Genosis schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 10:57:
Mijn eerste topic in W & L, hopen dat ik het goed doe..
Ik heb al langere tijd het idee om kern afval de ruimte in te schieten, dat zou de oplossing zijn toch? geen "gevaarlijke spullen" op aarde meer, maar het drijft ergens in de ruimte waar het geen kwaad kan, en met een beetje geluk komt het in de buurt van de zon en verdampt het hele zooitje, zijn we ook vanaf.
Maar waarom word dit niet gedaan?
Ik heb een beetje lopen Googlen, en kwam bij een artikel waar het volgende in stond :
dan vraag ik me af, hoezo is er zo veel kans dat het zooitje ontploft, je kan toch mocht het misgaan de lading af laten stoten? of zelfs een aparte raket ontwikkelen die niet kan ontploffen.. dan zou dat ideaal zijn.
Mijn inziens is het een beetje jammer dat ze er niet verder onderzoek over willen doen en het zou perfect zijn.. je hoeft die raket niet zo ver te laten "vliegen" maar tot hij niet meer tot de aarde aangetrokken word zou genoeg zijn..
Of denk ik nu te makkelijk?
Het brengt natuurlijk wel risico's met zich mee, maar dat moet toch aardig in te calculeren zijn?
Nou ik hoor vanzelf hoe jullie hier over denken..
Als het gebeurd, zijn de rapen meteen gaar. Ze hadden een tijdje terug een raket met nucleaire brandstof naar een of andere planeet geschoten. Het ging slechts om een paar kilo, toch was er flink wat heisa. De kans dat ie breekt is niet zo groot(misschien 1 op de 100 keer?) maar zou jij in een loterij willen meespelen waar je 1 op de 100 keerkans hebt dat je een
hele staat moet ontruimen voor meerdere jaren? Je hebt het dan over een gebeid ter grootte van de benelux.
Waar laat je 27 miljoen mensen?
Daarnaast kost het nog best veel. Iedere kilo die om hoog moet kost tienduizenden euros. Een beetje centrale produceert tonnen gedurende zijn werkende leven.
Neem je een betrekkelijk onbewoond gbied zoals de Europese basis in frans guyana of de russische, dan nog heb je te maken met honderduizende(veelal arme) mensen die huis en haard moeten verlaten.
Om al het kernafval van de aarde te verwerken zullen er dagelijks raketten moeten op stijgen (Een land als frankrijk is voor meer dan de helftafhankelijk van kernenergie....) bereken de kans op ongelukken en het zou me nix verbazen als het elk jaar een keertje mis gaat.......
AtleX schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:00:
En wat nou als het terugkomt en verbrand in de atmosfeer? Kijk eens hoe groot het gebied was waar brokstukken van de MIR lagen, en denk je dan eens in dat radioactieve deeltje blijven zweven in de verschillende luchtlagen, dan begrijp je wat voor nachtmerriescenario dat is.
De mir is opzettelijk in de aarde gestort, het meeste ruimte afval draait gewoon om de aarde en blijft daar draaien of drijft langzaam weg.
Mocht een blok plutonium verbranden in de atmosfeer dan zijn de rapen idd goed gaar...
Mr. Liu schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:14:
Ik kan best een raket bouwen die niet kan ontploffen, maar helaas komt dat ding echt niet van de grond. Raketten moeten niet al te zwaar zijn en verder moet voor voldoende aandrijfkracht de brandstof redelijk krachtig zijn, die combinatie zorgt ervoor dat raketten kunnen exploderen.
Een raket die niet kan ontploffen is geen raket imho.
Een raket motor is niets meer of minder dan een langzame, gecontroleerde ontploffing. Als je de kans dat dat mis gaat 100% wil uitsluiten dan zul je een straalmotor oid moeten nemen maar ja dan kom je op een gegeven moment in problemen of je neemt zelf je zuurstof mee.....
Mr. Liu schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:14:
Nog een nadeel van het de ruimte in schieten van kernafval (naast de mogelijkheid van ongelukken en terugval) is, dat als het goed gaat, we het permanent kwijt zijn terwijl de mogelijkheid bestaat dat we er in de toekomst nog iets nuttigs mee kunnen doen.
Als we er al iets nuttigs mee kunnen doen, dan blijft er nog voldoende kern afval over dat we in de afgelopen 50 jaar hebben verstookt en gedumpt, of we delven gewoon nieuwe. Er is nog voor 100'en jaren kernenergie beschikbaar, maar de vraag is of we dat allemaal wel willen gebruiken, de hoeveelheden kernafval die overblijft is dan gigantisch.....
Ja, straal de de energie over, komt er een klein meteorietje die mept tegen de zender en verschuift enkele cm.
Gevolg? 300.000 km verderop vliegt een halve stad in de fik. (simcity 2000

)
Ja en nee. Als het als alle kanten op schiet is het gedeelte dat de aarde raakt op 150 miljoen km afstand miniscuul of onmeetbaar. Tegen de tijd dat het bij ons is zijn we zowiezo al een stukje verder gedraait, als je het goed berekend dan schiet je je schiet de zijde van de zon in waar de aarde pas over +/- 9 maanden langs komt. Tegen die tijd is het spul al bij mars ofzo
Toch denk ik dat als je de container goed ontwerpt zodat is minimaal energie opneemt ie gewoon de zon inploft en daar opgenomen word.
Microkid schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:53:
En denk eens aan het milieu. Wie weet welk marsmannethe over een paar 1000 jaar ons ruimteafval tegenkomt en denkt "ha wat een leuk groen lichtgevend spul"....
Het zomaar de ruimte in schieten lijkt me ook geen oplossing. Of het moet inderdaad richting zon zijn, waar we het nooit meer terug zien.
Mocht die wezen ruimtewaardig zijn, dan weten ze heus wel wat plutonium is, dat wisten wij al ruim voordat we de ruimte in gingen namelijk. En 100'en lichtjaren reizen is voor ons nog verre toekomst muziek

Ramzzz schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 12:07:
Zou die straling van onze kerncentrales niet gewoon een druppel op een gloeiende plaat zijn, op kosmische schaal? Wat de Van Allen Belt tegenhoudt, daar kunnen we met een 'dagdosis' wel een eeuwtje vooruit schat ik...
Van Allen Gordels houden zonnewind tegen. Mocht die bestaan uit radioactive deeltjes dan zou ik mijn achterste voorlopig niet op of rond de polen laten zien. Noorderlicht word namelijk veroozaakt door diezelfde deetjes die met hoge snelheden de atmosfeer binnen dringen en de zaak ioniseren...
Cubix schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 12:10:
Kan je de aantrekkingskracht van de aarde niet gebruiken om het afval een extra zwiep te geven? Of is dat vrij riskant?
Het lijkt mij veiliger en goedkoper om afval in dikke loden containers, met glas gevuld, naar de oceaan bodem te laten zakken.
Kan, maar dan moet de raket eerst weg vliegen(naar say de maan ofzo) en dan rakelings langs de aarde scheren. Beetje risicovol, zeker met tonnen ruimte afval daarboven....
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 12:17:
Het is veel te duur... daar komt het uiteindelijk op neer.
Raketten zijn niet sterk genoeg om het afval zo ver van de aarde af te krijgen dat het zeker weten niet meer terug komt (naar de zon gaat(.
Mocht je die wel kunnen/willen bouwen: $$$
Niet? hoe hebben we die sattelieten om de zon gekregen dan? Of bij saturnus?
Je la het voordeel dat je naar de zon vliegt, dus de zwaartekracht werkt sowieso mee...
Ja het kost een flinke duit, maar dat het prijzig zou worden waren we sowieso al over eens?