| De Grote GoT FotoContest 28-ste editie: December 2004 | ||
| Voor het thema en de omschrijving: zie 2-de bericht. | ||
| Het thema wordt gekozen door de winnaar van de voorgaande contest. Foto's die niet voldoen aan het thema (+ toelichting), contest regels of GoT-regels of aan minimale kwaliteitseisen worden verwijderd. Dat beoordeelt de organistatie in eerste instantie, maar liefst zoveel mogelijk in overleg met de bedenker van het thema. In principe heeft iedereen hier een zegje over, er kan over gediscussieerd worden. Het thema moet iedereen de mogelijkheid bieden deel te nemen. Er moet ook iets inspirerends van uitgaan. Het thema 'Grasveldje' biedt, (denk ik) te weinig variatie voor een leuke contest. Om de contest een beetje breed toegankelijk te houden doen we om de maand een simpel concreet thema. De andere maanden kunnen er dan uitstapjes worden gemaakt naar diepzinnig abstracte thema's. | ||
| Wat mij betreft soept en cropt men er maar op los. Soepen kan mooi en nuttig zijn om een foto net dát te geven om hem mooi te maken. Zelfde geldt voor croppen. Dat is nou juist éen van de leuke dingen van digitale fotografie. De kiezer beslist uiteindelijk of het een goede foto is of niet. Teveel soepen leidt meestal wel tot afbreuk van de foto. Vergeet niet dat dit een foto-contest is en niet een Photoshop-contest! | ||
| Plaats hier geen foto's die niet aan de contest meedoen! Maar voel je wel vrij je "experimenten" hier te posten, advies krijgen van anderen over jouw foto's is ook een deel van deze contest. Daar zijn andere topics voor. Plaats hier ook alleen maar die ene foto waarmee je mee wilt doen aan de contest. Daarom: eerst goed nadenken over jouw invulling van het onderwerp en de uitvoering ervan, daarna pas posten in dit topic. Het wordt wel gedoogd wanneer je na het posten van een foto bruikbare tips leest en daarna evt. iets verandert, maar het is dus niet de bedoeling dat iedereen 20 foto's gaat posten, waar de forum bezoekers dan maar de beste uit moeten zoeken Brainstormen in dit topic kan uiteraard wel, maar houd er dan wel rekening mee dat anderen jouw idee kunnen gaan uitvoeren | ||
| Je kunt (vanaf de 25-ste van de maand) 4 stemmen uitbrengen. Daarbij geef je 5 punten aan je favoriete foto, 3 punten aan je 2-de keus 2 punten aan je 3-de keus en 1 punt aan je 4-de keus. Nadat je gestemd hebt kun je ook zien hoe anderen hebben gestemd. Houdt bij het stemmen niet alleen rekening met hoe mooi je de foto vindt, maar let ook op kwaliteit, originaliteit en of de foto voldoet aan het thema. Geef geen punten aan een hele mooie foto die volgens jou op geen enkele manier in het thema is te passen! In het verleden is er wel eens misbruik van het stemproces gemaakt. Om dit te voorkomen kun je nu maar 1 keer per ip-adres stemmen. De tweede keer stemmen resulteert in een ban. Doe jezelf een plezier en probeer dit niet te omzeilen. Stemmen gebeurt op de fotosite | ||
| Om te kunnen uploaden moet je aangemeld zijn bij de fotosite. Om je aan te melden moet je tevens je GoT-id invullen. Dat nummer zie je onder in je browser als je op je naam boven een bericht van jezelf gaat staan. Iedereen die zich aangemeld heeft mag per contest met 1 zelf gemaakte foto meedoen. Er is in principe geen maximaal aantal deelnemers. Plaats ten eerste je foto hier in het topic en plaats daarbij een toelichting op de foto (gebruikte camera, uitleg over de foto, en vooral waarom hij aan het topic voldoet...). Hanteer bij het plaatsen van foto's de GoT huisregels. Plaats een kleine versie (max 600 breed) en maak een link naar de grote versie. Eventueel kun je vragen of je foto aan het thema voldoet, voor je hem naar de fotosite upload. Vervolgens moet je je foto uploaden naar de fotosite (alleen jpg formaat). Foto's zonder toelichting worden mogelijk verwijderd. Je kunt je foto gedurende de maand wijzigen. Nadat het stemmen begonnen is, natuurlijk niet meer. | ||
| Elke deelnemer kan tot de 25-ste van de maand 1 foto, door hem/haarzelf gemaakt (en bij voorkeur speciaal voor de contest gemaakt), bijgedragen. De rest van de maand wordt er gestemd. Maak geen kaders rond je foto op de contest site. Dat is een leuke manier om je foto indrukwekkender te laten lijken, maar dat is bij de contest niet de bedoeling. Hier gaat het puur om de foto, in vergelijking met andere foto's. De fotosite dient alleen als referentie. De organisatie bekijkt of de foto voldoet aan de contest eisen en verwijdert de foto eventueel als dat niet zo is. Alleen foto's die op de fotosite staan doen mee. GoT is een discussie forum, helaas nemen veel users dit in een beetje erg letterlijk in dit topic, hierdoor is er de laatste contests meer geouwehoer over de opzet van de contest, dan over de foto's zelf. Het is niet nodig om op elke archief foto te reageren dat het een archief foto is. Het is inmiddels duidelijk hoe bepaalde users hierover denken. Gebruik je tijd liever om inhoudelijk commentaar op de foto's te geven, daar hebben meer mensen wat aan. Inhoudelijk commentaar is niet over elke foto zeggen dat deze niet in het thema past. Dat mag wel, maar leg dan ook uit waarom, en hoe de fotograaf dit zou kunnen verbeteren etc. Op de fotosite zijn de toegekende stemmen verborgen, totdat je zelf gestemd hebt. Dit is om competitievervalsing tegen te gaan. Probeer dat ook in dit topic tegen te gaan. Op de site kun je uitleg geven bij jouw scores, en dit topic is nog wel even open na de uitslag om dan pas te discussiëren of de nr 1 wel zo terecht de winnaar geworden is. Ook een twijfelachtige actie is op een foto reageren met een oneliner als "Deze foto is superieur aan alle andere, deze krijgt mijn 5 punten!". Prima dat je dat vindt, maar je kan ook gewoon zeggen dat je het een prima foto vindt. Met andere woorden: In dit topic liever geen uitlatingen over jouw stemgedrag totdat de uitslag bekend is. Verder wordt deze contest door 2 personen georganiseerd: Mooooody en Norjee. Beiden zijn geen modje, dus kunnen ze jullie "foute" posts niet (weg)editten. Dit neemt echter niet weg, dat voor wat betreft de contest site ze wel jouw foto kunnen verwijderen Verder is er elke maand 1 user die het thema bepaald. Deze persoon kan ook aangeven dat jouw foto jammergenoeg echt niet bij het thema past, wees ook dan niet koppig, maar probeer met een andere foto mee toe doen. Op deze manier zou het topic toch in goede banen moeten kunnen lopen. | ||
In het augustus topic schreef ik het volgende:Iedereen mag hier van vinden wat hij wil, maar ik hoop echt dat ooit dit het topic op GoT wordt met de mooiste foto's. Als er in showcases e.d. de mooiste pics gepost kunnen worden, dan moet zo'n fotograaf voor deze contest toch ook met iets moois kunnen komen aanzetten Succes! | ||
De winnaar van vorige maand was ScSilver met Please Be Gentle ! : Hij heeft voor deze maand het volgende thema gekozen:[quote]Zelfportret [...] Om toch maar één te nemen ga ik voor Zelfportret, een thema die ik (en dat verbaasd me wel) nog niet voorbij heb zien komen. Voorwaarden voor de foto wil ik echter ook stellen:
por·tret (het ~, ~ten): • afbeelding van het gezicht van een persoon => beeltenis, konterfeitsel • persoonsbeschrijving | ||
[ Voor 13% gewijzigd door Norjee op 01-12-2004 19:59 ]
Verwijderd
Gaaf.. heel gaaf. Gefeliciteerd met je overwinning scsilver, en terecht
leuk onderwerp man.. dit worden leuke dingen.. eindelijk eens zien watvoor nerds er achter die niets-zeggende nick's verschuild zitten!
nu maar kijken wie het meeste durft, en het 't mooiste weet uit te werken!
leuk onderwerp man.. dit worden leuke dingen.. eindelijk eens zien watvoor nerds er achter die niets-zeggende nick's verschuild zitten!
nu maar kijken wie het meeste durft, en het 't mooiste weet uit te werken!
Ik ben benieuwd naar de inzendingen, leuk thema
Bericht hierboven
Verwijderd
Nou... dan kun je nog beter 'grasveldje' als thema hebben... Ik had toch op wat abstracters gehoopt eigenlijk.
Verwijderd
hehe Qlone, elk onderwerp is abstract uit te voeren toch? zo ook een zelfportret.
Ik ben gewoon benieuwd naar al onze koppen en vooral ook benieuwd hoe creatief iedereen hiermee om zal gaan. Je moet namelijk echt wel iets bijzonders maken om het niet allemaal op mekaar te laten lijken.
en uh abstract: Ik weet zeker dat jij een abstractie van jezelf kunt maken.
Toi toi toi all
P.S. en het leuke is, na afloop hebben we hier meteen een smoelenboek met de meeste van onze actieve GoT-fotografen waar we weer iets leuks mee kunnen doen
Ik ben gewoon benieuwd naar al onze koppen en vooral ook benieuwd hoe creatief iedereen hiermee om zal gaan. Je moet namelijk echt wel iets bijzonders maken om het niet allemaal op mekaar te laten lijken.
en uh abstract: Ik weet zeker dat jij een abstractie van jezelf kunt maken.
Toi toi toi all
P.S. en het leuke is, na afloop hebben we hier meteen een smoelenboek met de meeste van onze actieve GoT-fotografen waar we weer iets leuks mee kunnen doen
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 01:31 ]
Oh in dat geval, dit is ik:
1:

2:

Nee ik doe niet mee!
Ad 1. Nee ik heb de foto niet bewerkt, ja ik weet dat dat slimmer zou zijn als ik mee zou doen. Ja ik heb rode dingen in mijn oren, ja die tafel met troep erop is niet zo mooi en mijn linker (op de foto rechter) arm had eigenlijk een net andere houding moeten hebben
Ad. 2. Ja die tafel linksonder (dat is het) is storend. Ja de foto is te donker, ja er is nog wel meer mis mee, nee ik heb geen zin om daar verder iets aan te doen.
Want het ging even om het idee
1:

2:

Nee ik doe niet mee!
Ad 1. Nee ik heb de foto niet bewerkt, ja ik weet dat dat slimmer zou zijn als ik mee zou doen. Ja ik heb rode dingen in mijn oren, ja die tafel met troep erop is niet zo mooi en mijn linker (op de foto rechter) arm had eigenlijk een net andere houding moeten hebben
Ad. 2. Ja die tafel linksonder (dat is het) is storend. Ja de foto is te donker, ja er is nog wel meer mis mee, nee ik heb geen zin om daar verder iets aan te doen.
Want het ging even om het idee
[ Voor 76% gewijzigd door Floor-is op 01-12-2004 01:42 ]
Bericht hierboven
ScSilver congrats met het winnen van de contest van de maand november.
Kzal me grijze cellen weer eens laten kraken om me huidcellen creatief op de digitale plaat te krijgen
Kzal me grijze cellen weer eens laten kraken om me huidcellen creatief op de digitale plaat te krijgen
G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2
Zoiets dus 
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Sorry maar sinds wanneer mag je bij het onderwerp ook je eigen voorwaarden gaan stellen?
Waarom moet de foto nou opeens VIERKANT zijn? Sorry hoor maar ik zie niet hoe dat bijdraagt aan een "uitdagender" wedstrijd.
En zelf genomen? well *duh*
Edit : Sterker nog, het gaat imo recht in tegen Norjee's statement over minder zeuren over details en gewoon goeie foto's maken.
Waarom moet de foto nou opeens VIERKANT zijn? Sorry hoor maar ik zie niet hoe dat bijdraagt aan een "uitdagender" wedstrijd.
En zelf genomen? well *duh*
Edit : Sterker nog, het gaat imo recht in tegen Norjee's statement over minder zeuren over details en gewoon goeie foto's maken.
[ Voor 23% gewijzigd door Charly op 01-12-2004 09:57 ]
Met deze voorwaarden wordt de contest een beetje meer DPZ-like met de aanvullende voorwaarden, maar ik vind het wel aardig, dan krijg je een aantal gelijkvormige platen die allemaal op dezelfde punten beoordeld kunnen worden en waarin juist de uitdaging ligt om binnen deze restricites er toch uit te springen. En verandering stuit altijd op weerstand...
Dat zelf genomen maakt er juist ook wel weer een uitdaging van, de eerste foto's van mezelf waar ik aan dacht waren toch echt door mijn vriedin met mijn toestel genomen. Dat wordt dus weer even goochelen met zelfontspanner, spiegel en/of statief.
Ik bedenk me ook dat mijn avatar, die ik geschoten heb voor de contest in juli, ook heel behoorlijk zou hebben voldaan. Blijf ik nog anoniem bij ook
edit2: ik had de zin 'en verandering stuit altijd op weerstand' nog niet ingetypt of GoT ging offline en er kwam een nieuwe layout met oogverblindend wit
Dat zelf genomen maakt er juist ook wel weer een uitdaging van, de eerste foto's van mezelf waar ik aan dacht waren toch echt door mijn vriedin met mijn toestel genomen. Dat wordt dus weer even goochelen met zelfontspanner, spiegel en/of statief.
Ik bedenk me ook dat mijn avatar, die ik geschoten heb voor de contest in juli, ook heel behoorlijk zou hebben voldaan. Blijf ik nog anoniem bij ook
edit2: ik had de zin 'en verandering stuit altijd op weerstand' nog niet ingetypt of GoT ging offline en er kwam een nieuwe layout met oogverblindend wit
[ Voor 15% gewijzigd door Rudedadude op 01-12-2004 11:30 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
Tip voor norjee: zet je startpost effe op breedte 600px, hij wordt nu redelijk verneukt door de nieuwe lay-out. Ik dacht eerst dat ze allemaal zo waren maar bijv. die van de 300D is nog prima, en je kan zien dat remy er overal 600px breed van heeft gemaakt, dus ik neem aan dat het daar aan ligt.
edit: posted in LA - nieuwe lay-out, want normaliter hoort GoT de startposts zelf te resizen.
edit: posted in LA - nieuwe lay-out, want normaliter hoort GoT de startposts zelf te resizen.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 11:37 ]
Tja, volgens mij is gebrek aan gelijkvormigheid niet het grootste probleem van de GOT contest en hebben veel deelnemers zonder extra beperkingen al moeite genoeg een originele foto in te zenden.Rudedadude schreef op woensdag 01 december 2004 @ 10:07:
Met deze voorwaarden wordt de contest een beetje meer DPZ-like met de aanvullende voorwaarden, maar ik vind het wel aardig, dan krijg je een aantal gelijkvormige platen die allemaal op dezelfde punten beoordeld kunnen worden en waarin juist de uitdaging ligt om binnen deze restricites er toch uit te springen. En verandering stuit altijd op weerstand...
Verwijderd
En na al die discussies... waarom moet er nu dan weer op zo'n manier begonnen worden op archief foto's.... geef ze dan gewoon geen punten.
Verwijderd
Jammer genoeg is dat wel zo. Het is ook suidelijk te zien dat de 'moeilijke' onderwerpen veel minder inzendingen krijgen dan de makkelijke. Tegenlicht is makkelijk, dus zijn er veel inzendingen. Ooit was het onderwerp van de contest 'eng/griezelig'... daar zijn maar een paar foto's ingezonden, maar de paar foto's die ingezonden zijn vond ik zelf leuker om te zien dan de enorme brei aan foto's die een makkelijker onderwerp oplevert... Ik ben dan ook een groot voorstander van wat abstractere onderwerpen zonder duidelijke afbakening.Charly schreef op woensdag 01 december 2004 @ 12:14:
[...]
Tja, volgens mij is gebrek aan gelijkvormigheid niet het grootste probleem van de GOT contest en hebben veel deelnemers zonder extra beperkingen al moeite genoeg een originele foto in te zenden.
In dat opzicht vind ik dit onderwerp wel uitdagend. Het is aan de ene kant niet moeilijk om een foto van jezelf te maken, gewoon je toestel verkeerd omhouden en voila, maar aan de andere kant wil je wel dat je kop als je hem op internet plaatst er zo voordelig mogelijk uit ziet (lijkt mij) . En als je een contest met echt weinig foto's wilt zien moet je naar Destination: Holland gaan kijken op de contest site.
En die archieffoto's (mooier was geweest als er had gestaan ' de ingeleverde foto moet speciaal voor de contest gemaakt zijn' , dan staat het er wat positiever) is het geen idee om een dergelijke voorwaarde niet gewoon per maand door de winnaar te laten bepalen?
oh help, zometeen begint de discussie weer
En die archieffoto's (mooier was geweest als er had gestaan ' de ingeleverde foto moet speciaal voor de contest gemaakt zijn' , dan staat het er wat positiever) is het geen idee om een dergelijke voorwaarde niet gewoon per maand door de winnaar te laten bepalen?
oh help, zometeen begint de discussie weer
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

niet vierkant (dat kan nog gefixt worden)
en ik zeg lekker niet dat het een archieffoto is
(lekker boeiend bij dit onderwerp..)
Gemaakt door camera op de grond te leggen met selftimer en tussen de spiegeldeuren van een kast te gaan staan.
Verwijderd
okay okay, we hebben onze punten weer duidelijk gemaakt.
Laten we daar nu eens mee ophouden .. please.
De contest staat, we weten wat ons te doen staat.
Voor alle duidelijkheid bij deze mijn uitleg over het gekozen thema met regels:
..is dat ook weer opgehelderd.
Waarom vierkant?
omdat het dan uitdagender wordt om een goede compo te maken.
Waarom geen archief?
omdat een contest veel leuker is als je er echt iets voor moet doen. De eer van het winnen moet je verdienen en niet uit een kast trekken
Waarom Zelfportret?
omdat ik al jullie koppen wil zien en omdat een beetje fotograaf ooit een zelfportret moet kunnen maken, zelf de grote schilders van toen deden het
Geen zin om mee te doen? doe dat dan lekker niet maar stop please met die eindeloze discussies altijd. De regels voor dit nieuwe thema zijn helder.
Je vindt het leuk? dan doe je mee, je vindt het niks ... dan doen je lekker niet mee.
Have fun allemaal en veel succes. Ik ben in elk geval erg benieuwd naar de inzendingen... en ik weet zeker, velen met mij.
Laten we daar nu eens mee ophouden .. please.
De contest staat, we weten wat ons te doen staat.
Voor alle duidelijkheid bij deze mijn uitleg over het gekozen thema met regels:
..is dat ook weer opgehelderd.
Waarom vierkant?
omdat het dan uitdagender wordt om een goede compo te maken.
Waarom geen archief?
omdat een contest veel leuker is als je er echt iets voor moet doen. De eer van het winnen moet je verdienen en niet uit een kast trekken
Waarom Zelfportret?
omdat ik al jullie koppen wil zien en omdat een beetje fotograaf ooit een zelfportret moet kunnen maken, zelf de grote schilders van toen deden het
Geen zin om mee te doen? doe dat dan lekker niet maar stop please met die eindeloze discussies altijd. De regels voor dit nieuwe thema zijn helder.
Je vindt het leuk? dan doe je mee, je vindt het niks ... dan doen je lekker niet mee.
Have fun allemaal en veel succes. Ik ben in elk geval erg benieuwd naar de inzendingen... en ik weet zeker, velen met mij.
Een zelfportret hoeft toch niet per se incl. kop te zijn?
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Eerste testje, niet geheel wat ik bedoelde maar evengoed niet onaardig vond ik zelf 
Camera op grond met selftime, 3 halogeenspots aan het plafond op een punt gericht en daar dus tussen gaan hangen. Wou slechts een soort glow maar door de (foutieve) instellingen en doordat alles niet goed gecentreerd was kreeg ik een heel extreem tegenlicht, best geinig
Deze valt nog ondat experiment btw, niet onder final

Dat het lampje gecentreerd is ipv ik is trouwens met croppen gebeurd, vond het zelf wel interessanter
Camera op grond met selftime, 3 halogeenspots aan het plafond op een punt gericht en daar dus tussen gaan hangen. Wou slechts een soort glow maar door de (foutieve) instellingen en doordat alles niet goed gecentreerd was kreeg ik een heel extreem tegenlicht, best geinig

Dat het lampje gecentreerd is ipv ik is trouwens met croppen gebeurd, vond het zelf wel interessanter
"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!
Verwijderd
Deze had toch in de vorige contest gemoeten?DarkX schreef op woensdag 01 december 2004 @ 15:19:
Eerste testje, niet geheel wat ik bedoelde maar evengoed niet onaardig vond ik zelf
Camera op grond met selftime, 3 halogeenspots aan het plafond op een punt gericht en daardus tussen gaan hangen. Wou slechts een soort glow maar door de (foutieve) instellingen en doordat alles niet goed gecentreerd was kreeg ik een heel extreem tegenlicht, best geinig
[afbeelding]
Ow hehe, vorige topic heb ik niet gelezen, zie pas nu jij het zegt dat dat over tegenlicht ging 
Maar tis toch evengoed een zelfportret?
Maar tis toch evengoed een zelfportret?
een zelfportret mag natuurlijk alles zijn he
staat nergens dat je hoofd ook erop moet staan
Kites rise highest against the wind - not with it (Winston Churcill)
Een portret is anders per definitie van je gezicht normaal?py.mosjuh schreef op woensdag 01 december 2004 @ 16:06:
een zelfportret mag natuurlijk alles zijn hestaat nergens dat je hoofd ook erop moet staan
por·tret (het ~, ~ten)
1 afbeelding van het gezicht van een persoon => beeltenis, konterfeitsel
2 persoonsbeschrijving
naja, mijn uitleg van een zelfportret kan volledig verschillen met die van een ander blijkbaar. volgens mij is het meer de bedoeling dat je je slachtoffer (lees: jezelf) herkenbaar in beeld brengt. dat daar normaal gesproken het gezicht onder wordt verstaan..DarkX schreef op woensdag 01 december 2004 @ 16:10:
[...]
Een portret is anders per definitie van je gezicht normaal?
[...]
Niet helemaal mee eens. In engere zin klopt het inderdaad, maar ik denk dat je, zeker binnen de fotografie, wel wat artistieke vrijheid mag nemen in de interpretatie van het woord 'portret'. Althans, daar zou ik een erg groot voorstander van zijn...DarkX schreef op woensdag 01 december 2004 @ 16:10:
Een portret is anders per definitie van je gezicht normaal?
Hmm, maar bijv een foto van je linker groteteen vind ik geen zelfportret. Puur op het gezicht focussen is mij ook te eng, maar "zolang je er maar opstaat" is mij weer te ruim. Lastig te defineren duskoraks schreef op woensdag 01 december 2004 @ 16:32:
[...]
Niet helemaal mee eens. In engere zin klopt het inderdaad, maar ik denk dat je, zeker binnen de fotografie, wel wat artistieke vrijheid mag nemen in de interpretatie van het woord 'portret'. Althans, daar zou ik een erg groot voorstander van zijn...
Zag bij een (vorige?) fotocontest een zelfportret van een camera; dat kan toch ook?
Maar goed ik vind het idee inderdaad erg leuk, al kan ik me ook voorstellen dat sommige mensen zich bezwaard voelen om met hun gezicht het net op te gaan....
Anywayz. zal eens kijken of het me deze keer gaat lukken; had bij de vorigen vaak wel een idee, al bleef het daar dan bij steken
Succes allemaal
Maar goed ik vind het idee inderdaad erg leuk, al kan ik me ook voorstellen dat sommige mensen zich bezwaard voelen om met hun gezicht het net op te gaan....
Anywayz. zal eens kijken of het me deze keer gaat lukken; had bij de vorigen vaak wel een idee, al bleef het daar dan bij steken
Succes allemaal
Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk
Gefeli ScSilver! Terechte winnaar
(alhoewel ik Wine van Qlone ook zeer sterk vond
).
Ik ben er nog niet uit of ik deze maand mee ga doen. Het idee om de camera voor een spiegel te zetten is al eerder uitgevoerd en niet origineel meer en om mezelf op de foto te zetten is ook niet echt interessant
Ook heb ik mijn vraagtekens bij de aanvullende voorwaarden, hoewel het idee van een vierkante foto wel leuk is (inderdaad mer uitdagend voor de compositie). Ga deze week maar eens wat experimenteren en dan zie ik nog wel of ik een submit ga doen
Ik ben er nog niet uit of ik deze maand mee ga doen. Het idee om de camera voor een spiegel te zetten is al eerder uitgevoerd en niet origineel meer en om mezelf op de foto te zetten is ook niet echt interessant
Ook heb ik mijn vraagtekens bij de aanvullende voorwaarden, hoewel het idee van een vierkante foto wel leuk is (inderdaad mer uitdagend voor de compositie). Ga deze week maar eens wat experimenteren en dan zie ik nog wel of ik een submit ga doen
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Hee... iedereeen kan vanuit zijn eigen kamer foto's maken, je hoeft niet eens de straat op.. wat kan een tweaker nog meer willen voor een thema 
Dat de voorwaarden tegenspreken met mijn "niet moelijk doen en fotografeer statement" ben ik het niet mee eens. Ik probeerde te zeggen: ga lekker foto's maken voor de contest, en probeer je niet in vreemde bochten te wringen om het thema en jou foto met elkaar in (of uit) verband te brengen, maak gewoon een goede foto.
Dat er nu een paar eisen zijn doet hier niet aan af, ikzelf vond hetecht een super leuk thema, maar was ook weer niet zo naief om niet te verwachten dat er mensen zouden zijn die, om welke reden dan ook, niks met dit thema kunnen. Pech voor hun. Ik denk niet dat het zo bezwaarlijk is je foto vierkant te maken. In een ver verleden was ik zelf de genen die extra restricties verzon bij mijn eigenthema...
Het doel van de contest is ook niet originele foto's te maken (wat ik dus ook in de opening zeg) maar goede foto's.
De layout ga ik aanpassen, niet vandaag maar binnenkort, ik heb geen zin om er "nachtwerk" van te maken
Dat de voorwaarden tegenspreken met mijn "niet moelijk doen en fotografeer statement" ben ik het niet mee eens. Ik probeerde te zeggen: ga lekker foto's maken voor de contest, en probeer je niet in vreemde bochten te wringen om het thema en jou foto met elkaar in (of uit) verband te brengen, maak gewoon een goede foto.
Dat er nu een paar eisen zijn doet hier niet aan af, ikzelf vond hetecht een super leuk thema, maar was ook weer niet zo naief om niet te verwachten dat er mensen zouden zijn die, om welke reden dan ook, niks met dit thema kunnen. Pech voor hun. Ik denk niet dat het zo bezwaarlijk is je foto vierkant te maken. In een ver verleden was ik zelf de genen die extra restricties verzon bij mijn eigenthema...
Het doel van de contest is ook niet originele foto's te maken (wat ik dus ook in de opening zeg) maar goede foto's.
De layout ga ik aanpassen, niet vandaag maar binnenkort, ik heb geen zin om er "nachtwerk" van te maken
[ Voor 14% gewijzigd door Norjee op 01-12-2004 19:42 ]
Sc, feli
Met het nieuwe onderwerp ben ik minder blij. Ik vraag me af wat voor foto's er komen. Erg orgineel zal het mij inziens niet worden. En jij bent de winnaar dus mag je kiezen
N.S.F.W.
-edit- Het is een oude archief-foto gemaakt door vrouwlief met een CanonA10
* SCHRIK NIET *
klik hier voor foto..
en nee, deze doet niet mee
Met het nieuwe onderwerp ben ik minder blij. Ik vraag me af wat voor foto's er komen. Erg orgineel zal het mij inziens niet worden. En jij bent de winnaar dus mag je kiezen
N.S.F.W.
-edit- Het is een oude archief-foto gemaakt door vrouwlief met een CanonA10
* SCHRIK NIET *
klik hier voor foto..
[ Voor 32% gewijzigd door Pinin op 02-12-2004 15:05 . Reden: iets toegevoegd, en tekst gewijzigd ]
www.casarodriguillo.com
Verwijderd
't was al eens gemeld maar nog maar een keer dan:
por·tret (het ~, ~ten)
2 persoonsbeschrijving
...ach en als je niets met het thema kunt ... onderscheiden zich hier de echte amateur-fotografen van de nOObs
En nu foto's maken heren en dames
por·tret (het ~, ~ten)
2 persoonsbeschrijving
...ach en als je niets met het thema kunt ... onderscheiden zich hier de echte amateur-fotografen van de nOObs
En nu foto's maken heren en dames
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 19:51 ]
Och, zo sta je wel onherkenbaar in beeld... Het mooie is, dat je zo ook wat over je zelf kunt vertellen, wat het nog méér een zelfportret maakt!
Wees met deze beschrijving van het woord portret creatief2 persoonsbeschrijving
Verwijderd
deleted omdat het hier blijkbaar om een erg serieuze topic in de fotografie gaat. dan ben ik toch eens benieuwed wie de eerste final neer gaat zetten iig
[ Voor 172% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 22:43 ]
je zou haast zeggen dat je oh-er benttomleeuw schreef op woensdag 01 december 2004 @ 19:33:
Sc, feli![]()
Met het nieuwe onderwerp ben ik minder blij. Ik vraag me af wat voor foto's er komen. Erg orgineel zal het vast niet worden, maar we zullen zien. En jij bent de winnaar dus mag je kiezen!
N.S.F.W.![]()
* SCHRIK NIET *
[afbeelding]
klik dan maar..
[ Voor 3% gewijzigd door py.mosjuh op 01-12-2004 22:34 ]
Mensen, dit is een serieus topic in fotografie. Ga nu aub niet zomaar lukraak foto's posten. Of foto's die gemaakt zijn voor de contest, of geen foto's.
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
Ik vind het een leuk thema, maar best moeilijk.
Ten eerste zit ik steeds te kloten met scherp stellen, heb nu al 4 foto's waar alleen m'n oor of trui scherp afgebeeld staat
. Ten tweede denk ik dat er weinig foto's buiten gemaakt zullen worden. Ikzelf ga in ieder geval niet m'n statief met camera ergens neerzetten en vervolgens een stukje verder staan kijken hoe iemand er met m'n camera vandoor gaat 
Maar ik ga m'n best doen!
Ten eerste zit ik steeds te kloten met scherp stellen, heb nu al 4 foto's waar alleen m'n oor of trui scherp afgebeeld staat
Maar ik ga m'n best doen!
[ Voor 6% gewijzigd door Barney op 01-12-2004 22:45 ]
PW5 DH Deluxe | Conroe 6600 @ 3,4 GHz (380x9) | Zalman 8000 | 2GB DDR2 GEIL pc6400 | Sapphire 1900XTX | 2x Maxtor 250GB RAID0 | Acer 1951c |
Ok, jij gaat dus voor een vrij enge interpretatie van het gegeven thema, dat is duidelijk.Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 19:50:
't was al eens gemeld maar nog maar een keer dan:
por·tret (het ~, ~ten)
2 persoonsbeschrijving
Ikzelf ben het daar niet mee eens, ik vind dat je het thema ruimer zou mogen interpreteren.
Waarom? Nou, het gaat hier om een zelfportret. Bij een portret (een beeld, foto, schilderij) gaat het, mijns inziens, om het vastleggen van iemands persoon en/of persoonlijkheid. Het gaat hier dus om de perceptie van een waarnemer van het onderwerp. Aangezien het een zelfportret betreft zijn de waarnemer en het onderwerp dezelfde persoon. Voor mij spreekt mijn persoonlijkheid (dus mijn perceptie van mijn persoonlijkheid), voorzover te vatten in een beeld, niet in eerste instantie uit mijn gezicht of zelfs hoofd. Als ik mezelf zie, zie ik meestal niet mijn hoofd, tenzij ik in de spiegel kijk. Ik kijk, hoewel ik natuurlijk heel ijdel ben
Dát is de reden waarom ik pleit voor een bredere interpretatie van het onderwerp.
Ik ben even aan het experimenteren geweest:

Comments graag
Bewerkingen in PhotoShop:
- Crop naar vierkant format
- Storend element weggewerkt
Op de foto heb ik mijn neefje in mijn armen
(ik heb zelf dus geen kinderen (eerst een vrouw zien te vinden
)).

Comments graag
Op de foto heb ik mijn neefje in mijn armen
py.mosjuh in "De Grote GoT FotoContest 28 - December 2..." < what i saidkoraks schreef op woensdag 01 december 2004 @ 23:03:
lang & juist betoog
Verwijderd
Mag wel ietsje kleiner hoor Wok 
en uh Koraks, doe lekker wat je wilt joh, maakt allemaal niet uit. Hoe jij het wilt interpreteren ... it's a free country. Ga gewoon foto's maken, daar gaat het namelijk om.
en uh Koraks, doe lekker wat je wilt joh, maakt allemaal niet uit. Hoe jij het wilt interpreteren ... it's a free country. Ga gewoon foto's maken, daar gaat het namelijk om.
Never mind...
[ Voor 25% gewijzigd door Wok op 02-12-2004 00:00 ]
ik doe ook maar weer eens een poging om mee te doen.
Is niet orgineel oid maargoed dit is de beste in van foto's die ik heb gemaakt (anderen waren opzich wel orgineel maar de uitwerking etc lieten te wensen over). Alleen jammer van de ruis mja, mischien nog maar even kijken of ik een betere versie kan maken
Is niet orgineel oid maargoed dit is de beste in van foto's die ik heb gemaakt (anderen waren opzich wel orgineel maar de uitwerking etc lieten te wensen over). Alleen jammer van de ruis mja, mischien nog maar even kijken of ik een betere versie kan maken
K dan, dát wilde ik even horenVerwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 23:46:
Wacht maar tot je merkt hoe bekrompen de mensen zijn die punten aan de foto's moeten toekennen 
Van mij nog even geen foto, ik moet eerst maar eens een afspraak bij de kapper maken
Van mij nog even geen foto, ik moet eerst maar eens een afspraak bij de kapper maken
Hmm, wat mij betrefd mag ie wel wat scherper. En iets minder rood en iets meer constrast zou ook wel prettig zijn, hij is me nu iets te veel een vage bruine vlekcraze_ schreef op donderdag 02 december 2004 @ 01:43:
ik doe ook maar weer eens een poging om mee te doen.
[afbeelding]
An sich wel gave foto qua belichting enzo, maar het is zo niet echt sprekend.
Met photoshop proberen mijn opmerkingen na te bootsen, gaat niet helemaal denderend :P:
[ Voor 11% gewijzigd door DarkX op 03-12-2004 17:24 ]
Verwijderd
Heel leuk maar je kunt moeilijk om de definitie van de Van Dale heen dacht ik zo.koraks schreef op woensdag 01 december 2004 @ 23:03:
[...]
Ok, jij gaat dus voor een vrij enge interpretatie van het gegeven thema, dat is duidelijk.
Ikzelf ben het daar niet mee eens, ik vind dat je het thema ruimer zou mogen interpreteren.
Verwijderd
Natuurlijk wel! Met een foto kan je alle kanten op en op een topic met alleen maar 'pasfoto's' zit niemand te wachten.Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 19:01:
[...]
Heel leuk maar je kunt moeilijk om de definitie van de Van Dale heen dacht ik zo.
Helaas is men inderdaad redelijk conservatief met punten uitdelen. Zelfs zo dat mijn wijnfoto van vorige maand betiteld werd als 'valt eigenlijk buiten het onderwerp' door sommigen. (En dan te bedenken dat ik eerst iets met een zonnebril wilde doen, want die is 'tegen licht'
Een boek is de reden om te stoppen met zelf nadenken?Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 19:01:
[...]
Heel leuk maar je kunt moeilijk om de definitie van de Van Dale heen dacht ik zo.
Als je het niet met me eens bent, beargumenteer dan je mening of geef gewoon geen punten als ik iets inzend
Zo'n contest als deze is IMO gewoon een goede kapstok om weer eens te proberen een goede foto te maken. Ik vind het jammer als mensen dan proberen anderen te binden aan regeltjes. Waar is dat nou goed voor? En het is toch per slot van rekening een thema, oftewel iets waarbij iedereen zich weer wat anders zal voorstellen en dat door iedereen ietsje anders geïnterpreteerd zal worden. Als je het niet eens bent met iemands interpretatie, dan kan dat nog steeds een mooi beeld opleveren. En dat vind ik eigenlijk belangrijker dan of er een gezicht op een foto staat
Zo, dit is nog eens een uitdaging. Mag je nog blij zijn met je digitale camera. Ik heb zoiets al eens een jaar of vijftien geleden moeten doen en dan was je toch een dik half verder voor je iets zag. Dan is dat nu een hele verbetering. Gevolg is dat je ook wat kritischer kan zijn. Ogen niet helemaal scherp, iets bewogen, verkeerde hoek, oog knipperd... Affin na een dikke honderd pogingen een redelijke belichting met 3 spotjes en een dakraam kwam ik met een idee wat te doen. Blijven er twee over:

en deze

en ze hebben allebei wel wat. Ik koos zelf voor de bovenste. Mijn vrouw koos voor de onderste. Gelukkig heb ik nog enige dagen bedenktijd...
En nog even de techniek:
Zoals gebruikelijk heb mijn Sony DSC-F707 gebruikt op een statief met ISO100, tele op ca. 100mm (eq) en f4 met 1/4s

en deze

en ze hebben allebei wel wat. Ik koos zelf voor de bovenste. Mijn vrouw koos voor de onderste. Gelukkig heb ik nog enige dagen bedenktijd...
En nog even de techniek:
Zoals gebruikelijk heb mijn Sony DSC-F707 gebruikt op een statief met ISO100, tele op ca. 100mm (eq) en f4 met 1/4s
Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu
Verwijderd
wiewatwaar: wat een super idee, een soort droste-effect, maar dan anders! Heerlijk origineel, en trouwens.. ik vind de bovenste het mooist
Ik ga voor de onderste overigens, juist omdat je een vrolijker, opener en vriendelijker blik hebt. Die 1e lijkt wat verbaast 
Overigens een erg goede inzending, dat moet gezegd worden
Overigens een erg goede inzending, dat moet gezegd worden
[ Voor 21% gewijzigd door Floor-is op 05-12-2004 17:20 ]
Bericht hierboven
Verwijderd
wiewatwaar, vind je op de onderste wat beter kijken. op die bovenste heb je wat grote ogen.. nofi.
wiewatwaar:
Uit de geposte foto's zou ik gaan voor de onderste foto, omdat je daar vriendelijke en natuurlijker op kijkt.
Jammer alleen de dat de compositie van de onderste foto wat minder is.
Als je nog meer shots hebt van deze opstelling, probeer dan een foto te vinden met de gezichtsuitdrukking van de onderste foto i.c.m. de compositie van de bovenste. Dan heb je zeker een potentiële winnaar
Uit de geposte foto's zou ik gaan voor de onderste foto, omdat je daar vriendelijke en natuurlijker op kijkt.
Als je nog meer shots hebt van deze opstelling, probeer dan een foto te vinden met de gezichtsuitdrukking van de onderste foto i.c.m. de compositie van de bovenste. Dan heb je zeker een potentiële winnaar
Verwijderd
Heel goed! Ik zou (zoals anderen ook al gezegd hebben) kiezen voor de compositie van de bovenste met de blik van de onderste. Als je uit deze 2 gaat kiezen zou ik kiezen voor de onderste dan, met name vanwege de wat betere gezichtsuitdrukking.wiewatwaar schreef op zondag 05 december 2004 @ 16:32:
En nog even de techniek:
Verwijderd
Ik had eigenlijk ook iets wat een heel klein beetje hier op lijkt (in gedachten: edit).
Ik wilde graag een beetje tranen (natte ogen) een shot van een klein deel van mijn gezicht.. maar vervolgens in mijn oog een spiegeling zien van mijn gehele gezicht....
Ik weet alleen niet of het mogelijk is, en zo ja.. hoe te realiseren.. met een Optio S.
Spiegel en veel diffuus licht dacht ik zo. Tips??
Ik wilde graag een beetje tranen (natte ogen) een shot van een klein deel van mijn gezicht.. maar vervolgens in mijn oog een spiegeling zien van mijn gehele gezicht....
Ik weet alleen niet of het mogelijk is, en zo ja.. hoe te realiseren.. met een Optio S.
Spiegel en veel diffuus licht dacht ik zo. Tips??
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 00:56 ]
Verwijderd
Wereld idee!!wiewatwaar schreef op zondag 05 december 2004 @ 16:32:
Zo, dit is nog eens een uitdaging.
...
En nog even de techniek:
Ik vind die bovenste juist wel wat hebben omdat de uitdrukking van jou op de foto lijkt te reageren op je verbaasde uitdrukking. Misschien is zo'n soort reactie nog wat duidelijker neer te zetten. Een troostend kijkende op de foto met een huilende daarbuiten, of een lachende op de foto met een grappige daarbuiten?
[empty]
[ Voor 186% gewijzigd door YpS op 06-12-2004 16:00 ]
..............
[ Voor 159% gewijzigd door YpS op 06-12-2004 16:00 ]
Ehm sorry, maar als de beste man mee wil doen met zijn foto, dan moet hij dat zelf doen lijkt mijYpS schreef op maandag 06 december 2004 @ 01:53:
het is toch een zelf portret van die man ?
er staat niet dat het een foto van jezelf moet zijn, wel dat hij zelf genomen moet zijn.
en hij is door emzelf genomen...
Een zelfportret is in mijn ogen een portret dat jij van jouzelf maakt. Een vriendin van mij heeft een pracht van een zelfportret gemaakt pas voor een opdracht van school, heel gaaf omdat hij drie keer belicht is (digitaal!), maar vanwege naakt ga ik die hier niet plaatsen ter vergelijking. Op DPZ was er een jongeman die zichzelf ook naakt had geportretteerd overigens, door verlichting van achteren was het echt een kunstwerkje geworden
Bericht hierboven
Verwijderd
sja YpS, als jij het zo wilt.
.... de GoT contest's zijn geloof ik niet meer wat ze zijn.
Waarom is het zo moeilijk om je gewoon aan de contest te houden? Als je 't niet leuk vindt zoek dan een andere contest.
Waarom is het voor sommigen zo aantrekkelijk om je er in allerlei bochten uit te wringen? Vermaak je dan in een ander forum over iets wat je wel leuk vindt.
Waarom proberen zoveel mensen het tegenwoordig onmogelijk te maken?
Ik krijg meer en meer het idee dat een grote groep op dit forum helemaal geen hobby-fotograaf is?!?!?
Any moderator hier die het misschien eens uit kan leggen?
- Me grote teen, da's toch ook zelf portret?
- Dit is door umzelf genomen, da's toch ook zelfportret?
- Ik vind dat je het thema ruimer zou mogen interpreteren.
- Ik pleit voor een bredere interpretatie van het onderwerp.
- een zelfportret mag natuurlijk alles zijn he.
Bah, de GoT Contest is niet meer wat het was! Erg Jammer!
Waarom is het zo moeilijk om je gewoon aan de contest te houden? Als je 't niet leuk vindt zoek dan een andere contest.
Waarom is het voor sommigen zo aantrekkelijk om je er in allerlei bochten uit te wringen? Vermaak je dan in een ander forum over iets wat je wel leuk vindt.
Ik krijg meer en meer het idee dat een grote groep op dit forum helemaal geen hobby-fotograaf is?!?!?
Eén van de regels van deze contest is dat de foto door jezelf genomen moet zijn. Duidelijk genoeg lijkt me.
Ik ga dit keer ook een keertje meedoen.
Ik ga dit keer ook een keertje meedoen.
Ik ben bang dat je het een beetje somber inziet. Gezien de gemiddelde leeftijd hier kan je verwachten dat er nogal wat mensen wat schuchter zijn met het maken van een zelfportret en zich dan ook in alle mogelijke bochten wringen om er omheen of eronderuit te komen. Je kan jezelf nu tenslotte niet meer achter een nick verschuilen. Daarnaast moet je maar de tijd hebben om er serieus mee aan de gang te gaan. Ik verwacht komende weken wel een serie goede portetten te zien. Ik blijf positief. (Hoewel de term 'vierkant' voor sommigen al te ingewikkeld lijkt)Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 03:19:
Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu
Laat maar, onnodig gezever..
[ Voor 212% gewijzigd door YpS op 06-12-2004 16:19 ]
Verwijderd
hmmmm blijf beetje ontopic allemaal ofzo ... een zelf portret is een portret van jezelf dat klopt .. maar rustig reageren is ook afentoe een kunst...
ik zal zelf ook wel eens een foto proberen te maken als ik der tijd voor kan vinden .. eerst maar een een leuk idee gaan zoeken
ik zal zelf ook wel eens een foto proberen te maken als ik der tijd voor kan vinden .. eerst maar een een leuk idee gaan zoeken
offtopic:
ga jij eens werken YpS
ga jij eens werken YpS
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 15:28 ]
Yps: je hoeft niet zo verontwaardigd te reageren. Zelfs domheid vind ik geen excuus om een portret van een ander tot zelfportret te bombarderen. Dat je dan reacties krijgt van "het past niet in de contest" daar kun je op wachten, helemaal als je nog eens gaat uitleggen dat het juist wel een zelfportret is omdat "het is toch een zelf portret van die man? er staat niet dat het een foto van jezelf moet zijn, wel dat hij zelf genomen moet zijn. en hij is door mezelf genomen..." 
Iedereen: Ik kan het ook niet helpen het bizar te vinden hoe er met dit thema omgegaan wordt. Wil je niet meedoen, prima, dat is je eigen keuze. Maar probeer dan niet dit topic te verzieken door het hele thema te verkrachten. Er zijn 3 voorwaarden: zelfportret, vierkant, niet archief. Hoe moelijk kan het zijn om zelf te beoordelen of je foto daar al dan niet aan voldoet
Iedereen: Ik kan het ook niet helpen het bizar te vinden hoe er met dit thema omgegaan wordt. Wil je niet meedoen, prima, dat is je eigen keuze. Maar probeer dan niet dit topic te verzieken door het hele thema te verkrachten. Er zijn 3 voorwaarden: zelfportret, vierkant, niet archief. Hoe moelijk kan het zijn om zelf te beoordelen of je foto daar al dan niet aan voldoet
[ Voor 6% gewijzigd door Norjee op 06-12-2004 15:49 ]
Hmm, jammer dat het oog zelf niet scherp is, blijkbaar toch net bewogen oid, want de omringende wimpers zijn wel scherp. Ook zou het denk ik mooier zijn wanneer het onderscheid iris-pupil iets duidelijker zou zijn. Verder een mooie foto
Verwijderd
Deze foto is genomen in de "super-macro" stand, waarbij m'n camera een hele lage scherptediepte heeft. Hij heeft gewoon scherpgesteld op de onderwimpers. Misschien nog 'ns met 't diafragma gaan prutsen.Rudedadude schreef op maandag 06 december 2004 @ 18:33:
Hmm, jammer dat het oog zelf niet scherp is, blijkbaar toch net bewogen oid, want de omringende wimpers zijn wel scherp.
Das nog een lastig onderwerp! En als de neven-wens dan ook nog is dat hij technisch uitblinkt in plaats van textueel, das een hele uitdaging.
Dan wordt het deze foto niet. Al vondt ik hem zelf wel passen. Hij is ingeflitst.
Dit keer echt geen archiefmateriaal.

Dan wordt het deze foto niet. Al vondt ik hem zelf wel passen. Hij is ingeflitst.
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Je hoofd of de foto
Verwijderd
Bullshitargument, ben ik helemaal met je eens.Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 03:19:
Kennis van de nederlandse taal is niet bij iedereen aanwezig- Dit is door umzelf genomen, da's toch ook zelfportret?
En bij deze 2 ben ik 't niet met je eens. Tenzij je zit te wachten op een topic vol met pasfoto's ben ik echt wel voor een wat vrijere interpretatie van het (ieder) contest topic...Natuurlijk moet de relatie ook weer niet TE vergezocht worden, maar enige artistieke vrijheid hoort er zeker wel bij.- Ik vind dat je het thema ruimer zou mogen interpreteren.
Niet alles, maar wel veel. Als je er zelf semi-herkenbaar op staat is het wat mij betreft al goed... HOE je dat doet zal mij een zorg zijn, en hoe minder standaard hoe beter!- een zelfportret mag natuurlijk alles zijn he.
De contest wisselt vanaf het begin al heel erg qua niveau. Het hangt gewoon een beetje van het onderwerp af wat het niveau is. Wel vind ik zelf dat veel mensen erg weinig moeite doen om een mooie foto in elkaar te draaien. Sommigen maken er niet eens 1 maar halen een plaatje uit een archiefBah, de GoT Contest is niet meer wat het was! Erg Jammer!
Verwijderd
Ik heb ook een beetje 't idee dat d'r 2 groepen mensen zijn: een groep die 't niet artistiek genoeg kan en een groep die iets simpelers wil. Volgende keer misschien 2 losse contests organiseren?Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 20:16:
De contest wisselt vanaf het begin al heel erg qua niveau. Het hangt gewoon een beetje van het onderwerp af wat het niveau is.
Hmja, maar de groep die iets simpelers zoekt, wtf doen die in een contest? Wie maakt het meest simpele plaatje van een banaan?Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 20:45:
[...]
Ik heb ook een beetje 't idee dat d'r 2 groepen mensen zijn: een groep die 't niet artistiek genoeg kan en een groep die iets simpelers wil. Volgende keer misschien 2 losse contests organiseren?
Een contest zonder ambitie lijkt me niet echt een contest, hooguit een showcase. Ik vind dat iedereen in een contest toch minstens de ambitie moet hebben om een zo creatief, origineel en kwalitatief hoogstaand plaatje te maken als mogelijk, dan is een contest tenminste interessant en is er tenminste ook sprake van een zekere competitie en lering tijdens deze competitie. Als iedereen alleen maar zo simpel en direct mogelijk het onderwerp wil benaderen dan is een contest wmb niet erg interessant.
Verwijderd
Wel jammer dat de echt creatieve foto's niet altijd hoog scoren in de uiteindelijke beoordeling. Dat gecombineerd met de niet altijd even handige onderwerpen haalt de lol d'r ook een beetje van af lijkt me.DarkX schreef op maandag 06 december 2004 @ 20:48:
Ik vind dat iedereen in een contest toch minstens de ambitie moet hebben om een zo creatief, origineel en kwalitatief hoogstaand plaatje te maken als mogelijk, dan is een contest tenminste interessant en is er tenminste ook sprake van een zekere competitie en lering tijdens deze competitie.
Disclaimer: dit is de eerste keer dat ik mee wil doen, maar ik lurk al een tijdje en heb al best wat contests langs zien komen.
... even later ...
Hm.. zat 's door de 1ste post heen te lezen... onder "thema keuze":
Zijn d'r nu niet 2 concrete thema's na elkaar? Oftewel: zou gezien 't thema "tegenlicht" van de vorige keer d'r dit keer niet voor een "diepzinnig abstract thema" gekozen moeten worden?Het thema moet iedereen de mogelijkheid bieden deel te nemen. Er moet ook iets inspirerends van uitgaan. Het thema 'Grasveldje' biedt, (denk ik) te weinig variatie voor een leuke contest. Om de contest een beetje breed toegankelijk te houden doen we om de maand een simpel concreet thema. De andere maanden kunnen er dan uitstapjes worden gemaakt naar diepzinnig abstracte thema's.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 21:07 ]
dat principe van om de maand een moeilijke en een makkelijke wordt al een tijdje niet meer actief gebruikt geloof ik. Ik heb het ook al eerder gelezen en me erover verbaasd.
In de tussentijd heb ik even wat experimentjes gedaan voor deze contest. het resultaat valt me niet tegen, al valt er nog wel wat te verbeteren (zo moet ik nog steeds naar de kapper en die wallen
) Dus even een eerste test om de reacties te proeven 

edit: een linkje naar het orgineel:
onbewerkte orgineel
In de tussentijd heb ik even wat experimentjes gedaan voor deze contest. het resultaat valt me niet tegen, al valt er nog wel wat te verbeteren (zo moet ik nog steeds naar de kapper en die wallen

edit: een linkje naar het orgineel:
onbewerkte orgineel
[ Voor 11% gewijzigd door Rudedadude op 06-12-2004 21:57 ]
Leuk idee!Rudedadude schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:31:
dat principe van om de maand een moeilijke en een makkelijke wordt al een tijdje niet meer actief gebruikt geloof ik. Ik heb het ook al eerder gelezen en me erover verbaasd.
In de tussentijd heb ik even wat experimentjes gedaan voor deze contest. het resultaat valt me niet tegen, al valt er nog wel wat te verbeteren (zo moet ik nog steeds naar de kapper en die wallen) Dus even een eerste test om de reacties te proeven
[afbeelding]
Ofwel. Doe wat rustiger aan met Photoshop. Volgens mij is er dan veel meer uit te halen
[ Voor 8% gewijzigd door Wok op 06-12-2004 21:40 ]
Leuk idee! Ik denk dat er wat inzendingen met spiegels aan zitten te komen. Ik zou alleen wat doen aan de achtergrond, mocht je iets als deze foto als final gaan inleveren. Photoshoppen kan je wel, dus als ik jou was zou ik die achtergrond egaal maken.Rudedadude schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:31:
In de tussentijd heb ik even wat experimentjes gedaan voor deze contest. het resultaat valt me niet tegen, al valt er nog wel wat te verbeteren (zo moet ik nog steeds naar de kapper en die wallen) Dus even een eerste test om de reacties te proeven
[afbeelding]
(een doek ophangen is misschien nog minder werk)
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
Verwijderd
goede ideen, ik zie het al. een onderwerp wat eerst afgezeken wordt en vervolgens de meest originele foto's laat zien
Nabewerking lijkt/is misschien wat overdone, maar de combinatie van ruis, niet mooi licht, geen mooie belichting en wat bewegingsonscherpte viel op deze manier nog aardig te compenseren.
Aan die dingen ga ik nog werken. Aan de andere kant ben ik niet vies van wat nabewerking, ik denk dat juist een contest als deze ook de mogelijkheid biedt om op dat punt onderscheidend te zijn.
edit: ik ga inderdaad ook nog een gepaste achtergrond zoeken. De huidige opstelling, ik zittend onder een bureau met de camera met mini-statief erop bood ook nog niet al teveel mogelijkheden tot het uitgebreid testen. De reacties geven in ieder geval de bevestiging om het idee verder uit te werken
Aan die dingen ga ik nog werken. Aan de andere kant ben ik niet vies van wat nabewerking, ik denk dat juist een contest als deze ook de mogelijkheid biedt om op dat punt onderscheidend te zijn.
edit: ik ga inderdaad ook nog een gepaste achtergrond zoeken. De huidige opstelling, ik zittend onder een bureau met de camera met mini-statief erop bood ook nog niet al teveel mogelijkheden tot het uitgebreid testen. De reacties geven in ieder geval de bevestiging om het idee verder uit te werken
[ Voor 29% gewijzigd door Rudedadude op 06-12-2004 21:53 ]
Hmm, ik vind de nabewerking juist wel geil gedaan, het doet een beetje denken aan de ingekleurde fotokopien van Andy Warhol. Het is iig veruit te prefereren boven het origineel imo 
Alleen de achtergrond lijkt een beetje buiten de toon te vallen.
Alleen de achtergrond lijkt een beetje buiten de toon te vallen.
Noem me een pessimist maar tot nu toe zie ik maar 2 inzendingen die geen van beide aan de criteria voldoen.Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:45:
goede ideen, ik zie het al. een onderwerp wat eerst afgezeken wordt en vervolgens de meest originele foto's laat zien
Eerst zien dan geloven
Verwijderd
ik denk dat veel mensen tegen het thema van deze contest aan lopen te hikken omdat het de fotograaf een beetje te veel in een hoek dwingt. Er is imo een onderwerp gegeven en geen thema. Je moet per se jezelf als onderwerp nemen.
Een goede contest laat volgens mij de fotograaf c.q. kunstenaar een hoop vrijheid over en gaat niet de route voor een groot gedeelte uitstippelen.
Wat vinden jullie hiervan?
Een goede contest laat volgens mij de fotograaf c.q. kunstenaar een hoop vrijheid over en gaat niet de route voor een groot gedeelte uitstippelen.
Verwijderd
Nog zo'n bekrompen denker...Charly schreef op maandag 06 december 2004 @ 22:29:
[...]
Noem me een pessimist maar tot nu toe zie ik maar 2 inzendingen die geen van beide aan de criteria voldoen.![]()
Eerst zien dan geloven
Helemaal mee eens... Daarom lenen imho juist de wat abstractere onderwerpen zich beter voor een contest. Je kan dan ook uiteenlopendere inzendingen verwachten, wat naar mijn idee veel leuker is...ik denk dat veel mensen tegen het thema van deze contest aan lopen te hikken omdat het de fotograaf een beetje te veel in een hoek dwingt. Er is imo een onderwerp gegeven en geen thema. Je moet per se jezelf als onderwerp nemen.
Ik denk dat deze contest uitstekend geschikt is en dat een goede contest niet per definitie veel vrijheid biedt. Kijk naar de contesten 'tegenlicht' en 'uit de schaduw, in het licht' Daar was er alle vrijheid, alleen was het gevolg dat er foto's werden ingeleverd waarvan je je soms afvroeg of ze voldeden aan het thema. En specifiek 'tegelicht' gaf bijvoorbeeld meer dan 10 zonsondergangen te zien. Anders gezegd: ik denk niet dat er op GoT zoveel kunstenaars zijn die die ruimte nodig hebben danwel gebruiken. Het heeft als gevolg dat er vervolgens appels met peren moeten worden vergeleken en het leuke van deze maand is nu juist dat iedereen aan hetzelfde onderwerp vastzit en dat iedereen daar het beste van moet zien te maken.
Verder is het 6 december en het aantal inzendingen en geposte ligt niet hoger of lager dan in andere maanden. Bovendien is het thema van deze maand een gelopen zaak; daar verandert niets meer aan. Degene die de contest wint bepaalt vervolgens weer wat er volgende maand gebeurt en welke voorwaarden dan gelden. Kansen voor iedereen dus
Verder is het 6 december en het aantal inzendingen en geposte ligt niet hoger of lager dan in andere maanden. Bovendien is het thema van deze maand een gelopen zaak; daar verandert niets meer aan. Degene die de contest wint bepaalt vervolgens weer wat er volgende maand gebeurt en welke voorwaarden dan gelden. Kansen voor iedereen dus
Verwijderd
Die krijg je hier ook niet als d'r geen leuke thema's worden aangedragen en constant de "mooie kiekjes"[1] hoog eindigen ipv. de foto's die weer 's wat anders dan 't standaard-spul laten zien.Rudedadude schreef op maandag 06 december 2004 @ 23:03:
ik denk niet dat er op GoT zoveel kunstenaars zijn die die ruimte nodig hebben danwel gebruiken.
Bij 'tegenlicht' zag je dat heel goed: bijna alle foto's leken op elkaar. Bij 'eng/griezelig' was de diversiteit weer veel groter, wat 't uiteindelijk ook leuker maakt.
Dus ja, dan gaan de echte artistiekelingen naar iets als fredmiranda.com en blijft GoT hangen op 't snapshot-niveau; beetje jammer aangezien d'r heus wel potentieel is.
(sorry voor de rant
[1] Ik heb niets tegen mooie kiekjes, maar IMO horen ze niet in een contest thuis. Het gaat niet over wat je even snel in elkaar flanst, maar wat je werkelijk kunt als je d'r even de tijd voor neemt.
Volgens mij is dat onvermijdelijk op een niet-specifiek-foto forum zoals GoT. Je hebt zonder meer gelijk als je zegt dat er hier voldoende mensen zijn die een prachtige foto kunnen maken. Ik zie genoeg namen van hier ook op fotografie-fora opduiken. het punt is alleen dat de groep deelnemers hier itt DPZ of Fredmiranda.com ook gevormd wordt door mensen die hier in eerste instantie niet komen voor fotografie. Dat gecombineerd zorgt voor een wisselend beeld en ook wisselende thema's, want dezelfde gemixede mensen stemmen ook op de foto's en bepalen het volgende thema.
En tja, wat heb je aan je artistiek hoogwaardige plaat wanneer het gemiddeld publiek hier liever iets anders ziet
En tja, wat heb je aan je artistiek hoogwaardige plaat wanneer het gemiddeld publiek hier liever iets anders ziet
Tablsels, je weet van geen ophouden met creativiteit te promoten, en te zeggen dat creativiteit niet beloond wordt. Ik denk dat je dit verkeerd ziet. Een goed uitgevoerde creatieve foto zal heus genoeg punten verzamelen. Helaas wordt creativiteit gebruikt om een gebrek aan kwaliteit te verdoezelen, waardoor een groot deel van de zogenaamd creatieve foto's van zulke crappy kwaliteit zijn dat ze geen punten krijgen. Ik zelf zie liever een perfect niet zo originele foto dan een crappy experimentele foto.
Ook denk ik dat creativiteit niet in het onderwerp/thema zit van de contest, maar in de persoon dit een foto maakt, dan wel de uitvoering van het onderwerp. (Hiermee bedoel ik niet dat je maar een foto binnen het thema moet praten, maar dat je juist moet proberen om binnen de beperkingen van het thema een goede foto te maken, die, als je de behoefte voelt, ook nog een origineel mag zijn)
Ik durf best te verdedigen dat het van meer creativiteit getuigd een originele/creatieve foto binnen een duidelijk omlijnd thema te maken, dan een originele foto binnen een ruim thema.
Wat dit thema betreft, ik acht iedereen toch instaat om een foto te maken welke binnen dit thema past, de enige reden waarom dit niet zou kunnen is dat je niet met je hoofd op internet wil, dat is een eigen keuze. Ik snap hierom ook het probleem met dit thema niet, het is waar dat deze keer met name de uitvoering het verschil zal maken tussen de foto’s, maar zoals eerder gezegd, het is ook de bedoeling dat er toch enige moeite wordt gedaan voor een foto... Uit een deel van de reacties kan ik opmaken dat dit te bezwaarlijk is
* Norjee snapt niet waarom sommigen zich ineens zo rebels aan het gedragen zijn in dit topic, het ging net weer wat beter naar mijn idee, maar nu lijkt het hek van de dam. Ga toch allemaal lekker foto's voor dit thema maken, dat geeft iets leukers om over te discussiëren
Ook denk ik dat creativiteit niet in het onderwerp/thema zit van de contest, maar in de persoon dit een foto maakt, dan wel de uitvoering van het onderwerp. (Hiermee bedoel ik niet dat je maar een foto binnen het thema moet praten, maar dat je juist moet proberen om binnen de beperkingen van het thema een goede foto te maken, die, als je de behoefte voelt, ook nog een origineel mag zijn)
Ik durf best te verdedigen dat het van meer creativiteit getuigd een originele/creatieve foto binnen een duidelijk omlijnd thema te maken, dan een originele foto binnen een ruim thema.
Wat dit thema betreft, ik acht iedereen toch instaat om een foto te maken welke binnen dit thema past, de enige reden waarom dit niet zou kunnen is dat je niet met je hoofd op internet wil, dat is een eigen keuze. Ik snap hierom ook het probleem met dit thema niet, het is waar dat deze keer met name de uitvoering het verschil zal maken tussen de foto’s, maar zoals eerder gezegd, het is ook de bedoeling dat er toch enige moeite wordt gedaan voor een foto... Uit een deel van de reacties kan ik opmaken dat dit te bezwaarlijk is
* Norjee snapt niet waarom sommigen zich ineens zo rebels aan het gedragen zijn in dit topic, het ging net weer wat beter naar mijn idee, maar nu lijkt het hek van de dam. Ga toch allemaal lekker foto's voor dit thema maken, dat geeft iets leukers om over te discussiëren
[ Voor 5% gewijzigd door Norjee op 06-12-2004 23:53 . Reden: Nuancering... ]
Zou ik hierop commentaar mogen ontvangen?Wok schreef op woensdag 01 december 2004 @ 23:27:
Ik ben even aan het experimenteren geweest:
Comments graag
Op de foto heb ik mijn neefje in mijn armen(ik heb zelf dus geen kinderen (eerst een vrouw zien te vinden
)).
De foto is verre van perfect, maar graag zou ik tips en kritiek horen om een beter resultaat te verkrijgen. Ik ben het aan mezelf verplicht om weer iets aardigs neer te zetten naar aanleiding van de (voor mijn doen) relatief hoge score in de vorige contest
[ Voor 5% gewijzigd door Wok op 06-12-2004 23:58 ]
Verwijderd
Wat denk je er zelf van?Wok schreef op maandag 06 december 2004 @ 23:56:
[...]
Zou ik hierop commentaar mogen ontvangen?
De foto is verre van perfect, maar graag zou ik tips en kritiek horen om een beter resultaat te verkrijgen. Ik ben het aan mezelf verplicht om weer iets aardigs neer te zetten naar aanleiding van de (voor mijn doen) relatief hoge score in de vorige contestIk wil mezelf verbeteren
Hier komt mijn ongezouten kritiek:
Ik denk dat je eens moet gaan spelen met de kleurverzadiging (te veel) en je witbalans (te 'rood'). Dan komt de foto er technisch al wat beter uit. Ook qua compositie kan de foto beter... waar moet ik naar kijken? De bloemen, of de foto in het midden? Waarom zijn er van die vreemde zwarte hoeken linksboven en linksonder, maar loopt het beeld aan de rechterkant wel door? Zit er nou moire in je foto, of komt dat omdat ik hem bekijk op mijn TV?
Ik vind het niet een superspannend idee overigens. Ik denk dat er wel een betere foto te maken is dan deze, ook qua idee. Maargoed, dat is ook wel weer een beetje een kwestie van smaak.
Hier kan ik wat meeVerwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 00:18:
[...]
Wat denk je er zelf van?
Hier komt mijn ongezouten kritiek:
Ik denk dat je eens moet gaan spelen met de kleurverzadiging (te veel) en je witbalans (te 'rood'). Dan komt de foto er technisch al wat beter uit. Ook qua compositie kan de foto beter... waar moet ik naar kijken? De bloemen, of de foto in het midden? Waarom zijn er van die vreemde zwarte hoeken linksboven en linksonder, maar loopt het beeld aan de rechterkant wel door? Zit er nou moire in je foto, of komt dat omdat ik hem bekijk op mijn TV?
Ik vind het niet een superspannend idee overigens. Ik denk dat er wel een betere foto te maken is dan deze, ook qua idee. Maargoed, dat is ook wel weer een beetje een kwestie van smaak.
Ik had in de post al aangegeven dat het een experiment was en er is duidelijk ruimte voor verbetering (dat vond ik zelf ook al).
Het was een hersenspinsel en blijkbaar dus minder geslaagd
Bovenstaande foto wordt dus NIET mijn inzending
Dit topic is gesloten.
![]()