Toon posts:

subwoofer jbl gt150 of gt120

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 826 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,
ik zou graag en subwoofer bouwen. Nu heb ik hier veel over gezocht en gevonden maar ik ben nog aan het twijfelen.
Mijn wensen:
*De sub moet "snel" zijn, dus gesloten behuizing
*Max 200€(zonder hout)
*liefst xxl subwooferversterker= 95Wrms@8Ohm (die goedkope van € 50)(mindere kwaliteit maar ik doe elektronica ontwerptechnieken dus daar kan nog wel aan gewerkt worden)
*-3dB@25hz
*linkwitz filter zie: http://sound.westhost.com/project71.htm
*liefst minder dan 100 liter

het probleem is dus de keuze van driver
ik had zelf mooie gevonden van jbl namelijk de gt150 en de gt120
http://www.jbl.com/car/products/series.aspx?ser=gts
gt150: 15", fs=28hz, xmax=12mm,4Ohm, 250Wrms, 91dB
gt120: 12", fs=24,93dBrest is zelfde. Wat me opvalt is de lager resonantie freq.
Met een lager fs moet ik dus minder corigeren met linkwitz filter.(ook kleiner vas en hierdoor nog minder korrigeren bij eenzelfde behuizing.)
En dat de kleiner driver een beter rendement heeft.

zijn dit goede drivers, of raden jullie me wat anders aan

Ik kan de keuze maar niet maken.
kunnen jullie me daar met helpen?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik zou gewoon voor een Shiva + Conrad amp gaan :). Kijk maar eens rond hier op GoT; er is genoeg over te vinden!

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op zondag 28 november 2004 @ 20:36:
Ik zou gewoon voor een Shiva + Conrad amp gaan :). Kijk maar eens rond hier op GoT; er is genoeg over te vinden!
een shiva heeft een te kleine gevoeligheid om hem te gebruiken met linkwitz.
Als ik me niet vergis heeft hij slechts een gevoeligheid van 87dB. Dus een verschil met de jbl van 4dB. Dus heb je meer dan het dubbel van het vermogen nodig.

Tevens weet ik niet waar je een shiva kunt kopen. ik voel er weinig voor om hem te laten overkomen.
De gt120 heeft trouwens minder correctie nodig dan de shiva(0.3dB).
(Deze heeft 9.7dB nodig om tot -3dB @20hz te komen. verwacht iemand hier een probleem?)

Ok das niets maar hij heeft wel 6db meer rendement. presteert beter in kleine behuizingen en is beter verkrijgbaar en goedkoper.
Tuurlijk zeggen de T/S parameters niet alles over de geluidskwaliteit maar toch iets.

De keuze voor de versterker staat al vast.
Ok deze is niet spektaculair maar tis goedkoper dan conrad en zelfs goedkoper dan er zelf een te bouwen dus koop ik er nu zo eentje. Later kan ik er nog een zelfbouwen

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2004 21:34 ]

• Barry|IA
Waarom zou je hem eigenlijk gebruiken met een linkwitz? Kijk anders ook eens naar de Raveland AXX1212, of zelfs AXX1515, als je een échte nederlander bent 8) .

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
ik ben belg(maar als ik moet kiezen tussen nederlandse producten en amerikaanse weet ik het wel hoor :D lang leve de benelux)
probleem is dat de ravelands hebben een te hoge fs hebben en hierdoor teveel correctie nodig hebben

linkwitz omdat hij zo lekker laag gaat en toch snel is.
Ik luister naar metal en metalcore en daar zitten niet zoveel echt diepe bassen in.
Maar het gebeurt dat hier een feestje wordt gegeven dus zou hij alle muziek soorten moeten kunne spelen

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2004 21:44 ]

Verwijderd

Die JBL's zijn erg leuke drivers, ik heb ook overwogen om de GT120 te kopen voor mijn sub. (toch maar voor de Shiva gegaan :P )
Shiva's zijn denk ik muziekaler.

Andrere optie; de Adire Tempest (grote broer van de Shiva) :9

Verwijderd

Topicstarter
waarom zouden de shiva's muzikaler zijn?
waaraan kan je dat zien?

tja de shiva is wel een optie maar die 6dB verschil met de gt120 is toch wel veel.
tevens is de BL van de shiva 10,.. en van de gt120 14,.. .Is de gt120 dan niet sneller?

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2004 22:04 ]

• Barry|IA
Wat is BL?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Simpel gezegd de kracht van de motor, ben nu te lui om een lang verhaal te typen google het maar even op als je het wilt weten.

Waarom staar je je blind op de FS frisse? Er zijn meer eigenschappen die de benodigde correctie bepalen. Ook snap ik je maximale inhoudswens niet helemaal je gaat toch een Linkwitz Transform maken om juist laag te kunnen gaan in een kleine kist?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

m.m schreef op zondag 28 november 2004 @ 22:58:
Simpel gezegd de kracht van de motor, ben nu te lui om een lang verhaal te typen google het maar even op als je het wilt weten.

Waarom staar je je blind op de FS frisse? Er zijn meer eigenschappen die de benodigde correctie bepalen. Ook snap ik je maximale inhoudswens niet helemaal je gaat toch een Linkwitz Transform maken om juist laag te kunnen gaan in een kleine kist?
Ey,

ik heb zelf een GT4-15" in een *even uit me hoofd* 52 liter kast ?, samen met een Conrad 300 watt amp, deze heeft al een correct van +6db ? @ 30 Hz, dus dat komt in je buurt, hij klinkt iig bruut :).

en ik zou zowiezo voor de GT4-15" gaan, en niet voor de 12", het scheelt maar een paar euro's .....

En misschien met wat goede vulling komt ie nog wel wat dieper })

Verwijderd

Topicstarter
maar als je bij jbl gaat kijken naar de prestaties van hun opgegeven boxgroottes zie je dat de 12" dieper gaat dan de 15"
15": http://manuals.harman.com...es%20And%20Parameters.pdf

12": http://manuals.harman.com...%20Parameters/GT120_f.pdf

dus kijken naar de out of car grafiek

de 15" presteerd dus in geen enkel opzicht beter dan de 12"er.
15" presteerd volgens mij zelfs slechter. kijk maar eens naar de uitslagen die hij maakt bij 50hz al 17.5mm, de 12"= 10mm toch een behoorlijk verschil.
Tevens begrijp ik dit niet goed. Als een 15" een evengrote uitslag maakt moet hij toch meer geluidsdruk maken dan een 12".(al is een 15" wel zwaarder), is het hierdoor dat hij zulke grote uitslagen maakt?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2004 09:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op zondag 28 november 2004 @ 22:58:

naar welke eigenschappen moet ik dan nog kijken?
de inhoud van 100l is echt max, liefst zo klein mogelijk dus wsl rond de 50l

aja nog een vraagje: bij WinISD wordt er altijd berekend naar een Q van 0.7
bij de esp site staat en excel bestand dat rekend naar een Q = 0.8
Wat is nu het beste voor muziek en wat is het verschil?

• MM
  • Niet online

MM

Hoe hoger je Q hoe boemeriger het gaat klinken en hoe kleiner je kast is. Hoe groot is afhankelijk van de T/S parameters van de driver. 0,707 wordt als ideaal gezien (beste van beide werelden). Wil je een betere impuls respons dan moet je de Q nog lager kiezen, bijvooorbeeld 0,577 (beste time-alignment) of 0,500 (kritisch gedempt). Onder de 0,5 moet je niet gaan want dan verslechter je de impuls-respons weer.

Met een Linkwitz transform kun je echter de Q en f3 frequenties zelf instellen. Hoe kleiner je de kist echter neemt, hoe lager je rendement is bij een gegeven set f3/Q. Ook is het aan te raden het niet in het extreme te voeren, als je naar 0,707 transformt zou ik een originele Q nemen van tussen de 0,5 en 1,0.

Als f3 frequentie is in principe hoe lager hoe beter maar ga niet overdrijven want téveel correctie is niet zo goed. Als f3 kun je bijvoorbeeld 30hz nemen, of als je nog wat lager wilt 25hz. Nadeel is wel dat je nu erg snel over de X-max bent bij die lage frequenties.'

Even over die sheets van die drivers die je had geselecteerd, die kunnen onmogelijk kloppen. een 15" heeft meer conusoppervlak en zal in een gesloten behuizing bij een gegeven uitslag meer SPL leveren dan een 12" speaker. Bij de 15" zie je echter een grotere uitslag bij minder vermogen (250vs300w) en dan ook nog eens een lager rendement, dat kan dus niet. Het geheel zou voor een klein deel door de powercompressie kunnen worden verklaard maar dat zou bij deze speakers hooguit 1dB verschil mogen maken en niet 4-5dB.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
Dank u,
hier heb ik dus echt iets aan.

Dat die datasheets niet klopten dacht ik al, maar op de amerikaanse site staan ze ook zo.

mss foute metingen ofzo?
ik zie nu juist dat de box met 15"als demping aan de kanten(1") materiaal heeft zitten, de 12" behuizing zit helemaal vol.
Zou dit zo'n groot verschil kunnen maken?(qua freq resp)

Wat zou jij nemen als f3 en als Q na correctie?

wsl zijn de parameters van de 15" fout, als je de veranderingen van de 10" naar de 12" doortrekt vb dalende fs, stijgende dB enzo
Nu weet ik dus niet wat ik moet nemen als parameters van de driver.

als ik de wsl foute gegevens gebruik:
F3 =25hz
Q =0.7
vol = 60liter of zou ik deze kleiner nemen?
dan bekom ik een correctie van 12.3dB is dit teveel?
bij f3 = 30hz ==>9.17dB
deze kan ik eigelijk nadien nog makkelijk veranderen door andere waardens te nemen in het filter.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2004 13:23 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik zou die XXL versterker niet gebruiken in samenwerking met een woofer die 91dB of zelfs meer gevoelig is. De amp heeft een slechte S/N ratio en je gaat dus, zeker bij een gevoelige driver, heel veel ruis horen!

En dat Linkwitz filter, dat doet eigenlijk niets meer dan een EQ, dus staar je daar niet blind op. Het "max spl" (WinISD) grafiekje veranderd NIET door het gebruik van een filter. Je kan een sub dus wel vlakker trekken, (in theorie dan, in de praktijk alleen met een heftige parametrische EQ en meetapparatuur) maar dan heb je nog geen garantie dat je de klank hebt die je wil.

Misschien dus verstandiger om gewoon een mooie actieve sub te bouwen die een lage Q waarde heeft en dan met een equalizer kijken wat je echt nodig hebt.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Atgast schreef op maandag 29 november 2004 @ 13:21:
Ik zou die XXL versterker niet gebruiken in samenwerking met een woofer die 91dB of zelfs meer gevoelig is. De amp heeft een slechte S/N ratio en je gaat dus, zeker bij een gevoelige driver, heel veel ruis horen!

Ja ik ga hem eerst gewoon maken, en als dat niet voldoet experimenteren met linkwitz.

over die versterker:
Die van xxl heeft een signaal ruisverhouding van 87dB
conrad hebben 78dB, dus nog veel slechter.
Dus die van conrad geeft meer ruis dan die van xxl.

Daarbij valt daar nog wel iets aan te doen( ruisarmere transistoren of opamps in de ingangstrap, beter ontstoren ect.
)

waarschijnlijk ga ik de 15" nemen, maar neem ik hem nu best in 1x4Ohm of 2x4Ohm

wat is het beste?

Als ik die met dubbel spoel neem, kan ik hem in serie aansluiten wat de BL verhoogt en zo volgens mij een snellere weergave produceerd.
Anderzijds verkleint dit de dempingsfactor van de versteker of niet?
kan iemand me dat vertellen?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2004 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ey,

ik heb zelf een GT4-15" in een *even uit me hoofd* 52 liter kast ?, samen met een Conrad 300 watt amp, deze heeft al een correct van +6db ? @ 30 Hz, dus dat komt in je buurt, hij klinkt iig bruut :).

Wat heb je hem betaalt, en waar heb je hem gekocht?
ps als ik voor de JBL ga wordt het de 15"

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2004 19:56 ]

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 18:23
Ik zou nooit die XXL kopen. Lees maar eens rond. Kwalitatief matig. Ik heb de 300518 en 301044 van conrad, beide prima. Met instelbare bassboost (solderen). Nu zou ik heroverwegen. Ook Hypex (DS1.2) en Detonation (DT105) bieden in die prijsklasse nu versterkertjes. Bovendien zijn dat allen echte sub-amps met alle features die je kan wensen (dus incl. subsonic + faseschakelaar/regelaar).
Ik zou die JBL's niet kopen als je Sound-quality wilt. Ze hebben nogal een erg zwaar membraan: 175 gr. voor die GT120; daar heb je dan ook weer een erg sterke motor voor nodig om dat ding in beweging te krijgen (=BL). 100% zou ik dat ding niet kopen.
Zoek een woofer die past bij jouw behoefte:
ca. 50 liter (= ca. 40*40*40 buitenmaat).
budget?
Je wilt kwaliteit + (secundair, anders had je wel BR gekozen) hard....

Tips:
Peerless XXLS (nieuwe serie, ziet er strak uit), zal wel ca. 200,- voor de 12 inch zijn. Zeker weten een heel goede woofer.
Adire Shiva, beetje de hype van het moment. Ik persoonlijk zou eerder een Peerless kopen (subjectief, mooiere korf: gegoten + rubberen surround), wel erg goed natuurlijk.
Adire DPL12: Top qua parameters + build, nooit gehoord. Deze komt al tot 30 Hz in een gesloten 50 liter behuizing ZONDER bassboost.

Zin.

Verwijderd

Atgast schreef op maandag 29 november 2004 @ 13:21:

over die versterker:
Die van xxl heeft een signaal ruisverhouding van 87dB
conrad hebben 78dB, dus nog veel slechter.
Dus die van conrad geeft meer ruis dan die van xxl.
Erm, betekent dat niet dat hij 78dB/watt heeft, ipv 87dB/watt ? dus dat ie juist Minder dB tuis heeft ? Want Conrad heeft betere filters als die XXL
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 16:52:
Ey,

Wat heb je hem betaalt, en waar heb je hem gekocht?
ps als ik voor de JBL ga wordt het de 15"
Ik heb em bij een bekende dealer gekocht, waar ik vaker heen ga, voor 130€, dat is nat. ook inc. uitleg en kabeltjes enzo.

Maar op inet is ie vast wel te krijgen voor rond de 110€

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2004 20:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
de signaal ruisverhouding is: de verhouding tussen signaal en ruis.

ALS de gegevens kloppen die op internet staat
is de xxl dus beter op gebied van ruis

het is uitgedrukt in dB omdat je anders reusachtige getallen krijgt.

het budget is 100€ voor de speaker, zou wel tot 150 willen gaan als ik daar dan een echt veel beter speaker voor heb.
investering op lange termijn zullen we maar zeggen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2004 22:36 ]

• Redheinz
Inderdaad als. Als ik de verhalen over problemen met brom (= geen ruis :), en ze geven geen signaal/brom verhouding :D :D ) en kapotte units zou ik me er niet aan wagen. Met hypex en detonation (en conrad) koop je degelijk spul. Evt. de goedkopere units met minder vermogen?? DT50 bijv.

Zin.

Verwijderd

Topicstarter
Redheinz schreef op maandag 29 november 2004 @ 22:34:
Inderdaad als. Als ik de verhalen over problemen met brom (= geen ruis :), en ze geven geen signaal/brom verhouding :D :D ) en kapotte units zou ik me er niet aan wagen. Met hypex en detonation (en conrad) koop je degelijk spul. Evt. de goedkopere units met minder vermogen?? DT50 bijv.
desnood bouw ik er zelf wel een :) (doe niet voor niets graduaat elektronica-ontwerptechnieken)

ik had deze enkel gekozen omdat hij belachelijk goekoop is. verdere opties zoals faseschakelaar kan ik er zelf opzetten.
Mss dat de brom afkomsig is van slechte afvlakking.(als hij 100Hz is is het dit)
dat is goedkoop op te lossen 5€ ofzo
ik was opzoek naar prijzen voor trafos(ringkern) en deze waren duurder dan de hele xxl versterker
Maar de versterker is het probleem niet, daar kom ik zelf wsl wel uit.

maar het probleem zit hem dus nog bij de driver.
Ik zou evt ook wel de shiva willen kopen maar waar?(ik hou zo niet van elektronische winkels, en zeker niet als het van amerika moet komen)

Alles ligt nog open...
heb je voorstellen? laat maar komen
alvast bedankt

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2004 22:47 ]

• Barry|IA
Met brom bedoelt men gewoon een DC op de speaker. Er zit namelijk enkel een zekering in qua beveiliging,verder niks.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op maandag 29 november 2004 @ 22:50:
Met brom bedoelt men gewoon een DC op de speaker. Er zit namelijk enkel een zekering in qua beveiliging,verder niks.
Een brom is niet DC :) . Met zekeringen en beveilgingen heeft dat ook niets te maken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
DC = 0Hz dus als je een speaker hebt die je hoort bij DC ben ik uit de problemen
dan kies ik dezelfde als jou :D

Over de driver:
Stel ik neem de jbl 150D(dus met 2 spoelen van 4Ohm) wordt dan de bl niet groter als ik die spoelen in serie zet?

jbl geeft enkel parameters met spoelen paralel :s
BL is dan 13.6
ik dacht dat als ze in serie geziet werden bl 2x zo groot werd. dus 26
of zit ik hier fout(ik heb het denk ik eens gelezen bij peerless of shiva?)

jawel hoor ik heb het teruggevonden
http://www.acoustic-visio...shiva/shivawhitepaper.pdf

hier staat op pg 4 dat als je de spoelen in serie aansluit de bl verdubbeld.
bij de jbl geeft dit dus een bl van 26!!! of niet? bij 250gr
de shiva heeft en bl van 10.8 bij 125gr

De jbl heeft dus iets meer kracht per gewicht.
Al zal hij wel trager zijn omdat hij meer lucht moet verplaatsen.
En zo heb ik natuurlijk een betere versterker nodig want Z wordt dan 8Ohm=2x4

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2004 23:13 ]

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-02 17:39
De shiva heeft 21,6 in serie volgens die white paper...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dan nog, paralell krijg je 8 ohm (JBL) en 16 (Shiva). Je amp levert minder vermogen op hogere impedanties.

En voor de Shiva is de xxl idd wat zwakjes.

• MM
  • Niet online

MM

Parallel/serie maakt geen drol uit qua BL, wat alleen uitmaakt is 1 danwel beide voicecols aangesloten. Zo slecht is die XXL niet hoor, hij haalde ongeveer evenveel SPL als mijn A300 versterker (200w aan 4ohm). Het laagdoorlaatfilter is inderdaad niet zo heel steil maar voor een euro maak je een 4e orde filter zelf dus dat is het probleem niet. Ook van ruis oid heb ik nooit last gehad.

Nu ik zelf een kW aan mijn shiva's heb hangen (das wél een flinke vooruitgang zeg, heb al een paar keer de voicecoil gehoord :P, de coils staan in serie trouwens en samen hangen ze aan mijn gebrugde versterker die dus in theorie 2kw uit kan sturen, echt vet als je gewoon de lampen ziet dimmen bij een beat) heb ik mijn xxl tijdelijk buiten gebruik maar ik ga binnenkort wel weer een klein 10" subje bouwen met de XXL als amp.

[ Voor 14% gewijzigd door MM op 30-11-2004 00:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
[quote]m.m schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 00:37:
Parallel/serie maakt geen drol uit qua BL, wat alleen uitmaakt is 1 danwel beide voicecols aangesloten.

waarom staat dat dan zo in die papieren van shiva bij serie is de bl hier het dubbele dan in parralel.

Het enige probleem is dan de weerstand
maar 8Ohm is op zich geen probleem

ik zal strax nog wel posten want die vent waar ik nu les van heb komt te dikwijls zien.

Als ik simuleer met de shiva (met behuizing 50liter) zit hij zo over de xmax(+-50w ik zit nu opt school dus weet ik het niet meer zeker)
Bij de jbl moet ik daar 200W voor gebruiken.
Wat moet ik doen om de xmax van de shiva binnen de perken te houden?

heeft iemand het schema van de xxl amp?
ik kan het niet vinden op internet :s
Dan kan ik eens vergelijken met de conrad amp :d

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 13:19 ]

Verwijderd

50watt??? :?

winISD laat mij zien dat het eerder 250watt vergt voordat ie aan z'n Xmax zit hoor.. :)

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bierkameel/Woofer/woofer1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bierkameel/Woofer/woofer2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bierkameel/Woofer/woofer3.jpg

Dit was mijn laatste bouwproject met een JBL GT4-15 in een 119 liter kist.
Hij stond achter in mn caddy en ging bruut hard op een JBL 75.4 amp.
Ik moet hem nu wegdoen omdat ik een andere auto heb van de zaak :'(

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 15:23:
50watt??? :?

winISD laat mij zien dat het eerder 250watt vergt voordat ie aan z'n Xmax zit hoor.. :)
bij een gesloten behuizing van 63liter en signaal van 50W heb ik bij 30Hz al 14mm
bij de jbl gt150 heb ik daar bijna 200W voor nodig

wat doe ik dan fout?

ps mooie sub

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 18:18 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 18:18:
[...]

bij een gesloten behuizing van 63liter en signaal van 50W heb ik bij 30Hz al 14mm
bij de jbl gt150 heb ik daar bijna 200W voor nodig

wat doe ik dan fout?

ps mooie sub
kweenie :O

ff de ingevulde parameters vergelijken;
Afbeeldingslocatie: http://img108.exs.cx/img108/1650/shiva50liter.jpg

PS de shiva stond al in winISD, dus an sich kan er weinig mis gaan dacht ik zo..

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 19:00:
[...]

kweenie :O

ff de ingevulde parameters vergelijken;
[afbeelding]

PS de shiva stond al in winISD, dus an sich kan er weinig mis gaan dacht ik zo..
Het is wel de MK2, de MK3 en 4 zijn toch wel wat anders. Maar extreem veel scheelt het niet.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:15

Jag

Als de driver snel aan zijn x-max zit in een gesloten behuizing is dat niet erg: x-max betekent nl max output, meer zit er gewoon niet in (nou ja, je kan natuurlijk nog door tot x-mech, maar dat wil je niet).

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

Akino

Dr. Opteron

Op zo'n JBL moet je geen lichte prutversterker hangen.
Komt ie nooit op z'n top,en je versterker krijgt het zwaar te verduren,omdat ie ineens echt power moet leveren.

Op een 150 Watt JBL moet je een 300 watt amp hangen.

Heel m'n PA is JBL.....en in auto......EV.

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

Verwijderd

Topicstarter
Akino schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 19:15:
Op zo'n JBL moet je geen lichte prutversterker hangen.
Komt ie nooit op z'n top,en je versterker krijgt het zwaar te verduren,omdat ie ineens echt power moet leveren.

Op een 150 Watt JBL moet je een 300 watt amp hangen.

Heel m'n PA is JBL.....en in auto......EV.
de impedantie kurve van de jbl ligt overal hoger dan die van de shiva de versterker moet dus minder vermogen leveren.

Nooit op zen top? nee, maar ik kan altijd als ik wat meer geld heb een andere amp bouwen. En nu kan ik lekker corrigeren met linkwitz.

De jbl heeft een hoger rendement dan de shiva, dus heeft deze een zwaardere amp nodig dan de jbl om hetzelfde spl niveau te halen.

Wat ik fout gedaan heb met de maximale vermogens:
ik heb gekeken naar de uitslagen die ze maken, en bij signal het vermogen ingevuld. Als ik het zo bekijk zijn de waarde bij de cone excursion dus de lineaire en niet de p-p waarden

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 19:34 ]

Verwijderd

deepspace schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 19:09:
[...]

Het is wel de MK2, de MK3 en 4 zijn toch wel wat anders. Maar extreem veel scheelt het niet.
Ja das waar, maar ik denk niet dat de mk3 en 4 eerder aan hun Xmax zitten, en als dat wel zo zou zijn zou het toch nooit zo een groot verschil zijn?

Verwijderd

Topicstarter
ik geraak er niet uit.

nog iemand sugesties ivm de speaker?

nog eens mijn wensen

budget speaker 100€ alst echt moet 150€
liefst snel
moet niet echt heel hard gaan
linkwitz is een optie

shiva is een optie, maar waar kan ik hem "goedkoop" kopen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 19:48 ]

Verwijderd

Bij Andreas Wagner heb ik mijn Shiva erg goedkoop kunnen krijgen, maar de meeste mensen hier kopen ze geloof ik bij een inkoop aktie :)

Verwijderd

Topicstarter
pff 200ballen voor de shiva--over mijn budget dus :'(

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 19:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 19:55:
pff 200ballen voor de shiva--over mijn budget dus :'(
Ja, maar ik heb 'm voor 3/4 van die prijs :9

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 19:58:
[...]

Ja, maar ik heb 'm voor 3/4 van die prijs :9
tja das nog genoeg maarja

ik heb nog een (op het eerste gezicht) mooie gevonden: de RE 12 van RE AUDIO
gevonden op:http://www.ls-wagner.de/
wat denken jullie hier van?

of toch maar eventje 35 duveltjes passen en dit geld in de woofer steken om zo een shiva te kopen?

howla
als ik deze woofer simuleer komt hij een beetje dieper dan de shiva
(op de site zijn niet alle gegevens ingevuld, maar als je diegen invult die je hebt vult winisd de andere in. kloppen deze waarden?)

hij is lichter en sterker meer BL! dus sneller?
en hij is goedkoper :D 118€ ipv 198

hij kan wel slechts 175W hebben. Nu weet ik niet of dit per spoel is of voor de 2 spoelen.

hij kan wel max 100W in 20hz hebben( in 80l)
maw 160 bij 10hz ( in 50l) dus uitstekend :d

ik vermoed voor een enkele spoel

iemand ervaring met deze drivers

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 21:54 ]

• @baddon
Enige wat ik kan zeggen is dat een Adire Shiva zeker wel zijn geld waar is en dat je voorlopig niet hoeft te denken aan een upgrade als je een Shiva hebt want zoveel subwoofers gaan er niet hard overheen. SVS misschien maar die kosten ook een aardige knaak.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog aan het zoeken geweest ivm het in serie parallel schakelen van de spoelen en de effecten hiervan op de BL.

Als je de spoelen in serie plaats krijg je het dubbele BL ten opzichte van een parallel schakeling
http://www.dls.se/pdf/manual_iridium_subs_eng.pdf zie pg 2
zelfde als bij shiva

heeft er niemand ervaring met die RE 12 van RE AUDIO?

ik denk dat de gegevens die ze geven per spoel zijn omdat ze voor RE=3.2Ohm geven.
Hierdoor is Z = 4Ohm
Dus zijn het supperwoofers zeker voor het geld. Ik heb ze al ergens gevonden voor 95€. Das minder dan de helft van de shiva :*)

of zit ik ergens fout?
graag jullie reactie

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 09:50 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

de RE12 lijkt me een leuk ding. Alleen die 2x4 Ohm geeft je 2 Ohm parallel. Je amp moet van goede huize zijn om dat te kunnen aansturen.

Verkijk is niet zo op die BL. Je wint er niet veel mee. Verder klopt die BL die RE opgeeft volgens winISD niet echt... je BL is misschien 2x zoveel, maar je ampvermogen is 4x zo laag (2 ohm t.o.v 8 Ohm). Simuleer gewoon en kijk wat het beste uitkomt, meestal is parallel toch gunstiger.

Kwa maxSPL haalt die RE het echter niet bij de Shiva. Ik zou gewoon even doorsparen, want het is echt wel een goed investering.

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 02-12-2004 09:51 ]

Verwijderd

Als ik simuleer met de shiva (met behuizing 50liter) zit hij zo over de xmax
Met een kleinere /groter kast doe je daar niets tegen, dat is een slechte eigenschap van een closed box.
Zo'n linkwitz transform lijkt leuk met de extra bandbreedte, maar dat levert een juist nog grotere Xmax op.
Voor een closed box is een grotere (of meerdere kleine) speaker aan te bevelen.

Verwijderd

Topicstarter
Die versterker zou ik zelf nog ooit kunnen ontwerpen .
en van die max spl: moet voor mij niet echt hard gaan, en voor 95€ kan ik er 2 kopen ipv 1 shiva
Dan zal de RE toch het hardst gaan vermoed ik.

dat van die overdreven bl zie ik nu ook juist :| spijtig

een shiva is me echt toch wat te duur

terug bij af dus

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 09:58 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Yep, met 2 woofers gaat het idd harder. Maar echt veel scheelt het niet (ongeveer 3 dB) boven de 50 Hz nog maar 0.3 dB verschil ;) (dit is ook alleen als die 175W per voice coil zijn i.p.v samen)

Maar je zegt zelf, het hoeft niet zo hard te gaan ;)

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 02-12-2004 10:02 ]

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 07:39
Bierkameel schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 15:30:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Dit was mijn laatste bouwproject met een JBL GT4-15 in een 119 liter kist.
Hij stond achter in mn caddy en ging bruut hard op een JBL 75.4 amp.
Ik moet hem nu wegdoen omdat ik een andere auto heb van de zaak :'(
Ja vindt je het logisch?
Als je baas telefoontjes krijgt dat wanneer jij langs kwam, de stoep tegels weer van zn plaats waren getrilt...

maar even over de Xmax gedoe; ben je van plan je sub zo achterlijk hard te gaan zetten dan?
als je hem gaat gebruiken om af en toe een film te kijken dan zal je die Xmax bijna niet halen met een shiva oid.

[ Voor 14% gewijzigd door hilbren op 02-12-2004 10:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op donderdag 02 december 2004 @ 09:32:
de RE12 lijkt me een leuk ding. ...
Verkijk is niet zo op die BL. Je wint er niet veel mee.
ik kijk nu naar de BL omdat jullie me vertelden dat de jbl te zwaar is. Hierdoor ben ik gaan kijken naar de verhouding gewicht/BL zowel jbl als shiva...

ze komen ongeveer even sterk uit de bus maar shiva heeft lagere fs, jbl heeft groter opp

ik weet wel da jullie shiva de max vinden.

maar waarom zou nu de shiva muzikaler zijn dan de jbl?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:15

Jag

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 09:49:
[...]

Met een kleinere /groter kast doe je daar niets tegen, dat is een slechte eigenschap van een closed box.
Zo'n linkwitz transform lijkt leuk met de extra bandbreedte, maar dat levert een juist nog grotere Xmax op.
Voor een closed box is een grotere (of meerdere kleine) speaker aan te bevelen.
Ja, met een gesloten behuizing wordt je idd niet geholpen door de poort, dan moet de woofer het helemaal zelf doen. Maar je moet niet de fout maken te denken dat een hogere belastbaarheid beter is bij een gesloten box. Excursie = SPL (bij een gesloten speaker), dus excursie is het enige dat telt. Een linkwitz transform verandert dan ook niks aan de max output. Ja, het zorgt voor meer excursie bij hetzelfde signaal (tenminste wel in het diepe sub), maar dus ook voor meer output.
LT is gewoon een manier om een speaker virtueel groter te maken. En het gaat alleen maar ten koste van amp vermogen.

Verwijderd

Topicstarter
is er geen programma waarmee je het ingangssignaal op bepaalde freq's kan boosten?

zodat je linkwitz en driver kan simuleren?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 16:56:
is er geen programma waarmee je het ingangssignaal op bepaalde freq's kan boosten?

zodat je linkwitz en driver kan simuleren?
Ja :) de laatste versie van winISD (pro) kan dat.
hier te downloaden.

• LiquidSmoke
  • Laatst online: 20-02 16:08
misschien een kleine tip: Bij www.rondevries.nl een JBL GT10 voor 80 euro inclusief kast!

GT 12 is iets duurder 89 geloof ik zoiets, misschien makkelijker ipv zelf bouwen?

Verwijderd

Topicstarter
LiquidSmoke schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:15:
misschien een kleine tip: Bij www.rondevries.nl een JBL GT10 voor 80 euro inclusief kast!

GT 12 is iets duurder 89 geloof ik zoiets, misschien makkelijker ipv zelf bouwen?
mja bedankt, maar ik maak hem liever zelf.
wat je zelf doet, ... :D
en zo amuseer ik me nog eens ;)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 11:04:
[...]
ik kijk nu naar de BL omdat jullie me vertelden dat de jbl te zwaar is. Hierdoor ben ik gaan kijken naar de verhouding gewicht/BL zowel jbl als shiva...

ze komen ongeveer even sterk uit de bus maar shiva heeft lagere fs, jbl heeft groter opp

ik weet wel da jullie shiva de max vinden.

maar waarom zou nu de shiva muzikaler zijn dan de jbl?
Er is inderdaad a lot of Shiva hailing going on here. Terecht misschien, meer bang voor je buck krijg je niet. Maar het gaat de laatste tijd wel erg ver imho. Ik weet het, klinkt raar voor iemand die 4 shiva's thuis heeft, maar er is meer op de wereld ;)

Ik ben van mening dat de meeste mensen meer gebaat zijn met een groter membraan oppervlak dan met een lagere FS. Dit omdat de tonen <30Hz voor de meeste mensen gewoon niet interesant is. Slechts heel weinig muziek komt hierbij in de buurt en is eigenlijk alleen interesant voor films.
Draai 'Bob Marley & Lauren Hill - Turn your lights down low' maar eens, volgens Cool edit Pro gaat dit nummer tot +/- 25Hz.

Als je woofers wil vergelijken moet je het met deze parameters doen:
DriverSd (cm^2)Xmax (2 way, cm)Swept Volume (liters)Max SPL @ 20 Hz, sealed
Adire Shiva4813.32 (actual)1.5999.5

waarom doet ie geen border?...

Hier heb je het meeste aan. Wat kan een driver verplaatsen aan lucht. De formule hiervoor is Sd * Xmax = liters. (maten invullen in decimeters)
dus voor de Shiva: 48.1 * 0.0332 = 1.59692 => 1.60 Liter.
Denk eraan dat de Xmax is hoever de driver nog redelijk linair aangedreven kan worden, Adire staat er wel om bekend dat ze hier erg goed in zijn. Zie bijvoorbeeld die XBL2 technologie. De driver kan dus nog een stuk verder, maar dat is eigenlijk niet veel meer dan een ongecontroleerde 'uitzwaai' van de conus. Deze uitzwaai wordt gecontroleerd door op electronische wijze door de dempingsfactor van de amp en op mechanische wijze door de ophanging van de speaker. (spider, surround) Hoe goed een driver in dit opvangen is bepaald vaak hoe 'muzikaal' hij is tegen z'n max. Ik ben van mening dat het menselijk gehoor niet, of iig heel weinig verschil tussen subwoofers kan horen die binnen hun linaire gebied blijven.

• JT
  • Laatst online: 22-02 11:27

JT

VETAK y0

Atgast schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:00:
DriverSd (cm^2)Xmax (2 way, cm)Swept Volume (liters)Max SPL @ 20 Hz, sealed
Adire Shiva4813.32 (actual)1.5999.5

waarom doet ie geen border?...
Zo ? :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Redheinz
Met zo'n staatje rapporteer je niets over de kwaliteit van een woofer, dus dat is zeker niet het enige waarop je gaat selecteren.
Als je verder redeneert op je verhaal (waar ik het mee eens ben) kan je stellen dat je woofer een niet te zwaar membraan moet hebben als je voor SQ gaat. Zwaar membraan heeft ook negatieve gevolgen voor de gevoeligheid.

Zin.

• JT

JT

VETAK y0

Ja, maar een licht membraam heeft iig bij dezelfde stof een lagere stijfheid met als gevolg sneller conusresonanties en geen gelijke beweging van de conus :) Go Alpine ! Met hun nieuwe woofer serie met een graatconstructie van aluminium en carbon fiber :Y) Licht en stijf :Y)

Afbeeldingslocatie: http://www.alpine-europe.com/alpine/cms/download.php?id=270

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 03-12-2004 13:44 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Redheinz
En daarom worden er steeds dunnere, stijvere membranen met exotische materialen ontwikkeld, lijkt me. Nouja, aan een zwaar membraan ontkom je ook zo'n beetje niet omdat dat de resonantiefrequentie naar beneden drijft (even rondgekeken bij diverse modellen, heleboel toch tussen de 150 en 200 gr., shiva zit dan wel laag trouwens, XXLS (afhangend van serie) nog lager.). Pff, het blijft toch altijd eindeloos speuren naar het goede compromis.... Zwaar membraan: Lagere Fs/VAS, kleinere box... Maar ook minder gevoeligheid. Die nieuwe Peerless XXLS vind ik er wel aantrekkelijk uitzien...

Frusti, kom je toch ook weer uit bij advies Adire Shiva. Terwijl ik differentiatie wel leuk vind. Krijg je weer eens wat anders.

[ Voor 16% gewijzigd door Redheinz op 03-12-2004 14:24 ]

Zin.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Redheinz schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 13:56:
En daarom worden er steeds dunnere, stijvere membranen met exotische materialen ontwikkeld, lijkt me. Nouja, aan een zwaar membraan ontkom je ook zo'n beetje niet omdat dat de resonantiefrequentie naar beneden drijft (even rondgekeken bij diverse modellen, heleboel toch tussen de 150 en 200 gr., shiva zit dan wel laag trouwens, XXLS (afhangend van serie) nog lager.). Pff, het blijft toch altijd eindeloos speuren naar het goede compromis.... Zwaar membraan: Lagere Fs/VAS, kleinere box... Maar ook minder gevoeligheid. Die nieuwe Peerless XXLS vind ik er wel aantrekkelijk uitzien...

Frusti, kom je toch ook weer uit bij advies Adire Shiva. Terwijl ik differentiatie wel leuk vind. Krijg je weer eens wat anders.
tja, dat je bij de shiva uitkomt is opzich logisch, als je pro's en con's gaat afwegen doe je namelijk exact hetzelfde als wat Adire door een stukje software heeft laten doen. Aan de hand van die gegevens hebebn ze toen de Shiva gebouwd (en bijna al hun andere drivers als ik me niet vergis)
offtopic:
Overigens kun je nu bij Adire de Parthenon bestellen :D ongelofelijk dat ze dat ding op maat kunnen maken, ziek ding.

@ TS, misschien nog eens naar JL audio kijken? Je bent wel beperkt aangezien bijna elke driver van hun boven je budget uitkomt, maar ze hebben veel drivers die zich lekker voelen in een kleine gesloten box :)

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat het toch de RE 12 gaat worden.

Deze kost "maar" 95€ ( inc verzendingskosten)

deze bouw ik dan in in een 100l behuizing. Ik zet een weerstand van 1Ohm in serie met de speaker. Zo gaat hij dieper en ga ik nooit over zijn xmax(met 95W).

hij verliest er maar 0.6dB mee. en hij gaat dieper -3@33hz waar shiva dan al -4.7 is.

Ik ga dan de frontplaat van de box groot genoeg maken zodat ik er nog een kan driver bijsteken
( dus 2x RE12)

moest hij met 1 driver niet hard genoeg gaan natuurlijk.

zo kom ik uit op:
55€ amp
95€ driver
hout +-20€
de rest heb ik liggen
=170€

zo kom ik makkelijk binne mijn budget uit

ok wel rendementsverlies maarja... je moet ergens gaan innemen als je een beperkt budget hebt.

heeft hier iemand bedenkingen bij?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2004 10:53 ]

• Redheinz
+bezorgkosten?
Ziet er qua parameters en response gezellig uit in ieder geval.
Alleen die versterker..... Heb je niet een oudje over? Als je een surround-versterker gebruikt via sub-out heb je dat filter in die *-XXL toch niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Redheinz op 04-12-2004 11:40 ]

Zin.

Verwijderd

Als je de spoelen in serie plaats krijg je het dubbele BL ten opzichte van een parallel schakeling
http://www.dls.se/pdf/manual_iridium_subs_eng.pdf zie pg 2
Ik heb zo mijn twijfels over de juistheid van die stelling!
Bij zowel serie als parallel heb je m.i dubbele BL product!

wat is BL product:
maat hoe krachtig de "motor" van de driver is.
B is het magneetveld. Uiteraard is de kracht evenredig met dit magneetveld.
L is de effectieve lengte van de draad (gewikkeld in spoel) in het magneetveld.
Uiteraard is de kracht F ook evenredig met de stroom I door de spoel.
F=I*B*L

Bij gebruik van maar een spoel halveert L logischerwijs. Stroom door 2e spoel is immers 0.
Bij gebruik van 2 spoelen waarbij door beide de stroom I loopt bereik je het volle BL product.

Hoe zijn de cijfers van de gequote pagina te verklaren:
Men heeft de speaker aangestuurd met een constante stroombron.
-1 spoel geeft halve BL waarde.
-Bij 2 spoelen in serie gaat dezelfde stroom door 2 spoelen en heb je de volledige BL waarde
-Bij 2 spoelen parallel verdeelt de stroom zich. Elke spoel krijgt de halve stroom!
L is wel 2x zo groot, maar bij deze meting is I feitelijk gehalveerd waardoor er geen vooruitgang is t.o.v. 1 spoel

Verwijderd

Topicstarter
Redheinz schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 11:39:
+bezorgkosten?
Ziet er qua parameters en response gezellig uit in ieder geval.
Alleen die versterker..... Heb je niet een oudje over? Als je een surround-versterker gebruikt via sub-out heb je dat filter in die *-XXL toch niet nodig.
ik heb geen surround versterker
en ja de prijzen zijn met verzendkosten
versterker = 49€ + 6€ verzendings kosten
driver = 95€ inc verzendings kosten

Verwijderd

Topicstarter
toch een goei idee om een oude versterker te gebruiken.
kheb er zelf geen, maar kga eens bij mijn buren vragen. Deze hebben een elektro zaak, mss dat ze nog iets hebben liggen.

Dan bespaar ik € 55, zo kan ik direkt 2 drivers kopen. :D
of een shiva natuurlijk

lap weeral dilema?? pff

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2004 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja ik dacht al dat er iets raar was

als ik er over nadenk moet ik je gelijk geven

is er ergens een inkoopactie bezig over de shiva of de re 12?

maar als je een stroombron gebruikt verandert het vermogen toch als je van impedantie verandert? Maarja het maakt toch niet zoveel uit.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2004 13:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik ga zaterdag naar aken, is daar ergens een goedkope speakerwinkel? of toch maar via internet?

hoe zit het trouwens met de levensduur van de drivers?
hiermee bedoel ik het verduren van de rubberen rand en cone?

• MM
  • Niet online

MM

Als je ze niet tot hun max drijft gaan ze vele tientallen jaren mee.

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op maandag 06 december 2004 @ 16:48:
Als je ze niet tot hun max drijft gaan ze vele tientallen jaren mee.
sjow
dan ga ik in het kort een een amp vragen aan mijn lieve buren :P

aan iedereen die me geholpen heeft : bedankt _/-\o_ _/-\o_

in het kort(+-2 weken) ga ik de driver bestellen en komen er pic's
moest iemand nog bedenkingen hebben, gelieve het nu te zeggen, tis nog niet te laat

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 18:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Redheinz schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 13:30:

Als je verder redeneert op je verhaal (waar ik het mee eens ben) kan je stellen dat je woofer een niet te zwaar membraan moet hebben als je voor SQ gaat. Zwaar membraan heeft ook negatieve gevolgen voor de gevoeligheid.
Het gewicht van de conus van de woofer heeft geen invloed op de snelheid hiervan
http://www.adireaudio.com/Files/TechPapers/WooferSpeed.pdf

dus kan ik mss toch maar beter de gt150 nemen dan de RE 12?

hoe zit het nu ook weer met de cms?
bij re cms = 0,5132 bij de jbl =0.137

welke is nu het stijfste opgehangen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 17:01 ]

• Redheinz
Ik zei niet dat het samenhangt met de snelheid, maar dat een zwaar membraan beslag legt op de dempingsfactor van je versterker, dus meer van die versterker vraagt.
Hier doelde ik dus op
Deze uitzwaai wordt gecontroleerd door op electronische wijze door de dempingsfactor van de amp en op mechanische wijze door de ophanging van de speaker.
Maar dat is wel een beetje onduidelijk als ik het zo terug lees. Ik vind het wel een interessant artikel. Die had ik nog niet gelezen.
Nogmaals: Aan de parameters kan je niet de kwaliteit aflezen. Heel duf: een duurdere driver is gemiddeld beter. Wel zijn er uitschieters: De nieuwe Mivoc XAW310 bijvoorbeeld, adire shiva en nog wel meer.
Niemand kan je gaan zeggen welke woofer beter is. Aangezien niemand beide woofers heeft gehoord denk ik. Ik persoonlijk zou voor 100 a 150 euro een Mivoc XAW310, Shiva, Raveland AXX1515 of (even je budget rekken) een peerless XXLS kopen. Deze 4 komen mij in gedachten, er zullen ongetwijfeld meer goede woofers zijn. Iemand hier op het forum heeft een tijdje een AXX1515 gehad maar vond de subwoofer te groot geloof ik.
Als die XXLS hier ook 175,- gaat kosten lijkt me dat een goeie deal

Zin.

Verwijderd

Topicstarter
175 is me teveel

kheb nog een mooie gevonden

monacor blackbass 12 voor 140€ € 106.6

Impedance (Z) 2 x 4Ω
Resonant frequency (fs) 29Hz
Power rating (P) 2 x 200WRMS
SPL (1W/1m) 87dB
Suspension compl. (Cms) 0.18mm/N
Moving mass (Mms) 158g
Total Q factor (Qts) 0.48
Equivalent volume (Vas) 61 l
Force factor (BxL) 10.5Tm
Voice coil induct. (Le) 2 x 0.7mH
Linear excursion (XMAX) ±15mm

ziet er mooi uit en door de kleine vas kan de box klein blijven
nadeel, mss kan de versterker die ik ga krijgen 4Ohm niet aansturen.
En ik had graag elke spoel op een appart kanaal aangesloten(stereo)

aja, hoe kan je de titel van de topic wijzigen? want het is niet echt relevant meer

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 16:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 19:06:
175 is me teveel

kheb nog een mooie gevonden

monacor blackbass 12 voor 140€ € 106.6

Impedance (Z) 2 x 4Ω
Resonant frequency (fs) 29Hz
Power rating (P) 2 x 200WRMS
SPL (1W/1m) 87dB
Suspension compl. (Cms) 0.18mm/N
Moving mass (Mms) 158g
Total Q factor (Qts) 0.48
Equivalent volume (Vas) 61 l
Force factor (BxL) 10.5Tm
Voice coil induct. (Le) 2 x 0.7mH
Linear excursion (XMAX) ±15mm

ziet er mooi uit en door de kleine vas kan de box klein blijven
nadeel, mss kan de versterker die ik ga krijgen 4Ohm niet aansturen.
En ik had graag elke spoel op een appart kanaal aangesloten(stereo)

aja, hoe kan je de titel van de topic wijzigen? want het is niet echt relevant meer
Die monacor ken ik niet, maar ziet er wat cijfertjes betreft idd wel leuk uit :)

Pas stond er trouwens nog een 2e hands shiva op marktplaats, maar volgens mij is die al weg.

Ow ja, de titel aanpassen doe je volgens mij door op het handje helemaal linksbovenaan de pagina te klikken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 10:46 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Yep, kwa parameters is het een leuk ding. Ook de 10" versie is niet verkeerd. Doen het prima in kleine kastjes. BR is echter wel aan te raden als je geen correctie wil gebruiken.

Deze woofertjes ben ik ook nog niet tegengekomen, volgens mij zijn het nieuwe modellen (ik kan me natuurlijk vergissen)

Verwijderd

Ik kan dat, maar dat ga ik niet doen omdat een topictitel meer is dan waar het topic op dit moment over gaat. Veel user herkennen het topic inmiddels aan de topictitel, daarnaast gaat het eerste deel van dit topic wel over wat de topictitel beschrijft. :)

Verder zou ik je op de EDIT knop willen wijzen. In het geval van een kickje (minimaal 24 uur later!) mag je 2 posts na elkaar posten, maar in elk ander geval edit je, je post gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
ok

ik zal er volgende keer aan denken

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de blackbass besteld.
Nu het hout nog en dan kan ik beginnen met bouwen
linkwitz en crossover filter maak ik wel als project op het school.(betale mammie en pappie) :D

de box gaat wsl 35*35*45 worden met appart vak voor versterker.

nu weet ik niet hoe ik moet bracen, als ik hem 35*35 maak, heb ik naast de woofer geen ruimte om te bracen, dus kan ik enkel achter de woofer bracen. Is dit een probleem?

ps. ik ga de dikte 18mm nemen. Dit zal wel sterk genoeg zijn denk ik.

Wat denken jullie?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Prima zo :) Je kunt de bracing om de woofer heen vormen om zo nog wat extra stevigheid krijgen. Het hoeft maar net te passen. Zorg ook dat je er wat grotere gaten in maakt.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga een dubbele frontplaat nemen. Hierdoor moet ik deze niet bracen want daar heb ik geen ruimte voor.

Tevens ga ik de versterker pas later inbouwen omdat ik die nu nog niet heb.

Nu heb ik nog vragen over de behuizing.

1)De frontplaat, zeten jullie deze tussen de bodem en topplaat of ertegen?

De zijplaten kan ik er volges mij best tussen zetten omdat hij dan meer gewicht kan dragen.

nog een vraagje
2) welk lowpass filter raden jullie me aan?
meerdere opamps is geen enkel probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2004 15:05 ]

• hilbren
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 14:26:
ik ga een dubbele frontplaat nemen. Hierdoor moet ik deze niet bracen want daar heb ik geen ruimte voor.

Tevens ga ik de versterker pas later inbouwen omdat ik die nu nog niet heb.

Nu heb ik nog vragen over de behuizing.

1)De frontplaat, zeten jullie deze tussen de bodem en topplaat of ertegen?
maakt vrij weinig uit volgens mij, kwestie van goed lijmen. (ik heb voor mijn gesloten sub PU lijm gebruikt, deze zooi vult gelijk alle gaten vanzelf op)
De zijplaten kan ik er volges mij best tussen zetten omdat hij dan meer gewicht kan dragen.

nog een vraagje
2) welk lowpass filter raden jullie me aan?
meerdere opamps is geen enkel probleem.
als je een subamp koopt dan heb je die nie nodig. en anders even het onderstaande pdfje bekijken:
http://www.lcaudio.dk/subfilter.pdf

• @baddon
Ik zou de frontplaat er tegenaanzetten. Dan zie je de naden tenminste niet aan de voorkant als ze er zijn. Fout die veel mensen maken.

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik ook niet best enkele vijzen gebruiken?

lijmen zal op zich ook wel sterk genoeg zijn, maar met behulp van vijzen is het makkelijker de platen op zijn plaats te houden.

2e) zou ik nu linkwitz gebruiken of de Q en bassboost schakeling in bovenstaande pdf?
linkwitz: je weet wat er gaat gebeuren nadeel staat vast
bas/Q : regelbaar, maar je weet niet wat je aan het doen bent. ( welke Q?, welke f3? enz..)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2004 21:40 ]

• hilbren
hier heb je een rekensheet voor linkwitz http://sound.westhost.com/linkxfrm.zip
vul alleen de velden in in het tabblad "box" en ga vervolgens naar het eerste tabblad om alle waare uit te lezen...
http://sound.westhost.com/project71.htm (hier staat nog wat uitlegover de sheet)

Verwijderd

Topicstarter
die had ik al eens gezien

aan iedereen:
Gelukkige feestdagen

edit:

kheb hem eindelijk gekregen. Hij ziet er iig geweldig uit.
Morgen ga ik het hout bestellen(als de winkel open is)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2004 17:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
cool

kheb hem juist aangesloten aan mijn stereo
(jaja ik heb hem uitgepakt, ik kon niet meer wachten tot nieuwjaar) :-D

gewoon zonder behuizing en met 2x 35W rms

kvoel de trillingen al, zonder iets te horen

Heel wat anders dan bij men bandpass subje(met 2 * 6" drivertjes)

kben nu met het uittekenen van de plannetjes bezig

hij wordt 40x40x45(dan kan ik eerst zonder linkwitz spelen)
Als ik hem enkel in de breedte brache, zou dit dan genoeg zijn(front is toch dubbel)
aja het wordt 22m ipv 18mm, zoveel zal dat kwa prijs nu ook weer niet schelen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 19:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
kben juist het hout gaan halen.

sevvens begin ik aan de bouw.

nog iemand een beetje laatste raad?

Verwijderd

Topicstarter
hij is af(enkel nog laklaag en dempingswol)
kheb hem nu aan een versterkertje hangen van 2x40W. Deze haalt zijn ingang van de subout van de reciever.

Op de luisterplaats geeft dit zeer weinig output. Enkel als ik de reciever knoerhard zet maakt mijn subje ook mooie uitslagen.

moet ik nu een spanningsversterkertje tussen de subout en de subversterker zetten? of is hier een ander oplossing voor?

ik denk er trouwens aan om linkwitz te vervangen door een boost. Dit omdat ik denk dat er toch niets te beleven valt(bij mijn muziek) onder de 30hz.

mss dat ik zelf een nieuwe amp ga bouwen. mss die digitale versterker van elektuur. Iemand hier ervaringen mee of iemand een beter idee?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 14:10 ]

Verwijderd

Heb je er foto's van?
Je moet de sub trouwens in een hoek zetten voor extra output. Kan echt heel veel schelen, geloof mij maar >:)

• Redheinz
Heb je 'm afgesteld? Dus even hard als je fronts?
Misschien zit je op je luisterplek net in een knoop. Al een beetje rondgelopen, op andere plek wel bas?
2*40 watt zou op zich wel voor zat herrie moeten kunnen zorgen, 2*1watt al zelfs :)....
In een hoek gaat ie inderdaad nog harder, je krijgt echter ook te maken met meer room-modes (uitdovingen en versterkingen, knopen en buiken).
WIJ WILLEN PLAATJES!!!

[ Voor 29% gewijzigd door Redheinz op 31-12-2004 15:13 ]

Zin.

Verwijderd

Topicstarter
ja plaatjes komen er wsl wel maar pas als hij af is.
Van het bouwen zijn er al genoeg foto's. Niet?

ja, ik had hem met de speaker naar boven staan(frontpaneel staat nog niet vast) speaker moet trouwens morge nog onder de boom.

maar het probleem is dat ik mijn subversterker helemaal open zet, er bij normaal speelniveau er weinig beweging inkomt. Pas als ik mijn main versterker wat harder zet.

edit. morge eerst mijn kater verwerke dan(als de dag dan nog niet om is :P ) familie bezoeken
en overmorge verderwerken

aja, zou ik hem spuiten of verven? hij wordt mat zwart(verft makkelijker dan glanzend zwart)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 17:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
hij is af. enkel de 2e frontplaat nog. Dan deze nog schuren en alles verven.

aja, die 2x40 watt haalt hij niet omdat het ingangssignaal te zwak is. Al staat de versterker open dan geraakt hij niet aan zijn maximale vermogen omdat het ingangssignaal te klein is.
maarja, als ik de 3/6dB boost of linkwitz schakeling maak maak ik er wel een spanningsversterkertje bij, dan is alles ineens opgelost.

Maar nu heb ik hem platgelegd(1e front zit nu vast) en tklinkt al heel wat beter.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 16:16 ]

• JT

JT

VETAK y0

Pics ? :P Das toch echt wel leuk om te zien :)

Ecodan warmtepomp

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

JT schreef op zondag 02 januari 2005 @ 18:54:
Pics ? :P Das toch echt wel leuk om te zien :)
avec hem hierboven; zonder pics geloven we niet dat je aan zelfbouw doet :P

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
ok dan

als ik de camera vind komen er foto'tje (kmoet hem toch no uiteendoen voor de wol).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 09:33 ]

Verwijderd

Totdat je een SVS hoort, dan ben je de rest snel vergeten

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 09:39:
Wat een onderouwing, ben gelijk helemaal overtuigd O+

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 09:39:
je moet vergelijken wat je kan vergelijken hé SVS kost wel een beetje meer dan € 150.
Dan lijkt het me logisch dat deze wsl beter presteerd

edit. DE 2e laklaag zit er net op.
ik wist niet dat verven zo moeilijk was 8)7 maar het is redelijk gelukt.
als ik sewes de camera vind zal ik wel even pic's posten.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 17:54 ]

• hilbren
waar verf je mee? kwast / roller ?
Pagina: 1 2 Laatste