Weer een paar aankopen gedaan:
1x Western Digital Raptor 74gb
2x Xeon 2.4GHz 400MHz
2x 512MB ECC Registered
Ik heb een fileserver staan met 1.15TB aan ruimte (mocht je ooit op dezelfde lans komen als ik, misschien dat zeddicus je wat zegt

). Dit is echter te weinig
Weggooien vindt ik geen optie, en op dvd fikken werkt bij mij niet, want dan kan ik het net zo goed weggooien, dan gebeurt er evenveel mee

Deze moet dus geupgrade worden. Aangezien de behuizing vol zit (nou ja, kan nog 1 schijf bij of zo, Supermicro 4u kastje) wordt dat dus minimaal een nieuwe behuizing.
Echter, de procjes en de ram kon ik lekker goedkoop aankomen, en op internet heb ik (2e hands) een Intel bordje met pci-x, gigabit en dual u160 scsi gevonden voor zo'n 85 euro.
Samen is dit zo weinig, dat ik verwacht dat ik met de verkoop van de onderdelen van de huidige setup niet eens geld hoef bij te leggen

Mijn nieuwe fileserver wordt dus een dual xeon
De procjes zitten zonder koeler, dus die moet ik er nog bijkopen. Een bezoekje aan de pricewatch leert me dat de Nexus SXA-6047 lekker goedkoop is, en in mijn eigen PC doen diezelfde koelertjes het perfect, dus dat worden ze
De kast daarvan staat nog niet helemaal vast. In principe wil ik een rackmountable kast, mocht dit financieel niet haalbaar zijn dan wordt het een Coolermaster Stacker, een Lian-Li PC-V2100 of net welke kast waar ik VEEL harde schijven, bij voorkeur goed gekoeld, in kwijt kan.
Ik ging eerst voor de
4u Procase maar die bleek 1700 euro te kosten

Dan een Chenbro misschien? In de
RM519 passen er, net als in de procase, 24 (en 2 bootschijven). Wat prijzen opgezocht: 2500 euro ex backplanes. Slik....
De 4u
RM414 dan? 4 schijven minder, maar zonder voeding en backplanes wel meteen 2000 euro minder. Met wat creatief rekenen vragen ze dus zo'n 1800 euro voor die 3+1 930w voeding van de RM519

Zal wel te simpel gedacht zijn
Het wordt dus waarschijnlijk de RM414, en als ze niet al te duur zijn, wat backplanes erbij

Maar goed, die zullen ook wel weer een godsvermogen kosten

Nu wil Procase echter hun nieuwe
NITRO serie gaan promoten, en voor dat doel heeft een lan-organisatie waar ik bij zit een sponsordeal aangeboden gekregen, en heeft die organisatie (zonder dat ik het wist

) aan Procase gaan vragen wat er van die 4u af kon

Maar goed, daar heb ik verder nog geen bericht over

Mocht het ze lukken dan ben ik uiteraard zowel

procase

als mijn lan-org erg dankbaar
De raidcontroller wordt een
Areca ARC-1160 (16p SATA PCI-X), deze verwachten ze halverwege januari weer binnen te hebben.
De fileserver komt op een UPS, en ik lees (veel) meer van, dan dat ik schrijf naar de array, dus de BBU staat wel op de verlanglijst, maar voorlopig is het geheel me nog duur zat, zelfs na verkoop van de huidige fileserver. Alleen de raidcontroller hakt al 1k weg, omdat ik nu op software raid draai.
Aangezien ik nu tot aan de 3TB @ 200GB/s geen schijfposities meer te kort kom ga ik voor de meest economische oplossing, 200gb schijfjes

Alleen nog even kijken welke ik dan ga nemen, want de 7K250 is er niet in 200gb (sata, pata weer wel

).
Zodra alles binnen is zal ik wat draadjes in OM schoppen met benchmarks voordat ik er Debian opzet
De Raptor ten slotte komt in mijn eigen PC (dual Xeon 3,06 533 512 op een PC-DL), omdat de 18gb 15k SCSI-schijf wel wat klein is

Mijn Adaptec 29160n en Seagate 15.3 18gb zul je binnenkort wel tegenkomen in V&A, zodra ik mijn Windows opnieuw geinstalleerd heb of een Ghost heb overgeblazen, welke van de 2 weet ik nog niet

(de ene is lekker rommelruimen, de ander is lekker snel klaar

)
Oh ja, met winamp spelend, VMWare met 1 Debian virtual machine draaiend en een tiental browservensters geopend haal ik in FiBench 4.0.0.32 op normale prioriteit 245 seconden met, en 93,5 seconden zonder thread-bug-fix op mijn niet overgeklokte dual 3,06