijs).
Dat staat gewoon op de door mij gelinkte product specs pagina B)
Memory Type: DDR-II 400MHz buffered (registered) ECC
Registered verplicht dus. En daarnaast is het volgende voor jou wellicht ook iets om rekening mee te houden:
Memory Capacity: Single-rank modules are recommended for 6+ DIMM support.
Wanneer je >6 DIMM's wil gebruiken, dan kun je het beste voor singlesided modules gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-07 16:32
AlPha.BeYoNdeR schreef op zondag 26 december 2004 @ 13:03:

[afbeelding]

Hier een review van het bord: http://www.gamepc.com/lab...nt.asp?id=xeon64mb&page=1 Daarin wordt 'ie vergeleken met de eerder genoemde Supermicro :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Anoniem: 54991 schreef op zondag 26 december 2004 @ 23:18:
Als je een hele goede voeding hebt zoals ik die je nog wilt gebruiken (Antec Truepower 430 Watt) kun je dit gebruiken:

[afbeelding]

kosten 10E :*)
Yep, die heb ik ook, ook icm een Antec Truepower 430 :*) Viel het jou ook op dat de kabels die het verloopje split, al dubbel naar de atx connector lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Abbadon schreef op maandag 27 december 2004 @ 10:52:
Hier een review van het bord: http://www.gamepc.com/lab...nt.asp?id=xeon64mb&page=1 Daarin wordt 'ie vergeleken met de eerder genoemde Supermicro :)
Zo .. Die Supermicro schopt werkelijk keihard de kont :9 De gebruikte Tyan was weliswaar een preproductie exemplaar, maar toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Breepee schreef op maandag 27 december 2004 @ 10:54:
[...]

Yep, die heb ik ook, ook icm een Antec Truepower 430 :*) Viel het jou ook op dat de kabels die het verloopje split, al dubbel naar de atx connector lopen?
Mja, die antec is eigenlijk gewoon native eps met een 20 pins stekker erop ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Anoniem: 54991 schreef op maandag 27 december 2004 @ 11:24:
[...]

Mja, die antec is eigenlijk gewoon native eps met een 20 pins stekker erop ofzo :P
Ja, is dat zo? Ik vermoede al zoiets. Naja, werkt iig prima icm mijn systeempje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
BalusC schreef op maandag 27 december 2004 @ 10:59:
Zo .. Die Supermicro schopt werkelijk keihard de kont :9 De gebruikte Tyan was weliswaar een preproductie exemplaar, maar toch ;)
Nee, BalusC.... jouw bak kan zeker nog mee... een nieuw bord is écht niet nodig; houd je nu in!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Zeg, ten behoeve van de prestatie verbetering wil ik dus tzt ook wat aan mijn schijfruimte doen. Wat kunnen jullie me aanraden? Ik zou voor een SCSI oplossing kunnen gaan, al dan niet met een geavanceerde controller, ik kan 2 Raptors in Raid0 gooien, een stel gewone (IDE/Sata 7200rpm) schijven op een nette (en dure) raid5 (of goedkope raid0) controller zetten, etc. Wat is beter denken jullie? Ik verricht taken zoals downloaden, virusscannen en af en toe grote hoeveelheden data omzetten op de achtergrond en wil op de voorgrond gewoon kunnen surfen of gamen zonder al te veel te merken van de actie. Echter groeit het geld ook weer niet op mijn rug, en ook moet het wel stil blijven (ja, ik wil weer eens alles voor niks :P). Nu heb ik 2 Seagate 7200.7's, en daar bovenuit hoeft het niet te komen van mij. Niet echt een Xeon vraagje, maargoed, ik dacht dat ht hier wel terecht kon :) 't is hier ook een soort high-performance-pc-draadje :)

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 27-12-2004 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Op een dual xeon kun je kopieren wat je wilt, merken doe je het toch niet (tenzij de app die je gebruikt ook veel op die schijf moet zijn). SCSI is mijns inziens veel te duur, net als Raptors, voor het gebruik wat je daar schetst.

Ik zou denk ik een stuk of 4 200gb schijfjes in RAID 5 zetten. Erg snel, en beschermd tegen dataverlies door kapotte schijven. Een RocketRAID of een SX4 presteren helemaal niet verkeerd, mijn pci32/33 bus is hier de bottleneck voor mijn SX4 :) (die er, zodra mijn fileserver ^^ af is, ook uitgaat :P)
Kippenijzer schreef op zondag 26 december 2004 @ 14:43:
Eventueel kun je dan een 2e 460W niet-hotplug kopen, om toch geen probleem te hebben *mocht* de PSU overlijden. De PSU zelf zit wel op ~125 (ex. btw).
Kijk, hotswap is wel :9~ natuurlijk, maar een hotswap voeding (of zelfs een 2e op de plank hebben liggen) is voor mijn intended use helemaal niet nodig. Ik heb momenteel een Tagan 480w in mij eigen PC zitten, en dat wordt het dan ook voor de fileserver denk ik :) En als ik er toch al 2 heb is 1 extra op de plank al wat minder erg :P
Mocht je zelf overigens naar zaken als servershop en pro19 kijken voor het aanschaffen, mail me dan, dan wijs ik je op een alternatieve leverancier die nog een stuk goedkoper is (en zaken met t.net doet danwel heeft gedaan, geen zin om te spammen :P)
Dat waren wel zo'n beetje de shops die ik gevonden had :P Mixtech en Melrow worden door Femme nog wel eens genoemd hier op het forum, maar die verkopen zo te zien alleen aan bedrijven.
Dat weet ik :) Zo kom ik op die kast :P Ik zag die foto hier en dacht een Coolermaster ATC-S4000 te herkennen, dus ik heb de rest ook even bekeken :)
Veel mooier dan de stacker, en als je handig bent kun je er meer hd's in kwijt dan in de stacker :9~
Voor de gein heb ik het getest en ik kreeg er 12+12 onder plus nog eens 8 erin :+
12 + 12? Hoe doe je dat? Origineel is er maar plaats voor 12, waar laat je die andere 12? Want je voeding moet er ook nog zo te zien :) Die 8 kunnen er denk ik wel 10 worden, er zijn 5-in-3 hotswap bays, alleen zijn die VEEL duurder dan die 4-in-3 dingetjes die bij de Stacker horen. Maar goed, 12 + 12 + 8 = 32 schijven Dat wordt al bijna verplicht een slave voeding erbij. Met een 550watt voeding krijgen de schijven 17watt per stuk, en dan hebben de procjes of de andere onderdelen niets meer :P
Enige nadeel aan de case: Je moet hem niet zomaar meenemen naar lanparties want dan gaat ie vlug krassen...
Dan kan hij in zijn kartonnen doos mee naar de lan :) Alhoewel, om krassen maak ik me niet al te veel zorgen, de eerste doet het meeste pijn maar mijn Supermicro kast heeft momenteel ook wel een paar beschadigingen (van, inderdaad, langebruik) :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
BalusC schreef op maandag 27 december 2004 @ 10:59:
[...]

Vaag verhaal hoor op die site.. Als HT enabled is op de Tyan dan gaat de score naar beneden ipv omhoog!! Check..
Dit zegt de reviewer ook:
The first point is that Tyan’s Thunder i7525 board is having major issues with Hyper-Threading. For some reason, when HT is enabled on this platform, our scores drop by roughly 50%, whereas this same issue does not happen with the Supermicro Xeon platform. We re-installed the OS and driver sets several times to ensure that this wasn’t a one-time thing, and we were able to replicate these results several times.
Ik weet niet of het dan echt een "Vergelijking" genoemt mag worden. Dat is hetzelfde als een rolstoelrace, waarbij 1 van de deelnemers een lekke band heeft :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlPha.BeYoNdeR
Ik zit zelf zwaar te twijfelen nou.. op gamepc en op THG word negatief gepraat over die Tyan i7525. Mjah.. het is voor mij wel 160 euro verschil (tyan voor 470 zonder btw tegen een x6da8-g2 voor 640)

zeker ook het gedoe dat er maar 2 fans op die tyan extra kunne worden aangesloten, en op die supermicro zelfs 8 :9

Ik heb inmiddels die 2x 3.0 Xeons met 800fsb besteld. DDR-II komt later wel, ben nu eerst maar eens op zoek naar een reseller die die supermicro x6da8-g2's verkoopt. :) of weet iemand er hier een (behalve die ene belgische winkel dan waar ie voor 660 staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 27 december 2004 @ 22:23:
Op een dual xeon kun je kopieren wat je wilt, merken doe je het toch niet (tenzij de app die je gebruikt ook veel op die schijf moet zijn).
Meestal wel eigenlijk, ik heb niet zon zin in bergen partities, om er steeds achter te komen dat ik hier 10GB en daar 5GB tekort kom. Daarom heb ik nu veel op 1 schijf, wat dus weer traagheid bij meerdere taken als gevolg heeft.
SCSI is mijns inziens veel te duur, net als Raptors, voor het gebruik wat je daar schetst.

Ik zou denk ik een stuk of 4 200gb schijfjes in RAID 5 zetten. Erg snel, en beschermd tegen dataverlies door kapotte schijven. Een RocketRAID of een SX4 presteren helemaal niet verkeerd, mijn pci32/33 bus is hier de bottleneck voor mijn SX4 :) (die er, zodra mijn fileserver ^^ af is, ook uitgaat :P)
Hebben die kaartjes die je daar noemt wel ondersteuning voor raid5? En die vertrouwen daarvoor zeker op de procesor qua rekenkracht? Boet je dan niet veel in qua met name schrijfsnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 06:46

MadMan

What the....

offtopic:
Mag quad-xeon hier ook?

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

MadMan schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:01:
offtopic:
Mag quad-xeon hier ook?
Pics ?

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ja dat mag, alleen als je pics hebt idd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paul Nieuwkamp schreef op maandag 27 december 2004 @ 22:23:

[...]
Dat weet ik :) Zo kom ik op die kast :P Ik zag die foto hier en dacht een Coolermaster ATC-S4000 te herkennen, dus ik heb de rest ook even bekeken :)

[...]

12 + 12? Hoe doe je dat? Origineel is er maar plaats voor 12, waar laat je die andere 12? Want je voeding moet er ook nog zo te zien :) Die 8 kunnen er denk ik wel 10 worden, er zijn 5-in-3 hotswap bays, alleen zijn die VEEL duurder dan die 4-in-3 dingetjes die bij de Stacker horen. Maar goed, 12 + 12 + 8 = 32 schijven Dat wordt al bijna verplicht een slave voeding erbij. Met een 550watt voeding krijgen de schijven 17watt per stuk, en dan hebben de procjes of de andere onderdelen niets meer :P

[...]

Dan kan hij in zijn kartonnen doos mee naar de lan :) Alhoewel, om krassen maak ik me niet al te veel zorgen, de eerste doet het meeste pijn maar mijn Supermicro kast heeft momenteel ook wel een paar beschadigingen (van, inderdaad, langebruik) :P
Hoe ik er 32 schijven in gepropt kreeg?
Onder 12, 2 racken van 6, achter bij de voeding een rackje van mecane met 8 stuks, en nog eens 12 in een rack bij de 5,25" bays...
daarna is dat ding echt zwaar en wil je hem niet optille nbtw, en voor de warmte van de schijven is het ook niet aan te raden :+
Was puur op een lan om op te scheppen hoeveel hd's er wel niet in die case konden 8)7
Iig is het een hele ruime kast en kan er ook makkelijk een wc setup in enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Breepee, ik zou het SCSI pad laten voor wat 't is. Sinds de 74GB Raptor is het niet imo meer de investering waard. Je kunt verder alle kanten op: Raptors in een stripe of gewoon twee losse Raptors ('t is maar net hoe je het gaat gebruiken) en een grote disk er naast voor opslag mocht twee maal 74GB niet genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Abbadon schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:04:
Ja dat mag, alleen als je pics hebt idd :+
Hehehe, dat worden dan wel k700 pics die ik nu moet gaan maken, tenzij ik mijn digicam ergens kan vinden }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Abbadon schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:09:
Breepee, ik zou het SCSI pad laten voor wat 't is. Sinds de 74GB Raptor is het niet imo meer de investering waard. Je kunt verder alle kanten op: Raptors in een stripe of gewoon twee losse Raptors ('t is maar net hoe je het gaat gebruiken) en een grote disk er naast voor opslag mocht twee maal 74GB niet genoeg zijn.
Ik las ergens in een review dat 2 raptors in raid sneller kunnen zijn in sommige omstandigheden als een u320 schijf, is dat waar?
Iig wilde ik er ook 2 37'ers of 74' ers bijnemen over een 2 maanden ofzo als bootschijf.
Heb nog wel een compleet u160 setje liggen maar dat is niet zo heel interessant al meer aangezien een raptor single al sneller is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Geef eerst eens specs anders, want een Quad P2/P3 Xeon is natuurlijk niet zo boeiend :P Een Quad P4 Xeon MP daarentegen zeker wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kippenijzer schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:16:
Geef eerst eens specs anders, want een Quad P2/P3 Xeon is natuurlijk niet zo boeiend :P Een Quad P4 Xeon MP daarentegen zeker wel :+
Er staan op ebay Duitsland voor 99E 400fsb quad xeon plankjes te koop... als je de cpu's aan kan komen een leuk ding... en ze hebben iets van 10 planken ofzo, al 2 weken lang.
Dus het is betaalbaar te doen :)

http://cgi.ebay.de/ws/eBa...1244&item=6731973836&rd=1

Tis een gok dus maar goed, wel leuk speelgoed :)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 54991 op 28-12-2004 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
En zeg 4 maal een Seagate 160GB in raidlevel 0 of 5, hoe scoort dat dan? Hogere access tijden, hogere bandbreedte en ook stiller, maar 'past' dat beter bij mijn gebruik of is dat een kwestie van educated guess-en? Wat is overall het beste voor een betere respons tijdens intensieve taken op de achtergrond, al dan niet op dezelfde schijf (dat maakt natuurlijk nogal uit, alleen in de praktijk heb ik daar niet zo heel veel invloed op). Of gewoon wat schijven erbij en de taken beter verdelen over de schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Anoniem: 54991 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:15:
[...]

Ik las ergens in een review dat 2 raptors in raid sneller kunnen zijn in sommige omstandigheden als een u320 schijf, is dat waar?
Iig wilde ik er ook 2 37'ers of 74' ers bijnemen over een 2 maanden ofzo als bootschijf.
Heb nog wel een compleet u160 setje liggen maar dat is niet zo heel interessant al meer aangezien een raptor single al sneller is :P
Sterker, een enkele Raptor is al minstens net zo snel als een 15Krpm U320 disk. Wel, voor desktop/workstation gebruik dan (voor servers is het een ander verhaal maar da's niet zo interessant lijkt me). Ik zou de 36GB'ers overslaan en voor de 74GB gaan want ie is namelijk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Breepee schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:22:
[...]

En zeg 4 maal een Seagate 160GB in raidlevel 0 of 5, hoe scoort dat dan? Hogere access tijden, hogere bandbreedte en ook stiller, maar 'past' dat beter bij mijn gebruik of is dat een kwestie van educated guess-en? Wat is overall het beste voor een betere respons tijdens intensieve taken op de achtergrond, al dan niet op dezelfde schijf (dat maakt natuurlijk nogal uit, alleen in de praktijk heb ik daar niet zo heel veel invloed op). Of gewoon wat schijven erbij en de taken beter verdelen over de schijven?
Voor snelle respons en meerdere intensieve taken op de achtergrond kun je imo beter meerdere losse Raptors hebben (of twee RAID0 arrays van twee disken) dan één grote RAID array waar alle acties tegelijkertijd op worden uitgevoerd :) Een grote array bestaande uit 7200rpm disken levert wel een hoge STR op maar da's maar een klein deel van het verhaal; vaak heb je helemaal niet zo'n bandbreedte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Kippenijzer schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:16:
Het is een Quad Xeon 2,8GHz 400fsb met fucking veel cache ik weet niet precies hoeveel, in een intel SPSH4 "platform" er zit 16gig geheugen in en tien scsi schijven. Meer weet ik zelf nog niet want ik heb het ding net gekregen. Ik heb hem wel al aangezet om te kijken of hij het deed zonder monitor of wat dan ook en hij doet het in ieder geval wel. en herrie maken kan hij ook hehehe >:)

edit:
Ik heb er net een harde schijf uit getrokken en dat is een maxtor atlas 10k3 73,4gig 10000rpm schijf. daar zitten er dus 10 van in :9~

[ Voor 12% gewijzigd door MadMan op 28-12-2004 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou vragen wij af hoe je zoiets krijgen kan want zoiets is toch nog lange niet uitgefaseerd? Zelfs als een bedrijf failliet gaat worden die nog verkocht om schulden af te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Anoniem: 54991 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:19:
[...]

Er staan op ebay Duitsland voor 99E 400fsb quad xeon plankjes te koop... als je de cpu's aan kan komen een leuk ding... en ze hebben iets van 10 planken ofzo, al 2 weken lang.
Dus het is betaalbaar te doen :)

http://cgi.ebay.de/ws/eBa...1244&item=6731973836&rd=1

Tis een gok dus maar goed, wel leuk speelgoed :)
Mein Deutch ist leider nicht so gut, aber fehlt es hier kein Speicher-riser und VRM Modulen?
Zonder die 2 (5, 4 VRM's :P) heb je erg weinig aan het bord :) Tevens is hij wel erg breed, met zijn 8 pci-sloten :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:59:
[...]

Mein Deutch ist leider nicht so gut, aber fehlt es hier kein Speicher-riser und VRM Modulen?
Zonder die 2 (5, 4 VRM's :P) heb je erg weinig aan het bord :) Tevens is hij wel erg breed, met zijn 8 pci-sloten :)
Mijn duits is wel wat beter maar idd die zitten er niet bij maar die kan ik hier zo zo aankomen.
het is dat ik geen case ervoor heb anders had ik misschien best een gokje gewaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Anoniem: 54991 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:54:
Nou vragen wij af hoe je zoiets krijgen kan want zoiets is toch nog lange niet uitgefaseerd? Zelfs als een bedrijf failliet gaat worden die nog verkocht om schulden af te betalen...
Laten we het er maar op houden dat ik contacten heb waardoor ik héél goedkoop aan deze dingen kan komen ;)
Voor de rest is het ding zo interessant dat ik net op de klok kijk en schrik, ik moet om 9 uur op :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan je zeggen dat het niet zo "legaal" overkomt, dat bedoelde ik de hele tijd...
"Krijgen" kijkt zo stom ook en zonder twijfel kun je in dit geval daar vraagtekens bij zitten.
Misschien had je moeten formuleren dat je vandaag een quad hebt bemachtigd, en krijgen achterwegen moeten laten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Anoniem: 54991 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 05:20:
Ik kan je zeggen dat het niet zo "legaal" overkomt, dat bedoelde ik de hele tijd...
"Krijgen" kijkt zo stom ook en zonder twijfel kun je in dit geval daar vraagtekens bij zitten.
Misschien had je moeten formuleren dat je vandaag een quad hebt bemachtigd, en krijgen achterwegen moeten laten ;)
Ok voor de mensen die denken dat ik hem op minder legale wijze heb gekregen: dat is niet zo.
Hij is afkomstig van iemand die een eigen bedrijfje heeft, die heeft het ding nooit gebruikt omdat hij weer van iemand anders een server heeft "die hij beter snapte :? " Nu weet ik niet wat er zo moeilijk te snappen valt, maar om die reden heb ik het ding dus voor minder dan 3k euro hier staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Vind ik eerlijk gezegd een beetje onzin statement. Tis maar net wat je belangrijk vind en wat je wilt bereiken. Heb je een hoge STR nodig? Dan voldoen een paar snelle (S)ATA schijven tegenwoordig prima. Wil je lage access tijden en zonder al te veel vertraging meerdere verschillende requests afwerken? Vergeet (S)ATA dan maar, SCSI is het enigste wat echt werkt. En iedereen kan me 100 benchmarks laten zien dat (S)ATA sneller is, maar SCSI voelt op de desktop net zoveel sneller en soepeler als dat een dual cpu bak dat doet.

Persoonlijk vind ik een combinatie ideaal: Snelle 15krpm SCSI disks voor het OS en software, en (S)ATA voor opslag en dergelijke. Zo combineer je het beste van 2 werelden.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Woei... ook tijdens het encoden van een DVD ben ik blij dat ik een dual processor bak heb :P Het lijkt erop dat DVD Shrink in staat is om hier gebruik van te maken:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/katsunami/got/dvdencode.jpg

Tijdens het encoden van de DVD kan ik nog gewoon internetten, Photoshop/Paint Shop Pro gebruiken, en zelfs wat oudere spelletjes spelen :) Voor mij geen single processor computer meer... daar kun je toch niks mee? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 28-12-2004 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
afterburn schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 14:35:
Persoonlijk vind ik een combinatie ideaal: Snelle 15krpm SCSI disks voor het OS en software, en (S)ATA voor opslag en dergelijke. Zo combineer je het beste van 2 werelden.
Ik denk dat ik voor ongeveer hetzelfde principe ga, alleen dan raptors ipv SCSI disks. Is natuurlijk minder snel, maar ook een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
Vandaag zijn m'n 2 Dell PowerEdge 1420SC servers binnengekomen. Ik kreeg deze aangeboden kreeg n.a.v. mijn bestelling + betaling van 2 x PowerEdge 1600 met de kortingsactie, die toen zo snel uitverkocht waren.

Op zich ben ik best wel tevreden met de deal (zie eerder in dit topic (moet toch een uitzoeken hoe je een link naar een post maakt...)).

De 1420SC is wel een moderner systeem, maar minder 'mooi' dan de 1600. Zo is er wel ruimte voor on-board SCSI, maar dat heb ik niet gekregen, wel een losse SCSI kaart. En geen on-board ATI RageXL, maar ook hier een los kaartje. Ook geen 'easy access' kast, maar een clam-shell die dus openklapt. Ruimte voor 'maar' 3 x 3,5" HD intern. Wel een heatpipe koeler a la Coolermaster, met een tunnel er overheen waarin de fan zit. De XEON's zijn overigens met NX/XD-bit :9. De proc's zitten een kwart slag gedraaid t.o.v. elkaar, waardoor de koeler moeilijk past, en de tunnel van de 1e proc al helemaal niet op/over de 2e proc past. Tot zover niet echt een probleem, maar ze hebben wel een oude truck uit de doos gehaald: een losse VRM voor de 2e proc. :(. Van 2 single XEON Delletjes 1 officiele Dual XEON Dell maken gaat niet dus door :'( . Met m'n 1600 heb ik dat probleem niet gehad.

Losse VRM's verkoopt Dell natuurlijk niet. :o Hmm, was te verwachten van die koppelverkopers. Ik kan natuurlijk een officiele Dell proc upgrade kopen, maar eur 390,- (ex btw) voor een 2.8 Nocona gun ik ze echt niet. Een losse Nocona 2.8 kost mij eur 193,- (ex btw). Dus eur 197,- (ex btw) voor een VRM, plastic tunnel en een fannetje, nee, dat nooit niet. (Zeg nooit nooit). Zeker niet omdat ik er dus twee nodig heb.

Je voelt de vraag vast al komen: weet iemand 'toevallig' waar je losse VRM's kunt kopen voor XEON Nocona's 2.8 (of hoger) ?
Tijdens het zoeken op internet kom ik zeer veel referenties naar losse VRM's tegen maar ik heb ze (nog) niet gezien voor Nocona's Wel een draadje van iemand in Japan, die van daar te horen kreeg dat Dell NOOIT losse VRMs verkocht, warop iemand uit de VS vertelde dat dat daar wel werd gedaan. Dat draadje was trouwens op een forum op de Dell site. Ik heb er op zich niet zo'n haast mee, ze gaan een paar veel langzamere servers vervangen, dus performance heb ik niet direct nodig. En omdat ik twee identieke machines heb, hoef ik ook niet bang te zijn voor ongelijke steppings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
afterburn schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 14:35:
[...]

Vind ik eerlijk gezegd een beetje onzin statement. ...Vergeet (S)ATA dan maar, SCSI is het enigste wat echt werkt. En iedereen kan me 100 benchmarks laten zien dat (S)ATA sneller is, maar SCSI voelt op de desktop net zoveel sneller en soepeler als dat een dual cpu bak dat doet.
De harde cijfers spreken je tegen waardoor het echt moelijk wordt m'n uitspraak zomaar als een onzin statement af te doen. Kijk, dat je het er niet mee eens bent omdat je een andere ervaring hebt, soit. Ik zal je niet tegenspreken wat betreft je ervaring (ik zelf heb ook 15K SCSI disken en die wil ik niet kwijt) maar je mag je afvragen of het écht te enorme meerprijs kan goedmaken. Anyway, ieder moet dit voor zichzelf uitmaken maar ik zal nooit iemand die enorme meerprijs adviseren neer te leggen voor iets wat hij misschien wel geen eens merkt. Op een gegeven moment moet je reëel zijn :)

Overigens, het gaat niet sec om het verschil tussen SCSI en SATA maar tussen de specifieke _disken_ (Raptor vs. 10~15Krpm U320). En het zijn de disken die 't 'm uiteindelijk doen, niet de interface (in een non-server omgeving iig).

[ Voor 11% gewijzigd door Abbadon op 28-12-2004 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Ook tov de Raptors hebben de 15krpm scsi disks een voordeel in de seeks en het aantal opdrachten dat ze tegelijk uit kunnen voeren. Het vervelende is nou eenmaal dat ata niet toe staat dat er meerdere opdrachten tegelijk uitgevoerd worden. En met multitasking omgevingen zijn er nog al eens applicaties (of het os) die iets doen met de schijf waardoor je als gebruiker moet wachten. Dan is het leuk als je met een benchmark de snelheden wel haalt, maar als je vervolgens in de echte wereld komt ziet het er vaak iets anders uit.

Of de prijs het waard is? Tsja, 1 18GB 15krpm scsi disk kost netzoveel als een 74GB raptor. Maar als je zoals ik de scsi disks alleen gebruikt voor het OS en de apps, heb je niet zoveel ruimte nodig. 2 schijven in raid0 geeft dan een razendsnel systeem met meer dan genoeg ruimte om alle belangrijke zut te kunnen installeren. Met een of meerdere 200GB SATA disk ernaast heb je vervolgens genoeg ruimte voor de rest.

Maargoed, dat is een afweging die ieder voor zichzelf moet maken.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Ik ben het eigenlijk wel met jullie beide eens. -Het volgende verhaaltje gaat over een workstationomgeving.- Voorbeeldje. Open een cdrom met 1000 thumbnails. Met elke ata cdrom die ik tot nu toe heb gezien duurt het een tijdje voordat alle thumbnails zichtbaar zijn. Je ziet de cdrom zeg maar de info ophalen. Bij een SCSI cdromspeler staan de thumbnails er vrijwel direct.

Ookzo met schijven, met name bij het ophalen/openen van veel kleine bestandjes vind ik scsi zwaar in het voordeel tav de standaard ata schijven. Accestime ligt natuurlijk lager en de huidige ata schijven kunnen geen NCQ of TCQ aan. Dat "wachten" tot een request is afgelopen vind ik zelf ook super irritant. Neem in het achterhoofd dat die raptor toch wel een SCSIschijf als uitgangspunt heeft. Ik meen me te herinneren dat WesternDigital de raptor van hun (gestopte) SCSIlijn heeft afgeleid, kijk bijvoorbeeld maar eens naar de plattergrootte en de prestaties tov andere 10k SCSIschijven. Ik ben het echter eens met Abbadon en Femme, die zich ook meestal even meldt om de raptor boven een scsi oplossing te prefereren. Qua prijs-kwaliteit zeker natuurlijk.

Daarnaast zijn er nog andere aspecten die een rol spelen. Mijn adaptec 29160 controller vindt het niet zo fijn als de busfrequentie wordt gewijzigd. Met overklokken kun je dus beter geen scsi in je systeem hebben hangen. Ik krijg altijd de eerste bsods op de scsikaart. Iets wat ik me trouwens ook afvraag is in hoeverre het van belang is dat de scsicontroller in een pci-slot zit. Die serial ATA controllers van de ncch-dl zitten immers on-board. In het schema zien we dat de intel SATA direct in de 6300 ESB southbridge zit meegebakken. De 64 bits pcisloten (SCSI) zitten ook direct aan de southbride. Die promise chip loopt eerst via de 32bits pci-bus. Naast het klokgebeuren zit hier misschien een voordeel voor SATA tov SCSI ? Die 6300 ESB (hench rapids) is volgens mij razendsnel als je daar direct een Raptor aanhangt. Op de promise weet ik het niet. Ik denk dat als je daar 4 schijven aanhangt dat die pci-bus snel volstroomt. Zeker met nog wat 32-bits kaarten erbij. Ik heb zelf altijd op SCSI gezeten voor het OS maar sinds ik dit bord heb twijfel ik om voor de c partitie een raptor te kopen en SCSI helemaal te laten voor wat het is.

Ik heb de raptor zelf wel in actie gezien op een single AMD systeem en daar was ik best van onder de indruk. De IO qua cdroms was ik echter minder van onder de indruk. Ik kan maar moeilijk afscheid nemen van Plextor Ultraplex en Plextor 40 speed SCSI brander. Dit heeft natuurlijk ook te maken met wat ik er ooit voor betaald heb. :/ Met mijn Nec 3500 van 80 euro kan ik naast dvds fikken in principe hetzelfde met iets langer wachten. ;)

edit:
@Balusc DONE idd... erg vroeg geworden vanmorgen. Ik ga nog maar eens een bak koffie pakken en even wakker worden.

[ Voor 16% gewijzigd door under-world op 29-12-2004 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Under-world, zou je niet enkele [enters] gebruiken om alinea's met diverse onderwerpen van elkaar te scheiden? Dat lijkt me prettiger leesbaar voor de anderen ;)
edit:
Hm, dunno == I don't know, je bedoelt wellicht "done"? ;)
Katsunami schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 15:00:
Woei... ook tijdens het encoden van een DVD ben ik blij dat ik een dual processor bak heb :P Het lijkt erop dat DVD Shrink in staat is om hier gebruik van te maken:

[afbeelding]

Tijdens het encoden van de DVD kan ik nog gewoon internetten, Photoshop/Paint Shop Pro gebruiken, en zelfs wat oudere spelletjes spelen :) Voor mij geen single processor computer meer... daar kun je toch niks mee? :P
So true :) Ik ervaar dezelfde met o.a. TMPGEnc. Deze is ook multithreaded. Virtualdub, die ik soms ook gebruik voor wat meer geavanceerde bewerkingen, is helaas singlethreaded. Langzaam dus, maar dat geeft wel enorm veel ruimte om ander zut te doen met je bak. Quake ofzo ;)

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 29-12-2004 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Zeker. Ik download wel eens wat TV-series (Star Trek ofzo) en die zijn altijd net te groot voor een DVDtje. Eerst scheid ik de streams (aud/vid) in aparte bestanden (HDD intensief), vervolgens converteer ik de AC3 naar OGG (CPU intensief), daarna merge ik de zaak weer naar een net .ogm bestandje (HDD intensief). Voor het eerste gebruik ik nandub, het tweede foobar en het derde OGGdemuxer. Ik heb trouwens alles gescript dus ik kan zo een heel seizoen omzetten zonder me er mee te bemoeien. Vroegah (1 maand gelee :P) kon ik hier een uur of 4 niet computeren voor uittrekken. Bij met name het AC3>OGG-proces werd het m'n AXP allemaal een beetje teveel. Nu kan ik gewoon lekker doorputeren, maakt niet uit wat :) Daar doen ik het nou voor :7 Hoewel ik bij de HDD-intensieve taken nog wel wat moeite heb, maar dat staat dan ook nog op de todo.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Wat ik me nou al tijden afvraag is hoe het zit met de Nocona's. Die krengen draaien 800MHz FSB, dan lijkt het me "logisch" dat ook het geheugen PC3200 is. Waarom ondersteunen alle regged borden slechts DDR333 icm de Nocona's? Weet iemand dit?

Anoniem: 100386

Kippenijzer schreef op donderdag 30 december 2004 @ 12:58:
Wat ik me nou al tijden afvraag is hoe het zit met de Nocona's. Die krengen draaien 800MHz FSB, dan lijkt het me "logisch" dat ook het geheugen PC3200 is. Waarom ondersteunen alle regged borden slechts DDR333 icm de Nocona's? Weet iemand dit?
Als ik het goed heb komt dat omdat er (nog steeds) geen gevalideerde JDEC specificatie is van ECC-Regged PC3200.

Maar ik weet dat niet meer zeker

• under-world

under-world

ooh-la dots

De nieuwe officiele chipsets voor de nocona's zijn de 7520 7525 en 7320. Alle goed voor regged ddr2 400. Ik denk dus niet dat er nog een noconabord komt met alleen regged ddr 400.

[ Voor 7% gewijzigd door under-world op 30-12-2004 13:09 ]

• Kippenijzer

Kippenijzer

nee, maar alle borden die geen DDR-II gebruiken, maar gewoon "klassiek" DDR, geven aan dat ze DDR333 gebruiken, en dat vind ik, zeker voor server-configs nogal apart, een asynchrone bus van 333<>400 tussen ram<>cpu.

• under-world

under-world

ooh-la dots

Ik vraag me af over welke borden je het dan hebt. Dat moeten wel verouderde planken zijn. Ik kan me niet voorstellen dat men nocona's wil draaien met ddr 333, zoals jij al aangeeft.
edit:
875p bordjes van Iwill (DH800) en Asus (NCCH-DL) ondersteunen gewoon ddr 400. Ik denk dat het met de chipset te maken heeft en dat men er voor gekozen hebt de nocona's aan ddr2 te koppelen. Het valt me namelijk ook op dat intel zelf en supermicro geen noconaborden op basis van de 875p in hun assortiment hebben.

[ Voor 52% gewijzigd door under-world op 30-12-2004 13:53 ]

• Kippenijzer

Kippenijzer

je offtopic spreekt voor zich. Wat Intel betreft is de i875 niet voor dual Xeon bedoeld, dus die denken 2 keer na voor ze hun eigen ideeen hieromtrent onderuit halen. SuperMicro net zo, die leveren enkel borden die superstabiel, en geheel volgens specs van Intel zijn. Die leveren inderdaad dus geen i875 borden. Da's dan ook *net* de chipset waar ik het in dit geval niet over heb (ik heb het bijvoorbeeld over registered geheugen, en dat pakt de i875 sowiezo niet). Ik heb het puur over de E73xx en E75xx oplossingen voor Nocona die normaal Regged. DDR ipv DDR-II gebruiken.

• Abbadon
Kippenijzer, ik gok dat het te maken heeft met gegarandeerde stabiliteit bij het gebruik van meerdere DIMM's. Er kunnen acht DIMM's worden gebruikt en dat vergt natuurlijk nogal wat van de geheugenbus.

Of het is een sneaky marketing truukje om er voor te zorgen dat de nieuwe platformen met DDR2 niet langzamer zijn dan dezelfde chipsets met DDR geheugen (van Intel kun je op dat gebied van alles verwachten :+ ).

• under-world

under-world

ooh-la dots

Dat zal dan met JDEC specs ofzo te maken hebben zoals eerder genoemd. Dat de offtopic voor jou voor zich spreekt wist ik niet. Ik denk niet dat dat voor iedereen voor zich spreekt. Intel zet volgens mij bewust de nocona's op serverborden weg op ddr 333 en ddr2 400. Anders gaan ze qua specs met zichzelf concurreren en wordt 1 bord niet gekocht. Ik denk dat iedereen dan op ddr1 blijft vanwege de lagere latency. Ik verwacht dus niet dat die borden er komen. Het kan dus ook zeker marketing zijn (lol@abbadon) , de "niet officiele" 875p fietst de "officiele" dualchipsets in workstationomgevingen er qua snelheid tenslotte ook uit. Een regged ddr400 bord tov een regged ddr2 400 bord zal in serveromgevingen ook wel eens beter kunnen presteren. Ik vind het wel een rare zet want wie wil er nu nog zo'n bord kopen met ddr333 ? Jij niet zo te horen... :+
edit:
verhaal doet me een beetje denken aan de intel 440bx en via apollo pro 133a chipsets die ook nooit voor dualsetups werden ontworpen. Doodat MSI, Asus en Abit wel dualbordjes maakten had je voor relatief weinig geld toch een leuke dualbak. Eigenlijk hetzelfde is nu met de 875 weer gebeurd. Ik vraag me dan ook af in hoeverre intel blij is met de dh800 en de ncch-dl. Volgens mij zijn ze daar helemaal niet blij mee. Wat mij betreft _/-\o_ voor Asus en Iwill.

[ Voor 29% gewijzigd door under-world op 30-12-2004 14:57 ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

-snap- nare dubbelpost :/

[ Voor 105% gewijzigd door under-world op 30-12-2004 14:25 ]

• Kippenijzer

Kippenijzer

under-world schreef op donderdag 30 december 2004 @ 14:24:
[..]Ik vind het wel een rare zet want wie wil er nu nog zo'n bord kopen met ddr333 ? Jij niet zo te horen... :+ [..]
Nou, juist twijfel ik eraan. Ik heb nog 2*1gb pc2700 regged liggen, en twijfel tussen Dual Opteron (redelijk prijzig, tenzij ik toch voor een "testsetup" met een Tyan Tomcat K8S, en dus single opteer) danwel een nocona systeem, maar vraag me echt af in welke mate het elkaar afknijpt, die 333<>400, vandaar ook mijn vraag :)

Wie hier snapt hoe die moosemod nu precies werkt?
Ik zet de fsb terug naar 12x133, zet de jumper op 200, en hij boot niet?
Wat doe ik hier verkeerd?
Ik zou haast denken dat ie undervolted is maar in de bios kun je nergens de voltages veranderen?

• Brent
Je moet toch juist alle jumper daar weghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat ga ik eens proberen :)

No go dus :|

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 54991 op 31-12-2004 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

de multiplier boeit bij het echte booten niet. Bij het echte booten, pakt hij de "default" MP op de gejumperde FSB. Reken erop dat jou 2,66 dat niet trekt. Niet voor niets dat nagenoeg iedereen juist steeds op zoek is naar 2,4 exemplaren. Mijn 2,8 dingen trekken het ook niet. Wat je *kunt* proberen, is dmv draadbruggen idd het voltage iets te verhogen, in de hoop dat dat hem net de ruimte geeft om die initiele boot te halen, echter ga je daarna dus wel met een "onnodig" hoger voltage je CPU's draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Net ff gekeken en ik kan oc' en naar 3.2Ghz met mijn cpu, stabiel.
Dat zou dus moeten betekenen dat het mem undervolted wordt en niet zozeer de cpu.
Maar 20x160 is op zich ook leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGroove
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-07-2023
Anoniem: 54991 schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 03:15:
Net ff gekeken en ik kan oc' en naar 3.2Ghz met mijn cpu, stabiel.
Dat zou dus moeten betekenen dat het mem undervolted wordt en niet zozeer de cpu.
Maar 20x160 is op zich ook leuk :)
Sorry, maar ik denk niet dat je memory je tegenhoudt. Zoals Kippenijzer boven je al zegt:
Bij het echte booten, pakt hij de "default" MP op de gejumperde FSB. In jouw geval is dat dus 20*200, ofwel hij probeert heel even op 4Ghz te booten en dat trekken ze niet.

Maar 20*160 is inderdaad heel mooi! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13071

We laten dit toppic toch niet dood bloeden wel? :P

Iemand enig idee hoe ik de temperatuur op m'n nieuwe Asus NCCH-DL af kan lezen? PC Probe (van Asus zelf nota bene) werkt niet (CPU temp.: N/A, CPU2 temp: N/A). Is er andere software die met dual-CPU's overweg kan?

Nieuwe systeem draait als een trein btw!

edit: vergat te zeggen dat de intel coolers natuurlijk absurd veel lawaai maken, dus ik heb één 120mm fan aangesloten en met een kartonnen heatduct lijkt het prima te gaan. Ik kan echter alleen in het bios checken wat de temperatuur is; dat doe ik natuurlijk liever direct tijdens cpu belasting).

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 13071 op 03-01-2005 23:52 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.