• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:43

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 20:44:
@Mr. Liu,

Potverdriedubbeltjes dat is een nare fout, helemaal daar het dan wel een flauwe woordspeling lijkt, mijn excuses. Maar moet je dit dan met een grofheid goedmaken aan het einde?
Als dat als grof op jou overkwam, bied ik je bij deze mijn excuses aan. Dat was niet mijn bedoeling.
Jammer hoor, bijna niet mijn excuses aangeboden nu, maar ja, eens een moraalridder altijd een moraalridder.
Soort zoekt soort :P
Mijn probleem is heel simpel, wat jij zegt is geen bergruggen dus geen subductie zone. Dat is fout, ik kan daar niets anders van maken, maar ik probeerde het vriendelijk te verwoorden.
Sorry, maar ik bedoelde het indicatief. Ik ken geen geval van een subductiezone in de buurt van een kust zonder bijbehorende bergrug. Ik ken genoeg gevallen van bergruggen die ontstaan zijn door stuwing zonder subductiezone (Alpen, Himalaya en Oeral om er maar een paar te noemen).
Daarnaast is het vergelijken van de amerikaanse west -en oostkust onzinning daar het over totaal verschillende geologische situaties gaat.
Het was bedoeld als indicatieve vergelijking voor geïnteresseerden met wat minder achtergrondkennis. Overigens heb ik het idee dat ik ergens behoorlijk de fout ben ingerend, want in ieder geval Noord Amerika heeft ook aan de Oostkust het één en ander aan gebergte (de Apalachen), maar dat is al wel wat ouder dan de Rockies.
Maar waar ik nog wel geinteresseerd ben is hoe men in vredesnaam die vaten heel in de aarde wil doen verdwijnen? Dat kan ik dus niet goed uitgelegd vinden.
Dat blijft een goede vraag, hoewel massief beton een hoop kan hebben.

[ Voor 1% gewijzigd door Freee!! op 08-12-2004 01:26 . Reden: Typo ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

@ Mr. Liu,

Even wat opgezocht mocht je dit nog niet gedaan hebben. Beste uitleg geld voor de Zuid-Appalachen maar de noordelijke Appalachen zijn hetzelfde gevormd alleen niet zo extreem.
In contrast to the Appalachians of Newfoundland, the Maritimes, and most of northern and western New England, the Southern Appalachians suffered the effects of a collisional event involving extensive crustal overthrusting of Gondwanaland over Laurentia during the Alleghanian orogeny (Late Carboniferous/Permian). This event is however also recognisable in south-eastern New England in Eastern Connecticut and Massachusetts, where it involved westerly underthrusting of an Avalonian terrane beneath the Acadian deformed rocks of the western margin of the Iapetus ocean. Along the thrust zone metamorphism is of kyanite grade (kyanite replacing sillimanite).
From West to East the Southern Appalachians passes from folded and thrust passive margin sediments of the Valley and Ridge into variably metamorphosed rift and passive margin rocks (Western Blue Ridge) as young as Mississippian, overthrust in places by Ordovician greenstones and felsic volcanic rocks. Further east, thrust units of the Eastern Blue Ridge are composite units composed of highly metamorphosed, structurally complex, deeper water sediments and ultramafic-mafic 'ophiolitic' rocks, as well as Grenville basement. The sediments may represent slope and rise deposits or even foreland basin deposits laid down in association with ophiolite obduction. Together with the rocks of the Inner Piedmont and the Charlotte belt they form the metamorphic core of the Southern Appalachians. Rocks east of the Inner Piedmont belonging to the Carolina terrane are relatively low metamorphic grade, and contain rare fossils of Atlantic/Avalonian provenance indicating that the terrane is exotic to North America. The Carolina terrane was likely accreted to North America during the Ordovician/Silurian. The most easterly terrane is the Suwannee terrane composed of fossiliferous Ordovician to Devonian sandstones and shales. The fossils have European/African affinities and it seems likely that the Suwanee originated as part of African Gondwanaland that collided with Laurentia in the Carboniferous/Permian, and that the Suwannee - Carolina terrane boundary marks the Alleghanian suture.

• pietvanvliet
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01-2025

pietvanvliet

ikwilookwatzeggen!

Mr. Liu schreef op woensdag 08 december 2004 @ 01:25:
Sorry, maar ik bedoelde het indicatief. Ik ken geen geval van een subductiezone in de buurt van een kust zonder bijbehorende bergrug. Ik ken genoeg gevallen van bergruggen die ontstaan zijn door stuwing zonder subductiezone (Alpen, Himalaya en Oeral om er maar een paar te noemen).
Ik heb ooit eens iets gehoord over dat India vroeger wat groter was en dat het op een aparte plaat zou liggen. Daarnaast schijnt er een breuklijn in de middelandse zee te liggen die grofweg van TelAviv naar Rotterdam loopt. Het rare is wel dat deze Noord-Anatolische breuk, die vergelijkbaar is met de SanAndreas Faultline, schijntte bestaan uit platen die langs elkaar schuiven Dus of, en zo ja hoe, de Alpen daarbij passen moet ik nog even uitvinden.

Op die manier zouden de Himalaya en de Alpen verklaard kunnen worden (Al vind ik de onderstaande linkjes niet zo overtuigend als het stuk dat ik las, dus morgen maar even de bieb in) Dan moeten we alleen de Oeral nog :)

________Edit__________
Door stom toeval het voorbeeldje van de Himalaya gevonden (helemaal onderaan onderstaande pagina), al is het een particuliere website. Heeft iemand meer gezag hebbende info heeft: Graag.

http://users.pandora.be/a...ml/vulkanen_subductie.htm
http://platentektoniek.ht...et.be/jovanis/epm0002.htm

Een muis maakt nog geen piepshow

• Freee!!

Freee!!

pietvanvliet schreef op woensdag 08 december 2004 @ 23:56:
[...]
Ik heb ooit eens iets gehoord over dat India vroeger wat groter was en dat het op een aparte plaat zou liggen. Daarnaast schijnt er een breuklijn in de middelandse zee te liggen die grofweg van TelAviv naar Rotterdam loopt. Het rare is wel dat deze Noord-Anatolische breuk, die vergelijkbaar is met de SanAndreas Faultline, schijntte bestaan uit platen die langs elkaar schuiven Dus of, en zo ja hoe, de Alpen daarbij passen moet ik nog even uitvinden.

Op die manier zouden de Himalaya en de Alpen verklaard kunnen worden (Al vind ik de onderstaande linkjes niet zo overtuigend als het stuk dat ik las, dus morgen maar even de bieb in) Dan moeten we alleen de Oeral nog :)

________Edit__________
Door stom toeval het voorbeeldje van de Himalaya gevonden (helemaal onderaan onderstaande pagina), al is het een particuliere website. Heeft iemand meer gezag hebbende info heeft: Graag.

http://users.pandora.be/a...ml/vulkanen_subductie.htm
http://platentektoniek.ht...ektoniek/botsingzones.htm
http://users.skynet.be/jovanis/epm0002.htm
India is ooit van Afrika losgeraakt en toen met een relatieve noodgang naar het noorden geschoven. Het resultaat van de botsing tussen India en Azië is duidelijk zichtbaar als de Himalaya. De Alpen zijn grotendeels een gevolg van een poging van Afrika om Europa binnen te walsen terwijl het daarbij op Italië botst. Wat betreft platen die langs elkaar schuiven, dat is één van de voornaamste bronnen van aardbevingen. Wat dat betreft mogen we in Nederland blij zijn dat de Peel-breuklijn extreem rustig is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 20:44:
Maar waar ik nog wel geinteresseerd ben is hoe men in vredesnaam die vaten heel in de aarde wil doen verdwijnen? Dat kan ik dus niet goed uitgelegd vinden.
Niet. Wat maakt het ook uit? Als de vaten gaan lekken vanwege de druk van een kilometer materiaal, dan heb je geen acuut probleem, Het hele idee is dat je het afval zo ver wegstopt dat het niet terugkomt voordat het onschadelijk is.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Beetje vat kernfval is overigens massief beton met het hoogradioactieve materiaal in glas gegoten. En ik weet niet hoe een plaat van Europa oid zo'n vat moet slopen, maar een steen platdrukken is nog verdomd moeilijk. Alleen gassen laten zich goed samenpersen, massieve materialen geheel niet.

De tijdschaal van die schuivende platen is overigens ongeveer gelijk aan het nucleaire verval van het materiaal, dus waarom je onschuldig afval zo drastisch verwerkt is me een raadsel.

• Freee!!

Freee!!

Ecteinascidin schreef op donderdag 09 december 2004 @ 12:40:
Beetje vat kernfval is overigens massief beton met het hoogradioactieve materiaal in glas gegoten. En ik weet niet hoe een plaat van Europa oid zo'n vat moet slopen, maar een steen platdrukken is nog verdomd moeilijk. Alleen gassen laten zich goed samenpersen, massieve materialen geheel niet.
Samendrukken zal niet zo snel gaan, maar in twee stukken knippen zal de gemiddelde breuklijn weinig moeite kosten.
De tijdschaal van die schuivende platen is overigens ongeveer gelijk aan het nucleaire verval van het materiaal, dus waarom je onschuldig afval zo drastisch verwerkt is me een raadsel.
Niet iedereen is ervan overtuigd dat die rotzooi werkelijk zo onschuldig is als jij denkt.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Ecteinascidin schreef op donderdag 09 december 2004 @ 12:40:

Zelfs beton is samendrukbaar als je er tientallen miljarden kilo's druk opzet ;)

Gaat er iig om dat het vat het niet lang uit houd eenmaal onder de plaat. Niet dat dat veel uitmaakt, want als zo'n vat daar beneden scheurt kan het kernafval nog geen kant op...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Mr. Liu schreef op donderdag 09 december 2004 @ 10:25:
Wat dat betreft mogen we in Nederland blij zijn dat de Peel-breuklijn extreem rustig is.
En dan nog, onze huizen zouden geen probleem hebben met een gemiddelde aardbeving.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:43

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 13:50:
En dan nog, onze huizen zouden geen probleem hebben met een gemiddelde aardbeving.
Dat valt nog maar te bezien... hoe vaak hebben we hier een aardbeving van enige schaal?
De laatste keer (91?) was er flink wat schade, en dat was een kleintje.

Wat betekent mijn avatar?

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12-2025
Tsja, ik heb er zelf ook wel eens aan zitten denken maar het zou toch belachelijk zijn als we ons eigen afval niet eens meer kwijt kunnen. Ik vind het een stomme zet om gevaarlijk radioactief afval naar een plek te brengen waar we zelf nog nooit geweest zijn. Als je het boeltje naar de zon stuurt dan heb je kans dat het natuurlijk met een zonne-golf weer terug komt. Als je het gewoon de ruimte in schiet dan weet je echt niet waar het blijft en komen we er over 150.000 jaar achter dat we een hele planeet met zijn bewonders uitgeroeid hebben..

Misschien dat de maan een optie is. Daar kunnen we nagenoeg toch niets mee, anders waren we er wel vaker naartoe gegaan na de Apollo's.

Verwijderd

India is afkomstig van een splitsing van het pre-continent dat het met antarctica vormde.(Ben even kwijt of Australie toen als afgesplitst was)

De meest aparte plaat is die waar zowel het Midden-Oosten als Australie op ligt :P

Afrika is aan het breken, zie het afrikaans bekken.

California ligt op de pacifische plaat en schuift inderdaad langs de Noord-Amerikaanse plaat en dit schuiven zorgt voor de zwaarst mogelijke aardbevingen bij ons bekend.

De Alpen zijn niet gevormd door het botsen van Afrika op Europa maar door interne Euro-Aziatische botsingen, onthoudt dat in Italie de Appenijnen liggen dwars op die beweeg richting.

Ik vind dit leuk, mensen die hier iets meer van weten? Ben hier wel benieuwd naar en correct me if I'm wrong :P

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
1 vlucht van de spaceshuttle kost 200 miljoen dollar, dat is dus niet rendabel.

Ik zeg dat we stoppen met kernenergie en massaal overstappen naar groene energie. Alleen dat zal nog wel een tijdje duren.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Pagina: 1 2 Laatste