Sinds gisteren ook de NEC 3540a binnen. Is mijn eerste DVD-brander, maar ik ben dik tevreden. Hij is stukken stiller dan mijn oude philips CDRW, overigens, erg fijn.
Ik heb nog alleen maar DVD+RW gebrand, ben ff voorzichtig voor ik 100 DVD'tjes brand die ik toch nooit meer gebruik, maar het gaat soepel. Lekker wat TV-episodes bij elkaar aan het zetten, menuutje erbij, tralala, heel geinig.
De DL DVD'tjes laat ik maar even voor wat het is, die prijzen zijn gewoon niet te doen.
Wat me wel is opgevallen: toen dvd-branders nog nieuw waren, zag je overal dvdtjes met zo'n dikke beschermlaag bovenop (bijv. de oude MMORE's hadden dat), maar nu zie ik alleen nog maar dvd-r's met een zelfde bovenlaag als normale cd'tjes, en dus met een even groot risico op krassen, beschadigingen, en wellicht ook op simpelweg ophouden met functioneren / dataloss na een aantal jaren (oxidatie?).
Het zal wel het gevolg zijn van lagere prijzen. Weten jullie wat ik bedoel met die extra beschermlaag? En heeft iemand wellicht een suggestie voor welk merk wel nog zo'n soort dvd-r's heeft? Het lullige is dat bijna nergens op de doos te zien is hoe de dvd'tjes eruit zien, daarvoor zou ik dus van elk merk een doos moeten openpeuteren, of de verkoper vragen of hij dat kan doen - zitten ze niet op te wachten, denk ik.
Ik ben van plan wat thuis-filmpjes op DVD op te slaan, maar heb geen behoefte er over 2 jaar achter te komen dat het spul niet meer werkt - wat ik wel bij cd'tjes heb gehad, ook van de goede merken, en zonder dat ik er krassen op had gemaakt (gewoon in een hoesje gestoken en 2 jaar weggelegd).
- overigens weet ik wel dat levensduur sowieso niet heel lang is, en langzaam branden en koel en donker bewaren helpen, maar het gaat mij nu alleen even om welke merken een dikke toplaag hebben..
---edit--- joepie, gebeden worden verhoord... net een doosje TDK ScratchProof gekocht.. (mediacode TDK.....002). Ziet er goed uit..
[
Voor 16% gewijzigd door
Anoniem: 56836 op 13-05-2005 21:31
]